Suzuki SX4 - 15 tkm takana

Minkälaisia kokemuksia muilla?

Ostin alkusyksyllä esittelykäytössä olleen SX4:n ja käytin sen juuri 15.000:n huollossa. Ostaessa mittarissa oli n. 4200, joten itse olen ajanut autolla nyt reilun kymppitonnin, lähinnä matka-ajoa. Vikoja ei ole ilmennyt.

Kokemuksia: mökkitiellä, jota varten Suzuki hankittiin, auto on edennyt juuri niin kuin pitäisikin, eli ongelmitta. Hintaansa nähden myös auton laatu ja viimeistely on tuntunut ihan kohtuulliselta. Edellinen peli oli hyvin varusteltu Volvo, joten vaatimustaso on suhteellisen korkealla. Mutta eipä tätä tietysti kalliimman luokan autoihin kannata verrata.

Toimintavarmuudesta ei ole valittamista. Auto on ollut nyt talvella yleensä johdon päässä, joten todellisten kylmäkäynnistysten määrä on jäänyt paukkupakkasilla aika vähiin. Onko muilla enemmälti kokemuksia?

Sitten niitä miinuspuolia: tavaratila on käytössä mitättömän pieni, mutta tilapäiseen kuljetustarpeeseen tilaa saa aikaiseksi ihan hyvin nostamalla takapenkin etupenkkien taakse. Aikaa menee puoli minuuttia.

Auto on myös suhteellisen kevyt verrattuna isompiin nelivetoihin, joten voimakkaasta sivutuulesta on ajaessa pientä kiusaa.

Ohitukset kyllä sujuvat, mutta eivät aina ilman pientä sydämentykytystä. Ohituspuhti on hankittava kovilla kierroksilla, mikä edellyttää yleensä pientä ennakointia. Neljän-viiden hengen täydellä kuormalla puhti alkaa ohituksissa uupua tosissaan. Tieliittymien kiihdytyskaistoilla auton moottorin resurssit joutuvat koville, jos edessä on hitaampia ja liikennevirtaan pitäisi päästä.

124

42713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahva

      Onko suzukin penkinverhoukset kestäneet kun,iltalehden vai sanomien en muista kumpi testissä moitittiin penkinkangasta ohueksi ?

      • Ässäksä

        Ovat kestäneet, tosin pitäisikö ottaa neuvosta vaarin ja laittaa joku suoja kuskin paikalle. Kangas tuntuu kyllä ohueltä, en väitä vastaan.


      • 25000th.

        Ei mitään ongelmia verhoilussa.


      • :)

        Hyvin. 3,5. Lapsiperheen käytössä 79000km.


      • jööran
        :) kirjoitti:

        Hyvin. 3,5. Lapsiperheen käytössä 79000km.

        Itsellä Suzuki ajettu 136000km.Muuten kelpo peli ,mutta vetonivelet näyttää olevan aika heppoiset.Autolaakkonen ei pystynyt toimittamaan kuin koko vetoakselia hintaan 576€ eikä sitäkään ollut varastossa ,eli pitkällä odotusajalla ehkä olis saanut.Skruvat.fi.onneksi löytyi pelkkä nivelsarja hintaan 49€,nyt matka taas jatkuu.


      • OtankoKorealaisen

        Auton osto lähellä, on noita SX4 aikas edulliseen hintaan myynnissä. Onkohan kuinka kallista ajella tollasella alle 100 000 ajetuilla? Ruostetta ei ainakaan paljon noissa joita katsellut.


    • Nokkahiiri

      SX4 Outdoorissa näyttäisi olevan sama moottori kuin Liana activessa, eli M16A.

      Tänä talvena tuli kokeiltua kylmäkäynnistystä -30C:ssä. Sääliksi kävi moottoria, mutta oli pakko lähteä, ja ei ollut tolpan päässä.

      Ensimmäisellä yrityksellä lähti käyntiin. Ei "kuin palmun alta", mutta kuitenkin. Ensimmäiset sekunnit konepellin alta kuului surkeaa ulinaa, mutta se tasoittui nopeasti. Muutaman minuutin raaputtelin laseja ja annoin käydä tyhjäkäynnillä.

      4-5 kilometrin kaupunkiajon jälkeen lämpöä riitti sisällekin ihan hyvin, mutta ratti oli niin kylmä että oli pakko ajaa hanskat kädessä :-)

      Vaan kylmäkäynnistys taitaa olla enemmän akusta (ja öljyistä) kiinni kuin moottorista.

      • Ässäksä

        Montaa todellista kertomasi kaltaista hc-kylmäkäynnistystä ei ole takana, vaan yleensä on ollut tolpan päässä, mutta en kyllä haluaisi jättää peliä viikoksi parinkymmenen pakkaseen ja sen jälkeen kokeilla käynnistellä.


    • rek

      Paljonko auto kuluttaa sekalaisessaa ajossa bensaa?

      • Ässäksä

        Maantieajossa menee nätillä ajolla selvästi alle 7 litraan (olisinko alle 6,5:lläkin päässyt 100 km), mutta mutta kyllä se kulutus sekalaisessa ajossa on 7 ja 8 litran välillä, riippuen kaupunkiajon määrästä.


      • Ent. balenisti
        Ässäksä kirjoitti:

        Maantieajossa menee nätillä ajolla selvästi alle 7 litraan (olisinko alle 6,5:lläkin päässyt 100 km), mutta mutta kyllä se kulutus sekalaisessa ajossa on 7 ja 8 litran välillä, riippuen kaupunkiajon määrästä.

        Minulla on SX4 kulutuslukema laitettu pitkäaikaisasetukseen. Näyttää 7.2. Autolla ajettu n. 45000 km. Millaisia lukemia muilla?


      • Ent. balenisti kirjoitti:

        Minulla on SX4 kulutuslukema laitettu pitkäaikaisasetukseen. Näyttää 7.2. Autolla ajettu n. 45000 km. Millaisia lukemia muilla?

        Todellinen kulutus on enemmän mitä "tietokone" näyttää. Minulla 8L 100km keskikulutus. Laskettu litroista ja ajetuista kilometreistä. (n10 000km)
        Viimeisin näytti 7,2 mutta todellinen 7,65 hillittyä maantieajoa. Pikkuteillä ja talvella 8-9L kun on auto 4x4 päällä. Painava auto, kierroskone, korkea verrattuna vanhaan (96) Opeliin jolla saattoi päästä reilusti alle 7L maantiellä.
        Mutta olen tyytyväinen, käynnistyy parisekuntia hitaammin, johtuneeko tekniikasta mutta aina on lähtenyt. Talvikelissä mainio, kokeilin auraamattomilla metsäteillä, menee kun on kierroksia koneessa. Edullinen neliveto jolla on sellaiselle käyttöä.
        http://www.suzuki-forums.com/ Vähän vilkkaamoi jos kiinnostaa, Sivusto on amerikkalainen mutta pätee myös eurooppaan hyvin pitkälti.


    • Suzukihemmo

      Sanonpa vaan, että kun olen omistanut kolme
      Suzukia näin vuosien varrella(Alto,Swift,Baleno) niin eivät nämä autot ole edes -35 asteen pakkasella nikotelleet käynnistyksen kanssa. Sen puoleen ei ole Suzukeissa luullakseni ongelmia.

      • ja.....

        lähti käyntiin ja hanskat kädessä pienen ajomatkanjälkeen tarkeni hyvin ajella. Meillä on Grand vitara ja sx 4 että Suzukiin voi luottaa


      • Ässäksä

        Kovalla pakkasella starttauksen ääni ei kyllä kuulosta lupauksia herättävältä, mutta eipä kai sitä kannata piruja maalailla seinille, kun kerran käynnistyy ja toimii.


      • wagon
        Ässäksä kirjoitti:

        Kovalla pakkasella starttauksen ääni ei kyllä kuulosta lupauksia herättävältä, mutta eipä kai sitä kannata piruja maalailla seinille, kun kerran käynnistyy ja toimii.

        Onko ollut takajarruissa parkissa rumpujen kiinnijäätymisongelmia.Kokemuksesta tiedän ,että pinemmillä
        malleilla on ongelmia.


      • automees
        Ässäksä kirjoitti:

        Kovalla pakkasella starttauksen ääni ei kyllä kuulosta lupauksia herättävältä, mutta eipä kai sitä kannata piruja maalailla seinille, kun kerran käynnistyy ja toimii.

        se on Bendix joka on tahmea pakkasella, siitä möly.


    • SX4 4AT

      On harkinnassa mullakin Suzuki SX4.

    • 1.6X Over

      Todella hyvä auto. Tähän SX4:een voi luottaa kaikissa tilanteissa ei jätä pulaan.

    • SX 4 vm2011

      Edellisellä uutena ostamallani nelivetosella Sx:llä (vm 07) ajoin ongelmitta 120 tuhatta, nyt kuukauden ikäinen samanlainen alla ja toivottavasti on edellisen veroinen. Tehon nousu 107 hepasta 120:neen oli tervetullut uudistus vaikka alavääntö edelleen aikas huono. Erittäin asiallinen auto 20 tuhannen hintaluokassa.

    • N.N.

      Kertokaapa SX4 omistajat miten 4WD malli menee talvella?
      Miten neliveto toimii esim. 20cm hangessa,ja ylämäkeen(mökkitie).

      • VM10

        Kyseisen auton parhaat ominaisuudet näkyvät ja tuntuvat juuri 20cm hangessa ajettaessa. Viimetalvena en jäänyt kertaakaan kiinni(jaan aamuyöstä hesaria maaseudulle)vaikka lunta oli välillä aikaslailla tiellä. Kulutus nousee tosin kun hangessa rämmitään, mutta se on sivuseikka. Roiskeläpät, jotka uutena asennutin jäivät talven hangille, sen verran vauhdikasta oli meno. Tämä uusi 120 heppainen kone vie varsin voimakkaasti tämän kokoluokan ajokkia lumessa ja sohjossa eikä kesäisellä moottoritielläkään jäädä jalkoihin.


      • Susukisti
        VM10 kirjoitti:

        Kyseisen auton parhaat ominaisuudet näkyvät ja tuntuvat juuri 20cm hangessa ajettaessa. Viimetalvena en jäänyt kertaakaan kiinni(jaan aamuyöstä hesaria maaseudulle)vaikka lunta oli välillä aikaslailla tiellä. Kulutus nousee tosin kun hangessa rämmitään, mutta se on sivuseikka. Roiskeläpät, jotka uutena asennutin jäivät talven hangille, sen verran vauhdikasta oli meno. Tämä uusi 120 heppainen kone vie varsin voimakkaasti tämän kokoluokan ajokkia lumessa ja sohjossa eikä kesäisellä moottoritielläkään jäädä jalkoihin.

        VM10 voitko kertoa minkälaista ajosi on? Paljonko tulee hesarin jakoa kilometreinä ja paljonko taas "normaalia" ajoa? Paljonko sinulla on ollut keskikulutus? Oletko joutunut niin pahoihin paikkoihin että tarvitsit sitä lock-toimintoa?

        Jaan Tampereella Aamulehteä ja kiinnostaisi tietää. Alla on Suzuki Swiftin neliveto mutta jossain vaiheessa vaihdan uuteen mutta kun tätä mallia ei maahantuoja enää tuo Suomeen - ainakaan toistaiseksi. Sx4 siis kiinnostaisi.


    • Pertti P

      4WD -07 SX4 vaihtui keväällä uuteen vastaavaan. Vanhan mittarissa 75 tkm ongelmatonta ajoa. Sain mielestäni erittäin hyvän kaupan ja vanha auto oli myyty liikkeestä eteenpäin heti seuraavalla viikolla. Voin suositella SX4:sta kaikille hyvää peruskulkupeliä etsiville.. Ja mikäs sen mukavampaa kuin kiusata Bemari, Audi yms. -kuskeja talvella liikennevaloissa. Sinne jäävät sutimaan hevosvoimineen kun meikä on jo kaukana. Tosi kaukana.

      • VespaGl

        Missä maassa tämä SX4 tehdään? Onko se aito Japanilainen auto? Meinaan että voidaanko puhua Aidosta japanilaisesta laadusta? Kiinnostaa kovastikin tämä auto. Onko kellään mittarissa lähempä 200tkm? miten on tällaisten autojen historia. Käytettyinä kun noita näkyy olevan ihan kivasti tarjolla ja kohtuukkisin hinnoin. Ei sen puoleen etteikö uuttakin voisi harkita.
        Siis mistä maasta kotoisin?


      • Unkarissa...
        VespaGl kirjoitti:

        Missä maassa tämä SX4 tehdään? Onko se aito Japanilainen auto? Meinaan että voidaanko puhua Aidosta japanilaisesta laadusta? Kiinnostaa kovastikin tämä auto. Onko kellään mittarissa lähempä 200tkm? miten on tällaisten autojen historia. Käytettyinä kun noita näkyy olevan ihan kivasti tarjolla ja kohtuukkisin hinnoin. Ei sen puoleen etteikö uuttakin voisi harkita.
        Siis mistä maasta kotoisin?

        on tehty. Isompia laatuongelmia tosin ei ole itsellä ollut, ostin vuonna 2006 ja nyt on viimein menossa ehkä vaihtoon kun alkaa 100 000 lähestyä mittarissa. Takaistuimen lukitusnupin muovireiän suojamuovin yksi kiinnike särkyi joskus ja samoin sen ylöslukitukseen tarkoitetun remmin muovikoukku. Tuossa vuosimallissa etuistuimet nukkaantuivat melko nopeasti, mutta se on lähinnä kosmeettinen ongelma.

        Talviajossa neliveto on toiminut hyvin, ilman sitä ei enää osaisi ajaa varsinkaan talvisin kaupungissa. 4WD on automaattiasennossa ollut minulla koko ajan. Harmittaa vain kun edessäolijat suttaavat jäisellä tai hiekkaisella tiellä ja itse joutuu odottelemaan. Maavarakin on ollut tarpeen huonosti auratuilla teillä tai kun esim. sivutien tai parkkitalon oven eteen on aura-auto pukannut korkean lumi/jäävallin. Tänä talvena isot renkaat ja maavara ollut myös tarpeen kohtaamistilanteissa siirtyessä pois ajouralta huonosti auratuilla teillä.

        Muita ongelmia en ole huomannut kuin, että varsinkin kuskinpuoleisen etukulman näkyvyys on heikko. Hommaa auttaa kun tottuu hieman siirtämään päätä oikealle, jos tarvitsee nähdä esim tiukassa mutkassa paremmin. Näkyvyys taakse parkkipaikalla peruuttaessa on ihan ok verrattuna moneen muhun nykyautoon. Korkea ajoasento parantaa näkyvyyttä risteyksissä ja ohituksiin lähtiessä. Tehot kyllä riittää ohituksessa (1.6 l moottori), jos vain vaihtaa hieman pienempää vaihdettä silmään. Pitää myös oppia painamaan kaasua mikäli auto alkaa liukkaalla puskemaan, homma on sen verran hauskaa, että ESP:tä en ole kaivannut.

        Lämmityslaite on pakkasellakin riittävä muuten kuin, että takasivuikkunat eivät tahdo kovimmilla pakkasilla sulaa, jos ovat päässeet huurtumaan.

        Vetokoukun asensin aikanaan itse. Ei ihan helppo operaatio, vaatii mm. verhoilujen purkamista. Netistä löytyy ladattavaksi aito Suzukin korjaamokirja, jos on halua itse määräaikasihuollot tehdä. Yleisimmät pikkutoimet kuten ajovalojen polttimoiden vaihto onnistuu tien päälläkin toisin kuin edellisessä autossani. Tehdasasennetut polttimot olivat varsinkin lyhyillä valoilla surkeat ja umpiot eivät ehkä ole valokuvioltaan kaikkein parhaat. Itse olen käyttänyt tehopolttimoita sillä ajan paljon pimeällä.


      • Mistofeles
        Unkarissa... kirjoitti:

        on tehty. Isompia laatuongelmia tosin ei ole itsellä ollut, ostin vuonna 2006 ja nyt on viimein menossa ehkä vaihtoon kun alkaa 100 000 lähestyä mittarissa. Takaistuimen lukitusnupin muovireiän suojamuovin yksi kiinnike särkyi joskus ja samoin sen ylöslukitukseen tarkoitetun remmin muovikoukku. Tuossa vuosimallissa etuistuimet nukkaantuivat melko nopeasti, mutta se on lähinnä kosmeettinen ongelma.

        Talviajossa neliveto on toiminut hyvin, ilman sitä ei enää osaisi ajaa varsinkaan talvisin kaupungissa. 4WD on automaattiasennossa ollut minulla koko ajan. Harmittaa vain kun edessäolijat suttaavat jäisellä tai hiekkaisella tiellä ja itse joutuu odottelemaan. Maavarakin on ollut tarpeen huonosti auratuilla teillä tai kun esim. sivutien tai parkkitalon oven eteen on aura-auto pukannut korkean lumi/jäävallin. Tänä talvena isot renkaat ja maavara ollut myös tarpeen kohtaamistilanteissa siirtyessä pois ajouralta huonosti auratuilla teillä.

        Muita ongelmia en ole huomannut kuin, että varsinkin kuskinpuoleisen etukulman näkyvyys on heikko. Hommaa auttaa kun tottuu hieman siirtämään päätä oikealle, jos tarvitsee nähdä esim tiukassa mutkassa paremmin. Näkyvyys taakse parkkipaikalla peruuttaessa on ihan ok verrattuna moneen muhun nykyautoon. Korkea ajoasento parantaa näkyvyyttä risteyksissä ja ohituksiin lähtiessä. Tehot kyllä riittää ohituksessa (1.6 l moottori), jos vain vaihtaa hieman pienempää vaihdettä silmään. Pitää myös oppia painamaan kaasua mikäli auto alkaa liukkaalla puskemaan, homma on sen verran hauskaa, että ESP:tä en ole kaivannut.

        Lämmityslaite on pakkasellakin riittävä muuten kuin, että takasivuikkunat eivät tahdo kovimmilla pakkasilla sulaa, jos ovat päässeet huurtumaan.

        Vetokoukun asensin aikanaan itse. Ei ihan helppo operaatio, vaatii mm. verhoilujen purkamista. Netistä löytyy ladattavaksi aito Suzukin korjaamokirja, jos on halua itse määräaikasihuollot tehdä. Yleisimmät pikkutoimet kuten ajovalojen polttimoiden vaihto onnistuu tien päälläkin toisin kuin edellisessä autossani. Tehdasasennetut polttimot olivat varsinkin lyhyillä valoilla surkeat ja umpiot eivät ehkä ole valokuvioltaan kaikkein parhaat. Itse olen käyttänyt tehopolttimoita sillä ajan paljon pimeällä.

        Mistähän löysit tuon korjaamokirjan ?
        Itse pitäisi säätää käsijarru, mutta katsoisin mielelläni ensin kirjasta, mitä kautta siihen pääsee käsiksi.


      • sepeteus18

        Juu toinen sussu alla, eikä vikise vaan viuhuu vaan ku mennään. Ekalla 50 tuhatta kilsaa ja toisella jo 71 tuhatta kilsaa. Ei tule kun 15 tuhatta per vuosi. Ekassa ei mitään vikoja. Toiseen pissa´pojan pumppu piti uusia ja toisen takapyörän laakeri. Muuten ei mitään vikaa. Juuri talvella mäkisellä mökkitiellä tosi verraton peli. Ja mottoritiellä sateisella kelillä ei sudi kun laittaa 4-vedon automaatille.


      • sutsuki

        Miten sinne konehuoneeseen mahtuu pissa´poika?


    • s ja x

      Unkarista, mutta älä anna sen häiritä. Tänä päivänä auton valmistusmaalla ei ole mitään väliä.

    • autoey.sta

      >>Aidosta japanilaisesta laadusta

    • SX4 AT

      Ohita kolmosella, äläkä vitosella.

    • sivuluisu ylämäessä

      Mökkitiellä loskakelissä ylämäkeen neliveto lukittuna (vm 2008) on ollut pieniä vaikeuksia kun lähtee luisumaan kohti penkkaa eikä saa käännettyä kuin vauhtia hidastamalla. Onko uusi malli tässä suhteessa parempi ? Miten uuden mallin ajonvakautus vaikuttaa ?

      • S ja X 4 4WD

        Ajovakautusjärjestelmä juuri auttaa kyseisessä tapauksessa. Ajovakausjärjestelmä ja 13 lisä hevosvoimaa tekee 2010 ja uudemmat mallit aikas pedoiksi sohjoisilla ja lumisilla teillä.


    • ajonvakautus

      Heikentääkö ajonvakautus mahdollisuuksia päästä mäki ylös ? Saako sen kytkettyä pois ?

      • nelonen,,,

        Kyllä heikentåää. Pahassa paikassa täytyy ESP kytkeä pois.
        Etupenkkien välissä, neliveto kytkimen vieressä on ESP kytkin. Sen saa kytkettyä PAINAMALLA ja PITÄMÄLLÄ kytkintä pohjassa, niin kauan, että mittaritauluun syttyy vihreä ESP off valo. Tosiaan nappia täytyy pitää pohjassa 5- 10 sekuntia. ESP kytketään sitten päälle napin kertapainasulla.


      • nelonen myös
        nelonen,,, kirjoitti:

        Kyllä heikentåää. Pahassa paikassa täytyy ESP kytkeä pois.
        Etupenkkien välissä, neliveto kytkimen vieressä on ESP kytkin. Sen saa kytkettyä PAINAMALLA ja PITÄMÄLLÄ kytkintä pohjassa, niin kauan, että mittaritauluun syttyy vihreä ESP off valo. Tosiaan nappia täytyy pitää pohjassa 5- 10 sekuntia. ESP kytketään sitten päälle napin kertapainasulla.

        ESP ei vaikuta millään muotoa liikkeessä olevan auton mäennousukykyyn. Silloin, kun lähdetään paikaltaan jyrkkää lumista mäkeä ylös tai auton ollessa "kiinni jääneenä" tai ajettaessa hiljaa runsaassa sohjossa tai liejussa voi ESP.n kytkeä pois ja lukita neliveto.
        Kyllä pitää olla aikas paha paikka, jos "ESP" tai" lock4WD" kytkimiin tarvitsee kyseisessä ajokissa koskea. Itse olen ajanut 2010 mallisella SX nelosella 61 tuhatta enkä ole kertaakaan ESP kytkimeen kajonut ja neliveto kytkin syksyllä "auto" asentoon ja keväällä "etuvetoasentoon".


      • Esim.
        nelonen myös kirjoitti:

        ESP ei vaikuta millään muotoa liikkeessä olevan auton mäennousukykyyn. Silloin, kun lähdetään paikaltaan jyrkkää lumista mäkeä ylös tai auton ollessa "kiinni jääneenä" tai ajettaessa hiljaa runsaassa sohjossa tai liejussa voi ESP.n kytkeä pois ja lukita neliveto.
        Kyllä pitää olla aikas paha paikka, jos "ESP" tai" lock4WD" kytkimiin tarvitsee kyseisessä ajokissa koskea. Itse olen ajanut 2010 mallisella SX nelosella 61 tuhatta enkä ole kertaakaan ESP kytkimeen kajonut ja neliveto kytkin syksyllä "auto" asentoon ja keväällä "etuvetoasentoon".

        Esimerkiksi, minulla mökkitiellä talvella, jos lunta tiellä on noin 20 cm, jyrkässä vastamäessä täytyy esp kytkeä pois. Ei koskaan maantiellä huonossakaan talvikelillä.


      • Miksi??
        Esim. kirjoitti:

        Esimerkiksi, minulla mökkitiellä talvella, jos lunta tiellä on noin 20 cm, jyrkässä vastamäessä täytyy esp kytkeä pois. Ei koskaan maantiellä huonossakaan talvikelillä.

        Miksi ihmeessä ko tilanteessa pitää kytkeä ESP pois?? ESP:hän estää pyörien sutimisen ei muuta. Taitaa vain kuljettajalla olla urheilullisempi tunne, kun pyörät sutii ja moottori huutaa.


      • Näin se menee
        Miksi?? kirjoitti:

        Miksi ihmeessä ko tilanteessa pitää kytkeä ESP pois?? ESP:hän estää pyörien sutimisen ei muuta. Taitaa vain kuljettajalla olla urheilullisempi tunne, kun pyörät sutii ja moottori huutaa.

        Tiedätkö miten ESP toimii?? Otetaan esimerkki: Jos tiellä on lunta noin 20 cm ja jyrkkä vastamäki,- Kaksi vetävää pyörää alkaa sutia, ESP alkaa estämään niiden sutimisen eli alkaa jarruttamaan niitä- veto siirtyy seuraaville pyörille ja ne alkaa myös sutia, ESP jarruttaa myös niitä. Paksussa lumessa jarrutus on niin voimakasta, että auto ei liiku mihinkään.
        Näin se pääpiirteittään menee. Olen sen kokenut monta kertaa. Ilman ESP:n poiskytkemistä sellaisessa tilanteessa auto ei liiku mihinkään. Jos et usko, niin kokeile ajamalla auto paksuun lumihankeen.


      • ESP on
        Näin se menee kirjoitti:

        Tiedätkö miten ESP toimii?? Otetaan esimerkki: Jos tiellä on lunta noin 20 cm ja jyrkkä vastamäki,- Kaksi vetävää pyörää alkaa sutia, ESP alkaa estämään niiden sutimisen eli alkaa jarruttamaan niitä- veto siirtyy seuraaville pyörille ja ne alkaa myös sutia, ESP jarruttaa myös niitä. Paksussa lumessa jarrutus on niin voimakasta, että auto ei liiku mihinkään.
        Näin se pääpiirteittään menee. Olen sen kokenut monta kertaa. Ilman ESP:n poiskytkemistä sellaisessa tilanteessa auto ei liiku mihinkään. Jos et usko, niin kokeile ajamalla auto paksuun lumihankeen.

        Kirjoituksessasi on asiasta puolitotuus. ESP päälle kytkettynä autosi etenee ainakin yhtä pitkälle ellei pidemmällekkin esimerkki tapauksessasi. Jos edestä yksi ja takaa yksi pyörä sutii, niin matkan teko tyssää takuu varmasti. Kuljettajalle tulee helposti tunne, "perskules kun voimaa on ja kulkee hyvin" kun moottori huutaa kovilla kierroksilla urheilullisesti ja toinen taka pyörä nostaa lumisuihkua korkealle, mutta todellisuudessa auto ei etene pätkääkään pidemmälle.
        ESP kytketään pois päältä ainoastaan, jos auto on jäänyt jumiin lumeen tai mutaan yms..
        Sekoitan vielä mieltäsi väittämällä, että ko autossa 4 WD lock asento on täysin turha, koska automaatti pelaa mitä erinomaisemmin joka tilanteessa.


      • kaasu pohjaan ?
        Näin se menee kirjoitti:

        Tiedätkö miten ESP toimii?? Otetaan esimerkki: Jos tiellä on lunta noin 20 cm ja jyrkkä vastamäki,- Kaksi vetävää pyörää alkaa sutia, ESP alkaa estämään niiden sutimisen eli alkaa jarruttamaan niitä- veto siirtyy seuraaville pyörille ja ne alkaa myös sutia, ESP jarruttaa myös niitä. Paksussa lumessa jarrutus on niin voimakasta, että auto ei liiku mihinkään.
        Näin se pääpiirteittään menee. Olen sen kokenut monta kertaa. Ilman ESP:n poiskytkemistä sellaisessa tilanteessa auto ei liiku mihinkään. Jos et usko, niin kokeile ajamalla auto paksuun lumihankeen.

        Oliko kaasu pohjassa kun et päässyt mäkeä ylös ? Millaisella vauhdilla kannattaa yrittää mäkeä ylös kun on ESP päällä ?


    • SX 4.,.,..

      Tottakai se jää kiinni joskus. Kokeile vaikkapa lumisella mökkitiellä molempia vaihtoehtoja.Ei kannata odotella kiinni jäämistä ESP päällä asennossa. Kytketään vaan pois hyvissä ajoin, niin ei tarvitse jäädä välillä kiinni.

      • Four WD

        Näin se on esp;n osalta marjat !!! Tuo nimimerkin" ESP on" väittämä 4 WD lock toiminnon tarpeellisuudesta saa myös minun tukeni. Tuo mainio automaatti 4wd on kertakaikkiaan niin hyvä, etten näe mitään tarvetta lukita manuaalisesti nelivetoa.
        Jos olette eri mieltä, niin kertokaa missä tilanteessa automatti asento ei riitä ja pitää käyttää lock nelivetoa?


      • äsäksä-09
        Four WD kirjoitti:

        Näin se on esp;n osalta marjat !!! Tuo nimimerkin" ESP on" väittämä 4 WD lock toiminnon tarpeellisuudesta saa myös minun tukeni. Tuo mainio automaatti 4wd on kertakaikkiaan niin hyvä, etten näe mitään tarvetta lukita manuaalisesti nelivetoa.
        Jos olette eri mieltä, niin kertokaa missä tilanteessa automatti asento ei riitä ja pitää käyttää lock nelivetoa?

        Hitaasti sohjossa tai syvässä lumessa ajaessa automaattiasennolla kerkiää etupää sutasta ennen kuin takapää tulee mukaan ja sitten ollaankin jo jumissa. Samoin, jos auto on jo jäänyt kiinni, niin ehdottomasti Lock asento päälle niin molemmat akselit vetää heti. Itelläni ollut kyseinen auto 3 vuotta ja mittarissa 110 tuhatta kilometriä ja olen kait pari kertaa käyttänyt lukittua asentoa, eli varmasti pärjäisi ilman sitäkin. Lienee makuasia?


      • sivuluisu ylämäessä
        Four WD kirjoitti:

        Näin se on esp;n osalta marjat !!! Tuo nimimerkin" ESP on" väittämä 4 WD lock toiminnon tarpeellisuudesta saa myös minun tukeni. Tuo mainio automaatti 4wd on kertakaikkiaan niin hyvä, etten näe mitään tarvetta lukita manuaalisesti nelivetoa.
        Jos olette eri mieltä, niin kertokaa missä tilanteessa automatti asento ei riitä ja pitää käyttää lock nelivetoa?

        Mulla on ollut tapana lukita neliveto haastavan näköisessä kelissä (ei kovin usein). Pari kertaa viime talvena oli pieniä ongelmia ylämäessä kun lunta ei tiellä ollut kovin paljon mutta se se oli sellaista raskasta loskaa mihin pyörät upposivat jonkin verran. Rattia sai kääntää ihan vapaasti melko hitaassa vauhdissa mutta auton kulkusuunta ei muuttunut mihinkään. Jalka pois kaasulta ja sitten sai taas itse valita kulkusuunnan. ESP:tä ei ole enkä tiedä miten olisi tuossa tilanteessa automaattiasennossa toiminut.


    • Hieman hatuttaa

      Ihan vain tiedoksi kyseistä automallia harkitseville: Ostin viime syksynä SX4:n ja olin tammikuuhun saakka melko tyytyväinen ostokseeni. Lämmin auto ja tosi kätevä ajettava sivuteillä. Sitten meni takapyörän laakeri (autossa kilometrejä alle 75 000). Osaa ei ole löytynyt Suomesta, ei kuulemma Euroopastakaan. Laitettiin tilaukseen Japanista. Olen nyt odotellut tammikuun puolesta välistä saakka... Huomenna kuulemma pitäis laakeri saada. Hieman on ollut pinna kireällä ja tällaista varaosien saatavuutta on vaikea uskoa. Täytyy vaan toivoa, ettei muuta mene rikki ihan heti. Tai sitten joudun laittamaan auton vaihtoon.

      • Halvalla...

        1.Ei kannata ajella käsijarru päällä. 2.Sx4 tehdään Unkarissa,joten siellä ainakin olis pyörän laakereita.3.Tilaa ite varaosat netistä niin saat nopeammin ja halvemmalla.4.Missähän maankorvessa sää asut kun postikin on noin hidas?5.Mää voin ostaa sulta sen rikkinäisenä...


      • Pysytään asiassa!

        Höpö höpö höö jutullesi. Toimin varaosamyyjänä ja laakerin saa jokaikisestä maailman kolkasta vaikka 24 tunnin sisällä. Jos epäilyttää, niin katsoppa DHL netistä tai soita ja kysy.
        Toki laakerille tulee hintaa DHL:llä, mutta parin vuorokauden sisällä toimitus onnistuu vaikka netistä tilaamalla. Aina ei kannata uskoa todella unista Suzuki maahantuojaa.
        Googlasin tossa hätäisesti nelivetoisen SX nelosen takapyöränlaakerin ja niitähän löytyy ihan kotimaastakin, eli kirjoittelet satuja tai sitten laakerisi tilaaja on jokin pieni takametsän paja.


      • metsien mies

        mulla kävi samoin 45 huolto...molemmat takapyörän laakeri iskarit stefa perästä sökö ens viikolla osat vaihtoon maahatuojan piikiin.... ei ole osat järin kestäviä =(


    • uusi susu

      Muutama tuhat kilsaa takana uudella x-overilla ja olen tosi tyytyväinen tähän autoon! Jäinen/luminen/sohjoinen/mutainen mökkitieni on ollut aiemmin todella ongelmallinen ajaa pelkällä etuvetoisella autolla. Tämä neliveto selviää todella hienosti erittäin hankalistakin paikoista ja sitä on tosi ilo ajaa. Auton tehot autoon kokoon nähden ovat mielestäni hyvässä balanssissa. Moitittavaa en ole vielä löytänyt, toivottavasti en löydäkään :)

      • Kaaleppi vaan

        Pienet ovat ilon aiheet sulla olleet, jos sx:n ajo on ilon aihe. Todella epävakaa ajettava moottoritie nopeuksissa pienestä akselivälistä johtuen. Luoja varjele vielä jos sattuu sivutuuli osumaan, niin huh huh.
        kehua toki ajokkiaan saa, mutta kannattaa pysyä asiassa, ettei anna virheellistä kuvaa asioista.


      • uusi susu
        Kaaleppi vaan kirjoitti:

        Pienet ovat ilon aiheet sulla olleet, jos sx:n ajo on ilon aihe. Todella epävakaa ajettava moottoritie nopeuksissa pienestä akselivälistä johtuen. Luoja varjele vielä jos sattuu sivutuuli osumaan, niin huh huh.
        kehua toki ajokkiaan saa, mutta kannattaa pysyä asiassa, ettei anna virheellistä kuvaa asioista.

        ?? Jos olen tyytyväinen autooni, niin saan kai sitä kehua?! Jos sinulla on moitittavaa, niin kerro toki, mutta älä vähättele muiden mielipiteitä.


    • kualeppi vuan

      onhan joku saksan seisoja paljon vakaampi ajettava,mutta joka päivä saa pelätä,että mikä tonnin osa laukeaa tänään! pysytään asiassa.

      • Kaaleppi vaan

        Keskustellaan nyt unkarilaisesta suzukista, eikä saksalaisista autoista. Minulla itselläni on vm 2010 sx 4 ja sanon edelleen, että ajoominaisuudet aikas kehnot motarinopeuksilla. Toki, jos ajelee pelkästään taajamissa, niin hyvähän tuo on ajella. Tarkoitan asiassa pysymisellä sitä, että kun täällä kehuu retostelee esim ajoominaisuuksia, niin joku todella saa sen käsityksen, että ne ovat hyvät ja sitten kun ajaa ko autolla, niin ihmetys motarilla on seuraavan lainen "onkohan autossani jokin vika".
        Toinen häirtsevä vika on ajoasennon löytyminen 188 senttiselle, kun kaikki eivät ole unkarin muotista maailmaan poksahtaneet.


    • kualeppi vuan

      jos pitää valita seuraavasti: 1.hyvät ajo-ominaisuudet,ja tuhansien eurojen remontit vuodessa. 2.heikommat ajo-ominaisuudet,ja muuten itse luotettavuus,niin valitsen jälkimmäisen.hyvät tai huonot ajo-ominaisuudet eivät maksa tonneja vuodessa,mutta reistailevan tekniikan korjaaminen maksaa!! ainahan voit vaihtaa sx4:si pois jos ei miellytä. ei sitä ole pakko pitää.

      • Kaaleppi vaan

        Kylläpä on vaikeaa hyväksyä kritiikkiä omasta automerkistä. Missä kohtaa tekstissäni viittaan, etten olisi autooni tyytyväinen??? Juuri kakkoskohdan mukaan minäkin suzukini valitsin. Huono ajettavuus motarilla ja oikean ajoasennon löytymisen puutteen huomasin jo koeajossa, mutta silti ostin kyseisen auton. Mitä tulee kalliimman auton korjauskustannuksiin, niin vaimon työsuhde volvo s80 (hinta 41950), jolla ajettu n121 tuhatta, ei vielä euroakaan korjannuskustannuksia eikä takuukorjauksiakaan, poislukien normaalit huollot, jotka suzukin huoltohintojen kanssa samoissa satalukemissa.


    • äs-äx 4

      Jos vaatimuksena on ainoastaan hyvät ajo ominaisuudet, niin silloin hintaluokka on kolmin kertainen SX 4 verrattuna.
      Ei kukaan, joka ajaa enimmäkseen moottoritiellä hanki nelivetoa jossa on korkea maavara.. Sx 4 on hyvä "yleisauto". Esim. talvella kaupungin lumisilla ja liukkailla kaduilla. Maaseudulla huonoilla kelirikkoisilla teillä. Auton luotettavuudella on myös merkitystä.

      • SX4 ei ehkä ole ensisijaisesti tarkoitettu moottoriteille. Pidempi akseliväli matalampi auto ja maavara sekä pienempi ilmanvastus toisenlaisella jousituksella on varmasti mukavampi. Mutta muutaman kerran olen ajanut ja pärjännyt reippaallakin nopeudella moottoritiellä. Liikkeen suositus kovista renkaista ei lisää mukavuutta ainakaan huonolla tienpinnalla. Mutta kun ajetaan metsäteitä tai talvisia pikkuteitä maaseudulla, on omaa luokkaansa. Isolla katumaasturilla on jopa hankalampaa. Talvella kaupungissa pieni auto on myös kätevä liikkua, kun nykyään säästetään talvikunnossapidostakin. Auto pitäisi voida valita käyttötarkoituksen mukaan, hyvä joka paikassa ei voi olla. Itse valitsin SX4:n koska en halua "paikata öljypohjaa" ja etsiä kääntöpaikkaa metsäteillä kovin kaukaa. Lyhyt auto kääntyy aika mukavasti entiseen pitempään ja matalampaan verrattuna. Myös pysäköinti onnistuu "kankaalle" eikä jää tientukkeeksi.
        Tietysti hintakin on yksi tekijä 20T tai jopa 120 tuhatta. Tyttären Volvoon tehty jo monen tonnin remontit tänä vuonna, taitavat rahastaa merkkiliikkeessä. Hyvä auto mutta aina joku hajalla. No, on jo muutaman vuoden vanha mutta kuitenkin, luulisi merkkiliikkeen osaavan kerralla.


    • ei kai epäselvää....
      • Mad-Min

        Jokainen täysijärkinen OTTAISI Fordin. Ostaminen on taas eriasia. Tuonlaisia, jonkin merkin tekemiä tai teettämiä tai jonkun todella kovan tietyn automerkin fanin tekemiä provosoituja videoita on netti täynnä.


      • Liana 82500km

        Tuskin oli samanlaiset renkaat videon autoissa ja toiseksi suzuki on melkein 400kg kevyempi kuin foorti.Minäkin olen päihittänyt hilux:in lumisessa mäessä lianalla kun oli paremmat renkaat.


      • äimän käki
        Liana 82500km kirjoitti:

        Tuskin oli samanlaiset renkaat videon autoissa ja toiseksi suzuki on melkein 400kg kevyempi kuin foorti.Minäkin olen päihittänyt hilux:in lumisessa mäessä lianalla kun oli paremmat renkaat.

        Suzuki: Sava Eskimo HP 205 60 16

        Kuga: Fulda krisalp 235 55 17

        Tossa niiden renkaat. mainittiin videon alla olevassa tekstissä.


      • 80000 km SX4:lla

        Oma kokemukseni Suomesta SX4 myydän liian leveillä renkailla. 205 talvirengas nousee noin keveällä autolla lumen päälle, joten ajo on aika levotonta. Nyt on aika ostaa uudet renkaat ja vaihdan ne 195:seksi.


      • JapUng
        80000 km SX4:lla kirjoitti:

        Oma kokemukseni Suomesta SX4 myydän liian leveillä renkailla. 205 talvirengas nousee noin keveällä autolla lumen päälle, joten ajo on aika levotonta. Nyt on aika ostaa uudet renkaat ja vaihdan ne 195:seksi.

        Tuo pitää paikkansa 195 leveä kummit alla on parempi kuin 205 leveä. Kapealla mökkitiellä 1,5 km sivu 20-22cm. lunta auton käytös on keinuvaa nusee laskee lumenpäälle leveä 235 on painavampiin 4-veto autoihin soveliaampi.
        suzukiin olen ollut tyytyväinen 16000 km takana taka vas. laakeri meni vaihtoon ja takuuseen ei ole muuta vm on 2012.
        Hintaluokkansa ja kokonsa puolesta paras.


    • äimän käki

      Ai, en tiennytkään, että toi oli provovideo.

      • sdfghjuikl

        No nyt tiedät!!! Tiedät nyt myös sen, että tieto lisää tuskaa.


    • äimän käki

      Linkittäiskö joku tänne sellaisen videon, Joka EI ole provovideo? Vai onko sellaisia?

      • Äsäksänsljä

        Samoin voisivat korjata hurjan matkamittari virheen, vaikkakin kyseessä on halpa pikkuauto.


      • Äsäksänsljä kirjoitti:

        Samoin voisivat korjata hurjan matkamittari virheen, vaikkakin kyseessä on halpa pikkuauto.

        Minulla on tammikuussa 2012 otettu käyttöön sx4 glx. Matkamittari näyttää hyvin lähelle totuutta. Pidän kirja, olen aina pitänyt ajeluistani. Näyttää 21 km matkalla sata metriä alle. Olen samaa tienpätkää ajanut vuosikymmenet monilla autoilla. Nopeusmittari näyttää hitusen liikaa verrattuna GPS laitteen näyttämään.


    • Vieras ukko

      Hei;
      Lieneekö tuohon SX4:ään saatavissa korotusosia maavaran lisäämiseksi?
      Mikä yleensä on normirenkaissa suurin koko,jonka kärsii laittaa.En tarkoita mitään varsinaisia maasto-tms renkaita ,vaan aivan normikumeja.Siis vannekoko ja rengaskoko max.?

    • way of life

      224/40-19 suurin koko.

    • Vieras ukko

      Kiitos vastauksestasi,
      Tarkoitukseni on laittaa tuollaiset 7,5 x 17 valssit , joten lienevät ongelmattomat ja toimivat käytössä. Kun löytäisi vielä lisäksi jotkut noin 20-50 mm:n korotuket jousistoon,niin johan olisi. Pyörän kulmat saattaisivat aiheuttaa päänvaivaa,vai aiheuttaisivatko?

    • way of life

      No ensin nuo korotuspalat paikalleen, Ja sen jälkeen pyörien kulmat säätöihin, Niin eiköhän se siitä.

      • Vieras ukko

        Ehtoota,
        Kiitos vastauksestasi.Olisiko ehdotuksia paikasta,josta noita "korotuspaloja saattaisi kysellä?


    • way of life

      Menee todennäköisesti ulkomaan hommiksi. Voihan sitä toki maahantuojaltakin tiedustella.

      • Vieras ukko

        Ehtoota,
        Maahantuojalle laitoin kyselyn,mutta eivät ole nähneet tarpeelliseksi vastata.
        Kysyin myös,jotta mahtuuko 215-60-17" renkaat pyörimään tuossa autossa , nostaisivat osaltaan tuota maavaraa muutaman sentin.


      • haukotus-hoh
        Vieras ukko kirjoitti:

        Ehtoota,
        Maahantuojalle laitoin kyselyn,mutta eivät ole nähneet tarpeelliseksi vastata.
        Kysyin myös,jotta mahtuuko 215-60-17" renkaat pyörimään tuossa autossa , nostaisivat osaltaan tuota maavaraa muutaman sentin.

        Suzukin maahantuoja on todella unelias ja laahaa kontillaan jälkijunassa. Katsoppa vaikka heidän sivuiltaan Suzuki malleja, siellä esim Jinmy ja Grand Vitarasta kolme vuotta vanhoja kuvia, vaikka ulkoisia uudistuksia tullut melkoisesti. Tosin Grand Vitaraa ei tuoda enään maahan.


      • harriup
        Vieras ukko kirjoitti:

        Ehtoota,
        Maahantuojalle laitoin kyselyn,mutta eivät ole nähneet tarpeelliseksi vastata.
        Kysyin myös,jotta mahtuuko 215-60-17" renkaat pyörimään tuossa autossa , nostaisivat osaltaan tuota maavaraa muutaman sentin.

        Hei,
        Saamasi rengassuositus (224/40-19) kuullosti niin erikoiselta, että on pakko kommentoida. SX4:n renkaan normaalikoko on 205/60R16, myös tuumaa pienempi käy. Nyrkkisääntö on, että ilman muutoskatsastusta hyväksytään koon kasvattaminen tuumalla (sekä leveys että korkeus) eli 17 tuuman renkaat käyvät, jos sopivat pyörimään. Kurkistin SX4:n alle ja näyttäisi siltä, että ainakin silmämääräisesti korkeus on OK, mutta en mene vannomaan. Mitä tulee jousituksen muuttamiseen, kannattaa konsultoida katsastusmiestä, koska se vaatii aina muutoskatsastuksen, lisäksi korotuspalojen tulee olla hyväksyttyjä (esim. TUF). Miksi ihmeessä autoon pitäsisi asentaa 19 tuuman renkaat, jos profiili on 40 ja mistä löydät leveyden 224. Ota rengasasioissa yhteyttä esim. Vianorin edustajaan.


    • way of life
      • harriup

        Jos 224 oli kirjoitusvirhe niin mikä on profiili 40? Miksi nostat autoa 19 tuuman vanteilla, kun samaan aikaan lasket sitä renkaan profiililla (40). Oletko aivan varma suosituksestasi?


    • way of life

      Lueppa vastaukseni nimimerkille "vieras ukko" uudelleen, Niin huomaat, Etten suinkaan SUOSITELLUT kyseistä rengaskokoa, Vaan vastasin ainoastaan kysymykseen. Tosin virheellisesti, Jonka myöhemmässä vastauksessani oikaisin.

      Ja se kysymyshän oli näin:

      Hei;
      Lieneekö tuohon SX4:ään saatavissa korotusosia maavaran lisäämiseksi?
      Mikä yleensä on normirenkaissa suurin koko,jonka kärsii laittaa.En tarkoita mitään varsinaisia maasto-tms renkaita ,vaan aivan normikumeja.Siis vannekoko ja rengaskoko max.?

      Toivottavasti vastaus tyydytti nimimerkkiä "harriup"

    • Ven turismo

      Minä taas haluan kapeammat ja korkeampiprofiiliset renkaa, 185 tai 195 mm. Luulenpa että rauhoitta liian tiukasti reagoivaa ohjauskäytöstä ja ehkä pienentää rengasmeluakin.

      • H&K.

        Oikeassa olet. Suomessa käytettävillä nopeuksilla tuo kapeampi ja korkeaprofiilisempi rengas on parempi. Tiet kun ovat mitä ovat niin se on ihan perusteltuakin.
        Edut ovat kokemukseni mukaan juuri nämä; rengasmelu pienenee sen verran, että sen aistii ilman mittariakin. Mukavaa on, että myös polttoaineen kulutus alenee ja ajokäytös paranee entisestään.


      • harriup
        H&K. kirjoitti:

        Oikeassa olet. Suomessa käytettävillä nopeuksilla tuo kapeampi ja korkeaprofiilisempi rengas on parempi. Tiet kun ovat mitä ovat niin se on ihan perusteltuakin.
        Edut ovat kokemukseni mukaan juuri nämä; rengasmelu pienenee sen verran, että sen aistii ilman mittariakin. Mukavaa on, että myös polttoaineen kulutus alenee ja ajokäytös paranee entisestään.

        Korotussarjoja ja muutakin sx4-sälää kannattaa käydä katsomassa sivulta: Rocky Road Outfitters. Samalla sivulla kerrotaan, että suurin rengaskoko on 215/70R16 (siis silloin, kun pyritään saamaan lisää maavaraa).
        SX4 ajajille löytyy myös oma sivusto, josta löytyy paljon tietoa kaikesta autoon liittyvästä. : Club SX4.


      • kitkatko
        H&K. kirjoitti:

        Oikeassa olet. Suomessa käytettävillä nopeuksilla tuo kapeampi ja korkeaprofiilisempi rengas on parempi. Tiet kun ovat mitä ovat niin se on ihan perusteltuakin.
        Edut ovat kokemukseni mukaan juuri nämä; rengasmelu pienenee sen verran, että sen aistii ilman mittariakin. Mukavaa on, että myös polttoaineen kulutus alenee ja ajokäytös paranee entisestään.

        Malli 2012 Tilasin viime kesän loppupuolella Maxmmiller WT 195/75 R16 C kitka renkaat. Sopii alle ja maavara kasvoi noin 25 mm.
        Mittari näyttää mitä ajetaankin ja keski kulutus kasvoi hivenen 0,2-0,3 desiä auton mittari näyttämän mukaan en ole tarkistanut tankkausasemalla.
        Moottorin kierrosluku putosi, noin 200 r/min.
        Kieltämättä rengas on jämäkkä jäykähkön alustan kanssa, eikä liian äänekäs ja en aja kovin usein moottoritiellä. Ajossa hiemman ajotottumus muuttui ja vaihteen vaihtamisen osalta.


      • kitkatko
        kitkatko kirjoitti:

        Malli 2012 Tilasin viime kesän loppupuolella Maxmmiller WT 195/75 R16 C kitka renkaat. Sopii alle ja maavara kasvoi noin 25 mm.
        Mittari näyttää mitä ajetaankin ja keski kulutus kasvoi hivenen 0,2-0,3 desiä auton mittari näyttämän mukaan en ole tarkistanut tankkausasemalla.
        Moottorin kierrosluku putosi, noin 200 r/min.
        Kieltämättä rengas on jämäkkä jäykähkön alustan kanssa, eikä liian äänekäs ja en aja kovin usein moottoritiellä. Ajossa hiemman ajotottumus muuttui ja vaihteen vaihtamisen osalta.

        Tuo unohtu viellä kertoa vanne on suzukin oma alkuperäinen.
        Rengaspaineet pitää ollaa hivenen kovemmat kuin alkuperäisessä 205/60 R16 Nokian kitkoissa.


    • Karjalan poeka

      Kertomus: SX4:n 2009 mallissa on tehdasvikainen vaihdelaatikko. Vaihteenvalitsimen mekanismissa on väärä osa, jonka tiedot löytyvät autodatasta. Takuu oli jo ummessa 3v. kun oireet pahenivat niin, ettei 1 ja 2 enää oikein mennyt päälle. Yhteys maahantuojan huolto-osastoon, josta vastaus oli selvä: takuu ummessa. Joku oli samaa asiaa käyttänyt kuluttajavalituslautakunnassa, jossa päätös myös oli tyrmäävä. Myös sen taakse huolto-osasto kätkeytyi. Huolto-osastolta puuttuu täydellisesti pelisilmä. Pienellä vastaantulolla (remontin kust. n. 200 €) seuraavakin autoni olisi Suzuki, nyt ei ole. Ryhdyn kyllä kirjelmöimään tämän tiimoilta niin Unkariin kuin Japaniinkin saakka. Katsotaan saako huoltovastuulliset Helsingissä pyyhkeitä

      • SX-4

        Minulla kävi näin. 2010 mallinen SX 4. Silloin ajettu 44000 km. Takuu aika loppunut puoli vuotta sitten. 5 vaihde hyppi ajon aikana pois. Korjattiin Laakkosella Herttoniemessä. Maahantuojalta tuli osat ilmaiseksi, jouduin maksamaan työn osuuden 380 €.


    • Suikkisuikki

      Itsellä SX4 vm-08, ajettu 95tkm. Etujousi poikki ja takapyörän laakerin särkymisen vuoksi jouduttu kerran tilaamaan hinausauto. Muuten pelittänyt hyvin.

      • Honkanen

        Itselläni myös SX4 nelivetoversiona vm-08. Ensin katkesi kuskinpuolelta etujousi ja hinausauton palveluihin jouduin turvaantumaan viimetalvena takapyörän laakerin hajottua. Autossa tällähetkellä mittarissa n. 98 tkm. Muuten pelittänyt moitteettomasti. Moottorissa kun ois tehoja hivenen lisää niin ois ihan käypänen peli.


    • fadfadfa

      No joo.

      Aikoinaan katselin ja vakavissani olin harkitsemassa sx4:sen ostoa.

      Mutta kaupan estivät kaksi asiaa. Takakontin pienuus ja se, että auton suunnittelussa oli mukana fiat. Kokemuksesta tiedän minkälaista jälkeä fiat saa aikaan :)

      En ostanut. Tuollaisen uudemman mallisen sx4 scorssin saattaisin hankkia jos autonvaihto joskus tulee tarpeen. nykyisellä ajattelin ajaa vielä monta vuotta ja mallit tässä välissä kerkiää vaihtua.

    • Niva on kova
    • Sutsuki

      Niin, eihän nämä tosiaan tunnu viattomia olevan. Ostin SX4:n keväällä 2011. Olen ajellut sillä nyt 40000 km. Takaiskarit on vaihdettu kahteen kertaan, kattoverhoilu uusittu ja nyt meni takapyörän laakeri. Onneksi tuota laakeri vikaa lukuunottamatta muut korjaukset ovat menneet takuun piikkiin. Maksoi se laakerin korjauskin 330 e.

      Autohan on muuten mieleiseni. Sillä on mukava ajaa lumisena talvena kaupungissa, jopa nykyisen puhtaana pidon aikana. Käyn myös Lapissa pari kertaa vuodessa ja voin kyllä kertoa, että eihän se maantiellä ole ihan parhaimmillaan. Vähän vähemmän ääntä ja vähän lisää tehoa koneeseen toivoisin. Lapin metsäautoteillä sillä kyllä pärjäilee. Lukkonelivetoa olen kai käyttänyt vain pari kertaa.

      Kävin myös kysymässä mikä olisi "väliraha", jos vaihtaisin tähän uuteen malliin. En voinut vastata hänen tarjoukseensa, kuin kahdella sanalla. Ei kiitos ja keskustelu loppui siihen.

      • Suzuki=Quality

        Aika yllättävää, että joissakin yksilöissä sitten on hieman vikoja. Itselläni SX4 vm 2010 eli se uudistettu malli. Ajettu nyt 4 1/2 vuotta ja n. 40tkm eikä yhtään mitään vikaa havaittu. Edes yksikään polttimo sisältä tai ulkoa ei ole palanut. Edellisessä Honda Civic:ssä sai vaihtaa ajovalopolttimot melkein vuosittain. Luotettavuuteen olen ollut todella tyytyväinen. Talvella käynnistyy aina ja ovetkaan eivät jäädy. Neliveto tietty paras ominaisuus. Maantiellä alle 120 km/h nopeuksissa ihan ok ajettava. Kaupungissa helppo pyöriteltävä. Ainoa miinus on suht rumat muovit ovissa. Pientä räminää hiekkateillä jostain hansikaslokeron suunnalta. Ja keskikulutus kyllä enemmän kuin luvattu 6.5 l mutta tämähän pätee nykyään kaikkiin autoihin. Ilmoitetut kulutuslukemat ovat ihan utopiaa! Erilaisissa luotettavuustilastoissa 3-5 vuotiaiden autojen sarjassa SX4 on pärjännyt todella hyvin. Fiat on ollut suunnittelussa mukana mutta laatu on Suzukin standardeja ja valmistus siis kokonaan Unkarissa.


    • rimpula1

      Ei oo hääppönen peli en ostais!

      • Rahulii on

        Milläs helkkarilla ostaisitkaan, kun sulla ei ole rahulii ja maksuhäiriömerkinnät estävät myönteisen osamaksupäätöksen saannin.


    • soviet premium

      Lada niva olis poikaa vois lumi pöperössä vedällä noita maatiaisia tien poskeen.

      • juntti möllikkä

        susukilla vetastahan ritsat pois tienposkesta, kattos


    • SimKa

      Hei!
      Ostin Suzuki SX4:n 2011. Nyt sillä on ajettu pikkaisen yli 40 tuhatta. Yllättäviä vikoja on ollut mm. kahteen kertaan vaihdetut takaiskarit, katoverhoilun uusiminen ja nyt viimeksi takapyörän laakerin vaihto. Onneksi laakeria(270 e) lukuun ottamatta muut viat menivät vielä takuun piikkiin. Mielestäni tuollaisia vikoja ei saisi olla kolme vuotta vanhassa ja noin vähän ajetussa autossa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

      • äs äx neljä

        Miksi kattoverhoilu uusittiin?
        Onhan noissa eri yksilöissä eroja, itselläni 2010 hankittu sx nelonen, nyt mittarissa 91 tuhatta ja normihuoltojen lisäksi vaihdettu vain kerran h4 polttimot sekä pyyhkimen sulat ja tämä on tosi. Nyt autoni menossa vaihtoon ja mietinkin, että mahtaako seuraava ajokki olla yhtä vähävikainen.
        Miten muuten olet huomanut takaiskareiden vaihtotarpeen? Olen lukenut, että takapyörän laakerit ovat kulutustavaraa näissä. Rupeeko ääntämään, kun tulee vaihtotarpeeseen?


      • eemeli7

        1,5 vuotta ajoa ja 58000 km ja molemmat takapyörän laakerit vaihdettiin,


    • eemeli7

      ja hitonmoinen jyrinä kun toinen laakeri hajosi ajossa

    • SimKa

      Kattoverhoilusta alkoi tulemaan liimat läpi, siis ruskeat laikut. Epäilivät maahantuojalla kuumaa kesää syyksi. Takapyörän laakeri vian kyllä kuulee äänestä. Ääni tulee resonanssina runkoon. Ei ehtiny vielä mennä jumiin, eikä pahemmin kuumentunutkaan ajaessa.
      No jokainenhan saa olla ajokistaan mitä mieltä haluaa, mutta minulle on alkanut vahvistumaan käsitys, että seuraava auto ei ole Suzuki. Seurailen vielä tilannetta vähän aikaa.

    • sukisuki kortsu

      On se väärin hinnoiteltu markkinoille, tuommoinen rimpula!

      • sukisuki kortsu

        Niin, siis tarkoitin Suki suki kortsua. Käytän hygienia syistä kortsua runkatessa ja tulee runkkailtua muutama kerta vuorokaudessa, joten kalliiksi tulee. Toisaalta Suki suki hinnasta huolimatta on vahvaa tekoa.


    • 126532fj65s289ekj286

      Ylläpidolle on ilmoitettu ip-osoitteesi. nimimerkkien varastaja.....

      • sukisuki kortsu

        Mitähän ylläpito tekee tekee brebaid liittymäni ip osoitteella? Heh. Toinen osoite, josta kirjoittelen on yleinen vapaa verkko. Vielä sekin harmillinen juttu, että näiltä sivuilta ei kukaan pysty selvittämään kirjoittajan ip osoitetta.
        Missäköhän kohtaa suomi24 säännöissä kielletään kirjoittamasta jonkun toisen ei rekisteröimällä nimimerkillä?
        Minä kirjoitin ihan itse nuo molemmat kommentit tuossa ylempänä.


      • 126532fj65s289ekj286
        sukisuki kortsu kirjoitti:

        Mitähän ylläpito tekee tekee brebaid liittymäni ip osoitteella? Heh. Toinen osoite, josta kirjoittelen on yleinen vapaa verkko. Vielä sekin harmillinen juttu, että näiltä sivuilta ei kukaan pysty selvittämään kirjoittajan ip osoitetta.
        Missäköhän kohtaa suomi24 säännöissä kielletään kirjoittamasta jonkun toisen ei rekisteröimällä nimimerkillä?
        Minä kirjoitin ihan itse nuo molemmat kommentit tuossa ylempänä.

        Tiedän nuo kyllä. Ottaa vain päähän, kun ITSE KIRJOITAN tänne Suzukia mollaavia häirintä heittoja ja sitten joku toinen jatkaa kirjoitusta minun nimimerkilläni, jolloin heittoni muuttuu itseäni vastaan. Voin sanoa, että ärsyttää raskaasti.


    • SX4.

      Suotta yrität selitellä eiköhän kaikki tajua minkälainen sairas luuseri olet.

      • kopiotu nim.

        Lopeta hyvä mies tuo tyhjänpäiväinen höpinä ja jupina. Häiritset tahallasi asiallisia keskusteluja, toivottavasti saat tyydytystä. Olet munaton hyypiö!


    • Veguli

      joo ei kantis pilata hyvää keskustelua... mulla on itellä ollut lokakuun lopulla uutena ostettu x-over, nyt 3 tonttua mittarissa. kelit on vaihdellu reilusti joten sikäli kokemusta on jo jonkin verran. tätä ennen mulla oli mm. 2 avensista, joista viimeisin 1.8 farmari 11 mallia. vaihdoin tähän kun työkuviot muuttui niin että piätä äpäästä meneen karmeellakin kelillä ja aukeilla johon on tuiskannut runsaastikin lunta. et nelivedoista ei ollu niin hirveesti kokemuksia, mitä nyt jollain kaverin hiluxilla aina välillä ajellu.
      mut tää on oikeesti semmone kiva ja näppärä ja olen aika hämmästynyt etenemiskyvystä, et tän voi jättää suht jyrkkään mäkeenkin peilijäälläja kyllä siitä ylös mennään. renkaina on hakka 8 nastat. ja semmoset mettäautotiet johon jollaoin avella en lähtis niin tällä voi luottavaisin mielin mennä. kulutus ollu ihan ok ja autosta näkee hyvin pihalle, penkki riittää just 185 senttiselle, tosin oon tottunut ajeleen nin et penkki on suht kaukana joten tässä ollaan siinä rajoilla.
      negana on että perusvalot nightbreaker polttimoillakin on heikot, etenkin kaukot, no tilanne on sikäli korjattu että on järeet lisäpitkät ja hyvät sumut (ei auton alkuperäiset). mut takalasit ei kyl pysy auki jos on kova pakkanen/liikutaan 0 vaihees kosteella säällä (jos takana istuu 1-2 tyyppiä), vaikka olis puhallukset täysillä nin ei pysy. josain mallis ilmeisesti on takana suuttimet mut täs ei oo. vaikka kai noihin ikkunoihn saa jotain ainetta että ei huuttu sillai.
      mut sillai tyytyväinen oon, toivottavsti ei tuu mitään laakerijuttuja ym. uskoisin kuitenkin että palautetta asiasta on tullut sen verran että näissä uudemmissa on paremmat jo.

    • Ottaa

      Mulla ollut sx4 kolme vuotta pelannut todella hyvin. Ainoa joka vituttaa että kun vaihtaa vaihdetta ja nostaa jalan pois kaasulta niin kierrokset nousee vain. Eukon golfille ajaessa ei ole tälläistä ongelmaa. Voiko sitä poljinta säätää vai mitä tekisi?

      • sdfsklflksfdjsl

        En tunne kyseistä autoa mutta saattaa olla joko ominaisuus, kaasuläpän hidastaminen päästöjen vähentämiseksi tai sitten joku vika, likainen kaasuläpän ympäristö mikä hieman jumittaisi sitä, ilmamassamittarin likaantunut kuumalanka tms. Jos kaasupoljin on vaijerivälitteinen niin moottorin puolelta voisi koettaa voidella sitä jos mahdollista. Polkimen säätöihin en suosittele koskemaan.
        Sähköinen kaasupoljin on sitten asia erikseen, potentiometri voi olla kulunut tms.
        Autossa ei pala vissiin moottorihäiriön valo joten periaatteessa se lienee muuten kunnossa.


      • SportMoodiko

        "Mulla ollut sx4 kolme vuotta pelannut todella hyvin. Ainoa joka vituttaa että kun vaihtaa vaihdetta ja nostaa jalan pois kaasulta niin kierrokset nousee vain"

        Ilmeneekö tuo kaikilla valintatavoilla "snow" vs. "sport" jne. Vitaralla sport-asetuksella tulee hiukan saman vaikutelma kuin kertomasi; tuntuu sille että pikku kaasunpainallukseksi tarkoitettu pikkupolkaisu antaa enemmän kuin varsinaisesti tarkoitti ja pyysi Tämä siis tunnin koeajon automaatti-Vitaralla mieleen jääneenä seikkana.

        Off-topic:
        Koeajon sovitin silloin ensilumille ja äärettömän liukkaille keleille. Onnistuin löytämään auraamattoman tienpätkän jossa oli parisen tuumaa uutta lunta nollakelin paikkeilla. Vaikka miten yritti hakea hankalaa liikkeellelähtötilanneta mäkeen pysäyttämällä niin niin vaan Vitara lähti kaikilla vetovalinnoilla jyrkkään ylämäkeen liikkeelle auraamattomalla tiellä ilman pienintä ongelmaa. En itse asiassa lyellä kokeilulla juuri löytänyt eroa eri valintojen kesken pl. tuo sport-moodin "kiukkuisuus"

        Paikka olisi ollut sata-varmasti ajamaton tavalliselle etuveto-perheautolle ja näin nelivedon lisäarvoon tottumattomalle nousukyky auraamattomalla tiellä jyrkässä ylämäessä oli hauskanen kokemus.


    • Ottaa

      Ei pala mitään ylimääräisiä valoja vuosimalli on 2010. Onko kellään sx4 samaa ongelmaa kaasun kanssa?

      • NVP

        Joo mulla on toi sama,ostin auton uutena 2012.Siihen kyllä tottuu en tiedä onko vika vai ominaisuus mutta häiritsee aikansa,nykyään en kiinnitä siihen mitään huomiota.


      • Mulla on sx-4 vm 2010, ajettu 72000, ostin sen syksyllä 2016.
        Muuten pelittää hyvin, mutta kun panin auton roikkaan, sisätilan lämmitin laittoi varashälyttimen päälle ja työpaikan parkkipaikalla alkoi hirveä sireenien ulina.
        Toisessa avaimessa on semmonen musta mötikkä, ilmeisesti se safety key, joka sopii ratin vasemmalla puolella olevaan pistokkeeseen. (Kaksi nastaa)
        Tuulilasin yläreunoissa on pienet sensorit, ilmeisesti kuuma ilmavirta sisällä saa hälytyksen laukeamaan, kun sisätilan lämmitin on päällä.
        Miten saisin kytkettyä varashälyttimen pois?
        Pelottaa, että jos menen roplaan varashälytintä itse, auto voi lukita itsensä siihen pihalle, ts ei enää lähde käyntiin kun hälyt ja estot menee päälle.
        Onko kokemuksia tämmöisestä?


    • Anonyymi

      Itsellä on 2007 malli eli ikää melkoisesti. Auto on hyvässä kunnossa vaikka aika raakaa kohtelua ja huonoja teitä työajossa on tullut ajettua. Ainut miinus oli takalaakerit jotka meni alle 100 tuhatta ja oli kalliit, joskin helppo vaihtaa. Uudet maksaa nykyään murto-osan ja kestää. Nyt mittarissa pitkälti 300 tuhatta ja ei näköpiirissä syytä miksi ei matka jatkuisi. Auto käynnistyy kovassakin pakkasessa ja ei ruostu.

    • Anonyymi

      Mulla oli vastaava saksalainen sätöstys pari vuotta, ja paaliin meni eilen. Nyt vailla kulkupeliä. Millähän nyt pääsisi töihin, vai jäänkö valtion avustuksien varaan?

      Yksinhuoltaja....

    • Anonyymi

      2008 4x4 230 000 ajettu. Ollut minulla uudesta asti. Mitään isompia vikoja ei ole ollut normaalista kulumasta poikkeavaa. Pallonivel jarrulevyja ja paloja . Puöränlaakeri. Ja mökille pääsee aina

    • Anonyymi

      Itellä on myös Suzuki SX4 ja suunittelin että voisin korottaa autoa, olisiko kellään vinkkejä miten ja millasilla jousilla/koropaloilla korotatte.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1522
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1329
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1172
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1129
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      955
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      720
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe