Iso vai pikku D

Kurttu Arttu

Eli miten diesel vanilla pitäisi ajaa kaupungissa iso vai pikku D päällä? Toiset sanovat että laatikko kärsii jos ajaa isolla puolella kaupungissa toiset sanovat että ei vaikuta mitään, mikä mahtaa olla koko totuus? Entä kuinka usein laatikon öljyt pitäisi/kannattaisi vaihtaa?

7

2425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • impala67

      pieni d- "normaalit" kolme vaihdetta
      iso d- vaihtaa loikkarille tietyssä nopeudessa.

      käytä isoa d:tä kun ajat tasaisella maantiellä ilman painavaa peräkärrykuormaa... ei ainaskaan riku laatikko.

      vaihda laatikon öljyt liian usein, siitä ei voi olla haittaa- mutta vaihtamatta jättämisestä on.

    • Janne69

      Automaattivaihteisto on sitä varten, että ajajan ei tarvitse vaihdetta vaihtaa. Turha siis vaihdekeppiä kolmosen ja nelosen välillä vemputtaa, kyllä vaihteisto osaa itsekin päättää, milloin suurimman vaihteen käyttö on tarpeen.

      Jos vaihteisto leviäisi normaalisti käytettynä, amerikkalaiset olisivat aikoja sitten haastaneet autonvalmistajat oikeuteen ;-)

      • JKL

        Ainakin Chevy Vanin 6.2:n aski hajoaa takuulla jos ajaa isolla D:llä alle 70km/h tai vetää kuormaa .Itse ajoin omalla vanilla yli 500 000km ilman ongelmia mutta isolla D:llä vain kun vauhtia oli yli 80km/h.


      • kolli

        Jos joskus näet alkuperäisen USA manuaalin niin lue se ja sinäkin tiedät että iso D on vain maantie ajoon tarkoitettu.
        Kaupungissa pikku D ja laatikko ei kärsi.
        En millään muista tuota ison D:een alinta nopeus suositusta, mutta oli jotain 60 km/h.


      • Janne
        kolli kirjoitti:

        Jos joskus näet alkuperäisen USA manuaalin niin lue se ja sinäkin tiedät että iso D on vain maantie ajoon tarkoitettu.
        Kaupungissa pikku D ja laatikko ei kärsi.
        En millään muista tuota ison D:een alinta nopeus suositusta, mutta oli jotain 60 km/h.

        Minulla sattuu olemaan alkuperäinen USA-manuaali autooni, ja siellä lukee, en muista sanasta sanaan: "Iso-D on tarkoitettu normaaliajoon ja erikoistilanteissa, kuten ja varsinkin kuormaa vetäessä pitää käyttää pikku-d:tä". Voin tarkistaa sanamuodon tarkalleen, jos joku haluaa.

        Sitten alkuperäiseen kysymykseen oma vastaukseni:

        Itse ajan kaupungissa AINA pikku-d:llä, yksinkertaisesti siitä syystä, että silloin voin ainakin olla varma, että laatikko ei hajoa, eikä laatikko kuitenkaan kaupunkivauhdeissa vaihda loikkarille. Lisäksi olen erinäisiltä jenkkikorjaajilta ja erityisesti automaattikorjaajalta kuullut, että isolla d:llä ei kannata ajaa muuta kuin tasaista nopeutta maantiellä, riippumatta siitä mitä manuaali sanoo. Laatikon saa heidän mielestään hajalle ja kulumaan nopeammin ajamalla isolla d:llä kaupungissa.


    • loota pamahti

      Mulla pamahti laatikko viimekesänä kun ajoin 300km n.120 km/h isolla D:llä. Tosin jouduin välillä vedättämään ylämäkiä. Öljyt tuli ulos laatikon öljytikun reijästä ja laatikon takapäästä kardaanin välistä. (ja tämä tapahtui vielä Ruotsissa ).Minä uskon ainakin siihen, että iso D on tarkotettu n. 80 km/h ja siitä yli ja tasaiseen vauhtiin ei vedätyksiä. Kun maksaa laatikosta n. 10 tuhatta vanhaa markkaa niin on PAREMPI OTTAA ASIA TOSISSAAN !!

    • Anonyymi

      Kiitos paljon kun sitä läksyissä pikku d -D 🤫🤭👋👋💯🤣

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5841
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2017
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1775
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe