Ruoka-aineallergioita aikuisiällä!

Alice

Onko täällä ketään, jolle ruoka-aineallergiat ovat puhjenneet vasta aikuisena? Yleensähän niitä pidetään lasten vitsauksena.
Olen 25-vuotias nainen, atoopikko. Olen pikkulapsesta saakka ollut allerginen heinien siitepölylle ja pikkuhiljaa listalle on tullut koirat, kissat yms. Allergiat ovat myös vaikeutuneet. Lisäksi saan nykyisin nokkosihottumaa milloin mistäkin, mm. kylmästä.
Viimeisen vuoden sisään allergiaa ovat aiheuttaneet suklaa suurempina annoksina, E160b (josta sain hyvin vaikean yleisreaktion), sitrushedelmät, joku osa kiinalaisen nuudeliannoksen maustesekoituksesta...
Hieman huolestuttaa, koska joudun kantamaan aina mukana 10mg kortisonia kohtausten varalta.
Allergilääkärini ei osannut sanoa mitään ennustetta tulevasta, totesi vain, että niitä voi tulla lisää - tai sitten ei.

7

1586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isoe23

      minä olen myös atoopikko .. pahat ihottumat puhkesi 2v sitten (ennen sitä ei ollut kuin lieviä taive ihottumia) alkujaan minullakin oli vain vähän allergioita/siitepöly,suklaa.sitrukset. myöhemmin (16v)tuli omena ,kiwi,herneet.. ja sitten 21v mansikka,porkkana,soija,banaani, tms melkein kaikki hedelmät ja kasvikset raakoina..mulle sanottiin että on ihan tyypillistä atoopikoille

    • atoopikko

      Atoopikko olen minäkin ollut lapsesta asti, nyt ikää 25 vuotta. Ihottumani on pahentunut ja olen huomannut, että monet ruoka-aineet aiheuttavat oireita. Mm. omena, sitrukset, tomaatti, suklaa, voimakkaasti maustetut ruuat aiheuttavat turvotusta ja punoitusta iholla, välillä ihoni on tulehtunut kauttaaltaan. Nyt olen menossa allergiatesteihin ja toivon todella, että tähän ongelmaan löytyisi jokin ratkaisu. Vaikka vältän ruoka-aineita, joiden olen huomannut aiheuttavan oireita, lehahtaa ihoni siitä huolimatta aivan kamalaksi.

      Kauhulla odotan kevättä, koska siitepölyallergia on myös pahentunut viime vuosina.

      Kirjoitelkaa kokemuksistanne ja jaksamista kaikille!

      • joukkoon,,

        Olen kärsinyt vaikeasta atopiasta, allergioista ja astmasta jo 30 vuotta. Ja huomattu on, että varsinkin ruoka-aineallergiat elävät koko ajan. Lapsena sain syödä kaikkea mutta aikuisiässä tulee jatkuvasti uusia allergioita. Tällä hetkellä pahimmat ovat kaikki siemenet eli sesam, auringonkukka, pellava...ja niitäkin tungetaan joka leipään. Lisäksi kiivi, monet lisäaineet, raaka kananmuna.

        Teen kaiken ruuan aina itse kun en lisäaineita siedä. Matkustelu on hankalaa varsinkin eksoottisissa maissa. Ennen Thaimaan reissua täytyy hakea epik-kynä, siellä kun ei tiedä koskaan mikä aiheuttaa shokin.

        Atopia on hellittänyt hieman aikuisiässä. Lapsena lähti hiukset, kynnet ja olin yhtä rupea. Nyt riittää rasvaisella perusvoiteella rasvaaminen ja taipeisiin hydrokortisoonia. Aurinkoa paljon kesällä ja talvella joko reissu kauas tai solariumia.
        Yksi syy ihon rauhottumiseen on ollut stressin väheneminen, sen huomasi selvästi eli kannattaa elämä olla tasaista ja tylsää...

        Vielä siitepölyallergiasta; sain siedätystä 70-luvulla yleisiin siitepölyihin ja kohdallani siedätys onnitui nappiin. Siedätyin ilmeisesti loppuelämäksi koska en oireile mitenkään siitepölyistä enää, lapsena istuin happikaapissa.

        Siinä kokemuksta kerrakseen!


    • minulla

      myös oireet alkoivat aikuisiällä.(Oli lapsena myös)Tällä hetkellä yli 40 ainetta, mitä pitäisi yrittää vältellä.Itselläni on anafylaktisen shokin varalta aina adrenaliinipiikki mukana.

    • atoopikko muka

      mulla todettiin juuri allergia kaikille kotimaisille viljoille, lisäksi heinät ja koira. Olen 22. Vilja-allergiankin pitäisi olla lähinnä lasten sairaus, mutta kuulun siihen pieneen ryhmään joka sitä sairastaa aikuisiällä... Minulle vain diagnosoitiin atopia ja luulin oireiden johtuvan siitä kunnes ne alkoivat pahentua jolloin menin testeihin. Nyt ilmeisesti kaikkien iho-oireiden pitäisi hävitä ruokavalion myötä... sama vatsavaivoille. mutta vaikea tuota on noudattaa...:( ehkäpä siihenkin tottuu! :D

    • että...

      asunnossasi ja tavaroissasi ei ole hometta. Aloita dietti, josta teollinen sokeri ja kotimaiset viljat on poistettu. Kokeile akupunktioa ja homeopatiaa.

      Itse allergisoiduin aikuisena todella pahasti, nyt jo vähän helpottaa...

    • mimmuli-80

      Olin n.22-vee kun alkoi oireita tulla..silmät, korvat,kurkku kutisi ja kirveli kesäisin. Talvella ihoon tuli nokkosrokkoa kovan kutinan kera ja iho meni rikki. Pari vuotta vitkastelin ja hoidin siitepölyallergiaa itsehoitotuotteilla ja rasvailin ihoa. Oltuani testeissä; todettiin atooppinen iho, nummulaari-ihottumaa lonkissa sekä ylävartalossa. Todettiin että olen allerginen kissoille, koirille, koivulle, timoteille, lepälle ,niittynurmikalle ja hasselpähkinälle. Mausteista ja tuoreista kasviksista ja vihanneksista saan oireita...sekä kaiken sorttiset pähkinät aiheuttavat oireita vaikka testien mukaan olin allerginen vain hasselpähkinälle. Testeistä tosin sanotaankin että eivät ole kovin luotettavia ja parhaiten itse kokeilemalla saa selville mikä sopii ja mikä ei. Jatkuvaa tarkkailua syömisten kanssa..ärsyttää suunnattomasti!(varsinkin pähkinöiden suhteen jota tungetaan nykyään joka paikkaan) Välillä motivaatio todella hukassa hoidon suhteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe