Terve,
Miten saan kytkettyä H4 umpiossa niin että pitkät ja lyhyet toimivat samanaikaisesti. Tarkoitus ei ole käytännössä tehdä niin vaan olen poistanut pitkät vakioumpiosta siinä kun on merkintä HC/R tarkoittaen katsastuskonttorin mukaan että sieltä voi poistaa lähi/kaukovalot. Ja kaukovalo toiminnon otin pois sillä vakiokaukovalot on surkeat! Tilalle tuli 4kpl hella comet 200 ja nyt näkyy KAUAS! =)
Mutta tämän hetkisellä kytkennällä kun kytken kaukovalot päälle niin lähivalot sammuvat ja tämä myös näyttää tyhmältä kun on pelkät parkit palaa etu-umpioissa 4 kaukovalot...
Miten kytken lähivalot niin että voin nauttia sekä kauko että lähivaloista samanaikaisesti?
Itse veikkaisin jotenkin että uusi rele kehiin joka saa herätevirtansa kaukovalloista ja kytketään kiinni lähivaloihin? Mutta tarviiko siihen vielä puolijohteen tai? En ole leikkinyt releiden kanssa ennen joten arvostan jos joku pystyy selittää selkeästi miten tulisin kytkeä releen ja minkä tyyppisen releen!
Kiitoksia kaikille jotka vastaa asiallisesti! =)
pitkät+lyhyet samanaikaisesti=> Miten??
8
7561
Vastaukset
- Camry
jos kertoisit minkä tyyppinen tuo valovaihto kytkin on ?
Eli on valovaihto katkaisimessa selkeä oma asento pitkille ja lyhville . Ettei olisi ns. "impulssi- tyyppinen" kuten joissakin esim VW-:ssa ollut .
Kannattaa muuten mainita auto merkki ja malli ( mahd. vuosimalli ) että tietäisi millainen järjestelmä on kyseessä.- vuodelta 1998
Eli kyseessä on ns. impulssikytkin, vedetään kerran taakse niin syttyy pitkät vedetään uudestaan niin sammuu.. Mikäli valot ei ole "päällä" eli "0" asennossa (lähivalot palaa tässä asennossa sillä ne syttyy automaattisesti roverissa kun käynnistää auton), ja vedetään viiksestä niin voidaan väläyttää pitkiä. Tällöin palaa sekä lyhyet että pitkät! Myös tästä vedosta tullut impulssi on "voimassa" mikäli laitetaan auton valot "on" asentoon eli siihen missä pitkät palaa jatkuvasti vedettäessä viikseä taaksepäin! eli jos olet väläyttänyt kerran valoja ja pistät valot "on" asentoon niin sulla jää palamaan pitkät ja lähivalot sammuu.
Toivottavasti tästä selityksestä saa mitään selvää! =) - Camry
vuodelta 1998 kirjoitti:
Eli kyseessä on ns. impulssikytkin, vedetään kerran taakse niin syttyy pitkät vedetään uudestaan niin sammuu.. Mikäli valot ei ole "päällä" eli "0" asennossa (lähivalot palaa tässä asennossa sillä ne syttyy automaattisesti roverissa kun käynnistää auton), ja vedetään viiksestä niin voidaan väläyttää pitkiä. Tällöin palaa sekä lyhyet että pitkät! Myös tästä vedosta tullut impulssi on "voimassa" mikäli laitetaan auton valot "on" asentoon eli siihen missä pitkät palaa jatkuvasti vedettäessä viikseä taaksepäin! eli jos olet väläyttänyt kerran valoja ja pistät valot "on" asentoon niin sulla jää palamaan pitkät ja lähivalot sammuu.
Toivottavasti tästä selityksestä saa mitään selvää! =)En ole tuota koskaan muuttanut - toivottavasti saat avun , suosittelen kääntymään tämän keskustelupalstan puoleen :
http://www.motonet.fi/phpBB2/index.php
Katsoin Googlen haun kautta ks. autoa ja ymmärrän ongelmasi !
Mutta tuli mieleen olisiko sittenkin parempi säilyttää nykyinen systeemi , kun sinulla on 4kpl lisävaloja , silloin kontrasti ero ei olisi niin voimakas vaihtaessa pitkiltä valoilta lyhyeille valoille ?
( Tarkistat vain lyhyeiden valojen jännite kuormitettuna auton käydessä ( sama kuin latausjännite ) - xxy
Camry kirjoitti:
En ole tuota koskaan muuttanut - toivottavasti saat avun , suosittelen kääntymään tämän keskustelupalstan puoleen :
http://www.motonet.fi/phpBB2/index.php
Katsoin Googlen haun kautta ks. autoa ja ymmärrän ongelmasi !
Mutta tuli mieleen olisiko sittenkin parempi säilyttää nykyinen systeemi , kun sinulla on 4kpl lisävaloja , silloin kontrasti ero ei olisi niin voimakas vaihtaessa pitkiltä valoilta lyhyeille valoille ?
( Tarkistat vain lyhyeiden valojen jännite kuormitettuna auton käydessä ( sama kuin latausjännite )Latausjännite, se mikä on laturin navassa, voi olla isompi, kuin akun jännite. Riippuu johdinliitosten kunnosta. Samoin polttimoiden jännite on tosiasiallisesti pienempi, kuin akun jännite. Tämä riippuu kytkemistavasta ja johdinpoikkipinnasta. Ero voi normaalisti olla jopa 1,5V.
- asentaja..
Laita releet molempien lähivalojen läheisyyteen.
Ota ohjaus kaukovalon johdoilta releiden 85 napoihin.
86 navat maadoitetaan.
30 napoihin akulta virta(10 A sulakkeet väliin)
87 navoilta johdot lähivalojen johtoihin. Älä katkaise lähivalojen johtoja. Systeemi ei tarvi diodeja.- ei maadoiteta
releen 86 napaa, vaan rele kytketään
lampun rinnalle. - asentaja..
ei maadoiteta kirjoitti:
releen 86 napaa, vaan rele kytketään
lampun rinnalle.Suurin osa japseista on normaaleja.
Joissain vanhemmissa oli valokytkimen kautta maadoittuvat ajovalot.
Tällön rele on todellakin kytkettävä lampun rinnalle
ja rele maadoittaa lähivalon. - tapaamissani uusissa
asentaja.. kirjoitti:
Suurin osa japseista on normaaleja.
Joissain vanhemmissa oli valokytkimen kautta maadoittuvat ajovalot.
Tällön rele on todellakin kytkettävä lampun rinnalle
ja rele maadoittaa lähivalon.japanilaisissa on tuo "käännetty-
kytkentä". Ja eikös se Rover ole
nykyinen Honda?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295