Terveyskeskus lääkärini(joka on erikoistunut reumasairauksiin) sanoi että metotreksaatti heikentää e-pillereiden tehoa,mahtaako pitää paikkaansa. Kävin perhesuunnitteluneuvolassa ja siellä taas sanottiin että voin jatkaa e-pillereitä(Yasmin) kun piti mennä hormonikierukkaa asennuttamaan.Gynegologi oli kysellyt naistenklinikka myöten kolleegoiltaan että pitäisikö moinen paikkaansa,mutta kaikki sanoivat että voisin jatkaa pillereitä!
Miten metotreksaatti on ihmisillä vaikuttanut hiusten lähtöön?Aikoinaan itse käytin vuoden verran 1,0ml pistosmuodossa ja loppu vaiheessa alkoi lähteä paljon hiuksia,varsinkin ohimolta!Eikä ne ole tähänkän mennessä täysin kasvanut takaisin.Ja pahoinvointi seuraavana päivänä oton jälkeen oli kamala!
Nyt pitäisi taas aloittaa kuuri ja annosmääränä on 0,6ml.Sanoivat että ei pitäisi aiheuttaa niin paljoa hiustenlähtöä,muttaa saapa taas nähdä.
Tällä hetkellä muina kuureina on Arava 20mg ja Oxiklorin 300mg tulehduskipulääkkeet ja kortisonipistoksia olen nyt saanut tiuhaan tahtiin vähän joka niveleen(polvet,kyynärpäät) myös sormet/kädet oireilee jatkuvasti.
Puhdistusleikkaus olisi edessä polville.Kuinkahan pitkä sairasloma siitä tulee???Minulla on lastenreuma, sairastuin siihen kun olin 1,5-vuotias.On oireillut lapsuusaikana paljon ja vuonna 1997 se pamahti taas aktiiviseksi ja siitä lähtien on kiusannut.. :-( Olen kokeillut myös jättää punaisen lihan pois.
Metotreksaatti ja E-pillerit
5
1221
Vastaukset
- lääkkeet
moi. mulla myös käytössä trexan, sekä yasmin e-pillerit, lisäksi vielä sandimmun neoral ja latonid särkylääke. eikä ole kukaan sanonut trexanin ja yasminin yhdistelmästä halaistua sanaa. kerran taisin itse ottaa puheeksi, kun sandimmun aloitettiin, kyselin sopivatko yhteen. lääkärini vain totesi, että pillerit ovat ihan ehdottomia, kun raskaaksi ei saa näiden lääkkeiden käytön aikana tulla. joten ole hyvillä mielin vaan jatkanut.
- miumau1980
Juu,se lääkäri väitti et mitkään e-pillerit ei käy metotreksaatin kanssa,mut kai se sitte tarkottaa sitä ku se ei oo täysin 100% ehkäisymenetelmä... Hän on ulkomaalainen lääkäri,varmasti moni vantaalainen reumapotilas tuntee/tietää hänet.. mutta ilmeisesti voin ihan hyvin mielin jatkaa pillereiden popsimista :D
- kait
miumau1980 kirjoitti:
Juu,se lääkäri väitti et mitkään e-pillerit ei käy metotreksaatin kanssa,mut kai se sitte tarkottaa sitä ku se ei oo täysin 100% ehkäisymenetelmä... Hän on ulkomaalainen lääkäri,varmasti moni vantaalainen reumapotilas tuntee/tietää hänet.. mutta ilmeisesti voin ihan hyvin mielin jatkaa pillereiden popsimista :D
voi huoletta jatkaa näillä pillereillä. omasta mielestäni voit jatkaa tällä yhdistelmällä. minäkin olen kauan aikaa näin käyttänyt, ei ole tullut raskauksia, eikä muutakaan haittaa. uskoisin, että täällä suomessa on niin kehittynyt terveydenhuolto järjestelmä, että lääkärit tuollaisesta huonosta yhdistelmästä tietäisivät ja varoittelisivat. ovat kuitenkin molemmat suht yleisesti käytettyjä lääkkeitä. mukavaa kevään odottelua sulle! -selkärankareumaatikko82
- Leija*
Hei!
Minulle myös e-neuvolassa sanottiin että ei ole mitään syytä miksi ei voisi käyttää. Eikä reumalääkärini ole kertaakaan maininnut asiasta.- SL1
Olen käyttänyt usemman vuoden Trexania 25mg viikko ja lisäksi 4-6 tablettia Salatzopyriniä sekä ehkäisyyn Yasminia. Välivuotoja minulla on esiintynyt silloin kun Trexan annostusta on nostettu, mutta jääneet kyllä sitten pois. Gyneni sanoi näiden pillereiden toimivan hyvin myös Trexanin kanssa, eikä Peijaksenkaan lääkäri ole asiasta maininnut mitään. Viime viikolla lääkitystä muutetiin ja nyt syön Trexania 20mg ja Aravaa joka toinen päivä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628