Risteysajo?

Uuno...

Jos risteykseen tultaessa on kaksi kaistaa ja aikomus on ajaa suoraan niin kummalle kaistalle pitää ryhmittyä jos ei ole erikseen merkitty?

27

14077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niih..

      Jos et ole kääntymässä mihinkään, et tietenkään myös ryhmity mihinkään. Eli pysyt vain samalla kaistalla.

    • on se

      oikeen puolimmainen kaista.

    • dsgsgds

      Jos risteykseen tulee kaksi kaistaa ja eteenpäin menee vain yksi niin oikea kaista jatkuu suoraan. Vaikka silmämitalla näyttäisi että oikeakaista loppuu ja vasen jatkaa suoraan, eikä tätä ole merkitty niin lain mukaan oikea kaista jatkuu ja vasen loppuu. Eli jos kolahtaa niin se, jolla on vasen kylki rutussa on oikeassa.

      • inssi

        Niin, tuo on mielenkiintoinen kysymys.

        Asuinkaupungissani on ainakin kaksi katua, joissa on tuo mainitsemasi tilanne. Eli risteyksen kohdalla katu on niin leveä, että siinä voi ajaa kaksi rinnakkain, mutta ei ole kaistamerkintöjä. Eli vasemmalle kääntyvä ryhmittyy keskiviivan viereen ja suoraan ajava ryhmittyy oikeaan reunaan. Risteyksen jälkeen katu jatkuu niin, että oikeanpuoleiselta kaistalta suoraan ajettaessa on koukattava vähän vasemmalle, että pääsee takaisin kaistalle. Pienen ongelman muodostaa tuo ajoratamerkintöjen puute. Sen takia vissiin noissa risteyksissä näkee sitäkin, että ikäänkuin vasenta kaistaa jatketaankin suoraan.

        Kun opetin poikaani opetusluvalla, kysyin tätä asiaa poliisilta netin kautta, mutta en saanut mitään vastausta. Voisitko laittaa linkin tieliikennelain kohtaan, jossa tuo asia on kerrottu.


    • Jaska Parruna

      Koska silloin molemmat kaistat jatkuvat risteyksen jälkeen, muuten olisi merkit.

    • Uuuno

      Ensinnäkin kiitoksia vastauksista!

      Lähinnä tarkoitin juuri sellaista risteystä mihin tultaessa on kaksi kaistaa mutta suoraan jatkuvia on vain yksi. Ongelmallisia ovat juuri sellaiset risteykset joissa ei ole merkintöjä/merkkejä ja suoraan menevä kaista jatkuukin enempi sen vasemman kaistan kohdalla tien toisella puolen.

      • "tietoa"

        Kahden kaistan kaventuessa yhdeksi...katsotaan oiken puoleisen kaistan jatkuvan.


    • "tietoa"

      Pysy omalla puolella, Suomessa on oikean puoleinen liikenne, siis älä ryhmity vastaantulevien puolelle=)

    • flkfdjklgdfjklgfdkljgdfkjlg

      Kuvaamasi kaltaisessa tilanteessa liikenne kyllä sujuu ilman lakiakin. Kun kaksi kaistaa muuttuu yhdeksi, se kympi on edellä menee ensin. Vuorotellen molemmilta kaistoilta vetoketjuperiaatteella.

    • ajelija156v0,1

      eikös opettaja ole sanonut että suoraan ja oikealle käännyttäessä pääsääntöisesti ryhmitytään kaistan oikeaan reunaan

      taasen vasemmalle käännyttäessä kaistan vasempaan reunaan

    • opetinko oikein

      ajoväylä tulee yksikaistaisena stop merkki risteykseen leventyen stopviivan kohdalla niin että siihen mahtuu 3 autoa rinnan,miten ryhmitytään,oma käsitykseni on vasemmalta käännytään vasemmalle, keskeltä suoraan, oikealta oikealle tai suoraan ???

    • Anonyymi

      Tällainen läheltä piti -tapaus sattui tänään, tavalliselta yksikaistaiselta kadulta tultiin risteykseen joka on niin leveä että kaksi autoa mahtuu rinnan. Risteyksestä pääsee oikealle, vasemmalle tai suoraan. Ei ole mitään ajoratamaalauksia eikä edes muita nuoliopasteita.
      Olin menossa suoraan joten vedin auton kadun oikeaan reunaan. Takana tulija tuli rinnalle joten ajattelin hänen kääntyvän vasemmalle mutta hänkin meni suoraan. Onneksi huomasin sen ja en ohjannut vasemmalle. Jouduin jarruttamaan kun suojatietä lähti ylittämään jalankulkija ja senkin vuoksi että tila loppui risteyksen toisella puolella. Vasemmalta suoraan lähtenyt jättäytyikin sitten taakseni ja päästiin sitten eteenpäin peräkkäin ajamalla, ilman peltien kolinaa.

      Kaipa tästä läheltä piti -tapauksesta pitää oppina ottaa se että taitaisi olla viisainta tällaisissa risteyksissä pysytellä niin keskellä kaistaa että kukaan ei pääse rinnalle vasemmalta eikä oikealtakaan ja tarkkailla edelleen mitä ympärillä tapahtuu.

      • Anonyymi

        Tarinasi tarvitsee täydennyksiä.

        ”tavalliselta yksikaistaiselta kadulta tultiin risteykseen joka on niin leveä että kaksi autoa mahtuu rinnan. Risteyksestä pääsee oikealle, vasemmalle tai suoraan. Ei ole mitään ajoratamaalauksia eikä edes muita nuoliopasteita.”
        Silloin siinä kohtaa katua on 2 kaistaa.

        ”hänkin meni suoraan. Onneksi huomasin sen ja en ohjannut vasemmalle.”
        Miksi olisit ohjannut vasemmalle, jos sama tila jatkuu risteyksen jälkeen?

        ”Jouduin jarruttamaan kun suojatietä lähti ylittämään jalankulkija ja senkin vuoksi että tila loppui risteyksen toisella puolella.”
        Jalankulkijalla ei ole tähän mitään vaikutusta. Miksi tila loppui risteyksen jälkeen?

        - 5372 -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarinasi tarvitsee täydennyksiä.

        ”tavalliselta yksikaistaiselta kadulta tultiin risteykseen joka on niin leveä että kaksi autoa mahtuu rinnan. Risteyksestä pääsee oikealle, vasemmalle tai suoraan. Ei ole mitään ajoratamaalauksia eikä edes muita nuoliopasteita.”
        Silloin siinä kohtaa katua on 2 kaistaa.

        ”hänkin meni suoraan. Onneksi huomasin sen ja en ohjannut vasemmalle.”
        Miksi olisit ohjannut vasemmalle, jos sama tila jatkuu risteyksen jälkeen?

        ”Jouduin jarruttamaan kun suojatietä lähti ylittämään jalankulkija ja senkin vuoksi että tila loppui risteyksen toisella puolella.”
        Jalankulkijalla ei ole tähän mitään vaikutusta. Miksi tila loppui risteyksen jälkeen?

        - 5372 -

        1. katu ei siis jatku mihinkään suuntaan 2-kaistaisena.

        2. katu jatkuu yksikaistaisena risteyksen toisella puolella eteenpäin ja on muotoiltu siten että jos tulee risteykseen oikeassa laidassa, joutuu vähän ohjaamaan vasemmalle risteystä ylittäessä suoraan jatkaessa.

        3. katu siis kaartuu niin että olisi pitänyt ohjata oikealle osuakseen kadulle mutta rinnalle tulleen auton vuoksi en voinut ohjata oikealle jolloin kadun reuna alkoi tulla vastaan. Lisäksi tietysti piti väistää suojatietä ylittänyt jalankulkija.

        Jatkossa siis aion tässä risteyksessä mennä vaan niin keskellä ettei kukaan pääse rinnalle kummaltakaan puolelta vaikka siinä sitten estää hieman liikenteen sujumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. katu ei siis jatku mihinkään suuntaan 2-kaistaisena.

        2. katu jatkuu yksikaistaisena risteyksen toisella puolella eteenpäin ja on muotoiltu siten että jos tulee risteykseen oikeassa laidassa, joutuu vähän ohjaamaan vasemmalle risteystä ylittäessä suoraan jatkaessa.

        3. katu siis kaartuu niin että olisi pitänyt ohjata oikealle osuakseen kadulle mutta rinnalle tulleen auton vuoksi en voinut ohjata oikealle jolloin kadun reuna alkoi tulla vastaan. Lisäksi tietysti piti väistää suojatietä ylittänyt jalankulkija.

        Jatkossa siis aion tässä risteyksessä mennä vaan niin keskellä ettei kukaan pääse rinnalle kummaltakaan puolelta vaikka siinä sitten estää hieman liikenteen sujumista.

        ”3. katu siis kaartuu niin että olisi pitänyt ohjata oikealle osuakseen kadulle mutta rinnalle tulleen auton vuoksi en voinut ohjata oikealle jolloin kadun reuna alkoi tulla vastaan.”

        Hauskasti ilmaistu.
        Kait ymmärsin oikein, että ”oikea reuna kavensi kadun” ja sinä jatkoit tätä reunaa. Sinä ajat ensin.
        Vasurikin saa ajaa suoraan. Lähdössä ei pitäisi kummemmin ihmetellä ja arkailla. Tottakai tarkkaillaan huolella sitä vasuriakin, mutta mennään epäröimättä. Vasuri saattaa luulla, että käännyt oikealle eikä vahdi sinua.
        Se vasuri kysyy täällä sitten seuraavana pvnä ”miksi yx stanan sika tunki eteen”, niin joku selittää.

        Joku laittoi aikaisemmin jutun kuvien kera. Kiitos hälle
        https://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/165563/Kapenevien katujen Turku

        Linkistä puuttuu tilanne, jossa on reunassa pysäköintikielto ja sallittu vaikka öisin. Päivällä tai yöllä pysäköity auto on väliaikainen este kuten lumikasa tms. ja vasuri ajaa ensin. Se ei ole merkitty parkkipaikaksi.

        ”Jatkossa siis aion tässä risteyksessä mennä vaan niin keskellä ettei kukaan pääse rinnalle kummaltakaan puolelta vaikka siinä sitten estää hieman liikenteen sujumista.”

        Ei tunnu oikein hyvältä ( ainakaan kaikissa tapauksissa ), kun tilaa on nykyään niin hintsusti. Tilaa pitäisi aina käyttää kokonaan mahdollisimman tarkasti, mutta ei yksin.

        Laita vielä tänne kadunnimet.

        - 5372 -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”3. katu siis kaartuu niin että olisi pitänyt ohjata oikealle osuakseen kadulle mutta rinnalle tulleen auton vuoksi en voinut ohjata oikealle jolloin kadun reuna alkoi tulla vastaan.”

        Hauskasti ilmaistu.
        Kait ymmärsin oikein, että ”oikea reuna kavensi kadun” ja sinä jatkoit tätä reunaa. Sinä ajat ensin.
        Vasurikin saa ajaa suoraan. Lähdössä ei pitäisi kummemmin ihmetellä ja arkailla. Tottakai tarkkaillaan huolella sitä vasuriakin, mutta mennään epäröimättä. Vasuri saattaa luulla, että käännyt oikealle eikä vahdi sinua.
        Se vasuri kysyy täällä sitten seuraavana pvnä ”miksi yx stanan sika tunki eteen”, niin joku selittää.

        Joku laittoi aikaisemmin jutun kuvien kera. Kiitos hälle
        https://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/165563/Kapenevien katujen Turku

        Linkistä puuttuu tilanne, jossa on reunassa pysäköintikielto ja sallittu vaikka öisin. Päivällä tai yöllä pysäköity auto on väliaikainen este kuten lumikasa tms. ja vasuri ajaa ensin. Se ei ole merkitty parkkipaikaksi.

        ”Jatkossa siis aion tässä risteyksessä mennä vaan niin keskellä ettei kukaan pääse rinnalle kummaltakaan puolelta vaikka siinä sitten estää hieman liikenteen sujumista.”

        Ei tunnu oikein hyvältä ( ainakaan kaikissa tapauksissa ), kun tilaa on nykyään niin hintsusti. Tilaa pitäisi aina käyttää kokonaan mahdollisimman tarkasti, mutta ei yksin.

        Laita vielä tänne kadunnimet.

        - 5372 -

        On näköjään mennyt yöllä oikea ja vasen sekaisin, katu siis kaartuu VASEMMALLE eikä oikealle jolloin kadun oikea reuna alkoi tulla vastaan.
        Tuommoinen paikka:
        https://goo.gl/maps/Le4mKhHBLqUurUjC6


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On näköjään mennyt yöllä oikea ja vasen sekaisin, katu siis kaartuu VASEMMALLE eikä oikealle jolloin kadun oikea reuna alkoi tulla vastaan.
        Tuommoinen paikka:
        https://goo.gl/maps/Le4mKhHBLqUurUjC6

        Jep jep.
        Kuvan pääliikennesuunat lienee tuossa vasemmalle ja oikealle.
        Jos ei mapsin kuva pahemmin vääristä, niin tuossa olisi hyvä odotuspaikka suoraan ajolle hitaalla vehkeellä keskellä kahden kaistan päällä suojatien takana.
        Vasemmalle ja oikealle kääntyvät pääsisi esteettä.

        Näppärä levennys muutenkin, kun pääsee valkkaamaan suoraan ajon kaistan riippuen kääntyvistä. Savossa hemmotellaan ja tilaa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. katu ei siis jatku mihinkään suuntaan 2-kaistaisena.

        2. katu jatkuu yksikaistaisena risteyksen toisella puolella eteenpäin ja on muotoiltu siten että jos tulee risteykseen oikeassa laidassa, joutuu vähän ohjaamaan vasemmalle risteystä ylittäessä suoraan jatkaessa.

        3. katu siis kaartuu niin että olisi pitänyt ohjata oikealle osuakseen kadulle mutta rinnalle tulleen auton vuoksi en voinut ohjata oikealle jolloin kadun reuna alkoi tulla vastaan. Lisäksi tietysti piti väistää suojatietä ylittänyt jalankulkija.

        Jatkossa siis aion tässä risteyksessä mennä vaan niin keskellä ettei kukaan pääse rinnalle kummaltakaan puolelta vaikka siinä sitten estää hieman liikenteen sujumista.

        Keskusteluista aivan vastaava risteys löytyy myös paikkakunnaltani, ehkä samakin. Täällä risteystä muutettiin jo vuosia sitten syystä koska siitä on huono näkyväisyys oikealle. Ja yritettiin estää tilanne, ettei monta autoa olisi rinnakkain, mutta epäonnistuttiin. Rinnakkaiset autot lisäävät jo ennestäänkin huonoa näkyvyyttä oikealle. Itse suoraan ajaessani ajan keskelle, josta hyvä näkyväisyys oikealle. Kerran ajoi poliisiauto perässäni, ja ajoi aivan samaa linjaa. Näin ajelen kiertoliittymää odotellessa. Enkä muutenkaan ymmärrä montaa autoa rinnakkain muuten rauhallisessa risteyksessä, missä kellään ei luulisi kiirettä olevan muutaman sekunnin odotteluun.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Oon varma että jos on menossa suoraan ja ryhmittäytyy oikealle, niin takana tuleva vetää rinnalle ja sitten pellit kolisee ku lähdetään samaan aikaan liikkeelle.


      • Anonyymi

        Paikkaa ennestään tuntematta ryhmittyisin oikealle. Jos lähdetään viereisen kanssa suoraan samaan aikaan, niin valvoisin, että se jättäytyy jälkeen. Jos ei jättäydy, niin minä jättäydyn ja sitten torvi ja sormimerkit.
        Ei sitä kolareita pidä ajaa....

        Jos tunnen paikan ja eniten liikennettä kääntyy oikealle ( niinkuin vaikuttaa ), niin ryhmityn vasemmalle kaistalle jättäen oikealle kääntyville oman kaistan. Liikkeelle lähtiessä vahdin oikealla kaistalla olevien käytöstä.

        Oikean kaistan vino pysäytysviiva yrittänee vihjaista, että kääntyville.

        - 5372 -


      • Anonyymi

        Tuohan on visuaalisesti aivan selkeä paikka. "Rymitytään" kohti sitä suoraan menevää tietä eli melko vasempaan laitaan mutta ei ihan sinne kiinni. Oikealle kääntyvät menevät sitten tuonne selkeästi oikealle kääntyvään tien laitaan jossa jo pysäytysviivan kääntö osoitta suunnan.
        Homma "viimeistellään" tietysti sillä että käännyttäessä käytetään vilkkua, suoraan ajaessa ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon varma että jos on menossa suoraan ja ryhmittäytyy oikealle, niin takana tuleva vetää rinnalle ja sitten pellit kolisee ku lähdetään samaan aikaan liikkeelle.

        Paikallinen liikenneopettaja sanoi näin: suoraan ajava ajaa risteykseen niin, että vasemmalle ei sovi autoa, siis kahta autoa rinnakkain, kummankin tarkoituksena ajaa suoraan. Eli jos risteksessä on jo auto (vilkku vasemmalle, tai ajaa suoraan) sen oikealle puolelle ei ajeta, paitsi ne jotka kääntyvät oikealle. Tämä on oikea käytäntö ja vältetään kolarit.


    • Anonyymi

      Samantyyppisessä risteyksessä Pulkilassa nelostien ja Iisalmentien risteyksessä Pulkkilan kylän suunnasta tullessa inssiajo hylätiin sen takia, että ajo-oppilas ryhmittyi kuten kuvan auto ja eteni siitä suoraa yli omalla vuorollaan. Olisi pitänyt ryhmittyä keskelle ja sitten ohjata risteyksen päällä hieman vasemmalle, jotta pystyisi etenemään suoraan. Ongelmana on se, että ajokaistan määritelmä kuuluu jotenkin näin. Kaista on ajoradan osa, johon mahtuu nelipyöräisten ajonneuvojen jono. Entä silloin kun autoja mahtuu periaatteessa viivalle rinnakkain kolme tai viisi, mutta risteys on niin nopeasti levenevä, ettei voi muodostua kuin kaksi jonoa. Montako autoa pitää olla, että voidaan puhua jonosta, eli kuvitteellisesta kaistasta tilanteessa, jossa ajoradalla ei ole kaistamerkintöjä. 1 auto ei ole jono, Onko 2 ajoneuvoa jono? Vai pitääkö olla kolme?

    • Anonyymi

      Jatketaan tätä aihetta tämmösellä tapauksella :

      yksisuuntainen tie A, risteyksessä 3 kaistaa rinnakkain ja niillä tieopasteet näin
      - oikea kaista - nuoli oikealle
      - keskimmäinen kaista - nuolet suoraan ja vasemmalle
      - vasen kaista - nuoli vasemmalle

      Vasemmalle kääntymisen jälkeen tiellä B on 2 kaistaa.
      Jos kääntyi vasemmanpuoleiselta kaistalta, tulee "automaagisesti" vasemmanpuoleiselle kaistalle.
      Mistä tietää että ei pitäisikään ajaa sitä B:n vasemmanpuoleista kaistaa vaan pelkästään sitä B:n oik.puoleista kaistaa?

      Siitä että B-tiellä ei ole merkintää "yksisuuntainen tie" ?

      • Anonyymi

        Uusi tieliikennelaki pudotti pohjan pois tällaiselta esimerkiltä. Risteyksen saa jättää sille kaistalle joka oman ajokohteen perusteella on järkevintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi tieliikennelaki pudotti pohjan pois tällaiselta esimerkiltä. Risteyksen saa jättää sille kaistalle joka oman ajokohteen perusteella on järkevintä.

        Voi olla. Esimerkki pohjautui tapaukseen jossa 2 rinnakkaista autoa kääntyi vasemmalle, ja sitten se vasemmanpuoleinen kohtasikin vastaantulevan auton.

        Pitää käydä tarkistamassa asia, koska voikin olla niin että tuolta keskimmäiseltä kaistalta ei saanutkaan kääntyä vasemmalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe