Eli miten diesel vanilla pitäisi ajaa kaupungissa iso vai pikku D päällä? Toiset sanovat että laatikko kärsii jos ajaa isolla puolella kaupungissa toiset sanovat että ei vaikuta mitään, mikä mahtaa olla koko totuus? Entä kuinka usein laatikon öljyt pitäisi/kannattaisi vaihtaa?
Iso vai pikku D
7
2561
Vastaukset
- impala67
pieni d- "normaalit" kolme vaihdetta
iso d- vaihtaa loikkarille tietyssä nopeudessa.
käytä isoa d:tä kun ajat tasaisella maantiellä ilman painavaa peräkärrykuormaa... ei ainaskaan riku laatikko.
vaihda laatikon öljyt liian usein, siitä ei voi olla haittaa- mutta vaihtamatta jättämisestä on. - Janne69
Automaattivaihteisto on sitä varten, että ajajan ei tarvitse vaihdetta vaihtaa. Turha siis vaihdekeppiä kolmosen ja nelosen välillä vemputtaa, kyllä vaihteisto osaa itsekin päättää, milloin suurimman vaihteen käyttö on tarpeen.
Jos vaihteisto leviäisi normaalisti käytettynä, amerikkalaiset olisivat aikoja sitten haastaneet autonvalmistajat oikeuteen ;-)- JKL
Ainakin Chevy Vanin 6.2:n aski hajoaa takuulla jos ajaa isolla D:llä alle 70km/h tai vetää kuormaa .Itse ajoin omalla vanilla yli 500 000km ilman ongelmia mutta isolla D:llä vain kun vauhtia oli yli 80km/h.
- kolli
Jos joskus näet alkuperäisen USA manuaalin niin lue se ja sinäkin tiedät että iso D on vain maantie ajoon tarkoitettu.
Kaupungissa pikku D ja laatikko ei kärsi.
En millään muista tuota ison D:een alinta nopeus suositusta, mutta oli jotain 60 km/h. - Janne
kolli kirjoitti:
Jos joskus näet alkuperäisen USA manuaalin niin lue se ja sinäkin tiedät että iso D on vain maantie ajoon tarkoitettu.
Kaupungissa pikku D ja laatikko ei kärsi.
En millään muista tuota ison D:een alinta nopeus suositusta, mutta oli jotain 60 km/h.Minulla sattuu olemaan alkuperäinen USA-manuaali autooni, ja siellä lukee, en muista sanasta sanaan: "Iso-D on tarkoitettu normaaliajoon ja erikoistilanteissa, kuten ja varsinkin kuormaa vetäessä pitää käyttää pikku-d:tä". Voin tarkistaa sanamuodon tarkalleen, jos joku haluaa.
Sitten alkuperäiseen kysymykseen oma vastaukseni:
Itse ajan kaupungissa AINA pikku-d:llä, yksinkertaisesti siitä syystä, että silloin voin ainakin olla varma, että laatikko ei hajoa, eikä laatikko kuitenkaan kaupunkivauhdeissa vaihda loikkarille. Lisäksi olen erinäisiltä jenkkikorjaajilta ja erityisesti automaattikorjaajalta kuullut, että isolla d:llä ei kannata ajaa muuta kuin tasaista nopeutta maantiellä, riippumatta siitä mitä manuaali sanoo. Laatikon saa heidän mielestään hajalle ja kulumaan nopeammin ajamalla isolla d:llä kaupungissa.
- loota pamahti
Mulla pamahti laatikko viimekesänä kun ajoin 300km n.120 km/h isolla D:llä. Tosin jouduin välillä vedättämään ylämäkiä. Öljyt tuli ulos laatikon öljytikun reijästä ja laatikon takapäästä kardaanin välistä. (ja tämä tapahtui vielä Ruotsissa ).Minä uskon ainakin siihen, että iso D on tarkotettu n. 80 km/h ja siitä yli ja tasaiseen vauhtiin ei vedätyksiä. Kun maksaa laatikosta n. 10 tuhatta vanhaa markkaa niin on PAREMPI OTTAA ASIA TOSISSAAN !!
- Anonyymi
Kiitos paljon kun sitä läksyissä pikku d -D 🤫🤭👋👋💯🤣
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1147457- 505598
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa623132Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72613Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101608Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2011457Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3261093Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2451058Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30936