Perjantaina 23.02-07 lähdin Jyväskylästä klo. 15.00 pohjoista kohti. Nelostietä. Onhan siellä satasenkin rajoituksia, mutta liikennettä sen verran, että sitä nopeutta on vaikea ylläpitää. Rekkoja ja nysväreitä loputtomiin ja nyt varsinkin, kun on noita hiihtolomaviikkoja. Heti alkumatkasta poikkesin huoltiksella, Neste ja Uurainen, vai mikälie ja lutkutin gasoa automaatista kolmellakympillä tankkiin ja äkkiä takaisin tienpäälle, ennenkuin se täyttyy kaikenmaailman hidastelijoista. No, oli niitä siellä enemmän kuin tarpeeksi kuitenkin.
Kyllä on ohituspaikat vähissä alkumatkasta ja keltamaalia lienee siellä enemmän kuin valkoisia pätkiä. Äänekosken jälkeen hieman helpottuu, kun alkaa ohituskaistat, mutta niiden "ideaa" en lakkaa ihmettelemästä. Tässä hiukan huono kuva eräältä: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=356
Lieneekö sama paikka, jonka olen kuvannut joskus aiemmin: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=296
Näkyvyyttä olisi vaikka kuinka paljon, mutta keltaviivaa piirretty ohituksia estämään (estää, jos estää). Sitten viimein, kun ohituskielto päättyy, niin se tapahtuu paikassa, jossa näkyvyys on huonompi kuin ohituskieltoalueella: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=357
Älytöntä.
Jotkut tykkäävät ajaa jonoissa, minä en. Ohittelen jonot vaikka auto kerrallaan ja niin jouduin tekemään nytkin, paitsi Viitasaaren jälkeen, jolloin pääsin useista autoista kerralla (mittari tosin paiskautui parinsadan paikkeille).
Heti Rantsilan keskustan jälkeen joku tuli vastaani samalla kaistalla rekkaa ohittaen. Oli lähtenyt oikealle kaartavassa mutkassa ohittamaan, eikä näyttänyt pitävän ohituksellaan kiirettä (varmaan tuijotti nopeusmittaria), eikä osannut keskeyttää ohitustaan. Minä jarrutin, jotta pelle ehtisi omalle kaistalleen.
Pulkkilassa loppuu satanen ja poikkesin paikalliseen Alkoon, ostin punaviiniä illaksi ja sitten kävin vielä tankillakin, jotta ei tarvitse enää pysähdellä. Sainpahan samalla hiukan jaloitella, hehheh. Siinä on vieressä se kahvila, tai joku ABC ja käväisin sielläkin. Ostin kontillisen olutta ja poikkesin miestenhuoneessa, juu, just siinä järjestyksessä (ostokset säilyi pöydällä). Aikaa vierähti kaikkineen aika reilusti.
Sitten taas pirteänä rattiin. Vielä illallakin pohjoisesta riitti väkeä etelän suuntaan yllättävän paljon. Iin jälkeen: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=358
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=361
Jonoissa ne tykkäävät jotkut ajaa, miksihän?
Kemin ohitustiellä oikealta tuli valkoinen paku kärryä vetäen hirveällä kiireellä eteen, ohitin tietysti ja jatkoin samaa nopeutta käyttäen (rajoitus 80 ja nopeutta paljon enemmän). Paku kiri välimatkan kiinni ja aloitti valoshown, tässä kuvassa aika lähellä, mutta kävi melkein puskurissa kiinni: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=359
En joutanut jäämään juttusille, joten lisäsin vauhtia ja jätin mokoman, tässä vielä jäähyväiset: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=360
Ruotsin ja Suomen rajalla Perämeren rannikolla olin hidasteista huolimatta ihan kohtuuajassa, mutta arvatkaapa kellonaika (kun täällä on ollut niitä "kellokalleja")? Oikein arvanneelle voisin luvata vaikka olutkontin, tai jotain muuta vastaavan määrän.
Matkalla pohjoiseen
44
2883
Vastaukset
- klok.
Aikalailla 4tuntia.
- hoijaa!
No kairakettua on taas herännyt talviunilta tullut tänne elvistelemään. No saahan niitä leukoja levitellä, mutta kirjoituksistasi päätellen henkinen kehityksesi ei riitä ajokortti-iän vaatimalle tasolle.
- Hahhaa!!
Ja minulle tuli tuosta jutusta täysin samankaltainen fiilis kuin itsellä pitkää siivua ajaessa.
- olit rajalla Torniossa
klo 19,16 ja 42s Finnis time !Kyllä minä sen tiedän. Mutta mutta: Miksi tankkailet tipottain?
- vieläkään
koska ei ole itse milloinkaan tankannut.
vieläkään kirjoitti:
koska ei ole itse milloinkaan tankannut.
En kiinnitä oikeastaan minkäänlaista huomiota polttoaineen hintoihin, enkä etsi halvinta tankkauspaikkaa. Shellin joku V ??? on näköjään tullut 98:n tilalle, tankkaan sitä, jos kohdalle sattuu.
Tankkaan itse....tuota kysymystä. Tankkailen vähän miten sattuu, mutta kun tankki on iso ja autossa on muutenkin aika paljon ylimääräistä painoa, niin tankkaan vaan enintään puoliväliin. Pitkä seisoskelu kevyesti vaatetettuna talvipakkasessa ei sekään pahemmin kiinnosta ja se namiska, mistä pumpun saisi jäämään päälle, ei toimi monessakaan paikassa. Korkkia olen yrittänyt ängetä kahvan väliin, mutta ei sekään sinne sovi.
- ei voi kuin nauraa
Kairakettu kirjoitti:
...tuota kysymystä. Tankkailen vähän miten sattuu, mutta kun tankki on iso ja autossa on muutenkin aika paljon ylimääräistä painoa, niin tankkaan vaan enintään puoliväliin. Pitkä seisoskelu kevyesti vaatetettuna talvipakkasessa ei sekään pahemmin kiinnosta ja se namiska, mistä pumpun saisi jäämään päälle, ei toimi monessakaan paikassa. Korkkia olen yrittänyt ängetä kahvan väliin, mutta ei sekään sinne sovi.
En tiennytkään että matkantekosi on muun hölmöilyn lisäksi vielä näin vaikeaa.
"Tankkailen vähän miten sattuu, mutta kun tankki on iso ja autossa on muutenkin aika paljon ylimääräistä painoa, niin tankkaan vaan enintään puoliväliin."
50 litraa bensaa painaa alle 40 kiloa, joten tuskin tulee liikaa painoa.
"Pitkä seisoskelu kevyesti vaatetettuna talvipakkasessa ei sekään pahemmin kiinnosta..."
Kannattaisi varmaan pukeutua lämpötilan edellyttämällä tavalla. ei voi kuin nauraa kirjoitti:
En tiennytkään että matkantekosi on muun hölmöilyn lisäksi vielä näin vaikeaa.
"Tankkailen vähän miten sattuu, mutta kun tankki on iso ja autossa on muutenkin aika paljon ylimääräistä painoa, niin tankkaan vaan enintään puoliväliin."
50 litraa bensaa painaa alle 40 kiloa, joten tuskin tulee liikaa painoa.
"Pitkä seisoskelu kevyesti vaatetettuna talvipakkasessa ei sekään pahemmin kiinnosta..."
Kannattaisi varmaan pukeutua lämpötilan edellyttämällä tavalla."50 litraa bensaa painaa alle 40 kiloa, joten tuskin tulee liikaa painoa."
Tankkiini mahtuu toistasataa litraa ja painoa on ennestään "hirveästi". Et tajuakaan.
"Kannattaisi varmaan pukeutua lämpötilan edellyttämällä tavalla."
Niin pukeudunkin, autossani on miellyttävän lämmintä talvisin ja sopivan viileää kesäisin.
Matkantekoni ei ole ollenkaan vaikeaa, vaan päinvastoin...- ei voi mitään
Kairakettu kirjoitti:
"50 litraa bensaa painaa alle 40 kiloa, joten tuskin tulee liikaa painoa."
Tankkiini mahtuu toistasataa litraa ja painoa on ennestään "hirveästi". Et tajuakaan.
"Kannattaisi varmaan pukeutua lämpötilan edellyttämällä tavalla."
Niin pukeudunkin, autossani on miellyttävän lämmintä talvisin ja sopivan viileää kesäisin.
Matkantekoni ei ole ollenkaan vaikeaa, vaan päinvastoin...Jos on kerran pakko roudata niin "hirveästi" tavaraa, kannattaisi varmaan harkita pakettiautoa sen vanhan E32:n sijasta. Kummasti helpottuu matkanteko, kun voi tankata tankin täyteen.
"Niin pukeudunkin, autossani on miellyttävän lämmintä talvisin ja sopivan viileää kesäisin."
Harmi vain että sitä autoa ei voi tankata sieltä autosta käsin.
"Matkantekoni ei ole ollenkaan vaikeaa, vaan päinvastoin..."
Tarinoiden perusteella se on todella vaikeaa. ei voi mitään kirjoitti:
Jos on kerran pakko roudata niin "hirveästi" tavaraa, kannattaisi varmaan harkita pakettiautoa sen vanhan E32:n sijasta. Kummasti helpottuu matkanteko, kun voi tankata tankin täyteen.
"Niin pukeudunkin, autossani on miellyttävän lämmintä talvisin ja sopivan viileää kesäisin."
Harmi vain että sitä autoa ei voi tankata sieltä autosta käsin.
"Matkantekoni ei ole ollenkaan vaikeaa, vaan päinvastoin..."
Tarinoiden perusteella se on todella vaikeaa.Etkö tajua?
"Jos on kerran pakko roudata niin "hirveästi" tavaraa, kannattaisi varmaan harkita pakettiautoa sen vanhan E32:n sijasta. Kummasti helpottuu matkanteko, kun voi tankata tankin täyteen."
Mikä pakettiauto kulkee 250 km/h ja cipsiviritettynä lähes 300? Kiihtyvyyttäkin viiden sekunnin paikkeilla paikaltaan sataseen.
E32 on hyvä ajokki ja siitä, tai niistä en luovu. Poikani haksahti uudempaan, mutta minä en.- kun laittaa
Kairakettu kirjoitti:
Etkö tajua?
"Jos on kerran pakko roudata niin "hirveästi" tavaraa, kannattaisi varmaan harkita pakettiautoa sen vanhan E32:n sijasta. Kummasti helpottuu matkanteko, kun voi tankata tankin täyteen."
Mikä pakettiauto kulkee 250 km/h ja cipsiviritettynä lähes 300? Kiihtyvyyttäkin viiden sekunnin paikkeilla paikaltaan sataseen.
E32 on hyvä ajokki ja siitä, tai niistä en luovu. Poikani haksahti uudempaan, mutta minä en."Mikä pakettiauto kulkee 250 km/h ja cipsiviritettynä lähes 300? Kiihtyvyyttäkin viiden sekunnin paikkeilla paikaltaan sataseen."
Ei pahemmin mikään vakiona, mutta ainahan voi laittaa isomman koneen ja pari turboa, niin varmasti saa kulkemaan. kun laittaa kirjoitti:
"Mikä pakettiauto kulkee 250 km/h ja cipsiviritettynä lähes 300? Kiihtyvyyttäkin viiden sekunnin paikkeilla paikaltaan sataseen."
Ei pahemmin mikään vakiona, mutta ainahan voi laittaa isomman koneen ja pari turboa, niin varmasti saa kulkemaan.Kyllä vakiona pitää kulkea 250, muuten ei kelpaa minulle.
No, näin asian vierestä sanottakoon, että kyllä yhdellä hepulla oli aika kulkeva paku. Amerikkalainen "vani", oliskohan ollut chevy.
Minä ajoin aika reippaasti ohi ja pitkästä letkasta missä sekin paku sukkuloi. Lähti sitten vauhdilla perään ja minä pudotin nopeudekseni 190 km/h. Se lähestyi tosi lujaa ja laitoin sähköhydraulia ässälle, kun se suhahti ohi. Painoin kaasupolkimen lattiaan ja kakkonen paiskasi jonnekin 230:n tuntumaan (takapyörätkin sutaisivat) ja kolmonen repi lisää. Siinä vaiheessa jenkkari oli jo takana, eikä kuski enää tehnyt yritystäkään mennä ohi.
Aika kova peli sillä oli, ei voi muuta sanoa.- HAHAHA!!
Kairakettu kirjoitti:
Kyllä vakiona pitää kulkea 250, muuten ei kelpaa minulle.
No, näin asian vierestä sanottakoon, että kyllä yhdellä hepulla oli aika kulkeva paku. Amerikkalainen "vani", oliskohan ollut chevy.
Minä ajoin aika reippaasti ohi ja pitkästä letkasta missä sekin paku sukkuloi. Lähti sitten vauhdilla perään ja minä pudotin nopeudekseni 190 km/h. Se lähestyi tosi lujaa ja laitoin sähköhydraulia ässälle, kun se suhahti ohi. Painoin kaasupolkimen lattiaan ja kakkonen paiskasi jonnekin 230:n tuntumaan (takapyörätkin sutaisivat) ja kolmonen repi lisää. Siinä vaiheessa jenkkari oli jo takana, eikä kuski enää tehnyt yritystäkään mennä ohi.
Aika kova peli sillä oli, ei voi muuta sanoa."Painoin kaasupolkimen lattiaan ja kakkonen paiskasi jonnekin 230:n tuntumaan (takapyörätkin sutaisivat) ja kolmonen repi lisää."
HAHAHA!! Paras satu pitkään aikaan!! Ai että ihan kakkosvaihteella 230:een ja vielä renkaat suti siinä vauhdissa. Jep jep :-) HAHAHA!! kirjoitti:
"Painoin kaasupolkimen lattiaan ja kakkonen paiskasi jonnekin 230:n tuntumaan (takapyörätkin sutaisivat) ja kolmonen repi lisää."
HAHAHA!! Paras satu pitkään aikaan!! Ai että ihan kakkosvaihteella 230:een ja vielä renkaat suti siinä vauhdissa. Jep jep :-)Ykköselläkin menee pitkästi toistasataa. Renkaat eivät varsinaisesti sudi, koska elektroniikka puuttuu peliin, mutta sutaisevat ne kyllä aika herkästi. Siellä oli muuten hiukan lunta ja jäätä.
- sinä Satu-setä...
Kairakettu kirjoitti:
Ykköselläkin menee pitkästi toistasataa. Renkaat eivät varsinaisesti sudi, koska elektroniikka puuttuu peliin, mutta sutaisevat ne kyllä aika herkästi. Siellä oli muuten hiukan lunta ja jäätä.
...että mikä paku kulkee 250km/h?Ja mikä ottaa ykkösellä yli 100 km/h?
Kerro vielä,että miten se sinun laatikkosi on "rakennettu"jos sellaisen omistat?
Taidat elää samanlaisessa mielikuvitusmailmassa,kuin Auto-Antero monine nimimerkkeineen! - buhahaaa
Kairakettu kirjoitti:
Ykköselläkin menee pitkästi toistasataa. Renkaat eivät varsinaisesti sudi, koska elektroniikka puuttuu peliin, mutta sutaisevat ne kyllä aika herkästi. Siellä oli muuten hiukan lunta ja jäätä.
Nuo rakennussarjalaatikot vasta mielenkiintoisia onkin. Niistähän voi löytää mitä vain ja mielikuvituksella voi rakennella lisää.
sinä Satu-setä... kirjoitti:
...että mikä paku kulkee 250km/h?Ja mikä ottaa ykkösellä yli 100 km/h?
Kerro vielä,että miten se sinun laatikkosi on "rakennettu"jos sellaisen omistat?
Taidat elää samanlaisessa mielikuvitusmailmassa,kuin Auto-Antero monine nimimerkkeineen!Eihän tässä minkään pakun ole väitettykään kulkevan 250.
Tuo automaattilaatikkohan on helppo rakentaa juuri sellaiseksi kuin haluaa. Vaikka yksivaihteiseksi, mutta se ei enää kiihtyisi niin hyvin alkumetreillä.- Verrari
buhahaaa kirjoitti:
Nuo rakennussarjalaatikot vasta mielenkiintoisia onkin. Niistähän voi löytää mitä vain ja mielikuvituksella voi rakennella lisää.
Minäkin jouduin muutossarjoilla muuttelemaan Ferrarini vaihdelaatikkoa,koska se **tun rakkine ei kulkenut ykkösellä kuin karvan päälle sata.Nyt loikkaa!! Joopa joo.....Oispa hauska nähdä tollanen pakun "muutettu" laatikko ; ) Ja jos se on vielä toteutettu ilman perävälitysten muutosta!!
- ...
Kairakettu kirjoitti:
Ykköselläkin menee pitkästi toistasataa. Renkaat eivät varsinaisesti sudi, koska elektroniikka puuttuu peliin, mutta sutaisevat ne kyllä aika herkästi. Siellä oli muuten hiukan lunta ja jäätä.
4-vaihteisella laatikolla. Sehän huonontaa huomattavasti kiihtyvyyttä, kun on noin järjettömän ylipitkät välitykset.
Jos huippunopeus on kerran 280, niin eihän sillä kakkosella tarvitse päästä kuin n. 150, kolmosella sitten vähän päälle 200 ja nelosella huippunopeus.
Kuka nero sen on oikein "rakentanut"?
Kerropa huviksesi vielä siitä "chippauksesta", jota aina mainostat. Se BMW:n 5 litran kone tuottaa vakiona 300 heppaa, ja kun se on vapaastihengittävä, niin siitä ei pelkällä lastulla oteta kuin ehkä 10 heppaa lisää.
Olet mainostanut että kiihtyy 0-100 5.1 sekuntiin, mikä tarkoittaisi ainakin 150 lisäheppaa vakioon. Sellaista 50 %:n teholisäystä ei oteta kuin turbolla tai toisella isommalla koneella. ... kirjoitti:
4-vaihteisella laatikolla. Sehän huonontaa huomattavasti kiihtyvyyttä, kun on noin järjettömän ylipitkät välitykset.
Jos huippunopeus on kerran 280, niin eihän sillä kakkosella tarvitse päästä kuin n. 150, kolmosella sitten vähän päälle 200 ja nelosella huippunopeus.
Kuka nero sen on oikein "rakentanut"?
Kerropa huviksesi vielä siitä "chippauksesta", jota aina mainostat. Se BMW:n 5 litran kone tuottaa vakiona 300 heppaa, ja kun se on vapaastihengittävä, niin siitä ei pelkällä lastulla oteta kuin ehkä 10 heppaa lisää.
Olet mainostanut että kiihtyy 0-100 5.1 sekuntiin, mikä tarkoittaisi ainakin 150 lisäheppaa vakioon. Sellaista 50 %:n teholisäystä ei oteta kuin turbolla tai toisella isommalla koneella.Minulla on kaksi niitä bemuja, toinen kiihtyy ja kulkee, toinenkin kulkee, mutta kiihtyy hitaammin. Toisen polttoaineen kulutus on pienistä kierroksista johtuen ollut maantieajossa niinkin alhainen kuin alle 8 litraa satasella. Lastulla saadaan koneeseen lisää kierroksia, joten ykkönen yltää yli satasen ja sen vuoksi kiihtyvyys paranee 0-100 välillä huomattavasti. Vakiossahan yksi vaihtohetki jäisi just hiukan ennen sitä satasen nopeutta.
- ...
Kairakettu kirjoitti:
Minulla on kaksi niitä bemuja, toinen kiihtyy ja kulkee, toinenkin kulkee, mutta kiihtyy hitaammin. Toisen polttoaineen kulutus on pienistä kierroksista johtuen ollut maantieajossa niinkin alhainen kuin alle 8 litraa satasella. Lastulla saadaan koneeseen lisää kierroksia, joten ykkönen yltää yli satasen ja sen vuoksi kiihtyvyys paranee 0-100 välillä huomattavasti. Vakiossahan yksi vaihtohetki jäisi just hiukan ennen sitä satasen nopeutta.
etkä kertonut mitään muutakaan oleellista.
"Lastulla saadaan koneeseen lisää kierroksia, joten ykkönen yltää yli satasen ja sen vuoksi kiihtyvyys paranee 0-100 välillä huomattavasti."
Ei se paranna kuin korkeintaan pari kymmenystä. Yksi vaihto jää pois, mutta alkukiihtyvyys on hitaampi. Ei se auto sillä kikkailulla kiihdy 5.1 sekuntiin. 7.1 sekuntia on aika lähellä. ... kirjoitti:
etkä kertonut mitään muutakaan oleellista.
"Lastulla saadaan koneeseen lisää kierroksia, joten ykkönen yltää yli satasen ja sen vuoksi kiihtyvyys paranee 0-100 välillä huomattavasti."
Ei se paranna kuin korkeintaan pari kymmenystä. Yksi vaihto jää pois, mutta alkukiihtyvyys on hitaampi. Ei se auto sillä kikkailulla kiihdy 5.1 sekuntiin. 7.1 sekuntia on aika lähellä.Kun kiihtyy, niin kiihtyy. Eihän tuo ole edes mikään hirveän hyväkään kiihtyvyys, nopeampiakin on.
"Yksi vaihto jää pois, mutta alkukiihtyvyys on hitaampi"
Ai, miksi alkukiihtyvyys olisi hitaampi, kun ykkösen välityksiin ei ole koskettu?
- Jepuu
tämä kairakettu olla pesaukinen tyhjäntoimittaja, kun ei ole vara tankata tankkia täyteen.Kovaa miestä ainakin esittää.
100 000 km/v, laske huvikses paljonko V12 lutkuttaa bensaa tuolla pätkällä ja vertaa sitä omiin tienesteihis. Kaupunkiajo 20 l/100 km ja maantielläkin enemmän kuin puolet tuosta. Eikä tunnu missään.
Tankkia olisi hyvä pitää täynnä ainakin näin talvisin, mutta vähäinen kondenssivesi ei ole suuri ongelma. Takapään korkeussäätö ei ohjekirjan mukaan salli liian suurta kuormaa ja se on yksi syy, miksi pidän polttoainesäiliötä vajaana, mutta kondenssiveden vuoksi kuitenkin mahdollisimman täynnä.- Von Braun Jr
Kairakettu kirjoitti:
100 000 km/v, laske huvikses paljonko V12 lutkuttaa bensaa tuolla pätkällä ja vertaa sitä omiin tienesteihis. Kaupunkiajo 20 l/100 km ja maantielläkin enemmän kuin puolet tuosta. Eikä tunnu missään.
Tankkia olisi hyvä pitää täynnä ainakin näin talvisin, mutta vähäinen kondenssivesi ei ole suuri ongelma. Takapään korkeussäätö ei ohjekirjan mukaan salli liian suurta kuormaa ja se on yksi syy, miksi pidän polttoainesäiliötä vajaana, mutta kondenssiveden vuoksi kuitenkin mahdollisimman täynnä.Hommaa V1 tai V2. "Pötikkä" käy niin kuumana, ettei kondenssivedet pahemmin haittaa. Muista kuitenkin harjoitella laskeutumista.
Von Braun Jr kirjoitti:
Hommaa V1 tai V2. "Pötikkä" käy niin kuumana, ettei kondenssivedet pahemmin haittaa. Muista kuitenkin harjoitella laskeutumista.
Olen jo hommannut aivan muuta. Mersun diesel kyydittää minua vastaisuudessa suuren osan liikkumisajastani, mutta ei maantiellä.
- Pera Pervo
Kairakettu kirjoitti:
100 000 km/v, laske huvikses paljonko V12 lutkuttaa bensaa tuolla pätkällä ja vertaa sitä omiin tienesteihis. Kaupunkiajo 20 l/100 km ja maantielläkin enemmän kuin puolet tuosta. Eikä tunnu missään.
Tankkia olisi hyvä pitää täynnä ainakin näin talvisin, mutta vähäinen kondenssivesi ei ole suuri ongelma. Takapään korkeussäätö ei ohjekirjan mukaan salli liian suurta kuormaa ja se on yksi syy, miksi pidän polttoainesäiliötä vajaana, mutta kondenssiveden vuoksi kuitenkin mahdollisimman täynnä.joutuu kuljettamaan henkilöautossaan niin paljon tavaraa, ettei muka edes pysty tankkaamaan normaalisti? Luulisi rahamiehen jääneen jo eläkkeelle tuollaisista roudaushommista.
- nuuskaa
Pera Pervo kirjoitti:
joutuu kuljettamaan henkilöautossaan niin paljon tavaraa, ettei muka edes pysty tankkaamaan normaalisti? Luulisi rahamiehen jääneen jo eläkkeelle tuollaisista roudaushommista.
tai muuta unionimaassa kiellettyä.
Pera Pervo kirjoitti:
joutuu kuljettamaan henkilöautossaan niin paljon tavaraa, ettei muka edes pysty tankkaamaan normaalisti? Luulisi rahamiehen jääneen jo eläkkeelle tuollaisista roudaushommista.
Muutama erikoisempi laite sinne on pultattu kiinni. Tavallaan olenkin jo jäänyt "eläkkeelle".
- Tuplavirka ?
Kairakettu kirjoitti:
Muutama erikoisempi laite sinne on pultattu kiinni. Tavallaan olenkin jo jäänyt "eläkkeelle".
Onhan se kallis investointi joten keikkaa pitää olla ympäri pohjoista.
- Kallonkutistaja
"Jonoissa ne tykkäävät jotkut ajaa, miksihän?"
Yleensähän eteläisemmässä Suomessa ajetaan jatkuvaasti jonoissa, ohittelut eivät kannata, koska jonoja on aina vaan edessä, toisinaan jopa moottoriteillä. Pohjoisemmassa Suomessa autoja ei yksinkertaisesti riitä jonoiksi asti kuin ehkä lomien aikaan. Silti etelän autoilijat ajavat siellä pohjoisessakin jonoissa, vaikka ohitusmahdollisuudet siellä olisivatkin erinomaiset etelään verrattuna.
Minä en koe jonossa ajoa tutuksi ja turvalliseksi, ja aika hyvin saankin ajella jonojen ulkopuolelle/välissä riittävillä etäisyyksillä. Ja pätee paikasta riippumatta. Syytä en tiedä, ja usein onkin kaukana edessä jono ja myös kaukana takana jono, siis yhtäaikaa.
"Oikein arvanneelle voisin luvata vaikka olutkontin..."
Tarkoitatkohan 20 vai 40 jalan konttia, vai jotain muuta?- kannattaaa
juuri silloin, kun autojonoja ilmenee Kairaketun kuvailemissa matojonoissa, joissa nopeus ei pysy vakiona ja letka vaappuu eteenpäin haitarina sekä samaan soppaan keitettynä se, että ajat itse vaikka 500km siivua non-stop. Nämä jonomuodostelmat ovat Suomen liikenteen yksi eriskummallisimmista ominaisuuksista. Autoja ajaa valtateillä letkassa perstuntumalla 5-6 auton parvissa ja sitten on taas viisi kilometriä tyhjää ja taas samanlainen muutaman auton parvi puskuri puskurissa. Mitä tämä on? Epävarmuutta? Pelkoa, että auto lähtee käsistä ohituksessa? Poliisin pelkoa? Ei siinä mitään jos halutaan ajella ryhmässä jurnuuttaen, mutta missä ovat sitten ne turvavälit, jotka takaavat sen, että ohittava voi turvallisesti puikahtaa siihen jonon väliin, mikäli kerralla ei jostain syystä päästäkään koko letkasta ohi. Nyt näiden matojen turvavälit ovat luokkaa pari kolme auton mittaa, jollaiseen väliin "änkeäminen" vain aiheuttaa lisäharmia *kaikille* takana tuleville lisääntyneenä haitariliikkeenä. Suomessa on liikennettä vielä todella vähän suhteutettuna tiekilometreihin, joten ei luulisi olevan sujuvan ajamisen niin vaikeaa. Myönnettäköön tosin, että valtateissä on suuria puutteita kauttaaltaan Oulun eteläpuolella. Tämä taasen johtuu paljoltikin syystä, että tieinfrastruktuurin kehittäminen Suomessa ei ole ollut vuosina 1970-2000 tarpeeksi pitkäjänteistä. Vasta nyt on herätty, kun on jo liian myöhäistä. Katsotaampa mitä tapahtuu jatkossa. Nyt ainakin kaikki puolueet niin porvarit kuin kommunistitkin toistavat yhteen ääneen tiestön parantamisen olevan välttämätöntä, mutta kukaan ei ole oikeasti visioinut sitä, mistä kaikki nämä varat otetaan. Olisiko jo aika hieman palautella autoverosta, polttoaineverosta sun muista autoiluun liittyvistä veroista ja maksuista saatuja varoja sinne minne ne kuuluvat, eli tiestön ylläpitoon ja uusien väylien rakentamiseen.
- Kallonkutistaja
kannattaaa kirjoitti:
juuri silloin, kun autojonoja ilmenee Kairaketun kuvailemissa matojonoissa, joissa nopeus ei pysy vakiona ja letka vaappuu eteenpäin haitarina sekä samaan soppaan keitettynä se, että ajat itse vaikka 500km siivua non-stop. Nämä jonomuodostelmat ovat Suomen liikenteen yksi eriskummallisimmista ominaisuuksista. Autoja ajaa valtateillä letkassa perstuntumalla 5-6 auton parvissa ja sitten on taas viisi kilometriä tyhjää ja taas samanlainen muutaman auton parvi puskuri puskurissa. Mitä tämä on? Epävarmuutta? Pelkoa, että auto lähtee käsistä ohituksessa? Poliisin pelkoa? Ei siinä mitään jos halutaan ajella ryhmässä jurnuuttaen, mutta missä ovat sitten ne turvavälit, jotka takaavat sen, että ohittava voi turvallisesti puikahtaa siihen jonon väliin, mikäli kerralla ei jostain syystä päästäkään koko letkasta ohi. Nyt näiden matojen turvavälit ovat luokkaa pari kolme auton mittaa, jollaiseen väliin "änkeäminen" vain aiheuttaa lisäharmia *kaikille* takana tuleville lisääntyneenä haitariliikkeenä. Suomessa on liikennettä vielä todella vähän suhteutettuna tiekilometreihin, joten ei luulisi olevan sujuvan ajamisen niin vaikeaa. Myönnettäköön tosin, että valtateissä on suuria puutteita kauttaaltaan Oulun eteläpuolella. Tämä taasen johtuu paljoltikin syystä, että tieinfrastruktuurin kehittäminen Suomessa ei ole ollut vuosina 1970-2000 tarpeeksi pitkäjänteistä. Vasta nyt on herätty, kun on jo liian myöhäistä. Katsotaampa mitä tapahtuu jatkossa. Nyt ainakin kaikki puolueet niin porvarit kuin kommunistitkin toistavat yhteen ääneen tiestön parantamisen olevan välttämätöntä, mutta kukaan ei ole oikeasti visioinut sitä, mistä kaikki nämä varat otetaan. Olisiko jo aika hieman palautella autoverosta, polttoaineverosta sun muista autoiluun liittyvistä veroista ja maksuista saatuja varoja sinne minne ne kuuluvat, eli tiestön ylläpitoon ja uusien väylien rakentamiseen.
No siinä ne oli kirjoituksesi kappaleet samanlaisessa jonossa kuin suomalaiset autoilijat, ei mitään "turvavälejä". ;)
Pientä ristiriitaa on nyt siinä, että onko niitä yhtenäisiä jonoja vai ei? Jo Jyväskylän pohjoispuolella liikenne on tosiaan harvaa loma-aikoja lukuunottamatta. Eikä siellä loma-aikoinakaan kirjoituksesi perusteella näytä niin paljoa olevan liikennettä, että juurikaan estäisi ohittelua. Minä tarkoitin tilannetta, jossa lähes yhtenäistä jonoa on kymmenien kilometrien matkalla.
Tottahan tiet voisivat aina olla perempia. Mutta jos liikennemäärät otetaan huomioon, niin esim Vuosaaren uuden sataman aiheuttamat tietarpeet olisivat taas etusijalla. Eli jälleen Jyväskylästä pohjoiseen johtava nelostie on jäämässä vilkaampien teiden varjoon.
Jopa kevyen liikenteen väylät ja valopylväät ruuhkaisimpien teiden varrella ovat etusijalla. Eikä kannata unohtaa eilisessä MOT-ohjelmassa esillä ollutta E18-tietäkään. Tosin en täysin ymmärrä, miksi itärajalle pitää olla nopeaa moottoritietä tietä, kun raja ei vedä nykyisilläkään nopeuksilla.
- Jaska Parruna
>>...Äänekosken jälkeen hieman helpottuu, kun alkaa ohituskaistat, mutta niiden "ideaa" en lakkaa ihmettelemästä. Tässä hiukan huono kuva eräältä: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=356
Lieneekö sama paikka, jonka olen kuvannut joskus aiemmin: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=296
Näkyvyyttä olisi vaikka kuinka paljon, mutta keltaviivaa piirretty ohituksia estämään (estää, jos estää). Sitten viimein, kun ohituskielto päättyy, niin se tapahtuu paikassa, jossa näkyvyys on huonompi kuin ohituskieltoalueella: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=357
Älytöntä.- ollut
Ennen ei ollut sitä keltaista viivaa, vaan ohituksen sai suorittaa myös toisesta suunnasta tultaessa jos vastaantulijoita ei ollut. Huomauttaisin tähän vielä, että minulle ei ole sitä sulkuviivaa siinä vieläkään, vaan ohitan aina kun se on turvallisesti mahdollista.
- Jaska Parruna
ollut kirjoitti:
Ennen ei ollut sitä keltaista viivaa, vaan ohituksen sai suorittaa myös toisesta suunnasta tultaessa jos vastaantulijoita ei ollut. Huomauttaisin tähän vielä, että minulle ei ole sitä sulkuviivaa siinä vieläkään, vaan ohitan aina kun se on turvallisesti mahdollista.
toisessa keskustelussa jossa myös käsiteltiin asiaa. Pitääkö myös paikkansa että keskimmäisen kaistan käyttöön ei ollut etuoikeutta kummallakaan liikennesuunnalla?
- pitänyt
Jaska Parruna kirjoitti:
toisessa keskustelussa jossa myös käsiteltiin asiaa. Pitääkö myös paikkansa että keskimmäisen kaistan käyttöön ei ollut etuoikeutta kummallakaan liikennesuunnalla?
Etuoikeushan on tietystikin sillä, jonka kulkusuuntaan ohituskaista on. Ohittajan, joka käyttää ohitukseen vastaantulijoiden kaistaa, on varmistuttava, että vastaantulijoita ei ole. Tämä pätee, oli sulkuviivaa tai ei. Sulkuviivan yli ohittaminenhan on laissa kielletty, mutta kuten sanoin, laki en piittaa laista tässä tapauksessa. Liikenneturvallisuudesta kyllä, noudatan tällöin erityistä varovaisuutta.
- Jaska Parruna
pitänyt kirjoitti:
Etuoikeushan on tietystikin sillä, jonka kulkusuuntaan ohituskaista on. Ohittajan, joka käyttää ohitukseen vastaantulijoiden kaistaa, on varmistuttava, että vastaantulijoita ei ole. Tämä pätee, oli sulkuviivaa tai ei. Sulkuviivan yli ohittaminenhan on laissa kielletty, mutta kuten sanoin, laki en piittaa laista tässä tapauksessa. Liikenneturvallisuudesta kyllä, noudatan tällöin erityistä varovaisuutta.
puhua höpöjä tuo.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000024059412 - Kallonkutistaja
"...tarkoituksena on estää vaaratilanne jossa joku lähtee ohittamaan ja samanaikaisesti yksi vastaantulijoista siirtyy ohituskaistalle joka oli hetkeä aikaisemmin tyhjä."
Tarkoitus on taata yksiselitteisesti ohitusoikeus sille suunnalle, jolle se on suunniteltu. Aiemminhan ohitusoikeus oli käytännössä sillä, joka oli ensiksi ehtinyt ohituskaistalle. - Kallonkutistaja
ollut kirjoitti:
Ennen ei ollut sitä keltaista viivaa, vaan ohituksen sai suorittaa myös toisesta suunnasta tultaessa jos vastaantulijoita ei ollut. Huomauttaisin tähän vielä, että minulle ei ole sitä sulkuviivaa siinä vieläkään, vaan ohitan aina kun se on turvallisesti mahdollista.
Ohitatko sulkuviivan kohdalla, vaikka olisi vastaantulijoita, mutta niistä kukaan ei aio ohittaa? Onhan se ohittaminen silloinkin turvallista.
- Jaska Parruna
Kallonkutistaja kirjoitti:
"...tarkoituksena on estää vaaratilanne jossa joku lähtee ohittamaan ja samanaikaisesti yksi vastaantulijoista siirtyy ohituskaistalle joka oli hetkeä aikaisemmin tyhjä."
Tarkoitus on taata yksiselitteisesti ohitusoikeus sille suunnalle, jolle se on suunniteltu. Aiemminhan ohitusoikeus oli käytännössä sillä, joka oli ensiksi ehtinyt ohituskaistalle.>>Aiemminhan ohitusoikeus oli käytännössä sillä, joka oli ensiksi ehtinyt ohituskaistalle.
- Onnistuitpa
taas saamaan roihuavan ketjun aikaiseksi,mukava matkakertomus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924527
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?663494Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1202737Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152585Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1282494- 422085
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282027Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2251790Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91677- 291638