Huomasin noin puoli vuotta sitten, että sain oireita esimerksiksi tavallisen maidon juonnista ja muistakin laktoosia sisältävistä tuotteista. Vaihdoin ruokavalioni suurinpiirtein laktoosiseen.
Nyt olen taas alkanut saamaan oireita. On todella ikävää käydä koulussa, kun maha on kipeä ja pitää kamalaa ääntä. Tuntuu inhottavalta istua kovassa koulutuolissa, kun tuntuu, että kyljen alla olisi hirveä määrä ilmaa. Mistä tämä johtuu? Syönkö sittenkin ruokaa, joka sisältää laktoosia? Miksi saan banaaneista ilmavaivoja ja vatsakipua? Miksi omenan syötyäni tunnen itseni nälkäiseksi, kuin vatsassani olisi tyhjää (ehkä myös ilmaa)?
Voiko minulla olla keliakiakin tai jotain muuta laktoosi-intoleranssin lisäksi? Olisi myös mukava jos tietäisitte jotain sivuja, jossa olisi lista ruoista, joita en voi syödä tämän laktoosi-intoleranssin takia.
Itselläni ei ole todettu laktoosi-intoleranssi mitenkään lääkärissä, mutta päättelin sen itse, koska vaivat olivat huomattavissa ja laktoositon maito auttoi.
Tahtoisin myös tietää, että jos olen syönyt tietämättäni laktoosia sisältäviä tuotteita ja nythän olen saattanut tulla siihen "tilaan", jossa siedän vieläkin vähemmän tätä laktoosia. Voiko oireet johtua siitäkin? Olisi mukavaa jos joku osaisi selittää, että miten helposti näitä oireita voi saada.
Laktoosi-intoleranssiin apua
7
830
Vastaukset
- Suvituuli61
Keskustelepa vaivastasi koulun terveydenhoitajan kanssa tai pyydä äitiä varaamaan aika terveyskeskuslääkärille. Netistä löydät myös tietoa laktoosi-intoleranssista, kun googletat.
Laktoosin sietokyky vaihtelee. Jos on stressiä, sietokyky alenee. Näin on moni sanonut.
Koulussa saa vähälaktoosista ruokaa kun vaan ilmoittaa keittiöön. - aikakausittain
Kyllähän se niin on, että toisinaan se on erittäin agressiivinen ottamaan olemattomista, jopa vähälaktoosisista tuotteista täydellisen vesiripulin, ja toisinaan taas sietää enemmän.
On varmasti tekemisissä muun ravinnon kanssa, entsyymien muodostuksen kanssa. Esim. hyvin monipuolinen luonnosta jauheeksi koottu lisäravinne saa aikaan kehossa laktoosientsyymin kehittymisen, eikä oireita enää tule, vaikka käyttäisi normaalia maitotuotetta.
Senkin oli ulkomailta tilattu, joten luovuin sen käytöstä.
Nyttemmin olen korvannut sen NONI:lla. Noni saa jotenkin vaan kehossa aikaan entsyymitoimintojen aktivoitumista, niin että oma maha pystyy Nonin läsnäolosta johtuen valmistamaan laktaasientsyymiä, ja en saa tavallisista maitotuotteista oireita. Mutta annahan olla, jos aamulla noniannos on jäänyt ottamatta, ja menen ottamaan tavallisia maitotuotteita, heti se vesiripuli kehitty, ja mahakivut myös.
Onhan sitä saatavilla täysin laktoositonta maitojuomaa, mutta kun elät tässä maailmassa, aina joudut kuitenkin tilanteisiin, jossa joudut tekemisiin tavallisen maitotuotteen kanssa jossain ruuassa. Silloin olisi kätevää juuri tuo, että oma keho valmistaisi tarvittavan laktaasientsyymin.- Tytteli__91
Meillä taitaa kotonakin olla tuota NONIa. Ehkä pitäisi sitä sitten alkaa käyttää jos se tosiaan auttaa?
- Aloitukseen
Tytteli__91 kirjoitti:
Meillä taitaa kotonakin olla tuota NONIa. Ehkä pitäisi sitä sitten alkaa käyttää jos se tosiaan auttaa?
Minulla ja lapsilla meni kuukausi, ennenkuin noni alkoi pystyä ruokkimaan entsyymitoimintaa siinä määrin, että oma laktaasientsyymitoiminta riitti maitosokerin pilkkomiseen mahassa.
- Masa11
Onko mahdollista että olet allerginen maidolle??
- Tytteli__91
En usko, että olen allerginen maidolle, sillä kun juon täysin laktoositonta maitoa, en saa siitä mitään haittavaikutuksia. Nykyään olen alkanut saamaan laktoosi-intoleranssin tyyppisiä oireita banaaneista ja omenoista. En tiedä saanko vaaleasta ja ehkä tummastakin leivästä sellaisia oireita.
Mutta laktoositonta maitoa voin juoda, joten kyseessä ei kai voi olla maitoproteiini-allergia? - I--
Tytteli__91 kirjoitti:
En usko, että olen allerginen maidolle, sillä kun juon täysin laktoositonta maitoa, en saa siitä mitään haittavaikutuksia. Nykyään olen alkanut saamaan laktoosi-intoleranssin tyyppisiä oireita banaaneista ja omenoista. En tiedä saanko vaaleasta ja ehkä tummastakin leivästä sellaisia oireita.
Mutta laktoositonta maitoa voin juoda, joten kyseessä ei kai voi olla maitoproteiini-allergia?Usein ihmiset, joilla on laktoosi-intoleranssi, ovat herkistyneet myös muille "vatsaa ärsyttäville/ilmaa lisääville" tuotteille. Tälläisiä ovat mm. kaalit, sipulit, omenat, pavut, xylitoli, sorbitoli, tumma leipä, aspartaami. Jos kokeilet välttää näitä vähän aikaa, se ehkä voi sinullakin auttaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113485MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811194Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt213886- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768