Teiltä kokeneemmilta kysyisin seuraavaa; veneeni (vähän vaille 6m liukuva retkivene) ohjekirjassa kerrotaan seuraavaa trimmistä:
Perussäännöt koneen rikikulman säädössä ovat seuraavat:
*nostettaessa vene liukuun "keula alas" asento
*kun vene on plaanissa ja mikäli aallokko on pieni, nostetaan keulaa kunnes vene alkaa laukata tai potkuri menettää otteensa. Lasketaan keulaa tästä hieman niin, että ajo tuntuu stabiililta. Lokin avulla rikikulmaa voi optimoida.
*Vasta-aallokossa keulaa lasketaan alaspäin, jolloin kulku pehmenee. Myötäaallokossa keulaa nostetaan ylöspäin, jottei se sukeltaisi.
Nyt ei oikein aukea tämä trimmaamisesta saatava hyöty. Minkä takia kun vene on saatu plaaniin täytyy keulaa nostaa? Pitääkö moottoria matka-ajossa trimmailla koko ajan? Aallokon suunta veneen suhteen muuttuu koko ajan ja aina välillä on pakko hiljentää vastaantulevan veneen peräaaltojen takia. Lisäksi tiedättekö linkkejä tai kirjallisuutta mistä tämän teoriaa voi opiskella. Vastauksista kiitollisena.
Trimmi - rikikulman säätö
9
8640
Vastaukset
- Katsastusmies-1
vetolaitteen asentoa eri nopeuksilla ja eri tuuliolosuhteissa.
Mikäli veneen plaaniin saaminen ei ole ongelma ei moottorin "sisään" trimmaaminen kiihdytettäessä ole välttämätöntä.
Mikäli kuitenkin esimerkiksi kuormasta ja sen sijainnista johtuen plaaniin nouseminen on vaivalloista auttaa sisään trimmaaminen.
Matka-ajossa on helppo löytää optimikulkuasento jossa vesilinjan pituus on pienin mahdollinen. Tämä on kevyellä kelillä taloudellisin kulkuasento. Tähän viitataan kommentilla "Lokin avulla rikikulmaa voi optimoida." Eli nopeus kasvaa kun vesilinjapituus on optimaalinen.
Vasta aaltoon ajettaessa pehmentää keulan alastrimmaaminen kulkua.
Kyllä minä olen viimeiset 30 vuotta trimmannut koko ajan, joko perämoottorin trimmillä tai vetolaitteella ja trimmilevyillä.
Syvä V-pohjaista matkavenettäni ohjaan trimmeillä enkä ruorilla.
Myöskin sivutuulessa liukuva vene "nojaa" tuuleen ja ajosuunnan muuttuessa suhteessa tuuleen tulee vene oikaistua vaaka asentoon. Tämä kuitenkin edellyttää trimmilevyjä.
Paras oppi on käytäntö. Trimmamistarve riippuu kovasti vene - moottoriyhdistelmästä. Mutta kaikissa veneissä siitä on hyötyä vähintäänkin kun venettä kuormataan ja kovassa tuulessa. - Maano
kyl se aenaskii rulloo parraate ku siäättää siihtä rimmisstä sennii kuluma siihhe aassenttoo kuh hää tunttoo et nyt se kulukoo sillee helepoite.
Sie huommaat se sittes kuu istuhet siinnä venneessä ja siätelet sitä rimmijä ettäs ku sie löyvvät seh oikkee kuluma nii hää männöö sillehhii ku vähäs itestää siu vennees. Ramohvoonni tunttuu hyppivä ku toestaa sammoo.
Mut ihes sie löyvvät sen kuluma vasta ku sie oot vivus kiinni. Turhhoo oo lukkee ja ihimeettellä rannallaha. Venneessä se rimmi käytö oppihtee. - Sohvalla
Opiskella kun teoriaa.
Kuten ensimmäinen vastaaja kirjoittelikin perusteellisesti, niin ajamalla "selvinpäin" ilman intoa ja tuntumalla oppii sen trimmaamisen.
Kokemusta, kyllä selviää ! - lipperisti
se on kait jonkinlainen refleksi se trimmaaminen ainaki ittellä. Jos ny ei oo ihan pläkä tyyni, merellä on hyvin harvoin, niin käsi kaasullahan sitä tulee ajettua peukku trimminapilla koko ajan, ei sitä ees aattele kun sitä säätelee. Perstuntumalla sen tekee, kai se on jossain ydinjatkoksessa sitten kun pääset vehkeittes kans sinuiksi. Älä stressaa tuomoisella asialla, on niitä isompiakin ongelmia.
- Uusavuton uudessa veneessä
Nyt täytyy oikein kiittää kaikkia asiallisista ja selventävistä vastauksista. Idea selvisi sekä se, että vain kokemuksen kautta oppii. Eli ensi kesänä näette minun menevän edestakaisin välillä keula ylhäällä ja välillä alhaalla ja sitten ehkäpä jo loppusyksystä alkaa tuntumaan luontevalta:) Kiitoksia vielä kerran.
- se on
Säädä moottorin asento niin, että vene menee suoraan ilman ratista pitämistä - se on siinä.
- Anonyymi
se on kirjoitti:
Säädä moottorin asento niin, että vene menee suoraan ilman ratista pitämistä - se on siinä.
Mitä tekemistä tällä on trimmin kanssa. Et taida tajuta asiasta enempää kun lampaat jalkapallosta.
- Anonyymi
Veneen trimmaamisesta puheenollen, trimmilevyt on mielestäni lisävaruste nro 1, joka veneeseen kannattaa ottaa. Niillä saa ensinnäkin veneen vaaterin, mikä lisää matkustusmukavuutta, ja toiseksi, aallokkoisella kelillä saa säädettyä veneen asentoa pituussuunnassa niin, että pomppiminen jää mahdollisimman vähäiseksi. Hieman isommassakin aallokossa vene kulkee suht. mukavasti, kun painaa moottorilla keulan aaltoihin, nostaa veneen takapäätä trimmilevyillä ylös ja pitää riittävää vauhtia, että pysyy aaltojen harjalla.
- Anonyymi
Ja sitten on olemassa veneitä mitkä kulkee runkonsa muotoilun vuoksi aina about samassa asennossa trimmistä huolimatta.
Tommoset kantavalla perällä olevat kevyet vajaatehoiset veneet vastaa trimmaamiseen huonosti. Vastaavasti lyhyt painava tehokas jyrkän v-pohjan vene hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427145
- 323988
- 523463
- 412988
- 172756
- 372248
- 162216
- 412183
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472177- 442133