Pakkanen

papuska

Olin aamulla metsässä kuvaamassa, -26 pakkasta. Filmikameralla. Sanokaas taas miksi siirtyisin digiin, olisikohan se jaksanut kaverina metsässä?

17

2094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • digijärkkäri

      Olen kuvannut digijärkkärillä metsässä ja hiihtoretkillä 20-30 asteen pakkasilla. Kovalla pakkasellahan yleensä luonto on kauneimmillaan. Kamera kyllä kestää. Akut hyytyvät jossain vaiheessa, joten kannattaa pitää vara-akkua lämpimässä. Samalla tavalla minulla filmiaikana hyytyivät akut tai paristot (ei ollut täysin mekaaninen kamera).

      • Näyttö jäätynyt

        Ja poksahtanut halki?

        Huurtuminen kameran tuhoaa.


      • digijärkkäri
        Näyttö jäätynyt kirjoitti:

        Ja poksahtanut halki?

        Huurtuminen kameran tuhoaa.

        Eipä ole näyttö vielä poksahtanut.
        Huurtumista toki esiintyy, kun lähistöllä on kosteutta, esim. hengityksestä tai avoimesta vedestä.
        Sitten kun kamera tuodaan takaisin huoneenlämpöön, pitää pyyhkiä huurteet pois ja antaa kameran läämitä hitaasti niin, ettei kosteus tiivisty kameraan, esim. suljetussa muovipussissa.
        En ole havainnut kameroissani toimintahäiriöitä pakkasessa (jos ei akkuja lasketa). Yhdestä objektiivistä (filmiaikana) lakkasi automaattitarkennus väliaikaisesti toimimasta pakkasessa, varsinkin kosteuden yhteydessä.


      • väittävät
        digijärkkäri kirjoitti:

        Eipä ole näyttö vielä poksahtanut.
        Huurtumista toki esiintyy, kun lähistöllä on kosteutta, esim. hengityksestä tai avoimesta vedestä.
        Sitten kun kamera tuodaan takaisin huoneenlämpöön, pitää pyyhkiä huurteet pois ja antaa kameran läämitä hitaasti niin, ettei kosteus tiivisty kameraan, esim. suljetussa muovipussissa.
        En ole havainnut kameroissani toimintahäiriöitä pakkasessa (jos ei akkuja lasketa). Yhdestä objektiivistä (filmiaikana) lakkasi automaattitarkennus väliaikaisesti toimimasta pakkasessa, varsinkin kosteuden yhteydessä.

        kennon kostuvan pakkasessa piloille?


      • Miika S
        väittävät kirjoitti:

        kennon kostuvan pakkasessa piloille?

        Miksi se kenno kostuisi pakkasessa? Pakkasessahan ilma on yleensä erittäin kuivaa. Kostuminen tapahtuu varmaankin siinä vaiheessa, jos kylmän kameran tuo suojaamattomana kosteaan sisäilmaan. Ei muuta kuin kamera tiiviissä muovipussissa sisätiloihin, ja pussi avataan vasta kun kamera on lämmennyt. No problem!

        Sama tiivistyminen koskee tietty kaikkea kosteaa lämmintä ilmaa, eli pakkasessa ei kannata myöskään hönkiä kameran suuntaan. Hengitystä kannattaapi pidätellä kuvan oton ajan.


      • Pe-na
        väittävät kirjoitti:

        kennon kostuvan pakkasessa piloille?

        ole ollut mitään ongelmia digijärkkärin kanssa metsässä pakkasellakaan. (Vara-akut lämpöiseen taskuun) -25C jopa 8h eikä ongelmia. Kortti pois kamerasta ja kamera muovipussiin ennenkuin tulee sisätiloihin niin huurtumisesta ei ole vaaraa. Kortti sen takia pois että pääsee heti ihastelemaan otoksia.


      • Niin on käynytkin
        väittävät kirjoitti:

        kennon kostuvan pakkasessa piloille?

        Kyseessä oli Sonyn tuottama kennosarja, joka saattoi jopa haljeta pakkasessa. Ainakin se sarja on jo "loppuunmyyty".

        Kamera huurtuu ja kostuu molemmissa tilanteissa ulosvietäessä ja sisään tuotaessa.
        Suurin vaara on juuri noissa tilanteissa. Itse pakkanen ei ole niin vaarallinen, mutta siinäkin on se, että varsinkin pokkarin kenno lämpenee, kun maisemaa tarkastellaan panelilta ja sammutettaessa taas viilenee.
        Siitä seuraa kosteuden kertyminen kennon pinnalle ja sen liittimiin, mikä tekee jäynää elektroniikalle.

        Nikon F3:ssa oli valotusmittarissa lcd näyttö, joka todella jäätyi jumiin pakkasella.
        Kamera toimi kuitenkin, mutta valotusarvoja ei nähnyt.


      • Ilmiö haussa?
        Miika S kirjoitti:

        Miksi se kenno kostuisi pakkasessa? Pakkasessahan ilma on yleensä erittäin kuivaa. Kostuminen tapahtuu varmaankin siinä vaiheessa, jos kylmän kameran tuo suojaamattomana kosteaan sisäilmaan. Ei muuta kuin kamera tiiviissä muovipussissa sisätiloihin, ja pussi avataan vasta kun kamera on lämmennyt. No problem!

        Sama tiivistyminen koskee tietty kaikkea kosteaa lämmintä ilmaa, eli pakkasessa ei kannata myöskään hönkiä kameran suuntaan. Hengitystä kannattaapi pidätellä kuvan oton ajan.

        Miten se jääkylmä muovipussi todella estää kosteuden tiivistymisen. Onhan siellä pussissa sitä samaa ilmaa sisällä kuin ulkopuolellakin. Sen ymmärrän jos sinne pussiin laittaa kosteuden kerääjän. Oman kamerani olen antanut rauhassa lämmitä kameralaukussa.


      • hyvinkin.....
        Ilmiö haussa? kirjoitti:

        Miten se jääkylmä muovipussi todella estää kosteuden tiivistymisen. Onhan siellä pussissa sitä samaa ilmaa sisällä kuin ulkopuolellakin. Sen ymmärrän jos sinne pussiin laittaa kosteuden kerääjän. Oman kamerani olen antanut rauhassa lämmitä kameralaukussa.

        Pussissa on kuivaa ulkoilmaa.
        Sisääntuotaessa kosteus kameraan tulee nimenomaan sisäilman kosteudesta, joka tiivistyy kylmille pinnoille.
        Pussi estää kostean ilman pääsyn kameraan, kosteus tiivistyy pussin ulkopintaan.

        Laukussa minäkin olen antanut kameran lämmitä, se kestää vain huomattavasti kauemmin...


    • Kuikka24

      pakkaselle kuin kenno.

      Itselleni on kerran käynyt filmin kanssa niin, että filmistä repesi reunassa olevat reiät pakkasella. Toinen haitta on sähkö (staattinen) ja filminsiirtomoottori eli saavat aikaan joskus viiruja filmille. Ja toisaalta kuulemma kenno toimii sitä paremmin mitä kylmempää on eli vähemmän kohinaa, pitäneekö paikkaansa ?

      • Capa

        Mulle on käynyt samalla tavalla jokusen kerran. Filmi revennyt pakkasessa. Prosentuaalisesti pieni mahdollisuus, mutta kun olosuhteet on oikeat (& pieni latausvirhe) niin filmi sanoo tulipalopakkasessa helposti *RIKS* & *RAKS*...


    • -Juuri-

      http://www.kamera-lehti.fi/index2.html

      Artikkeleja:

      » "Kuinka digi kestää pakkasta?"

      » "Digi valloitti Pohjoisnavan"

      Lehdessä mm. artikkeli pohjoisnaparetkestä jossa oli mukana mm. Nikon D200 digijärkkäri. En omaa ao. lehteä mutta ei retken kuvaaja mitään ylikäymättömiä ongelmia kohdannut. Mitä nyt peili alkoi hidastumaan häiritsevästi jossain -35C:ssä...

      Kyllä käsittääkseni digikamera kuluttaa enemmän sähköä ja lisäksi lithiumakun näennäisvaraus putoaa jyrkästi riittävän kylmässä joten akkujen kanssa pitää olla tarkkana. Mutta ei rikkoutumisen vaan kapasiteetin riittämisen takia. Mainitulla retkellä oli artikkelin mukaan kuvaajalla käytössä jonkinlainen "akkuvyö" joka oli lämpimässä vaatteiden alla ja virransyöttö hoidettiin piuhalla kameraan.

      Toki väri-lcd-näyttö rikkoutuu riittävän kovalla pakkasella mutta taviskuvaajan oma sietokyky tulenee useimmiten ennen vastaan, ainakin itsellä.

      Toki vanhoissa järkkäreissä (muistaakseni mm. Nikkormat) oli täysin mekaanisia toimitiloja jolloin valotusmittarin ryytyminen ei lopettanut muuta kuin valotuksen mittaamisen ; - )

      • Camerat

        Aina tuonne 90-luvun alkupuolelle oli kameroissa, työläismalleissa, esim. Canon F1, Nikon F3 ja Pentax LX täysin mekaaninen suljin.

        Koko pariston saattoi heittää mäkeen ja kamera toimi silti, tosin valotusmittari, automatiikka, eikä pitkät suljinajat toimineet, paitsi B.
        Normaalit käsivara-ajat toimi.
        Kuvaaminen onnistui Siperiassakin -70C, jos öljyt oli poistettu tai käytettiin Nasan öljyjä.

        Harrastejärjestelmät alkoi sähköistyä jo 1976, mutta nekin toimi pakkasessa, eikä paristot loppuneet, kuin virittimistä.
        Jo silloin oli saatavissa takinalle laitettava paristokotelo, josta lähti syöttöjohto kameraan.. esim. Canon AE-1 ja sama toimi koko A-sarjassa.

        Järjestelmissä ei kennohikoiluongelmaa juuri esiinny, lyhyen "paloajan" ja suuren massan vuoksi, mutta pokkareissa kenno lämpenee aikalailla, jos kamera on pitkään kuvaustilassa.
        Joissakin kameroissa paristojen lämpenemisen tuntee käteen.
        Kun kamera sitten sammutetaan kenno jäähtyy ja jos lämpötila on sopiva se hikoilee. Kuvista tulee sumeita ja kenno voi turmeltua.
        Yksi Sonyn tekemä pokkarin kennosarja poksahteli tuosta kosteusongelmasta.


      • Miika S
        Camerat kirjoitti:

        Aina tuonne 90-luvun alkupuolelle oli kameroissa, työläismalleissa, esim. Canon F1, Nikon F3 ja Pentax LX täysin mekaaninen suljin.

        Koko pariston saattoi heittää mäkeen ja kamera toimi silti, tosin valotusmittari, automatiikka, eikä pitkät suljinajat toimineet, paitsi B.
        Normaalit käsivara-ajat toimi.
        Kuvaaminen onnistui Siperiassakin -70C, jos öljyt oli poistettu tai käytettiin Nasan öljyjä.

        Harrastejärjestelmät alkoi sähköistyä jo 1976, mutta nekin toimi pakkasessa, eikä paristot loppuneet, kuin virittimistä.
        Jo silloin oli saatavissa takinalle laitettava paristokotelo, josta lähti syöttöjohto kameraan.. esim. Canon AE-1 ja sama toimi koko A-sarjassa.

        Järjestelmissä ei kennohikoiluongelmaa juuri esiinny, lyhyen "paloajan" ja suuren massan vuoksi, mutta pokkareissa kenno lämpenee aikalailla, jos kamera on pitkään kuvaustilassa.
        Joissakin kameroissa paristojen lämpenemisen tuntee käteen.
        Kun kamera sitten sammutetaan kenno jäähtyy ja jos lämpötila on sopiva se hikoilee. Kuvista tulee sumeita ja kenno voi turmeltua.
        Yksi Sonyn tekemä pokkarin kennosarja poksahteli tuosta kosteusongelmasta.

        >Joissakin kameroissa paristojen
        >lämpenemisen tuntee käteen.
        >Kun kamera sitten sammutetaan kenno
        >jäähtyy ja jos lämpötila on sopiva
        >se hikoilee. Kuvista tulee sumeita
        >ja kenno voi turmeltua.

        Mun täytyy varmaan mennä kertaamaan lukion fysiikkaa, kun en ymmärrä miten kosteus voisi tiivistyä ympäristöään lämpimämpään kennoon? Se on selvä että kosteus voi tiivistyä pinnan kylmyyden takia, mutta miten ikinä lämpimyyden takia? Musta tuntuu että tässä on nyt mennyt puurot ja vellit vähän sekaisin?


      • dheh
        Miika S kirjoitti:

        >Joissakin kameroissa paristojen
        >lämpenemisen tuntee käteen.
        >Kun kamera sitten sammutetaan kenno
        >jäähtyy ja jos lämpötila on sopiva
        >se hikoilee. Kuvista tulee sumeita
        >ja kenno voi turmeltua.

        Mun täytyy varmaan mennä kertaamaan lukion fysiikkaa, kun en ymmärrä miten kosteus voisi tiivistyä ympäristöään lämpimämpään kennoon? Se on selvä että kosteus voi tiivistyä pinnan kylmyyden takia, mutta miten ikinä lämpimyyden takia? Musta tuntuu että tässä on nyt mennyt puurot ja vellit vähän sekaisin?

        Joissakin kameroissa paristojen
        >lämpenemisen tuntee käteen.
        >Kun kamera sitten sammutetaan kenno
        >jäähtyy ja jos lämpötila on sopiva
        >se hikoilee. Kuvista tulee sumeita
        >ja kenno voi turmeltua.

        Pitää osata lukea rivien välistä. Sopiva-sanan tilalla voisi olla kylmä, selkeskö?


      • sama
        dheh kirjoitti:

        Joissakin kameroissa paristojen
        >lämpenemisen tuntee käteen.
        >Kun kamera sitten sammutetaan kenno
        >jäähtyy ja jos lämpötila on sopiva
        >se hikoilee. Kuvista tulee sumeita
        >ja kenno voi turmeltua.

        Pitää osata lukea rivien välistä. Sopiva-sanan tilalla voisi olla kylmä, selkeskö?

        Vaikka kenno olisi "kylmä", en edelleenkään ymmärrä miten se tulisi kylmemmäksi kuin ympäröivä ilma, mikä vasta saisi kosteuden tiivistymään. Niin kauan kuin kenno on lämpimämpi tai yhtä lämmin kuin ilma, ei ongelmia pitäisi tulla?

        Comprendo?


    • Jocce

      Canon 400D tuntui kestävän pakkasta enemmän kuin kuvaaja. Sen sijaan Sigma 18-200 zoomin himmennin juuttuu kiinni jo 15 asteen pakkaslukemilla. Huollon mukaan on enemmänkin ominaisuus kuin yksilövika.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2900
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1079
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe