Onko Audi A6 2.0TDI 2006:ssa (Suomiauto) vakiona lisälämmitin?. Olen ostamassa ko autoa, mutta myyjä kertoo, että autossa ei ole mitään lisälämmitintä. Toisaalla tällä palstalla, joku on tietävinään, että autossa olisi lisälämmitin, mikä toimii vain auton käydessä. Lisäksi kuulin, että perinteistä lohkolämmitintä autoon ei saa eli on otettava tehoton säteilylämmittäjä tai Webasto/Eberi. Onko jollain todellista tietoa vai vain luuloa?.
Audissa vakiona lisälämmitin ?
13
9161
Vastaukset
- kemppe
Jo TDi Passatissa (1998) oli lisälämmitin (siis tarkoitan jäähdytysnesteen vastuksia), samoin on mm. SEAT:issa joissain malleissa. Muistaakseni Passattiin sai vielä lohkolämmittimen, mutta Audin Bensaan (2.0 FSI) ja 3.0 TDI - moottoriin änkäsivät säteilylämmittimen. Tämä siis mulla kokemuksena. Kiinnostaisi muuten itsekin kuulla kommentteja em. asiasta. Toisaalta manuaalista löytynee tieto...
- Webastoa tutkinut
En osaa sanoa onko Audissa lisälämmitin vakiona.
Omia kokemuksia lisälämmittimistä. Webaston malli kannattaa valita niin että teho on 5 kW.Pienemmät malli(4kW) kuluttaa sähköä yhtä paljon (tunnissa) ja ovat hitaampia Mielellään vesipumppu erillinen kuin kiinteä. Pumppu on helposti vuotava ja vaatii eniten korjausta. Webastossa on polttoaine lämmittimen ympärillä säiliössä, joka riittää 1h lämmittämiseen. Kun se käynnistyy kovalla pakkasella se toimii varmemmin.Lämmitin alkaa lämmittää myös käytettävää polttoainetta. Eberi on taas malli jossa polttoaine imetään tankista putkia myöten lämmittimeen. Mikäli putket on liian pienet ei pakkasella polttoaine tule lämmittimeen. Mikäli putket ovat liian isot pumppu imee ilmaa ja lämmitin ei toimi! On hyvin tarkka mitoitus halkaisija, pituus ja liittinet mutkineen. Tämä kannatta huomioida. Volvossa oleva alkuperäinen lämmitin on ilmeisesti kaikkein huonoin toimimaan!
Olipa lämmitin mikä vaan käytä sitä myös kesällä kerran kuukaudessa vallankin sateiden jälkeen. Silloin poltinpesä kuivaa ja vesipumpunakseli ei tartu kiinni!
Laita lämmitin moottoritilaan mahdollisimman lähelle letkuja. Korkeus on tarkka pitää saada mahdollisiman alas kannen pinnan alapuolelle. Tukevasti kiinni ei tärisevään kiinnitykseen.
Eristä ylimääräiset letkut, että ajoviima ei jäähdytä niitä! - Audi-Ukko
en tiedä mutta kun tiedustelin muutamalta taholta kumpi on parempi, Webasto vai Eberi niin kaikki vastasivat Eberin. Otin sitten sen Eberin. Pari kertaa on käynyt niin, ettei se ole lähtenyt tulille. Ilmeisesti syynä on akun tyhjyys, koska käytän sitä lähes aina kun auto seisoo eikä ajoa ole tullut kovin paljoa. Muuten tuo Audin oma lämmityslaite on riittänyt 35 pakkasillakin, mutta alussahan iso diesel (V6) lämpiää hitaasti jos ei ole ollut missään lämmityksessä (= unohtunut). Toki Eberi/Webasto lämmittää moottorin nopeasti 20 minuutissa.
- kemppe
Mainitsit v6-koneen hitaan lämpiämisen. Onko vertailukohtana 4-sylinterinen tdi ? Ihan kiinnostaa vaan siksi, että 4-pyttyisellä on kyllä tullut ajeltua pakkasillakin. Nykyisellä v6:lla ei ole vielä kokemuksia suuremmin. Ja Eberistä: mulla oli eberi yhdessä 1.9 tdi:ssä, ja akku meni aika nopeaan. Tehoa kyllä oli, mutta tosiaan akku kului todella nopeasti.
- Audi-Ukko
kemppe kirjoitti:
Mainitsit v6-koneen hitaan lämpiämisen. Onko vertailukohtana 4-sylinterinen tdi ? Ihan kiinnostaa vaan siksi, että 4-pyttyisellä on kyllä tullut ajeltua pakkasillakin. Nykyisellä v6:lla ei ole vielä kokemuksia suuremmin. Ja Eberistä: mulla oli eberi yhdessä 1.9 tdi:ssä, ja akku meni aika nopeaan. Tehoa kyllä oli, mutta tosiaan akku kului todella nopeasti.
on pelkästään 2-litrainen bensa-turbo, nelisylinterinen toisen merkkinen mikä nyt on perheen kakkosautona. Bensa-autoilla olen ajanut aikaisemmat 30 vuotta. Siihen nähden tuo Audin V6-moottorin lämpeäminen on ollut hidasta. Toki minulla on lohkolämmitinkin ja sen yhteydessä on laturi, mutta ihan aina en muista käyttää, etenkin viikonloppuisin joskus unohtuu. No montaa kertaa ei noin ole päässyt tapahtumaan. Joka tapauksessa lämpö riittää kun auton on lämmittänyt ennen ajoa. Noilla kovilla pakkasillakin on lähtenyt käyntiin ilman lämmitystä mutta lämpeäminen on melko hidasta. Noin kai se on kaikilla isoilla dieseleillä.
Talviautonahan tuo Audi on sitten kokonaisuudessaan aivan mahtava. Ensimmäinen Audi on nyt menossa. Monta merkkiä on tullut kokeiltua eikä varmaan ykkösauton merkki vaihdu. Periaattessa en osta kakkosautoksi samanmerkkistä. - "A4"
kemppe kirjoitti:
Mainitsit v6-koneen hitaan lämpiämisen. Onko vertailukohtana 4-sylinterinen tdi ? Ihan kiinnostaa vaan siksi, että 4-pyttyisellä on kyllä tullut ajeltua pakkasillakin. Nykyisellä v6:lla ei ole vielä kokemuksia suuremmin. Ja Eberistä: mulla oli eberi yhdessä 1.9 tdi:ssä, ja akku meni aika nopeaan. Tehoa kyllä oli, mutta tosiaan akku kului todella nopeasti.
157tkm ajettu -04 1.9tdi, alkuperäinen akku. Eberiä käytän talvella joka kerta 20min kun lähden liikenteesen. Työmatkani on 10-12min, eli akku kärsii Eberin käytöstä aina. Mutta tämänkin talven kovilla pakkasilla (-28) ei akku ole näyttänyt hyytymisen merkkejä.
1.9tdi kyllä lämpiää, mutta se tarvitsee ruokaa lämpiääkseen.
- ZSI
A6 2,0 TDI:ssä on kolme 330W:n tehoista sähköllä lämpiävää ptc-elementtiä, siis yhteensä n. 1kW lisälämmitystehoa. Elementit on sijoitettu lämmityslaitteen kennon jälkeen lämmittämään sisääpuhallettavaa ilmaa, moottoria ne eivät lämmitä, paitsi marginaalisesti lisääntyneen laturin kuormituksen vuoksi. Mitään ihmeitä niillä ei saada aikaan, mutta sisäänpuhallusilman lämpötila nousee 10-15 astetta korkeammaksi kuin ilman vastuksia. Kokemuksesta tiedän että sen jo huomaa varsinkin kun lämpimämpää ilmaa alkaa puhaltamaan heti käynnistyksen jälkeen. Toimintahan on samantapaista kuin missä tahansa sähkölämppärissä. Summa summarum, en ole koskaan edes harkinnut minkään eberien tms. hankkimista, tuntuvat aiheuttavan pelkkää harmia ja lisääntyneitä huoltokuluja. Tulisin ehkä toisiin aatoksiin jos joutuisin usein lähtemään paikoista, joissa ei ole esilämmitysmahdollisuutta. Ultimatevw.com sivuilla on aiheesta valaiseva kirjoitus.
- illi
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Onko autossasi sii säteilylämmittäjä. Kaikki vaan tuntuvat moittivan sitä ja sen tehoa.
- ZSI
illi kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Onko autossasi sii säteilylämmittäjä. Kaikki vaan tuntuvat moittivan sitä ja sen tehoa.
Calixin letkulämmittimellä. Nykyään on kuulemma vastaavia saatavana myös Defalta. Periaate sama kuin lohkolämmittimessä, eli jäähdytinnestettä lämmitetään, tosin vesiletkuun asennettavalla vastuksella. Teho omasta mielestäni huonompi kuin muinoin lohkolämmittimellä varustetuissa autoissani. Silti nettikeskustelujen perusteella kertaluokkaa parempi kuin säteilylämmittimissä.
- illi
ZSI kirjoitti:
Calixin letkulämmittimellä. Nykyään on kuulemma vastaavia saatavana myös Defalta. Periaate sama kuin lohkolämmittimessä, eli jäähdytinnestettä lämmitetään, tosin vesiletkuun asennettavalla vastuksella. Teho omasta mielestäni huonompi kuin muinoin lohkolämmittimellä varustetuissa autoissani. Silti nettikeskustelujen perusteella kertaluokkaa parempi kuin säteilylämmittimissä.
Kysyin Audin merkkihuollosta letkulämmittimen asennusta ja sanoivat, etta ei voi asentaa. Menee kuulemma ajotietokoneet ja anturit jne sekaisin. Ainoat vaihtoehdot olivat säteilylämmittäjä ja Webasto/Eberi.
- ZSI
illi kirjoitti:
Kysyin Audin merkkihuollosta letkulämmittimen asennusta ja sanoivat, etta ei voi asentaa. Menee kuulemma ajotietokoneet ja anturit jne sekaisin. Ainoat vaihtoehdot olivat säteilylämmittäjä ja Webasto/Eberi.
Se jää sitten harkittavaksi ottaako tuollaisen riskin. Itse en moisesta asiasta mitään tiennyt, enkä kokemusteni perusteella tiedä vieläkään. Hyvin siis pelittää. Lämmitintä ei asentanut merkkiliike vaan tamperelainen Tammer-Diesel. Heillä oli jo kokemusta lämmittimen asentamisesta juuri ko. autoon, joten "uskalsin" turvautua muuhun kuin merkkihuoltoon.
- kemppe
nimittäi selasin sen varran manuaalia, että omassani (3-litrainen tdi) on lisälämmittimet. Varmaan samaa kokoluokkaa kuin 2-litraisessa. Uusi asia oli se, että ilmastointilaite ohjaa niiden toimintaa. "Econ" asennossa, eivät nimittäin toimi !!! No, auto on uusi ja aina tulee uutta vastaan.
- ZSI
Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää :) Econ nappi tosiaan sammuttaa myös ptc-elementit, sillä kun pyritään minimoimaan ylimääräiset kuormitukset ja sitä kautta kulutus pienenee ja maailma pelastuu. En tosin ole koskaan ko. nappia käyttänyt muutoin kuin kokeilumielessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733