Kysymys

Kung fusta

Onko kung fu täällä "filosofia" kuin kamppailulaji. Ainakin mitä olen siitä nähnyt niin ei se kamppailulajilta vaikuta. Olen vähän treenejä nähny eikä kellään tullu niissä edes hiki ja tekniikat oli semmosia että ne ei toimi kuin kung fu miehiä vastaan. Ei mitään pahaa lajista sanottavaa kuin vain se että miksi sitä treenataan. Onko siinä joku mystiikka mikä ei perus kamppailijalle aukene

9

993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KFM

      Ensinäkin täytyy selvittää mitä "kung futa" olet oikeastaan nähnyt, sitä on kaikenlaista, joku akrobatiaan/näyttävyyteen keskittynyt, joku henkiseen fiilistelyyn, joku rahan tienaamiseen ja sitten on joitakin harvoja jotka opettavat sitä oikeaa "kung futa" joka on tarkoitettu kamppailuun.
      Hyvin luultavasti et ole nähnyt tätä oikeaa kung futa, sitä täytyy etsiä, mutta kyllä sitä löytyy jopa pikku suomesta, tässä pari esimerkkiä jotka tulevat ensimmäisen mieleen: http://www.baji.info/ (hävytöntä oman lajin mainostamista ;) , http://www.tanglang.fi/ . Tosin näitäkin lajeja täytyy ymmärtää että niitä voi käyttää kamppailuun, mikään ei tule ilmaiseksi, se vaatii paljon aikaa ja työtä!

      • P. Väyrynen

        Niin, voihan jopa drunken-tyyliä käyttää kamppailuun tai tappeluun, taitava ja fyysinen heppu jopa menestyksekkäästi jotain tunareita vastaan. Vaan onko järkeä?


      • tosta

        Ihan oikeessa oot, että kung fustakin on moneksi. Bajin ymmärrän mut en kyllä ymmärrä, millä perusteella tang langin nostit esille. Musta on vaan epäillyttävää, mitä oon kuullu, että päävalmentajat on valkosella vyöllä, eikä ilmeisesti käy seuran vyöjärjestelmää läpi. Muutekin mitä oon Tampereella treenejä nähny, niin eipä oo niin kovasti hypetetyn olosta. Nettisivuillakin on jostain näytöksestä hyppypotkuja ja nehän on tosi käytännöllisiä ja matsit on säälittävää avokämmenläpsyilyä... paljasnyrkkimatsia ja paskat! Neitejä koko porukka...


      • Luumz
        tosta kirjoitti:

        Ihan oikeessa oot, että kung fustakin on moneksi. Bajin ymmärrän mut en kyllä ymmärrä, millä perusteella tang langin nostit esille. Musta on vaan epäillyttävää, mitä oon kuullu, että päävalmentajat on valkosella vyöllä, eikä ilmeisesti käy seuran vyöjärjestelmää läpi. Muutekin mitä oon Tampereella treenejä nähny, niin eipä oo niin kovasti hypetetyn olosta. Nettisivuillakin on jostain näytöksestä hyppypotkuja ja nehän on tosi käytännöllisiä ja matsit on säälittävää avokämmenläpsyilyä... paljasnyrkkimatsia ja paskat! Neitejä koko porukka...

        Laji on suomessa vielä niin uusi, ettei täällä ole vielä järjettömän kovatasoisia kavereita.


      • Turku WT

        Olen samoilla linjoilla KFM:n kanssa. Kungfu on kaikkien kiinalaisten lajien kattotermi eikä vielä kerro mitään yksittäisestä lajista. Myös yksittäisen lajin eri seurat tai jopa eri harjoittelijat harjoittavat lajiaan erilaisilla metodeilla.

        Kannattaa tutustua myös wing tsuniin:
        http://wingtsun.fi


      • ihmettelenpä vaan
        Luumz kirjoitti:

        Laji on suomessa vielä niin uusi, ettei täällä ole vielä järjettömän kovatasoisia kavereita.

        Ei silti selitä lajin äänitorvien huutelua käytännöllisyydestä, mutta silti jotain hyppypotkuja treenataan... Ja sitä, (jos pitää paikansa?) ettei päävalmentajat käy vtöjärjestelmää läpi. Luulis, että pidemmälle edenneet treenajat alkais ihmettelemään, luulen et treenaajissa on valmentajia kovatasosempia kavereita. Tang Langissa ei sinänsä oo vikaa, kansainvälisiä harrastajia kun YouTubessa on nähny, mut Suomen toiminta vaikuttaa vähintäänkin epäilyttävältä ja ristiriitaiselta. Voi tietysti olla, että näkemykseni on väärä, koska lajia nettikeskustelussa edustavat vain tietyt tyypit, joiden kommentointi useimmiten herättää lähinnä huvitusta...


      • Meikkä
        ihmettelenpä vaan kirjoitti:

        Ei silti selitä lajin äänitorvien huutelua käytännöllisyydestä, mutta silti jotain hyppypotkuja treenataan... Ja sitä, (jos pitää paikansa?) ettei päävalmentajat käy vtöjärjestelmää läpi. Luulis, että pidemmälle edenneet treenajat alkais ihmettelemään, luulen et treenaajissa on valmentajia kovatasosempia kavereita. Tang Langissa ei sinänsä oo vikaa, kansainvälisiä harrastajia kun YouTubessa on nähny, mut Suomen toiminta vaikuttaa vähintäänkin epäilyttävältä ja ristiriitaiselta. Voi tietysti olla, että näkemykseni on väärä, koska lajia nettikeskustelussa edustavat vain tietyt tyypit, joiden kommentointi useimmiten herättää lähinnä huvitusta...

        Hyppypotkujen treenaamisesta iso numero :D Hyppypotkuja nyt tehdään sillointällöin treenin alussa. Niiden tekemisellä pyritään lähinnä kehittämään koordinaatiota yms. Ovat pikkupikku nyanssi koko lajissa. Niiden oppiminen ei ole edellytys lajissa etenemiselle.

        Totta, että Suomessa kaikki ovat vielä aloittelijoita Tang Langin suhteen. Myös päävetäjät. Oppia kuitenkin haetaan Puolasta, jossa taso on kyllä oikeasti kova. Meininki on nousussa ja Puolan päässä kehitystä tarkkaillaan ja ohjataan aktiivisesti.


      • Meikkä
        ihmettelenpä vaan kirjoitti:

        Ei silti selitä lajin äänitorvien huutelua käytännöllisyydestä, mutta silti jotain hyppypotkuja treenataan... Ja sitä, (jos pitää paikansa?) ettei päävalmentajat käy vtöjärjestelmää läpi. Luulis, että pidemmälle edenneet treenajat alkais ihmettelemään, luulen et treenaajissa on valmentajia kovatasosempia kavereita. Tang Langissa ei sinänsä oo vikaa, kansainvälisiä harrastajia kun YouTubessa on nähny, mut Suomen toiminta vaikuttaa vähintäänkin epäilyttävältä ja ristiriitaiselta. Voi tietysti olla, että näkemykseni on väärä, koska lajia nettikeskustelussa edustavat vain tietyt tyypit, joiden kommentointi useimmiten herättää lähinnä huvitusta...

        Niin ja tuosta, että lajissa on valmentajia kovatasoisempia kavereita. Onko siinä sitten jotain ihmeellistä? Eihän valmentajan ole edes tarkoitus olla seuran kovatasoisin kaveri, vaan se, joka ohjaa ja opastaa harjoittelijoita.

        Kyllähän esimerkiksi useimmissa kehälajeissa valmentaja saisi turpaansa seuransa kovimmilta. Muutenhan sen valmentajan kannattaisi itse mennä sinne kehään.


      • Ymmärrän...
        Meikkä kirjoitti:

        Niin ja tuosta, että lajissa on valmentajia kovatasoisempia kavereita. Onko siinä sitten jotain ihmeellistä? Eihän valmentajan ole edes tarkoitus olla seuran kovatasoisin kaveri, vaan se, joka ohjaa ja opastaa harjoittelijoita.

        Kyllähän esimerkiksi useimmissa kehälajeissa valmentaja saisi turpaansa seuransa kovimmilta. Muutenhan sen valmentajan kannattaisi itse mennä sinne kehään.

        Olen osittain kyllä samaa mieltä, että nuoret kehälajien huiput hakaavat keski-ikäiset valmentajansa mennen tullen...:D Mutta tietotaso onkin jo eri luokkaa ja jokainen kova valkku on aikanaan osannutkin omaa lajiansa ihan fyysisellä tasolla. Mutta kyllä on vaikee kuvitella, että lajin kovatasoisin tyyppi saisi oppia itseään "huonommalta", eikös se, joka parhaiten osaa, parhaiten tietää ja parhaiten valmentaa? Ymmärrän myös, että laji on uusi Suomessa... Ja alku on aina kaikkille hankalaa, toivottavasti homman lähtee toimimaan tulevaisuudessa :) Hienoahan se vaan on, että Suomeen tuodaan uusia kiinalaisia lajeja!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe