Kokemuksia hyvistä myyjistä?

Nimetön

Hei,
kertokaa kommentteja, kokemuksia jne. millainen on hyvä myyjä tai mistä olette saaneet hyvä palvelua? Myyjän ammatti kiinnostaa ja on tässä asunnon myyntikin edessä:)

29

5241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pppp_

      Hyvä myyjä on aina asiakaslähtöinen. Eli osaa kuunnella asiakasta. Vastoin yleistä luuloa huippumyyjät eivät ole hyviä puhumaan vaan kuuntelemaan. Hyvä myyjä on luonteeltaan empaattinen ja osaa siksi asettautua asiakkaansa tilanteeseen ja siksi ymmärtää asiakkaansa tarpeet hyvin ja osaa reagoida niihin oikealla tavalla. Hyvä myyjä on myös vakuuttava. Asiakkaalle tulee silloin tunne siitä että myyjä on alan ammattilainen ja siksi luottaa myyjään. Viimeiset kokemukseni asiakkaana olosta olevat viime viikolta kun kävin eri liikkeissä etsimässä digikameraa. Eräässä liikkeessä ei palvelua saanut kuin kysymällä ja silloinkin se oli hyvin takkuista. Eräässä liikkeessä oli toiminta todella mallikasta. Kun pysähdyin kameroiden kohdalle niin myyjä jolkutteli luokseni puolijuoksua ja kysyi "voinko auttaa" sanoin että "kyllä voitte. Olen aikeissa ostaa digikameran" johon myyjä oikeaoppisesti kysyi ensimmäisenä "Minkälaiseen käyttöön tämä kamera tulisi" Kerroin kuvaustarpeeni myyjälle johon myyjä vastasi "Tässä mallista on tulossa ensi viikolla uusi malli jonka vuoksi voimme myydä tämän teille todella edulliseen hintaan ja tämä on juuri teille oikea ratkaisu" Tietenkin myyjä perusteli hieman tarkemminkin mutta tässä tiivistetty versio.

      • komppaan

        toi kuuntelu ja oikeiden asioiden kysely taitaa olla aika tärkeää. Ja itseäkin ärsyttää esim näistä puhelinmyyjistä just ne jotka lukee papereista niitä standardikysymyksiä ja kyselee paikkakunnan säitä ja sit rupee kehuun joko uskollista asiakasta tai omaa lehteä kuuntelematta ollenkaan toisessa päässä olevaa ihmistä ja sen ääntä.. ja pätee toi ihan kaikissa kaupoissakin.


      • vikaa

        Jotenkin vaan rekryt suosivat uusia työntekijöitä palkatessaan noita asiakkaan päälle puhujia. Tai sitten alalle hakeutuvat juuri ne itsään rakastavat aina äänessäolijat. Tai sitten aktiiviseen myyntityöhön ei vaan sovi tuollainen asiakkaan kuuntelu,koska toiminta on niin lyhytjäneistä "kauppa ja karkuun-periaatteella".


      • tarkoituskaan
        vikaa kirjoitti:

        Jotenkin vaan rekryt suosivat uusia työntekijöitä palkatessaan noita asiakkaan päälle puhujia. Tai sitten alalle hakeutuvat juuri ne itsään rakastavat aina äänessäolijat. Tai sitten aktiiviseen myyntityöhön ei vaan sovi tuollainen asiakkaan kuuntelu,koska toiminta on niin lyhytjäneistä "kauppa ja karkuun-periaatteella".

        Nykyisin myynti perustuu juuri tuohon "kauppa ja karkuun-periaatteeseen".

        Ei ole aikaa syventyä asiakkaaseen vaan vaihdetaan paikkaa jos ei heti osta tyyliin; tämä on hyvä tuote sinulle, osta.
        Ja syytä myös työnantajissa, ei palkkaa jos ei tulosta. Ei ole aikaa "lörpötellä" ja kuulostella mitä sanottavaa asiakkaalla on.


      • pppp_
        tarkoituskaan kirjoitti:

        Nykyisin myynti perustuu juuri tuohon "kauppa ja karkuun-periaatteeseen".

        Ei ole aikaa syventyä asiakkaaseen vaan vaihdetaan paikkaa jos ei heti osta tyyliin; tämä on hyvä tuote sinulle, osta.
        Ja syytä myös työnantajissa, ei palkkaa jos ei tulosta. Ei ole aikaa "lörpötellä" ja kuulostella mitä sanottavaa asiakkaalla on.

        Tämä käsitys voi johtua siitä että valitettavan monessa paikassa on ammattitaidonta porukkaa kouluttamassa. Parhaita tuloksia saavat juuri ne firmat joissa on pelkkä tulospalkkaus ja hyvä koulutus. Jos on tuntipalkka niin silloin ei pysty antamaan työntekijälle aikaa opetella työtä vaan tulosta on tultava lähes välittömästi.
        Ja hyvä myyjä ei todellakaan "lörpöttele" asiakkaan kanssa. Se on aivan eri asia kuin asiakkaan kuunteleminen. En todellakaan tarkoittanut asiakkaan kuuntelemisella sitä että että kuunnellaan asiakkaan puolentunnin selostus siitä mitä kaikkia sairauksia hänellä on tms. Vaan sitä että hyvä myyjä osaa "haistaa" otollisen asiakkaan todella nopeasti ja kartoittaa oikeilla kysymyksillä asiakkaan tarpeet. Ja se ei tarkoita sitä että asiakkaan kanssa juteltaisiin diipadaapaa vaan päin vastoin keskustellaan myytävästä tuotteesta ja aktivoidaan asiakasta kysymään tuotteesta.


      • puhut
        pppp_ kirjoitti:

        Tämä käsitys voi johtua siitä että valitettavan monessa paikassa on ammattitaidonta porukkaa kouluttamassa. Parhaita tuloksia saavat juuri ne firmat joissa on pelkkä tulospalkkaus ja hyvä koulutus. Jos on tuntipalkka niin silloin ei pysty antamaan työntekijälle aikaa opetella työtä vaan tulosta on tultava lähes välittömästi.
        Ja hyvä myyjä ei todellakaan "lörpöttele" asiakkaan kanssa. Se on aivan eri asia kuin asiakkaan kuunteleminen. En todellakaan tarkoittanut asiakkaan kuuntelemisella sitä että että kuunnellaan asiakkaan puolentunnin selostus siitä mitä kaikkia sairauksia hänellä on tms. Vaan sitä että hyvä myyjä osaa "haistaa" otollisen asiakkaan todella nopeasti ja kartoittaa oikeilla kysymyksillä asiakkaan tarpeet. Ja se ei tarkoita sitä että asiakkaan kanssa juteltaisiin diipadaapaa vaan päin vastoin keskustellaan myytävästä tuotteesta ja aktivoidaan asiakasta kysymään tuotteesta.

        Eiköhän provisiopalkkainen myyntityö perustu käytännössä asiakkaan taivutteluun ja siihen että asiakas saadaan täkyyn mahdollisimman nopeasti,jolloin hän ei ehdi kyseenalaistamaan myytävän tuotteen ominaisuuksia tai hintatasoa kilpailijoihin nähden.
        On aikamoista tekopyhyyttä väittää,että puhtaasti provisiopalkkaisessa myyntityössä toimittaisiin asiakaslähtöisesti vaan eiköhän myyjä ajattele lähinnä omaa ansiotasoaan.


      • pppp_
        puhut kirjoitti:

        Eiköhän provisiopalkkainen myyntityö perustu käytännössä asiakkaan taivutteluun ja siihen että asiakas saadaan täkyyn mahdollisimman nopeasti,jolloin hän ei ehdi kyseenalaistamaan myytävän tuotteen ominaisuuksia tai hintatasoa kilpailijoihin nähden.
        On aikamoista tekopyhyyttä väittää,että puhtaasti provisiopalkkaisessa myyntityössä toimittaisiin asiakaslähtöisesti vaan eiköhän myyjä ajattele lähinnä omaa ansiotasoaan.

        Että suomalaiset ovat idiootteja? Toimii ehkä paremmin jenkeissä jossa on tarpeeksi idiootteja että tuollainen myynti toimisi. Ok myönnetään että joku saattaa tehdä tuolla konstilla tähdenlennon mutta sellaiseksi se myös jää. Hyvät myyjät tekevät paljon kauppaa myös vanhoille asiakkailleen ja ei se onnistu ellei asiakas ole tyytyväinen ensimmäiseen tekemäänsä kauppaan kyseisen myyjän kanssa. Myyntityö on pitkäjänteisyyttä vaativaa työtä ja aivan turha on kuvitella että mestariksi tulisi hetkessä. Alan huiput saavat "takuu" palkkansa siitä että heillä on vakioasiakkaat jotka vuodesta toiseen tekevät kaupat juuri heidän kanssaan ja miksi näin on? No juuri siksi että nämä myyjät ovat tehneet ensimmäisellä kerralla palveluksen asiakkaalle ratkaisemalla asiakkaan ongelman. Ja tietenkin tämän "takuu" palkan lisäksi he tekevät aktiivista uusasiakashankintaa jolla he hilaavat pikkuhiljaa tulotasoaan ylöspäin vuodesta toiseen.
        Tässä se vitsi piileekin että suurimmalla osalla ei ole tällaista pitkäjänteisyyttä vaan ollaan asenteella "kaikki mulle heti nyt" ja kun se ei oikeasti toimikkaan niin, niin sitten katkeroidutaan ja todetaan että "myynti työ on perseestä eikä siinä kukaan tienaa" ja kun tunnetusti meillä on psykologiset defenssimekanismit olemassa. Eli mieluummin syytetään aina jotain muuta kuin itseään. Miksei voi vain kiltisti hyväksyä että "Ok tämä ei ole minun ala. Täytyy tehdä jotain muuta elantonsa eteen" Idols on tästä hyvä esimerkki: Joillekkin on vain vaikeaa hyväksyä etteivät osaa laulaa. Ja vika on tietenkin tuomareissa ei siinä etteivät he osaisi laulaa :)
        Sitäpaitsi kirjoituksestasi näkyy että ajattelet myyntityöstä hyvin suppeasti joten sinulle ei toisinsanoen voi hirveää kokemusta alasta olla.


      • oikeassa
        pppp_ kirjoitti:

        Että suomalaiset ovat idiootteja? Toimii ehkä paremmin jenkeissä jossa on tarpeeksi idiootteja että tuollainen myynti toimisi. Ok myönnetään että joku saattaa tehdä tuolla konstilla tähdenlennon mutta sellaiseksi se myös jää. Hyvät myyjät tekevät paljon kauppaa myös vanhoille asiakkailleen ja ei se onnistu ellei asiakas ole tyytyväinen ensimmäiseen tekemäänsä kauppaan kyseisen myyjän kanssa. Myyntityö on pitkäjänteisyyttä vaativaa työtä ja aivan turha on kuvitella että mestariksi tulisi hetkessä. Alan huiput saavat "takuu" palkkansa siitä että heillä on vakioasiakkaat jotka vuodesta toiseen tekevät kaupat juuri heidän kanssaan ja miksi näin on? No juuri siksi että nämä myyjät ovat tehneet ensimmäisellä kerralla palveluksen asiakkaalle ratkaisemalla asiakkaan ongelman. Ja tietenkin tämän "takuu" palkan lisäksi he tekevät aktiivista uusasiakashankintaa jolla he hilaavat pikkuhiljaa tulotasoaan ylöspäin vuodesta toiseen.
        Tässä se vitsi piileekin että suurimmalla osalla ei ole tällaista pitkäjänteisyyttä vaan ollaan asenteella "kaikki mulle heti nyt" ja kun se ei oikeasti toimikkaan niin, niin sitten katkeroidutaan ja todetaan että "myynti työ on perseestä eikä siinä kukaan tienaa" ja kun tunnetusti meillä on psykologiset defenssimekanismit olemassa. Eli mieluummin syytetään aina jotain muuta kuin itseään. Miksei voi vain kiltisti hyväksyä että "Ok tämä ei ole minun ala. Täytyy tehdä jotain muuta elantonsa eteen" Idols on tästä hyvä esimerkki: Joillekkin on vain vaikeaa hyväksyä etteivät osaa laulaa. Ja vika on tietenkin tuomareissa ei siinä etteivät he osaisi laulaa :)
        Sitäpaitsi kirjoituksestasi näkyy että ajattelet myyntityöstä hyvin suppeasti joten sinulle ei toisinsanoen voi hirveää kokemusta alasta olla.

        Provisiopalkkaus on kuitenkin jo niin lähellä omaa yrittäjyyttä,että moni todellinen huippumyyjä perustaa mieluummin oman yrityksen kuin tyytyy toisten maksamiin provisioihin.
        Käytännössä kuitenkin puhdas provisiopalkkaus on varsin harvinainen myyntialalla,SMKJ:n jäsenistöstäkin alle 10 % toimii pelkällä provisiolla.


      • hommat
        oikeassa kirjoitti:

        Provisiopalkkaus on kuitenkin jo niin lähellä omaa yrittäjyyttä,että moni todellinen huippumyyjä perustaa mieluummin oman yrityksen kuin tyytyy toisten maksamiin provisioihin.
        Käytännössä kuitenkin puhdas provisiopalkkaus on varsin harvinainen myyntialalla,SMKJ:n jäsenistöstäkin alle 10 % toimii pelkällä provisiolla.

        Niin se menee. Pienet firmat teettää myyntityön pruttoprovisiolla. Ei ole tarkoituskaan että työntekijä olisi montaa kuukautta hommissa. Yrittäjä saa hyvät tulot aina innokkaasta työntekijästä, joka joutuu esim. hommaamaan asiakaspiirin ja kuluttaa rahansa siihen. Pruttoprovisiot ovat sitten työnantajan "sorvaamia" ja niitä ei pahemmin työntekijälle kerry.


      • hhhh_
        oikeassa kirjoitti:

        Provisiopalkkaus on kuitenkin jo niin lähellä omaa yrittäjyyttä,että moni todellinen huippumyyjä perustaa mieluummin oman yrityksen kuin tyytyy toisten maksamiin provisioihin.
        Käytännössä kuitenkin puhdas provisiopalkkaus on varsin harvinainen myyntialalla,SMKJ:n jäsenistöstäkin alle 10 % toimii pelkällä provisiolla.

        Totta turiset tuosta yrittäjyydestä. Heidän omissa työpaikoissaan kyllä on sitten provisio palkka. Miksi? No siksi juuri että huippumyyjä itsekin tietää saavansa paremman tuloksen alaiseltaan kun se on provisiolla.

        Mitä on oikeastaan myyntityö? Minusta myyntityö on nimenomaan sellaista jossa palkkaus on puhdas provisio. Tuntipalkalla tai kk-palkalla olevia henkilöitä en itse laske myyjiksi, sillä heiltä puuttuu yleisesti kova asenne ja halu tehdä kauppaa. Esimerkiksi Gigantti tai muu elektroniikka/kodinkoneliike on sellainen paikka, jossa saat pyöriä puolituntia telkkareiden edessä ennenkuin saat "myyjän" kaveriksi kaupan tekoon. Pahimmassa tapauksessa heitä ei edes näy siellä(jos ei lasketa sitä tarinatuokiota mikä tiskin takana yleensä on). Nämä eivät ole myyjiä. Ainoastaan asiakaspalvelijoita. Heidän esimiehenä antaisin monoa kaikille.


      • on oikeassa.
        hhhh_ kirjoitti:

        Totta turiset tuosta yrittäjyydestä. Heidän omissa työpaikoissaan kyllä on sitten provisio palkka. Miksi? No siksi juuri että huippumyyjä itsekin tietää saavansa paremman tuloksen alaiseltaan kun se on provisiolla.

        Mitä on oikeastaan myyntityö? Minusta myyntityö on nimenomaan sellaista jossa palkkaus on puhdas provisio. Tuntipalkalla tai kk-palkalla olevia henkilöitä en itse laske myyjiksi, sillä heiltä puuttuu yleisesti kova asenne ja halu tehdä kauppaa. Esimerkiksi Gigantti tai muu elektroniikka/kodinkoneliike on sellainen paikka, jossa saat pyöriä puolituntia telkkareiden edessä ennenkuin saat "myyjän" kaveriksi kaupan tekoon. Pahimmassa tapauksessa heitä ei edes näy siellä(jos ei lasketa sitä tarinatuokiota mikä tiskin takana yleensä on). Nämä eivät ole myyjiä. Ainoastaan asiakaspalvelijoita. Heidän esimiehenä antaisin monoa kaikille.

        On totta että tässä halpa ketju elektroniikka liikkeessä ei myyjillä ole minkäänlaista koulutusta. Jos menet kyseiseen liikkeeseen ja saat sitä "palvelua" jonkin ajan kuluttua, niin eihän ne tiedä tuotteista yhtään mitään! Todella ärsyttävää kun kysyy asioita jotka heille pitäisi olla päivän selviä mutta eivät olekaan, vaan annetaan infoa tuotteesta juuri sellaisella tavalla joka on esim. lehtimainoksessa ollut. Ja jotkin tuotteet ovat vaan yksinkertaisesti niin bugisia esimerkkinä digiboxi.

        Jos menet johonkin kunnon elektroniikka liikkeesseen jossa oikeasti panostetaan tuotteiden TIETÄMYKSEEN, niin kyllä tuotteesta maksaa mielellään hieman enemmän ja saa todellista laatua.

        Pointtia tässä on että hyvän myyjän täytyy tuntea tuote HYVIN, ettei tule eteen sellaista tilannetta että täytyy tarvita vaihtoehtoa, "en tiedä".

        Mielestäni asiakas ostaa mielellään hyvän tuotteen kalliimmalla kuin saman vertaisen tuotteen mutta huonomman halvemmalla.


      • .........................
        on oikeassa. kirjoitti:

        On totta että tässä halpa ketju elektroniikka liikkeessä ei myyjillä ole minkäänlaista koulutusta. Jos menet kyseiseen liikkeeseen ja saat sitä "palvelua" jonkin ajan kuluttua, niin eihän ne tiedä tuotteista yhtään mitään! Todella ärsyttävää kun kysyy asioita jotka heille pitäisi olla päivän selviä mutta eivät olekaan, vaan annetaan infoa tuotteesta juuri sellaisella tavalla joka on esim. lehtimainoksessa ollut. Ja jotkin tuotteet ovat vaan yksinkertaisesti niin bugisia esimerkkinä digiboxi.

        Jos menet johonkin kunnon elektroniikka liikkeesseen jossa oikeasti panostetaan tuotteiden TIETÄMYKSEEN, niin kyllä tuotteesta maksaa mielellään hieman enemmän ja saa todellista laatua.

        Pointtia tässä on että hyvän myyjän täytyy tuntea tuote HYVIN, ettei tule eteen sellaista tilannetta että täytyy tarvita vaihtoehtoa, "en tiedä".

        Mielestäni asiakas ostaa mielellään hyvän tuotteen kalliimmalla kuin saman vertaisen tuotteen mutta huonomman halvemmalla.

        "Pointtia tässä on että hyvän myyjän täytyy tuntea tuote HYVIN, ettei tule eteen sellaista tilannetta että täytyy tarvita vaihtoehtoa, "en tiedä"."

        Joo, se ottaa kupoliin että asiasta ei osata sanoa enempää ku ite on lukenu mainoksesta. Mutta minä en tuomitse ihan heti sellaista myyjää, joka ei tiedä. Hyvä myyjä osaa sanoa rehellisesti ettei tiedä asiasta, mutta ottaa sitten myös ripeästi selvää, esim työkaverilta, myyjän oppaasta, yms.

        Myyjä osoittaa "huonouttaan" sillä, että sanoo ettei tiedä asiasta, mutta sitten jää vain miettimään asiaa, eikä tee sen eteen mitään. En ostaisi kallista tuotetta sellaiselta. Kallis tuote minulle on jo 100€:n hintaluokkaa...


      • sdsadsa
        on oikeassa. kirjoitti:

        On totta että tässä halpa ketju elektroniikka liikkeessä ei myyjillä ole minkäänlaista koulutusta. Jos menet kyseiseen liikkeeseen ja saat sitä "palvelua" jonkin ajan kuluttua, niin eihän ne tiedä tuotteista yhtään mitään! Todella ärsyttävää kun kysyy asioita jotka heille pitäisi olla päivän selviä mutta eivät olekaan, vaan annetaan infoa tuotteesta juuri sellaisella tavalla joka on esim. lehtimainoksessa ollut. Ja jotkin tuotteet ovat vaan yksinkertaisesti niin bugisia esimerkkinä digiboxi.

        Jos menet johonkin kunnon elektroniikka liikkeesseen jossa oikeasti panostetaan tuotteiden TIETÄMYKSEEN, niin kyllä tuotteesta maksaa mielellään hieman enemmän ja saa todellista laatua.

        Pointtia tässä on että hyvän myyjän täytyy tuntea tuote HYVIN, ettei tule eteen sellaista tilannetta että täytyy tarvita vaihtoehtoa, "en tiedä".

        Mielestäni asiakas ostaa mielellään hyvän tuotteen kalliimmalla kuin saman vertaisen tuotteen mutta huonomman halvemmalla.

        Ei se myyjien kouluts ja tuotetietous ole sen paremmalla tolalla muissakaan isoissa kodinkonemyyntiketjuissa. Koulutuksella ei sitten ilmeisesti myydä?


      • hhhh_
        sdsadsa kirjoitti:

        Ei se myyjien kouluts ja tuotetietous ole sen paremmalla tolalla muissakaan isoissa kodinkonemyyntiketjuissa. Koulutuksella ei sitten ilmeisesti myydä?

        Myyntikoulutuksessa saaduilla taidoilla sitä myydään. Ei millään korkeakoulututkinnoilla.


      • ihan tuota
        hhhh_ kirjoitti:

        Myyntikoulutuksessa saaduilla taidoilla sitä myydään. Ei millään korkeakoulututkinnoilla.

        Tiedän,että liiasta koulutuksesta on vain haittaa myyntityössä. Mutta suurempi ongelma on se,että myyjät eivät tunne myytävien tuotteiden ominaisuuksia.Koulutuksessa panostetaan ainoastaan ilmeisesti erilaisia myynti-ja vuorovaikutustaitoja a la Jari Sarasvuo.


      • hhhh_
        ihan tuota kirjoitti:

        Tiedän,että liiasta koulutuksesta on vain haittaa myyntityössä. Mutta suurempi ongelma on se,että myyjät eivät tunne myytävien tuotteiden ominaisuuksia.Koulutuksessa panostetaan ainoastaan ilmeisesti erilaisia myynti-ja vuorovaikutustaitoja a la Jari Sarasvuo.

        "Koulutuksessa panostetaan ainoastaan ilmeisesti erilaisia myynti-ja vuorovaikutustaitoja a la Jari Sarasvuo.."

        Erilaisia myyntitaitoja ei minun mielestäni ole. On vain yksi punainen lanka, eli luuranko jonka ympärille jokainen sulloo lihat ja veret.
        Sarasvuon Jarppa on suomen kuuluisimpia tasavertaisen vuorovaikutuksen harjoittajia(tasavertainen vuorovaikutus = paskanpuhuminen) Ei sen pitämillä luennoilla käsitellä juuri kuin yksi asia josta se tekee siitä niin mahtavan kertomalla juttuja itsestään. Sarasvuon kouluttaminen perustuu vakuuttavaan esiintymistaitoon ei muuhun.


      • paljolti
        hhhh_ kirjoitti:

        "Koulutuksessa panostetaan ainoastaan ilmeisesti erilaisia myynti-ja vuorovaikutustaitoja a la Jari Sarasvuo.."

        Erilaisia myyntitaitoja ei minun mielestäni ole. On vain yksi punainen lanka, eli luuranko jonka ympärille jokainen sulloo lihat ja veret.
        Sarasvuon Jarppa on suomen kuuluisimpia tasavertaisen vuorovaikutuksen harjoittajia(tasavertainen vuorovaikutus = paskanpuhuminen) Ei sen pitämillä luennoilla käsitellä juuri kuin yksi asia josta se tekee siitä niin mahtavan kertomalla juttuja itsestään. Sarasvuon kouluttaminen perustuu vakuuttavaan esiintymistaitoon ei muuhun.

        On totta että puhujan esiintymistaito on ratkaiseva asia miten kuulijat ja asiakkaat sinuun suhtautuvat. Olkoon sitten asia mistä tahansa. Itse sain myyntikoulutuksen kentällä. Tj antoi noin 10 min. koulutuksen yhden asiakkaan luona. Oli olevinaan kunnon myyntitykki, mielestään. Oli ennemmän "puhemiehiä" ja itsellä ei mitään myyntikokemusta eikä tuloksia. Osasi vain olla suulas ja kehua asiaa.


    • alan ammattilainen

      Myyntityötä on hyvin monenlaista olemassa.
      Kiistely palkkamalleista on naurettavaa, koska ei voi yleistää. Puhdas provisio sopii varmasti esim. liikelahjamyyntiin mutta ei todellakaan toimi useimmassa oikeassa myyntitehtävässä.

      Esimerkkinä oma tilanne, toimin energia-alalla,
      myyntibudjetti vuodessa noin 60Me, vakiintuneet
      ja luotettavat asiakkuudet, isoja yrityksiä sekä kuntia.

      Ja huom: en todellakaan tee provisiolla.
      Asiakkaita ei "luukuteta" vaan hoidetaan ammattimaisesti ja laadukkaasti, pitkäjännitteisesti.

      • elämän kevät

        Oi herra suuri johtaja, kyllä te nyt puhutte paskaa... vai lieneekö se vain tuuli, joka huulianen heiluttelee?

        Myynti on alana kilpalua. Se on sitä AINA, yrityksestä ja toimialasta riippumatta. Kilpailuissa ei jaeta mitalia jokaiselle osallistujalle, koska se ei enää liene kilpalu sen jälkeen? Tämän takia alalla käytetään provisiopalkkausta. Ei tietenkään pelkkää, mutta aina se on osa sitä.

        Se että leikit isoa poikaa kertolla isoja lukuja isolla tavalla ei vakuuta. Kaikki on suhteellista, joten jätetään paskan jauhaminen jätemyllyille. Minä olen tulosvastuullisessa yksikössä, joten laita lukuun nolla perään ja tule juttelemaan uudestaan.

        Kyllä se vain niin on että myyjät ovat aina "luukuttajia". Riippumatta siitä onko tittelin perässä jämät, kuten "päällikkö" tai "johtaja". Myynti elää kilpailusta ja tasaisella kuolee. Siinä saa nopeasti alkaa vaihtaa vaikka kerrossiivoojaksi, jos ei kasvua synny.


      • Kake1969
        elämän kevät kirjoitti:

        Oi herra suuri johtaja, kyllä te nyt puhutte paskaa... vai lieneekö se vain tuuli, joka huulianen heiluttelee?

        Myynti on alana kilpalua. Se on sitä AINA, yrityksestä ja toimialasta riippumatta. Kilpailuissa ei jaeta mitalia jokaiselle osallistujalle, koska se ei enää liene kilpalu sen jälkeen? Tämän takia alalla käytetään provisiopalkkausta. Ei tietenkään pelkkää, mutta aina se on osa sitä.

        Se että leikit isoa poikaa kertolla isoja lukuja isolla tavalla ei vakuuta. Kaikki on suhteellista, joten jätetään paskan jauhaminen jätemyllyille. Minä olen tulosvastuullisessa yksikössä, joten laita lukuun nolla perään ja tule juttelemaan uudestaan.

        Kyllä se vain niin on että myyjät ovat aina "luukuttajia". Riippumatta siitä onko tittelin perässä jämät, kuten "päällikkö" tai "johtaja". Myynti elää kilpailusta ja tasaisella kuolee. Siinä saa nopeasti alkaa vaihtaa vaikka kerrossiivoojaksi, jos ei kasvua synny.

        Myynnin luonne riippuu pitkälti myyntitavoitteista ja esimiesten antamista ohjeistuksista myynnin suhteen. Tälle vuodelle pyritään säilyttämään nykyiset asiakassuhteet ja uuspokahankintaan ei tule satsata paukkuja. Vasta ensi vuonna keskitymme uuspokahankintaan. Tässä esimerkki.

        Myyntityyliin vaikuttaa pitkälti alan yleinen käytäntö. Konsultoivakin myynti voi olla luukuttamista ja myös passiivisempaa ratkaisumyyntiä.


      • meitsin mielipide
        elämän kevät kirjoitti:

        Oi herra suuri johtaja, kyllä te nyt puhutte paskaa... vai lieneekö se vain tuuli, joka huulianen heiluttelee?

        Myynti on alana kilpalua. Se on sitä AINA, yrityksestä ja toimialasta riippumatta. Kilpailuissa ei jaeta mitalia jokaiselle osallistujalle, koska se ei enää liene kilpalu sen jälkeen? Tämän takia alalla käytetään provisiopalkkausta. Ei tietenkään pelkkää, mutta aina se on osa sitä.

        Se että leikit isoa poikaa kertolla isoja lukuja isolla tavalla ei vakuuta. Kaikki on suhteellista, joten jätetään paskan jauhaminen jätemyllyille. Minä olen tulosvastuullisessa yksikössä, joten laita lukuun nolla perään ja tule juttelemaan uudestaan.

        Kyllä se vain niin on että myyjät ovat aina "luukuttajia". Riippumatta siitä onko tittelin perässä jämät, kuten "päällikkö" tai "johtaja". Myynti elää kilpailusta ja tasaisella kuolee. Siinä saa nopeasti alkaa vaihtaa vaikka kerrossiivoojaksi, jos ei kasvua synny.

        Myynti on toki kilpailua aina, sehän on selvä.

        Provisio/bonus voi olla osa palkkaa ja usein
        on. Esim kvarttaali/vuosibonus jne mutta puhdas provikka on aika harvinaista jopa liiton jäsenten joukossa muistaakseni joko 15%.

        Luukuttaminen ja tykittäminen ei todellakaan toimi kaikissa hommissa. Isoissa,merkittävissä kaupoissa ei luukuteta vaan aidosti ratkotaan ongelmia,tuodaan ratkaisuja ja myydään jotain ihan muuta kuin harjaa ovelta ovelle.

        Ai vastaat 700 miljoonan myynnistä?
        okei joo...


    • repppuri

      gigantin yms liikkeiden myyjäthän ovat pääsääntöisesti vaan tuote-esittelijöitä. Jengi lappaa ovesta sisään valmiina ostamaan.

      Mun mielestä myyminen on sitä että mennään itse sinne asiakkaalle, joko sovittuna käyntinä tai vaan ovesta sisään katsomaan mitä siellä puuhataan. kartoitetaan asiakkaan tilanne, luodaan tarve ja myydä täräytetään omasta mallistosta löytyvä tuote.

      • pppp_

        Esim. Kodinkoneliikkeeseen kyllä voi lapata porukkaa sisään valmiina ostamaan mutta jos myyjä ei osaa myydä niin kyllä se asiakas menee sitten liikkeeseen jossa osataan. Itse muistan tapauksen nuoruudestani kun menin liikkeeseen tarkoituksenani ostaa laadukas stereosarja. Eli erillinen vahvistin cd-soitin. Kaiuttimet olivat jo. Kerroin myyjälle mitä olin etsimässä ja myyjä johdatti minun minihifi osastolle jossa rupesi esittelemään tällaista pakettia jossa oli kaiuttimina muovipöntöt. Myyjä kehui innoissaan että kuuntele kuinka mahtavat bassot! Nauroin myyjälle päin naamaa ja vaihdoin liikettä. :)


    • Asunnon myyjä

      Siinä sulle hyvä myyjä: Kimmo Antikainen

      Huoneistomyynti, p. 040 - 505 6029, kimmo.antikainen(att)huoneistomyynti.com

    • Tietoaon

      Huoneistomyynti sulkee pian ovensa.Etsiköön vaikka sopivampaa varastohommia.

    • Anonyymi

      Myyjä laittoi heti alussa hinnan alakanttiin vaikka olisi pitänyt laittaa yläkanttiin ja sit laskea hintaa???

      • Anonyymi

        K. Antikainen ei ole ammattimainen ja asiakaslähtöinen myyjä. Meillä oli viimevuonna kaupat hänen välittämästä kohteesta. En voi häntä suositella kenellekkään.
        Ylimielinen ja koppava.
        T. Pettynyt eläkeläinen


    • Anonyymi

      Hyvä myyjä on asiakaslähtöinen ja rehellinen. Mielestäni on eri asia tehdä kauppaa rehellisesti, kuin kusettamalla.

    • Anonyymi

      Onko myyjien keskuudessa mitään tämmöistä kartellin tyyppistä toimintaa, ns. hyväveliverkostoa? :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe