Mitäs veikkaisitte, palstan vakiokeskustelijat, siitä millä tavalla palvelu- ja kuntarakenteiden puitelaki ja seuraavan vaalikauden välttämättömät uudistukset tulevat näkymään edessä olevissa vaalikeskusteluissa?
Käykö niin, että keskusta ja SDP peittelevät asiaa, ettei siitä tulisi äänestäjiä kahtia jakavaa riitakysymystä, vai...
...käykö niin, että SDP ja kokoomus löytävät toisensa siinä, että reilut 400 kuntaa on saatava ajetuksi n. 100-150 kuntaan, jottei verorahoja tuhlattaisi tehottomien palvelurakenteiden ylläpitoon?
Keskusta ja kuntarakenne
29
1901
Vastaukset
- järjellesi liian
monimutkaisia asioita. Valitettavasti.
- D-D
"reilut 400 kuntaa on saatava ajetuksi n. 100-150 kuntaan, jottei verorahoja tuhlattaisi tehottomien palvelurakenteiden ylläpitoon?"
Kainuussa kokoeilu tukee kuntien yhdistämisiä jos tavoitteena on verorahojen tuhlaus tehottomien palvelurakenteiden ylläpiton ja paisuttamiseen.
Sama pätee Suomen ja EU:n suhteen.- ...ei..
..suuria tule tapahtumaan,niin kauan kun keskusta on hallituksessa.sillä juuri pienissä ja tehottomissa 2000-3000 asukkaan kunnissa on keskustalla 80-90% kannatus.keskustan resepti on:jos ei rahat kunnassa riitä,nostetaan veroäyri pilviin. ja jos sekään ei riitä,aina voi huutaa valtion apuun,ja kas sieltä se kuntaministeri manninen auliisti jakaa muutaman satatonnia pahimpaan hätään!
- lakisääteisiä
...ei.. kirjoitti:
..suuria tule tapahtumaan,niin kauan kun keskusta on hallituksessa.sillä juuri pienissä ja tehottomissa 2000-3000 asukkaan kunnissa on keskustalla 80-90% kannatus.keskustan resepti on:jos ei rahat kunnassa riitä,nostetaan veroäyri pilviin. ja jos sekään ei riitä,aina voi huutaa valtion apuun,ja kas sieltä se kuntaministeri manninen auliisti jakaa muutaman satatonnia pahimpaan hätään!
menoja, joihin kunnan päättäjät eivät voi vaikuttaa. Jos ei rahat riitä niin ne ei riitä olkoon päättäjinä ketä tahansa.
- sen että
lakisääteisiä kirjoitti:
menoja, joihin kunnan päättäjät eivät voi vaikuttaa. Jos ei rahat riitä niin ne ei riitä olkoon päättäjinä ketä tahansa.
pohjanmaalla vöyri ja maksamaan kunta yhdistyivät vuoden alussa,ja heti putosi veroäyri 1,5-2 prosenttia??selvää säästöä veronmaksajille!
- D-D
lakisääteisiä kirjoitti:
menoja, joihin kunnan päättäjät eivät voi vaikuttaa. Jos ei rahat riitä niin ne ei riitä olkoon päättäjinä ketä tahansa.
Jokainen kuntajaon muutostapaus on arvioitava erikseen sen ympäristötekijät ja erityislaatu huomioon ottaen.
Kahdesta elinkelvottomasta voidaan tehdä yksi elinkelvoton.Samoin voi käydä jos yhdistetään elinvoimainen ja elinkelvoton. D-D kirjoitti:
Jokainen kuntajaon muutostapaus on arvioitava erikseen sen ympäristötekijät ja erityislaatu huomioon ottaen.
Kahdesta elinkelvottomasta voidaan tehdä yksi elinkelvoton.Samoin voi käydä jos yhdistetään elinvoimainen ja elinkelvoton.Politiikan harjoittamisen tavoitteena pitää olla se, että elinkelvottomista päästään kokonaan eroon ja vahvistetaan elinkelpoisia. Sen sijaan, että elinkelvottomiin työnetään rahaa, niiltä pitäisi ottaa entisetkin pois tietyiltä osin. Esim. tällaisten kuntien lapsille pitää antaa sellaista koulutusta, millä näiden päähän taotaan oppia, ettei elinkelvottomaan kuntaan kannata jäädä. Opintomatkoja pitää tässä mielessä tehdä näiden kuntien kyläkapakoihin, jotta asia konkreettisetn esimerkkien valossa selviää kaikille. Tytöt ovat jo näissä muutenkin fiksumpia ja hakeutuvat ajoissa muualle, mutta peräkammarin pojat ovat jokin geneettinen polvesta toiseen periytyvä häiriö.
- D-D
Mielipidepankki kirjoitti:
Politiikan harjoittamisen tavoitteena pitää olla se, että elinkelvottomista päästään kokonaan eroon ja vahvistetaan elinkelpoisia. Sen sijaan, että elinkelvottomiin työnetään rahaa, niiltä pitäisi ottaa entisetkin pois tietyiltä osin. Esim. tällaisten kuntien lapsille pitää antaa sellaista koulutusta, millä näiden päähän taotaan oppia, ettei elinkelvottomaan kuntaan kannata jäädä. Opintomatkoja pitää tässä mielessä tehdä näiden kuntien kyläkapakoihin, jotta asia konkreettisetn esimerkkien valossa selviää kaikille. Tytöt ovat jo näissä muutenkin fiksumpia ja hakeutuvat ajoissa muualle, mutta peräkammarin pojat ovat jokin geneettinen polvesta toiseen periytyvä häiriö.
jättää hyödyntämättä,ja peräkammarinpojat voivat pitää ojat kunnossa ja metsät kasvussa.
- ainoa...
jolla tänä aamuna pukkaa sinipunnaa?
KEPU-enemmistöiset kunnat ovat Suomessa poikkeuksetta huonossa jamassa. Useimmat niistä ovat suorastaan konkurssitilassa ja ainoa vaihtoehto olisi keventää hallintoa ja liittää nämä kunnat toisiin.
Tähän KEPUn on mahdoton suostua, sillä se KEPUn mielestä saattaisi vähentää puolueen vaikutusvaltaa.
Kuntaliitokset tuskin nousevat isommin vaalikeskusteluun. Toivoa tosin sopii, että vaalitenttien vetäjät pitävät tätäkin KEPUn kipupistettä ihmisten tietoisuudessa.
Jaba:n ajatus siitä, että SDP ja Kokoomus löytävät tässä(kin) asiassa toisensa, on erinomainen. Vain nämä puolueet pystyvät ajattelemaan koko kansakunnan etua. KEPU sen sijaan ajattelee vain omien asemiensa säilyttämistä.- D-D
"KEPU-enemmistöiset kunnat ovat Suomessa poikkeuksetta huonossa jamassa. Useimmat niistä ovat suorastaan konkurssitilassa ja ainoa vaihtoehto olisi keventää hallintoa ja liittää nämä kunnat toisiin."
Onko tuo tulkittava niin että kunnissa vain hallinto ja palvelut rasittavat taloutta?
Onko sillä suurta merkitystä ketkä suurista puolueista maata johtavat,koska vastuuta siirretään kokoajan lisää kunnille ? D-D kirjoitti:
"KEPU-enemmistöiset kunnat ovat Suomessa poikkeuksetta huonossa jamassa. Useimmat niistä ovat suorastaan konkurssitilassa ja ainoa vaihtoehto olisi keventää hallintoa ja liittää nämä kunnat toisiin."
Onko tuo tulkittava niin että kunnissa vain hallinto ja palvelut rasittavat taloutta?
Onko sillä suurta merkitystä ketkä suurista puolueista maata johtavat,koska vastuuta siirretään kokoajan lisää kunnille ?Palvelut ja hallinto eivät ole ongelmien ydin. Kuntaliitoksista ei tässä mielessä ole suurta hyötyä. Kuntaliitosten hyöty onkin luonteeltaan välillinen. Se toivon mukaan tiivistää kunnan asutusta. Kalliiksi näissä kepukunnissa tulee eritoten haja-asutus ja sen myötä pula yritystoiminnasta. Ei haja-asutusalueille kukaan perusta yrityksiä, kun kysyntäpohja ja koulutetun työvoiman saantimahdollisuudet on olemattomia.
Kuntavouhotuksen sijaan meillä pitäisi edistää aluekeskusmallia. Jätetään karhuille ja susille se mikä niille kuuluu. Suomessa on tilaa erämaille.
Hyvä keino järkeistää asutusrakennetta olisi autoilun kallistaminen käytön verottamisena. Se pakottaisi harkitsemaan asumista tiiviimissä yhteisöissä ja vähentäisi erakkoasumista. Näin teitä, johtoja ja putkia kuluisi vähemmän. Ei tarvitsi rakentaa joka niemeen ja notkelmaan kunnantaloja, uimahalleja, kirkkoja ja hautuumaita. Toinen keino on asettaa riittävän suuret kiinteistöverot rakentamattomille maille. Kiinteistöverosta voisi vapautua sillä, että tällainen maa-alue katsotaan 50 seuraavaksi vuodeksi rakennusmaaksi kelpaamattomaksi ja sille asetetaan rakentamiskielto.- D-D
Mielipidepankki kirjoitti:
Palvelut ja hallinto eivät ole ongelmien ydin. Kuntaliitoksista ei tässä mielessä ole suurta hyötyä. Kuntaliitosten hyöty onkin luonteeltaan välillinen. Se toivon mukaan tiivistää kunnan asutusta. Kalliiksi näissä kepukunnissa tulee eritoten haja-asutus ja sen myötä pula yritystoiminnasta. Ei haja-asutusalueille kukaan perusta yrityksiä, kun kysyntäpohja ja koulutetun työvoiman saantimahdollisuudet on olemattomia.
Kuntavouhotuksen sijaan meillä pitäisi edistää aluekeskusmallia. Jätetään karhuille ja susille se mikä niille kuuluu. Suomessa on tilaa erämaille.
Hyvä keino järkeistää asutusrakennetta olisi autoilun kallistaminen käytön verottamisena. Se pakottaisi harkitsemaan asumista tiiviimissä yhteisöissä ja vähentäisi erakkoasumista. Näin teitä, johtoja ja putkia kuluisi vähemmän. Ei tarvitsi rakentaa joka niemeen ja notkelmaan kunnantaloja, uimahalleja, kirkkoja ja hautuumaita. Toinen keino on asettaa riittävän suuret kiinteistöverot rakentamattomille maille. Kiinteistöverosta voisi vapautua sillä, että tällainen maa-alue katsotaan 50 seuraavaksi vuodeksi rakennusmaaksi kelpaamattomaksi ja sille asetetaan rakentamiskielto."Suomessa on tilaa erämaille.".........
Mutta onko varaa jättää ne hyödyntämättä ? - Jaba_43
Minua asiassa ei nyt kiinnosta niinkään palvelu- ja kuntarakenteen uudistuksen puitelaki eikä sen jatkotoimetkaan, vaan pelkästään se ovatko punamultakummpanit sopineet, että erimielisyydet pidetään äänestäjiltä piilossa vaalien ajan.
Tässä asiassahan keskustan kanta on erittäin kaukana siitä, miten SDP ja kokoomus asian näkevät.
keskusta on säilyttämässä sirpalemaista kuntarakennetta ikään kuin itseisarvoisena tekijänä, kun kokoomus ja SDP näkevät, että ensisijaista on palvelutuotannon tehokas organisointi niin, etteivät kustannukset kasva bkt:n kasvua nopeammin.
Kuntien rajoillahan on vain historiallinen merkitys, koska ne ovat pääsääntöisesti syntyneet silloin, kun asioilla liikuttiin hevospelillä ja polkupyörällä.
Keskustan jäkätys kuntien säilyttämisestä ja palvelujen organisoimiseksi vapaaehtoisella yhteistyöllä, on myös kuolleena syntynyt idea, koska usean kunnan yhteistyö lisää päällekkäistä byrokratiaa, hidastaa välttämättömiä uudistuksia ja vie demokraattisen, poliittisen ohjauksen valtuustoilta erilaisille virkamiesten yhteiselimille.
Pääkaupunkiseudun yhteistyö, YTV ja HUS ovat oivallisia esimerkkejä siitä, että vapaaehtoisuus johtaa kankeuteen, tehottomuuteen ja suunnattomaan rahojen tuhlaukseen - Jaba_43
Mielipidepankki kirjoitti:
Palvelut ja hallinto eivät ole ongelmien ydin. Kuntaliitoksista ei tässä mielessä ole suurta hyötyä. Kuntaliitosten hyöty onkin luonteeltaan välillinen. Se toivon mukaan tiivistää kunnan asutusta. Kalliiksi näissä kepukunnissa tulee eritoten haja-asutus ja sen myötä pula yritystoiminnasta. Ei haja-asutusalueille kukaan perusta yrityksiä, kun kysyntäpohja ja koulutetun työvoiman saantimahdollisuudet on olemattomia.
Kuntavouhotuksen sijaan meillä pitäisi edistää aluekeskusmallia. Jätetään karhuille ja susille se mikä niille kuuluu. Suomessa on tilaa erämaille.
Hyvä keino järkeistää asutusrakennetta olisi autoilun kallistaminen käytön verottamisena. Se pakottaisi harkitsemaan asumista tiiviimissä yhteisöissä ja vähentäisi erakkoasumista. Näin teitä, johtoja ja putkia kuluisi vähemmän. Ei tarvitsi rakentaa joka niemeen ja notkelmaan kunnantaloja, uimahalleja, kirkkoja ja hautuumaita. Toinen keino on asettaa riittävän suuret kiinteistöverot rakentamattomille maille. Kiinteistöverosta voisi vapautua sillä, että tällainen maa-alue katsotaan 50 seuraavaksi vuodeksi rakennusmaaksi kelpaamattomaksi ja sille asetetaan rakentamiskielto.Palvelutuotanto ja hallinto nimenomaan ovat ongelmien keskeisin ydin. Vai onko siinä mielestäsi järkeä, että samanlaisia kokouksia pidetään ja päätöksiä tehdään erikseen yli 400 kunnassa ja tuloksena on se, että naapureina oleville vanhuksille, joiden välistä sattuu menemään kunnanraja, tulee kommallekin eri kodinhoitaja kahdesta eri kuntakeskuksesta?
Autoilua voitaisi vähentää paljonkin, kun hallintorakenteet muodostettaisi palvelutarpeiden pohjalta eikä niin, että hallintorakenteet on koskematon tabu, jonka puitteisiin palvelut pakotetaan maksoi mitä maksoi, ja jos kunnan rahat loppuvat, niin valtion velvollisuus on maksaa loput. - puhut asiaa
Jaba_43 kirjoitti:
Minua asiassa ei nyt kiinnosta niinkään palvelu- ja kuntarakenteen uudistuksen puitelaki eikä sen jatkotoimetkaan, vaan pelkästään se ovatko punamultakummpanit sopineet, että erimielisyydet pidetään äänestäjiltä piilossa vaalien ajan.
Tässä asiassahan keskustan kanta on erittäin kaukana siitä, miten SDP ja kokoomus asian näkevät.
keskusta on säilyttämässä sirpalemaista kuntarakennetta ikään kuin itseisarvoisena tekijänä, kun kokoomus ja SDP näkevät, että ensisijaista on palvelutuotannon tehokas organisointi niin, etteivät kustannukset kasva bkt:n kasvua nopeammin.
Kuntien rajoillahan on vain historiallinen merkitys, koska ne ovat pääsääntöisesti syntyneet silloin, kun asioilla liikuttiin hevospelillä ja polkupyörällä.
Keskustan jäkätys kuntien säilyttämisestä ja palvelujen organisoimiseksi vapaaehtoisella yhteistyöllä, on myös kuolleena syntynyt idea, koska usean kunnan yhteistyö lisää päällekkäistä byrokratiaa, hidastaa välttämättömiä uudistuksia ja vie demokraattisen, poliittisen ohjauksen valtuustoilta erilaisille virkamiesten yhteiselimille.
Pääkaupunkiseudun yhteistyö, YTV ja HUS ovat oivallisia esimerkkejä siitä, että vapaaehtoisuus johtaa kankeuteen, tehottomuuteen ja suunnattomaan rahojen tuhlaukseennykyiset kunnanrajat ovat perua 1800-luvulta,jolloin kuljettiin hevosilla.Nyt kysynkin:mitä järkeä on joka 15-20 kilömetrin päässä pitää tälläistä hallintoa,ja kunnanjohtajaa.Tämä on todella tehotonta ja tulee veronmaksajille kalliiksi,mutta keskusta se vaan hokee "vapaaehtoisuuteen perustuvasta kuntayhteistyöstä",joka on johtamassa monikerroksiseen TURHAAN byrokratiaan,jossa ei järkeä ole.Näissä organisaatioissa nykykunnanvaltuutetut sitten leikkivät.Nytkin tällä palstalla ne jotka pikkukuntia puolustavat ovat-lyödäänkö vetoa-TÖISSÄ PIKKUKUNNAN KUNNANVIRASTOLLA!Joutilaina siellä seuraavat ja kommentoivat.
Jaba_43 kirjoitti:
Palvelutuotanto ja hallinto nimenomaan ovat ongelmien keskeisin ydin. Vai onko siinä mielestäsi järkeä, että samanlaisia kokouksia pidetään ja päätöksiä tehdään erikseen yli 400 kunnassa ja tuloksena on se, että naapureina oleville vanhuksille, joiden välistä sattuu menemään kunnanraja, tulee kommallekin eri kodinhoitaja kahdesta eri kuntakeskuksesta?
Autoilua voitaisi vähentää paljonkin, kun hallintorakenteet muodostettaisi palvelutarpeiden pohjalta eikä niin, että hallintorakenteet on koskematon tabu, jonka puitteisiin palvelut pakotetaan maksoi mitä maksoi, ja jos kunnan rahat loppuvat, niin valtion velvollisuus on maksaa loput.kuntaliitoksia enkä muutakaan järkeistämistä. Hallinto ja palvelutuotanto eivät kuitenkaan minusta ole asian keskeisin ydin, vaan suomalainen haja-asutus, joka soveltuu riista- ja kalatalousyhteiskuntiin, jollainen Suomi ei enää ole.
- D-D
Jaba_43 kirjoitti:
Palvelutuotanto ja hallinto nimenomaan ovat ongelmien keskeisin ydin. Vai onko siinä mielestäsi järkeä, että samanlaisia kokouksia pidetään ja päätöksiä tehdään erikseen yli 400 kunnassa ja tuloksena on se, että naapureina oleville vanhuksille, joiden välistä sattuu menemään kunnanraja, tulee kommallekin eri kodinhoitaja kahdesta eri kuntakeskuksesta?
Autoilua voitaisi vähentää paljonkin, kun hallintorakenteet muodostettaisi palvelutarpeiden pohjalta eikä niin, että hallintorakenteet on koskematon tabu, jonka puitteisiin palvelut pakotetaan maksoi mitä maksoi, ja jos kunnan rahat loppuvat, niin valtion velvollisuus on maksaa loput."hallintorakenteet on koskematon tabu, jonka puitteisiin palvelut pakotetaan maksoi mitä maksoi, ja jos kunnan rahat loppuvat, niin valtion velvollisuus on maksaa loput."
Osana pankkiriisin ja 90-luvun lamaan hoitotoimenpiteinä sovittiin hallinnon ja palvelurakenteiden säästö- ja korjaustoimenpiteistä.Hallinto on paisunut ja tehdyt säästötoimenpiteet tulevat nyt maksuun.
Kannattaako edes kysyä jakaako tämä keskustan ja demarien mielipiteitä ?
Toisaalta jos joku puolue ottaa asiassa jonkun kannan se voi jopa pysyä siinä 50% todenäköisyydellä jonkin aikaa.
Vanhaa fraasi "Keskusta pettää aina" voidaan sovittaa myös "SDP peittää aina " muotoon. - D-D
puhut asiaa kirjoitti:
nykyiset kunnanrajat ovat perua 1800-luvulta,jolloin kuljettiin hevosilla.Nyt kysynkin:mitä järkeä on joka 15-20 kilömetrin päässä pitää tälläistä hallintoa,ja kunnanjohtajaa.Tämä on todella tehotonta ja tulee veronmaksajille kalliiksi,mutta keskusta se vaan hokee "vapaaehtoisuuteen perustuvasta kuntayhteistyöstä",joka on johtamassa monikerroksiseen TURHAAN byrokratiaan,jossa ei järkeä ole.Näissä organisaatioissa nykykunnanvaltuutetut sitten leikkivät.Nytkin tällä palstalla ne jotka pikkukuntia puolustavat ovat-lyödäänkö vetoa-TÖISSÄ PIKKUKUNNAN KUNNANVIRASTOLLA!Joutilaina siellä seuraavat ja kommentoivat.
Mikäli Suomessa olisi vain yksi kunta,niin suurimmat ongelmat aiheutuisivat sen koosta ja yhdestä hallinnosta.
- Jaba_43
puhut asiaa kirjoitti:
nykyiset kunnanrajat ovat perua 1800-luvulta,jolloin kuljettiin hevosilla.Nyt kysynkin:mitä järkeä on joka 15-20 kilömetrin päässä pitää tälläistä hallintoa,ja kunnanjohtajaa.Tämä on todella tehotonta ja tulee veronmaksajille kalliiksi,mutta keskusta se vaan hokee "vapaaehtoisuuteen perustuvasta kuntayhteistyöstä",joka on johtamassa monikerroksiseen TURHAAN byrokratiaan,jossa ei järkeä ole.Näissä organisaatioissa nykykunnanvaltuutetut sitten leikkivät.Nytkin tällä palstalla ne jotka pikkukuntia puolustavat ovat-lyödäänkö vetoa-TÖISSÄ PIKKUKUNNAN KUNNANVIRASTOLLA!Joutilaina siellä seuraavat ja kommentoivat.
Oletetaan, että neljän kunnan kannattaisi liittyä, mutta ne valitsevat kuitenkin vapaaehtoisen yhteistyön. Tästä seuraa, että yksi kunta voi kaataa uudistukset, vaikka kolme kuntaa olisi yksimielisiä.
Eihän näin voi olla!
Kunnat yhteen ja demokratia toimimaan enemmistöpäätöksillä. - Jaba_43
D-D kirjoitti:
Mikäli Suomessa olisi vain yksi kunta,niin suurimmat ongelmat aiheutuisivat sen koosta ja yhdestä hallinnosta.
Ongelma on siinä, että paikallishallinnon rajojen tulisi olla sellaisia, jotka kuvastavat tämän päivän työssäkäynti- ja asiointialueita.
Vapaaehtoinen yhteistyö ei toimi, koska kunnat vetävät kotiinpäin. Espoo ei halua metroa, koska se toisi köyhät ihmiset piisamiturkkirouvien marketteihin. Sipoo ei kaavoita asuntoja, koska ruotsinkielisen väestön suhteellinen osuus pienenisi ja valtuustokieleksi muuttuisi suomi.
Tämä haittaa koko Suomea, koska se haittaa pääkaupunkiseudun luonnollista kasvua. Yritykset eivät saa kohtuupalkoilla työntekijöitä, koska asunnot ovat kiven alla ja kalliita ja työmatkat kestoltaan aivan älyttömiä ja ruuhkaisia. - Jaba_43
D-D kirjoitti:
"hallintorakenteet on koskematon tabu, jonka puitteisiin palvelut pakotetaan maksoi mitä maksoi, ja jos kunnan rahat loppuvat, niin valtion velvollisuus on maksaa loput."
Osana pankkiriisin ja 90-luvun lamaan hoitotoimenpiteinä sovittiin hallinnon ja palvelurakenteiden säästö- ja korjaustoimenpiteistä.Hallinto on paisunut ja tehdyt säästötoimenpiteet tulevat nyt maksuun.
Kannattaako edes kysyä jakaako tämä keskustan ja demarien mielipiteitä ?
Toisaalta jos joku puolue ottaa asiassa jonkun kannan se voi jopa pysyä siinä 50% todenäköisyydellä jonkin aikaa.
Vanhaa fraasi "Keskusta pettää aina" voidaan sovittaa myös "SDP peittää aina " muotoon.Mietipä minkä nimisiä pankkeja meillä olikaan 90-luvun alussa?
Moniko niistä on enää jäljellä sellaisenaan?
Taitaa olla ainoastaan osuuspankkiryhmä ja jokunen säästöpankkipuolen paikallispankki.
Kuntarakenteeseen verrattavaa pankeissa toki on se, että suljetun talouden aikana joka kylässä oli KOP, SYP, PSP, Säästöpankki ja Osuuspankki.
Monestakohan tuhannesta pankin konttorista roudattiin puusepän mittatilaustyönä tekemät jalopuukalusteet kaatopaikoille ja marmorilattiaa tallaavat nyt pizza-kebabia purevat keskikaljasiepot.
Kuntarakenteen uudistus kannattaisi hoitaa pienemmin tappioin kuin pankkirakenteen pakkosaneeraus. - D-D
Jaba_43 kirjoitti:
Ongelma on siinä, että paikallishallinnon rajojen tulisi olla sellaisia, jotka kuvastavat tämän päivän työssäkäynti- ja asiointialueita.
Vapaaehtoinen yhteistyö ei toimi, koska kunnat vetävät kotiinpäin. Espoo ei halua metroa, koska se toisi köyhät ihmiset piisamiturkkirouvien marketteihin. Sipoo ei kaavoita asuntoja, koska ruotsinkielisen väestön suhteellinen osuus pienenisi ja valtuustokieleksi muuttuisi suomi.
Tämä haittaa koko Suomea, koska se haittaa pääkaupunkiseudun luonnollista kasvua. Yritykset eivät saa kohtuupalkoilla työntekijöitä, koska asunnot ovat kiven alla ja kalliita ja työmatkat kestoltaan aivan älyttömiä ja ruuhkaisia.Korjaisiko mitään jos verotulot jäisivät työssäkäyntikuntaan ja palvelut ostettaisiin myös sieltä ?
Sipoolaiset pitänevät kiinni omistusoikeudestaan ainakin maidensa osalta tiettyyn hintaan asti.
Pääkaupunki voisi jo aloittaa lopullisen irtioton ja kasvaa ylöspäin maailmankartalle.
Tämänpäivän ongelmat eivät mielestäni ole kalliit asunnot ja kohtuuttomat palkat.
Ongelmana on vahva euro ja väkisellä pienenä pidettävä inflaatio.
Ruuhkat ja pitkät työmatkat ovat ongelmia samoin keskittymien hallitsematon kasvu. - D-D
Jaba_43 kirjoitti:
Mietipä minkä nimisiä pankkeja meillä olikaan 90-luvun alussa?
Moniko niistä on enää jäljellä sellaisenaan?
Taitaa olla ainoastaan osuuspankkiryhmä ja jokunen säästöpankkipuolen paikallispankki.
Kuntarakenteeseen verrattavaa pankeissa toki on se, että suljetun talouden aikana joka kylässä oli KOP, SYP, PSP, Säästöpankki ja Osuuspankki.
Monestakohan tuhannesta pankin konttorista roudattiin puusepän mittatilaustyönä tekemät jalopuukalusteet kaatopaikoille ja marmorilattiaa tallaavat nyt pizza-kebabia purevat keskikaljasiepot.
Kuntarakenteen uudistus kannattaisi hoitaa pienemmin tappioin kuin pankkirakenteen pakkosaneeraus.Pankkien "yritysten" nimet vaihtuivat samoin velkojen maksajat hinnalla joka tiputti pohjan taloudeltamme vuosikymmeniksi eteenpäin.
Vai onko valtionvelka jo maksettu?
Kaikki jäljellejätetyt pankit käyttivät hyväkseen niille annetun tilaisuuden.Osa tosin on saamansa rahallisen näkyvän tuen maksanut takaisin.Mutta suurempi menetys tuli toiselle osapuolelle ja koko pk-sektorille.
"Kuntarakenteen uudistus kannattaisi hoitaa pienemmin tappioin kuin pankkirakenteen pakkosaneeraus."
Tuon kun muistaisivat päätöksiä avoimesti tehdessään. - ns. kepukuntien
taloudellinen tilanne johtuisikin esim. maantieteellisestä sijainnista ja muuttuneesta taloustilanteesta eikä niinkään kunnanvaltuuston poliittisesta jakaumasta? Kepukriittiset kirjoittajat täällä haluavat syyttää kaikesta kepua. Valtuutettujen vaikutusmahdollisuudet ovat kuitenkin rajalliset.
- Jaba_43
ns. kepukuntien kirjoitti:
taloudellinen tilanne johtuisikin esim. maantieteellisestä sijainnista ja muuttuneesta taloustilanteesta eikä niinkään kunnanvaltuuston poliittisesta jakaumasta? Kepukriittiset kirjoittajat täällä haluavat syyttää kaikesta kepua. Valtuutettujen vaikutusmahdollisuudet ovat kuitenkin rajalliset.
Tilanne johtuu muuttoliikkeestä, ei mistään muusta.
Muuttotappiokunnissa ei riitä veronmaksajia palvelujen tuottamiseen, siksi kuntien veropohjaa pitää vahvistaa niin, että yhdistämisten jälkeen syntyvässä kunnassa on tarpeeksi veronmaksajia kattamaan kunnan kustannukset.
Kuntien poliittisesta jakaumasta on sikäli kyse, että keskusta on vahvasti vastustanut kuntaliitoksia, koska sen kannatus syrjäkunnissa perustuu siihen, että kepu junailee näille kunnille valtionapuja.
- yksi kylähullu
Kunta- tai palvelurakenteen muutoksen sijaan oikeastaan pitäisi puhua kuntien päätöksentekorakenteen muutostarpeesta. Sehän se on kuntaongelmien tausta, erityisesti kepun hallitsemilla alueilla. Kunnallinen päätöksenteko on ylipolitisoitunutta omien etujen ajamista ja päätöksenteon rakenne estää paisuvien rakenteiden järkevän keventämisen. Jokaisella on joku kaveri asioista päättämästä, kepukunnissa on totuttu vain ja ainoastaan huutamaan valtiota apuun joka paikkaan, ei tekemään vastuullista kuntapolitiikkaa.
Kunnan pitäisi olla puhdaslinjainen asukkaidensa palveluiden hankkija, joissakin tapuksissa myös tuottaja, mutta ei kaiken maailman yhdistysten rahanjakaja. Kunnassa on oltava johto, joka ei ole kunnan työntekijöillä miehitetty kunnanhallitus, vaan johto jolla on valtaa ja vastuuta. Ja joka on irti kepuohjauksesta.
Vastuunsa heikosti hoitavat kunnat pitää saada vaikka pakkokeinoin hoitamaan asiansa kuntoon tai sitten liitettävä yhteen. Sipoon kaltaiset kehityksen jarrut pitää poistaa, samoin kepulandian elättikunnat.
Kepu ja SDP peittävät asian, se on selvä. Totuutta ei uskalleta katsoa silmiin, vetäydytään syksyllä päätetyn vesitetyn kuntauudistuslain taakse. Tuskin Kokoomuskaan alkaa voimakkkaasti asiaa vatvomaan, Kepun lietsoma kansalaisten tunnepohjainen suhtautuminen uudistukseen ei vaalien alla houkuta sitä sorkkimaan - kymysys
Kokoomuslainen sadan kunnan malli on persesstä. Ei tärkeää ole kuntien lukumäärä. Asiassa pitää lähteä siltä pohjalta, että jokainen kunta pystyy tuottamaan tasa-arvoiset palvelut oman kuntansa asukkaille ilman, että kunnan toimintaa tuetaan valtion toimesta. Se saattaa onnistua nykyisellä kuntamäärällä, vaikka todennäköistä onkin, että ratkaisu on suurempi kuntakoko.
Toisaalta on ehkä syytä tarkastella valtion ja kunnan työnjakoa palveluiden rahoittajina ja tarjoajina.
Tai tarvitaanko kuntia lainkaan? Eihän Suomessa ole palveluita tarvitsevia ihmisiä edes niin paljoa kuin Pietarin kaupungissa. Jaa, mutta miten turvataan tasapuoliset palvelut maantieteellisesti näin suurella pläntill'. Ehkä olisi parempi, että kaikki suomalaiset muuttaisivat Merijärvelle!- Jaba_43
Palvelujen laadun ja saatavuuden turvaaminen on tietenkin tärkeämpää kuin se montako kuntaa meillä on. Valtion ja kuntien työnjako kuuluu ilman muuta rakenneuudistukseen mukaan.
Maantieteellinen tasa-arvo on suuri haaste, koska meitä on vain puolet Moskovan väliluvusta pinta-alalla, johon mahtuu monta Keski-Euroopan valtiota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022296- 1151781
- 881439
- 1331397
- 1171266
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741238Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631111- 511057
- 36982
- 33834