Risperdal-lääke

huolestunut äiti

Onko palstalla vanhempia, joilla kokemusta kyseisestä lääkkeestä
KESKITTYMISONGELMIIN.

Itselläni 12 vuotias neiti, joka on ollut suurimmaksi osaksi ikäänsä "seurannassa" eikä normaalissa toiminnassa muiden lasten kanssa.

Lääkitys on ollut punainen viitta siitä asti, kun lapselleni tarjottiin apua muulla tavoin. (jonka ilolla otin vastaan). Nyt viimeksi lääkäri ehdotti harkitemaan tätä lääkettä.
tarvitsen positiivisia mielipiteitä...Onnistuuko täältä? Neuvokaa, jos voitte, mistä voisin saada tietoa nimenomaan lapsensa vanhemmilta.

27

19208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cheetah.grrr

      Mun galleria-sivulla on linkki perheklubiin ja aspalstaan. Sieltä löytyy muita vanhempia, joilla kokemusta lapsensa lääkitsemisestä. Meillä syötiin toisen pojan kanssa risperdalia. Annokset ovat lapsella niin pieniä, ettei lääkettä ainakaan pelätä tarvitse. Meillä vain tuo lääke ei auttanut toivotulla tavalla. Yleensä tuota lääkettä ei kyllä tietääkseni määrätä keskittymisongelmiin. Varsinkaan, jos keskittymisongelmien syynä on tarkkaavaisuushäiriö. Mutta tietenkin lapset ovat niin yksilöitä, että mikä toiselle ei auta, onkin toiselle se paras apu. Olen kuullut monelta kyllä tosi positiivisia kokemuksia risperdalista.

      Lääkekokeiluissa on se hyvä puoli, että ne voidaan aina lopettaa. Eli mikään ei ole lopullista. Sen takia kannattaa rohkeasti kokeilla, jos lääkkeistä saisi sen avun.

    • suosittele

      ko.lääkettä. Olen hoitajana mielisairaalassa ja siellä sitä käytetään yleensä skotsofreniaan tai käytösongelmiin. Mulle sitä nuoruudessa myös syötettiin, käytösongelmiin 1mg/päiväannoksella. Kova väsymys vaan siitä tuli. Ja vaikka sitä pienemmilläkin annooksilla voi syödä, on lääkkeellä kuin lääkkeellä haittavaikutuksia. Ja Risperdal on näitä "uuden sukupolven" lääkkeitä ja kukaan ei voi sanoa mitä kaikkea se oikeasti pitkällä käytöllä aiheuttaa. Sen me näemme sitten vasta 10-20vuoden päästä. Ennen vanhaan käytettiin paljon larkkua ja käytetään vieläkin, mutta niistä ketä sitä syö, sen kyllä näkee. Sydämeni pohjasta toivon että et aloittaisi noin nuorelle lapselle ko. lääkettä. Tarkoitukseni ei ole pelotella, mutta tiedän mitä psyykelääkkeet voivat saada aikaan. Ja yleensä tarkkaavaisuushäiriöön käytetään ritalinia, myös sitä tovin söin tuloksetta. Täytyy olla muitakin vaihtoehtoja kuin lääkitys heti. Ja suosittelen myös että kävisitte myös toisella tai kolmannellakin lääkärillä kysymässä mielipidettä. Lääkäreissäkin on hurjia eroja...

    • Moomin_82

      Meillä on pojalla tunteiden säätely- häiriö... Ja me ainakin koitetaan auttaako Risperdalia. Olen kuullut ja lukenut paljon hyvää kyseisestä lääkkeestä. Ja eihän kukaan estä lopettamasta sitä jos ei sillä ole vaikutuksia. Joten koita ihmeessä.

      • kuulostaa

        ihmeelliseltä. Tunteiden säätely häiriö??? Kuka ihmeen lääkäri moisia sanoo. Nykyään halutaan kaikki vähänkin epätyypilliset oireilut diagnosoida. Olkaa hyvät ihmiset, vanhemmat tarkempia, älkääkä surutta luottako tuollaisissa asioissa aina ensimmäisen lääkärin arvioon. OIkeesti! Ja vaikka olisi mikä häiriö, niin kyllä varmasti muitakin keinoja on käytettävissä kuin lääkitys. Se tulee vasta kun muut ei auta. Järkyttävää suorastaan!


      • Moomin_82
        kuulostaa kirjoitti:

        ihmeelliseltä. Tunteiden säätely häiriö??? Kuka ihmeen lääkäri moisia sanoo. Nykyään halutaan kaikki vähänkin epätyypilliset oireilut diagnosoida. Olkaa hyvät ihmiset, vanhemmat tarkempia, älkääkä surutta luottako tuollaisissa asioissa aina ensimmäisen lääkärin arvioon. OIkeesti! Ja vaikka olisi mikä häiriö, niin kyllä varmasti muitakin keinoja on käytettävissä kuin lääkitys. Se tulee vasta kun muut ei auta. Järkyttävää suorastaan!

        Koitettu on jo montaa keinoa. Ja perinnöllistä on tämäkin et ei mikään hatusta temmattu...


      • huolestunut äiti

        Tuo kuulostaa tutulta, tyttärellämme on (suoraan diagnoosista) minuuden hauraus, hajanaisuus, omiin ajatuksiin vaipuminen, ahdistuneisuus, pelokkuus Eli lapsuuden laaja-ailainen kehityshäiriö.
        Tähän nyt suositellaan lääkityksen aloittamista MLL sairaalassa.
        Pelokkuus on lähinnä fiktion ja faktan sekoittamista. Ei varsinaista kuoleman pelkoa enää.
        Tällä viikolla päätämme lapsen isän kanssa, aloitammeko lääkkeen sairaalojakson aikana. Sen voi heti lopettaa jos ei auta.


      • laaja-alainen
        huolestunut äiti kirjoitti:

        Tuo kuulostaa tutulta, tyttärellämme on (suoraan diagnoosista) minuuden hauraus, hajanaisuus, omiin ajatuksiin vaipuminen, ahdistuneisuus, pelokkuus Eli lapsuuden laaja-ailainen kehityshäiriö.
        Tähän nyt suositellaan lääkityksen aloittamista MLL sairaalassa.
        Pelokkuus on lähinnä fiktion ja faktan sekoittamista. Ei varsinaista kuoleman pelkoa enää.
        Tällä viikolla päätämme lapsen isän kanssa, aloitammeko lääkkeen sairaalojakson aikana. Sen voi heti lopettaa jos ei auta.

        kehityshäiriö, toisn oireet eivät samat... diagnoosi on niin epämääräinen että siihen ilmeisesti voidaan sisällyttää mitä tahansa? minun lapseni on seurassani kuin mikä tahansa muukin lapsi , mutt jäljittelee voimakkaasti muita ja ilmeisesti puhumaton useimpien seurassa. Lahjakas kuin mikä, älykkäämpi kuin isä ja äiti yhteensä. pallonkäsittelytaito olematon! eli tuo diagnoosi tarkoittaa että siellä täällä puutetta taisoissa...kuten kellä tahansa! huuhaata koko diagnoosi!


      • isukki kvl
        Moomin_82 kirjoitti:

        Koitettu on jo montaa keinoa. Ja perinnöllistä on tämäkin et ei mikään hatusta temmattu...

        Mulla murrosikäinen poika,lääke hieman auttaa.On hyviä päiviä ja jotkut päin helvettiä,jaksaminen välillä itsellä heikkoa


      • Moomin_82
        isukki kvl kirjoitti:

        Mulla murrosikäinen poika,lääke hieman auttaa.On hyviä päiviä ja jotkut päin helvettiä,jaksaminen välillä itsellä heikkoa

        Uskon että jaksaminen on koetuksella. Itellä ainaki. Meillä on vasta eskari ikäinen sankari ja voin kuvitella miten vaikeeta on murkun kanssa. Voimia sinne. Ja ite ainakin olen todella tyytyväinen Risperdaliin. Sano kuka mitä sano. Ja eikös jokainen äiti tai isä ole kykenevä päättämään parhaan hoidon lapselleen.


      • sampoilmari

        Meillä enää "niin väliä" muusta elimistöstä eikä varsinkaan sivuvaikutuksista kunhan pää saadaan pelaamaan. Kajuutta on ihmisen tärkein osa.


      • Moomin_82
        sampoilmari kirjoitti:

        Meillä enää "niin väliä" muusta elimistöstä eikä varsinkaan sivuvaikutuksista kunhan pää saadaan pelaamaan. Kajuutta on ihmisen tärkein osa.

        Olen niiiin samaa mieltä!!!!!


    • Helena76

      Minun kohta 9-vuotias poikani on käyttänyt risperdalia puolisen vuotta ja lievää painonnousua huolimatta lääkkeestä on ollut vain ja ainoastaan hyötyä. Lapsi jopa itse on sanonut, että esim koulussa on lääkkeen aloittamisen jälkeen helpompaa.

      Suosittelen kokeilemaan! Kaikille ei tietenkään sovi, mutta silloinhan lääkäri lopettaa lääkityksen.

    • paikallisyhdistysaktivisti

      katso tuosta linkistä vertaistukiryhmien kokoontumisajat oman paikkakuntasi yhdistyksessä. ne löytyvät liiton sivuilta kohdasta paikallisyhdistykset. kokouksissa tapaat samassa tilanteessa olevia ja jo murrosikäisten kanssa olevia vanhempia.

      • alkuperäinen kirjoittaja

        Kiitos kaikille mielipiteille. Tyttärelleni on aloitettu lääkitys ja puolin ja toisin asia on ymmärretty. Ainoa mikä asiassa äitinä huolestuttaa, on hoikan tytön painon nousu. MUTTA ei saa mennä asioiden edelle, tiedän. Jos hyötyä tulee niin lievä painonnousu tuskin haittaa.
        Hyvää, aurinkoista kesää kaikille!


    • ADHD 74

      JO HEI OLEN JOSKUS ITSE SYÖNYT RISPERDALIA JA SAIN KOVEMPIA AHDISTUKSIA.MUTTA TULI ESIIN SELLAINEN ASIA ETTÄ KUN PUHIUT KESKITTYMYS VAIKEUKSISTA ETTÄ VOISIKO SE OLLA ADHD???ITSE SAAN MELATONIINI ADHD:SEEN

      • ammattilainen

        Melatoniinia ei käytetä ADHD;n hoitoon. Melatoniini on hormoonivalmiste uni- ja nukkumisongelmiin ihmisille, joiden oma melatoniinin eritys ei ole riittävää. Nautitaan iltaisin ennen nukkumaanmenoa!


    • Ammattilainen

      Ei auta keskittymisongelmiin.
      Käytöshäiriöissä autismissa ja laaja-alaisissa kehityshäiriöissä saattaa olla käänteentekevä apu.

      • Moomin_82

        Risperdal ole tasaava lääke...?


      • ja auttaa
        Moomin_82 kirjoitti:

        Risperdal ole tasaava lääke...?

        ainakin meillä auttanut pojalla (13v) käytöshäiriöiseen masennukseen :-)

        Tässä lainaus apteekin sivuilta:
        Käyttötarkoitus:
        Risperdalia käytetään skitsofrenian ja muiden psykoosien hoitoon sekä estämään uudelleen sairastumista, ja myös kaksisuuntaisen mielialahäiriön maanisten vaiheiden hoitoon. Lääke soveltuu dementiaan liittyvien vaikeiden käytösoireiden hoitoon, jos potilaalla on merkittävää levottomuutta, aggressiivisuutta tai psykoottisia oireita. Risperdalia voidaan käyttää myös psyykkisesti kehitysvammaisten tai muiden henkisesti sairaiden lasten, nuorten ja aikuisten vaikeiden käytöshäiriöiden hoitoon. Lääke soveltuu vähintään 5-vuotiaiden lasten autistiseen häiriöön liittyvän ärtyisyyden, sosiaalisen eristäytymisen ja yliaktiivisuuden hoitoon.

        Vaikutustapa:
        Lääke vaikuttaa keskushermostossa viestejä välittäviin aineisiin, kuten serotoniiniin ja dopamiiniin siten, että häiriintynyt ja kiihottunut mieliala tasoittuu.


    • poikani MIO

      Pojalleni 11v riperdalista on ollut apua. Annos on 0,75 mg iltaisin. Lääke on määrätty lapselleni hajannaisuuteen= ajatukset harhailevat, jumittuvat, vaikea keskittyä,toiseen tilaan siirtymistä, tuijottelua). Lääke on auttanut pitämään ajatuksia kasassa, jumittumista on ollut vähemmän ja koulussa tuntityöskentely on sujunut aikaisempaa paremmin.Kaikilla lääkkeillä on on omat haittavaikutuksena. Usein haittavaikutukset häviävät ajan myötä. Niihin voi vanhemmat itse myös vaikuttaa. Lihomisen ehkäisyyn auttaa säännölliset ruoka-ajat, monipuolinen terveellinen ruokavalio,hedelmät ja vihannekset, eivät lihota, niitä voi syödä mielin määrin.Ummetusta ehkäistään liikunnalla ja kuituperäisellä ruokavaliolla.Lääke on paasta ottaa iltaisin, koska sillä on unettava vaikutus.Lääkkeen voi aina lopettaa, jos siitä on haittaa tai se ei auta. Lääke alkoi tepsimään vasta noin kuukauden käytön jälkeen.Annostuskin sattui kerralla sopiva. Poikani on syönyt lääkettä noin vuoden. Kevään aikana on tarkoitus purkaa lääke vähitellen pois eli kokeillaan jospa poikani pärjää ilman sitä (lääkärin ehdotuksesta).
      Eipä sitten muuta
      Jaksamisia sinulle ja tyttärellesi ja hyvää kevättä!

    • ajatusten hajannaisuus

      HEI

      Lapsellani on lääkkeenä risperdal 0.5 mg ajatusten hajannaisuuteen. Lääkkeen hän ottaa iltaisin koska sillä on väsyttävä vaikutus. Lääkkeestä on ollut apua.Ajatukset, eivät harhaile liikaa, ei ole psykoottista tuijottelua ei ahdistuneisuutta. Keskittymiskyky ja oma-aloitteisuus parantunut huomattavasti.

    • 12 v ADHD pojan äiti

      Minun lapsellani oli ensin conserta ja seuraavaksi risperdal poikani on lihonut 10kg vielä viime helmikuussa paino oli 46kg ja nyt 57 kg poika söi söi ja söi ja oli väsynyt ei ollut meidän lääke vieläkään ei olla niistä kiloista päästy eikä poika susotu syömään enää mitään lääkettä raivostui kun lääkäri ehdotti lääkettä mitä siinä voi tehdä pakottaa???ei todellakaan ne on mielisairaan lääkkeitä ei pienen pojan jonka elämä voidaan kuntouttaa ilman lääkettäkin tai ainakin kuntoutusta yritän saada ei ole vielä onnistunut oikeanlainen terapia muoto. Hyvää jatkoa miten sitten päätät lääkkeen kanssa.

      • never

        todella huono lääke minulle,sain rytmihäiriöitä ja ahdistusta.aivan liikaa lääkäri määräsi.en antaisi yhdellekään lapselle,paitsi tietysti jos toimii hyvin pieninä annoksina.


    • Blaplahjk

      Minä lihoin jtn kymmenen kiloa kun söin risperdalia.

    • kaks.mielialahäiriö

      Itselläni on ollut jo n. vuoden risperdal. Painoa on tullut n. 10 kg lisää, mutta vielä olen normaalipainoinen (175/70). Nukahtamisvaikeuksia ja ahdistusta lääke aiheutti minulle alussa, mutta kaikkien mielialalääkkeiden kohdalla, joita olen käyttänyt näin on käynyt.
      Olen syönyt kolmen vuoden sisällä noin 5 eri lääkettä ja risperdal on selvästi tehokkain. Kaikkien lääkkeiden kohdalla myös alussa on tullut sivuoiraita, jotka ovat kyllä 1-4 viikossa pois lähteneet.
      Minulle on määrätty risperdal ahdistuksen ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon. Omalääkärini muutti lääkityksen juuri niin, että otan lääkkeet vain tarvittaessa.
      Ehdottomasti suosittelen risperdalia. Totta kai niitä sivuoireita tulee alussa. Jos kuitenkin oireet jatkuvat kauan tai ne haittaavat selvästi elämistä, on syytä puhua lääkärin kanssa. Mene ja tiedä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe