Viime aikoina on uutisoitu rekkaonnettomuuksien lisääntymisestä ja vaadittu turvallisuuden parantamista. Hyvä ajatus, mutta kuinka moni kuolemaan johtavista raskaan liikenteen onnettomuuksista on oikeastaan rekan syy?
Syynä on lähes poikkeuksetta vastaantulevan henkilöautokuljettajan tekemä virhe. Yleensä kyseessä on ohitustilanne.
Hämmästyttävän monissa onnettomuuksissa henkilöauto ajautuu tuntemattomasta syystä vastaantulevan kuorma-auton kaistalle, vaikka näkyvyys on hyvä, eikä tiellä ole lähistöllä muita ajoneuvoja. Henkilöautoilija ei siis ole väistämässä tai ohittamassa.
Epäilen, että suuri osa näistä tapauksista on todellisuudessa henkilöautoilijan itsemurhia, joiden osapuoleksi päätyy tapaukseen täysin syytön kuorma-autonkuljettaja. Luulen, että melkoinen osa vuosittain liikenneonnettomuuksissa kuolleista on tarkoituksella tehnyt itsemurhan. Tilastojen tulkinta johtaa harhaan, jos tätä seikkaa ei oteta huomioon.
"Vaaralliset" rekat
30
3010
Vastaukset
- ssitä on jo
Täälläkin kymmeniä "älyllisiä keskusteluja" pidetty. Liikenneturvan sivuilta voit lukea sekunnilleen tutkitut onnettomuudet ja syylisyystilanteet. Osasta on tarkkaan hovioikeuksien päätökset ja niiden perustelutkin luettavissa.
Joulupukkiin uskovat ja sankaritaruihin luottavat eivät tietenkään usko tutkittuakaan tietoa. Mutu on niin voimakas.- reino
Tiedän nuo tutkimukset ja oikeuden päätökset, mutten usko joulupukkiin tai sankaritaruihin. Yirtin pohdiskella aihetta tosiasioiden perusteella.
Varmaa on se, että kun kuorma-auto osuu nokakkain henkilöauton kanssa, on jälki lähes poikkeuksetta rumaa. Olet kai samaa mieltä? - kiistäminen
reino kirjoitti:
Tiedän nuo tutkimukset ja oikeuden päätökset, mutten usko joulupukkiin tai sankaritaruihin. Yirtin pohdiskella aihetta tosiasioiden perusteella.
Varmaa on se, että kun kuorma-auto osuu nokakkain henkilöauton kanssa, on jälki lähes poikkeuksetta rumaa. Olet kai samaa mieltä?ja siksi Liikennevakuutuskeskuksen sivuilta löytyykin tilasto joka kertoo kohtalaisen seikkaperäisesti lähes kaiken onnettomuuksien syistä sekä aiheuttajista. Vuonna 2006 (ennakkotieto) kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 20 oli raskaan liikenteen aiheuttamia. Kevyemmällä puolella lukema on hieman toisenlainen. Kyseessä siis syyllisyyskysymys. Jos hlöauto kajahtaa suoralla tiellä yhdistelmän nokkaan tämän kaistalla, yhdistelmä ei ole syyllinen vaikka jälki olisi päät irroittavaa laatua.
- jatkuvasti
Eli sitä että rekka tappaa ym. skeidaa.
- ei maha mittää
jatkuvasti kirjoitti:
Eli sitä että rekka tappaa ym. skeidaa.
Sellaisia ihmisiä on promille
- Nääs kun...
jatkuvasti kirjoitti:
Eli sitä että rekka tappaa ym. skeidaa.
Ihmiset ovat laumasieluja. Ei kai Hitler muutoin olisi saanut isoa kansaa uskomaan sontaan ja tekemään kauheuksia (joiden kieltäjiä löytyy yhä).
Ihmiset etsivät aina syyllisiä, ja hällä väliä kuka syylliseksi sattuu. Se on semmosta villin lännen lynkkaushommaa, porukka kiihottaa tosiaan keskenään, ja sit jo mennään narun kans hirttämään joku, tasan ilman oikeudenkäyntiä.
Enemmistö on aina oikeassa, ja autoilupuolella henkilöautoliikenne on enemmistö. Kaikki muut ovat perseestä. reka,. moottoripyörät, mopot, jalankulkijat, junat, lentokoneet, laivat, hahhaa!
Koska ihmiset ovat laumaeläimiä niin lauma vauhkoontuu, ja kun se vauhkoontuu niin sitä ei käännä mikään, ei sitten mikään.
Elikkä täällä on täysin turha esittää mitään faktaa. Huuhaa ja media ja lauman ölinä voittavat kaiken järjen.
Sillailla se menee. Että rekka tappaa, ja tappajarekat tappavat, tappajarekka iski jälleen. Yhdellä kulmalla kulki kolme päivää kauhee mölinä kun rekka oli taas liiskannu henkilöauton, ennenkuns paljastu että rekka oli laillisesti parkissa huoltoaseman rekka-alueella, ja joku ensiliukkailla kokeili vähän spiidailla ja pikkupirssi lipes käsistä rekan nokkaan.
Mölinäkin vaimeni vaan ihan siks että oli pirun pieni paikkakunta. Jos ois tapantunu hesassa niin täällä ainakin vuosi ulvottais että se rekka oli syyllinen.
Totuudella ei ole mitään tekemistä näiden asioien kanssa, koska nää on täysin tunnepitosia laumasieluisia kaikki heti hirteen kirjoitteluja. Silleettis. Iso veto että tästäkin joku nostaa kauheen mölinän! - joo USA:ssa
Nääs kun... kirjoitti:
Ihmiset ovat laumasieluja. Ei kai Hitler muutoin olisi saanut isoa kansaa uskomaan sontaan ja tekemään kauheuksia (joiden kieltäjiä löytyy yhä).
Ihmiset etsivät aina syyllisiä, ja hällä väliä kuka syylliseksi sattuu. Se on semmosta villin lännen lynkkaushommaa, porukka kiihottaa tosiaan keskenään, ja sit jo mennään narun kans hirttämään joku, tasan ilman oikeudenkäyntiä.
Enemmistö on aina oikeassa, ja autoilupuolella henkilöautoliikenne on enemmistö. Kaikki muut ovat perseestä. reka,. moottoripyörät, mopot, jalankulkijat, junat, lentokoneet, laivat, hahhaa!
Koska ihmiset ovat laumaeläimiä niin lauma vauhkoontuu, ja kun se vauhkoontuu niin sitä ei käännä mikään, ei sitten mikään.
Elikkä täällä on täysin turha esittää mitään faktaa. Huuhaa ja media ja lauman ölinä voittavat kaiken järjen.
Sillailla se menee. Että rekka tappaa, ja tappajarekat tappavat, tappajarekka iski jälleen. Yhdellä kulmalla kulki kolme päivää kauhee mölinä kun rekka oli taas liiskannu henkilöauton, ennenkuns paljastu että rekka oli laillisesti parkissa huoltoaseman rekka-alueella, ja joku ensiliukkailla kokeili vähän spiidailla ja pikkupirssi lipes käsistä rekan nokkaan.
Mölinäkin vaimeni vaan ihan siks että oli pirun pieni paikkakunta. Jos ois tapantunu hesassa niin täällä ainakin vuosi ulvottais että se rekka oli syyllinen.
Totuudella ei ole mitään tekemistä näiden asioien kanssa, koska nää on täysin tunnepitosia laumasieluisia kaikki heti hirteen kirjoitteluja. Silleettis. Iso veto että tästäkin joku nostaa kauheen mölinän!Vielä suurempi kansa saatiin raukkamaisesti pudottamaan kaksi atomipommia. Lisäksi sama kansa on aloittanut kolmattasataa sotaa jälkeen 1945. Tätä kai tarkoitit laumasielulla?
- siinä mitään
joo USA:ssa kirjoitti:
Vielä suurempi kansa saatiin raukkamaisesti pudottamaan kaksi atomipommia. Lisäksi sama kansa on aloittanut kolmattasataa sotaa jälkeen 1945. Tätä kai tarkoitit laumasielulla?
laumasieluisuutta ole, jos muutama mies pudottaa pari pommia hyökkäys-sodan aloittajien niskaan.
- on kuunneltu.
Helmikuun ensimmäiselle viikolle mennessä 180 rekkaonnettomuutta tänä vuonna. Joo, joo henkilöautokolareita on enemmän, mutta taitaa olla henkilöautojakin enemmän. Syynä ei varmasti ole, lähes poikkeuksetta henkilöauto. Käsittääkseni rekan koppiin ei tarvitse olla mikään raketti-insinööri, toisin sanoen kuskit ovat tavallisia ihmisiä, joille sattuu onnettomuuksia. Minkä takia henkilöauton ratissa ei voisi olla ammattitaitoista kuljettajaa? Mutta jokaisen rekan ohjaamossa istuu mielestään alansa rautainen ammattilainen, jos vain kortista löytyy E. Suurin osa suomalaisista pitää itseään keskivertoa parempana kuskina, rekkakuskeista ihan kaikki. Rekkakuskiksi kelpaavat nekin, jotka eivät menesty millään muulla alalla, mikäli saavat keploteltua autokoulun läpi.
Nimim. Keskivertoa huonompi kuski.- eräs vain
Siinä olen kanssasi samaa mieltä että raskaankaluston kuljettajat ovat ihan tavallisia ihmisiä hekin sekä siinä että miksei henkilöautolla ajava voisi olla myöskin ammattikuljettaja (tarkoitan tässä tutkintoa joka on enemmän kuin autokoulu).
Siinä taas ole erimieltä ettei todellakaan kaikki raskaankaluston kuljettajat pidä itseään keskivertoa parempana kuljettajana.
Osin olen samaa mieltä kanssasi siitä että rekkakuskiksi kelpaa henkilö joka ei pärjää muissa töissä, mutta henkilön tulee olla "luotu" autonkuljettajaksi. Samaa voisi sanoa esim. putkimiehestä, putkimieheksi kelpaa ne ketkä ei muualla menesty. - Jontikka
eräs vain kirjoitti:
Siinä olen kanssasi samaa mieltä että raskaankaluston kuljettajat ovat ihan tavallisia ihmisiä hekin sekä siinä että miksei henkilöautolla ajava voisi olla myöskin ammattikuljettaja (tarkoitan tässä tutkintoa joka on enemmän kuin autokoulu).
Siinä taas ole erimieltä ettei todellakaan kaikki raskaankaluston kuljettajat pidä itseään keskivertoa parempana kuljettajana.
Osin olen samaa mieltä kanssasi siitä että rekkakuskiksi kelpaa henkilö joka ei pärjää muissa töissä, mutta henkilön tulee olla "luotu" autonkuljettajaksi. Samaa voisi sanoa esim. putkimiehestä, putkimieheksi kelpaa ne ketkä ei muualla menesty.Miksi rekkakuskit kokoajan väittää, että uutisointi väittäisi että rekka tappaa. Olen viimeisen viikon aikana saksinut aika monta uutista rekkakolareista ja yhdessäkään ei sanottu, että rekka tappaisi enemmän kuin ennen.
Yleensäkin liikenneonnettomuuksien kuolonuhreissa ollaan menossa alaspäin, kiitos medi-helin ja muutenkin kehittyneen lääketieteen ja autojen turvalaitteet yms.
Kysyin naapurin poliisilta, että pitääkö se paikkansa että rekkojen yksittäiset pöpelikköön ajot olisivat viime vuodesta lisääntyneet yli 90% kuten näilläkin sivuilla on nähty. Kertoi seuraavana päivänä, että kyllä se pitää. Sanoi vielä että ihmeellistä asiassa on, että puolet lehdissä mainitusta vertailuajasta oli melko kesäinen keli verrattuna viime vuoteen. - Ihan joka kopissa
Sinäkin nyt TAAS TÄMÄN PALSTAN TAVAN MUKAAN YLEISTÄT. Ei jokainen yhdistelmäkuljettaja pidä itseään minään ihmemiehenä. En ole alan äijiä, siis ei ole tuota E-korttia, mutta osallistun usein kuskien keskusteluihin.
Kyllä siinä moni tuskailee omaa vajavaista taitoaan johonkin kaveriin verrattuna.
Enimmäkseen E-kortin saaneet ovat suorittaneet pitkän ja vaativan kurssin.
Vuoden aikan aivan lähipiiristä on kaksi nuorta kaveria lopettanut ajohommat ja siirtynyt helpompiin hommin (sähkömieheksi ja putkimieheksi)koska kylmästi totesivat ettei homma sovi, omat kyvyt epäilyttävät.
Siis jospa ei yleistettäisi.
Itse olen ajellut useamman miljoona kilometriä, niin että tässä puhuu kokemus: tiedän tarkkaan millainen autoiljana olen - siinä keskiverron tuntumissa. Mutta se että tiedän sen ja ajan sen mukaan tekeekin minusta kirkkaasti keskivertoa paremman autoilijan!
Yhdistelmäkuljettajissa on hyvin paljon niitä jotka aivan samoin tietävät olevansa keskivertoäijiä, ja ajavat sen mukaan, ja siis siksi ovat kirkkaasti keskivertoa parempia!
On sen verran rankkaa kokemusta myös tuolta rallipuolelta että sielläkin jyvät erottuvat akanoista paljolti sen mukaan että ajaa omien rajojensa mukaan. Hyvin usein nopeimmat eivät pääse maaliin...
Kannattais sinun mennä kokeilemaan läpäisetko yhdistelmäkuljettajan koulutuksen. Se jää usealta insinööriltäkin läpäisemättä. Minä en läpäisisi ikinä. Voisi jäädä läpöisemättä sinultaki. Loppuisi sinultakin asiaton ja väärin yleistävä kirjoittelu. - onhan täällä muitakin
Ihan joka kopissa kirjoitti:
Sinäkin nyt TAAS TÄMÄN PALSTAN TAVAN MUKAAN YLEISTÄT. Ei jokainen yhdistelmäkuljettaja pidä itseään minään ihmemiehenä. En ole alan äijiä, siis ei ole tuota E-korttia, mutta osallistun usein kuskien keskusteluihin.
Kyllä siinä moni tuskailee omaa vajavaista taitoaan johonkin kaveriin verrattuna.
Enimmäkseen E-kortin saaneet ovat suorittaneet pitkän ja vaativan kurssin.
Vuoden aikan aivan lähipiiristä on kaksi nuorta kaveria lopettanut ajohommat ja siirtynyt helpompiin hommin (sähkömieheksi ja putkimieheksi)koska kylmästi totesivat ettei homma sovi, omat kyvyt epäilyttävät.
Siis jospa ei yleistettäisi.
Itse olen ajellut useamman miljoona kilometriä, niin että tässä puhuu kokemus: tiedän tarkkaan millainen autoiljana olen - siinä keskiverron tuntumissa. Mutta se että tiedän sen ja ajan sen mukaan tekeekin minusta kirkkaasti keskivertoa paremman autoilijan!
Yhdistelmäkuljettajissa on hyvin paljon niitä jotka aivan samoin tietävät olevansa keskivertoäijiä, ja ajavat sen mukaan, ja siis siksi ovat kirkkaasti keskivertoa parempia!
On sen verran rankkaa kokemusta myös tuolta rallipuolelta että sielläkin jyvät erottuvat akanoista paljolti sen mukaan että ajaa omien rajojensa mukaan. Hyvin usein nopeimmat eivät pääse maaliin...
Kannattais sinun mennä kokeilemaan läpäisetko yhdistelmäkuljettajan koulutuksen. Se jää usealta insinööriltäkin läpäisemättä. Minä en läpäisisi ikinä. Voisi jäädä läpöisemättä sinultaki. Loppuisi sinultakin asiaton ja väärin yleistävä kirjoittelu.osaamattomia
- vähän sua viksumpi niin
onhan täällä muitakin kirjoitti:
osaamattomia
Ole nuija hiljaa jos sulla ei ole muuuta sanottavaa. Tyypillinen älämölö örisijä... Tommosia on ihan kamalasti liikaa maailmassa. Tee maailmasta parempi paikka ja ole hiljaa, ja pysy poissa palstoilta. Se on ainoo hyvä työ mihin itte pystyt.
- hus matkaasi!
vähän sua viksumpi niin kirjoitti:
Ole nuija hiljaa jos sulla ei ole muuuta sanottavaa. Tyypillinen älämölö örisijä... Tommosia on ihan kamalasti liikaa maailmassa. Tee maailmasta parempi paikka ja ole hiljaa, ja pysy poissa palstoilta. Se on ainoo hyvä työ mihin itte pystyt.
No mene mene!
- Kun järki riittää muuhunkin
hus matkaasi! kirjoitti:
No mene mene!
Yäk! Pakko lähtee, ei noita aivottomia kortittomia pikkupoikia kukaan kestä...
Leikkisit pienoismalleilla etkä kajois tietokoneeseen vielä muutamaan vuoteen. Moh! - nuo
Jontikka kirjoitti:
Miksi rekkakuskit kokoajan väittää, että uutisointi väittäisi että rekka tappaa. Olen viimeisen viikon aikana saksinut aika monta uutista rekkakolareista ja yhdessäkään ei sanottu, että rekka tappaisi enemmän kuin ennen.
Yleensäkin liikenneonnettomuuksien kuolonuhreissa ollaan menossa alaspäin, kiitos medi-helin ja muutenkin kehittyneen lääketieteen ja autojen turvalaitteet yms.
Kysyin naapurin poliisilta, että pitääkö se paikkansa että rekkojen yksittäiset pöpelikköön ajot olisivat viime vuodesta lisääntyneet yli 90% kuten näilläkin sivuilla on nähty. Kertoi seuraavana päivänä, että kyllä se pitää. Sanoi vielä että ihmeellistä asiassa on, että puolet lehdissä mainitusta vertailuajasta oli melko kesäinen keli verrattuna viime vuoteen.keskenkasvuiset väittää rekkojen tappavan. Uutisointi väittää valheellisesti rekkojen olevan syypäitä onnettomuuteen.
- asiaakin. Hyvä!
Ihan joka kopissa kirjoitti:
Sinäkin nyt TAAS TÄMÄN PALSTAN TAVAN MUKAAN YLEISTÄT. Ei jokainen yhdistelmäkuljettaja pidä itseään minään ihmemiehenä. En ole alan äijiä, siis ei ole tuota E-korttia, mutta osallistun usein kuskien keskusteluihin.
Kyllä siinä moni tuskailee omaa vajavaista taitoaan johonkin kaveriin verrattuna.
Enimmäkseen E-kortin saaneet ovat suorittaneet pitkän ja vaativan kurssin.
Vuoden aikan aivan lähipiiristä on kaksi nuorta kaveria lopettanut ajohommat ja siirtynyt helpompiin hommin (sähkömieheksi ja putkimieheksi)koska kylmästi totesivat ettei homma sovi, omat kyvyt epäilyttävät.
Siis jospa ei yleistettäisi.
Itse olen ajellut useamman miljoona kilometriä, niin että tässä puhuu kokemus: tiedän tarkkaan millainen autoiljana olen - siinä keskiverron tuntumissa. Mutta se että tiedän sen ja ajan sen mukaan tekeekin minusta kirkkaasti keskivertoa paremman autoilijan!
Yhdistelmäkuljettajissa on hyvin paljon niitä jotka aivan samoin tietävät olevansa keskivertoäijiä, ja ajavat sen mukaan, ja siis siksi ovat kirkkaasti keskivertoa parempia!
On sen verran rankkaa kokemusta myös tuolta rallipuolelta että sielläkin jyvät erottuvat akanoista paljolti sen mukaan että ajaa omien rajojensa mukaan. Hyvin usein nopeimmat eivät pääse maaliin...
Kannattais sinun mennä kokeilemaan läpäisetko yhdistelmäkuljettajan koulutuksen. Se jää usealta insinööriltäkin läpäisemättä. Minä en läpäisisi ikinä. Voisi jäädä läpöisemättä sinultaki. Loppuisi sinultakin asiaton ja väärin yleistävä kirjoittelu.Todella hyvä kirjoitus! Kiitos sinulle siitä :)
- sinivilkku
Ihan joka kopissa kirjoitti:
Sinäkin nyt TAAS TÄMÄN PALSTAN TAVAN MUKAAN YLEISTÄT. Ei jokainen yhdistelmäkuljettaja pidä itseään minään ihmemiehenä. En ole alan äijiä, siis ei ole tuota E-korttia, mutta osallistun usein kuskien keskusteluihin.
Kyllä siinä moni tuskailee omaa vajavaista taitoaan johonkin kaveriin verrattuna.
Enimmäkseen E-kortin saaneet ovat suorittaneet pitkän ja vaativan kurssin.
Vuoden aikan aivan lähipiiristä on kaksi nuorta kaveria lopettanut ajohommat ja siirtynyt helpompiin hommin (sähkömieheksi ja putkimieheksi)koska kylmästi totesivat ettei homma sovi, omat kyvyt epäilyttävät.
Siis jospa ei yleistettäisi.
Itse olen ajellut useamman miljoona kilometriä, niin että tässä puhuu kokemus: tiedän tarkkaan millainen autoiljana olen - siinä keskiverron tuntumissa. Mutta se että tiedän sen ja ajan sen mukaan tekeekin minusta kirkkaasti keskivertoa paremman autoilijan!
Yhdistelmäkuljettajissa on hyvin paljon niitä jotka aivan samoin tietävät olevansa keskivertoäijiä, ja ajavat sen mukaan, ja siis siksi ovat kirkkaasti keskivertoa parempia!
On sen verran rankkaa kokemusta myös tuolta rallipuolelta että sielläkin jyvät erottuvat akanoista paljolti sen mukaan että ajaa omien rajojensa mukaan. Hyvin usein nopeimmat eivät pääse maaliin...
Kannattais sinun mennä kokeilemaan läpäisetko yhdistelmäkuljettajan koulutuksen. Se jää usealta insinööriltäkin läpäisemättä. Minä en läpäisisi ikinä. Voisi jäädä läpöisemättä sinultaki. Loppuisi sinultakin asiaton ja väärin yleistävä kirjoittelu.Yksi pojistamme suoritti armeijassa yhdistelmäkortin.
Olimme valatilaisuudessa ja kaveri marssi ohi. Meitä alkoi mieheni kanssa hymyilyttää ja eräs herra "isoherra" huomasi sen.
Kun sitten olimme sopalla autokorjaamon tiloissa, kyseinen herra totesi hymyillen, että eihän meidän poikien marssi niin kaksista ollut, mutta siirrytäänpä katsomaan poikien yhdistelmän käsittelytaitoa.
Siellä kentällä katselimme kun pojat pistivät yhdistelmät menemään mahdottomilta tuntuviin paikkoihin.
Poikammekin ajoi armeijan aikana yli 20 000 km yhdistelmällä...ja kortinhan hän sai vasta kun palasi siviiliin.
Tämäkin nuori mies on vaihtanut alaa liki 15 vuoden ajon jälkeen. Totesi vaan, että elättää sen perheen helpommallakin. Ei se öisin ajaminen niin mukavaa ole. Paitsi kesäisin kertoi monasti nauttineensa yöllä ajamisesta...Suomi kun on aika kaunis maa :) - ja höpinää
sinivilkku kirjoitti:
Yksi pojistamme suoritti armeijassa yhdistelmäkortin.
Olimme valatilaisuudessa ja kaveri marssi ohi. Meitä alkoi mieheni kanssa hymyilyttää ja eräs herra "isoherra" huomasi sen.
Kun sitten olimme sopalla autokorjaamon tiloissa, kyseinen herra totesi hymyillen, että eihän meidän poikien marssi niin kaksista ollut, mutta siirrytäänpä katsomaan poikien yhdistelmän käsittelytaitoa.
Siellä kentällä katselimme kun pojat pistivät yhdistelmät menemään mahdottomilta tuntuviin paikkoihin.
Poikammekin ajoi armeijan aikana yli 20 000 km yhdistelmällä...ja kortinhan hän sai vasta kun palasi siviiliin.
Tämäkin nuori mies on vaihtanut alaa liki 15 vuoden ajon jälkeen. Totesi vaan, että elättää sen perheen helpommallakin. Ei se öisin ajaminen niin mukavaa ole. Paitsi kesäisin kertoi monasti nauttineensa yöllä ajamisesta...Suomi kun on aika kaunis maa :)Jaksat aina huomautella muille otsikossa pysymisen. Mitä tämä perheasianne kuuluu liikenneonnettomuuksiin?
Kauheasti ne ajatti poikaasi. Pois otetaan alokasaika, oppijaksoviikot ja lomat, niin jäänee runsaat neljän kuukauden päivät ajettavaksi. Armeijassakin se on vain vajaa sata vuorokautta. En usko, että kukaan ajaa armeijassa 200 - 230 kilsaa yhdistelmää vuorokaudessa. Mitä ajoa se on? Armeijan Sisuun tulee vuodessa suunnilleen se 20000 km. Autoa ajaa kaksi ikäluokkaa ja useampi varusmies. Tämä on tietoa. - sinivilkku
ja höpinää kirjoitti:
Jaksat aina huomautella muille otsikossa pysymisen. Mitä tämä perheasianne kuuluu liikenneonnettomuuksiin?
Kauheasti ne ajatti poikaasi. Pois otetaan alokasaika, oppijaksoviikot ja lomat, niin jäänee runsaat neljän kuukauden päivät ajettavaksi. Armeijassakin se on vain vajaa sata vuorokautta. En usko, että kukaan ajaa armeijassa 200 - 230 kilsaa yhdistelmää vuorokaudessa. Mitä ajoa se on? Armeijan Sisuun tulee vuodessa suunnilleen se 20000 km. Autoa ajaa kaksi ikäluokkaa ja useampi varusmies. Tämä on tietoa.Vai 4 kuukautta!
No kyllä kuitenkin vähän enemmän tuli varmasti ajoa. Ajoi mm. 10 kertaa Parola-Rovajärvi-Parola. Se tekee n. 16 000 km.
Muut ajot siihen päälle.
Siis Sinun matematiikkasi mukaan liki vuoden palvelusajasta vain 4 kuukautta, mikä Sinun mukaasi on vajaa 100 päivää....hmmmm, mielenkiintoista.
Pitäisiköhän Sinun ottaa aikuisten oikeasti asioista selvää :) - heikkolenkki-sinivilkulle
sinivilkku kirjoitti:
Vai 4 kuukautta!
No kyllä kuitenkin vähän enemmän tuli varmasti ajoa. Ajoi mm. 10 kertaa Parola-Rovajärvi-Parola. Se tekee n. 16 000 km.
Muut ajot siihen päälle.
Siis Sinun matematiikkasi mukaan liki vuoden palvelusajasta vain 4 kuukautta, mikä Sinun mukaasi on vajaa 100 päivää....hmmmm, mielenkiintoista.
Pitäisiköhän Sinun ottaa aikuisten oikeasti asioista selvää :)En viitsi, niinkuin ei moni muukaan enää, kaltaisesi pöhkön kanssa inittää asioista enempää. Tiedoksi vain, että armeijassa 80% ajasta on lintsaamista ja odottelua ja löhöä. Siksi autojoukoissakin todellista ajamista on vain kolme neljä tuntia vuorokaudessa.
Sisuihin tulee toisaankin 20 000 kilsaa vuodessa. Poikasi luultavasti käy ajamassa peruuttamalla niillä kaikilla muutaman tuhatkilomertiä, jotta mittarit nollaantui. He haa!!
Hyvästi todella heikkolenkki ja tyhjä hylsy.! - sinivilkku
heikkolenkki-sinivilkulle kirjoitti:
En viitsi, niinkuin ei moni muukaan enää, kaltaisesi pöhkön kanssa inittää asioista enempää. Tiedoksi vain, että armeijassa 80% ajasta on lintsaamista ja odottelua ja löhöä. Siksi autojoukoissakin todellista ajamista on vain kolme neljä tuntia vuorokaudessa.
Sisuihin tulee toisaankin 20 000 kilsaa vuodessa. Poikasi luultavasti käy ajamassa peruuttamalla niillä kaikilla muutaman tuhatkilomertiä, jotta mittarit nollaantui. He haa!!
Hyvästi todella heikkolenkki ja tyhjä hylsy.!En todellakaan tiedä, minkä verran nykyisin ajetaan, mutta 15 vuotta sitten ainakin asia oli kertomallani tavalla.
Poika todella halusi oppia ja sai siihen tilaisuuden.
Tiedän muuten senkin, mihin kyseinen Sisu sittemmin lähti. Se lähti Bosniaan ja on edelleen sillä tiellään, ei ole takaisin tullut, vaikka alunalkaen piti Sisulla olla vain määräaikainen komennus. - ja heti
sinivilkku kirjoitti:
En todellakaan tiedä, minkä verran nykyisin ajetaan, mutta 15 vuotta sitten ainakin asia oli kertomallani tavalla.
Poika todella halusi oppia ja sai siihen tilaisuuden.
Tiedän muuten senkin, mihin kyseinen Sisu sittemmin lähti. Se lähti Bosniaan ja on edelleen sillä tiellään, ei ole takaisin tullut, vaikka alunalkaen piti Sisulla olla vain määräaikainen komennus.Tarjoan kolme tuoretta hiirtä sille käärmeelle, joka kykenee puraisemaan hiljaiseksi tämän.
- noin
ja heti kirjoitti:
Tarjoan kolme tuoretta hiirtä sille käärmeelle, joka kykenee puraisemaan hiljaiseksi tämän.
huono häviäjä! Sinivilkku on nainen ja tietää silti enemmän intistä kuin sinunlaisesi homohuutelija.
- vo voooi voooiihhh
noin kirjoitti:
huono häviäjä! Sinivilkku on nainen ja tietää silti enemmän intistä kuin sinunlaisesi homohuutelija.
Saattaa tietää paskastakin
- mistä sinä sen tutkit?
noin kirjoitti:
huono häviäjä! Sinivilkku on nainen ja tietää silti enemmän intistä kuin sinunlaisesi homohuutelija.
Oletko varma tästä kaksitoimisuudesta? Uskon YkäJurrikan monivuotisen kokemuksen olevan vahvan. Hän ilmoitti sinivilkulla olevan "munaa". Nyt sinä väität pelkästään naiseksi. Kumpaa uskoa?
- Kallonkutistaja
Ihan joka kopissa kirjoitti:
Sinäkin nyt TAAS TÄMÄN PALSTAN TAVAN MUKAAN YLEISTÄT. Ei jokainen yhdistelmäkuljettaja pidä itseään minään ihmemiehenä. En ole alan äijiä, siis ei ole tuota E-korttia, mutta osallistun usein kuskien keskusteluihin.
Kyllä siinä moni tuskailee omaa vajavaista taitoaan johonkin kaveriin verrattuna.
Enimmäkseen E-kortin saaneet ovat suorittaneet pitkän ja vaativan kurssin.
Vuoden aikan aivan lähipiiristä on kaksi nuorta kaveria lopettanut ajohommat ja siirtynyt helpompiin hommin (sähkömieheksi ja putkimieheksi)koska kylmästi totesivat ettei homma sovi, omat kyvyt epäilyttävät.
Siis jospa ei yleistettäisi.
Itse olen ajellut useamman miljoona kilometriä, niin että tässä puhuu kokemus: tiedän tarkkaan millainen autoiljana olen - siinä keskiverron tuntumissa. Mutta se että tiedän sen ja ajan sen mukaan tekeekin minusta kirkkaasti keskivertoa paremman autoilijan!
Yhdistelmäkuljettajissa on hyvin paljon niitä jotka aivan samoin tietävät olevansa keskivertoäijiä, ja ajavat sen mukaan, ja siis siksi ovat kirkkaasti keskivertoa parempia!
On sen verran rankkaa kokemusta myös tuolta rallipuolelta että sielläkin jyvät erottuvat akanoista paljolti sen mukaan että ajaa omien rajojensa mukaan. Hyvin usein nopeimmat eivät pääse maaliin...
Kannattais sinun mennä kokeilemaan läpäisetko yhdistelmäkuljettajan koulutuksen. Se jää usealta insinööriltäkin läpäisemättä. Minä en läpäisisi ikinä. Voisi jäädä läpöisemättä sinultaki. Loppuisi sinultakin asiaton ja väärin yleistävä kirjoittelu.Mutta tuskin tarvitsee sähkömiehenä tai putkimiehenä tehdä hommia samalla palkalla. Eli olisiko tulojen tuplaantuminenkin vaikuttanut alanvaihtoon?
- vai kuinka?
asiat tekee se, että ison massan ylinopeus tappaa varmemmin kuin pienen massan ylinopeus. Siis, jos tietoisesti ajetaan jatkuvasti ylinopeutta, syyllistytään johonkin. Kuoleman aiheuttaminen tavalla tai toisella on jonkinasteinen juttu sentään.
- <Tero>
> Syynä on lähes poikkeuksetta vastaantulevan henkilöautokuljettajan tekemä virhe. Yleensä kyseessä on ohitustilanne.
Tai sitten se, että henkilöauton kuljettaja kokee joutuvansa ahtaaseen väliin ja väistää vastaan tulevaa rekkaa hieman oikealle, mutta auto lähteekin urista (polanteista) heittelemään ja päätyy suoraan rekan eteen. Näitä tähän teoriaan sopivia tapauksia on ollut useitakin viime aikoina ja viimeisin tänään tuo aura-auton kanssa kolarointi.
Ratkaisu ongelmaan: ei ruveta väistämään vastaantulijoita, koska tila riittää muutenkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663342Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433147Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1182546- 432528
- 311943
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271840- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851455- 391320
- 821179