pitkät+lyhyet samanaikaisesti=> Miten??

H4 valojen muutos...

Terve,

Miten saan kytkettyä H4 umpiossa niin että pitkät ja lyhyet toimivat samanaikaisesti. Tarkoitus ei ole käytännössä tehdä niin vaan olen poistanut pitkät vakioumpiosta siinä kun on merkintä HC/R tarkoittaen katsastuskonttorin mukaan että sieltä voi poistaa lähi/kaukovalot. Ja kaukovalo toiminnon otin pois sillä vakiokaukovalot on surkeat! Tilalle tuli 4kpl hella comet 200 ja nyt näkyy KAUAS! =)

Mutta tämän hetkisellä kytkennällä kun kytken kaukovalot päälle niin lähivalot sammuvat ja tämä myös näyttää tyhmältä kun on pelkät parkit palaa etu-umpioissa 4 kaukovalot...

Miten kytken lähivalot niin että voin nauttia sekä kauko että lähivaloista samanaikaisesti?

Itse veikkaisin jotenkin että uusi rele kehiin joka saa herätevirtansa kaukovalloista ja kytketään kiinni lähivaloihin? Mutta tarviiko siihen vielä puolijohteen tai? En ole leikkinyt releiden kanssa ennen joten arvostan jos joku pystyy selittää selkeästi miten tulisin kytkeä releen ja minkä tyyppisen releen!

Kiitoksia kaikille jotka vastaa asiallisesti! =)

8

7561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Camry

      jos kertoisit minkä tyyppinen tuo valovaihto kytkin on ?
      Eli on valovaihto katkaisimessa selkeä oma asento pitkille ja lyhville . Ettei olisi ns. "impulssi- tyyppinen" kuten joissakin esim VW-:ssa ollut .

      Kannattaa muuten mainita auto merkki ja malli ( mahd. vuosimalli ) että tietäisi millainen järjestelmä on kyseessä.

      • vuodelta 1998

        Eli kyseessä on ns. impulssikytkin, vedetään kerran taakse niin syttyy pitkät vedetään uudestaan niin sammuu.. Mikäli valot ei ole "päällä" eli "0" asennossa (lähivalot palaa tässä asennossa sillä ne syttyy automaattisesti roverissa kun käynnistää auton), ja vedetään viiksestä niin voidaan väläyttää pitkiä. Tällöin palaa sekä lyhyet että pitkät! Myös tästä vedosta tullut impulssi on "voimassa" mikäli laitetaan auton valot "on" asentoon eli siihen missä pitkät palaa jatkuvasti vedettäessä viikseä taaksepäin! eli jos olet väläyttänyt kerran valoja ja pistät valot "on" asentoon niin sulla jää palamaan pitkät ja lähivalot sammuu.

        Toivottavasti tästä selityksestä saa mitään selvää! =)


      • Camry
        vuodelta 1998 kirjoitti:

        Eli kyseessä on ns. impulssikytkin, vedetään kerran taakse niin syttyy pitkät vedetään uudestaan niin sammuu.. Mikäli valot ei ole "päällä" eli "0" asennossa (lähivalot palaa tässä asennossa sillä ne syttyy automaattisesti roverissa kun käynnistää auton), ja vedetään viiksestä niin voidaan väläyttää pitkiä. Tällöin palaa sekä lyhyet että pitkät! Myös tästä vedosta tullut impulssi on "voimassa" mikäli laitetaan auton valot "on" asentoon eli siihen missä pitkät palaa jatkuvasti vedettäessä viikseä taaksepäin! eli jos olet väläyttänyt kerran valoja ja pistät valot "on" asentoon niin sulla jää palamaan pitkät ja lähivalot sammuu.

        Toivottavasti tästä selityksestä saa mitään selvää! =)

        En ole tuota koskaan muuttanut - toivottavasti saat avun , suosittelen kääntymään tämän keskustelupalstan puoleen :
        http://www.motonet.fi/phpBB2/index.php

        Katsoin Googlen haun kautta ks. autoa ja ymmärrän ongelmasi !
        Mutta tuli mieleen olisiko sittenkin parempi säilyttää nykyinen systeemi , kun sinulla on 4kpl lisävaloja , silloin kontrasti ero ei olisi niin voimakas vaihtaessa pitkiltä valoilta lyhyeille valoille ?
        ( Tarkistat vain lyhyeiden valojen jännite kuormitettuna auton käydessä ( sama kuin latausjännite )


      • xxy
        Camry kirjoitti:

        En ole tuota koskaan muuttanut - toivottavasti saat avun , suosittelen kääntymään tämän keskustelupalstan puoleen :
        http://www.motonet.fi/phpBB2/index.php

        Katsoin Googlen haun kautta ks. autoa ja ymmärrän ongelmasi !
        Mutta tuli mieleen olisiko sittenkin parempi säilyttää nykyinen systeemi , kun sinulla on 4kpl lisävaloja , silloin kontrasti ero ei olisi niin voimakas vaihtaessa pitkiltä valoilta lyhyeille valoille ?
        ( Tarkistat vain lyhyeiden valojen jännite kuormitettuna auton käydessä ( sama kuin latausjännite )

        Latausjännite, se mikä on laturin navassa, voi olla isompi, kuin akun jännite. Riippuu johdinliitosten kunnosta. Samoin polttimoiden jännite on tosiasiallisesti pienempi, kuin akun jännite. Tämä riippuu kytkemistavasta ja johdinpoikkipinnasta. Ero voi normaalisti olla jopa 1,5V.


    • asentaja..

      Laita releet molempien lähivalojen läheisyyteen.
      Ota ohjaus kaukovalon johdoilta releiden 85 napoihin.
      86 navat maadoitetaan.
      30 napoihin akulta virta(10 A sulakkeet väliin)
      87 navoilta johdot lähivalojen johtoihin. Älä katkaise lähivalojen johtoja. Systeemi ei tarvi diodeja.

      • ei maadoiteta

        releen 86 napaa, vaan rele kytketään
        lampun rinnalle.


      • asentaja..
        ei maadoiteta kirjoitti:

        releen 86 napaa, vaan rele kytketään
        lampun rinnalle.

        Suurin osa japseista on normaaleja.
        Joissain vanhemmissa oli valokytkimen kautta maadoittuvat ajovalot.
        Tällön rele on todellakin kytkettävä lampun rinnalle
        ja rele maadoittaa lähivalon.


      • tapaamissani uusissa
        asentaja.. kirjoitti:

        Suurin osa japseista on normaaleja.
        Joissain vanhemmissa oli valokytkimen kautta maadoittuvat ajovalot.
        Tällön rele on todellakin kytkettävä lampun rinnalle
        ja rele maadoittaa lähivalon.

        japanilaisissa on tuo "käännetty-
        kytkentä". Ja eikös se Rover ole
        nykyinen Honda?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8666
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4818
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4278
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3847
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2706
    8. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2519
    9. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2295
    Aihe