ruoka-aineintoleranssit!!! apua!

intolerantikko

Oisikohan täällä muita, joilla on selkeitä ja vaikeita ruokaintoleransseja? (Ruokaintoleranssin lopputulos voi olla sama kuin allergiassa, mutta sillä on eri vaikutuskanava. Ne eivät siis näy esim. allergiatesteissä eikä allergialääkkeistä ole apua.)
Minulla on selkeä intoleranssi laktoosia, maitoa, perunaa ( muitakin koisoja kohtaan), teetä, muutamia säilöntäaineita (e 211, e 250...)kohtaan. En voi syödä lainkaan ko. tuotteita, koska vatsani ei kestä niitä laisinkaan. Monella lääkärillä tms. olen käynyt. MISTÄÄN en ole saanut apua. Kovasti vaivaa olen nähnyt, kun olen yrittänyt selvitellä, mille ihmeelle minulla on intoleranssi. Ruoka- ja oirepäiväkirja on ollut ainut apuni. Arvostaisin suuresti, jos joku osaisi neuvoa, mistä voisi olla apua intoleranssin hoitoon. (Oireita aiheuttavien tuotteiden välttämisen lisäksi.) Tiedän, että entsyymeissäni on jotain vikaa, mutta eikö niitä voi jotenkin auttaa?

Minulle oireet puhkesivat aikuisiässä, n. 22-vuotiaana, nyt 27-vuotiaana ne ovat vain koko ajan pahentuneet ja intoleranssien määrät lisääntyneet.

Apuja?

11

775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän...

      Kuulostaa kyllä luulotaudilta ja niin ovat tainneet lääkäritkin päätellä, kun eivät ole tautiasi löytäneet. Pitäisikö sinun alkaa tekemään jotain muuta, kun kytätä syömistäsi. Alkaisit vaikka elämään.

      • intolerantikko

      • sen uskon
        intolerantikko kirjoitti:

        Lyhyesti tietoa aiheesta:

        http://www.food-info.net/fi/qa/qa-all7.htm

        Kyllä tämä ihan oikea diagnoosi on (ruoka-aine yliherkkyys) ja vaikeuttaa syömistä aika lailla. Jos et tiedä aiheesta, miksi vaivauduit?

        Kyllä minä sen uskon, että ruoka-aineintoleransseja on olemassa. Kyseenalaistan vain sen, onko sinulla tuo vaiva, vai luulotauti, koska lääkärit eivät ole sinusta ilmeisesti mitään löytäneet.

        Diagnoosisi lienee itsekeksimäsi. Onko sinulla niin kova tarve olla sairas, ettet lääkäreiden diagnooseja voi hyväksyä?


      • intolerantikko
        sen uskon kirjoitti:

        Kyllä minä sen uskon, että ruoka-aineintoleransseja on olemassa. Kyseenalaistan vain sen, onko sinulla tuo vaiva, vai luulotauti, koska lääkärit eivät ole sinusta ilmeisesti mitään löytäneet.

        Diagnoosisi lienee itsekeksimäsi. Onko sinulla niin kova tarve olla sairas, ettet lääkäreiden diagnooseja voi hyväksyä?

        Ruoka-aineintoleranssi oli monen lääkärin diagnoosi! Sanoin sen ehkä epäselvästi. Ongelma onkin se, että siihen ei saa mistään apua. Siihen ei ole lääkettä tms. Luulotaudiksi tässä on sitten aika pahat oireet. Aika hyvin, että korvien välistä johtuu äkilliset ja todella pahat reaktiot aina kun syön väärää ruokaa.


      • lapsellista

        Tuo on kyllä sinun ikiomaa luulotautiasi, joten pidä se möly mahassasi, äläkä päästä noin naurettavia juttuja pihalle. Olet tosi lapsellinen.


      • itselläsi
        sen uskon kirjoitti:

        Kyllä minä sen uskon, että ruoka-aineintoleransseja on olemassa. Kyseenalaistan vain sen, onko sinulla tuo vaiva, vai luulotauti, koska lääkärit eivät ole sinusta ilmeisesti mitään löytäneet.

        Diagnoosisi lienee itsekeksimäsi. Onko sinulla niin kova tarve olla sairas, ettet lääkäreiden diagnooseja voi hyväksyä?

        Kylläpäs sinulla onkin kova tarve pitää itseäsi kaikkitietävänä älykkönä. Ei voi kun ihmetellä.


      • kehitysmaa
        intolerantikko kirjoitti:

        Ruoka-aineintoleranssi oli monen lääkärin diagnoosi! Sanoin sen ehkä epäselvästi. Ongelma onkin se, että siihen ei saa mistään apua. Siihen ei ole lääkettä tms. Luulotaudiksi tässä on sitten aika pahat oireet. Aika hyvin, että korvien välistä johtuu äkilliset ja todella pahat reaktiot aina kun syön väärää ruokaa.

        Sama koskee monia tutkimuksia. Ite olen saanut korvaamatonta tietoa ulkolaisesta verianalyysistä. Siinä testataan jokainen ruoka-aine erikseen, ja saadan hyvä vastine, syntyykö tulehdussoluja jollekkin ruoka-aineelle.

        Se avasi minulle tien ymmärtämään tätä tautiyhteisöä. Olipa ruoka miten terveellistä tahtojaan, mutta se voi tosiaan veritasolla muodostaa tulehdusta, eikä näy muilla mittareilla, mitä Suomessa käytetään.

        En tällä hetkellä tiedä, vieläkö sitä Suomesta saa, sitä verianalyysiä. Se tehtiin kuitenkin ulkomailla, lähetettiin verinäytteet lentokoneella Eurooppaan tehtäväksi.


    • ongelmaruokailija

      Oletko käynyt tavallisissa prick-testeissä? Niissähän allergiat eivät välttämättä näy. Ja en ole kuullut, että allergialääkkeet ylipäänsä auttaisivat vatsaoireisiin. Iho-, silmä- ja hengitystieoireisiin ne voivat auttaa.

      Minulla heinäallergia puhkesi 20-vuotiaana ja ruoka-allergiat noin 30-vuotiaana ja selvittelytyö on edelleen kesken. En siedä ainakaan vehnää, ohraa enkä tomaattia. Ruis ja perunakin ovat epäilyksen alla. Jotkut lisäaineet aiheuttavat myös ongelmia. Ja tietysti minulla on laktoosi-intoleranssi.

      Olen vasta menossa prick-testeihin, mutta jos niistä ei ole apua, niin laajempiakin testejä on maailmalla tarjolla. Oletko käynyt katsomassa seuraavia linkkejä:

      http://www.antioxidant.fi/

      http://www.mdd.fi/

      En ole vielä kysellyt mdd-sivuilla mainittujen testien hintaa; Kela ei taida niistä pahemmin korvata mitään.

      Sen olen oppinut, että keskivertolääkäriltä ei irtoa yhtään ymmärrystä aikuisen ruoka-aineongelmille, ellei kyse ole jostain hyvin selkeästä kuten keliakiasta.

      • intolerantikko

        Kyllä minulle on tehty kahteen kertaan allergiatestit, prick ja veritestit sekä se laput selkään - testi, (sen nimeä en muista). Allergioita minulla on monia myös, mutta ne eivät aiheuta ongelmia, niihin minulla on kortisoni-voiteet ja lääkkeet.


    • kissa ja koira!

      Enkä ole kumpiakaan koskaan syönyt!
      Ruoka-aineille ei löydy mitään vaikka oireita on.
      Mutta olen huomannut: maito peruna
      vehnäjauhot (siis kastikkeet)
      rasva jauhot (lihikset,pizzat jnejne)
      kaura joskus
      banaani on paha (siis ne meidän vihreät "banaanit")
      Olen alkanut noudattamaan tällaista juttua:
      esim. kalkkunarinta-fileitä,naturell,kourallinen riisiä ja sitten loput vihanneksia ja kasviksia
      kalaa siedän ja kanaa, en lihaa,varsinkin sianliha oikein oksettaa!
      Jos sulla ruokaa katsoessasi tulee epäilyttävä olo, se on merkki, ettei kannata ottaa,luota siihen.
      Mausteina käytän enää jotain ryytihyppysen kautta ostettuja, ei liha-ym.liemiä...
      Kokeile,testit ei aina anna oikeata tulosta.
      (mulla on esim. jalat ihottumalla usein..)
      Onko sulta tutkittu sisäsyntyistä astmaa,silloin on usein tällaisia epämääräisiä allergiaoireita.

      • vika...

        Jutustasi tulee lähinnä mieleen, että vika löytyy sinun korviesi välistä, eikä ruoka-aineista. Toki syöt erittäin terveellisiä ruokia ja nuo useimmat välttelemäsi ruuat ovat ns. roskaruokaa ja siksi hyvä niitä onkin välttää, mutta älä nyt väitä, että sinulla olisi joku ruoka-aineintoleranssi.

        Sekään ei pidä paikkaansa, että kaikkea, mikä aluksi tuntuu epäilyttävältä syötävältä pitäisi välttää. Päin vastoin. Moni terveellinen ja hyödyllinenkin ravintoaine voi tuntua vastenmieliseltä, ennen kuin sitä on tottunut syömään. Itsekin olin todella niuhottaja ruuan suhteen lapsena ja nuorena. Monen monta terveellistä ruokaa olen sen jälkeen opetellut syömään, esim. vihanneksi, jotka aikoinaan olivat mielestäni vastenmielisiä. Samoin monet ulkomaanherkut olisivat jääneet maistamatta, jos olisin pelkkiin ennakkoluuloihini luottanut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe