Kysymys

Kung fusta

Onko kung fu täällä "filosofia" kuin kamppailulaji. Ainakin mitä olen siitä nähnyt niin ei se kamppailulajilta vaikuta. Olen vähän treenejä nähny eikä kellään tullu niissä edes hiki ja tekniikat oli semmosia että ne ei toimi kuin kung fu miehiä vastaan. Ei mitään pahaa lajista sanottavaa kuin vain se että miksi sitä treenataan. Onko siinä joku mystiikka mikä ei perus kamppailijalle aukene

9

1135

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KFM

Ensinäkin täytyy selvittää mitä "kung futa" olet oikeastaan nähnyt, sitä on kaikenlaista, joku akrobatiaan/näyttävyyteen keskittynyt, joku henkiseen fiilistelyyn, joku rahan tienaamiseen ja sitten on joitakin harvoja jotka opettavat sitä oikeaa "kung futa" joka on tarkoitettu kamppailuun.
      Hyvin luultavasti et ole nähnyt tätä oikeaa kung futa, sitä täytyy etsiä, mutta kyllä sitä löytyy jopa pikku suomesta, tässä pari esimerkkiä jotka tulevat ensimmäisen mieleen: http://www.baji.info/ (hävytöntä oman lajin mainostamista ;) , http://www.tanglang.fi/ . Tosin näitäkin lajeja täytyy ymmärtää että niitä voi käyttää kamppailuun, mikään ei tule ilmaiseksi, se vaatii paljon aikaa ja työtä!

• P. Väyrynen

Niin, voihan jopa drunken-tyyliä käyttää kamppailuun tai tappeluun, taitava ja fyysinen heppu jopa menestyksekkäästi jotain tunareita vastaan. Vaan onko järkeä?

• tosta

Ihan oikeessa oot, että kung fustakin on moneksi. Bajin ymmärrän mut en kyllä ymmärrä, millä perusteella tang langin nostit esille. Musta on vaan epäillyttävää, mitä oon kuullu, että päävalmentajat on valkosella vyöllä, eikä ilmeisesti käy seuran vyöjärjestelmää läpi. Muutekin mitä oon Tampereella treenejä nähny, niin eipä oo niin kovasti hypetetyn olosta. Nettisivuillakin on jostain näytöksestä hyppypotkuja ja nehän on tosi käytännöllisiä ja matsit on säälittävää avokämmenläpsyilyä... paljasnyrkkimatsia ja paskat! Neitejä koko porukka...

• Luumz
        tosta kirjoitti:

Ihan oikeessa oot, että kung fustakin on moneksi. Bajin ymmärrän mut en kyllä ymmärrä, millä perusteella tang langin nostit esille. Musta on vaan epäillyttävää, mitä oon kuullu, että päävalmentajat on valkosella vyöllä, eikä ilmeisesti käy seuran vyöjärjestelmää läpi. Muutekin mitä oon Tampereella treenejä nähny, niin eipä oo niin kovasti hypetetyn olosta. Nettisivuillakin on jostain näytöksestä hyppypotkuja ja nehän on tosi käytännöllisiä ja matsit on säälittävää avokämmenläpsyilyä... paljasnyrkkimatsia ja paskat! Neitejä koko porukka...

Laji on suomessa vielä niin uusi, ettei täällä ole vielä järjettömän kovatasoisia kavereita.

• Turku WT

Olen samoilla linjoilla KFM:n kanssa. Kungfu on kaikkien kiinalaisten lajien kattotermi eikä vielä kerro mitään yksittäisestä lajista. Myös yksittäisen lajin eri seurat tai jopa eri harjoittelijat harjoittavat lajiaan erilaisilla metodeilla.

Kannattaa tutustua myös wing tsuniin:
        http://wingtsun.fi

• ihmettelenpä vaan
        Luumz kirjoitti:

Laji on suomessa vielä niin uusi, ettei täällä ole vielä järjettömän kovatasoisia kavereita.

Ei silti selitä lajin äänitorvien huutelua käytännöllisyydestä, mutta silti jotain hyppypotkuja treenataan... Ja sitä, (jos pitää paikansa?) ettei päävalmentajat käy vtöjärjestelmää läpi. Luulis, että pidemmälle edenneet treenajat alkais ihmettelemään, luulen et treenaajissa on valmentajia kovatasosempia kavereita. Tang Langissa ei sinänsä oo vikaa, kansainvälisiä harrastajia kun YouTubessa on nähny, mut Suomen toiminta vaikuttaa vähintäänkin epäilyttävältä ja ristiriitaiselta. Voi tietysti olla, että näkemykseni on väärä, koska lajia nettikeskustelussa edustavat vain tietyt tyypit, joiden kommentointi useimmiten herättää lähinnä huvitusta...

• Meikkä
        ihmettelenpä vaan kirjoitti:

Ei silti selitä lajin äänitorvien huutelua käytännöllisyydestä, mutta silti jotain hyppypotkuja treenataan... Ja sitä, (jos pitää paikansa?) ettei päävalmentajat käy vtöjärjestelmää läpi. Luulis, että pidemmälle edenneet treenajat alkais ihmettelemään, luulen et treenaajissa on valmentajia kovatasosempia kavereita. Tang Langissa ei sinänsä oo vikaa, kansainvälisiä harrastajia kun YouTubessa on nähny, mut Suomen toiminta vaikuttaa vähintäänkin epäilyttävältä ja ristiriitaiselta. Voi tietysti olla, että näkemykseni on väärä, koska lajia nettikeskustelussa edustavat vain tietyt tyypit, joiden kommentointi useimmiten herättää lähinnä huvitusta...

Hyppypotkujen treenaamisesta iso numero :D Hyppypotkuja nyt tehdään sillointällöin treenin alussa. Niiden tekemisellä pyritään lähinnä kehittämään koordinaatiota yms. Ovat pikkupikku nyanssi koko lajissa. Niiden oppiminen ei ole edellytys lajissa etenemiselle.

Totta, että Suomessa kaikki ovat vielä aloittelijoita Tang Langin suhteen. Myös päävetäjät. Oppia kuitenkin haetaan Puolasta, jossa taso on kyllä oikeasti kova. Meininki on nousussa ja Puolan päässä kehitystä tarkkaillaan ja ohjataan aktiivisesti.

• Meikkä
        ihmettelenpä vaan kirjoitti:

Niin ja tuosta, että lajissa on valmentajia kovatasoisempia kavereita. Onko siinä sitten jotain ihmeellistä? Eihän valmentajan ole edes tarkoitus olla seuran kovatasoisin kaveri, vaan se, joka ohjaa ja opastaa harjoittelijoita.

Kyllähän esimerkiksi useimmissa kehälajeissa valmentaja saisi turpaansa seuransa kovimmilta. Muutenhan sen valmentajan kannattaisi itse mennä sinne kehään.

• Ymmärrän...
        Meikkä kirjoitti:

Niin ja tuosta, että lajissa on valmentajia kovatasoisempia kavereita. Onko siinä sitten jotain ihmeellistä? Eihän valmentajan ole edes tarkoitus olla seuran kovatasoisin kaveri, vaan se, joka ohjaa ja opastaa harjoittelijoita.

Kyllähän esimerkiksi useimmissa kehälajeissa valmentaja saisi turpaansa seuransa kovimmilta. Muutenhan sen valmentajan kannattaisi itse mennä sinne kehään.

Olen osittain kyllä samaa mieltä, että nuoret kehälajien huiput hakaavat keski-ikäiset valmentajansa mennen tullen...:D Mutta tietotaso onkin jo eri luokkaa ja jokainen kova valkku on aikanaan osannutkin omaa lajiansa ihan fyysisellä tasolla. Mutta kyllä on vaikee kuvitella, että lajin kovatasoisin tyyppi saisi oppia itseään "huonommalta", eikös se, joka parhaiten osaa, parhaiten tietää ja parhaiten valmentaa? Ymmärrän myös, että laji on uusi Suomessa... Ja alku on aina kaikkille hankalaa, toivottavasti homman lähtee toimimaan tulevaisuudessa :) Hienoahan se vaan on, että Suomeen tuodaan uusia kiinalaisia lajeja!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      54
      1017
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      98
      994
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      852
    4. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      135
      802
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      121
      776
    6. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      53
      755
    7. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      45
      656
    8. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      24
      644
    9. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      50
      638
    10. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      610
    11. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      606
    12. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      578
    13. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      35
      560
    14. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      72
      558
    15. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      545
    16. Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta

https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen
      Kuhmo
      12
      544
    17. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      46
      537
    18. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      120
      536
    19. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      47
      515
    20. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25