Eli miten diesel vanilla pitäisi ajaa kaupungissa iso vai pikku D päällä? Toiset sanovat että laatikko kärsii jos ajaa isolla puolella kaupungissa toiset sanovat että ei vaikuta mitään, mikä mahtaa olla koko totuus? Entä kuinka usein laatikon öljyt pitäisi/kannattaisi vaihtaa?
Iso vai pikku D
7
2577
Vastaukset
- impala67
pieni d- "normaalit" kolme vaihdetta
iso d- vaihtaa loikkarille tietyssä nopeudessa.
käytä isoa d:tä kun ajat tasaisella maantiellä ilman painavaa peräkärrykuormaa... ei ainaskaan riku laatikko.
vaihda laatikon öljyt liian usein, siitä ei voi olla haittaa- mutta vaihtamatta jättämisestä on. - Janne69
Automaattivaihteisto on sitä varten, että ajajan ei tarvitse vaihdetta vaihtaa. Turha siis vaihdekeppiä kolmosen ja nelosen välillä vemputtaa, kyllä vaihteisto osaa itsekin päättää, milloin suurimman vaihteen käyttö on tarpeen.
Jos vaihteisto leviäisi normaalisti käytettynä, amerikkalaiset olisivat aikoja sitten haastaneet autonvalmistajat oikeuteen ;-)- JKL
Ainakin Chevy Vanin 6.2:n aski hajoaa takuulla jos ajaa isolla D:llä alle 70km/h tai vetää kuormaa .Itse ajoin omalla vanilla yli 500 000km ilman ongelmia mutta isolla D:llä vain kun vauhtia oli yli 80km/h.
- kolli
Jos joskus näet alkuperäisen USA manuaalin niin lue se ja sinäkin tiedät että iso D on vain maantie ajoon tarkoitettu.
Kaupungissa pikku D ja laatikko ei kärsi.
En millään muista tuota ison D:een alinta nopeus suositusta, mutta oli jotain 60 km/h. - Janne
kolli kirjoitti:
Jos joskus näet alkuperäisen USA manuaalin niin lue se ja sinäkin tiedät että iso D on vain maantie ajoon tarkoitettu.
Kaupungissa pikku D ja laatikko ei kärsi.
En millään muista tuota ison D:een alinta nopeus suositusta, mutta oli jotain 60 km/h.Minulla sattuu olemaan alkuperäinen USA-manuaali autooni, ja siellä lukee, en muista sanasta sanaan: "Iso-D on tarkoitettu normaaliajoon ja erikoistilanteissa, kuten ja varsinkin kuormaa vetäessä pitää käyttää pikku-d:tä". Voin tarkistaa sanamuodon tarkalleen, jos joku haluaa.
Sitten alkuperäiseen kysymykseen oma vastaukseni:
Itse ajan kaupungissa AINA pikku-d:llä, yksinkertaisesti siitä syystä, että silloin voin ainakin olla varma, että laatikko ei hajoa, eikä laatikko kuitenkaan kaupunkivauhdeissa vaihda loikkarille. Lisäksi olen erinäisiltä jenkkikorjaajilta ja erityisesti automaattikorjaajalta kuullut, että isolla d:llä ei kannata ajaa muuta kuin tasaista nopeutta maantiellä, riippumatta siitä mitä manuaali sanoo. Laatikon saa heidän mielestään hajalle ja kulumaan nopeammin ajamalla isolla d:llä kaupungissa.
- loota pamahti
Mulla pamahti laatikko viimekesänä kun ajoin 300km n.120 km/h isolla D:llä. Tosin jouduin välillä vedättämään ylämäkiä. Öljyt tuli ulos laatikon öljytikun reijästä ja laatikon takapäästä kardaanin välistä. (ja tämä tapahtui vielä Ruotsissa ).Minä uskon ainakin siihen, että iso D on tarkotettu n. 80 km/h ja siitä yli ja tasaiseen vauhtiin ei vedätyksiä. Kun maksaa laatikosta n. 10 tuhatta vanhaa markkaa niin on PAREMPI OTTAA ASIA TOSISSAAN !!
- Anonyymi
Kiitos paljon kun sitä läksyissä pikku d -D 🤫🤭👋👋💯🤣
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854918- 1643582
- 533169
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032056- 351871
- 301813
- 461803
- 571704
- 191633
- 191627