Lasten kasvuhormonit

Seikku

Lapsen (5-v) kasvukäyrällä on tapahtunut alenemista ja pituutta ei ole tullut pariin vuoteen lääkärien mukaan tarpeeksi, nyt 102 cm. Muutoin sopusuhtainen. Kasvuhormonitaso on 4 (matala). Haluaisivat käynnistää laajemmat kasvuhormonitutkimukset ja tekevät pään magneettikuvauksen. Väläyttelivät aivokasvaimenkin mahdollisuutta kun ei kasva tarpeeksi. Onko kenelläkään kokemusta kasvuhormoneista tai niihin liittyvistä tutkimuksista? Magneettikuvaus on ok, mutta kannattaisiko tässä odotella esim. ½-vuotta ennen mittavampia kasvuhormonitutkimuksia? Tuntuu, että kamala haloo pituudesta. Muuten tutkimustulosten suhteen terve ja reipas lapsi.

Pitäisikö huolestua vai odottaa rauhassa?

8

2128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Justiina

No hyvänen aika, minä ainakin katuisin katkerasti, jos en menisi tutkimuksiin niin pian kuin mahdollista ja sitten jotain myöhemmin löytyisikin!!!! Ainahan on parempi, että mahdollinen sairaus/ongelma tmv. huomataan mahd. aikaisin kuin yhtään liian myöhään. Ei nykyään, ainakaan täällä meillä päin, pääse edes mihinkään ylimääräisiin tutkimuksiin. Sen verran on kortilla kunnan rahat, että lähetteen saa vain jos jotain todella epäillään.

• Milla.M

itselläni ei ole asiasta kokemusta, mutta tuntuisi kyllä siltä, että jos oman lapsen kohdalle tuollaista tulisi niin antaisin kyllä tehdä nuo tutkimukset, jos ne eivät mitään kivuliaita ole.

Tuntuuhan se monasti siltä, että jos lapsi ei kasva käyrien mukaan, että heti nostetaan älämölö, mutta onhan sekin totta, että joku sairaus voi oireilla esim. pituuskasvun poikkeamana. Sitten jos oikeasti myöhemmin löytyisikin joku sairaus eikä ehdotettuihin tutkimuksiin olisikaan menty aikaisemmin, niin voisihan se kaduttaa tosi paljon myöhemmin.

• ongelma!

Tottakai lapsi viedään heti tutkimuksiin! Oletko ihan toope!

Olen itse poikkeuksellisen lyhyt ja kärsin siitä kovasti vieläkin, vaikka olen jo aikuinen. Minua ei oteta vakavasti aikuisena ihmisenä, työpaikan saaminen on vaikeampaa, en ylety mihinkään, kaupoissa joudun pyytämään apua, vaatteet ovat liian pitkiä, parisuhteen solmiminen on vaikeampaa jne.

Vaikka lapseltasi ei löytyisi kasvainta, niin huolehdi, ettei pituuskasvu jää kasvamatta. Maailma on pienelle ihmiselle kova, etkä voi äitinä olla puollustamassa lastasi hänen ollessa aikuinen.

Hormonijutut tutkitaan verikokeesta.

• Yksilöllistä

Kasvuvauhti voi vaihdella tuossa iässä paljon ja välillä jopa pysähtyä. Sitten tulee pyrähdyksiä. Meidän perhessä oli samoja epäilyjä, mutta osoittautuivat turhiksi. Ne hormoonitutkimukset ovat aika isoja juttuja ja perusteet niille tulee olla olemassa. Ymmärrän, jos mietityttää. Tuo kuvausjuttu on mielestäni sellainen, että se pitää tehdä. Jos sieltä ei löydy syitä, odottelisin ehkä itsekin vähän aikaa kasvun osalta. Ehtiihän niihin hormooniasioihin hyvin vielä myöhemminkin mennä kun lapsi on vasta noin pieni.

Eikä meistä kaikista pitkiä tule, siihen vaikuttaa myös geenit. Silti elämässä voi menestyä ja onnistua vaikka keskivertoa lyhyempi onkin...tai ei ole kasvukäyrien mukaisesti edennyt.

• hitaasti hyvä tulee...

Meillä poika 5 vuotiaana 100.5 cm pitkä. Älä huolestu jos lapsi kasvaa edes 1cm./ vuosi. Kasvu ei saa pysähtyä.Lapset kasvavat eri tahtia.

• Tuija***

Minun pojalle on ehdotettu kasvun jarruttamista. Olin aivan kauhuissani, koska poika ei ollut kuin 5-vuotias. Onneksi paikalle sattui yli 2-metrinen ja 150-kiloinen lastenlääkäri, joka sanoi, että kyllä meitä isojakin maailmaan mahtuu. Siis poika on saanut kasvaa omaa tahtiaan eikä mitään jarrutushoitoja ole annettu. Nyt aikuisena hän on 194 cm eli hieno mitta miehelle. Nuorempi poikani kasvaa täsmälleen samaa vauhtia eikä hänelle ole ikinä ehdotettu moista. Näin erillä tavalla neuvolassakin suhtaudutaan asiaan.

Sinun tilanteessa olisin odottava asian suhteen. Lapsi saattaa hyvinkin ottaa harppauksen kasvussa. Turha hysteerisyys on pahasta lasten vertailussa. Ei meidän kaikkien tarvitse olla samanlaisia.

• Lollo

Höh, ei kai nyt kukaan haluakaan erilaisuutta kieltää tai estää!!! Kysehän on siitä, onko lapsella joku sairaus vai onko tilanne ihan ok. En millään tajua, miten joku ei antaisi tutkia ja selvittää asiaa. Mitä haittaa siitä olisi?

Vertailua toki tehdään liikaakin, mutta ainakin meidän kolmen lapsen kohdalla se on jäänyt neuvolahoitajan puheisiin. Jos ihan oikeasti olisi ehdotettu huolestuneena jotain tutkimusta, olisin kyllä HETI ottanut tutkimuksen vastaan. Ollut vielä kiitollinen, että asia selvitetään. Itse kun en ole alan ihminen, en ehkä olisi edes asiaa osannut epäillä.

Jos tutkimuksissa selviää, ettei mikään ole vialla, niin sehän vain ja ainoastaan onnellinen asia.

• yasmin-75

Ei tainnut tuossa ilmetä onko lapsesi tyttö vai poika. Kannattaa ehdottamasti tutkia esim. turnerin oireyhtymään lyhytkasvuisuus kuuluu ja kasvu alkaa taittumaan toisilla jo muutaman ikävuoden jälkeen ja toisilla vasta murrosiässä. tämä oireyhtymä voi olla vain tytöillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6755
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2313
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1065
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      90
      963
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      850
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      152
      783
    Aihe