Kaupan yrttien kasvatus, onnistuuko?

Saharamaa

Eli jos ostaa esim. kaupasta basilikaa (tuore) niin miten sen saisi kotona kasvamaan kun kaikkea ei kuitenkaan käytä...

8

15209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä

      voi kokeilla. Kääräise yrtti ostettuasi
      sanomalehteen/lahjapaperiin. Kotona laita
      isompaan ruukkuun kasvamaan ja esim. basilikan
      pitäisi kasvattaa juuret vesilasissa, joten
      voit ottaa pistokkaita ja näin lisätä yrttejäsi
      jos vaikka alkuperäinen kuolisikin.
      Ja aina voi pakastaa tai kuivata
      yrttejä myöhempää käyttöä varten.

    • ongelmahan

      näiden kaupan yrttien kanssa on se, että ne on kasvatettu kasvihuoneessa, voimaakkaan valon alla. Harvalla löytyy kotoa sellaista kukkavaloa.

      Nyt kevät kuitenkin jo oireilee, ja ainakin minä olen saanut pari viikkoa sitten ostamani basilikan tekemään uusia lehtiä (tosin hyvin vaatimattomia), kun vaihdoin kasvin isompaan ruukkuun ja parempaan multaan ja sijoitin sen aurinkoiselle eteläikkunalle. Kyllä ne siitä pikkuhiljaa alkavat lähteä, kunhan kevät etenee. :)

    • Kissus

      Olen itse onnistunut ihan joka kerta kun tuota olen tehnyt. Pari juttua kannattaa kuitenkin katsoa taimesta jo ostovaiheessa: tarkasta juurien kunto että ovat elinvoimaiset ja se, että koko taimi näyttää hyvinvoivalta. Siitä sitten vain taimi kotiin ja kukkapurkkiin muhevaan multaan ikkunalle.
      Ennen minäkin kasvatin yriti siemenistä mutta se on hidasta ja muutenkin epävarmaa = noin saa hyviä yrttejä jotka riittä pitkälle.

    • yrtit

      Olen ostanut jo monta vuotta Tallinnasta yrtit kaupasta (esim. Stockmann), ne ovat pienempiä ja paljon tuuheampia kuin meidän järvikylät sun muut hontelot pilalle lannoitetut rönsyt ja kasvavat todella hyvin. Valikoimaa on laidasta laitaan, thaibasilika kasvoi hyvin, samoin punainen ja tavallinen. Kaikkia yrttejä löytyy, sellaisiakin mitä täällä en ole nähnyt. Tallinnan torilta olen ostanut taimet (kukat, pensaat, tomaatit monta lajia, mansikat), siemensipulit ja kaikkea mahdollista, enkä yhtä hyviä Suomesta ole saanut.
      Tullista en tiedä, kuljettelen edestakaisin kaikenlaista, koskaan en ole tavaroita peitellyt ja eivät ole mitään kyselleet.
      Eli kannattaa napata mukaan jos sattuu keväällä käyntiä sielläpäin, ainakin pikkuyrtit kulkevat helposti mukana. Ainakin helpommat tuoda kuin kaikenmaailman alkoholijuomat, vaikkei olisi autollakaan.

    • tomaatti ja vuohenjuusto

      Viime kesänä järvikylän basilika kasvoi hyvin ruukussa pihalla, lopulta unohtui huolellinen kastelu ja taisin antaa sille liikaa auringon paahdetta kun lehdet pienenivät. Mutta kyllä siitä kauan (yli 2 kk) basilikat sai. Onnea yrttiviljelyyn!

    • soppa

      Kaikki melkein mitä kesäisin kasvatan niin ostan keväällä Tallinnasta tai sieltä ympäriltä,kasvaa hyvin ja olen tuonut monivuotisia taimia ja kaikki on lähtenyt.Yksivuotinen kesäkukka kukki eka kesän hyvin ja simmenistä seuraavana ja nyt menossa jo6-kesä ja levinnyt on ,mutta pysyy aisoissa.Kesäkukat ,puun-taimet ja monivuotiset tomaatit parempia ei mistään saa.matka aina kannattaa.

    • Viherpeukaloinen

      Basilika taytyy jakaa alkuperaisesta ruukusta ainakin neljaan ruukkuun, joihin pitaa laittaa uusi multa. Sitten ne vaan ikkunalaudalle. Hyvin on pysynyt ja lisaantynyt.

    • ölaskdtaoin

      Kaikki ovat lähteneet, joita olen kokeillut. Keittiöni ikkuna on itään, talvellakaan ei ole lisävaloa. Basilika on mennyt jo monta vuotta, nyt se on noin puolimetrinen, lehtiä tosin vain latvassa. Laitoinkin sille juuri pari kaveria juurelle. Kaupan purkeista jätän pari vahvinta tainta ja laitan isompaan purkkiin, ei siinä sen kummempaa. Suolaheinää kokeilen juuri, se on tosi kaunis.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3115
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2341
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1710
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1563
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1077
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      921
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      856
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      801
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      764
    Aihe