Miksi masennus jatkuu

yxi

vuosia, taas vuosia. Täällä on tullut esiin, kuinka terapia, lääkkeet ja muu apua ei ole auttanut masennukseen.

Miksi se kestää vuosia? Miksi se ei helpota? Mitä itse olette tehneet sen eteen? Oletteko tyytyneet siihen olotilaan? Miksi vaikeudet jatkuvat. Mikä olisi se tie mikä parantaisi masennuksen? Ymmärtääkö psykologi sinua, tai ymmärrätkö sinä häntä? Saako tavalliselta terveyskeskulääkäriltä apua? Saako psykiatrian lääkäriltä apua?

Tässä paljon kysymyksiä. Joihin voitaisiin hakea vastauksia. Itse olen parantunut keskivaikeasta masennuksesta. Oli vuosia ja paranin noin 2 vuoden kuluttua lääkityksen aloitettua ja psykologin avustuksella. En ensin ymmärtänyt psykologin ajatusmaailmaa. Vaihdoin ja sain keskusteluyhteyden häneen uuden henkilön kanssa.
Pohditaan yhdessä. Mitä tehtäisiin jotta voisimme paremmin..............

9

1010

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkuva,välillä parempi,ja ...

pahempi.Lääkitys,ja terapia yleensä auttaa

• ___

voisin parantua, jos haluaisin. mutta kun en halua, koska jos luovun masennuksesta luovun osasta omaa luonnettani. mutta alan pikkuhiljaa oppia elämään sen kanssa, ja olen onnellinen.

terapiasta oli paljon apua, kun joku fiksu sai minut ymmärtämään omia ajatusmallejani ja pääsiin irti siitä ajatusten kehästä, mikä masennuksessa rullaa... nyt osaan itsekin jo keskeyttää ajatukseni, kun huomaan, että kohta iskee masennuskohtaus. ainakin selviän niistä nykyään paremmin. tai no, viikonloppuna oli vähällä etten selvinnyt. olin "reunalla" mutta tajusin että haluan elää koska rakastan miestäni. jotain hyötyä siitäkin kokemuksesta.

mutta niin, hoidossa ei ole ollut mitään vikaa. lääkärit, psykologit kaikki on ollu ammattimaisesti asiansa hoitavia ja empaattisia ihmisiä. voi kun olisin älynnyt heitä kiittää.

luulen, että kaikki voivat parantua masennuksesta jos vain haluavat, ellei nyt sitten ole perinnöllistä, vakavaa serotoniiniaineenvaihdunnan häiriötä. se vain vaatii työtä. minulle olennaisinta oli se psykologin kanssa juttelu, jossa tajusi omat ajatatusmallinsa ja psykologi sai minut näkemään asiani uudessa valossa. parantuminen vain vaatii aikaa ja ajatustyötä. en nyt kehota märehtimään samoja asioita uudelleen ja uudelleen ja rypemään itsesäälissä, vaan pitäisi selvittää mistä ne masennusajatukset lähtee liikkeelle ja yrittää selvittää koko sotku perin pohjin.

jos ei voi/halua parantua, voi masennuksen kanssa opetella elämään. se on kivinen tie, mutta minkäs sille mahtaa jos elämästä ei halua päästää irti. joskus menee paremmin, ja joskus tuntuu että kaikki kaatuu päälle. ei se elämä mitään ruusuilla tanssimista pidä ollakaan.

olen muuten huomannut, että ankeahko mustalla huumorilla höystetty musiikki auttaa käsittelemään niitä masennusajatuksia. esim. kuollut ja kuopattu sentenced on suositeltavaa ^^ toki joitakin se masentaa vain lisää, mutta voi sopia jollekin.

hyi v miten pitkä viesti. lukisin innolla, jos joku on keksinyt hyviä konsteja masennuksen kanssa elämiseen.

• serotoniini

aineenvaihdunnan häiriö, niin miten ihmeessä voi parantua ilman lääkkeitä?En jaksa uskoa, että kukaan viitsii tahallaan pitkittää pahaa oloa.Tietysti ihmisiä on joka lähtöön, mutta silti uskon ettei suurin osa ihmisistä halua kantaa masennuksen mustaa viittaa yllään.

• ___
        serotoniini kirjoitti:

aineenvaihdunnan häiriö, niin miten ihmeessä voi parantua ilman lääkkeitä?En jaksa uskoa, että kukaan viitsii tahallaan pitkittää pahaa oloa.Tietysti ihmisiä on joka lähtöön, mutta silti uskon ettei suurin osa ihmisistä halua kantaa masennuksen mustaa viittaa yllään.

siis öö mitäh? olenko väittänyt, että jos on jokin perinnöllinen serotoniinihäiriö, niin parantuisi ilman lääkkeitä? en tietääkseni ole sellaista sanonut, en sinne päinkään. onhan se aika selvää, että lääkkeillä saadaan serotoniinisysteemit kohdalleen. vaikka ei ne lääkkeetkään niin turvallisia ja tehokkaita aina ole.
        harva pahaa oloaan turhaan pitkittää, mutta jos on hyvä syy. kai ne sitten on harvassa, jotka eivät ilman masennusta halua elää.varmasti suurin osa haluaa masennuksesta eroon ja hyvä niin.

• konah

"terveet" ihmiset ei ymmärrä, mielisaairauksia. kukaan ei voi tietää miltä tosiaan toisesta tuntuu, tutkitaamme omia ajatuksia, mietteitä, lääkkeitä. pikkuhiljaa oma aivokemia, tunteet tulee tutuksi? meibi...............

• yxi

vaan. Ei kukaan joka ei ole masennusta käynyt läpi, voi ymmärtää toisen olotilaa. Itse olen sen sairastanut, elämän ja kuoleman rajalta tullut takaisin. Olen selviytynyt siitä, kovan itsehalun myötä sain elämän takaisin. Oli tahto parantua, luin kirjallisuutta mistä opin ymmärtämään oman minuuteni ja ne asiat mitkä minua riivaa.
        Masennuksessa rypeminen ja siihen tuudittautuminen ei paranna asiaa. Vaan pitää olla luja tahto parantua. SE tie vaan on kovin pitkä ja karikkoinen, mutta voi johtaa parempaan.

Sillä olisi kaikkien kannalta hyvä keskustella vertaistensa kanssa vaikka tällä palstalla asioista. Ymmärrän että jokainen tapaus on asia eriksen. Mutta eiköhän se sama sairaus kuitenkin pohjimmiltaan meitä kaikkia kosketa saman lailla.

Jos on liian heikko eikä jaksa taistella sitä vastaan, niin rypee sitten masennuksen kanssa. Tietenkin on sairauksia jotka syystä ei sitten johda elämän oikealle polulle........

• perhonen-89

Mulla se on kestänyt 4 ja puoli vuotta, alkoi n. 13-vuotiaana ja nyt olen 17 ja puoli.
      Kävin 3 pitkää vuotta nuorten psykologilla - ei auttanut yhtään. 3 helkutin vuotta turhaan. Puhuttiin siellä tyyliin jostain meikeistä. Eihän se auta.

Sitten masennus paheni hirveästi kun lopetin peruskoulun ja lukio alkoi. Aloitin psykoterapialla käynnin. Ei auttanut. Määräsi mulle jotain Edronaxia (onko kukaan muu käyttänyt?) ja meinasin seota. Se masens mua niin paljon että ajattelin itsemurhaa.

Sitten alotin psykoterapian ja se on helpottanut. Silti masentaa. Haluisin että tää loppuisi. Vihaan niin pohjattomasti tätä kun tää jatkuu ja jatkuu ja jatkuu sama paska vuoristorata. Haluisin jo eroon siitä KOKONAAN ja nauttia elämästä normaalisti ja olla reipas, ilonen ja sosiaalinen. Kumpa saisin mun silmät auki kokonaan ja näkisin maailman uudestaan niin kuin näin lapsena.

• yxi

Hyvä kun psykoterapia auttaa. Sinulla alkanut varhain ikääsi katsottuna. Olet jo kärsinyt turhankin kauan masennusta. Oletko käynyt psykiatrian lääkärillä? Varsinkin jos mahdollista yksityisellä. Siellä otetaan potilas kokonaan erinlailla huomioon kuin terveyskeskuspuolella.

Minä sanoisin että käyt uudestaan psykiatrian lääkärillä. Keskustele hänen kanssaan olosuhteesta, omista tunteista, masennuksesta, kaikesta mitä sinulla on mielessä. Kirjoita yhden viikon ajan päiväkirjaa. Laita ylös kaikki sinua koskevat asiat. Aamutapahtumat, mihin aikaan nousit ylös, millainen olo oli, millainen mieliala, mitä söit, mitä ajattelit ensimmäisenä noustessasi ylös. Siis aivan kaikki, vaikka ne kuinka vähäpätöisiltä sinusta tuntuukin, kirjoita kaikki ylös koko vuorokauden ympäriinsä...........

Sillä näiden perusteella on helpompi keskustella lääkärin ja psykologin kanssa, jos se syy löytyisi sitten..
        Oletko kokenut nuoruudessa jotain traumaattista? Mikä olisi käsittelemättömänä asiana.

Minulla lähti jo vauvaiästä elämän sirpaleet erilleen, koulukiusaamiset jne......
        Kilttiys, aina avulias ja kuuliainen toisten pompoteltavana ollut. Olen hävennyt itseäsni, kaikkea mikä minua kosketti.

Sain hyvän psykiatrian lääkärin ja muutaman lääkekokeilun jälkeen sain hyvän lääkkeen joka alkoi helpottaa oloa. Sitten psykologin kanssa juttelin asioista. Vaikka siinä aluksi meni aikaa ennenkuin pääsin hänen kanssa sinuiksi, jotta aloin avutua siellä. Sitten löytyi nämä lapsuusajan tapahtumat vauvasta aikuisikään asti piinanneet asiat. Näiden löydyttyä itkin 2-3 viikkoa ja surin noita taåahtumia ja asioita mitä en itse osannut niitä käsitellä....
        Lin lainastosta masennusta käsittelevää kirjoja, sieltä opin ymmärtämään masennsuta, minua, minuutta ja näitä traumatisoivia juttuja minussa...

Ole joka päivä toiminnassa mukana, liiku ulkona jotta saat voimaa ja happea, kuin henkistä piristystä. Muuta ajattelutapaa, aina kun sinua riivaavat ajatukset tulee, paina väkisin ne syrjään. Siis ajattelet aivan muuta. Opeta itsellesi toisenlainen käyttäytyiminen. Lue kun vain suinkin jaksat.

Sinulla toiveita, haaveita, sosiaalisia kanssa käymisen toiveita, iloisuutta jne.... Sinä saat ne kaikki, tee työtä näideb eteen. Usko siihen että parannut. Älä anna masennuksen painaa ja lannistaa sinua. Sinulla pitää olla tahtoa voittaa ja lannistaa masennus. Sinulla on hyvä alku psykologin kanssa. Jatka asioiden käsittelyä. Älä pidä kiirettä, mene vaan eteenpäin ja nauti päivä toisensa jälkeen ja huomaat itsesi muuttuvan. Masennuksesta paraneminen vie myös pitkän ajan, ole rohkea ja anna aikaa. Aikaa parantua, sillä sairauskin on sinuun hiipinyt hitaasti, vuosia. Myös parantuminen siitä kestää...........
        Itse olen parantunut keskivaikeasta masennuksesta tuonpuoleisen portin kautta palasin elämään................
        Voimaa ja usko itseesi, luja tahto parantumiseen.
        Siitä se lähtee, älä anna enää periksi.......

• toipunut

Masennuksen syy on niinkin yksinkertainen, kuin nöyryyden puute! Eli, masennuksesi johtuu täyttymättömistä vaatimuksista, eli kun alat kasvamaan ihmisenä ja opettelemaan nöyryyttä, masennuskin alkaa helpottamaan. Itselläni se kestää loppuelämän, mutta on niin kovin mielenkiintoista ;-).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe