Miten norovirus tarttuu?

Kuinka nopeasti oireet?

Norovirus tarttuu helposti, mutta miten? Jos koskee samoihin paikkoihin/ käy samassa vessassa tartunnan saaneen kanssa?
Työkaverilla noroviruksen oireita. Kuumetta, oksentelua ja ripulia. Hän lähti töistä kun minä tulin.
Kuinkahan nopeasti oireita tulee jos tauti tarttuu? Voiko itse tehdä mitään taudin välttämiseksi? Onko jatkuvasta käsien pesusta hyötyä?

14

74723

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omppu

Noro-virus tarttuu vaikka ilman välityksellä. Sen saat vaikka kaupan kassajonossa jos hyvä tuuri käy. Siltä ei voi välttyä, jos se on tullakseen. Itämisaika on 2 vrk.

Itse sen juuri sairastaneena, töissä muut sairastaneet sen jo ajat sitten ja luulin että en minä sitä saakaan enää, mutta niinpä vaan iski yllättäen. Meni onneksi nopeasti ohi, mutta kuten oksennustautiin kuuluu niin mikään ei pysynyt sisällä.

Hyväksi tietenkin on käsihygienia, mutta kuten jo sanoin, se tarttuu vaikka ilman välityksellä.

Toivotaan että vältyt siltä.

• ........

"parhaassa" tapauksessa norovirus itää vain tunteja. Älä ole hysteerinen, yksi paskatauti sinne tänne... :)

• vierailija 95

minulla on ollut kyseinen tauti, ja voin sanoa että se oli helvetillisin tauti mitä olen kokenut. Aloin yöllä voimaan pahoin ja vähän ajan päästä aloin oksentamaan en edes ehtinyt vessaan kun oksennusta tuli toisensa jälkeen lisää, no äiti siivosi ja kirosi samaan aikaan kun oksensin vessassa, no sitten kun pääsin takaisin sänkyyn, äitilläni oli jo etova olo ja n.30min niin äiti oli jo oksentamassa ja n.1h niin oli isäni vuoro mennä vessaan oksentamaan.
        Meillä kaikilla oli kova kuume ja ripuli samaan aikaan, pikku siskooni tauti ei tarttunut ihme kyllä, mutta iso siskollani oli kova kuume mutta ei mitään muuta.
        vielä parin päivän päästä kun en ollut oksentanut ruoka ei maistunut pitkään aikaan, ja oli pahaa oloa pitkään.

• jääkaapin kahvasta.

Ehkä ahkera käsienpesu jotakin auttaa. Kannattaa pitää peukkuja pystyssä: osa norolle altistuneista ei saa mahatautia. En enää muista tarkkaan kuinka suuri osa, mutta se oli ihan merkittävä osa, muistaakseni lähes puolet ei saa tautia. Voivat silti oireettomana erittää virusta jonkin aikaa.

• pesua pesua

Kyllä käsien pesu auttaa paljon. Ja ennen kaikkea se, ettei pistä suuhunsa, nenäänsä tai silmiinsä likaisia käsiään tai syö likaisin käsin. Ilman välityksellä noro tarttuu akuutissa vaiheessa eli esim. oksenteluvaiheessa, mutta ei kai ihan normaalissa kanssakäymisessä keskusteluetäisyydellä niinkään helposti kuin käsien kautta.

• foobikko

Parhaiten noro tarttuu kosketuksen kautta, eli juuri ovenkahvoista, pöydiltä ja muilta pinnoilta tai jos sairastunut on ollut idiootti ja laittanut ruokaa. Kannattaa siis pestä käsiä ahkeraan, niin kuumalla vedellä kuin sietää ja runsaalla saippualla, kynsien aluset ja sormien välit ihan erityisesti. Jotkut väittää ettei desinfiointiaineet tapa viruksia mutta kyllä mä itse pesun jälkeen vielä desinfioinkin, pumppupullossa myytävä Neo-Amisept ei kuivata käsiä kuten useimmat muut.

Ilman kautta tauti leviää heikommin, mutta sekin on mahdollista. Käytännössä siihen kuitenkin yleensä vaaditaan että ilmassa on oksennusaerosoleja, esim. joku oksentaa suljetussa tilassa, tai sitten pitempiaikainen oleskelu sairaan kanssa sisätiloissa. Samoin kannattaa välttää samassa vessassa käymistä. Ja parhaiten noro tarttuu vasta oireiden puhjettua, tartuttavimmillaan ihminen on heti sairastuttuaan ja muutaman päivän oireiden jälkeen.

• hysteerikko

pitää sen hygienian mutta kun ei, ei sitten millään. Lapsiperheistä tarttuu erityisen helposti, ja tuntuu ettei se hygienia edes kiinnosta tai kovin helposti unohtuu. Ei ihme että suomessa on näitä epidemioita kun ihmiset on välinpitämättömiä.. myöskin on raivostuttavaa kun mennään töihin silleen "joo meidän eemeli ja iida on kotona mahataudissa" ja sitten on koko saatanan firmakin kiitos tälle perheenäidille.

• mutta...
        hysteerikko kirjoitti:

pitää sen hygienian mutta kun ei, ei sitten millään. Lapsiperheistä tarttuu erityisen helposti, ja tuntuu ettei se hygienia edes kiinnosta tai kovin helposti unohtuu. Ei ihme että suomessa on näitä epidemioita kun ihmiset on välinpitämättömiä.. myöskin on raivostuttavaa kun mennään töihin silleen "joo meidän eemeli ja iida on kotona mahataudissa" ja sitten on koko saatanan firmakin kiitos tälle perheenäidille.

Onhan perushygienia tärkeää, mutta liikahygieenisyyskin on vaaraksi. Joku sanoi desinfioivansa varmuuden vuoksi. Sillä tavalla vahvistetaan taudin aiheuttajia, jos tavallisissa kodeissa käytetään liiaksi desinfioimisaineita.

Desinfioimisaine tappaa suurimman osan bakteereista, mutta aina muutama sitkeä sissi jää henkiin ja alkaa lisääntyä. Kohta meillä onkin sitten samaa bakteeria mutta vastustuskykyisenä desinfiointiaineelle. Sitten ei autakaan enää mikään. Sama juttu antibiooteissa.

Muistakaa että bakteerit ja virukset myös kuuluvat elämään, ihmisen vastustuskyvylle tekee hyvää "harjoitella" vaarattomia (mutta tietenkin ikäviä) tauteja vastaan, näin elimistö voi sitten paremmin torjua myös todella vaaralliset taudit.

• kokoo
        mutta... kirjoitti:

Onhan perushygienia tärkeää, mutta liikahygieenisyyskin on vaaraksi. Joku sanoi desinfioivansa varmuuden vuoksi. Sillä tavalla vahvistetaan taudin aiheuttajia, jos tavallisissa kodeissa käytetään liiaksi desinfioimisaineita.

Desinfioimisaine tappaa suurimman osan bakteereista, mutta aina muutama sitkeä sissi jää henkiin ja alkaa lisääntyä. Kohta meillä onkin sitten samaa bakteeria mutta vastustuskykyisenä desinfiointiaineelle. Sitten ei autakaan enää mikään. Sama juttu antibiooteissa.

Muistakaa että bakteerit ja virukset myös kuuluvat elämään, ihmisen vastustuskyvylle tekee hyvää "harjoitella" vaarattomia (mutta tietenkin ikäviä) tauteja vastaan, näin elimistö voi sitten paremmin torjua myös todella vaaralliset taudit.

mulle just soitti työkaveri että yksi työkaveri tuli norovirussairaana !! töihin.Juoksee vessassa, lapset olleet tiputuksessa yms. Että näin meillä. Ja mun pitäis vielä yks työvuoro kestää enne lomaa-.

Olis pitänyt työnantajan estää tämä mutta ei. ja työnantaja on terveydenhoitaja..!!

• äiti myös
        hysteerikko kirjoitti:

Mahatauti on tympeää kaikille, mutta koko suku ei voi olla pois töistä jos esim. yksi lapsi sairastaa!!Kohta meillä olisi viides osa pois töistä ainakin jos näin meneteltäisiin, mikä tietenkin olisi ihanteellista että koko perhe saisi lomaa..?!omasta käsienpesesta on vain pidettävä huolta töihin mrntäessä!sitä paitsi taudin saa vaikka ostoskärryistä, joten se tulee jos on tullakseen!

• pitäisi
        äiti myös kirjoitti:

Mahatauti on tympeää kaikille, mutta koko suku ei voi olla pois töistä jos esim. yksi lapsi sairastaa!!Kohta meillä olisi viides osa pois töistä ainakin jos näin meneteltäisiin, mikä tietenkin olisi ihanteellista että koko perhe saisi lomaa..?!omasta käsienpesesta on vain pidettävä huolta töihin mrntäessä!sitä paitsi taudin saa vaikka ostoskärryistä, joten se tulee jos on tullakseen!

todella ajatella muitakin.
        eihän kukaan halua taudin
        tartuttajia töihin!!

• ja taas
        pitäisi kirjoitti:

todella ajatella muitakin.
        eihän kukaan halua taudin
        tartuttajia töihin!!

mun mies sairasti jotain pöpöä, mutta minä ja lapsi olimme terveitä. olisinko voinut silloin jäädä pois töistä? en ymmärrä.

• äiti, isä ja tytär 3v.
        ja taas kirjoitti:

mun mies sairasti jotain pöpöä, mutta minä ja lapsi olimme terveitä. olisinko voinut silloin jäädä pois töistä? en ymmärrä.

Niinpä ja jos lapsi on kipeä, saa vain toinen vanhempi jäädä hoitamaan sairasta lasta lääärintodistuksella, molemmille vanhemmille sitä ei saa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1578
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      27
      1112
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1074
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      986
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      188
      924
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      863
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      861
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      799
    Aihe