Trimmi - rikikulman säätö

Uusavuton uudessa veneessä

Teiltä kokeneemmilta kysyisin seuraavaa; veneeni (vähän vaille 6m liukuva retkivene) ohjekirjassa kerrotaan seuraavaa trimmistä:

Perussäännöt koneen rikikulman säädössä ovat seuraavat:
*nostettaessa vene liukuun "keula alas" asento
*kun vene on plaanissa ja mikäli aallokko on pieni, nostetaan keulaa kunnes vene alkaa laukata tai potkuri menettää otteensa. Lasketaan keulaa tästä hieman niin, että ajo tuntuu stabiililta. Lokin avulla rikikulmaa voi optimoida.
*Vasta-aallokossa keulaa lasketaan alaspäin, jolloin kulku pehmenee. Myötäaallokossa keulaa nostetaan ylöspäin, jottei se sukeltaisi.

Nyt ei oikein aukea tämä trimmaamisesta saatava hyöty. Minkä takia kun vene on saatu plaaniin täytyy keulaa nostaa? Pitääkö moottoria matka-ajossa trimmailla koko ajan? Aallokon suunta veneen suhteen muuttuu koko ajan ja aina välillä on pakko hiljentää vastaantulevan veneen peräaaltojen takia. Lisäksi tiedättekö linkkejä tai kirjallisuutta mistä tämän teoriaa voi opiskella. Vastauksista kiitollisena.

9

9106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsastusmies-1

      vetolaitteen asentoa eri nopeuksilla ja eri tuuliolosuhteissa.
      Mikäli veneen plaaniin saaminen ei ole ongelma ei moottorin "sisään" trimmaaminen kiihdytettäessä ole välttämätöntä.
      Mikäli kuitenkin esimerkiksi kuormasta ja sen sijainnista johtuen plaaniin nouseminen on vaivalloista auttaa sisään trimmaaminen.
      Matka-ajossa on helppo löytää optimikulkuasento jossa vesilinjan pituus on pienin mahdollinen. Tämä on kevyellä kelillä taloudellisin kulkuasento. Tähän viitataan kommentilla "Lokin avulla rikikulmaa voi optimoida." Eli nopeus kasvaa kun vesilinjapituus on optimaalinen.

      Vasta aaltoon ajettaessa pehmentää keulan alastrimmaaminen kulkua.
      Kyllä minä olen viimeiset 30 vuotta trimmannut koko ajan, joko perämoottorin trimmillä tai vetolaitteella ja trimmilevyillä.
      Syvä V-pohjaista matkavenettäni ohjaan trimmeillä enkä ruorilla.
      Myöskin sivutuulessa liukuva vene "nojaa" tuuleen ja ajosuunnan muuttuessa suhteessa tuuleen tulee vene oikaistua vaaka asentoon. Tämä kuitenkin edellyttää trimmilevyjä.

      Paras oppi on käytäntö. Trimmamistarve riippuu kovasti vene - moottoriyhdistelmästä. Mutta kaikissa veneissä siitä on hyötyä vähintäänkin kun venettä kuormataan ja kovassa tuulessa.

    • Maano

      kyl se aenaskii rulloo parraate ku siäättää siihtä rimmisstä sennii kuluma siihhe aassenttoo kuh hää tunttoo et nyt se kulukoo sillee helepoite.

      Sie huommaat se sittes kuu istuhet siinnä venneessä ja siätelet sitä rimmijä ettäs ku sie löyvvät seh oikkee kuluma nii hää männöö sillehhii ku vähäs itestää siu vennees. Ramohvoonni tunttuu hyppivä ku toestaa sammoo.

      Mut ihes sie löyvvät sen kuluma vasta ku sie oot vivus kiinni. Turhhoo oo lukkee ja ihimeettellä rannallaha. Venneessä se rimmi käytö oppihtee.

    • Sohvalla

      Opiskella kun teoriaa.
      Kuten ensimmäinen vastaaja kirjoittelikin perusteellisesti, niin ajamalla "selvinpäin" ilman intoa ja tuntumalla oppii sen trimmaamisen.
      Kokemusta, kyllä selviää !

    • lipperisti

      se on kait jonkinlainen refleksi se trimmaaminen ainaki ittellä. Jos ny ei oo ihan pläkä tyyni, merellä on hyvin harvoin, niin käsi kaasullahan sitä tulee ajettua peukku trimminapilla koko ajan, ei sitä ees aattele kun sitä säätelee. Perstuntumalla sen tekee, kai se on jossain ydinjatkoksessa sitten kun pääset vehkeittes kans sinuiksi. Älä stressaa tuomoisella asialla, on niitä isompiakin ongelmia.

    • Uusavuton uudessa veneessä

      Nyt täytyy oikein kiittää kaikkia asiallisista ja selventävistä vastauksista. Idea selvisi sekä se, että vain kokemuksen kautta oppii. Eli ensi kesänä näette minun menevän edestakaisin välillä keula ylhäällä ja välillä alhaalla ja sitten ehkäpä jo loppusyksystä alkaa tuntumaan luontevalta:) Kiitoksia vielä kerran.

      • se on

        Säädä moottorin asento niin, että vene menee suoraan ilman ratista pitämistä - se on siinä.


      • Anonyymi
        se on kirjoitti:

        Säädä moottorin asento niin, että vene menee suoraan ilman ratista pitämistä - se on siinä.

        Mitä tekemistä tällä on trimmin kanssa. Et taida tajuta asiasta enempää kun lampaat jalkapallosta.


    • Anonyymi

      Veneen trimmaamisesta puheenollen, trimmilevyt on mielestäni lisävaruste nro 1, joka veneeseen kannattaa ottaa. Niillä saa ensinnäkin veneen vaaterin, mikä lisää matkustusmukavuutta, ja toiseksi, aallokkoisella kelillä saa säädettyä veneen asentoa pituussuunnassa niin, että pomppiminen jää mahdollisimman vähäiseksi. Hieman isommassakin aallokossa vene kulkee suht. mukavasti, kun painaa moottorilla keulan aaltoihin, nostaa veneen takapäätä trimmilevyillä ylös ja pitää riittävää vauhtia, että pysyy aaltojen harjalla.

      • Anonyymi

        Ja sitten on olemassa veneitä mitkä kulkee runkonsa muotoilun vuoksi aina about samassa asennossa trimmistä huolimatta.

        Tommoset kantavalla perällä olevat kevyet vajaatehoiset veneet vastaa trimmaamiseen huonosti. Vastaavasti lyhyt painava tehokas jyrkän v-pohjan vene hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      336
      7628
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      73
      5401
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      107
      4574
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      22
      4373
    5. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      128
      4221
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      52
      3927
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      156
      3807
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      74
      3697
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      29
      3596
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      84
      3432
    Aihe