Volvo Penta TAMD 41 200 hv, jolla ajettu 1400h 770 pikässä veneessä. Onko koneessa pahoja tyyppivikoja. Vaatiiko ajattu tuntimäärä ns. täydellistä koneremonttia ? Myyjän mukaan ei vaadi, mutta .... Jos vaatii, niin mitä pitää vähintäänkin vaihtaa/uusia. Onko mitään arviota kustannuksista merkkihuoltoliikkeessä/pelkät osat
Volvo PentaTAMD 41 200 hv
20
9536
Vastaukset
- sam
Riippuu moottorin iästä ja siitä missä sitä on käytetty. Jos kone on 80-luvulta, voi jäähdytysvesiputkistot olla tukkeutumassa (levä, savi, ym). Tämä ilmenee moottorin lämmönnousuna.
Eli tarkista meri- ja makeavesikiertojen lämmönvaihtimet ym. Myös öljynjäähdytin on hyvä tarkistaa.
Moottorin ahdin tulee myös vaihtaa jossain 1000-2000 käyttötunnin paikkeilla (en muista tarkemmin). Sen teho vähenee vanhetessa ja riski hajoamiselle kasvaa. Lisäksi pakoputken sisältä kannattaa katsoa ettei vastusta ole syntynyt putken seinämiin. - hydratech
Jos se käynnistyy kylmänä, ei savuta ja puhtia löytyy niin ei mitään hätää.
Hyvin kohdeltuna koneen ensimmäinen mittavampi remontti on tiedossa vasta 5000 tunnin kohdalla.
Tosin 500 tuntia ajettukin voi olla pilalla, jos kylmälle annetaan liian paljon kyytiä. Perushuollotkin on helppo laiminlyödä... - Katsastusmies
Kuten yllä jo muut vastaajat ovat osittain maininneet eivät käyttötunnit yksinään ratkaise koneen kuntoa. Ajan hammas, eli vuosimallikin vaikuttaa moneen asiaan. Lähinnä kumiletkujen kuivumiseen ja uusimistarpeeseen. Vesiletkun takana on meri tai järvi mitä ei kannata unohtaa.
Itse moottori yleensä kestää, ellei ole laiminlyöty huoltoja ja startattu kylmänä kaasu pohjassa (näitäkin löytyy !) eikä revitetty kylmänä. Suuremman huolen muodostavat mahdollisesti oheislaitteet: laturi, vesipumppu (makeavesi merivesi), dieselpumppu, pakokaasuahdin, ja kaikki lauhduttimet.
Vene varmaan on sen verran hintava että kannattaisi käyttää omaan laskuun VOLVOn huoltomies paikalla, mikäli venekauppa on muuten "viittä vaille" kiinni.
Vielä yksi tarkistuksen paikka on myöskin merivaihde kun kyseessä on TAMD 41. Senkin se VOLVOn mies tarkistaa käydessään.- sam
Kannattaa tarkistaa kytkin.
Jos kytkimenä on mekaanin MS4, niin olisin todella huolissani. Se voi hajota milloin vain. Kytkin on alimitoitettu TAMD41:een.
Jos kytkin on hydraulinen eli malliltaan HS1 tai HS45/63 niin ei tule ongelmia.
- kilu
KIITOS kaikille vastanneille asiantuntevista kommenteista. Koneen vm on 1990. Neuvonne auttavat minua asiassa pitkälle
- man
onkohan vene muuten tiiskeri 770?
- Savuttaja
Vaikuttavat tietäjien arvailut hieman kevyehköiltä. Volvon 200hv savutus kuuluu kuulemma moottorin ominaisuuksiin. On se kumma juttu,että tähän asiaan ei löydy vastausta. Luulisi moottorin valmistajan olevan tietoinen Volvo 200 savutuksesta. Kyllä selkeitä ohjeita kaivataan tuotteen valmistajalta. Moottoria ei enää valmisteta, mutta maine taitaa mennä. On harmi ettei valmistaja tunne mielenkiintoa asiaa kohtaan. KO. koneita on kuitenkin melkoinen määrä Suomessa. Ehdotus. Insinöörit hommiin ratkaisemaan ongelman.Yritetään myydä uutta konetta, mutta niissä on taas toisenlaiset ongelmat. Oma kaks-satanen on vm.86 kone on loitavassa kunnossa ja matka taittuu 23 solmun matkavauhtia. Miksi se perkele savuttaa kylmänä käynistäessä. Timantii ovat ikuisia, mutta eivät tämän timantin kohdalla Terv. Sataman kauhu tyynessä illassa
- 41A
Tämä on tosiaan ihmeellinen juttu.
Olen myös seurannut useista foorumeista tätä savutus aihetta, koska koskee myös itseäni.
On vaihdettu pumppu, suutinta, säädetty ajoitusta, turboa, jne. Mikään ei ole käsittääkseni auttanut.
Viimeisin mitä luin, olisiko juuri ollut tällä foorumilla, oli ehkä lähin mikä saattaisi olla lähellä totuutta. Sanovat, että puristuspaineet ovat 41:ssä hieman liian pieneksi suunniteltu sekä tämän lisäksi syöttöpumpun ja suuttimien ns. "karkeus" pienillä kierroksilla (pa ei sumutu riittävästi vaan pisaroituu seinämiin) tjsp. Näistä johtuisi, ettei kaikki syötetty polttoaine pala kunnolla kylmällä koneella.
Onko tämä oikeasti syy, sitä en osaa sanoa, mutta kuulostaa jokseenkin vakuuttavalta.
Toiseksi syyksi, mitä olen löytänyt netistä, olisi suomen diesel laatu. Näin joku väittää. No, savuttaa ne engelmannienkin koneet, mitä heidän foorumeilta on lukeminen.
Joku kun vain keksisi todellisen syys tähän, ja jos vielä olisi kohtuu helppo ratkaisu, voisi moni olla erittäin tyytyväinen, myös ne muut laiturit veneilijät joilla ei 41:stä paatistaan löydy. - A41 ajkio7
41A kirjoitti:
Tämä on tosiaan ihmeellinen juttu.
Olen myös seurannut useista foorumeista tätä savutus aihetta, koska koskee myös itseäni.
On vaihdettu pumppu, suutinta, säädetty ajoitusta, turboa, jne. Mikään ei ole käsittääkseni auttanut.
Viimeisin mitä luin, olisiko juuri ollut tällä foorumilla, oli ehkä lähin mikä saattaisi olla lähellä totuutta. Sanovat, että puristuspaineet ovat 41:ssä hieman liian pieneksi suunniteltu sekä tämän lisäksi syöttöpumpun ja suuttimien ns. "karkeus" pienillä kierroksilla (pa ei sumutu riittävästi vaan pisaroituu seinämiin) tjsp. Näistä johtuisi, ettei kaikki syötetty polttoaine pala kunnolla kylmällä koneella.
Onko tämä oikeasti syy, sitä en osaa sanoa, mutta kuulostaa jokseenkin vakuuttavalta.
Toiseksi syyksi, mitä olen löytänyt netistä, olisi suomen diesel laatu. Näin joku väittää. No, savuttaa ne engelmannienkin koneet, mitä heidän foorumeilta on lukeminen.
Joku kun vain keksisi todellisen syys tähän, ja jos vielä olisi kohtuu helppo ratkaisu, voisi moni olla erittäin tyytyväinen, myös ne muut laiturit veneilijät joilla ei 41:stä paatistaan löydy.Volvon edustajan mukaan kylmänä savutus on A mallin ominaisuus. B mallissa asia on korjattu. En ole nähnyt B mallin käynnistystä. B mallissa on kai erillaiset suuttimet ja palotila.
Sinulllahan on hauska kone, 41-sarjaa kun nyt sattumoisin alettiin valmistaa vuonna 1989....
- Diesel power
A41 ajkio7 kirjoitti:
Volvon edustajan mukaan kylmänä savutus on A mallin ominaisuus. B mallissa asia on korjattu. En ole nähnyt B mallin käynnistystä. B mallissa on kai erillaiset suuttimet ja palotila.
Minulla on 31P. Malli on vissiin 41:n 4-sylenterinen versio. Se ei savuta mitenkään kummallisesti kylmänä tai käynnistettäessä. Diiselin tapaan mustaa savua tulee kiihdytettäessä ja valkoista kuormitettaessa.
- savua savua
41A kirjoitti:
Tämä on tosiaan ihmeellinen juttu.
Olen myös seurannut useista foorumeista tätä savutus aihetta, koska koskee myös itseäni.
On vaihdettu pumppu, suutinta, säädetty ajoitusta, turboa, jne. Mikään ei ole käsittääkseni auttanut.
Viimeisin mitä luin, olisiko juuri ollut tällä foorumilla, oli ehkä lähin mikä saattaisi olla lähellä totuutta. Sanovat, että puristuspaineet ovat 41:ssä hieman liian pieneksi suunniteltu sekä tämän lisäksi syöttöpumpun ja suuttimien ns. "karkeus" pienillä kierroksilla (pa ei sumutu riittävästi vaan pisaroituu seinämiin) tjsp. Näistä johtuisi, ettei kaikki syötetty polttoaine pala kunnolla kylmällä koneella.
Onko tämä oikeasti syy, sitä en osaa sanoa, mutta kuulostaa jokseenkin vakuuttavalta.
Toiseksi syyksi, mitä olen löytänyt netistä, olisi suomen diesel laatu. Näin joku väittää. No, savuttaa ne engelmannienkin koneet, mitä heidän foorumeilta on lukeminen.
Joku kun vain keksisi todellisen syys tähän, ja jos vielä olisi kohtuu helppo ratkaisu, voisi moni olla erittäin tyytyväinen, myös ne muut laiturit veneilijät joilla ei 41:stä paatistaan löydy.Noihin koneisiin on laitettu "tyhjäkäynnin ennakon lisäys palikkaa" se tulee ruiskupumpun sisälle ja tarvii hieman ammattitaitoa asentaa. Löytyy pumpunmuutoksiin perehtyneistä diesel korjaamoista ja olen kuullut huhun että löytyisi jo volvoltakin.
Sinne voisi rakentaa myös imuilma hehkun coolerin ja moottorin väliin termostaatti ohjattuna.
Savutus kylmänä on kyllä tuolla palotilalla ja puristussuhteella ominaisuus, ei vika. Ennakon lisäys, palamisilman lämmitys ja useampireikäiset suuttimet on helpoimmat konstit muuttaa hieman tilannetta. Ruiskutuspaineen nostoon ei taida noissa pumpuissa olla varaa.
- Hauskuus
A moottoria 86-89 ja B 89-93...
- 41 A 1988
Nyt haluan lukea, miten Volvo-asiantuntijana itseään pitävä välittäjä selittää edellisen tietämättömyytensä?
- 41 B 1990
41 A 1988 kirjoitti:
Nyt haluan lukea, miten Volvo-asiantuntijana itseään pitävä välittäjä selittää edellisen tietämättömyytensä?
Sama täällä ? Olen pitänyt kyseistä tyyppiä asiansa tietävänä ??
- Aivan naurettavaa
Voidaanko sopia, mr. Välittäjä, että et kirjoittele näille palstoille mahtavasta veneilyalan kokemuksesta ja tietotaidostasi, ennen kuin kerrot mitä tarkoitit yllämainitulla hauskan koneen määritelmällä? (liian monta iltabisseä?)
- 123123123
Miten se välittäjä noin hiljeni? Eikö kehtaa enää, kun tällä kertaa näin selvästi paljastui tietämättömyys?
- Lävistäjä_SDP
Taitaa olla pitkä putki päällä. Yleensä se poistaa normaalia tyhmemmät lausuntonsa.
- Polliissivene
Odotamme selvitystäsi tähän asiaan, Välittäjä.
- mölyöljy
Moottori ollessa kallellaan,korkealla oleva öljyn pinta pääsee palotilaan josta syntyy savua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492348- 262263
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161574Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271555- 1241447
- 191103
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut118963Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva334897