luupatti lapsella - voiko olla kasvuhäiriö vai ainoastaan kasvain

luupatti

Hei!

Voiko enkondrooma olla myös luun ulkopuolella oleva patti, vai onkohan silloin todennäköistä, että kyseessä on syöpä?

10-v. lapsellani on luun ulkopuolella luussa kiinni patti, pieni, 8 mm. Olisin kiitollinen, jos kertoisit kokemuksia vastaavista pateista, ja miten hoito on onnistunut, koska on kovin harvinainen vaiva. Röntgenin perusteella dignoosi on hyvälaatuinen enkondrooma. Suomenkielisiltä sivuilta ei juuri tietoa löydy, pitää yrittää sanakirjan kanssa etsi lisäksi tietoa englanninkielisltä sivuilta.

Sen verran olen asiaa saanut selviteltyä, että jos kyseessä olisi syöpä, sairaus pahenisi hyvin nopeasti. Mutta netistä löytämäni tiedon perusteella enkondroomien suhteen ongelmana on erottaa hyvälaatuinen pahanlaatuisesta. Samoin ihmetyttää, että se on patti, joka on ihosta koholla, kun yleensä enkondroomat ovat luun sisällä. Patti ei ole kipeä, ja tk-lääkäri arvioi sen harmittomaksi röntgenin perusteella.

Jossakin nettijutussa tuli esille, että jos luukasvainta ei saa 100 % poistetuksi, se voi ärtyä pahanlaatuiseksi. Onkohan tässä perää?
Toisaaltahan enkondroomaa ei tarvitse aina välttämättä poistaa kirurgisesti. Miten sen voi varmaksi tietää, että kasvainta ei jää sinne luuhun?

Olisin myös kiinnostunut, että voiko luissa myös esiintyä kasvuhäiriöitä, joilla ei ole mitään tekemistä kasvaimien kanssa, ja miten sen erottaa?

Linkeistä olen myös kiitollinen, olen itse googlettanut enchondroma-hakusanalla.

3

5270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkärille mahdollisimman

pian

• myös sanoilla

kondrooma ja rustokasvain. Itselläni oli vastaava, tosin luunsisäinen pikkusormen tyvinivelessä, ja ilmeni vasta aikuisiällä epätavallisen murtuman yhteydessä. Nivel tyhjennettiin, ja sillä selvä, tilalle kasvoi normaalia luukudosta. Leikkauksesta on aikaa jo toistakymmentä vuotta, tehtiin ns. verityhjiössä ja olin hereillä koko ajan.

Käsitykseni mukaan kokenut rtg-lääkäri kyllä erottaa kondrooman syövästä. Tk-lääkärille ainakin minun tapauksessani se oli hankalampaa, mutta lääkäri näytti kuvia kollegoilleen ja asia selvisi varsin pian.

En usko, että sinun ja lapsesi kannattaa olla huolissaan tämän asian vuoksi. Jos patista on vaivaa, se voitaneen poistaa. Muuten ei haittaa elämää.

Minulle selitettiin, että kondrooma oli synnynnäinen kehityshäiriö, eli luun sisällä oli jotain muuta kuin siellä piti olla (hyaliinirustoa?, en muista enää). Joka on heikompaa kuin normaali luu, ja murtui sen vuoksi pienestä rasituksesta (otin tippuvan seinälampun kiinni), ja josta tuskin olisi koskaan muuta haittaa tullut. Muista häiriöistä en valitettavasti osaa kertoa. Sen verran tiedän, että ihmisillä voi olla ylimääräisiä, ns. herneluita ja ne ovat hyvinkin tavallisia. Voisiko lapsellasi olla tämmöinen herneluu, jossa on rustoa sisällä?

• luupatti

Olen tässä seuraavaa lääkäriaikaa odotellessa etsinyt itse tietoa enkondroomasta, ja juuri se asia hieman huolestuttaa, että tämä patti on luun ulkopuolella, kun löytämissäni lähteissä enkondrooma on aina määritelty luun sisäpuoliseksi kasvaimeksi, joka yleensä havaitaan epätavallisen murtuman yhteydessä.

No, ehkäpä se enkondrooma voi olla luun ulkopuolellakin. Röntgenkuvasta on onneksi jo lausunnon antanut myös rtg-lääkäri, joka sanoi kasvaimen olevan hyvälaatuinen enkondrooma.

Alustavasti on ollutkin puhetta joko ihan vaan seurannasta tai sitten patin poistosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      34
      4281
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      49
      2263
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      47
      1395
    4. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      85
      1220
    5. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      38
      1168
    6. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      25
      1136
    7. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      50
      1081
    8. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      955
    9. Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!

Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os
      Maailman menoa
      175
      889
    10. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      58
      879
    Aihe