Oliko ennenvanhaan paremmin?

Ennen ei liikennevaloja paljon ollut ja silloin niitä muistini mukaan kohtalaisen hyvin noudatettiinkin. Toista on nykyisin ja niitä valotolppia alkaa olemaan jo liikaa ja siksiköhän niiden kunnioituskin on heikentynyt? Onhan se aika turhauttavaa odotella risteyksessä, jossa valo-ohjaus räpsii vihreitä niille suunnille, missä ketään ei ole. Kuka odottelee ainoana yöllisessä risteyksessä vihreitä? Minä en ainakaan. Ennen jotkut liikennevalot laitettiin yöksi keltavilkuille, miksi ei nykyään?

Ennen ei myöskään vaadittu mopokorttia, vaan ajaa sai, kunhan oli tietyn ikäinen. En minäkään mitään liikennesäännöistä tiennyt aikoinaan, kun mopolla läksin kulkemaan. Eivätkä tainneet paljon tietää silloiset kaverinikaan. Me vaan ajettiin mopoilla ja varottiin kaikkia muita, ei aiheutettu vaaratilanteita, eikä onnettomuuksia. Nyt pitää nuorten hommata mopokortti, tietää jotain liikennesäännöistä ja kas kummaa, kun mopo-onnettomuudet ovat lisääntyneet. Tiedä sitten, että yritetäänkö oikeuksista pitää liikaa kiinni?

Tuleeko muuta mieleen?

13

955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1) Liikennevalojen kauppiaat ovat lahjonneet virkaihmisiä tai näiden on ollut pakko osoittaa olevansa palkkansa arvoisia.

      2) Nykyinen virkaihmisten näkemys on, että veron ja sakon luonteisia maksuja pitää maksimoida, jotta näiden palkkoihin löytyisi rahaa.

    • Sohvatiikeri

      Silloin kun minä aloitin mopoilun, maassa oli alle miljoona autoa, nyt kolminkertainen määrä.

      Silloin oli mm Volkkarilla ja Fordilla hyvä vaihtomoottorisysteemi. Kun moottori oli loppuun ajettu, siis noin 100 000 km, sen sai kohtuu halvalla vaihdettua peruskorjattuun vaihtomoottoriin. Johonkin on sekin systeemi unohtunut.

    • vedettiin toistasataa

      valtatiellä, kaikki oli aina hyvin. Nyt ko.valtatien pätkä on muuttunut kantatieksi ja liikenne on vähentynyt.....saivat päähänsä laittaa siihen 70km/h rajoituksen. Kyllä vituttaa sitä ESP Audilla ajella. Samaa pätkää...
      On muuttunut on.........

    • paremmin,kyllä!

      Enen wanhaan (vielä 80-luvulla) oli moni asia liikenteessä paremmin. Tässä muutamia:

      -keltaisen sulkuviivan (ohituskielto) viljely maantiellä vähäisempää (miten on mahdollista että pienellä suoralla päästiin vanhan ajan autoilla ripeästi ohi lyhyemmälläkin paikalla vaikka nyt autot suorituskykyisempiä?)

      -liikennevaloja kohtuu vähän

      -typerät töyssyt puuttuivat (lasten vanhemmat olivat ns. tervepäisiä ja opastivat lapsiaan tarkkaavuuteen liikenteessä eikä nykymalliin ilman kasvatusta kaveeranneet kusipäisiksi hillujiksi)

      -poliisi näkyi liikenteessä silloin kun näkyi, tutkaaminen oli reilua ja kömpelöä ja autostaan pystyi välillä "irrottamaan karstat" maantiellä

      -suolausta oli vähemmän

      -jääratoja oli joka kylässä ja porukat oppivat aidon talviajotaidon

      -huoltoasemat olivat huoltoasemia ja nimenomaan AUTOA varten, eivät nykytyyliin JUOPPOJA (keskikalja ja siideri) varten

      -autovero oli selkeä ja reilu: ostohinnassa ja jkv polttoaineessa, ei vuosikäyttömaksuja, autojen arvo pysyi vakaana ja pienehköllä välirahalla pystyi duunarikin vaihtamaan autonsa määrävälein uuteen

      -kaiken maailman pitkälettiset ja risupartaiset kadunvaltaajat olivat vielä isänsä munapusseissa eivätkä tukkimassa kaupunkien katuja ja vaatimassa tietulleja

    • mieleen

      tarkkailee onnettomuustilastoja 6-kytluvulta lähtien ja suhteuttaa niitä liikennemäärii, niin on helppo ymmärtää kuinka paljon liikennevalot, ohituskielto- ja nopeusrajoitus-, ynnämuut liikentene turvallisuutta parantavat toimenpiteet ovat säästäneet ihmishenkiä

    • mikä milloinkin

      Ennen ei ollut ensinnäkään niin paljon liikennettä, siis kulkuneuvoja, mutta ennen kuoltiin varmemmin ja enemmän. Kuolleita on nykytasolla nelisensataa ja vammautuneita 8000, mutta ennen multiin kätkettiin tuhansia ja vammautuneita oli kymmeniä tyhansia, johtuen vielä huonommista teistä, liikennevalottomuuksista ja ennen kaikkea älyttömistä nopeuksista ja kaahauksista.

      Liikenne kulttuuri oli siis melko villiä silloion 60 -70 luvuilla.

    • Jaska Parruna

      lisääntyminen on selitettävissä muutenkin kuin liikennesääntöjen parantuneena osaamisena, kuten mopojen määrän kasvulla. Tilastoista voi jokainen vetää sellaiset johtopäätökset jotka sopivat omaan ideologiaan parhaiten.

    • kauan mutta mitä juttuja on kuullut, niin kyllä jos tietyille (nyt aikuisena ihan fiksuille ja vastuullisille) "ennenvanhaan"-asenteella varttuneille nuorille olisi silloin annettu semmoinen auto mitä nyt seisoo kaksinkin kappalein vähän joka torpan edessä, ja päästetty irti nykyiselle kohtuukuntoiselle kantatielle, niin elinaikaa näillä olisi sen jälkeen ollut... no ehkä jotain kolmisen minuuttia. #D

      • nuoriso vauhtisokeaa

        Olin kerran autonäyttelyssä yks sunnuntaipäivä ja eritoten nuorisoa oli paikalla runsaasti.
        Yksi asia minua ärsytti kuunnellessani nuorten miesten rehvakasta keskustelua.
        Ainoa, mikä autoissa näytti olevan ykkösasiana, oli:
        "Kuinka paljon tällä pääsee ja mikä on huippunopeus"?
        Mitä helvetin väliä sillä muka on, kuinka kovaa jollakin autolla pääsee, koska niillä ei sovi päästellä hanat auki, koska silloinhan otetaan pirunmoinen riski joutua vakavaan ulosajoon.
        Miten nämä nuoret mihet ei tämmöistä asiaa ymmärrä.
        Kunhan tulee taas kesä ja kärpäset, niin taas nähdään, kuinka nätisti sitä ajetaan taas ulos tieltä päin mäntyä tai kallioleikkausta ja taas tuodaan kynttilöitä turmapaikalle. Siinä sitten ihmetellään, että kuinka tämmöistä voi tapahtua, mutta kukaan ei hoksaa jatella, että syy oli moraalittomuudessa ja tyhmyydessä, josta aina sakotetaan.
        Joka automerkillä pääsee riittävän lujaa. Nopeus ei ole ajamisessa ykkösasia, vaan sen pitäisi olla turvallisuus.
        Moni nuori kuski on lähtenyt ja tulee taas lähtemään ennen aikojaan ison kieron luo hiiliä lapioimaan.


      • nuoriso vauhtisokeaa kirjoitti:

        Olin kerran autonäyttelyssä yks sunnuntaipäivä ja eritoten nuorisoa oli paikalla runsaasti.
        Yksi asia minua ärsytti kuunnellessani nuorten miesten rehvakasta keskustelua.
        Ainoa, mikä autoissa näytti olevan ykkösasiana, oli:
        "Kuinka paljon tällä pääsee ja mikä on huippunopeus"?
        Mitä helvetin väliä sillä muka on, kuinka kovaa jollakin autolla pääsee, koska niillä ei sovi päästellä hanat auki, koska silloinhan otetaan pirunmoinen riski joutua vakavaan ulosajoon.
        Miten nämä nuoret mihet ei tämmöistä asiaa ymmärrä.
        Kunhan tulee taas kesä ja kärpäset, niin taas nähdään, kuinka nätisti sitä ajetaan taas ulos tieltä päin mäntyä tai kallioleikkausta ja taas tuodaan kynttilöitä turmapaikalle. Siinä sitten ihmetellään, että kuinka tämmöistä voi tapahtua, mutta kukaan ei hoksaa jatella, että syy oli moraalittomuudessa ja tyhmyydessä, josta aina sakotetaan.
        Joka automerkillä pääsee riittävän lujaa. Nopeus ei ole ajamisessa ykkösasia, vaan sen pitäisi olla turvallisuus.
        Moni nuori kuski on lähtenyt ja tulee taas lähtemään ennen aikojaan ison kieron luo hiiliä lapioimaan.

        nuorilla pojilla on ollut mielessä auton suorituskyky ja joskus päästy jopa kokeilemaankin sitä.. Itsellä nyt ei ollut kuin 1300S-Lada ja etuvetoinen farmari-nissan ajokkeina silloin kun ajokortti tuli taskuun.. Nissanin kyl sain aika pahaan kuntoon kun lähti lapasesta liukkaalla polulla.. Vauhtia oli paljon enemmän, kuin olisi ollut oikea tilannenopeus ja kuusikin oli autoa kestävämpi...


    • olet

      kyllä kansakoulussa järjestettiin liikennekilpailuja ainakin meilläpäin ja oli hienoa, kun oikein poliisi tarkisti pyöränkin mm. mittasi takarapakaaresta valkoiseksimaalatun alueen, kun sillekin oli olemassa mitta, kuinka pitkästi kuului olla valkoinen "muistaakseni 20cm"

      • Ei järjestetty mitään liikennekilpailuja, eikä käyneet poliisitkaan. Tien ylittämisestä joskus jotain puhuttiin, piti pyöritellä päätä vasemmalle ja oikealle muutaman kerran ja sitten vasta yli. Heijastimista taidettiin myös mainita ja muistaakseni joskus sellaiset saatiinkin.


    • syy sitten onkaan

      Uskoisin syyn lisääntyneisiin liikennevaloihin ja mopokorttipakkoihin olevan että kakaroitten annetaan elää ku pellossa veräjät auki.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      223
      4111
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2593
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2325
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1416
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      86
      1298
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1159
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      75
      1037
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      913
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      896
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      891
    Aihe