Autolla ajaminen ja paniikkihäiriö

Sadex

Hei!
Olen ollut paniikkihäiriöinen jo kymmenisen vuotta ja luulin jo päässeeni paniikkini herraksi, hyväksyneeni sen, että kohtaukset ovat osa minua ja aina niistä selviää..
MUTTA..
nyt on tullut esiin aivan uusi muoto.. autossa ajaessa tulevat paniikkikohtaukset..pelkään onnettomuuksia, takana tulevien autojen peräänajoa, ohitustilanteita ym. ja talvella nimenomaan. Ajan paljon, lähes 1000km/vko ja tämä alkaa todellakin jo haittaamaan arkipäivää. Välillä menee pitkiäkin aikoja ihan ok, mutta välillä paniikki on mukava joka hetki. Tänäänkin ajoin n.400 km, joista viimeiset 100km ihan minimivauhtia itkien ja peläten..
MITÄ VOIN TEHDÄ?!!!! Olis kiva, kun löytyis kohtalotovereita ja sellaisia, jotka ovat samasta vaivasta selvinneet..

18

8877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla

      Niinpä, tuo on asia, joka on minullekin ollut viime aikoina hankala. Muutoin pärjäisin tämän paniikkini kanssa, mutta kun se rupesi haittaamaan autolla ajoani. Työmatkat ovat välillä yhtä jännitystä, rupean pelkäämään jo töistä lähtiessä. Olen kyllä viime aikoina saanut tilannetta rauhoitettua, mutta ongelma se on edelleen. Olen miettinyt, että ehkä omalla kohdallani on kyse siitä, että en haluaisi asua siellä missä asun ja siksi tuosta kulkemisesta on tullut ongelma. Joskus tuntuu, että tuo pää on ihan järjetön.

      Löysin ulkolaisen sivuston paniikista, eräänlaisen kirjekurssin. Se on mielenkiintoinen, en ole vielä ehtinyt tutustua paremmin. Tässä linkki, jos haluatte tutustua: http://www.panic-attacks.co.uk/panic_attacks_1.htm

      Ja tosiaan, jos jollakulla on hyviä vinkkejä tuohon autolla ajoon, kertokaa ihmeessä.

    • mike123

      Mullakin ollut paniikkihäiriöö nyt jotai 4 vuotta ja olen käynyt terapiassakin siitä ja on lääkitys. Terapiakäynnit kyllä auttavat ja tuntuu hyvältä puhua jollekin kuka oikeesti ymmärtää näistä asioista.

      Tässä 3 kk sitten äitini kuoli ja sen jälkeen on ollut paljon vaikeampaa, kohtauksia tullut autossakin ja ajaessa ja kouluun meno on estynyt kokonaan.

      Yritän aina vaan rauhoitella itseäni ahdistavissa tilanteissa ja se kyllä auttaakin. Tuntuu rauhoittavalta keskittyä vain liikenteeseen: seurailla liikennemerkkejä, ns. "puhua itselleen sisäisesti" esim. "nytpä ajan tuosta tuonne ja seuraavasta sitten oikealle ja sitten suoraan ja mikäs merkki tuossa olikaan?" Tämä on ainakin minua auttanut.

      Kiitos nimim. minulla linkistä enkun kieliselle sivulle! Toi rentoutus cd vois olla ihan hyvä juttu!

    • reippaasti kokemusta

      Tuttu juttu ja erittäin elämää rajoittava. Autoa ajaessani sain elämäni ensimmäisen paniikkikohtauksen. Se tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta ja uuden kohtauksen pelko rajoitti liikkumista tosi paljon ja pitkään. Varmaan vuoteen en ajanut autolla kuin ihan pakolliset pikkupätkät. Opiskelun vuoksi oli kuitenkin vaan sitten pakko ajaa. Välillä vaan piti pysähdellä useammankin kerran tien laitaan, kun tuntui että pyörtyy. Lääkitys on auttanut minua poistamaan oireet.

    • panikoija

      Itselläni tuo autolla ajo on todella rajoittavaa. Onneksi ei pakollisia ajoja ole! Taajamissa ajo on ihan ok, mutta sellaiset pidemmät matkat joissa ei asutusta ole, ovat minulle painajaista!:(
      Välttelen matkoja viimeiseen asti, mutta joskus on uskaltauduttava matkaan...

      Viimeksi jouduin ajamaan esikoisen kanssa kahdestaan n. 40km matkan. Jouduin menomatkalla olemaan lähes koko ajan puhelimessa mieheni kanssa että hän rauhoitteli minua. Väliin tuntui että on pakko kääntyä kun ajattelin vain että: "mitä jos...?" (Minulla on aina sekoamisen pelko; pelkään jos tulen matkalla hulluksi ja juoksen jonnekin metsään eikä minua kukaan löydä ja kuolen sinne...)

      Takaisin tullessa oli helpompaa, pystyin juttelemaan esikon kanssa mukavia, ja pelon sain pidettyä kurissa.

      Minulla on AINA helpompaa ajaa kotia kohti kuin kodista poispäin. Se on jotenkin turvallisempaa tulla kun pääsee tuttuun ja turvalliseen paikkaan.
      Ja tosiaan asumattomalla tietaipaleella ajaminen on se joka mulla laukaisee paniikin; se on yhtä helvettiä!
      Onko muilla näin?

      • kayja

        Sama täällä ton autoilun suhteen.N. viikko ennen joulua tuli eka paniikkikohtaus ja ihan yhtäkkiä. Puhuin puhelimessa äitini kanssa ja yhtäkkiä alkoi vatsaa vääntää ja ahdisti. Ei muuta kuin auto tien sivuun ja puhaltimet kylmälle ja kohti naamaa. Meni ohi. Mutta seuraavat kohtaukset tulikin sitten ihan muualla ja vasta niitten jälkeen aloin pelätä autolla ajamista. Vasta lääkkeen alettua vaikuttaa alkoi helpottaa. Aluksi piti olla varmaa että isäntä on puhelimen ulottuvilla jos rupeaa ahistamaan. Nyt jo sujuu, mutta kotiin päin ajeleminen on todellakin helpompaa. Töihin mennessä vieläkin ahdistaa vähän ja kun pääsee työpaikalle, huimaa ym..


    • AuttavaKäSi

      Pikakurssi paniikkikohtauksiin: Lähdetään liikenteeseen tuon auton ajamisen kanssa. Monelle auton ajaminen on epämielyttävää kuten ohitukset ja suuret moottoritiet. Miettikää ensin itsenne kanssa mitä te siinä pelkäätte? Asioita voi olla monia, kolarit, nopeuden lisääntyminen, avara paikka, ruuhka tilanteet, tunne että joku seuraa tai katsoo sinua koko ajan...tee aluksi itsellesi kysymys että miksi? Miksi pelkäät sitä kun muutkin tuhannet jopa sadat tuhannet autot ajavat sitä samaa tietä turvallisesti ja mitään peläten. Moni heistä pelkää samaa kuin sinä mutta silti mitään ei tapahdu. Huomaat pikku hiljaa että tressaat sitä itsekkin turhaan niin kuin ne muutkin. Älä mieti mikä on helpoin tie vaan päätä itsellesi että kaikki tiet ovat ihan samoja kuin toisetkin, reitti vaan eroaa matkasta. Ei se tiestä ole kiinni, eihän

    • se elinikäinen

      Ehkä kannattaa ajaa levähdyspaikalle, pitää tauko ja hengittää syvään raitista ilmaa. Hankalaa, jos aikataulut painaa päälle, mutta kannattaa sitten vastaavasti lähteä matkaan aiemmin.

      Itse ajoin edellisessä työpaikassa kymmeniätuhansia kilometrejä vuodessa. Olen kai tässä suhteessa poikkeuksellinen paniikkilainen, koska autolla ajaminen on mielestäni erittäin rentouttavaa. On edelleen, vaikka ajan hyvin vähän, matkatöitä ei ole ja työmatkat liikun julkisilla. Joskus lähden vapaapäivinä ajelemaan ihan muuten vain, koska on mukava olla yksi autossa, ei mitään ihmismelua ympärillä ja voi liikkua paikasta toiseen vapaasti.

      Uuseien lääkkeiden kokeilu ja autolla ajo sopivat huonosti yhteen. Sitä lääkärini eivät aikanaan tajunneet. Sivuvaikutukset saivat nukahtamaan rattiin ja pahimmassa tapauksessa ajautumaan vastakkaiselle kaistalle. Ihmettelen lääkäreitä, jotka tiesivät minun olevan matkatöissä ja silti kokeiluttivat uusia ja taas uusia lääkkeitä, joilla ei ollut mukamans mitään sivuvaikutuksia. No mina lopetin ne ominpäin äkkiseltään.

    • apuva5

      Perhana kun on sama ongelma... pahinta on että kun kohtaus iskee tai on iskemässä niin se vaikuttaa oikeasti myös ajokin hallintaan ja olenkin kolaroinut.

      Mitä tässä vois tehdä? Ottaa rauhoittavaa pamia ajaessa ?

      • Nellimaaria88

        Samaa ongelmaa täälläkin! Jo 10 vuotta! Terapiat käyty ja lääkkeet kokeiltu ja mikään ei vaan auta! Olisi hienoa jos löytyisi jokin keino päästä tästä ongelmasta eroon! Tämä rajoittaa aika paljon elämää kun haluis kuitenkin käydä eri paikoissa autolla ja oma autokin löytyis... en uskalla ajaa kuin pieniä matkoja taajamassa. Isot tiet on ihan mahdottomia...
        :(


    • Meri81234

      TÄällä samaa ongelmaa ollut jo myös sen 10 vuotta :( mitenköhän tästä pääsisi eroon?

    • ajojyrä

      Tiedän tapauksia että ovat rekan kuljettajia.
      Ylinopeusvalvonnassa kun saa sakon niin voi vedota paniikkihäiriöön, silloin voidaan sakko perua. Vakuudeksi kannattaa näyttää lääkärintodistus niin sakko perutaan. Tosi on.

      Suosittelen ammatiksi raskaan yhdistelmänkuljettajaa.

      • Anonyymi

        Onko panikoiva rekkakuski sinusta oikeassa työssä , mitäs jos saa niin kovan paniikin ettei hallitse autoa , ketäs siitä syytetään sitten, auttaako lääkärin todistus siinäkin jotenkin. Luulen vaan että,jos panikoi niin silloin on valittava ammatti missä ei vaaranna omaa ja toisten henkeä


    • motari-

      Täälläpäs kuulostaa oireet tutuilta myös:) Itellä lähinnä moottoritie ajo ihan hullua! voi luoja niitä paniikkeja mitä matkoilla on tullut! ja joskus käyny niinkin että ei vaan pysty ajamaan.. on pakko stopata.
      Jonkun verran itse saanu apua rauhoittavista kun pidempää matkaa ajanut,mutta ei sekään oo kivaa. Noin 7v itellä ollu vaikee ajaa ja nimenomaan motaria! toki välillä saattaa iskea valoristeyksessä ja ruuhkassakin.
      Tsemppia vaan kohtalon kamuille:)

    • exautoilija

      Helvetin yksinkertainen ratkaisu: jos autolla ajaminen aiheuttaa paniikkia PYSY POIS AUTON RATISTA. Olet vaaraksi itsellesi ja muille. Terveisin panikoiva ex-autoilija.

      • panik

        Joopa joo...
        Olisikin noin yksinkertaista.
        Eräässä työpaikassani jouduin ajamaan satunnaisesti kuorma- autolla. Ja joka vit...un keikalla oli vähintään yksi kohtaus.
        Ei pokka riittänyt sanoa pomolle/ työkavereille, että en pysty/ uskalla.
        Olisivat pitäneet vain laiskana ja mukavuudenhaluisena.

        Toisessa työpaikassa jouduin ajamaan hieman pidempiä työmatkoja henkilöautolla.
        Ei silloinkaan rohkeus riittänyt sen kertomiseen, että en pysty.
        Aika vitt..mainen tunne, kun 120 km/ h nopeudessa mooottoritiellä iskee kohtaus päälle.
        Suomalaisella sisulla mentiin...


    • grsklp

      paniikkihäiriö on aina merkki keskushermoston ylikuormittumisesta. kannattaa löysätä ajoissa ja saada oikea lääkitys. stressitekijät on saatava pois. keskushermosto ei parane sillä, että tekee vain asioita, mitä se ei oikesti kestä, vaan voi olla yllättävän nopeasti tosi heikossa kunnossa. tämän olen raskaan kautta oppinut. lääkäreillä on monesti asiaan suhtautuminen, että paniikkihäiriö on vaaraton. jokainen tuntee ja voi päätellä kuitenkin itse, kuinka kuluttavia kohtaukset voivat olla.

      • Anonyymi

        Tämä ketju on vanha mutta löysimpä kohtalotovereita, samaa on ollut varsinkin pitkää matkaa taittaessa, kun pitäs ns. rauhoittua ratissa, yhtäkkiä tulee outo olo, ettei selviä ajosta ja iskee paniikki ja pelko pitääkö pysähtyä.
        Itselläni on ollut aikoinaan paha sisäkorvan tasapaino ongelma jota hoidettiin kropan ja pään edestakaisella liikuttelulla.
        Pahin mulle autolla ajaessa on juuri moottoritiet ja silloin kun autoja tulee ja menee paljon ja erittäin huonoa tekee pitkät tunnelit, sivulla vilisee seinää ja valoja ja se saa voimaan pahoin.
        Ja nykyään vältän niitä.
        Tällaista ongelmaa ei ymmärrä tietenkään sellainen joka ei kärsi kyseisestä asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ketju on vanha mutta löysimpä kohtalotovereita, samaa on ollut varsinkin pitkää matkaa taittaessa, kun pitäs ns. rauhoittua ratissa, yhtäkkiä tulee outo olo, ettei selviä ajosta ja iskee paniikki ja pelko pitääkö pysähtyä.
        Itselläni on ollut aikoinaan paha sisäkorvan tasapaino ongelma jota hoidettiin kropan ja pään edestakaisella liikuttelulla.
        Pahin mulle autolla ajaessa on juuri moottoritiet ja silloin kun autoja tulee ja menee paljon ja erittäin huonoa tekee pitkät tunnelit, sivulla vilisee seinää ja valoja ja se saa voimaan pahoin.
        Ja nykyään vältän niitä.
        Tällaista ongelmaa ei ymmärrä tietenkään sellainen joka ei kärsi kyseisestä asiasta.

        Toiset valitsevat mielellään myös tien jossa ei ole niin paljon liikennettä, ja joissa ei ole alati pysäyttäviä liikennevaloja
        Sairaus on hyvin työläs, tiedän yhden jolla oli koira mukana pitkillä keikoilla ja hän sanoi että silloin ei saanut näitä kohatauksia ollenkaan koirakin tuli niin tottuneeksi autossa olemiseen että halusi mukaan silloinkin kun kuski ei halunnut.
        Niin että he ovat aina joka paikassa yhdessä mies ja koira. Ja panikoiminen on loppunut kokonaan
        Joten moni löytää itsekkin keinot lievittämään vaivaansa .
        Muuten tämä sairaus on aika yleistä nykyisin , niin että tsemppiä kaikille panikoiville


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe