15-vuotias tyttäreni aina puolustelee ja tuntuu ihailevan narkkareita ja muutenkin puhuu huumeiden puolesta. Pelkään hänen käyttävän huumeita. Suoraa en ole vielä uskaltanut kysyä, mutta mitä tunnusmerkkejä huumeiden käytöstä on?
Tyttö myös ilmeisesti tapailee tuttua 30-vuotiasta miestä jonka tiedän olleen riipppuvainen ainakin amfetamiiniin.
Tyttö myös ilmeisesti tapailee tuttua 30-vuotiasta miestä jonka tiedän olleen riipppuvainen ainakin amfetamiiniin.
Vastaukset 15
Vanhimmat
tyttäreni paljastui samanikäisenä.Hänelläkin oli vanhempi kaveri,josta kuulin myöhempään.Jos teiltä alkaa tavaroita katoamaan,Tyttäresi nukkuu päivisin,ja valvoo öisin.Se on niin vaarallinen tie,enkä tytärtäni saanut muuten sieliä pois,niin annoin hänet huostaan toiselle puolelle Suomea.Tänäpäivänä hän on kuivilla,mutta olisi kuollut jos olisin antanut hänen jatkaa sellaisten kaverien seurassa.
Hei, käsivarsissa ei näy pistojälkiä, mutta voihan huumeita käyttää muutenkin?
Miten sait hänen huumeitten käytön selville?
Tyttäreni kyllä nukkuu enimmikseen päivisin, jonka takia myös koulu kärsii. Voisitko hieman valoittaa, mistä tämä öisin valvominen siten johtuu? Tavaroita en ole huomannut kadonneen, rahaa vähän joskus.
Eniten ehkä pelotttaa tuo mies, enhän voi mitenkään vahtia sitä, etteivät he tapaile. En tieä saisiko tyttäreni häneltä huumeita ja pelkään, että jos tämä mies hyväksikäyttää tytärtäni. Tapahtuuko tätä kovin usein suomessa?
Amfetamiini jos on kyseessä niin HETI puheeksi lapsen kanssa. Sillä myrkyllä nimittäin enää ei leikitä. Se kun tuppaa olemaan tuhoiltaan pahempaa myrkkyä kuin itse kuningas heroiiini. Amfetamiini kuin oikeasti tuhoaa niitä aivoja mm. vuorokausien valvominen ja syömättömyys kun ei elimistölle mitään herkkua ole.
Amfetamiini on yleensä valkoista jauhetta, voi olla myös pinkkiä tai kellertävää. Esiintyy myös ns. "tahna muodossa". Haisee voimakkaasti "kemikaalilta" mitä se toki onkin.
Käyttäjä on YLIpirteä, pupillit suuret tai silmät _auki_, ei nuku, ei syö, säheltää ympäriinsä eriasioita yhtäaikaa ja unohtelee mitä olikaan tekemässä. Tottuneesta pirin käyttäjästä ei välttämättä edes huomaa kun toinen on vauhdeissa, paitsi tietty silmistä.
Piriä käytetään suonensisäisesti, nokkaan imemällä, juomalla, tai ns. "pommina". Yleensä touhu aloitetaan nokkaan imemällä, mutta käyttäjien "suosituksista" yleensä siirrytään siihen edullisimpaan ja pahimpaan eli suonensisäiseen käyttöön.
T: EX-pirinarkki
Tyttäresi kotiin tullessa kannatta katsoa silmiin, jos pupillit ovat laajentuneet niin kyse voi silloin olla huumeista. Ainakin amfetamiinista ja extacyn kohdalla pupillit laajenee niin että ei näy kuin pelkkää mustaa. Jos tyttäresi polttaa, niin tupakki askiin voi aina silloin tällöin vilkaista. Jos askista löytyy puoliksi tyhjennettyjä tupakkeja joitten pää on rullattu ikään kuin takaisin kiinni kyse on melko varmasti kannabiksen käytöstä. Kannabista kun usein ”lantrataan” tavallisella tupakalla. Mini-grip pussit, rullalle käärityt setelit tai kuitit voivat myös olla konkreettisia merkkejä huumeitten käytöstä. Eli vaikka kuinka tuntuisi pahalta käydä salaa läpi tyttäresi taskuja ja huonetta, niin tee se mutta älä jää kiinni.
Jos jotain sattuu löytymään niin älä missään nimessä räyhää tai hauku häntä, se vain pahentaa asiaa. Ota mielellään niin paljon selvää eri huumeista kuin mahdollista, koska tieto on voimaa. Nuori kun on koittanut huumeita elää siinä uskossa että sinä vanhempana et tiedä huumeista yhtään mitään. Ja jos et tiedä, et voikaan huumeista asiallisesti keskustella. Onnea teille ja toivotaan parasta, vastaan mielellään jos sinulla on muita kysymyksiä.
Hei, tyttö lähti yökylään ja päätin nyt sitten vilkaista huoneseen. Löytyi (ainakin osittain) minulta 'kadonneita' lääkkeitä (jotka siis "katosivat" muuton aikana) eli näitä lääkkeitä löytyi: Panacod, Sirdalud ja Opamox. Myös jotain turkoosiin-vihreitä tabletteja, jotka kieltämättä muistuttavat Propral-lääkitystäni. Mitähän hän niillä tekisi, eihän niillä saa päätä sekaisin, niinkuin muilla edellämainituilla lääkkeillä (jos siis kyseessä tosiaankin on Propral)?
Lisäksi huoneesta löytyi paljon tupakkaa ja pari kaljapulloa.
Anteeksi, mutta mitä noilla rullallekäärityillä seteleillä ja kuiteilla tehdään?
Pupilleja en ole tajunnut suuremmin seurailla mutta joskus käytös on ollut humalatilaa muistuttava ja puhe on puuroutunutu. Voisiko se johtua noista lääkkeistä?
En tiedä viitsisinkö näitä lääkkeitä nyt itselleni häneltä ottaa, vaikka toki pitäisi, mutta kun menin hänen lukolliselle laatikolleen (josta nämä lääkkeet siis löytyivät) ja olen aina opettanut, ettei toisten kirjeitä ym. lueta. Laatikko on ns. massatuotantoa, jotenka minulla on pari samanlaista avainta itselläni.
Mitä siis teen, ku jos lähden hakemaan apua ulkopuolisilta tahoilta, niin he saattaisivat ottaa tytön huostaan ja viedä hänet vielä toiselle paikkakunnalle.
Olen nyt ihan hukassa..
...tyttäresi puheista ja muusta päätellen näyttäisi siltä, että hän todella käyttää huumeita. Piikitysjälkien etsiminen kannattaa tosiaan unohtaa, sillä huumeita saa käyttää yleensä aika kauan, ennen kuin siihen päädytään. Toki poikkeuksiakin on. Tyttäresi on löytänyt uuden maailman ja hullaantunut sen tuomaan tunteeseen, johon normaalielämä ei tarjoa. Ratkaisevan tärkeää on nyt siis tarkkailla tyttäresi käytöstä. Yleisimpiä huumeita ovat amfetamiini sekä ecstacy, jotka molemmat laajentavat pupilleja. Kokaiini supistaa ne todella pieniksi. Jos tyttäresi on useita päiviä pois kotoa, on sinun vaikeampaa tehdä diagnooseja hänen huumeidenkäytöstään, mutta tuo tavaroiden läpikäyminen on hyvä idea.
Lisääntynyt hermostuneisuus, äkkipikaisuus, unohtelu sekä kiukkuisuus ovat merkkejä huumeiden käytöstä. Huumeiden vaikutuksen alaisena tyttäresi voi olla iloinen, suorastaan maaninen, puhelias, lämminhenkinen ja ystävällinen, mutta silloin hän on tuskin sinun seurassasi. Kun vaikutus lakkaa, hän saattaa olla hidas, väsynyt, uupunut, ahdistunut ja masentunut. Näissä piireissä usein puhutaan "hitailla käymisestä" ja laskuista.
Huumepiireissä on mm. se vaarallinen puoli, että niihin sosiaalistuu hyvin nopeasti. Kun kaikki yhdessä vedetään, annetaan ikään kuin toinen toiselle lupa käyttää. Ajatus "miksi en minä kun muutkin", on hyvin yleinen. Huumepiireissä puhutaan myös paljon siitä, kuinka huumeiden vaarallisuutta liioitellaan. Joskus liioitellaankin, mutta niiden haittavaikutukset on yleisesti tiedossa ja pitävät paikkaansa. Usein huumeiden haittapuolet varmistuvat nuorelle vasta sitten, kun on jo liian myöhäistä.
Kysyit tuossa, että mihin käärityt setelit ja kuitit viittaavat. No niillä ryystetään nenään jauheena olevaa huumetta. Toivottavasti tyttäresi ei ole huumeidenkäyttäjä ja jos on, toivon sinulle ja hänelle paljon onnea ja tsemppiä avun hankinnassa!
Panacod, Sirdalud ja Opamox on todella huono yhdistelmä jo pienenkin alkoholimäärän kanssa. Pahimmassa tapauksessa voi vaikka henki lähteä, sillä noilla lääkkeillä on lihaksia rentouttava vaikutus mikä tehostuu voimakkaasti alkoholiin yhditettynä. Pidä huoli ettei tyttäresi pääse käsiksi sinun lääkkeisiin. Pidä purkkisi jossain jemmassa.
Minä ehdottaisin että keskustelisit enisn tyttäresi kanssa miksi hän on niin kiinnostunut huumeista ja koittaisit jotenkin saada jotain selville siitä miehestä jonka seurassa tyttäresi viihtyy.
Tietysti voisit sanoa myös tyttärellesi sen että tuo huostaanoton mahdollisuus on olemassa jos hän rupeaa käyttämään päihteitä. Asiahan on niin, että et sinäkään voi välttämättä vaikuttaa huostaanottoon, jos tuo päihteiden käyttö tulee vaikka ilmi koulussa.
Jos et ota lääkkeitä häneltä pois niin, kerro tyttärellesi myös, että ihmettelet mihin sinun lääkkeet on kadonneet, sillä hän voi luulla että et ole edes huomannut lääkkeiden katoamista.
Sen sanon että kyllä noilla ryyneillä jo saa kupolin sekaisin. PAnacodissa on kodeiinia, vähän mutta kun niitä syö monta niin se on yllätys yllätys paljon. Ja Opamoxit on myös ihan yleinen päänsekoittaja ryyni, viinan kanssa tai ilman. Sirdaludeja vedellään kun on pahat laskut tjn koska niillä tulee uni
"Olen nyt ihan hukassa.."
Niin olet, mutta valehtele vain lisää, kyllä se siitä.
raasteena.
!!!!!!!
http://news.online.ua/2006/03/27/46835.php
http://www.cripo.com.ua/?sect_id=6&aid=15085
Savuapinat eivät pysty antamaan mitää järjellistä vastausta vakaviin jatkokysymyksiisi.
Asenne lienee heillä, itsekin koukussa olevilla, että antaa mennä vaan.
Ota yhteyttä a-klinikkaan, kun siellä on nykyään huumeisin ja sekakäyttöön erikoistuneet ammattilaiset, ja katkoilla on huumeyksiköt.
http://www.a-klinikka.fi/yhteystiedot/kaikki.html
Asiattomia kommentteja sieltä täältä. Mitäs muuta voi Suomi24:lla odottaa...
Tyttäresi tilanne kuulostaa todella ikävältä. Ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä A-klinikkaan. Myös poliisi voisi olla apuna, mikäli teini-ikäinen tyttäresi hengailee kolmekymppisen piripään seurassa. Stimulanttien, huumaavien lääkeaineiden ja alkoholin sekakäyttö on todella huono yhdistelmä, joka vetää ihmisen nopeasti huonoon kuntoon, ja vie pahimmassa tapauksessa hengen. Yritä lähestyä tytärtäsi rauhallisesti, räyhääminen tulehduttaa välejä entisestään.
Hei, ensin kannattanee ottaa selvää mistä on kyse oikeastaan. Panacodit ovat mietoja kipulääkkeitä, jotka sisältävät 30mg kodeiinia, joka on monien mielestä ihan miellyttävä opiaatti. Sirdaludit sisältävät titsanidiinia (mahd. kirjoitusvirhe) ja opamoxit ovat mietoja rauhoittavia.
Lääkevalikoiman perusteella arvelen, että lapsesi ei ole viellä pitkälle päässyt, koska mainitsemasi lääkkeet on hyvin mietoa tavaraa käyttäjille.
Kannattaa puhua lapsen kanssa ja yhdessä tutustua vaikka johonkin paikkaan, missä jaetaan luotettavaa ja hyvää informaatiota huumeista, suosittelen myös auttamaan lastasi kriittiseen ja omaan ajatteluun ja sinua välttämään tappelemista lapsesi kanssa.