Jokaisen kaupallisen ohjelman asennuksen yhteydessä kysytään käyttäjältä rekisteröinti koodi, jonka avulla laitetaan rekisteröintitiedot Windowsin rekisteriin kohdalleen. Usein shareware-ohjelmien kohdalla tämä koodi tarvitaan ohjelman lukituksen poistamiseen (esim. aikalukko). Tiedättekö, onko mistään saatavissa valmista komponenttia Delphille näiden juttujen toteuttamiseen. Kaupallisetkin kiinnostaisivat.
Löysin netistä seuraavan freeware komponentin, muuta se näyttäisi olevan vähän buginen...
Mitä sanotte tästä:
http://www.wakproductions.com/regware/
Rekisteröinti-komponentti Delphille?
3
445
Vastaukset
- Goodari
Eikö olisi järkevämpää pitää noita käyttäjiä jossain serverillä yms. Eli siis ainakun tarve vaatii niin tarkistaa onko käyttäjä ostanut ohjelmiston internetin välityksellä, jos ei verkkoa ole käytössä niin käyttäköön softaa, mutta jos haluaa esim. päivityksiä niin silloin tarkistetaan nuo "tunnukset"... Ihan ehdotus pohjalta vaan...
- Thunderstruck...
Yhtä tyhjän kanssa noiden rekisteröintijuttujen käyttö.
Freeware-ratkaisut ovat tehottomia.
Kaupalliset ratkaisut samoin - tai sitten ne vaativat ohjelmistolta suuria muutoksia.
Näiden ns. shareware-versioiden rekisteröinti omalla koodillaan on purettavissa todella helposti ja tuontyyppisten ohjelmien crackaaminen on tajuttoman helppoa. Olen nimittäin lueskellut aiheesta ja "hienoinkin" viritys on usein purettavissa muutamalla muutoksella.
Jos tekee suojauksen se kannattaa tehdä itse alusta saakka. Hidaste (ei este) ovat ohjelmistokoukut eli siis ohjelman normaalien rutiinien ohella tehdään tiettyjä alkuperäistarkistustkia jotka aiheuttavat lisensioimattomaan versioon ongelmia (eivät showstoppereita vaan ongelmia.).
Pienen shareware-tuottajan ohjelmistolle suosittelen lämpimästi sitä että JOKAISELLE asiakkaalle käännetään softa erikseen ja koodin sekaan heitetään tunnisteita joita ei koskaan viitata koodista. Tämä ei estä kopioimista mutta auttaa osoittamaan syyttävällä sormella jos ohjelmisto lähtee leviämään piraattiversiona, silloin on mahdollista tietää kuka antoi softan eteenpäin.
Satunnaista kopiointia ei rekisteröinti estä ellei rekisteröinti toimi internetin kautta.
Ohjelmiston vakavaa murtoyritystä ei käytännössä pysty estämään kuin todella hankalasti toteutettavilla systeemeillä joissa ohjelmisto on keskusmuistissa osittain kryptattuna jatkuvasti. Valmiista rekisteröinti/suojauskomponenteista ainut hyvin asiansa ajava lienee StarForce joka maksaa todella reippaasti lisensoida. StarForce on vaikea murtaa, ei mahdoton - mutta todella todella haastava.
95% kaikista markkinoilla olevista suojaus/rekisteröintikomponenteista pystytään ohittamaan yhden funktion Is
Original() paluuarvon pakottamisella ja jos edes jotain fiksua on yritetty niin ohjelman tarkistussumman uudelleenlaskemisella ja paikalleensijoittamisella... Oli "avain" kuinka hieno tahansa on tuo tekniikka toimiva koska siinä poistetaan lukko. Nuo tekniikat eivät ole mitään insinööritiedettä vaan disassemblaukseen perehtynyt perusnörttikin osaa tehdä sen.
Aikarajojen murtaminen on myös nobrainer. Käytännössä ei tarvi kuin etsiä keskusmuistista se osoite jossa aikarajan dataa säilytetään ja änkeä siihen muistiosoitteeseen ffffffff ja ohjelma on kokeilulisenssillä n. 60 vuotta. Hieno suojaustekniikka. Tosi hieno.
Kannattaa ihan oikeasti pohtia että panostaako suojaukseen laisinkaan vai uhraako senkin ajan tuotekehitykseen. Suojauksesta ei voi tehdä missään järjellisessä ajassa vakavaa murtautumisyritystä pysäyttävää; miksi siis yrittääkään? Ennemminkin kääntäisin maksaville asiakkalle henkilökohtaisesti kustomoidut PRO versiot lisäominaisuuksin ja keskittyisin hiomaan softasta tarkoituksenmukaista.
ID softwaren alkuperäistä DOOM peliä ei oltu suojattu yhtään mitenkään. Se on kuitenkin yksi pelihistorian myydyimmistä peleistä. Laatuun ja innovaatioon perustuva tuote myy oli se suojattu tai ei.- delman
Hyviä pointteja, kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559