Suklaa-allergiaa ja muutakin?

Olen ilmeisesti tullut suklaalle allergiseksi, koska aina suklaan syömisen jälkeen tulee suu, kurkku, kieli, todella kipeäksi. Minkälaisia oireita muille tulee suklaa-allergiasta?

Söin viimeksi sunnuntaina muutaman palan Fatzerin sinistä, ja vieläkin on suu kipeä! Sitä ihmettelen, että se näin kauan kirvelee... Voisiko olla jotain muutakin allergiaa? Ei luulisi montaa päivää kestävän oireet suklaasta. Minulla on myös iholla punaisia ihottumaläiskiä. En ole osannut sitä yhdistää mihinkään mitä syön. Maanantaina on lääkäriaika, mutta kyselen nyt täältä jos jollakin kokemuksia. Toivottavasti pääsee johonkin allergiatestiin edes!

11

7459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Allergikko 23

      Tiesitkö, että niissä suklaissa saattaa olla jäämiä pähkinästä? Sulla saattaa olla todella ärhäkkä pähkinäallergiakin. Ensin aattelin, että se olisi aftaa mikä kirvelee siellä sinun suussasi.Saattaahan se sitäkin olla.

      Itselleni tuli todella karmea tomaattiallergia kokkikoulussa. En edelleen uskalla mennä kokeileen tomaatin käsittelyä. Sain niin pahan allergiakohtauksen, että meinasi henki mennä, kun en enää happea saanut. Menin sitten allergiatesteihin, niin minulla todettiin tomaattiallergia, pähkinäallergia,banaani ja kiiwikin vielä. Ei siinä, mistään nuista en pidäkkään edes niin se lääkäri meinas, että yleensä niistä ei pidäkkään joille on allerginen. Suosittelen, että käyt allergiatesteissä sillä allergiakin saattaa pahentua.

      • jotain rakkuloita kylläkin. Vähän erottui kun yritin peilin kanssa tihrustaa. Tällaista tulee siis nykyään aina suklaan syönnin jälkeen. Varsinkin se Fatzerin sininen on paha, parista palasta jo tulee. Toisaalta, välillä syön pari Dacapo-patukkaa, ja siitä ei tule mitään.

        Olen myös huomannut että jonkin verran tulee suu kipeäksi tomaatista ja banaanista, kiiwistä, nektariinistä ja appelsiinista.

        Joskus aikoinaan kun astma oli pahempi, sain hirveän astmakohtauksen auringonkukansiemenistä, eli niitä en ole uskaltanut syödä sen jälkeen.

        Pääseekä sitä helposti allergiatestiin ihan terveyskeskuslääkärin kautta?


      • Yannah
        amiga kirjoitti:

        jotain rakkuloita kylläkin. Vähän erottui kun yritin peilin kanssa tihrustaa. Tällaista tulee siis nykyään aina suklaan syönnin jälkeen. Varsinkin se Fatzerin sininen on paha, parista palasta jo tulee. Toisaalta, välillä syön pari Dacapo-patukkaa, ja siitä ei tule mitään.

        Olen myös huomannut että jonkin verran tulee suu kipeäksi tomaatista ja banaanista, kiiwistä, nektariinistä ja appelsiinista.

        Joskus aikoinaan kun astma oli pahempi, sain hirveän astmakohtauksen auringonkukansiemenistä, eli niitä en ole uskaltanut syödä sen jälkeen.

        Pääseekä sitä helposti allergiatestiin ihan terveyskeskuslääkärin kautta?

        Hei,

        tsekkaapas tulevatko suuoireet vain silloin, jos suklaa on ollut käärittynä alumiinipaperiin (niin Fazerin sininen) ? Itselläni oli niin, ja kaikki oireet hävisivät pikkuhiljaa vanhojen amalgaamipaikkojen poistamisen jälkeen. Ensiapuna ennenkuin sain kaikki paikat poistettua (ja muutama kuukausi vielä jälkikäteenkin) join Actimel-litkua, joka rauhoitti suuta.

        -Yannah


      • Yannah kirjoitti:

        Hei,

        tsekkaapas tulevatko suuoireet vain silloin, jos suklaa on ollut käärittynä alumiinipaperiin (niin Fazerin sininen) ? Itselläni oli niin, ja kaikki oireet hävisivät pikkuhiljaa vanhojen amalgaamipaikkojen poistamisen jälkeen. Ensiapuna ennenkuin sain kaikki paikat poistettua (ja muutama kuukausi vielä jälkikäteenkin) join Actimel-litkua, joka rauhoitti suuta.

        -Yannah

        alumiinipaperiin. Tuli jouluna pahasti suu kipeäksi suklaakonvehteista, ja niissä ei ollut alumiinipaperia. Minulla ei myöskään ole yhtään paikkaa hampaissa.


    • fjkdgfhkdgfk

      Pähkinä tuli mullekin ensimmäisenä mieleen. Kokeiles Dammenberg-suklaata ja kato tuleeko siitä oireita. Siinä suklaassa ei ole pähkinän jäämiä lainkaan.

      • hissukka

        Äitini ei voi nauttia yhtään suklaata, koska tulee suuhun "haavoja". Itselläni on parhaillaan omat "koe-eläin" testit itseni kanssa. Epäilen allergiaa: suklaa, tomaatti, jauhon pöly. Oireina nuha, tukkoisuus poskionteloissa sekä nivelsäryt.


      • allergikko

        mä oon kamala allergikko, mulla on kaikki siitepöly allergiat, hedelmät, vihannekset, eläin, ruoka-aine allergiat, ja ne on tosi pahoja. ;s vuos sit sain tietää et oon allerginen suklaalle ja suklaa nyt oli mun lempparii, ja en lainkaan saa syyä suklaata, ku tietäs et mistä saa suklaata jossa ei lainkaa oo pähkinän jäämiä, tiiän et yks on semmonen kun dammenberg-suklaa mutta en tiiä mistä sitä voisi saada . (:


      • Ehkä allerginen?
        allergikko kirjoitti:

        mä oon kamala allergikko, mulla on kaikki siitepöly allergiat, hedelmät, vihannekset, eläin, ruoka-aine allergiat, ja ne on tosi pahoja. ;s vuos sit sain tietää et oon allerginen suklaalle ja suklaa nyt oli mun lempparii, ja en lainkaan saa syyä suklaata, ku tietäs et mistä saa suklaata jossa ei lainkaa oo pähkinän jäämiä, tiiän et yks on semmonen kun dammenberg-suklaa mutta en tiiä mistä sitä voisi saada . (:

        Mä en voi syödä enää suklaata, koska mulle tulee siitä hirveän huono-olo.. Oon allerginen siitepölylle yms. Luin joskus, että ruoka-aineelle jos on allerginen, voi tulla pahoinvointia.. Joten, mä luultavasti olen ehkä sit allerginen suklaalle.. :>


      • (::
        Ehkä allerginen? kirjoitti:

        Mä en voi syödä enää suklaata, koska mulle tulee siitä hirveän huono-olo.. Oon allerginen siitepölylle yms. Luin joskus, että ruoka-aineelle jos on allerginen, voi tulla pahoinvointia.. Joten, mä luultavasti olen ehkä sit allerginen suklaalle.. :>

        Mullakin tuli ennen paha olo suklaasta , mut ei tuu enää , nykyää mulla menee hengitystie tukkoo >: ,


    • jimmycheese

      minulla tulee usein (ei aina) suklaan syönnistä haavoja suuhun/ikeniin,
      eilen söin 2 suklaa keksiä ja melkein heti tuli haavat.joskus banaanista tulee myös haavoja. haavat paranevat parissa päivässä.

      en ole allerginen millekään aineelle, jo tämä ei sitten ole allergiaa...
      pähkinöitä voin syödä niistä ei tule haavoja.

      mistä lie johtuu

    • Anonyymi

      Suussa voi olla krooninen tulehdus. Suun haavat ärtyy juurikin noista happamista hedelmidtä, pähkinöistä ja suklaasta mm. Hammaslääkäri näitä tutkii. Ei varsinaisesti allergiaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe