Trimmi - rikikulman säätö

Uusavuton uudessa veneessä

Teiltä kokeneemmilta kysyisin seuraavaa; veneeni (vähän vaille 6m liukuva retkivene) ohjekirjassa kerrotaan seuraavaa trimmistä:

Perussäännöt koneen rikikulman säädössä ovat seuraavat:
*nostettaessa vene liukuun "keula alas" asento
*kun vene on plaanissa ja mikäli aallokko on pieni, nostetaan keulaa kunnes vene alkaa laukata tai potkuri menettää otteensa. Lasketaan keulaa tästä hieman niin, että ajo tuntuu stabiililta. Lokin avulla rikikulmaa voi optimoida.
*Vasta-aallokossa keulaa lasketaan alaspäin, jolloin kulku pehmenee. Myötäaallokossa keulaa nostetaan ylöspäin, jottei se sukeltaisi.

Nyt ei oikein aukea tämä trimmaamisesta saatava hyöty. Minkä takia kun vene on saatu plaaniin täytyy keulaa nostaa? Pitääkö moottoria matka-ajossa trimmailla koko ajan? Aallokon suunta veneen suhteen muuttuu koko ajan ja aina välillä on pakko hiljentää vastaantulevan veneen peräaaltojen takia. Lisäksi tiedättekö linkkejä tai kirjallisuutta mistä tämän teoriaa voi opiskella. Vastauksista kiitollisena.

9

8786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsastusmies-1

      vetolaitteen asentoa eri nopeuksilla ja eri tuuliolosuhteissa.
      Mikäli veneen plaaniin saaminen ei ole ongelma ei moottorin "sisään" trimmaaminen kiihdytettäessä ole välttämätöntä.
      Mikäli kuitenkin esimerkiksi kuormasta ja sen sijainnista johtuen plaaniin nouseminen on vaivalloista auttaa sisään trimmaaminen.
      Matka-ajossa on helppo löytää optimikulkuasento jossa vesilinjan pituus on pienin mahdollinen. Tämä on kevyellä kelillä taloudellisin kulkuasento. Tähän viitataan kommentilla "Lokin avulla rikikulmaa voi optimoida." Eli nopeus kasvaa kun vesilinjapituus on optimaalinen.

      Vasta aaltoon ajettaessa pehmentää keulan alastrimmaaminen kulkua.
      Kyllä minä olen viimeiset 30 vuotta trimmannut koko ajan, joko perämoottorin trimmillä tai vetolaitteella ja trimmilevyillä.
      Syvä V-pohjaista matkavenettäni ohjaan trimmeillä enkä ruorilla.
      Myöskin sivutuulessa liukuva vene "nojaa" tuuleen ja ajosuunnan muuttuessa suhteessa tuuleen tulee vene oikaistua vaaka asentoon. Tämä kuitenkin edellyttää trimmilevyjä.

      Paras oppi on käytäntö. Trimmamistarve riippuu kovasti vene - moottoriyhdistelmästä. Mutta kaikissa veneissä siitä on hyötyä vähintäänkin kun venettä kuormataan ja kovassa tuulessa.

    • Maano

      kyl se aenaskii rulloo parraate ku siäättää siihtä rimmisstä sennii kuluma siihhe aassenttoo kuh hää tunttoo et nyt se kulukoo sillee helepoite.

      Sie huommaat se sittes kuu istuhet siinnä venneessä ja siätelet sitä rimmijä ettäs ku sie löyvvät seh oikkee kuluma nii hää männöö sillehhii ku vähäs itestää siu vennees. Ramohvoonni tunttuu hyppivä ku toestaa sammoo.

      Mut ihes sie löyvvät sen kuluma vasta ku sie oot vivus kiinni. Turhhoo oo lukkee ja ihimeettellä rannallaha. Venneessä se rimmi käytö oppihtee.

    • Sohvalla

      Opiskella kun teoriaa.
      Kuten ensimmäinen vastaaja kirjoittelikin perusteellisesti, niin ajamalla "selvinpäin" ilman intoa ja tuntumalla oppii sen trimmaamisen.
      Kokemusta, kyllä selviää !

    • lipperisti

      se on kait jonkinlainen refleksi se trimmaaminen ainaki ittellä. Jos ny ei oo ihan pläkä tyyni, merellä on hyvin harvoin, niin käsi kaasullahan sitä tulee ajettua peukku trimminapilla koko ajan, ei sitä ees aattele kun sitä säätelee. Perstuntumalla sen tekee, kai se on jossain ydinjatkoksessa sitten kun pääset vehkeittes kans sinuiksi. Älä stressaa tuomoisella asialla, on niitä isompiakin ongelmia.

    • Uusavuton uudessa veneessä

      Nyt täytyy oikein kiittää kaikkia asiallisista ja selventävistä vastauksista. Idea selvisi sekä se, että vain kokemuksen kautta oppii. Eli ensi kesänä näette minun menevän edestakaisin välillä keula ylhäällä ja välillä alhaalla ja sitten ehkäpä jo loppusyksystä alkaa tuntumaan luontevalta:) Kiitoksia vielä kerran.

      • se on

        Säädä moottorin asento niin, että vene menee suoraan ilman ratista pitämistä - se on siinä.


      • Anonyymi
        se on kirjoitti:

        Säädä moottorin asento niin, että vene menee suoraan ilman ratista pitämistä - se on siinä.

        Mitä tekemistä tällä on trimmin kanssa. Et taida tajuta asiasta enempää kun lampaat jalkapallosta.


    • Anonyymi

      Veneen trimmaamisesta puheenollen, trimmilevyt on mielestäni lisävaruste nro 1, joka veneeseen kannattaa ottaa. Niillä saa ensinnäkin veneen vaaterin, mikä lisää matkustusmukavuutta, ja toiseksi, aallokkoisella kelillä saa säädettyä veneen asentoa pituussuunnassa niin, että pomppiminen jää mahdollisimman vähäiseksi. Hieman isommassakin aallokossa vene kulkee suht. mukavasti, kun painaa moottorilla keulan aaltoihin, nostaa veneen takapäätä trimmilevyillä ylös ja pitää riittävää vauhtia, että pysyy aaltojen harjalla.

      • Anonyymi

        Ja sitten on olemassa veneitä mitkä kulkee runkonsa muotoilun vuoksi aina about samassa asennossa trimmistä huolimatta.

        Tommoset kantavalla perällä olevat kevyet vajaatehoiset veneet vastaa trimmaamiseen huonosti. Vastaavasti lyhyt painava tehokas jyrkän v-pohjan vene hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2879
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2037
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1767
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1722
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1411
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      955
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe