Kysyisin täältä

tietääkö kukaan?

Minulla on yksi wanha "korppu" ja siinä olisi tärkeä teksti tiedosto, joka tulisi saada auki.
Se on tallennettu niin wanhalla koneella (pc) että silloin ei vielä tunnettu Windowsia, kuinka sellaisen saisi auki xp-koneessa jossa on korppuasema?
Tietenkin se tulisi myös saada tallennettua uudelleen sellaisessa muodossa että se jatkossa aukenis, Works tai Word ohjelmalla

PS. Olen sitä joskus koittanut avata Windows 98 koneessa jossa oli sekä Word että Works ohjelmat mutta en onnistunut!

13

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekstitiedostomuoto

      aukee kyllä kaikilla uusimmillakin windows-koneilla vaikka se olisi kuinka vanhalla DOSilla tallennettu.

      Se, ettet saanut sitä auki win98-koneella viittaa
      siihen että korppu on hajalla.

    • tyhymä

      Tuohon on täysin asiantuntemattomana pakko kommentoida, että minulla oli samanlainen juttu, vanha korppu, jota XP kone ei lukenut (ei tunnistanut ollenkaan) MUTTA win95 käyttiksella oleva kone tunnisti ja sain tiedot ulos...

      • *:*

        edellinen vastaaja oli sitä mieltä että korppu olisi rikki, en minä siihen usko koska korppua on säilytetty kuivassa paikassa eikä sitä olla käytetty kuin silloin tallennuksen yhteydessä!
        Minun mielestäni sen saisi auki kun osaisin mennä pois Windowsista ja antaisi käskyt näppäimistöltä kuten siihenaikaan tietokoneita käytettiin!
        Mutta miten ohitan Winkun siinä mulle probleema?


      • *:*
        *:* kirjoitti:

        edellinen vastaaja oli sitä mieltä että korppu olisi rikki, en minä siihen usko koska korppua on säilytetty kuivassa paikassa eikä sitä olla käytetty kuin silloin tallennuksen yhteydessä!
        Minun mielestäni sen saisi auki kun osaisin mennä pois Windowsista ja antaisi käskyt näppäimistöltä kuten siihenaikaan tietokoneita käytettiin!
        Mutta miten ohitan Winkun siinä mulle probleema?

        viestin aloittaja!


      • as-keetti
        *:* kirjoitti:

        edellinen vastaaja oli sitä mieltä että korppu olisi rikki, en minä siihen usko koska korppua on säilytetty kuivassa paikassa eikä sitä olla käytetty kuin silloin tallennuksen yhteydessä!
        Minun mielestäni sen saisi auki kun osaisin mennä pois Windowsista ja antaisi käskyt näppäimistöltä kuten siihenaikaan tietokoneita käytettiin!
        Mutta miten ohitan Winkun siinä mulle probleema?

        on ihan aikojen alussa dos 3.30:lla ja dos 6.20:lla
        kirjoittamiani lerppuja ja korppuja.

        Jos ja kun koneesta vaan asema löytyy (löytyy!)
        niin ei mitään lukuvaikeuksia win2000 ja XP:llä.

        Eli jotain muuta häikkää nyt on...


      • *:*
        as-keetti kirjoitti:

        on ihan aikojen alussa dos 3.30:lla ja dos 6.20:lla
        kirjoittamiani lerppuja ja korppuja.

        Jos ja kun koneesta vaan asema löytyy (löytyy!)
        niin ei mitään lukuvaikeuksia win2000 ja XP:llä.

        Eli jotain muuta häikkää nyt on...

        oli joku dos 4.01 tai jotain mutta sehän ei ole ratkaiseva, mutta sillä kirjoitus-ohjelmalla varmaankin on, sitä en muista...luullakseni se olisi ollut joku alkeellinen Word versio.
        Muuten sen Tietsikan merkki oli Phlips (tuliko oikein), jos se jotain jollekin kertoisi, meinaan että oli mahtava "peli", koviskin peräti 10 mt:)


      • komentorivillä...
        *:* kirjoitti:

        oli joku dos 4.01 tai jotain mutta sehän ei ole ratkaiseva, mutta sillä kirjoitus-ohjelmalla varmaankin on, sitä en muista...luullakseni se olisi ollut joku alkeellinen Word versio.
        Muuten sen Tietsikan merkki oli Phlips (tuliko oikein), jos se jotain jollekin kertoisi, meinaan että oli mahtava "peli", koviskin peräti 10 mt:)

        klikkaa apuohjelmat-komentorivi ja anna help enter niin listautuu komennot mitä voit ongelmallesi tehdä.


      • *:*
        komentorivillä... kirjoitti:

        klikkaa apuohjelmat-komentorivi ja anna help enter niin listautuu komennot mitä voit ongelmallesi tehdä.

        apu löytyä kunhan vain löydän oikeat käskyt...kiitos!


      • as-keetti
        *:* kirjoitti:

        apu löytyä kunhan vain löydän oikeat käskyt...kiitos!

        ei saa sekoittaa kahtaa asiaa
        1. pystyykö korpulta yleensä lukemaan tiedostot
        2. saako niiden sisällön tulkittua

        Luulin aluksi että ongelmana oli 1. mutta taitaakin
        olla 2?

        Useinkin on noin että ikivanhaa ohjelmaa ei enää
        löydy.
        Silloin voi tiedoston avata jollain heksaeditorilla ja siirtää siitä sitten talteen
        sen mitä yleensä pystyy tulkkaaman.
        Yleensä leipätekstin pystyy saamaan irti.


      • *:*
        as-keetti kirjoitti:

        ei saa sekoittaa kahtaa asiaa
        1. pystyykö korpulta yleensä lukemaan tiedostot
        2. saako niiden sisällön tulkittua

        Luulin aluksi että ongelmana oli 1. mutta taitaakin
        olla 2?

        Useinkin on noin että ikivanhaa ohjelmaa ei enää
        löydy.
        Silloin voi tiedoston avata jollain heksaeditorilla ja siirtää siitä sitten talteen
        sen mitä yleensä pystyy tulkkaaman.
        Yleensä leipätekstin pystyy saamaan irti.

        ongelma on numero 1. eli Windows ei osaa sitä lukea, sitähän en tietenkään vielä tiedä onko ne tiedot muutenkin kadonneet!
        En ole vielä ehtinyt paneutumaan niihin viimeksi saatuihin ohjeisiin


    • savunjälkeen

      jotain aueta??? Varmaankin olet jo kokeillutkin??

    • harza-vaan

      Koitapas näin: avaa resurssien hallinta ja A:asema napsauta haluamaasi hiiren oikealla valitse ominaisuudet yhteesopivuus jza rasti suorita win 95 tilassa, ja toinen tapa avaa WORD tiedosto ja versiot sieltä pitäisi löytyä mahdollisuus avata vanhemmalla versiolla tehty asiakirja ja kos tehty Word Perfectillä pitää olla Wordissa asennettuna WP muunnin.
      toivottavasti auttoi :)

    • Multimeedio

      niin vanhassa tietokoneessa eli peeseessäkään, jossa ei vielä tunnettu windowsia, ei melko varmana ollut korppuasemaakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe