Sittenkin Parkinson.

MIES 58

Juoksin lääkäreillä vuosikausia omituisten oireitten
takia.Oli usein voimakkaitakin kipuja niskassa,selä-
ssä,kaulalla,oikeankäden sormissa sekä outoa "piste-
lyä"kasvolihaksissa.Oikean käden lievä kömpelyys ja
jäykkyys haittasi kirjoittamista niin kynällä kuin
tietokoneellakin.Näppäryys katosi niin tyystin,ettei
ruuvitalttaa tahtonut saada osumaan ruuvin kantaan.
Myöskin käden myötäliike kävellessä puuttui.Näistä
oireista mainitsin useallekin lääkärille.Melkeinpä
suoraan sanottiin päässä olevan vikaa!No,olihan vika
päässä,eri kohdassa vaan,mitä tarkoitettiin."Hoitoja" määrättiin akupunktiosta
hierontaan,mistään ei minkäänlaista apua.Kunnes si
tten työpaikkaterveydenhuollon vanhempi lääkäri te
ki diagnoosin.Sitten vaan lähete neurologille,joka
kliinisin testein totesi saman,Parkinsonhan se si-
nua kalvaa.Mikä sitten vielä varmistettin tyvituma
kkeiden isotooppikuvauksella(spet).Diagnoosi varme
nnettiin 6.7.2004.Joten virallisesti tautinen olen
ollut nyt nelisen vuotta.Oirehtimista esiintyi vai
htelevasti ainakin kahdeksan vuoden ajan.Tänäpäivä
nä syön Selegiliiniä(entsyyminestäjä)sekä Sifrolia
(dopamiiniagonisti)hiukan vaihtelevasti.Tilani ei
ole juurikaan muuttunut tässä neljässä vuodessa,sa
manlaisia lihaskipuja kuin ennenkin ja omituista
kyllä,aamut ovat ajoittain erittäin kivuliaita!Kes
tämistä on kyllä ihan riittämiin!

5

2696

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AtomicSwinger

sinulle. Onneksi et ole yksin sairautesi kanssa. Parkinson on pirullinen sairaus, mutta toivotaan, että lääkehoidosta on apua. Kuvauksesi perusteella sairautesi on hitaanpuoleisesti etenevää, toivotaan että se myös pysyy sellaisena.

• hajuaisti

hajuaisti meni kuukaudeksi vuos ennenkuin sairastuin parkinsonintautiin sitten vasen käsi alkoi jäykistellä olen saanut iskuja päähän montakertaa, niillä voi olla yhteys sairauteen.8 vuotta sairatanut.

• reijo46
        hajuaisti kirjoitti:

hajuaisti meni kuukaudeksi vuos ennenkuin sairastuin parkinsonintautiin sitten vasen käsi alkoi jäykistellä olen saanut iskuja päähän montakertaa, niillä voi olla yhteys sairauteen.8 vuotta sairatanut.

joo sama juttu,päähan osuneet iskut eivat ainakaan paranna tilannetta..mutta kuitenkin neurologisista taudeista jos olisi pakko valita,niin parkinssonin tauti ennemmin kun jokin muu..
        Taman kanssa pärjää kun muistaa ottaa lääkkeet ajallaan ja korostaa liikunnan merkitysta.Itse pyörailen kesä aikaan
        Itse olen nyt 46 vuotias ja ensioireista n 13 vuotta ja diagnoosista n12vuotta, ja oon viella ihmisten joukossa melko huomaamaton.

• parka
        reijo46 kirjoitti:

joo sama juttu,päähan osuneet iskut eivat ainakaan paranna tilannetta..mutta kuitenkin neurologisista taudeista jos olisi pakko valita,niin parkinssonin tauti ennemmin kun jokin muu..
        Taman kanssa pärjää kun muistaa ottaa lääkkeet ajallaan ja korostaa liikunnan merkitysta.Itse pyörailen kesä aikaan
        Itse olen nyt 46 vuotias ja ensioireista n 13 vuotta ja diagnoosista n12vuotta, ja oon viella ihmisten joukossa melko huomaamaton.

neurologisista taudeista alzheimerin tauti on paljon armeliaampi.
        Parkinson tauti sisältää lähes kaikki alzheimerin taudin oireet, mutta lisäksi tulee vapina, jäykkyys, suonenvedonomainen kipu, nielemis- ja hengitysvaikeudet, puhekyvyttömyys, liikuntakyvyttömyys jnee.. kunnes kuolema armahtaa.

Olen läheltä seurannut erään lähiomaisen taistelua Parkinson tautia vastaan.
        ja tunnen lähipiiristäni erittäin hyvin alzheimer tauti potilaan.

• parka
        parka kirjoitti:

neurologisista taudeista alzheimerin tauti on paljon armeliaampi.
        Parkinson tauti sisältää lähes kaikki alzheimerin taudin oireet, mutta lisäksi tulee vapina, jäykkyys, suonenvedonomainen kipu, nielemis- ja hengitysvaikeudet, puhekyvyttömyys, liikuntakyvyttömyys jnee.. kunnes kuolema armahtaa.

Olen läheltä seurannut erään lähiomaisen taistelua Parkinson tautia vastaan.
        ja tunnen lähipiiristäni erittäin hyvin alzheimer tauti potilaan.

...kunnes kuolema armahti hänet - äitini - 22.10 eli viime viikolla

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe