Audissa vakiona lisälämmitin ?

illi

Onko Audi A6 2.0TDI 2006:ssa (Suomiauto) vakiona lisälämmitin?. Olen ostamassa ko autoa, mutta myyjä kertoo, että autossa ei ole mitään lisälämmitintä. Toisaalla tällä palstalla, joku on tietävinään, että autossa olisi lisälämmitin, mikä toimii vain auton käydessä. Lisäksi kuulin, että perinteistä lohkolämmitintä autoon ei saa eli on otettava tehoton säteilylämmittäjä tai Webasto/Eberi. Onko jollain todellista tietoa vai vain luuloa?.

13

9253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kemppe

      Jo TDi Passatissa (1998) oli lisälämmitin (siis tarkoitan jäähdytysnesteen vastuksia), samoin on mm. SEAT:issa joissain malleissa. Muistaakseni Passattiin sai vielä lohkolämmittimen, mutta Audin Bensaan (2.0 FSI) ja 3.0 TDI - moottoriin änkäsivät säteilylämmittimen. Tämä siis mulla kokemuksena. Kiinnostaisi muuten itsekin kuulla kommentteja em. asiasta. Toisaalta manuaalista löytynee tieto...

    • Webastoa tutkinut

      En osaa sanoa onko Audissa lisälämmitin vakiona.
      Omia kokemuksia lisälämmittimistä. Webaston malli kannattaa valita niin että teho on 5 kW.Pienemmät malli(4kW) kuluttaa sähköä yhtä paljon (tunnissa) ja ovat hitaampia Mielellään vesipumppu erillinen kuin kiinteä. Pumppu on helposti vuotava ja vaatii eniten korjausta. Webastossa on polttoaine lämmittimen ympärillä säiliössä, joka riittää 1h lämmittämiseen. Kun se käynnistyy kovalla pakkasella se toimii varmemmin.Lämmitin alkaa lämmittää myös käytettävää polttoainetta. Eberi on taas malli jossa polttoaine imetään tankista putkia myöten lämmittimeen. Mikäli putket on liian pienet ei pakkasella polttoaine tule lämmittimeen. Mikäli putket ovat liian isot pumppu imee ilmaa ja lämmitin ei toimi! On hyvin tarkka mitoitus halkaisija, pituus ja liittinet mutkineen. Tämä kannatta huomioida. Volvossa oleva alkuperäinen lämmitin on ilmeisesti kaikkein huonoin toimimaan!
      Olipa lämmitin mikä vaan käytä sitä myös kesällä kerran kuukaudessa vallankin sateiden jälkeen. Silloin poltinpesä kuivaa ja vesipumpunakseli ei tartu kiinni!
      Laita lämmitin moottoritilaan mahdollisimman lähelle letkuja. Korkeus on tarkka pitää saada mahdollisiman alas kannen pinnan alapuolelle. Tukevasti kiinni ei tärisevään kiinnitykseen.
      Eristä ylimääräiset letkut, että ajoviima ei jäähdytä niitä!

    • Audi-Ukko

      en tiedä mutta kun tiedustelin muutamalta taholta kumpi on parempi, Webasto vai Eberi niin kaikki vastasivat Eberin. Otin sitten sen Eberin. Pari kertaa on käynyt niin, ettei se ole lähtenyt tulille. Ilmeisesti syynä on akun tyhjyys, koska käytän sitä lähes aina kun auto seisoo eikä ajoa ole tullut kovin paljoa. Muuten tuo Audin oma lämmityslaite on riittänyt 35 pakkasillakin, mutta alussahan iso diesel (V6) lämpiää hitaasti jos ei ole ollut missään lämmityksessä (= unohtunut). Toki Eberi/Webasto lämmittää moottorin nopeasti 20 minuutissa.

      • kemppe

        Mainitsit v6-koneen hitaan lämpiämisen. Onko vertailukohtana 4-sylinterinen tdi ? Ihan kiinnostaa vaan siksi, että 4-pyttyisellä on kyllä tullut ajeltua pakkasillakin. Nykyisellä v6:lla ei ole vielä kokemuksia suuremmin. Ja Eberistä: mulla oli eberi yhdessä 1.9 tdi:ssä, ja akku meni aika nopeaan. Tehoa kyllä oli, mutta tosiaan akku kului todella nopeasti.


      • Audi-Ukko
        kemppe kirjoitti:

        Mainitsit v6-koneen hitaan lämpiämisen. Onko vertailukohtana 4-sylinterinen tdi ? Ihan kiinnostaa vaan siksi, että 4-pyttyisellä on kyllä tullut ajeltua pakkasillakin. Nykyisellä v6:lla ei ole vielä kokemuksia suuremmin. Ja Eberistä: mulla oli eberi yhdessä 1.9 tdi:ssä, ja akku meni aika nopeaan. Tehoa kyllä oli, mutta tosiaan akku kului todella nopeasti.

        on pelkästään 2-litrainen bensa-turbo, nelisylinterinen toisen merkkinen mikä nyt on perheen kakkosautona. Bensa-autoilla olen ajanut aikaisemmat 30 vuotta. Siihen nähden tuo Audin V6-moottorin lämpeäminen on ollut hidasta. Toki minulla on lohkolämmitinkin ja sen yhteydessä on laturi, mutta ihan aina en muista käyttää, etenkin viikonloppuisin joskus unohtuu. No montaa kertaa ei noin ole päässyt tapahtumaan. Joka tapauksessa lämpö riittää kun auton on lämmittänyt ennen ajoa. Noilla kovilla pakkasillakin on lähtenyt käyntiin ilman lämmitystä mutta lämpeäminen on melko hidasta. Noin kai se on kaikilla isoilla dieseleillä.

        Talviautonahan tuo Audi on sitten kokonaisuudessaan aivan mahtava. Ensimmäinen Audi on nyt menossa. Monta merkkiä on tullut kokeiltua eikä varmaan ykkösauton merkki vaihdu. Periaattessa en osta kakkosautoksi samanmerkkistä.


      • "A4"
        kemppe kirjoitti:

        Mainitsit v6-koneen hitaan lämpiämisen. Onko vertailukohtana 4-sylinterinen tdi ? Ihan kiinnostaa vaan siksi, että 4-pyttyisellä on kyllä tullut ajeltua pakkasillakin. Nykyisellä v6:lla ei ole vielä kokemuksia suuremmin. Ja Eberistä: mulla oli eberi yhdessä 1.9 tdi:ssä, ja akku meni aika nopeaan. Tehoa kyllä oli, mutta tosiaan akku kului todella nopeasti.

        157tkm ajettu -04 1.9tdi, alkuperäinen akku. Eberiä käytän talvella joka kerta 20min kun lähden liikenteesen. Työmatkani on 10-12min, eli akku kärsii Eberin käytöstä aina. Mutta tämänkin talven kovilla pakkasilla (-28) ei akku ole näyttänyt hyytymisen merkkejä.
        1.9tdi kyllä lämpiää, mutta se tarvitsee ruokaa lämpiääkseen.


    • ZSI

      A6 2,0 TDI:ssä on kolme 330W:n tehoista sähköllä lämpiävää ptc-elementtiä, siis yhteensä n. 1kW lisälämmitystehoa. Elementit on sijoitettu lämmityslaitteen kennon jälkeen lämmittämään sisääpuhallettavaa ilmaa, moottoria ne eivät lämmitä, paitsi marginaalisesti lisääntyneen laturin kuormituksen vuoksi. Mitään ihmeitä niillä ei saada aikaan, mutta sisäänpuhallusilman lämpötila nousee 10-15 astetta korkeammaksi kuin ilman vastuksia. Kokemuksesta tiedän että sen jo huomaa varsinkin kun lämpimämpää ilmaa alkaa puhaltamaan heti käynnistyksen jälkeen. Toimintahan on samantapaista kuin missä tahansa sähkölämppärissä. Summa summarum, en ole koskaan edes harkinnut minkään eberien tms. hankkimista, tuntuvat aiheuttavan pelkkää harmia ja lisääntyneitä huoltokuluja. Tulisin ehkä toisiin aatoksiin jos joutuisin usein lähtemään paikoista, joissa ei ole esilämmitysmahdollisuutta. Ultimatevw.com sivuilla on aiheesta valaiseva kirjoitus.

      • illi

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Onko autossasi sii säteilylämmittäjä. Kaikki vaan tuntuvat moittivan sitä ja sen tehoa.


      • ZSI
        illi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Onko autossasi sii säteilylämmittäjä. Kaikki vaan tuntuvat moittivan sitä ja sen tehoa.

        Calixin letkulämmittimellä. Nykyään on kuulemma vastaavia saatavana myös Defalta. Periaate sama kuin lohkolämmittimessä, eli jäähdytinnestettä lämmitetään, tosin vesiletkuun asennettavalla vastuksella. Teho omasta mielestäni huonompi kuin muinoin lohkolämmittimellä varustetuissa autoissani. Silti nettikeskustelujen perusteella kertaluokkaa parempi kuin säteilylämmittimissä.


      • illi
        ZSI kirjoitti:

        Calixin letkulämmittimellä. Nykyään on kuulemma vastaavia saatavana myös Defalta. Periaate sama kuin lohkolämmittimessä, eli jäähdytinnestettä lämmitetään, tosin vesiletkuun asennettavalla vastuksella. Teho omasta mielestäni huonompi kuin muinoin lohkolämmittimellä varustetuissa autoissani. Silti nettikeskustelujen perusteella kertaluokkaa parempi kuin säteilylämmittimissä.

        Kysyin Audin merkkihuollosta letkulämmittimen asennusta ja sanoivat, etta ei voi asentaa. Menee kuulemma ajotietokoneet ja anturit jne sekaisin. Ainoat vaihtoehdot olivat säteilylämmittäjä ja Webasto/Eberi.


      • ZSI
        illi kirjoitti:

        Kysyin Audin merkkihuollosta letkulämmittimen asennusta ja sanoivat, etta ei voi asentaa. Menee kuulemma ajotietokoneet ja anturit jne sekaisin. Ainoat vaihtoehdot olivat säteilylämmittäjä ja Webasto/Eberi.

        Se jää sitten harkittavaksi ottaako tuollaisen riskin. Itse en moisesta asiasta mitään tiennyt, enkä kokemusteni perusteella tiedä vieläkään. Hyvin siis pelittää. Lämmitintä ei asentanut merkkiliike vaan tamperelainen Tammer-Diesel. Heillä oli jo kokemusta lämmittimen asentamisesta juuri ko. autoon, joten "uskalsin" turvautua muuhun kuin merkkihuoltoon.


    • kemppe

      nimittäi selasin sen varran manuaalia, että omassani (3-litrainen tdi) on lisälämmittimet. Varmaan samaa kokoluokkaa kuin 2-litraisessa. Uusi asia oli se, että ilmastointilaite ohjaa niiden toimintaa. "Econ" asennossa, eivät nimittäin toimi !!! No, auto on uusi ja aina tulee uutta vastaan.

      • ZSI

        Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää :) Econ nappi tosiaan sammuttaa myös ptc-elementit, sillä kun pyritään minimoimaan ylimääräiset kuormitukset ja sitä kautta kulutus pienenee ja maailma pelastuu. En tosin ole koskaan ko. nappia käyttänyt muutoin kuin kokeilumielessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      181
      6593
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1824
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1598
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1320
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      47
      1019
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      40
      973
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      879
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      871
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      829
    Aihe