Freelancer-verokortti

Millainen

Löytyisikö täältä ketään freelancer-verokorttia käyttänyttä? Miten se eroaa tavallisesta verokortista? Saako freelancer-verokorttilainen tehdä vuoden aikana muita kuin freehommia?

10

28427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ennen keikkaillut

      Minulla oli jokunen vuosi sitten käytössä verokortti, jota sai kopioida mielin määrin ja siinä oli yksi ja sama veroprosentti. Olin puolisen vuotta pelkissä keikkatöissä ja noita keikkapaikkoja oli useampi joten silloiseen elämäntyyliini tuo verokortti mainiosti sopi.

      • ennen keikkaillut

        Muistelen että minulla oli myös joku osa-aika tai viikonlopputyö keikkojeni ohella silloin.


    • kokemusta ei.

      Joitain kolleegoita on tehnyt freenä hommia. Toimittajia ja valokuvaajia. Säännöt lienevät muuten ihan selvät, mutta verovirastot eivät aina tunne asiaa ja työkkäri sekä luonnollisesti kela ovat paikkoja joitten ovet eivät helpolla aukea. Kas kun free koitetaan aina mieltää yrittäjäksi....

      http://www.tyoelake.fi/Page.aspx?Section=43968&Item=21024

      http://www.vero.fi/default.asp?article=2283&language=FIN

      http://www.freet.fi/hyvatietaa/freekortti/

      Parhaiten asia selviää kun menet verovirastoon utelemaan asioistasi, täältä voi saada "asiantuntijoilta" vastaukseksi ihan mitä tahansa >;p

    • ei kannata

      Kannattaa muuten varoa yrittäjäimagon hankkimista jos olet aloittelija

      - voi olla että monet tulevat etuudet kuihtuvat osaltasi yrittäjyyden takia

      • tietoa

        Ei se free-kortti nyt paljoa eroa tavallisesta. Kortissa on vain yksi veroprosentti ja siitä kannattaa lähettää pelkkä kopio sinne missä sitä tarvitaan. Kätevää kun sen voi myös faksata.

        Itse otin free-kortin siksi koska työskentelen useissa eri firmoissa vuorotellen tai samanaikaisesti ja verokortin pyytäminen edellisestä firmasta oli oma hommansa ja antoi tietenkin firmalle sellaisen kuvan kuin olisin poistumassa heidän palveluksestaan.

        Free-kortin avulla voit olla useissa eri työpaikoissa samanaikaisesti käyttäen samaa prosenttia, tämä on etu esimerkiksi silloin kun työskentelet aamupäivän yhdessä firmassa ja iltapäivän toisessa. Tavallisella verokortilla joutuisit toiseen firmaan toimittaamaan sivutyöverokortin ja maksamaan sen mukaiset verot, jotka kyllä saisit takaisin, mutta vasta veronpalautuksen yhteydessä.

        En oikein ymmärtänyt tuota yrittäjävertausta. Itse ainakin olen käyttänyt free-korttia vain normaalityösuhteisiin, ts. joka keikasta on tehty erillinen työsopimus ja työnantaja on maksanut sivukulut. Näin sitä tietääkseni on tarkoitus käyttääkin, vaikka palkkausmuotoja voi tuntipalkan lisäksi olla muunkinlaisia.

        Free-kortin huonoja puolia on se, että verotarkkailu jää sinulle itsellesi. Tämän vuoksi verotoimistot eivät näitä kovinkaan heppoisin perustein jakele, minkä joku tuossa oli noteerannut tietämättömyydeksi.

        Eli veroprosentti lasketaan niiden vuositulojen mukaan, jotka itse verovirastoon ilmoitat. Tulojen muuttuessa ja varsinkin noustessa sinun täytyy itse osata pyytää uusi verokortti, muuten saattaa olla mätkyjä tulossa ja vieläpä sangen usein tuntuvia sellaisia, tämän on kokenut melkein jokainen maamme eturivin artisti keikkojensa lisäännyttyä rajusti.

        Siihen yrittäjävertaukseen vielä sen verran, että verovähennysjutut ja muut hoidat kuten normaalissakin verokortissa, joten kaikki dokumentit työsuhteista ja muista kannattaa säilyttää niin työmatkavähennyksiä kuin muitakin työstä johtuvia mahdollisia vähennyksiä varten. Näitä vähennyksiä saattaa tulla enemmän kuin normaalityösuhteessa, sillä joissain työpaikoissa saatat joutua myös itse osallistumaan sellaisiin kustannuksiin jotka työnantaja normaalisti maksaa. Kuten työvaatteisiin.


      • tietoa kirjoitti:

        Ei se free-kortti nyt paljoa eroa tavallisesta. Kortissa on vain yksi veroprosentti ja siitä kannattaa lähettää pelkkä kopio sinne missä sitä tarvitaan. Kätevää kun sen voi myös faksata.

        Itse otin free-kortin siksi koska työskentelen useissa eri firmoissa vuorotellen tai samanaikaisesti ja verokortin pyytäminen edellisestä firmasta oli oma hommansa ja antoi tietenkin firmalle sellaisen kuvan kuin olisin poistumassa heidän palveluksestaan.

        Free-kortin avulla voit olla useissa eri työpaikoissa samanaikaisesti käyttäen samaa prosenttia, tämä on etu esimerkiksi silloin kun työskentelet aamupäivän yhdessä firmassa ja iltapäivän toisessa. Tavallisella verokortilla joutuisit toiseen firmaan toimittaamaan sivutyöverokortin ja maksamaan sen mukaiset verot, jotka kyllä saisit takaisin, mutta vasta veronpalautuksen yhteydessä.

        En oikein ymmärtänyt tuota yrittäjävertausta. Itse ainakin olen käyttänyt free-korttia vain normaalityösuhteisiin, ts. joka keikasta on tehty erillinen työsopimus ja työnantaja on maksanut sivukulut. Näin sitä tietääkseni on tarkoitus käyttääkin, vaikka palkkausmuotoja voi tuntipalkan lisäksi olla muunkinlaisia.

        Free-kortin huonoja puolia on se, että verotarkkailu jää sinulle itsellesi. Tämän vuoksi verotoimistot eivät näitä kovinkaan heppoisin perustein jakele, minkä joku tuossa oli noteerannut tietämättömyydeksi.

        Eli veroprosentti lasketaan niiden vuositulojen mukaan, jotka itse verovirastoon ilmoitat. Tulojen muuttuessa ja varsinkin noustessa sinun täytyy itse osata pyytää uusi verokortti, muuten saattaa olla mätkyjä tulossa ja vieläpä sangen usein tuntuvia sellaisia, tämän on kokenut melkein jokainen maamme eturivin artisti keikkojensa lisäännyttyä rajusti.

        Siihen yrittäjävertaukseen vielä sen verran, että verovähennysjutut ja muut hoidat kuten normaalissakin verokortissa, joten kaikki dokumentit työsuhteista ja muista kannattaa säilyttää niin työmatkavähennyksiä kuin muitakin työstä johtuvia mahdollisia vähennyksiä varten. Näitä vähennyksiä saattaa tulla enemmän kuin normaalityösuhteessa, sillä joissain työpaikoissa saatat joutua myös itse osallistumaan sellaisiin kustannuksiin jotka työnantaja normaalisti maksaa. Kuten työvaatteisiin.

        Työttömien Pollemiesten Tietotoimiston välittämiä juttuja siitä, että free lance -verokortein työtä tekevä voidaan tulkita yrittäjäksi silloin, kun hän joutuu jossain vaiheessa hakemaan työttömyysturvaa. Moni tietysti pelkää - syystäkin - korvauskäsittelyn vähintään venyvän, kun työvoimaviranomainen ja/tai etuuden maksaja pohtii, onko free lance -korttia hyödyntävä osa-aika- tai satunnaistyöntekijä yrittäjä vai ei. Jos keikkatyöläinen voi osoittaa saaneensa työt toimeksiantona ja palkan hoituvan normaalein palkanmaksutavoin eikä laskutuksin, niin hän pystyy ehkä pitämään puolensa yrittäjyysleimaajaa vastaan. Mutta tietysti moni keikkoja tavoitteleva lähettelee avoimia hakemuksia työnantajaehdokkaille, mitä ahtain tulkinnoin voidaan pitää yrittäjän harjoittamana mainontana.
        Raja yrittäjän ja keikkatyöntekijän välillä on yleensä selvä tai tuntuu selvältä - mutta joskus se hämärtyy. Ja olen jopa kuullut, että viranomaiset tulkitsevat epäselviksi mieltämänsä tilanteet vaihtelevin tavoin. Kokemuksia?


    • 0ää0

      freelancer verokortti on tosiaan sellaisiin työsuhteisiin jotka on joko päällekkäin tai perä perään , eli siis useita palkanmaksajia. itte oon yrittäjä mutta teen opetushommia parille taholle ja ko. kunnille oon vienu fl -kortin, jolloin molemmista palkoista menee vaan se pienempi veroprosentti eikä niin että toinen olisi ns. päätulo ja toinen sivutuloprosentttina isompi. Kun haet freelancer-korttia niin laskeskele joku vuoden kokonaistulo ihan kaikista hommista, jonka perusteella ne laskee sen prosentin. sit vaan kopiokone laulamaan ja oma kopsu joka työnantajalle. Omat yritystuloni siis hoidan ennakkoveronkannon mukaan. Kukas sitä työntekoa estäisi, eli saat tehdä niin paljon hommia kuin töitä riittää, noi verokortit on vaan erilaisia järjestelyjä.

      • työnantaja

        aina verot ja työeläkemaksut vai voiko ne maksaa myös itte. Kun mulla olisi yksi asiakas joka maksaa kuukausittain summan, mutta ei haluaisi maksaa siihen päälle vielä työeläkemaksuja ym. kuluja. Eli voinko maksaa ne itte sitten saamastani summasta. Miten siinä toimitaan? Tietääkö kukaan?


      • verot-
        työnantaja kirjoitti:

        aina verot ja työeläkemaksut vai voiko ne maksaa myös itte. Kun mulla olisi yksi asiakas joka maksaa kuukausittain summan, mutta ei haluaisi maksaa siihen päälle vielä työeläkemaksuja ym. kuluja. Eli voinko maksaa ne itte sitten saamastani summasta. Miten siinä toimitaan? Tietääkö kukaan?

        Itse mutta siten sä olet kuin"yrittäjä" eli jos on jostain pikkutulosta tai satunnaisesta kyse,en suosittele.
        Käske firman maksaa. Halvempi sulle.Isoissa tuloissa ja vakinaisessa eri juttu.


    • Löysin töitä itselleni freelancer-verokortilla Sihteeriopisto-palvelun kautta. Asiakkaalla on tietenkin aina joitain erityistoiveita, mutta muuten työ kyllä maistuu. Näitä töitä teen lähinnä iltaisin ja yö-aikaan, joten en ole aivan varma tarvitsisiko minun tätä verokorttia asiakkaalle näyttää, koska harvemmin ovat ennakkovähennystä veroista kohdallani tehneet.
      Onko 30 € tunnilta oikea palkka freelancer-verokortilla? Joskus olen pyytänyt vähemmän, mikäli asiakas lähteä nopea pois. Maksaako Henrik minulle iltalisää vai tarviiko Henrik minun freelancer-verokorttia. Ainakin vielä sanonut ettei tarvitse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8208
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4638
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1643
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe