MAP-kirkossahan opetetaan, että ihmisen henki on ikuinen. Sitten taas toisaalta taivaassa on mahdollisuus saada henkilapsia. Mitäs tämä henkilapsien saaminen sitten oikein käytännössä tarkoittaa, kun henget kerran ovat ikuisia, aina olemassa olevia?
Henkilapset
41
1428
Vastaukset
henkiaikuiseksi muituttaa kehittymistä maallisesta vauvasta aikuiseksi. Kaikella maan päällä olevalla hyvällä on vastaavuutensa taivaassa.
- henkivauvat?
Oliko sota taivaassa henkivauvojen vai lasten sotaa?
henkivauvat? kirjoitti:
Oliko sota taivaassa henkivauvojen vai lasten sotaa?
Henkivauva ei ole aina henkivauva, vaan... Joko alat käsittää!
- kerro lähteesi
Kerroppas hyvä veli missä näin sanotaan (muualla kuin sinun vastauksissasi) ja millä auktoriteetilla:
"Kaikella maan päällä olevalla hyvällä on vastaavuutensa taivaassa." kerro lähteesi kirjoitti:
Kerroppas hyvä veli missä näin sanotaan (muualla kuin sinun vastauksissasi) ja millä auktoriteetilla:
"Kaikella maan päällä olevalla hyvällä on vastaavuutensa taivaassa."Kaikki luotiin ensin hengellisesti. Maan päällä sen toteutumisen syyksi sanotaan jakeessa 1. Moos. 2:5 sade. Myös ihminen luotiin hengellisen luomisen jälkeen fyysisesti, jae 1. Moos. 2:7. Hengellinen luominen kuvataan 1. Moos. 1:27 kohdassa. Näitä 1 ja 2 lukuja on kyllä virheellisesti tulkittu saman luomisprosessin eri kuvauksiksi, koska ei ole ymmärretty aikaisempaa olemassaoloa.
Myöhemmät ilmoitukset antavat tästä enemmän tietoa.
- zappax
Itse miellän asian niin että jos jollakin on alku, mutta ei loppua, niin ko. asia on silloin iankaikkinen.
Eli iankaikkisuuteen ei vaadita tilannetta jossa ei ole alkua eikä loppua, mutta vaaditaan se että ei ole loppua...jolla ei liioin ole alkua ja jota kukaan ei ole luonut eikä ole voinut tehdä. Se on äly. Se oli ennen sitä, kun meistä tuli Jumalan henkilapsi. Siinä mielessä olemme Isän kanssa yhtä iakaikkisia myös alun suhteen eikä vain tulevan loputtomuuden suhteen.
- käännyt vielä!
Hyvä Zappax, alat lähentyä kristinuskoa!
Jos jollain on alku, voi olla (kristinuskon mukaan) että sillä ei ole loppua - siis silloin kun sen alun on antanut Loputon Jumala.
Mormonienhan usein kuulee sanovan, että jos jollain on alku, sillä on oltava loppu. Ja jos jollain ei ole loppua, sillä ei ole ollut alkuakaan.
Aivan oikein tuo viimeinen lauseesi: luodutkin voivat elää iankaikkisesti, koska heille antaa iankaikkisen elämän Ikuinen ja Loputon Jumala! - ymmärsinkö oikein?
Tapani1 kirjoitti:
jolla ei liioin ole alkua ja jota kukaan ei ole luonut eikä ole voinut tehdä. Se on äly. Se oli ennen sitä, kun meistä tuli Jumalan henkilapsi. Siinä mielessä olemme Isän kanssa yhtä iakaikkisia myös alun suhteen eikä vain tulevan loputtomuuden suhteen.
Eli mormonismin mukaan menee siis näin (?):
jossain avaruudessa leijailee jotain materiaa, hienoa ainetta, jota kutsutaan "älyksi". Se on aina olemassa ollutta/olevaa - ilman alkua ja loppua. "Älyt" ovat "persoonallisia", eli kullakin tällaisella materiakasaumalla, eli "älyllä" on jotkin tietyt ominaisuudet, jotka erottavat sen muista materiakasoista tai yksiköistä tai miksi niitä pitäisi sanoa. Sitten Taivaallinen Isä siittää Taivaallisen Äidin ja tämä tulee raskaaksi ja alkaa odottaa (kuten Tapani kivasti sanoi:) henkivauvaa. Tässä tämän maapallon ulkoisessa raskaudessa ja syntymässä tuo materia, äly, jollain tavalla asettuu henkivauvaan. Sitten henkivauva kasvaa henkiaikuiseksi ja jossain vaiheessa se singotaan halki avaruuden maanpäälle raskaana olevan äidin kohdussa olevaan sikiöön , missä vaiheessa, on vielä ilmoittamatta. Sitten se henki ja ruumis muodostavat ihmisen. Kun ihminen kuolee, tuo henkiruumis (johon äly on aikoinaan mennyt) jää odottamaan ylösnousemista, ja kun se päivä koittaa henkiruumis ja fyysinen ruumis yhdistyvät nyt erottamattomaksi kokonaisuudeksi.
Menikö ihan metsään??? - V.Mayfield
ymmärsinkö oikein? kirjoitti:
Eli mormonismin mukaan menee siis näin (?):
jossain avaruudessa leijailee jotain materiaa, hienoa ainetta, jota kutsutaan "älyksi". Se on aina olemassa ollutta/olevaa - ilman alkua ja loppua. "Älyt" ovat "persoonallisia", eli kullakin tällaisella materiakasaumalla, eli "älyllä" on jotkin tietyt ominaisuudet, jotka erottavat sen muista materiakasoista tai yksiköistä tai miksi niitä pitäisi sanoa. Sitten Taivaallinen Isä siittää Taivaallisen Äidin ja tämä tulee raskaaksi ja alkaa odottaa (kuten Tapani kivasti sanoi:) henkivauvaa. Tässä tämän maapallon ulkoisessa raskaudessa ja syntymässä tuo materia, äly, jollain tavalla asettuu henkivauvaan. Sitten henkivauva kasvaa henkiaikuiseksi ja jossain vaiheessa se singotaan halki avaruuden maanpäälle raskaana olevan äidin kohdussa olevaan sikiöön , missä vaiheessa, on vielä ilmoittamatta. Sitten se henki ja ruumis muodostavat ihmisen. Kun ihminen kuolee, tuo henkiruumis (johon äly on aikoinaan mennyt) jää odottamaan ylösnousemista, ja kun se päivä koittaa henkiruumis ja fyysinen ruumis yhdistyvät nyt erottamattomaksi kokonaisuudeksi.
Menikö ihan metsään???koska meille ei ole noin paljon tietoa ilmoitettu, me emme todella tiedä mitään siitä prosessista, eikä ollenkaan mitään Äidistämme.
Voimme vain spekuloida, ja spekulointi ei ole virallista. Se on parempi jos sinä ensiksi ymmärrät perusperiaatteet, ja uskot niihin. Sitten voit mennä kasteelle ja ottaa vastaan Pyhän Hengen lahjan. Henki voi paremmin sinua opetaa semmoisia asioita uskon ja rukouksen kautta.
V.Mayfield - aina parjata
V.Mayfield kirjoitti:
koska meille ei ole noin paljon tietoa ilmoitettu, me emme todella tiedä mitään siitä prosessista, eikä ollenkaan mitään Äidistämme.
Voimme vain spekuloida, ja spekulointi ei ole virallista. Se on parempi jos sinä ensiksi ymmärrät perusperiaatteet, ja uskot niihin. Sitten voit mennä kasteelle ja ottaa vastaan Pyhän Hengen lahjan. Henki voi paremmin sinua opetaa semmoisia asioita uskon ja rukouksen kautta.
V.MayfieldTaivaassako Isä yksin, kuinka niin mä uskoisin.
Totuus iankaikkisuuden kertoo siell´on Äitikin.
Mitäs satuja me sitten laulellaan, jos ei muka ole Taivaallista Äitiä.
Lisäksi Ensimmäisen Presidenttikunnan lausumissa on aikoinaan hyvin selvästi ja VIRALLISESTI sanottu että me olemme Taivaallisten Vanhempiemme henkilapsia. Meillä on Taivaallinen Isä ja Taivaallinen Äiti.
Oletko sinä itse ollenkaan perillä uskontomme periaatteista. Taivaallinen Äiti ON olemassa kirkon oppien mukaan.
Minusta tuo oletusketju ei kovin vikaan mennyt, vaikka eri terminologiaa itse käyttäisin. - Turust
V.Mayfield kirjoitti:
koska meille ei ole noin paljon tietoa ilmoitettu, me emme todella tiedä mitään siitä prosessista, eikä ollenkaan mitään Äidistämme.
V.MayfieldPerusperiaatteita tähän ikään on tullut jo kovasti vaimon kanssa harjoiteltua. Tiedossa on myös kuinka lapset syntyvät. Näin sanoisin perusperiaatteiden olevan sevät.
Meidän uskovien keskuudessa on sanottu myös vaimon olevan siunatussa tilassa.
Korotuksessa pelkään asioiden sekovan pelkästään siksi, että joillakin on 40 vaimoa, joista monet ovat sinetöity vielä useampiin miehiin. Mahtaa siinä sukuselvittäjillä olla kiirettä.
Turust - V.Mayfield
aina parjata kirjoitti:
Taivaassako Isä yksin, kuinka niin mä uskoisin.
Totuus iankaikkisuuden kertoo siell´on Äitikin.
Mitäs satuja me sitten laulellaan, jos ei muka ole Taivaallista Äitiä.
Lisäksi Ensimmäisen Presidenttikunnan lausumissa on aikoinaan hyvin selvästi ja VIRALLISESTI sanottu että me olemme Taivaallisten Vanhempiemme henkilapsia. Meillä on Taivaallinen Isä ja Taivaallinen Äiti.
Oletko sinä itse ollenkaan perillä uskontomme periaatteista. Taivaallinen Äiti ON olemassa kirkon oppien mukaan.
Minusta tuo oletusketju ei kovin vikaan mennyt, vaikka eri terminologiaa itse käyttäisin.Äitiä ole? En! Sanoin me emme hänestä tiedä mitään.
"Taivaassako Isä yksin, kuinka niin mä uskoisin.
Totuus iankaikkisuuden kertoo siell´on Äitikin."
Suurin piirtein tämä lause kertoo että tietomme perusteella, se on loogista että on Äitikin.
V.Mayfield - ilman yksityiskohtia tosin
V.Mayfield kirjoitti:
Äitiä ole? En! Sanoin me emme hänestä tiedä mitään.
Suurin piirtein tämä lause kertoo että tietomme perusteella, se on loogista että on Äitikin.
V.MayfieldKyllä me tiedämme Äidistä:
1) Hän ON olemassa
2) Hän on Taivaallisen Isän Puoliso
3) Hän on Jeesuksen ja meidän ihmisten Äiti
4) Hän on korotettu ja kirkastettu
5) ks. 4. hän on siis Fyysinen Olento
6) hän on henkiemme Äiti, kun Elohim on Isämme
Jos sanot, ettemme mitään tiedä, niin silloinhan emme tiedä edes onko häntä. - Exmoro
Turust kirjoitti:
Perusperiaatteita tähän ikään on tullut jo kovasti vaimon kanssa harjoiteltua. Tiedossa on myös kuinka lapset syntyvät. Näin sanoisin perusperiaatteiden olevan sevät.
Meidän uskovien keskuudessa on sanottu myös vaimon olevan siunatussa tilassa.
Korotuksessa pelkään asioiden sekovan pelkästään siksi, että joillakin on 40 vaimoa, joista monet ovat sinetöity vielä useampiin miehiin. Mahtaa siinä sukuselvittäjillä olla kiirettä.
Turust...meni nopeasti moniavioisuuden puolelle. On se moniavioisuus kyllä ihmeellinen juttu. Jos nyt ajattelee "puhdasta ja heteroa" suhdetta, niin minusta ei kenellekään voi tulla edes mieleen, että tarvittaisiin lisäksi kolmas pyörä, tai vaikka useampia pyöriä. Sitten jos suhde lopahtaa, tai jos suhteen päädriveri on seksi, niin sitten tuollainen voisi tulla jonkin perverssin tyypin mieleen. Mutta kuten sanoin, tässäkin tapauksessa kyse on perverssistä käyttäytymisestä. Tuo perversio on henkistä, ei niinkään fyysistä.
Mielestäni jokainen tyyppi, joka on sitä mieltä että kyseessä on Jumalan säätämä juttu, voisi kuvitella itsensä sellaiseen tilanteeseen, että vaimo kertoo vaikka illalla sängyssä seuraavaa:
"minusta tuntuu, että tuolla alapäässäni,.... eikun siis sydämessäni on tilaa vielä toiselle ja isommalle penik... siis puolisolle. Ei se tarkoita, että en haluaisi sinua tai että en rakastaisi sinua, vaan minusta kertakaikkiaan vaan riittäisi useammalle." - Turust
V.Mayfield kirjoitti:
Äitiä ole? En! Sanoin me emme hänestä tiedä mitään.
V.Mayfield"Kazanin (Kasanin) Jumalanäiti -ikoni on ollut suosittu Venäjällä 1500-luvulta asti. Huomattavin ero muihin Jumalanäiti-ikoneihin verrattuna on, että ikonissa Jeesus-lapsi seisoo Neitsyt Marian edessä. Kazanin ikonit ovat perinteisesti pieniä alkuperäisen mukaan, joka oli 22,5 x 27,5 cm. Kazanin Jumalanäiti-ikoni on Venäjällä suosittu häälahja ja joskus se yhdistetään venäläiseen nationalismiin."
Turust - V.Mayfield
ilman yksityiskohtia tosin kirjoitti:
Kyllä me tiedämme Äidistä:
1) Hän ON olemassa
2) Hän on Taivaallisen Isän Puoliso
3) Hän on Jeesuksen ja meidän ihmisten Äiti
4) Hän on korotettu ja kirkastettu
5) ks. 4. hän on siis Fyysinen Olento
6) hän on henkiemme Äiti, kun Elohim on Isämme
Jos sanot, ettemme mitään tiedä, niin silloinhan emme tiedä edes onko häntä.asioita jotka kaikki liittyy siihen samaan tietoon että on olemassa taivaallinen "Äiti".
Me emme teidä hänen nimeä, eikä ole mitään kirjoitettu pyhissä kirjoituksissa hänestä. Me emme edes tiedä että onko sinun Äiti sama kuin minun.
Voimme tietysti tehdä kaikenlaisia loogisia johtopäätöksiä, mutta ennen kuin kirkkomme virallisesti opettaa enemmän kuin se että meillä on "Vanhemmat" taivaassa, en minäkään rupea opettamaan mitään siitä toisille.
V.Mayfield - Turust
Exmoro kirjoitti:
...meni nopeasti moniavioisuuden puolelle. On se moniavioisuus kyllä ihmeellinen juttu. Jos nyt ajattelee "puhdasta ja heteroa" suhdetta, niin minusta ei kenellekään voi tulla edes mieleen, että tarvittaisiin lisäksi kolmas pyörä, tai vaikka useampia pyöriä. Sitten jos suhde lopahtaa, tai jos suhteen päädriveri on seksi, niin sitten tuollainen voisi tulla jonkin perverssin tyypin mieleen. Mutta kuten sanoin, tässäkin tapauksessa kyse on perverssistä käyttäytymisestä. Tuo perversio on henkistä, ei niinkään fyysistä.
Mielestäni jokainen tyyppi, joka on sitä mieltä että kyseessä on Jumalan säätämä juttu, voisi kuvitella itsensä sellaiseen tilanteeseen, että vaimo kertoo vaikka illalla sängyssä seuraavaa:
"minusta tuntuu, että tuolla alapäässäni,.... eikun siis sydämessäni on tilaa vielä toiselle ja isommalle penik... siis puolisolle. Ei se tarkoita, että en haluaisi sinua tai että en rakastaisi sinua, vaan minusta kertakaikkiaan vaan riittäisi useammalle."johtaa moniavioisuuteen. Vietin voimakkuus vaihtelee vielä yksilöittäin a-seksuaalisudesta aina vastakkaiseen äärimmäisyyteen. Emme varmuudella voi tietää onko tuo äärimmilleen kehittynyt vietti ollenkaan hallittavissa. Moraalilla voi aina jeesustella.
Minä en sinänsä kummeksu moniavioisuutta, joka on nykyisin salattuna hyvin tavallista, vaikkakin myös paheksuttu.
Sen sijaan kristinuskolle ja sen ns. moraalille on kovasti vierasta, että sukupuolisuus ja yleensä tuo vietti jatkuisi vielä kuoleman jälkeen. Lieneekö minun urautumistani, mutta minusta sellainen tuntuu vastenmieliseltä. Toivoisin vapautuvani vieteistä viimeistään kuolemassa.
Ellen niistä vapaudu tuskin olen silloin ainakaan taivaassa. Minullahan tämä pohdiskelu huomatessani, etteivät eräät UT:n henkilöt täytä mormonismin korotukseen tarvittavia vaatimuksia. Tämä teema esiintyy edelleen minun kirjoituksissani. Valitettavasti joudun hieman karrikoimaan, perusasia kyllä on minusta sellainen, että se ansaitsee huomionsa, kaikkine henkilapsineen yms.
Turust - ortodokseilta
Turust kirjoitti:
johtaa moniavioisuuteen. Vietin voimakkuus vaihtelee vielä yksilöittäin a-seksuaalisudesta aina vastakkaiseen äärimmäisyyteen. Emme varmuudella voi tietää onko tuo äärimmilleen kehittynyt vietti ollenkaan hallittavissa. Moraalilla voi aina jeesustella.
Minä en sinänsä kummeksu moniavioisuutta, joka on nykyisin salattuna hyvin tavallista, vaikkakin myös paheksuttu.
Sen sijaan kristinuskolle ja sen ns. moraalille on kovasti vierasta, että sukupuolisuus ja yleensä tuo vietti jatkuisi vielä kuoleman jälkeen. Lieneekö minun urautumistani, mutta minusta sellainen tuntuu vastenmieliseltä. Toivoisin vapautuvani vieteistä viimeistään kuolemassa.
Ellen niistä vapaudu tuskin olen silloin ainakaan taivaassa. Minullahan tämä pohdiskelu huomatessani, etteivät eräät UT:n henkilöt täytä mormonismin korotukseen tarvittavia vaatimuksia. Tämä teema esiintyy edelleen minun kirjoituksissani. Valitettavasti joudun hieman karrikoimaan, perusasia kyllä on minusta sellainen, että se ansaitsee huomionsa, kaikkine henkilapsineen yms.
TurustTuollainen suurisydäminen luterilainen kuin sinä olet, sallii varmaan jos siteeraan Merja Merrasta ("ortodoksinen elämäntapa"):
"Maan päällä eläessä himot joko voitetaan Jumalan armon avulla tai ihminen tyydyttää ne. [kommentti: tässä puhutaan himoista laajemminkin kuin seksuaalisuuteen liittyvistä himoista, mm. ylensyönnistä, ahneudesta jne. jne.]
Sielu, joka on siirtynyt iäisyyteen himoista parantumattomana, tulee olemaan siellä samassa tilassa."
Mitäs tähän sanot? - Turust
ortodokseilta kirjoitti:
Tuollainen suurisydäminen luterilainen kuin sinä olet, sallii varmaan jos siteeraan Merja Merrasta ("ortodoksinen elämäntapa"):
"Maan päällä eläessä himot joko voitetaan Jumalan armon avulla tai ihminen tyydyttää ne. [kommentti: tässä puhutaan himoista laajemminkin kuin seksuaalisuuteen liittyvistä himoista, mm. ylensyönnistä, ahneudesta jne. jne.]
Sielu, joka on siirtynyt iäisyyteen himoista parantumattomana, tulee olemaan siellä samassa tilassa."
Mitäs tähän sanot?Ajatus parannuksesta siten, että jäisimme himojemme (viettiemme) vangiksi tarkoittanee, että meidän tulisi kokonaan voittaa himomme maallisen vaelluksemme aikana. Tuollainen päämäärä kyllä on hyväksyttävä tavoite.
Pelastuksen edellytys se ei varmaan liene ortodoksisenkaan tulkinnan mukaan. Tässä ajattelen nuoria äkillisen kuoleman kohtaavia jotka eivät vielä ehkä ole täysin tietoisia vieteistään tai edes himoistaan.
Lopulta tuo luettelo pitää sisällään selkeät synnit "[kommentti: tässä puhutaan himoista laajemminkin kuin seksuaalisuuteen liittyvistä himoista, mm. ylensyönnistä, ahneudesta jne. jne.]"
Luonnollisesti synneistä pitää vapautua. Asettaisin kuitenkin sanat himo ja vietti eri katekoriaan. Ymmärrän, että meidän tulee vapautua elämää tuhoavista himoista. Raamattu suorastaan kieltää meiltä itse tuhoisat toimet.
Kokonaan toinen asia on vietti joista keskeisin on juuri sukuvietti. Minä en ole vakuuttunut ihmisen kyvystä kuolettaa voimakasta ja yksilöllistä viettiä kokonaan. Sukuviettiin liittyy muita viettejä kuten sosiaalivietti; lähimmäisen rakkaus hyvä ja ahneus paha.
Ihmiselle on kyllä annettu kyky tiedostaa hyvät ja pahat taipumuksensa rehellisen ja perusteellisen itsetutkiskelun avulla johon liittyy kristillinen apuväline tunnustus; itsellemme, toiselle ihmiselle (rippi), Jumalalle sekä katumus ja hyvitys.
Ihmisellä on myös kyky välttää tilanteita jossa tiedämme joutuvamme koetukselle.
"Sielu, joka on siirtynyt iäisyyteen himoista parantumattomana, tulee olemaan siellä samassa tilassa."
Tuossa ei lopulta sanota mille osastolle tuon "parantumattoman" himon kanssa joudumme.
En muista nähneeni juuri tätä asiaa koskevaa teologista pohdiskelua. Lopulta en näe tuossa varsinaista ristiriitaa ev.lut. opetuksen kanssa.
Ev.lut. kyllä sisältää käsityksen, että voimme pelastua lopulta yksin armosta.
Roomalaiskatolinen Opus Dei sääntökunta on vienyt äärimmilleen himojen ja viettien torjunnan. Heillä on edelleen käytössään itsekidutusvälineitä mm. reiteen kiristettävä piikkivyö.
Lopulta vääriä tekojamme voimme pyytää ja saada anteeksi. Pitääkö meidän pyytää anteeksi meissä olevia himoja? Luulen, että voimme ainoastaan rukoilla kykyä niiden hallitsemiseksi.
Omalta osaltani rohkenen edelleen toivoa kuolemassa lopullista vapautusta kaikista vieteistäni. Minun on mahdoton ymmärtää sellaista pelastusta jossa edelleen olisin viettieni vanki. Minun iässäni tuo parittelukin alkaa tuntua työltä. Joseph Smith oli siksi nuori ja terve mies ettei hän voinut tuota käsittää. Muistelen jonkun ranskalaisen merkittävän ajattelijan ja kirjailijan sanoneen 90 v. päivänään, ”parasta mitä minulle pitkän elämäni aikana on tapahtunut on vapautumiseni sukuvietistä”.
Näin minäkin uskon, että vieteillä on aikansa, eikä taivaassa mennä sen enempää miehelle kuin naisellekaan.
Turust - zappax
Tapani1 kirjoitti:
jolla ei liioin ole alkua ja jota kukaan ei ole luonut eikä ole voinut tehdä. Se on äly. Se oli ennen sitä, kun meistä tuli Jumalan henkilapsi. Siinä mielessä olemme Isän kanssa yhtä iakaikkisia myös alun suhteen eikä vain tulevan loputtomuuden suhteen.
Kiitos täsmennyksestä.
- zappax
käännyt vielä! kirjoitti:
Hyvä Zappax, alat lähentyä kristinuskoa!
Jos jollain on alku, voi olla (kristinuskon mukaan) että sillä ei ole loppua - siis silloin kun sen alun on antanut Loputon Jumala.
Mormonienhan usein kuulee sanovan, että jos jollain on alku, sillä on oltava loppu. Ja jos jollain ei ole loppua, sillä ei ole ollut alkuakaan.
Aivan oikein tuo viimeinen lauseesi: luodutkin voivat elää iankaikkisesti, koska heille antaa iankaikkisen elämän Ikuinen ja Loputon Jumala!"Mormonienhan usein kuulee sanovan, että jos jollain on alku, sillä on oltava loppu."
En ainakaan itse ole moista kuullut...
"Ja jos jollain ei ole loppua, sillä ei ole ollut alkuakaan."
Minusta tämäkään ei pidä paikaansa että mormonit olisivat näin sanoneet...
"Aivan oikein tuo viimeinen lauseesi: luodutkin voivat elää iankaikkisesti, koska heille antaa iankaikkisen elämän Ikuinen ja Loputon Jumala!"
Tästähän minusta ei tarvitse kiistellä. asia on selvä.
- V.Mayfield
jokaista asiaa. Joku päivä me ymmärrämme tämänkin asian kokonaan. Mutta minulla on tämmöinen käsitys:
Opin ja liittojen kirja opettaa:
"Aineetonta ainetta ei ole olemassa. Kaikki henki on ainetta, mutta jalompaa ja puhtaampaa, ja se voidaan havaita vain puhtaammin silmin. Me emme voi nähdä sitä, mutta kun ruumiimme ovat puhdistetut, me näemme, että se kaikki on ainetta." - OL 131:7-8
"Ihminen oli myös alussa Jumalan tykönä. Älyä eli totuuden valkeutta ei ole luotu eikä tehty eikä sitä voida luoda. Kaikki totuus on riippumatonta siinä vaikutuspiirissä, mihin Jumala on asettanut sen itsenäisesti toimimaan, samoin on kaikki äly; muuten ei ole mitään olemassaoloa." - OL 93:29-30
Se mistä hengemme muodostuu on ollut olemassa aina jossain muodossa, mutta niinkuin fyysisessä maailmassa, kehityimme henkenäkin askel kerralla.
Me emme sen enempää tiedetä valitettavasti. Mutta ei tarvitse huolehtia, se ei ole tärkeää meidän pelastukseen. Tärkeä on se että uskomme Kristukseen, temme parannuksen, ja pidämme Jumalan käskyt loppuun asti. Josaain vaiheessa saamme ymmärtää (tai muistaa) kaiken taas.
V.Mayfield
PS. Tässä on vertauskuva: Ruoho ei koskaan voi itse kasvaa lehmäksi. Mutta kun lehmä syö ruohoa, ruoho saa olla osaa lehmää. Siihen tarvittiin joku ylempi voima.- lilluvat
Siis avaruudessa on lillunut älyklönttejä aina ja ikuisesti. Siitä varastosta riittää sitten ihmisellekin. Onko jonkun kastemadon osakseen saama älyklöntti määrältään vähäisempi vaiko laadultaan heikompi kuin ihmisen saama?
- voisi
lilluvat kirjoitti:
Siis avaruudessa on lillunut älyklönttejä aina ja ikuisesti. Siitä varastosta riittää sitten ihmisellekin. Onko jonkun kastemadon osakseen saama älyklöntti määrältään vähäisempi vaiko laadultaan heikompi kuin ihmisen saama?
ajatella; että Jumala viisaudessaan määrittelee älyklöntin potentiaalin ja luo sille sen perusteella henkiruumiin, joka parhaiten palvelee juuri tuota älyn määrää. Mistäpä näitä tietää.
Niin, kaipa siellä on loputon määrä koskematonta avaruutta, joista älyjä haravoida, sitten kun/jos luojan osaan joskus pääsee, tässä huomautettakoon, että koskaan omaa Jumalaamme kiinni saamatta, joka on tehnyt työtään, kuinkakohan kauan, ja on siten ikuisesti mahtavampi ja viisaampi.
Spekulointia kaikki.
- Uusi ***
Testamentti kertoo meille henkilapsista:
Joh. 3:3
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
Joh. 3:5
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Lihallisen ihmisen uudesti syntyminen vedestä ja Hengestä, tekee hänestä Henkilapsen ja siksi hän kykenee elämään Hengessä.
Mistä tämä täysiluku, jonka on sisään tultava, ennen kuin Israel pääsee totuuteen, koostuu?
Se koostuu täältä valinta-ajasta ja tämän armonajan sisällä tehdyistä valinnoista, eli ihmisitä, jotka ovat niin nöyriä, että kykenevät ottamaan armon vastaan.
Heistä tulee yhtä Jumalan Hengen kanssa.
Jumala on luomisensa luonut ja kuudentena päivänä Hän sai kaiken valmiiksi ja seitsemännen päivän Hän lepäsi ja iloitsi teostaan, jonka Hän hyväksi näki.
Jumala loi enkelit ja ihmiset ja molemma pettivät Hänet, sillä molemmat tahtoivat omata saman viisauden, joka on yksin Jumalalla ja sillä enkelit ja ihmiset lankesivat syntiin. Koska Jumala kuitenkin näki luomisensa hyväksi, antoi Hän langenneille valinnan mahdollisuuden ja armon ajan ja Hän on laskunsa laskenut ja tietää sen määrän, mikä on oleva se luku, jonka Hän sisälle haluaa ja siksi Israelia on kohdannut paatumus, kunnes viimeinenkin meistä sisään tulee ja sitten Irael saa voimakkaan kutsun ja pelastuu.
Jumala on luomisensa luonut, eikä taivaassa enää henkilapsia synnytetä. Jokainen luotu ihminen kulkee maanpäällisen valinnan ajan, eikä kukaan ole erikoisasemassa, eikä synny taivaassa, käymättä maanpäällä valintansa tekemässä.
Room. 11:25
Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,Ennen fyysistä syntymää olimme taivaassa. Siksi sanotaan, että meillä on taivaallinen Isä. Synti saa aikaan meissä hengellisen kuoleman eli eron Jumalasta. Kristus voitti sekä fyysisen että hengellisen kuoleman.
Kristus saa aikaan kaikkien ylösnousemuksen, koska kukaan meistä ei ole vastuussa siitä kuolemasta.
Hengellisen kuoleman Kristus voittaa puolestamme ehdollisesti. Tuo ehto on hänen sovituksensa vastaanottaminen siten, kuin evankeliumiin kuuluu: usko, parannus, upostuskaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen vastaanottaminen kätten päällepanon kautta, mitä seuraa kirkon jäsenyys. Silloin olemme syntyneet uudestaan hengellisesti.- tekoja ***
Tapani1 kirjoitti:
Ennen fyysistä syntymää olimme taivaassa. Siksi sanotaan, että meillä on taivaallinen Isä. Synti saa aikaan meissä hengellisen kuoleman eli eron Jumalasta. Kristus voitti sekä fyysisen että hengellisen kuoleman.
Kristus saa aikaan kaikkien ylösnousemuksen, koska kukaan meistä ei ole vastuussa siitä kuolemasta.
Hengellisen kuoleman Kristus voittaa puolestamme ehdollisesti. Tuo ehto on hänen sovituksensa vastaanottaminen siten, kuin evankeliumiin kuuluu: usko, parannus, upostuskaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen vastaanottaminen kätten päällepanon kautta, mitä seuraa kirkon jäsenyys. Silloin olemme syntyneet uudestaan hengellisesti.monet julistavat!
Ihminen halusi olla yhtä viisas kuin Jumala ja se langetti ihmisen.
Yhäkin ihmisen pitää armoon tekoja sanella ja yhäkin se langettaa ihmisen. Ihminen kykenee harvoin ymmärtämään Jumalan täydellisen teon, joka on saatavissa armosta ja jossa Jumala tekee kaiken ihmisen puolesta, kastaa Pyhällä Hengellä ja näin synnyttää uudeksi ja antaa VOIMAN elää Jumalan käskyissä ja Jeesukseen uskossa.
Jeesus käski kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, mutta Hän ei antanut sääntöjä, miten kasteen on tapahduttava. Jos olisi välttämättä kastettava upottamalla, Hän olisi sen kertonut ja vakuuttanut omansa sillä tiedolla.
Hän kertoi tarkasti meille, mikä pelastaa meidät ja vakuutti meidät siitä: USKO PELASTAA ja usko muuttaa ihmisen, sillä uskon myötä Kristus tulee ihmisen sydämeen asumaan, eli ottaa sijan ihmisestä Itselleen ja näin ihminen on syntynyt Jumalasta.
Vaikka sinut kastettaisiin ja upotettaisiin kuinka monta kertaa tahansa, mutta sinä et uskoisi Jeesukseen, siis todella uskoisi Häneen ja Hänen puhumaansa Sanaan, et sinä olisi pelastettu, etkä olisi saanut syntyä uudeksi ylhäältä Jumalasta.
Monet nostavat ihmisten perinäissäännöt ja teot ylemmäksi Jeesusta ja ilmoittavat yksiselitteisesti, että jos et tee oikeassa järjestyksessä ja oikean kaavan mukaan määrättyjä asioita, et ole uskovainen. Se johtuu siitä, että kaikki eivät ole kelvollisia uskomaan Jeesuksen pelastustyöhön ja armoon, vaan jotakin heidän on saatava itse tehdä, jotta he saisivat tuntea ansaitsevansa armon. Armo ei ole ansaittavissa ja siksi monet jäävät ulos, sillä Jumalan viisaus ei puhuttele heitä, vaan he tahtovat omia siitä viisaudesta osansa.
Matteus 28
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Mark. 5:36
Mutta Jeesus ei ottanut kuullakseen, mitä puhuttiin, vaan sanoi synagoogan esimiehelle: "Älä pelkää, usko ainoastaan".
Mark. 11:22
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Pitäkää usko Jumalaan.
Mark. 16:16
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Luuk. 8:50
Mutta sen kuultuaan Jeesus sanoi hänelle: "Älä pelkää; usko ainoastaan, niin hän paranee".
Luuk. 16:31
Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
Luuk. 22:67
ja sanoivat: "Jos sinä olet Kristus, niin sano se meille". Hän vastasi heille: "Jos minä teille sanon, niin te ette usko;
Joh. 3:12
Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
Joh. 3:18
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
Joh. 4:21
Jeesus sanoi hänelle: "Vaimo, usko minua! Tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa.
Joh. 4:42
ja he sanoivat naiselle: "Emme enää usko sinun puheesi tähden, sillä me itse olemme kuulleet ja tiedämme, että tämä totisesti on maailman Vapahtaja".
Joh. 4:48
Niin Jeesus sanoi hänelle: "Ellette näe merkkejä ja ihmeitä, te ette usko".
Joh. 5:38
eikä teillä ole hänen sanaansa teissä pysyväisenä; sillä te ette usko sitä, jonka hän on lähettänyt.
Joh. 5:47
Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?"
Joh. 6:36
Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko.
Joh. 6:64
Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
Joh. 8:24
Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
Joh. 8:45
Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
Joh. 8:46
Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
Joh. 10:25
Jeesus vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.
Joh. 10:26
Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani.
Joh. 12:44
Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
Joh. 14:10
Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
Joh. 16:9
synnin, koska he eivät usko minuun;
Joh. 20:25
Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: "Me näimme Herran". Mutta hän sanoi heille: "Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko".
Ap. t. 3:16
Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne.
Ap. t. 16:31
Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".
Ap. t. 26:26
Kuningas kyllä nämä tietää, jonka tähden minä puhunkin hänelle rohkeasti. Sillä minä en usko minkään näistä asioista olevan häneltä salassa; eiväthän nämä ole missään syrjäsopessa tapahtuneet.
Ap. t. 27:25
Olkaa sentähden rohkealla mielellä, miehet; sillä minulla on se usko Jumalaan, että niin käy, kuin minulle on puhuttu.
Room. 3:26
jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
Room. 4:9
Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: "Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi".
Room. 4:14
Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
Room. 4:16
Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä
Room. 10:14
Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
Room. 10:17
Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Room. 14:22
Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;
1. Kor. 7:12
Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö;
1. Kor. 7:13
samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä.
1. Kor. 7:14
Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.
1. Kor. 7:15
Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.
1. Kor. 10:27
Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
1. Kor. 13:2
Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
1. Kor. 13:13
Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
1. Kor. 14:22
Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
Gal. 3:23
Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
Gal. 5:6
Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
Ef. 4:5
yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
2. Tess. 3:2
ja että me pelastuisimme nurjista ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen.
2. Tim. 1:5
kun mieleeni muistuu se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikellä ja joka, siitä olen varma, on sinullakin.
2. Tim. 2:2
Ja minkä olet kuullut minulta ja minkä monet ovat todistaneet, usko se luotettaville miehille, jotka sitten ovat soveliaita muitakin opettamaan.
Filem. 1:6
ja rukoukseni on, että sinun uskosi, se usko, joka on meille yhteinen, olisi väkevä kaiken hyvän tuntemisessa, mikä meillä Kristuksessa on.
Hepr. 11:1
Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
Jaak. 2:14
Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
Jaak. 2:18
Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
Jaak. 2:20
Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
Jaak. 2:22
Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
Jaak. 2:26
Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.
1. Piet. 2:7
Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"
1. Joh. 5:10
Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.
Ilm. 13:10
Jos kuka vankeuteen vie, niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko. tekoja *** kirjoitti:
monet julistavat!
Ihminen halusi olla yhtä viisas kuin Jumala ja se langetti ihmisen.
Yhäkin ihmisen pitää armoon tekoja sanella ja yhäkin se langettaa ihmisen. Ihminen kykenee harvoin ymmärtämään Jumalan täydellisen teon, joka on saatavissa armosta ja jossa Jumala tekee kaiken ihmisen puolesta, kastaa Pyhällä Hengellä ja näin synnyttää uudeksi ja antaa VOIMAN elää Jumalan käskyissä ja Jeesukseen uskossa.
Jeesus käski kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, mutta Hän ei antanut sääntöjä, miten kasteen on tapahduttava. Jos olisi välttämättä kastettava upottamalla, Hän olisi sen kertonut ja vakuuttanut omansa sillä tiedolla.
Hän kertoi tarkasti meille, mikä pelastaa meidät ja vakuutti meidät siitä: USKO PELASTAA ja usko muuttaa ihmisen, sillä uskon myötä Kristus tulee ihmisen sydämeen asumaan, eli ottaa sijan ihmisestä Itselleen ja näin ihminen on syntynyt Jumalasta.
Vaikka sinut kastettaisiin ja upotettaisiin kuinka monta kertaa tahansa, mutta sinä et uskoisi Jeesukseen, siis todella uskoisi Häneen ja Hänen puhumaansa Sanaan, et sinä olisi pelastettu, etkä olisi saanut syntyä uudeksi ylhäältä Jumalasta.
Monet nostavat ihmisten perinäissäännöt ja teot ylemmäksi Jeesusta ja ilmoittavat yksiselitteisesti, että jos et tee oikeassa järjestyksessä ja oikean kaavan mukaan määrättyjä asioita, et ole uskovainen. Se johtuu siitä, että kaikki eivät ole kelvollisia uskomaan Jeesuksen pelastustyöhön ja armoon, vaan jotakin heidän on saatava itse tehdä, jotta he saisivat tuntea ansaitsevansa armon. Armo ei ole ansaittavissa ja siksi monet jäävät ulos, sillä Jumalan viisaus ei puhuttele heitä, vaan he tahtovat omia siitä viisaudesta osansa.
Matteus 28
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Mark. 5:36
Mutta Jeesus ei ottanut kuullakseen, mitä puhuttiin, vaan sanoi synagoogan esimiehelle: "Älä pelkää, usko ainoastaan".
Mark. 11:22
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Pitäkää usko Jumalaan.
Mark. 16:16
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Luuk. 8:50
Mutta sen kuultuaan Jeesus sanoi hänelle: "Älä pelkää; usko ainoastaan, niin hän paranee".
Luuk. 16:31
Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
Luuk. 22:67
ja sanoivat: "Jos sinä olet Kristus, niin sano se meille". Hän vastasi heille: "Jos minä teille sanon, niin te ette usko;
Joh. 3:12
Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
Joh. 3:18
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
Joh. 4:21
Jeesus sanoi hänelle: "Vaimo, usko minua! Tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa.
Joh. 4:42
ja he sanoivat naiselle: "Emme enää usko sinun puheesi tähden, sillä me itse olemme kuulleet ja tiedämme, että tämä totisesti on maailman Vapahtaja".
Joh. 4:48
Niin Jeesus sanoi hänelle: "Ellette näe merkkejä ja ihmeitä, te ette usko".
Joh. 5:38
eikä teillä ole hänen sanaansa teissä pysyväisenä; sillä te ette usko sitä, jonka hän on lähettänyt.
Joh. 5:47
Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?"
Joh. 6:36
Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko.
Joh. 6:64
Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
Joh. 8:24
Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
Joh. 8:45
Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
Joh. 8:46
Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
Joh. 10:25
Jeesus vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.
Joh. 10:26
Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani.
Joh. 12:44
Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
Joh. 14:10
Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
Joh. 16:9
synnin, koska he eivät usko minuun;
Joh. 20:25
Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: "Me näimme Herran". Mutta hän sanoi heille: "Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko".
Ap. t. 3:16
Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne.
Ap. t. 16:31
Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".
Ap. t. 26:26
Kuningas kyllä nämä tietää, jonka tähden minä puhunkin hänelle rohkeasti. Sillä minä en usko minkään näistä asioista olevan häneltä salassa; eiväthän nämä ole missään syrjäsopessa tapahtuneet.
Ap. t. 27:25
Olkaa sentähden rohkealla mielellä, miehet; sillä minulla on se usko Jumalaan, että niin käy, kuin minulle on puhuttu.
Room. 3:26
jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
Room. 4:9
Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: "Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi".
Room. 4:14
Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
Room. 4:16
Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä
Room. 10:14
Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
Room. 10:17
Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Room. 14:22
Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;
1. Kor. 7:12
Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö;
1. Kor. 7:13
samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä.
1. Kor. 7:14
Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.
1. Kor. 7:15
Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.
1. Kor. 10:27
Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
1. Kor. 13:2
Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
1. Kor. 13:13
Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
1. Kor. 14:22
Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
Gal. 3:23
Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
Gal. 5:6
Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
Ef. 4:5
yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
2. Tess. 3:2
ja että me pelastuisimme nurjista ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen.
2. Tim. 1:5
kun mieleeni muistuu se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikellä ja joka, siitä olen varma, on sinullakin.
2. Tim. 2:2
Ja minkä olet kuullut minulta ja minkä monet ovat todistaneet, usko se luotettaville miehille, jotka sitten ovat soveliaita muitakin opettamaan.
Filem. 1:6
ja rukoukseni on, että sinun uskosi, se usko, joka on meille yhteinen, olisi väkevä kaiken hyvän tuntemisessa, mikä meillä Kristuksessa on.
Hepr. 11:1
Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
Jaak. 2:14
Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
Jaak. 2:18
Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
Jaak. 2:20
Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
Jaak. 2:22
Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
Jaak. 2:26
Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.
1. Piet. 2:7
Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"
1. Joh. 5:10
Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.
Ilm. 13:10
Jos kuka vankeuteen vie, niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko.Luterilaisuus korostaa uskoa, mutta ihminen tuomitaan tekojensa mukaan. Kun uskomme, se on motivaatio tekoihimme, mutta voimme olla myös tekemättä aivan tahtomme mukaan.
Lankeemus ei ollut vain halu olla viisas kuin Jumala, sillä meidät oli luotukin tulemaan Jumalan kuviksi ja kaltaisiksi. Kysymyksessä oli Jumalan käskyn rikkominen syömällä hyvän ja pahan tiedon puusta, kuten tuota rikkomusta kuvataan. Se ei ollut edes synti, sillä meillä oli lupa valita. Valinnasta seurasi muutos. Ihmisestä tuli kuolevainen ja hänet karkoitettiin Jumalan kasvojen edestä. Tätä vimmeksimainittua sanotaan hengelliseksi kuolemaksi.
Tiedettiin, että näin tulisi tapahtumaan. Siksi meille jo taivaassa oli varattu Vapahtaja. Hyväksyimme jo siellä ne olosuhteet, joihin joudumme syntyessämme maan päälle. Oli kuitenkin hyvin tärkeää, että ihminen teki ratkaisunsa omasta vapaasta tahdostaan.
Jeesus antoi esimerkin myös kastamistavasta. Raamatussa kuvatut kasteet tapahtivat paikoissa, joissa on paljon vettä. On aivan totta, ettei kaste yksin pelasta. Tarvitaan kaste ja parannus ja käskyjen pitäminen parhaan kykynsä mukaan. Ei myöskään usko yksin pelasta, sillä "usko ilman tekoja on kuollut." Tästä on hyvä kohta Jaak. 2:14-26.
Jae 20: "Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että usko ilman tekoja on hyödytön?" Jae 24: "Näette siis, että ihminen osioittautuu vahurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella."
Jae 26. "Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja."- tekoja ***
Tapani1 kirjoitti:
Luterilaisuus korostaa uskoa, mutta ihminen tuomitaan tekojensa mukaan. Kun uskomme, se on motivaatio tekoihimme, mutta voimme olla myös tekemättä aivan tahtomme mukaan.
Lankeemus ei ollut vain halu olla viisas kuin Jumala, sillä meidät oli luotukin tulemaan Jumalan kuviksi ja kaltaisiksi. Kysymyksessä oli Jumalan käskyn rikkominen syömällä hyvän ja pahan tiedon puusta, kuten tuota rikkomusta kuvataan. Se ei ollut edes synti, sillä meillä oli lupa valita. Valinnasta seurasi muutos. Ihmisestä tuli kuolevainen ja hänet karkoitettiin Jumalan kasvojen edestä. Tätä vimmeksimainittua sanotaan hengelliseksi kuolemaksi.
Tiedettiin, että näin tulisi tapahtumaan. Siksi meille jo taivaassa oli varattu Vapahtaja. Hyväksyimme jo siellä ne olosuhteet, joihin joudumme syntyessämme maan päälle. Oli kuitenkin hyvin tärkeää, että ihminen teki ratkaisunsa omasta vapaasta tahdostaan.
Jeesus antoi esimerkin myös kastamistavasta. Raamatussa kuvatut kasteet tapahtivat paikoissa, joissa on paljon vettä. On aivan totta, ettei kaste yksin pelasta. Tarvitaan kaste ja parannus ja käskyjen pitäminen parhaan kykynsä mukaan. Ei myöskään usko yksin pelasta, sillä "usko ilman tekoja on kuollut." Tästä on hyvä kohta Jaak. 2:14-26.
Jae 20: "Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että usko ilman tekoja on hyödytön?" Jae 24: "Näette siis, että ihminen osioittautuu vahurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella."
Jae 26. "Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja."tarvitaan ja usko synnyttää teot. Nämä teot ovat laupeuden ja armahtavaisuuden tekoja. Muistatko, miten Jumala sanoi, että laupeutta Minä tahdon, enkä uhria.
Jeesuksen aikana Israelin maassa oli paljon vettä ja lämpimät olosuhteet kastaa niissä vesissä. Jumala ei vaadi meiltä uhria, lain alaisesti veden saamista kokoon, jossa sopisi upotuskaste antaa, sillä tänäänkin on paikkoja, jossa vettä ei ole edes yhden henkilön kastamiseen. Siksi Hän vain käski kastaa yhteen kasteeseen, eli Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Joskus olen käväissyt kastepalstalla ja nähnyt alati käytävän kiistan ja monet syyttävät vaikkapa helluntailaisi siitä, että he ovat yhden kasteen sijasta ottaneet kaksi kastetta ja sanovat, että siinä toisessa kasteessa heihin meni paha ja toiset väittävät lapsikastetta paholaisen työksi.
Eivät he ymmärrä, että Jeesus tekee valintansa oman aivoituksensa mukaan heistä, joille antaa uuden elämän, kasvun ja Sanan mukaisen ilmoituksen ja siksi Hän on valinnut todistajikseen upotuskasteen saajia, aivan samoin, kuin lapsikasteen saajiakin, eikä Häntä sido ihmisten säännöt.
Jos olisin kehittymätön uskon tiellä, niin ehkä lankeaisin tuohon kaste kiistaan ja eri opinmuotoihin, mutta koska Jeesus on kasvattanut minut ilman yhdenkään ihmisen vaikutusta kasvatukseeni, olen saanut edetä Hengentiellä, enkä ole jäänyt kiini oppeihin ja muotoihin, vaan olen tullut rakkauteen ja vapauteen, uskon Jeesukseen ja elän Jumalan käskyissä, jotka eivät ole kenellekään raskaat. En elä ydessäkään kaavassa, vaan täydessä vapaudessa.
Kuten itsekin ilmaisit, kaste ei yksin pelasta, vaan sen tekee usko.
Isä rakastaa lapsiaa, eikä vaadi heiltä lainalaisia tekoja, vaan antaa heille Pyhän Hengen, joka opastaa kaikkeen kuuliaisuuteen, minkä Jumalan Sana meille opettaa. tekoja *** kirjoitti:
tarvitaan ja usko synnyttää teot. Nämä teot ovat laupeuden ja armahtavaisuuden tekoja. Muistatko, miten Jumala sanoi, että laupeutta Minä tahdon, enkä uhria.
Jeesuksen aikana Israelin maassa oli paljon vettä ja lämpimät olosuhteet kastaa niissä vesissä. Jumala ei vaadi meiltä uhria, lain alaisesti veden saamista kokoon, jossa sopisi upotuskaste antaa, sillä tänäänkin on paikkoja, jossa vettä ei ole edes yhden henkilön kastamiseen. Siksi Hän vain käski kastaa yhteen kasteeseen, eli Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Joskus olen käväissyt kastepalstalla ja nähnyt alati käytävän kiistan ja monet syyttävät vaikkapa helluntailaisi siitä, että he ovat yhden kasteen sijasta ottaneet kaksi kastetta ja sanovat, että siinä toisessa kasteessa heihin meni paha ja toiset väittävät lapsikastetta paholaisen työksi.
Eivät he ymmärrä, että Jeesus tekee valintansa oman aivoituksensa mukaan heistä, joille antaa uuden elämän, kasvun ja Sanan mukaisen ilmoituksen ja siksi Hän on valinnut todistajikseen upotuskasteen saajia, aivan samoin, kuin lapsikasteen saajiakin, eikä Häntä sido ihmisten säännöt.
Jos olisin kehittymätön uskon tiellä, niin ehkä lankeaisin tuohon kaste kiistaan ja eri opinmuotoihin, mutta koska Jeesus on kasvattanut minut ilman yhdenkään ihmisen vaikutusta kasvatukseeni, olen saanut edetä Hengentiellä, enkä ole jäänyt kiini oppeihin ja muotoihin, vaan olen tullut rakkauteen ja vapauteen, uskon Jeesukseen ja elän Jumalan käskyissä, jotka eivät ole kenellekään raskaat. En elä ydessäkään kaavassa, vaan täydessä vapaudessa.
Kuten itsekin ilmaisit, kaste ei yksin pelasta, vaan sen tekee usko.
Isä rakastaa lapsiaa, eikä vaadi heiltä lainalaisia tekoja, vaan antaa heille Pyhän Hengen, joka opastaa kaikkeen kuuliaisuuteen, minkä Jumalan Sana meille opettaa.Raamatussa ei ole ainoatakaan kohtaa, jossa olisi kerrottu muusta tavasta. En usko, että veden vähyys voisi olla este upotuskasteelle. Se on kertatapahtuma kunkin kohdalla. Sitä varten voi lähteä kauemmaksikin. Lähistölläkin on yleensä aina joki, järvi tai meri. Purokin voidaan padota niin, että saadaan riittävä syvyys upottamiseen.
Kasteeseen liittyy vanhan ihmisen hautaamisen ja uuden syntymisen vertauskuva. Kaikkein tärkeintä on se, ettei pyhissä kirjoituksissa ole osoitettu mitään muuta tapaa kastaa.- on asia ***
Tapani1 kirjoitti:
Raamatussa ei ole ainoatakaan kohtaa, jossa olisi kerrottu muusta tavasta. En usko, että veden vähyys voisi olla este upotuskasteelle. Se on kertatapahtuma kunkin kohdalla. Sitä varten voi lähteä kauemmaksikin. Lähistölläkin on yleensä aina joki, järvi tai meri. Purokin voidaan padota niin, että saadaan riittävä syvyys upottamiseen.
Kasteeseen liittyy vanhan ihmisen hautaamisen ja uuden syntymisen vertauskuva. Kaikkein tärkeintä on se, ettei pyhissä kirjoituksissa ole osoitettu mitään muuta tapaa kastaa.josta todella ei kannata kenenkään kiistellä. Viimein perillä näemme hyväksyikö Jumala kotiin lapsikasteella kastetun, jonka Hän Itse kastoi Pyhällä Hengellä.
Paljon hyödyllisempää on kasvaa Jumalan Hengen tuntemiseen Sanan kautta. Sana kertoo meille tästä vapaudesta, jonka Jeesus omilleen antaa. Jeesus ei ikinä suostunut ihmisten ahtaisiin rajoituksiin, vaan toimi aina rakkauden ja vilpittömyyden Hengessä ja täydessä vapaudessa ja siihen meilläkin on oikeus kasvaa, sillä Kristus joka asuu meissä, on yhäkin ytä vapaa ja rauhallinen, kuin oli maanpäällä ollessaan.
Tapani1, sinä olet ajatteleva ja harkitseva ihminen ja siksi kysyn sinulta mielipidettä, jota en monilta muilta tahdo kysyä.
Kertoisitko, että mihin ihminen panee toivonsa ja mistä ihminen ottaa vastaan luottamuksen, jos hän lukee kirjoituksia, jotka tulevat ulkopuolelta Jumalan Sanan. Mistä ihminen tietää niiden totuudellisuuden, jos ne kirjoitukset tuovat niin "uutta", että Raamattu ei niistä kerro ja miten kirjoitukset, jotka näyttäisivät korjaavan edeltämiänsä kirjoituksia alati, voivat olla kenenkään luottamuksen arvoisia.
Raamattua ei ole koskaan korjattu, eikä sen Sanomaa muutettu. Se on kerralla annettu täydellisenä ja siksi ihmettelen heitä, jotka uskovat sanomiin, joita muutetaan aika ajoin, joka yhteiskunnan painostuksen takia, tai kirjoittajan mielen mukaan.
En yhäkään arvostele Mormonikirjaa, sillä se ei ole minulle tuttu, mutta monista muista kirjoituksista, en tiedä löytyvätkö Mormonikirjasta, olen täältä saanut lukea ja olen hyvin ihmeissäni ja kummastelen.
Kiitos paljon jos vastaat tälläiseen uteluun. - V.Mayfield
on asia *** kirjoitti:
josta todella ei kannata kenenkään kiistellä. Viimein perillä näemme hyväksyikö Jumala kotiin lapsikasteella kastetun, jonka Hän Itse kastoi Pyhällä Hengellä.
Paljon hyödyllisempää on kasvaa Jumalan Hengen tuntemiseen Sanan kautta. Sana kertoo meille tästä vapaudesta, jonka Jeesus omilleen antaa. Jeesus ei ikinä suostunut ihmisten ahtaisiin rajoituksiin, vaan toimi aina rakkauden ja vilpittömyyden Hengessä ja täydessä vapaudessa ja siihen meilläkin on oikeus kasvaa, sillä Kristus joka asuu meissä, on yhäkin ytä vapaa ja rauhallinen, kuin oli maanpäällä ollessaan.
Tapani1, sinä olet ajatteleva ja harkitseva ihminen ja siksi kysyn sinulta mielipidettä, jota en monilta muilta tahdo kysyä.
Kertoisitko, että mihin ihminen panee toivonsa ja mistä ihminen ottaa vastaan luottamuksen, jos hän lukee kirjoituksia, jotka tulevat ulkopuolelta Jumalan Sanan. Mistä ihminen tietää niiden totuudellisuuden, jos ne kirjoitukset tuovat niin "uutta", että Raamattu ei niistä kerro ja miten kirjoitukset, jotka näyttäisivät korjaavan edeltämiänsä kirjoituksia alati, voivat olla kenenkään luottamuksen arvoisia.
Raamattua ei ole koskaan korjattu, eikä sen Sanomaa muutettu. Se on kerralla annettu täydellisenä ja siksi ihmettelen heitä, jotka uskovat sanomiin, joita muutetaan aika ajoin, joka yhteiskunnan painostuksen takia, tai kirjoittajan mielen mukaan.
En yhäkään arvostele Mormonikirjaa, sillä se ei ole minulle tuttu, mutta monista muista kirjoituksista, en tiedä löytyvätkö Mormonikirjasta, olen täältä saanut lukea ja olen hyvin ihmeissäni ja kummastelen.
Kiitos paljon jos vastaat tälläiseen uteluun.Mutta haluaisin liittää minun todistukseni siihen mitä Tapani on sinulle kertonut.
Kirjoitit:
"Raamattua ei ole koskaan korjattu, eikä sen Sanomaa muutettu. Se on kerralla annettu täydellisenä ja siksi ihmettelen heitä, jotka uskovat sanomiin, joita muutetaan aika ajoin, joka yhteiskunnan painostuksen takia, tai kirjoittajan mielen mukaan."
Sinä olet hiukan erehtynyt. Raamattu ei ole kerralla annettu. Siis, tämä on ihan varmaa historiaa. Raamatun kirjat, kirjeet, ja eri kirjoitukset annettiin profetian kautta ajasta aikaan. Nämä kirjoitukset ei pistetty yhteen kokoelmaan lopullisesti, vasta kuin monta sataa vuotta alkuperäisten apostolien jälkeen. Tähän mennessä, luopumus totuudesta oli jo tapahtunut, ja papit oli muuttaneet monta selkeätä ja yksinkertaista asiaa. Ne monet neuvostot jotka päättivät mikä menee Raamattuun ja mikä ei, tekivät sen ihmisviisaudella, eikä oikean pappeuden valtuudella, tai profetian avulla. Raamatusta puuttuu monta sanaa mitä Jumala oli meille antanut.
Raamatussa on kuitenkin totuutta, mutta oli tarpeellista Jumalan palauttaa monet selkeä ja yksinkertaiset totuudet jotka ovat hävinneet ihmisten takia. Siksi hän valmisti Mormonin kirjan meille palvelioidensa profeettojen kautta. Herra tiesi että Hänen sanoja muutetaan enne viimeisiä aikoja, ja että luopumus tulisi tapahtumaan. Siksi hän johti Lehin ja hänen perheensä Jerusalemista Amerikkan manterelle ja ilmoitti heille totuudensa profeettojen kautta. Nefi, Lehin poika, ja heidän jälkeläiset pitivät aikakirjaa heidän profetioista. Siitä me saatiin Mormonin kirja.
Mormonin kirja, yhdessä Raamatun kansaa todistaa Kristuksesta, ja selventää monta asiaa mitä on ihmisten takia hävinnyt Raamatusta tai on tullut epäselväksi, kuten oikea tapa kastaa.
Se sama tapa miten Herra ilmoitti tahtonsa muinaisina aikoina, tapahtuu meidänkin aikana. Herra on kutsunut profeetan, ja profeettojen sanat kirjoitetaan ylös.
Jumalan Sana, ei ole kirja. Jumalan Sana on Jeesus Kristus. Siis, Jumalan sana ei ole yksi kirja, vaan jokainen sana joka tulle Herralta meille. Miten me tiedetään että joku sanoma on Jumalalta? Uskon rukouksen kautta, Herra on luvannut vastata meille Hengensä kautta.
Voimme lukea ja pohtia asioita mielessämme ja sydämmessämme, ja sitten kysyä vilmpittömästi Taivaalliselta Isältä, Kristuksen nimessä, niin saamme vastauksen Pyhän Hengen kautta. Näin sinä voit tietää Mormonin kirjasta esimerkiksi, onko se Jumalan sanaa vai ei.
Näin minä olen tehnyt, ja todistan sinulle ja muille lukijalle, että Mormonin kirja on totta, ja että se on Jumalan sanaa. Todistan että Jeesus Kristus ei ole kuollut, mutta Hän elää ja välittää meistä nykypäivinä niinkuin muinaisina aikoina.
V.Mayfield on asia *** kirjoitti:
josta todella ei kannata kenenkään kiistellä. Viimein perillä näemme hyväksyikö Jumala kotiin lapsikasteella kastetun, jonka Hän Itse kastoi Pyhällä Hengellä.
Kiitos paljon jos vastaat tälläiseen uteluun.Olen juuri lukenut teologian professori Heikki Räisäsen kirjan "Rosoinen Raamattu", WSOY 2006. Siinä on hänen eri tilaisuuksissa pitämiään puheita ja lehtiartikkeleita muokattuina niin, että pällekkäisyyksiä on osin vältetty. Raamattu ei ole aivan sellainen kuin ajattelet:
"Raamattua ei ole koskaan korjattu, eikä sen Sanomaa muutettu. Se on kerralla annettu täydellisenä ja siksi ihmettelen heitä, jotka uskovat sanomiin, joita muutetaan aika ajoin, joka yhteiskunnan painostuksen takia, tai kirjoittajan mielen mukaan."
Tässä jotain kirjasta:
"Olin kirjoittanut lukion oppikirjaksi käsikirjoituksen. Aivan yksinkertainen, normaaleihin historiallisiin menetelmiin pohjautuva esitys Raamatun synnystä, sisällöstä ja tulkinnasta ei kuitenkaan saanut piispainkokouksen puoltoa. Jopa silloinen tuleva arkkipiispa, Mikko Juva ja John Vikström, asettuivat sitä vastaan.
Kouluhallituksen ylitarkastaja Olavi Aula kirjoitti lausunnon, jossa puhuttiin yhteiskuntarauhasta ja siitä, mitä koululaiset kestävät. "Vuosisatoja kestäneen opetuksen seurauksena kansan uskonnollinen vakaumus ei kestä sitä, mitä teologisessa tiedekunnassa papeille jo ajat sitten on eksegetiikassa opetettu..." Todellisuudessa oli kysymyus siitä, mitä jotkut uskonnonopetajat eivät kestä. Oppilaiden mahdollisuutta omaan kokemiseen ja sen työstämiseen uskonnonopetuksen yhteydessä pyrittiin siis virkamieskonstein rajoittamaan. Prosessi on dokumetoitu Vartijassa 1984.
"Raamattutiedosta" ei tullut koulukirjaa. Sen sijaan samaa kirjaa luetettiin pitkään teologisen tiedekunnan pääsykokeeseen tulijoilla. (Heikki Räisänen -Esko Saarinen, Raamattutitieto, Otava, 5. painos 1995.)
(Sitaatti päättyy)
Raamattu on "rosoinen". Sitä voidaan tulkita monin tavoin. Se on ihmisten kokoama ja kirjoittama, Siinä on lukuisia virheitä. Niinpä synoptiset evankeliumit (Matteus, Markus ja Luukas), jotka kertovat samoista asioista, poikkeavat monin kohdin toisistaan eli sama asia kerrotaan eri sisältöisesti.
Jotta saisimme tietää totuuden, on tarvittu uusia ilmoituksia ja kirkon palautus. Nuo uudet ilmoitukset voimme tuntea todeksi samoin, kuin voimme tuntea todeksi sen, mitä Raamatussa on totta silloin, kun annamme Hengen valistaa ymmärrystämme. Kirjaimellinen tulkinta ei kelpaa kaikissa kohdin. Olemme saaneet Mormonin kirjan, Oppi ja liitot -kirjan, ja Kallisarvoisen helmen. Ne kaikki yhdessä antavat ymmärrystä, jota ei voi saada Raamatusta sen ristiriitaisuuksien vuoksi.- sekoittaa entisestään.
Tapani1 kirjoitti:
Olen juuri lukenut teologian professori Heikki Räisäsen kirjan "Rosoinen Raamattu", WSOY 2006. Siinä on hänen eri tilaisuuksissa pitämiään puheita ja lehtiartikkeleita muokattuina niin, että pällekkäisyyksiä on osin vältetty. Raamattu ei ole aivan sellainen kuin ajattelet:
Tässä jotain kirjasta:
"Olin kirjoittanut lukion oppikirjaksi käsikirjoituksen. Aivan yksinkertainen, normaaleihin historiallisiin menetelmiin pohjautuva esitys Raamatun synnystä, sisällöstä ja tulkinnasta ei kuitenkaan saanut piispainkokouksen puoltoa. Jopa silloinen tuleva arkkipiispa, Mikko Juva ja John Vikström, asettuivat sitä vastaan.
Kouluhallituksen ylitarkastaja Olavi Aula kirjoitti lausunnon, jossa puhuttiin yhteiskuntarauhasta ja siitä, mitä koululaiset kestävät. "Vuosisatoja kestäneen opetuksen seurauksena kansan uskonnollinen vakaumus ei kestä sitä, mitä teologisessa tiedekunnassa papeille jo ajat sitten on eksegetiikassa opetettu..." Todellisuudessa oli kysymyus siitä, mitä jotkut uskonnonopetajat eivät kestä. Oppilaiden mahdollisuutta omaan kokemiseen ja sen työstämiseen uskonnonopetuksen yhteydessä pyrittiin siis virkamieskonstein rajoittamaan. Prosessi on dokumetoitu Vartijassa 1984.
"Raamattutiedosta" ei tullut koulukirjaa. Sen sijaan samaa kirjaa luetettiin pitkään teologisen tiedekunnan pääsykokeeseen tulijoilla. (Heikki Räisänen -Esko Saarinen, Raamattutitieto, Otava, 5. painos 1995.)
(Sitaatti päättyy)
Raamattu on "rosoinen". Sitä voidaan tulkita monin tavoin. Se on ihmisten kokoama ja kirjoittama, Siinä on lukuisia virheitä. Niinpä synoptiset evankeliumit (Matteus, Markus ja Luukas), jotka kertovat samoista asioista, poikkeavat monin kohdin toisistaan eli sama asia kerrotaan eri sisältöisesti.
Jotta saisimme tietää totuuden, on tarvittu uusia ilmoituksia ja kirkon palautus. Nuo uudet ilmoitukset voimme tuntea todeksi samoin, kuin voimme tuntea todeksi sen, mitä Raamatussa on totta silloin, kun annamme Hengen valistaa ymmärrystämme. Kirjaimellinen tulkinta ei kelpaa kaikissa kohdin. Olemme saaneet Mormonin kirjan, Oppi ja liitot -kirjan, ja Kallisarvoisen helmen. Ne kaikki yhdessä antavat ymmärrystä, jota ei voi saada Raamatusta sen ristiriitaisuuksien vuoksi.Entistä sekavammaksi menee, jos lisätään vielä tuo "palautus". Pitääkö lapsille toisiaan opettaa esim. että moniavioisuus on ikuinen periaate ja moraalisesti aivan oikein, mutta tällä hetkellä se ei ole voimassa, mutta tulee taas joskus olemaan?
sekoittaa entisestään. kirjoitti:
Entistä sekavammaksi menee, jos lisätään vielä tuo "palautus". Pitääkö lapsille toisiaan opettaa esim. että moniavioisuus on ikuinen periaate ja moraalisesti aivan oikein, mutta tällä hetkellä se ei ole voimassa, mutta tulee taas joskus olemaan?
niin ei tule lakaista pöydän alle mitään, mitä on Raamatussa. Jokaiselle tulisi antaa tilaisuus muodostaa omakohtainen näkemys. Mitä sitten opetetaan missäkin iässä, on opetustaidollinen kysymys. Kirkossamme opetus tähtää aidon ymmärryksen ja todistuksen saamiseen.
Moniavioisuus oli VT:n aikana Jumalan hyväksymä, kun se tapahtui profeetan "käden alla". Se voi edelleen olla voimassa, jos siitä saadaan käsky. Tämä koskee myös iankaikkisuutta.- en ***
Tapani1 kirjoitti:
niin ei tule lakaista pöydän alle mitään, mitä on Raamatussa. Jokaiselle tulisi antaa tilaisuus muodostaa omakohtainen näkemys. Mitä sitten opetetaan missäkin iässä, on opetustaidollinen kysymys. Kirkossamme opetus tähtää aidon ymmärryksen ja todistuksen saamiseen.
Moniavioisuus oli VT:n aikana Jumalan hyväksymä, kun se tapahtui profeetan "käden alla". Se voi edelleen olla voimassa, jos siitä saadaan käsky. Tämä koskee myös iankaikkisuutta.kykene vakuuttamaan teitä Uuden Testamentin Sanan totuudellisuudesta ja siitä, että se toimii meidän kohdallamme, jotka olemme saaneet oikeuden syntyä uudeksi ylhäältä. Voin vain rukoilla puolestanne.
Sana on elävä, koska Jeesus Kristus on Sana ja näin olemme Häneen osallisia, kun syömme Häntä Sanana.
Itse olen kokenut ihmeet, olen kuoleman sängystäkin teho-osastolla hetkessä parannettu, niin että lääkärikunta kertoi minulle, että missä kaksi tai useampi lääkäri oli yhdessä, siellä puhuttiin vain tapauksestani.
Jatkuvasti saan kokea ihmeitä.
Merkit siis seuraavat uskoani. Jos merkit ei seuraa uskoa, on ajateltava, missä on vika, sillä Raamattu Ilmoittaa, että merkit seuraavat uskoa Jeesukseen.
Uudesta Testamentista on alun alkaen, evankeliumin kirjoitusten jälkeen tehty niin paljon kopioita, että tänäänkin voidaan kopiostakin tarkistaa alkuperäiset evankeliumit ja ne ovat yhteneiset.
Papit ja kirjoitustaitoiset alkoivat heti kopiontityönsä ja siksi kukaan ei voi väittää, että Sanoma olisi muuttunut. Mistään muusta kirjoituskesta ei ole sellaisia määriä tehty kopiointeja ja senkin pitäisi kertoa se, että Sana puhutteli heti ilmestyttyään kirjoitettuna ja se puhutteli heti Jeesuksen tuotua sen tänne, eikä ole lakannut sitä tekemästä.
Uuden Testamentin Sanoma on täysin selkeä, mutta yksikään ei kykene sitä ihmisjärjellä näkemään, vaan kun Pyhä Henki on mukana, avautuu selkeä ja kirkas Sanoma. Merkit seuraavat heitä, jotka sen uskovat, he saavat täysin uuden elämän. - Huh, huh!
Tapani1 kirjoitti:
Moniavioisuus oli VT:n aikana Jumalan hyväksymä, kun se tapahtui profeetan "käden alla". Se voi edelleen olla voimassa, jos siitä saadaan käsky. Tämä koskee myös iankaikkisuutta.On melkoisen vaarallista opettaa lapsille moista moraalittomuutta, jopa Jumalan sanana!
- to..
Tapani1 kirjoitti:
Moniavioisuus oli VT:n aikana Jumalan hyväksymä, kun se tapahtui profeetan "käden alla". Se voi edelleen olla voimassa, jos siitä saadaan käsky. Tämä koskee myös iankaikkisuutta.alla? Kehität selityksiä asioihin jotka eivät myöhäiisä uustulkintoja kaipaa, koska VT kirjoitettiin aikana ja yhteisössä jossa moniavioisuus ja naisten alistettu asema oli normi.Ei ollut solmittuja avioliittoja tai moraalia joka olisi pitänyt yhtä naista vaikka kuutta parempana. Tapahtuiko sotasaalistyttöjen omaan käyttöön otto myös "profeetan käden alla? Muinaista lähi-itää tapoineen ei ole syytä kaunistella, se ei anna Raamatulle mitään lisäsarvoa, vaan päinvastoin tekee siitä kummajaiskirjan, mielikuvitusopuksen kaukana siitä miten sen kirjoitusajan ihmiset elivät ja ajattelivat. Historian tutkimus on antanut meille niin paljon tietoa että luulla ei tarvitse. Jotenkin vielä ymmärrän että pidetään kiinni nefeistä sun muista, joista ei todisteita ole, mutta lähi-idän historiaa ei sentään voi kuvitella uusiksi, se oli mikä oli ja tunnetaan todella hyvin.
- to...
Tapani1 kirjoitti:
Olen juuri lukenut teologian professori Heikki Räisäsen kirjan "Rosoinen Raamattu", WSOY 2006. Siinä on hänen eri tilaisuuksissa pitämiään puheita ja lehtiartikkeleita muokattuina niin, että pällekkäisyyksiä on osin vältetty. Raamattu ei ole aivan sellainen kuin ajattelet:
Tässä jotain kirjasta:
(Sitaatti päättyy)
Jotta saisimme tietää totuuden, on tarvittu uusia ilmoituksia ja kirkon palautus. Nuo uudet ilmoitukset voimme tuntea todeksi samoin, kuin voimme tuntea todeksi sen, mitä Raamatussa on totta silloin, kun annamme Hengen valistaa ymmärrystämme. Kirjaimellinen tulkinta ei kelpaa kaikissa kohdin. Olemme saaneet Mormonin kirjan, Oppi ja liitot -kirjan, ja Kallisarvoisen helmen. Ne kaikki yhdessä antavat ymmärrystä, jota ei voi saada Raamatusta sen ristiriitaisuuksien vuoksi.poimit itsellesi sopivat rusinat Räisäsen kirjasta? Raamattu kun ei tutkimuksen ja tiedon mukaan ole sellainenkaan kuin sinä ajattelet ja olet esittänyt. Sen alkukertomukset ovat paikkansapitämättömiä oman ajan selityksiä sille mistä maailma ja ihmiset ovat tulleet. Raamatun esittämä Israelin historia on pitkälle kuvitteellista, vasta jossain 800 luvulla ollaan siinä historiassa joka todella tapahtui tosin virheitä ja puutteita on siitäkin eteenpäin paljon. Teilläkö on tämäkin oikein uuden ilmoituksen ansioista? Ei ole siltä kuulostanut.
- zappax
on asia *** kirjoitti:
Kiitos paljon jos vastaat tälläiseen uteluun."Raamattua ei ole koskaan korjattu, eikä sen Sanomaa muutettu. Se on kerralla annettu täydellisenä ja siksi ihmettelen heitä, jotka uskovat sanomiin, joita muutetaan aika ajoin, joka yhteiskunnan painostuksen takia, tai kirjoittajan mielen mukaan."
Oletko ottanut sen asian huomioon että ennekuin Raamattu koottiin, niin mitään varmuutta ei ole siitä että kuinka oikeita nuo Raamaattuun hyväksyt kirjat olivat?
Siis varmasti on niin että Raamattuun hyväksytyt tekstit eivät oleet alkuperäisiä, eikä sii svoida poissulkea sitä etteikö niissä olisi virheitä?
Toisaalta taas, meillä on lukemattomia versioita raamatusta, mikä niistä on oikea?
"Paljon hyödyllisempää on kasvaa Jumalan Hengen tuntemiseen Sanan kautta."
Niin... Mutta miksi sen pitäisi rajoittua Raaamtun lukemiseen? Katso lisäselvitystä alla...
Tämän osoitit Tapanille, mutta sallinet minunkin hieman kommentoida:"Kertoisitko, että mihin ihminen panee toivonsa ja mistä ihminen ottaa vastaan luottamuksen, jos hän lukee kirjoituksia, jotka tulevat ulkopuolelta Jumalan Sanan."
Mistä ihmiset, ennekuin Raamattu koottiin, lukivat Jumalan Sanaa? Eivät mistään Raamatusta! Vaan myöskin niistä teksteistä, jotka jätettiin pois Raamatusta.
'Mistä ihminen tietää niiden totuudellisuuden, jos ne kirjoitukset tuovat niin "uutta", että Raamattu ei niistä kerro ...'
Samoin kuin ennen Raamatun kokoamistakin - Pyhän Hengen kautta.
"..ja miten kirjoitukset, jotka näyttäisivät korjaavan edeltämiänsä kirjoituksia alati, voivat olla kenenkään luottamuksen arvoisia."
Juuri siksi ne ovat luottamuksen arvoisia, koska ihminen tekee virheitä!
"Raamattua ei ole koskaan korjattu, eikä sen Sanomaa muutettu. Se on kerralla annettu täydellisenä..."
Raamattu siis on tietyn paneelin päätöksellä koottu yhteen tietyistä kirjoituksista - sitä siis ei esim. Herra "antanut"... Vaan valta-poliittisin päätöksin koottiin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1214002Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1793837Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi292606Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs82384100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es322163Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks41746Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa481362Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut731300Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241271Ei ne päivät ole samanlaisia...
Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah35989