sulfiitti

lipittelijä ystävien kanssa

Ostin ALKO:sta valkoviinipötikän nimeltä TRIBAL african white wine. South africa. Avatessani huomasin hanan alla tekstin: "sisältää sulfiitteja". Mitä se tarkoittaa, onko se vaarallista??? Miksi teksti on siinä? Aivan kuin varoituksena jostain, mistä?
Ihan rupesi pelottamaan, mitä se merkitsee?
Kertokaa minulle uskaltaako viinin nauttia.

9

4443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hui kauhistus!

      Ostin ALKO:sta valkoviinipötikän nimeltä TRIBAL african white wine. South africa. Avatessani huomasin hanan alla tekstin: "sisältää alkoholia". Mitä se tarkoittaa, onko se vaarallista??? Miksi teksti on siinä? Aivan kuin varoituksena jostain, mistä?
      Ihan rupesi pelottamaan, mitä se merkitsee?
      Kertokaa minulle uskaltaako viinin nauttia.

      Myydäänkö Alkossa VAARALLISIA AINEITA?

      Tuo varoitus oli siinä, jotta sinä ymmärtäisit olla juomatta mitä juuri olit ostanut, ja tajuaisit kaataa pullon sisällön viemäriin. Etkö sitä hiffaa?

    • saada tietää

      mitä on sulfiitti kuin kirjoittaa monsanaisesti tänne, olisi ollut kirjoittaa yksi ainoa sana Googlen hakukenttään. Tuo sana on "sulfiitti". Sen jälkeen olisit painanut Enteriä, ja tulos olisi ollut seuraava:
      http://www.google.fi/search?hl=fi&q="sulfiitti"&btnG=Hae&meta=lr=lang_fi
      Ja sieltä olisi löytynyt vastaus moneen kertaan.

    • ovat vaarallisia

      varsinkin jos olet mikrobi. Osalle ihmisiä rikkiyhdisteet aiheuttavat allergisia oireita, kasvojen punostusta, kutinaa ym vastaavaa, sen takia varoitusteksti.

      Rikkiyhdisteiden tarkoitus on pitää viinin mikrobit ojennuksessa. Markkinoilta löytyy rikkivapaita tuotteita ( osa täysin vapaita ja osassa on normaalia selvästi vähemmän rikkiyhdisteitä), tosin valikoima ei ole kovin laaja. Kannattaa kysyä Alkosta jos asia kiinnostaa enemmän.

      EU:ssa käytäntö vaihtelee, jotkut ilmoittavat ja jotkut eivät. Ns uudenmaailman viineissä merkinnät ovat yleensä selvempiä. Jos viini ei sisällä rikkiyhdisteitä tai sisältää niitä erittäin vähän, se on varmasti mainittu pullossa.
      Itse suosin Chilen ja Argentiinan jaloja juomia joiden hinta-laatusuhde on ylivoimainen EU:n alueen viineihin.

      • Innehåller sulfiter

      • äshhhhhhhhh
        Innehåller sulfiter kirjoitti:

        http://www.sttv.fi/alkoholi/useinkysyttyä.htm

        HYVÄT IHMISET! GOOGLETTAKAA ENSIN JA OLKAA OMA-ALOITTEISIA, ENNEN KUIN POSTAATTE TÄNNE JOKA ***TANAN KYSYMYKSEN.

        No minkäs v..un takia tälläisiä keskustelupalstoja sitten on perustettu jossei täällä saa kysyä!!!
        IHMISET JOTKA ETTE YMMÄRRÄ ETTEIVÄT KAIKKI TIEDÄ KAIKKEA JA HALUAVAT KYSELLÄ TIETOA, ÄLKÄÄ SITTEN TULKO TÄNNE LUKEMAAN JA KOMMENTOIMAAN, KIITOOOS!


      • mitä tarkoittaa
        äshhhhhhhhh kirjoitti:

        No minkäs v..un takia tälläisiä keskustelupalstoja sitten on perustettu jossei täällä saa kysyä!!!
        IHMISET JOTKA ETTE YMMÄRRÄ ETTEIVÄT KAIKKI TIEDÄ KAIKKEA JA HALUAVAT KYSELLÄ TIETOA, ÄLKÄÄ SITTEN TULKO TÄNNE LUKEMAAN JA KOMMENTOIMAAN, KIITOOOS!

        sana KESKUSTELU. Onko "keskustelua" kysyä laiskuuksissaan aivan yksinkertaisia asioita, joita voi itse suoraan tarkistaa googlaamalla, ja saa myös vastauksen suoraan eli heti?
        Mikä on Norjan pääkaupunki?
        Mielenkiintoista keskustelua...


    • HengenlähtöLähellä

      Sisältää sulfiitteja tarra, halpisluokan punkku pullossa. Verenpaineeni pomppasi äkillisesti, parin kupillisen jälkeen lukemiin 160/110/90 !!!

      Onko kenellekkään muille sattunut vastaavaa 2018 ????

    • kusetankoitseäni

      Sulfiitti on vanha säilöntäaine viineille kuin myös elintarvikeille.

      Käytetty pysäyttämään käymisen ja säilömään juoman myöhempää "nauttimista" varten.

      Käytetty myös kalliimmissa viineissä, joten mikään hanaviini-spesiaali se ei todellakaan ole.

      Huvittavaa on, että EU sallii noin 20 lisäaineen käytön viiniteollisuudessa ja nyt joku keksii sulfaattien käytön, joka on se paras selitys krapulan päänsärkyihin.

      Itseasiassa viiniteollisuus huijaa maksavia asiakkaitaan naama pokkana ja nämä niin sanotut Sommelierit kusettavat vielä lisää - on niitä monta sokko-testiä teetetty, joissa ns. ömmättiläiset ovat osoittaneet osaamattomuutensa - jos ei leibeliä näe ja hintaa kuule niin maku-aistikin on kateissa.

      Mun silmin viini-bisnis on kyllä yhtä pelle-bisnistä.

      • kylnevaanhuijaa

        Ja komppaan.

        Useissa ruoka-ohjelmissa ja ravintoloissa viini tarjotaan suoraan lasiin sakkoineen päivineen mitenkään dekanteroimatta ensin eli esim. rikkiyhdisteitä ei haihduteta pois ensin ja saateta viiniä tarjoilulämpötilaan vaan suoraan pullosta lasiin kuin "talon viini" ja makuhan on sitten persiistä.

        Snobbailevat idiootithan tämän makuelämyksen tarjoavat, joten luulisi heidän myös tietävän edes perusasiat, mutta kun ei.

        Samma sak koko ruokailu-bisniksessä eli välinpitämättömyys asiakasta kohtaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3441
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1498
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1267
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1142
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      815
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      792
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      779
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      46
      765
    Aihe