Sebring vai 300M

Ostamassa

Olen ostamassa joko 03/04-mallisen Sebringin, tai vaihtoehtona on myös esim vm-00 300M, molemmat 2,7-koneilla.
Sebringin saisi noin 15.00€, ajettu alle 100tkm, ja taas 300M kilometrejä olisi noin 140t ja vähän halvempikin...kumpi kannattaisi??
Oliko niin, ettei tuossa 2,7-koneessa ole hihnaa, jota tarvitsisi vaihtaa?
Muita kokemuksia??

18

3902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Ostamassa

        Hmm...olisikohan sitten turvallisempaa katsella 2,0-Sebringiä...??


      • Anonyymi
        Ostamassa kirjoitti:

        Hmm...olisikohan sitten turvallisempaa katsella 2,0-Sebringiä...??

        Katselenko vai ajanko? Ostanko vai katsonko? häh? Ohjeesi on perseestä


    • asentaja..

      Koneessa ei ole hihnaa. Se juuri tekeekin siitä ongelmallisen.
      Ketjurakennelma on onneton ja kallis vaihtaa.
      Koneen korkein elinikä on 200000 km.

      • Jani123

        Tämän voisi vaikka aloittaa sanoin "hirveetä tuubaa!" mutta olkoon nyt.
        Aika raju väite, että ketju olisi hihnaa ongelmallisempi. En ala kertaamaan näiden teknisten ratkaisujen eroja yms. mutta kestossa ketju voittaa hihnan 6-0. Ainoa todellinen syy miksi hihnoja käytetään on halvemmat valmistuskustannukset. Tekosyinä on esitetty mm. meluttomuus.. mutta se nyt on lähinnä tekosyy.

        Entä mistä tuo 200 tuhatta tulee? Olen nähnyt useampia 2.7l 300M:iä joilla on ajettu yli 300 tuhatta eikä moottori ole ollut moksiskaan. JOS ketju sitten olisikin vaihtokunnossa niin mitä sitten? Saahan sen vaihdettua/vaihdatettua. En oikein keksi miksi vaihto olisi sen kalliimpaa kuin hihnankaan? Kallista se varmasti on mutta kilometrimäärään nähden ei niinkään.

        Jenkkilästä kantautuvat kauhutarinat moottorien leviämisistä on myös aika naurettavia. Jos asiaa tutkii vähän pidemmälle niin voi huomata, että hajonneissa moottoreissa (ja laatikoissa) on käytetty aivan vääriä öljyjä jotka sitten kuohuu ja aiheuttaen sitä kautta konerikkoja. Jenkeissä "on ihan tavallista", että kotipihalla vaihdetaan ihan itse koneeseen halvimmat mahdolliset öljyt sitten kun edelliset on kuluneet niin vähiin, että öljyvalo syttyy. Noin huonoja öljyjä ei suomessa ole edes myynnissä.. tai itseasiassa oli eräässä suomessakin toimivassa saksalaisessa halpaketjussa jokin aika sitten mutta niistä taisi tulla sen verran sanomista, ettei ko. öljyjä ole sen koomin myynnissä näkynyt.


      • Kolmas Chrysler

        Itsekin kuulisin mielelläni kovaa faktaa tällaisten "kestää vain X kilometriä" -tyyppisten väitteiden sijasta. Jos nimim. asentajalla on kertoa oikeita esimerkkejä (Suomesta, maahantuojan suositusten mukaisesti synteettisillä öljyillä huolletuista koneista), niin antaa tulla.

        Jenkkien herjasaitit ei kiinnosta eikä hetkauta, niitä löytyy ihan joka automerkistä. Muuten esim. noista väitetyistä moottorin laukeamisista ("oil sludge") saa googlaamalla laadustaan maineikkaalle Toyotalle enemmän osumia kuin Chryslerille!) Jonkun pitää noita linkkejä vaan aina täällä levittää...aika säälittävää itse asiassa ettei koko avarasta netistä tunnu löytyvän muuta kuin nuo samat vaivaiset linkit joka kerta, mutta jollainhan häiriköiden on hupinsa saatava.


      • eliniän

        olet mitannut, vauxhall vivastako?


      • Anonyymi
        Jani123 kirjoitti:

        Tämän voisi vaikka aloittaa sanoin "hirveetä tuubaa!" mutta olkoon nyt.
        Aika raju väite, että ketju olisi hihnaa ongelmallisempi. En ala kertaamaan näiden teknisten ratkaisujen eroja yms. mutta kestossa ketju voittaa hihnan 6-0. Ainoa todellinen syy miksi hihnoja käytetään on halvemmat valmistuskustannukset. Tekosyinä on esitetty mm. meluttomuus.. mutta se nyt on lähinnä tekosyy.

        Entä mistä tuo 200 tuhatta tulee? Olen nähnyt useampia 2.7l 300M:iä joilla on ajettu yli 300 tuhatta eikä moottori ole ollut moksiskaan. JOS ketju sitten olisikin vaihtokunnossa niin mitä sitten? Saahan sen vaihdettua/vaihdatettua. En oikein keksi miksi vaihto olisi sen kalliimpaa kuin hihnankaan? Kallista se varmasti on mutta kilometrimäärään nähden ei niinkään.

        Jenkkilästä kantautuvat kauhutarinat moottorien leviämisistä on myös aika naurettavia. Jos asiaa tutkii vähän pidemmälle niin voi huomata, että hajonneissa moottoreissa (ja laatikoissa) on käytetty aivan vääriä öljyjä jotka sitten kuohuu ja aiheuttaen sitä kautta konerikkoja. Jenkeissä "on ihan tavallista", että kotipihalla vaihdetaan ihan itse koneeseen halvimmat mahdolliset öljyt sitten kun edelliset on kuluneet niin vähiin, että öljyvalo syttyy. Noin huonoja öljyjä ei suomessa ole edes myynnissä.. tai itseasiassa oli eräässä suomessakin toimivassa saksalaisessa halpaketjussa jokin aika sitten mutta niistä taisi tulla sen verran sanomista, ettei ko. öljyjä ole sen koomin myynnissä näkynyt.

        Sebringin vaihteistossa on käytettävä valmistajan suosittelemaa öljyä.
        Mottoriöljy voi olla halpaa Mobilia.


    • 300M harkinnut

      Melkein ostin 300M:n, mutta valinta kohdistui toiseen isoon jenkkisedaniin koska Chrysler-kauppiaan hyvitys vanhasta autosta ei miellyttänyt. Tuli kyllä taustatutkimusta ämmästä tehtyä, joten tässä mielipiteeni:

      300M on selvästi parempi auto kuin Sebring, joka sekin kyllä on hinta-laatusuhteeltaan verraton peli. 300M on lähes täydellisesti varustettu, ajettavuudeltaan isojen etuvetojen kärkeä ja kaikenlisäksi melkoisen ripeä. Jenkkien luotettavuustilastoissa se oli aikanaan isojen sedanien kärjessä. Luokassaan suurta rengasmelua on yleisesti ottaen pidetty auton suurimpana heikkoutena, mutta Sebring ei kyllä ole tässä suhteessa ainakaan parempi.

      Sisältä 300M on varsinkin nahkaverhoiltuna todella selvästi kalliimman näköinen auto kuin Sebring. Melkein sanoisin että 300M:n mittaristo on arvokkaamman näköinen kuin 300C:ssä.

      Isommassa 3.5L koneessa on polleja 258 kappaletta, ja se on pienempää 2.7L kutosta paremmassa maineessa. Eipä siinäkään mitään vikaa ole. Kuten joku jo sanoikin, ovat oil sludge -ongelmat liioiteltuja ja pääosin huonojen jenkkiöljyjen syytä. 3.5L kone on hihnalla, mutta hihna on pitkäikäinen (olikohan 160tkm) ja vaihto ei ole mitenkään poikkeuksellisen vaikeaa (= kallista).

      Laatikko on sukua Voyagerin ongelmalliselle nelipykäläiselle elektroniselle automaatille, mutta sitä on vahvistettu huomattavasti samalla kun siihen laitettiin kulmavaihteisto (paksu ketju). Vanha saarna, mutta tsekkaa huoltohistoria laatikon osalta! Väärät öljyt voivat ihan oikeasti rikkoa tämän lootan.

      300M:ään tuli erittäin lievä facelift 2001, jota valtaosa ei varmaan edes tunnista. Takavalot muuttuivat linsseiltään kirkaammiksi, pakkivalo koko takavalon levyiseksi. Samassa yhteydessä vaihteistoonkin tuli jotain uutta, en tiedä tarkalleen mitä (softa? öljytyyppi?), mutta arvostelijat ovat kommentoineet että se toimii entistä paremmin. 2001 tuli vakioksi itsestään himmenevä kuskinpuolen ulkopeili ja optioksi nätti luxury package (oikean ulkopeilin peruutustoiminto, aitoa puuta ohjauspyörässä).

      • LX-mallina

        Nykyaikaisemman ja sporttisemman näköinen,
        ja tottakai 2.7 koneella.

        LE ja muut perusmallit halvemman oloisia ja näköisiä.

        JOS 300 niin C kirjain perässä


    • ygfv

      Jos noista kahdesta (Sebring tai 300M) pitää valita, niin valitse 300M.
      300M edut vrt sebring: tilavampi, varustellumpi, tehokkaampi (3,5), nykyaikaisempi, paremmin tehty.
      Sebringin haitat: löysän tuntuinen kori, vanhanaikainen varustelu ja ulkonäkö auton sisällä, muovinen kokonaisuus, kehnot penkit.

      300M kannattaa ottaa 3,5 l koneella, jolloin vääntöä on tarjolla aivan eri lailla kuin 2,7l koneella. Asian huomaa, kun ajaa 2,7 koneellisella auto kuormattuna. Polttoaineen kulutuksissa ei juurikaan eroa ole, ei taida olla hinnoissakaan hirveesti. Käy kokeilemassa, niin huomaat eron.

      Itsellä 300M 3,5 ja olen ajellut myös 2,7 sebringiä muutaman tuhat kilsaa.

      ps. 300M:n heikkoudet: lyhyet valot ja rengasmelu karkealla pinnalla.

      • Jani123

        300M on paljon kalliimpi auto kuin Sebring. On ollut sitä uutena ja on luonnollisesti saman ikäisenä ja yhtä paljon ajettuna käytettynäkin. Kumpaakaan näistä ei voi kehua erityisen nykyaikaiseksi oikeen missään suhteessa - pikemminkin suunnittelu on vanhahtavaa ja jo ennen nähtyä. 300M on mallina Sebringiä vanhempi, joten mitenkään nykyaikaisempi se ei ole. Sebringiä on kehuttu erityisesti turvavarustelun osalta.

        Heikkoudet on molemmissa samat ja Chryslereistä tuttuja. Mm. heikot valot, verrattain (ei absoluuttisesti) kovahko rengasmelu, muovinen kojelauta jne. ovat kaikki tyypillista Chrysleriä. Etenkin uusimmissa Sebringeissä valitettavan monesta paikasta näkee että kustannuspaineet valmistuksessa on olleet kovat.

        Mutta kumpi sitten kannattaa ostaa? Uudehkoa 300:ää ei ole olemassa, joten jos haluaa vaikkapa takuun alaista autoa niin Sebring on ainoa madollinen valinta. Jos keskitytään monta vuotta vanhoihin niin valinta lienne makuasia.. Ei 300M:ää valitsemalla ainakaan paljoa pieleen mene.

        Ai niin, vielä tuosta 2.7 vs. 3.5 moottoreista ominaisuuksien suhteen. Joo, tehossa ero on toki huomattava mutta jos 2.7:n 200 heppaa ei piisaa millään niin ehkä on parempi katsella sitten jotain ihan muita autoja koska 3.5 ei 300M:stä mitään rakettia tee sekään. Kulutusta ajatellen molemmille bensa maittaa; kaikki menee aina vaikka tankin täyttäisi kuinka piripintaan tahansa.


      • ygfv
        Jani123 kirjoitti:

        300M on paljon kalliimpi auto kuin Sebring. On ollut sitä uutena ja on luonnollisesti saman ikäisenä ja yhtä paljon ajettuna käytettynäkin. Kumpaakaan näistä ei voi kehua erityisen nykyaikaiseksi oikeen missään suhteessa - pikemminkin suunnittelu on vanhahtavaa ja jo ennen nähtyä. 300M on mallina Sebringiä vanhempi, joten mitenkään nykyaikaisempi se ei ole. Sebringiä on kehuttu erityisesti turvavarustelun osalta.

        Heikkoudet on molemmissa samat ja Chryslereistä tuttuja. Mm. heikot valot, verrattain (ei absoluuttisesti) kovahko rengasmelu, muovinen kojelauta jne. ovat kaikki tyypillista Chrysleriä. Etenkin uusimmissa Sebringeissä valitettavan monesta paikasta näkee että kustannuspaineet valmistuksessa on olleet kovat.

        Mutta kumpi sitten kannattaa ostaa? Uudehkoa 300:ää ei ole olemassa, joten jos haluaa vaikkapa takuun alaista autoa niin Sebring on ainoa madollinen valinta. Jos keskitytään monta vuotta vanhoihin niin valinta lienne makuasia.. Ei 300M:ää valitsemalla ainakaan paljoa pieleen mene.

        Ai niin, vielä tuosta 2.7 vs. 3.5 moottoreista ominaisuuksien suhteen. Joo, tehossa ero on toki huomattava mutta jos 2.7:n 200 heppaa ei piisaa millään niin ehkä on parempi katsella sitten jotain ihan muita autoja koska 3.5 ei 300M:stä mitään rakettia tee sekään. Kulutusta ajatellen molemmille bensa maittaa; kaikki menee aina vaikka tankin täyttäisi kuinka piripintaan tahansa.

        Menkääpäs istumaan vuorotellen ko. autoihin. Kummatkaan eivät ole nykyaikaisia sisustukseltaan, mutta mielestäni sebring on paljon "köyhempi" ja "vanhempaa" designeä kojetaulun muotoilultaan. Ihmettelen myös, että 2006 sebringiin ei saa autom. ilmastointia, eikä "asiallista" ajotietokonetta. Sebringin ajotietokone on väkisin asennettu siihen missä nyt on. Sebringin penkit eivät myöskään ole toppauksiltaan tukevat (ei 300M penkitkään ole kilpaautoista).
        Kumpainenkaan auto ei sovellu nuorelle finninaamalle korttelikiihdytyksiin. Autot on enemmänkin rauhalliseen , mutta vaivattomaan etenemiseen suunniteltuja. Tämä vaatii vääntävää moottoria, eikä 2,7l koneella varustetun 300M eteneminen ole enää vaivatonta, ellei vaihteet vaihdu pinemmiksi. Tällöin taas etenemisestä katoaa mukavuus ja rauhallisuus. Siksi 300M 3,5l moottorilla. Pelkällä kuljettajalla 2,7 menee suht. hyvin, mutta 4 henk. ja tavaraa imee koneesta reservit. Itsekään en ole revittelijä, vaan nautin suuren moottorin väännöstä, joten aivan sama onko 200 vai 250 heppaa huippukierroksilla, kun käytännössä ajellaan 1700-3500rpm.
        Parhaiten selviää, kun kokeilee.


    • ex-300

      Jos vaihtoedot ovat sebring 2,7 ja 300M 2,7 osta sebring. 2,7 on onnettomasti liian pieni kone 300ämmään. Ei sebringkään mikään raketti tuolla koneella ole, mutta kumminkin.

      • ex-300 kanssa

        raketti ja raketti. En itse ostanut Sebringiä katuraketiksi (Signature -06). Kyllä se kuitenkin ihan hyvin kiihtyy jos on tarve (kick down). Ulkonäkö on makuasia tietysti. Itse pidän enemmän Sebringistä verrattuna 300M:ään.


    • Chr300M

      Sinuna ostaisin 300M. Itselläni on 1999 300M jolla ajettu 136tkm, ilman mitään ongelmia. Isällä 1999 Volvo S80 josta hajonnut mm. ABS boksi, Airbag-boksi, etu jarrulevyt ja -palat meni vaihtoon, pakoputkisto ym ym. ja saman verran ajettu.
      300M on todella hyvä ajaa tiellä ja 2,7 l kone riittää 200hv tehoilla liikuttamaan autoa hyvin.
      Multa on useasti tultu kysymään onko -99 wanhukseni uusi auto. Kun hyvin pitää ja hoitaa, auto kestää ;)

    • Ostamassa

      Kiitos Teille kaikille, jotka otitte osaa tähän ketjuun antoisilla mielipiteillänne.

      Koeajamani 2002 Sebring toimi ihan moitteettomasti, mutta oikein hyvää ajoasentoa en siitä löytänyt ja varsinkin pitkien jalkojeni reisille ei tarvittavaa tukea oikein ollut...ei kuitenkaan huono auto ollut sekään.

      Olen nyt kuitenkin päätynyt tuohon 300M:n, vuoden 2000 malli ja ajettu alle 140.000 tuolla 2,7 koneella. Täydellinen huoltokirja rauhoittaa mieltä...
      Ps. Infinityn soundsystem ei pahenna fiiliksiä ollenkaan.

      Meilini on : [email protected] jos vaikka joku "kohtalotoveri" haluaa myöhemminkin vaihtaa kokemuksia.

      Kiitos Teille.

      • Chr300M

        Onneksi olkoon, teit hyvän valinnan :)
        Omastakin mielestä 2,7 l kone riittää aivan hyvin ja itsekin nautin Infinityn sound systemistä cruisaillessa. Hyvin on auto toiminut ja on näyttävän näköinen, näyttävämpi kuin Sebring!
        Mulla on 18" kromivanteet vaihdettu alle ja nyt keväällä tulee tuplaputkisto 300:seen, hieman möreämmillä soundeilla. Mikään tuning-auto tuosta ei kuitenkaan tule.
        Hyviä ja huolettomia kilometrejä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe