Tarvitsen hyvää yhteysvenettä mantereen ja ulkosaariston väliselle kulkureitille, jotta saan perheeni turvallisesti mökille, jonka olen sieltä hommaamassa. Lähtöpaikka Kasnäs ja mökki saaressa noin 20 minuutin matkan päässä, ulkosaaristossa. Merenkäynti voi joskus olla selällä kovaa, mutta mikä vene olisi paras tukevuudeltaan, ajettavuudeltaan ja tietenkin turvallisuudeltaan tällaiselle välille. Tähän mennessä vaihtoehtoina ovat Buster X, Silver Hawk tai AMT 170 BR. Vene on siis pääasiassa yhteysveneenä, mutta kyllä jokunen retkikin sillä tulisi siellä suunnilla ajettua..
Merikelpoinen yhteysvene
126
37854
Vastaukset
- heh
Kyllä pitäisi lähteä jostakin hieman suuremmasta aluksesta ettei kevyt lounainen ilmavirtaus heti estä kotiinlähtöä.
Jospa miettisit vaikka Lohtajan Kulkuri 21 - 31 malleja tai Navigan 8:aa...
tuli mieleen:
Minorin ja Korsön mallit.
Jo mainittu Targa (ja Nordstar) asiallisia,
mutta aika hintavia...
- delfin.
se.
- BEELLÄ
joo
- 567800
BEELLÄ kirjoitti:
joo
Itselläni on ollut jo vuodesta -99 ja on edelleen yhteysveneenä Targa. Sillä kulkee niin perhe, kuin muutkin tavarat rakennustarvikkeita myöten turvallisesti ja nopesti kaikissa keleissä.
Paras Targa on edelleen Targa 27, jossa 22 aseteen V-pohja ja siihen Volvon D6 350 hv, niin parempaa yhteysvenettä saa etsiä. - koppi ja kippo
567800 kirjoitti:
Itselläni on ollut jo vuodesta -99 ja on edelleen yhteysveneenä Targa. Sillä kulkee niin perhe, kuin muutkin tavarat rakennustarvikkeita myöten turvallisesti ja nopesti kaikissa keleissä.
Paras Targa on edelleen Targa 27, jossa 22 aseteen V-pohja ja siihen Volvon D6 350 hv, niin parempaa yhteysvenettä saa etsiä.Noi targat on karmeita liikkuvia huusseja.
-Ulkonäkö on kuin puu-cee olisi nostettu ruuhen päälle ja siihen asnnettu sitten mottori työnntämään väkisin korkeaa hökötystä laineitten päällä.
-Ne menee kone ulvoen väkipakolla.... kaameeta katteltavaa ja kuunneltavaa, ympäristöhaitaa.
Jonkun julkisivulautakunnan pitäisi puuttua maiseman pilaamiseen...... - kaameeta katella.......
koppi ja kippo kirjoitti:
Noi targat on karmeita liikkuvia huusseja.
-Ulkonäkö on kuin puu-cee olisi nostettu ruuhen päälle ja siihen asnnettu sitten mottori työnntämään väkisin korkeaa hökötystä laineitten päällä.
-Ne menee kone ulvoen väkipakolla.... kaameeta katteltavaa ja kuunneltavaa, ympäristöhaitaa.
Jonkun julkisivulautakunnan pitäisi puuttua maiseman pilaamiseen......Sama huomio.
Isot koppiveneet ja muut säiliömäiset liikkuvat huussit ja kerostalot on kaameen näkösii vesillä.
Kun sellainen massa, kuin iso targa, heitetään pintaan, niin koko saaristo raikuu ja se meno näyttää vaivalloiselta öljynpoltolta.
Jotenkion kuvaa tätä turhuus-yhteiskuntaa hyvin toi meno... ja melu - heh
kaameeta katella....... kirjoitti:
Sama huomio.
Isot koppiveneet ja muut säiliömäiset liikkuvat huussit ja kerostalot on kaameen näkösii vesillä.
Kun sellainen massa, kuin iso targa, heitetään pintaan, niin koko saaristo raikuu ja se meno näyttää vaivalloiselta öljynpoltolta.
Jotenkion kuvaa tätä turhuus-yhteiskuntaa hyvin toi meno... ja melumäkin haluaisin katsoa menoa Targan sisältä mieluummin kuin ulkoa.
- penis förlängare
koppi ja kippo kirjoitti:
Noi targat on karmeita liikkuvia huusseja.
-Ulkonäkö on kuin puu-cee olisi nostettu ruuhen päälle ja siihen asnnettu sitten mottori työnntämään väkisin korkeaa hökötystä laineitten päällä.
-Ne menee kone ulvoen väkipakolla.... kaameeta katteltavaa ja kuunneltavaa, ympäristöhaitaa.
Jonkun julkisivulautakunnan pitäisi puuttua maiseman pilaamiseen......Noi pullisteluveneet on vaarallisia muille veneilijöille.
Ja toi haitta ja melu on kun kakaroiden touhua.
Ahnein kansanosa ajaa painavilla autoilla ja painavilla veneillä säälimättä vaikka toisten päälle. Aitoa huuhaa sakkia. - fiskarilla putputtaja
penis förlängare kirjoitti:
Noi pullisteluveneet on vaarallisia muille veneilijöille.
Ja toi haitta ja melu on kun kakaroiden touhua.
Ahnein kansanosa ajaa painavilla autoilla ja painavilla veneillä säälimättä vaikka toisten päälle. Aitoa huuhaa sakkia.kateuskin vie kalat vedestä!!! ;>D
- dorkaa touhua
fiskarilla putputtaja kirjoitti:
kateuskin vie kalat vedestä!!! ;>D
Käykö siis tyhmyys kateeksi..... ?!
- fiskarilla puksuttaja
dorkaa touhua kirjoitti:
Käykö siis tyhmyys kateeksi..... ?!
Vaan kateelliset ihmiset, jotka kuitenkin mielellään ajaisivat Targaa!!
- huusia !?
fiskarilla puksuttaja kirjoitti:
Vaan kateelliset ihmiset, jotka kuitenkin mielellään ajaisivat Targaa!!
Miksi pitäisi haluta rumaa ulko-huussia elämäänsä ??
Kysyn vaan...... - 9182783645
huusia !? kirjoitti:
Miksi pitäisi haluta rumaa ulko-huussia elämäänsä ??
Kysyn vaan......Targa voi olla jonkun mielestä ruma, mutta ei ne meteliä pidä. Veden kohina on kuulunut aina moottorin äänen yli kun on mennyt ohi. Ja siis tähdentääkseni vielä, nämä ohiajot ovat sellaisia että itselläni on ollut moottori poissa päältä ja olen saattanut piiskata vapaa. Toinen pointti mikä tulee mieleeni kun puhutaan rumasta veneestä että targa on kauneimpia ja tyylitellyimpiä omassa luokassaan. En edes pidä sitä työ/kalastusveneenä vaikka koppa sellaista kuvaa kieliikin. Ja tuolla kopalla on haettu vain yhtä asiaa ja se on käytännöllisyys. Paljon avotilaa edessä ja takana ja myös sivuilla on hyvät tilat liikkua. Ohjaamo on korkealla ja siinä on suuret ikkunat jotta nähdään koko ajan mitä ympärillä tapahtuu ja mitä edessä tulee vastaan.
Ehkä merkittävin targaan liittyvä seikka on juuri tuo uinti. Sen massan kun saa liukumaan, voi koneesta ottaa aimo annoksen kierroksia pois jopa huonolla kelillä. Mielestäni targan kulku on jopa jonkin asteista taidetta sulokkuudessaan. Itse olen kerran ainoastaan ollut targa 27:n puikoissa ja sitä mieltä että vene on mainio sellaiselle joka vesillä joutuu paljon liikkumaan.
Onhan tietty sunseekerit ja searayt ja azimutit ihan hienoja pelejä jos heilutaan puku päällä veneen kannella ja siemaillaan kuohuvaa aurinkoisena päivänä mutta kun nyt ollaan Suomessa ja sellaisen veneen ominaisuudet kun tulevat oikeuksiinsa vain noin 7 päivänä vuoden aikana. Pitää myös ottaa huomioon että meillä on hyvin terävä-aaltoiset kelit ja ilmasto on rankka, joten kaikki krumeluuri teettää hirveän hoitotyö määrän jotta se pysyisi loistossaan.
Targa vain on suunittelultaan sellainen että se soveltuu tänne, siksi se on myös suosiossa. Onhan tietty jollain kauniimmallakin miami vice tyyppisellä baylinerilla tullut mentyä, mutta kun fakta on se että kelissä se ei palvele käyttäjäänsä. Mielummin sitä menee tasaisesti huusissa kuin "kauniilla" veneellä rytkyttäen niin että täytyy välillä pyytää kaveria tarkastamaan ettei munuaiset ole tulleet perseestä ulos. - Anonyymi
9182783645 kirjoitti:
Targa voi olla jonkun mielestä ruma, mutta ei ne meteliä pidä. Veden kohina on kuulunut aina moottorin äänen yli kun on mennyt ohi. Ja siis tähdentääkseni vielä, nämä ohiajot ovat sellaisia että itselläni on ollut moottori poissa päältä ja olen saattanut piiskata vapaa. Toinen pointti mikä tulee mieleeni kun puhutaan rumasta veneestä että targa on kauneimpia ja tyylitellyimpiä omassa luokassaan. En edes pidä sitä työ/kalastusveneenä vaikka koppa sellaista kuvaa kieliikin. Ja tuolla kopalla on haettu vain yhtä asiaa ja se on käytännöllisyys. Paljon avotilaa edessä ja takana ja myös sivuilla on hyvät tilat liikkua. Ohjaamo on korkealla ja siinä on suuret ikkunat jotta nähdään koko ajan mitä ympärillä tapahtuu ja mitä edessä tulee vastaan.
Ehkä merkittävin targaan liittyvä seikka on juuri tuo uinti. Sen massan kun saa liukumaan, voi koneesta ottaa aimo annoksen kierroksia pois jopa huonolla kelillä. Mielestäni targan kulku on jopa jonkin asteista taidetta sulokkuudessaan. Itse olen kerran ainoastaan ollut targa 27:n puikoissa ja sitä mieltä että vene on mainio sellaiselle joka vesillä joutuu paljon liikkumaan.
Onhan tietty sunseekerit ja searayt ja azimutit ihan hienoja pelejä jos heilutaan puku päällä veneen kannella ja siemaillaan kuohuvaa aurinkoisena päivänä mutta kun nyt ollaan Suomessa ja sellaisen veneen ominaisuudet kun tulevat oikeuksiinsa vain noin 7 päivänä vuoden aikana. Pitää myös ottaa huomioon että meillä on hyvin terävä-aaltoiset kelit ja ilmasto on rankka, joten kaikki krumeluuri teettää hirveän hoitotyö määrän jotta se pysyisi loistossaan.
Targa vain on suunittelultaan sellainen että se soveltuu tänne, siksi se on myös suosiossa. Onhan tietty jollain kauniimmallakin miami vice tyyppisellä baylinerilla tullut mentyä, mutta kun fakta on se että kelissä se ei palvele käyttäjäänsä. Mielummin sitä menee tasaisesti huusissa kuin "kauniilla" veneellä rytkyttäen niin että täytyy välillä pyytää kaveria tarkastamaan ettei munuaiset ole tulleet perseestä ulos.Joku 50 jalkainen Sunseeker, joka on briteissä tehty brittien vesille, eli kestää kyllä koviakin kelejä. Se ei ole veneestä kiinni vaan kapteenista, joka usein ei näissä ole edes omistaja vaan palkattu. Omistaja haluaa rauhallista aurinkoista ajelua korkeintaan, tai satamassa cocktail-baarina lillumista.
Ei ole veneen vika ettei sitä ajeta kelissä. Ihan varmasti tuon kokoisella Sunseekerillä tai Princessillä pärjää täällä siinä missä Targallakin. Targathan ovat paljon pienempiä kuin pienimmät noiden merkkien jahdit.
- Nymar 610
se on merikelpoinen ja plaanaa helposti. Ei tarvi ajaa aina niin kovaa. Kun on keliä, niin kaikki veneet hakkaa. Jos ajat vähän hiljempaa,niin hakkaa vähemmän.
- Hangon läntinen
Meillä on Hangon saaristossa mökki ja joutuu painelemaan Hangon Läntisellä. En usko, että ajelet AMT 170 enää yli 8m/s tuulissa kovinkaan turvallisesti ja kuivin nahoin. Huutoakin saattaa kuulua, jos perheesi parempi puolisko ja lapset ovat kokemattomia kulkijoita.
Uskoisin, että Rönnqwistin suurin malli on varmasti merikelpoisin avovene kohtuu kustannuksin. Lisäksi hallittavuus on vielä suht helppoa ja vaivatonta. Nuo pikkulipparit sopivat paremmin sisäsaaristoon tai järville.- meri-hölmö
Olen aito meri-hölmö.
Kehuskelen kelillä.
Kyllä kovaa keliä piisaa
Snappertuna on kova kelipaikka.
Samoin muut suojaisat merenlahdet ja jorpakot ja kaislikot.
Täällä lapsiin sekaantuneet kansanedustajatkin hukkuu rantavesiin.....
Ulkoluodolla on kiva liikkua isolla meriveneellä.
Ja merellä pitää olla merivene.
Joku sellainen muu vene on väärä vene.
Aina kun tuulee menen tuulen riepoteltavaksi. Olen meriurpo. Vain merellä voi tuntea itsensä meriveneessä merihölmöksi.
Samma på svenska
- hälsningar, sjögubbe - Juuso
Hiittisten saaristo on eri kuin Hangon läntinen! Kasnäsistä lähdettäessä pärjää hyvin esim Buster XL:llä mutta jos kulkee mökilleen myös aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä, niin useat ovat ottaneet takahyttiveneen, esim. TG-veneen.
- 20 minuutissa
Juuso kirjoitti:
Hiittisten saaristo on eri kuin Hangon läntinen! Kasnäsistä lähdettäessä pärjää hyvin esim Buster XL:llä mutta jos kulkee mökilleen myös aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä, niin useat ovat ottaneet takahyttiveneen, esim. TG-veneen.
ehtii Kasnäsistä Vänöön, joka on todellakin eri asia kuin ylittää suojainen Hangon Läntinen.....
- ???
20 minuutissa kirjoitti:
ehtii Kasnäsistä Vänöön, joka on todellakin eri asia kuin ylittää suojainen Hangon Läntinen.....
suojainen??
- 20 minuutissa
??? kirjoitti:
suojainen??
saartensuojassahan pääsee melkein koko selän yli. Lisäksi saaret ja luodot katkaisee yhteyden avomerelle, joten aallokkokon useinmiten melko pientä. Muutaman vuoden pidin venettäni Hangossa ja viikonloppusin melkein aina aina mentiin yli siitä, vain kyllästyminen esti ylityksen.
- andra sögubbe
meri-hölmö kirjoitti:
Olen aito meri-hölmö.
Kehuskelen kelillä.
Kyllä kovaa keliä piisaa
Snappertuna on kova kelipaikka.
Samoin muut suojaisat merenlahdet ja jorpakot ja kaislikot.
Täällä lapsiin sekaantuneet kansanedustajatkin hukkuu rantavesiin.....
Ulkoluodolla on kiva liikkua isolla meriveneellä.
Ja merellä pitää olla merivene.
Joku sellainen muu vene on väärä vene.
Aina kun tuulee menen tuulen riepoteltavaksi. Olen meriurpo. Vain merellä voi tuntea itsensä meriveneessä merihölmöksi.
Samma på svenska
- hälsningar, sjögubbedet gäller !
Man bygger identitet med sånt skit.. - perkins77
meri-hölmö kirjoitti:
Olen aito meri-hölmö.
Kehuskelen kelillä.
Kyllä kovaa keliä piisaa
Snappertuna on kova kelipaikka.
Samoin muut suojaisat merenlahdet ja jorpakot ja kaislikot.
Täällä lapsiin sekaantuneet kansanedustajatkin hukkuu rantavesiin.....
Ulkoluodolla on kiva liikkua isolla meriveneellä.
Ja merellä pitää olla merivene.
Joku sellainen muu vene on väärä vene.
Aina kun tuulee menen tuulen riepoteltavaksi. Olen meriurpo. Vain merellä voi tuntea itsensä meriveneessä merihölmöksi.
Samma på svenska
- hälsningar, sjögubbeMeillä on porvoon ulkosaaristossa kesäpaikka noin 10km rannikolta ja tuulta riittää ja ei ole tarvinnut paluumatkoja siirellellä eikä vaimo hakaa selkään. Monenlaisia veneitä on kokeiltu ja paras ja edullisin käyttökustannuksiltaan on avomerikelpoinen Minor 28 ja kesä vieraat yöpyvät veneessä.
- katso tämä
Vene ID: 258265/nettivene
siinä sulle yhteysvene joka ei kavahda tuulta,eikä lastia, kulkee noin 15 solmua ja vie tavaraa mukanaan enemmän kuin nuo kaikki kaukalot yhteensä.
itselläni on samanlainen joten tiedän mistä puhun. - old seaman
Osta käytetty Buster xxl saat hyvän ja kestävän monessa kelissä testatun samalla hinnalla kuin x:n
- buuster tulee ja uppoo
Buster sopii vaikka kalasumpuksi, kompostikehikoksi, tai johonkin peltipainajaiseen.
- busteri kestää kelin
- Meritaimen
Eli nyt kannattaa ostaa kunnon HT-vene, katso että pituutta on min n. 5,30 ja että runko on suunnilleen ehjä, koneella ei ole niin väliä.
Osta uusi kone jos vanha ei pelaa.
Kamat pysyy kuivana ja keulakansi on turvallinen isossakin aallokossa, kunhan pidät keulan aaltoja vasten/myötäisesti. - Marex 28
Täydellinen, tyylikäs, laadukas, norjalainen puoliplaanari.
Loistavat kansijärjestelyt, voit ajella yksinkin,
eri nopeuksilla mutkittelematta, takataso turvallinen ja integroitu eikä näitä viikatemallisia kuin kaikilla kotimaisilla valmistajilla. Voit turvallisesti kiinnittyä ja ottaa lämminvesisuihkut takatasolla. - Talvella saaristoon
riippuu niin monesta seikasta. Minnepäin Kasnäsistä lähdet, Pohjoiseen, Itään, etelään vai länteen. On vähän eri tyyppiset vedet eri suunnilla.
Lisäksi oletko ajatellut käydä mökilläsi koko täyden kauden, vai vaan kesällä touko - elokuussa?
Itse hommasin pari vuotta sitten samoilta suunnilta saari mökin ja matkaa-aika 20-22 kn nopeudella n. 20 minuuttia. Ensimmäinen vene oli pulpettivene ja meni vaihtoon vähän reilu kuukauden jälkeen. Märkää, märkää, märkää ja kylmää. Vaidoin veneen 6 metriseen takahyttiveneeseen. Etuja, ei pressuja, helppo jättää sunnuntaina satamaan - ovi lukkoon, suojassa sateelta - ei tarvitse erikseen pukeutua matkaa varten, kevyt käsitellä - nousee trailerilla ja henkilöautolla, mikä lisää joustavuutta talvikautena. Viimeksi kävimme mökillä omalla veneellä tammikuussa. Yleensä nostan veneen trailerille viikkoa ennen joulua, jos sitten haluaa vielä mennä, niin helppo laskea takaisin vai viikonlopuksi.
Jos suuntaat Kasnäsistä 20 minuuttia (20 kn) länteen, on 6 metrinen vene ehkä pieni. Kovemmalla tuulella on meno paskaa, mutta pääsee kyllä.
Oma veneeni on lasikuitua ja olenkin talviveneilyssä tehnyt havainnon, että alumiiniveneet nousevat syksyisin rannalle ensimmäisenä. Taitavat olla vähän niinkuin citymaastureita. - Jaska V
Moi, suosittelen hyttivenettä, aina ei aurinko paista kuten viime kesänä. Merikelpoisa ovat TG-Boats:n veneet ja miksei venäläiset master-veneet, ovat saaneet hyvät arvostelut lehdissä. Ja jos rahaa löytyy, yhteysveneiden aatelia ovat Targa-veneet.
- On ajettu
Meillä TG 7000 130 hv yamahalla. Voin sanoa heti, että en suosittele oikeasti koviin keleihin. Olen ajanut n. 16m/s länsituulella kelissä Hangon pohjoispuolella ja oli kyllä ihan rajoilla...
8-12 solmua oli maksimi nopeus.
Ei muuten, mutta jos aalto kaatuu siihen keula-altaaseen niin se on menoa sitten.
Siinä vehkeessä on myös tuulilasinpyyhkimet paikallaan. Vettä tulee ruutuun ihan heti kun vähän on aallokkoa.
- Oskari
tavoittelet venettä, jolla voi mennä kelillä kuin kelillä ja vaimokin suostuu mukaan, on vaatimus aika kova. Jos hyväksyt sen, että pari kertaa vuodessa voi tulla tilanne, että mökille jää menemättä, niin esim. Busterin isommat mallit ovat oikein sopivia. Toisaalta nämä kelit ovat sitten sellaisia, ettei sinne millään muullakaan veneellä viitsisi lähteä. Ongelmaksi voi myös tulla laiturista lähtö tai laituriin tulo, vaikka itse matka sujuisikin ongelmitta.
- Anonyymi
Springiä käyttäen on kaikki 40 jalkaiseen purjeveneeseen asti nousseet tuuleen ongelmitta laiturista. Ei pidä lähteä jos ei osaa perusteita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Springiä käyttäen on kaikki 40 jalkaiseen purjeveneeseen asti nousseet tuuleen ongelmitta laiturista. Ei pidä lähteä jos ei osaa perusteita
Juu ja isot laivat myös.
Nää pikkuveneilijä ovat urpoja jotka osaavat vain vetää peräaaltoa veneen perässä, kaikki muu merimiestaidot ovat plotterin tujottamisen jälkeen avaruustiedettä.
- Jekse
Moi, AMT 170 tai Buster X ovat hyviä veneitä mutta jos ulkosaaristossa tuulee, alkavet ne olemaan pieniä. Ajamaan pääsee mutta mukavuudesta tai perheen turvallisudesta ei takuuta.
Suosittelen hytillistä venettä, saat matkustajat ja tavarat suojaan sateella tai jos vettä tulee laidan yli. TG on panostanut hyviin ajo-ominaisuuksiin, pohjan V-kulma on syvä. http://www.tg-boat.fi/index_fi.html
Mutta muistutukseksi, kippari ratkaisee milloin voidaan lähteä merelle, SEURAA SÄÄTIEDOTUKSIA !- hmmsss
Olisikohan tässä jotain markkinapuhetta. Voiko yksi runko parantua noin paljon? Se on kuitenkin tehty TG 7000 pohjalta, jota olen kyllä ajanut ja se on märkä ja jyskivä, hieman etupainoinen.
Ja satamassa melkoinen leija, jos tuulee. Purjehdustausta ei pahitteeksi.
- 620
Bella 630DC jollain 150-200hv nelarilla ois kova sana..
Korkeat reunat(hyvä kovemmassakin aallokossa)
Ja myös nopeuttakin löytyisi..- shampanjasaaristo
Aika lailla rantaleluhan tuo kyllä on.
Tervetuloa vaan marraskuussa Hangon läntiselle räntäsateeseen ajelemaan kun tuulee 14 m/s lounaasta... - onko ketään kotona
DC-vene yhteysveneeksi? Ehdotatko ihan tosissaan??
- sribbari
http://www.paragonyachts.fi/tmp_paragon_site_17.asp?lang=3&s=64&sua=1
Tää on tehty ribin runkon pohjalle ja Suomessa.
Pärjääkö tällä?- heh
RIB on lyhenne sanoista Rigid Inflammable Boat eli kovapohjainen kumivene. Sinänsä pohja voi olla aivan surkea. En väitä että Paragonissa olisi niin, mutta väitän, että ei RIB välttämättä ole mikään kovan kelin vene sen paremmin kuin mikään muukaan lasikuituvene sinällään vaan pohjan suunnittelu ratkaisee.
- sribbari
heh kirjoitti:
RIB on lyhenne sanoista Rigid Inflammable Boat eli kovapohjainen kumivene. Sinänsä pohja voi olla aivan surkea. En väitä että Paragonissa olisi niin, mutta väitän, että ei RIB välttämättä ole mikään kovan kelin vene sen paremmin kuin mikään muukaan lasikuituvene sinällään vaan pohjan suunnittelu ratkaisee.
Juu. Ei ole tietoa onko tuo ihan sama kuin perusribi. PAinopistekin kai korkeammalla ja silleen. Eiköhän tuo kuitenkin kellu?
Ei ihan selvinnyt millaista yhteysvenettä oikeasti kaipaat, mutta muutama asia tuli mieleen.
Nopeissa liukuvissa veneissä massa ja riittävä pohjan V-kulma takaavat mukavahkoa menoa kovemmassakin merenkäynnissä.
Ongelmaksi muodostuu, jos keli on niin kova, että et voi antaa vain mennä. Silloin on kysyntää keulan kantavuudella, varalaidalla ja ajo-ominaisuuksilla uppouma- tai vajaalla liukunopeudella.
Siksi milestäni puoliplaanari-konstruktio (miksei myös hitaampi uppoumarunkoinen) on poikaa.
Vielä kun löytyy vankka rakenne, vähän köliä, tehokas potkuri ja peräsin, jotka ovat tarpeeksi syvällä ja hyvä avotilojen itsetyhjennys, niin avot! ;-)- Oskari
maksaa liikaa tai hankkia epäkäytännöllistä venettä sen takia, että veneilykauteen sattuu pari kertaa, jolloin liukuvalla veneellä ei voi ajaa luonnollista nopeutta.
Kun samaa muutaman mailin matkaa sahaa edes takaisin vuodesta toiseen, arvostaa nopeutta ja vaivattomuutta. Normaalilla kesäkelillä, mitä suurin osa mökkikaudesta kuitenkin on, mielestäni paras vaihtoehto on nopea avovene.
Syysmyrskyillä saareen meno jäisi useinmiten kuitenkin väliin, vaikka olisi millainen vene. Ja kyllä liukuvalla veneellä hiljaa ajaen selviää melkoisessa aallokossa. - Storm Jan
Oskari kirjoitti:
maksaa liikaa tai hankkia epäkäytännöllistä venettä sen takia, että veneilykauteen sattuu pari kertaa, jolloin liukuvalla veneellä ei voi ajaa luonnollista nopeutta.
Kun samaa muutaman mailin matkaa sahaa edes takaisin vuodesta toiseen, arvostaa nopeutta ja vaivattomuutta. Normaalilla kesäkelillä, mitä suurin osa mökkikaudesta kuitenkin on, mielestäni paras vaihtoehto on nopea avovene.
Syysmyrskyillä saareen meno jäisi useinmiten kuitenkin väliin, vaikka olisi millainen vene. Ja kyllä liukuvalla veneellä hiljaa ajaen selviää melkoisessa aallokossa.viestiketjun aloittaja kysellyt merikelpoisen veneen perään?
- Oskari
Storm Jan kirjoitti:
viestiketjun aloittaja kysellyt merikelpoisen veneen perään?
aloittajan omat ehdokkaat olivat Buster X, Silver Hawk tai AMT 170 BR. Itse ehdottaisin pykälää suurempia.
Oskari kirjoitti:
aloittajan omat ehdokkaat olivat Buster X, Silver Hawk tai AMT 170 BR. Itse ehdottaisin pykälää suurempia.
Mielestäni ketjun aloittajan merikelpoiset yhteysveneet olivatkin aivan alimitoitettuja riipuen nyt vähän tarpeista, jotka eivät ihan selvinneet.
Olettaa kuitenkin sopii, että useampi henkilö tavaroineen kulkisi veneellä, joka sekin asettaa kantavuudelle ja sitä kautta turvallisuudelle omat vaateensa.
Mitä sinä Oskari ajattelisit sopivina veneinä?- mökkivene
Oskari kirjoitti:
maksaa liikaa tai hankkia epäkäytännöllistä venettä sen takia, että veneilykauteen sattuu pari kertaa, jolloin liukuvalla veneellä ei voi ajaa luonnollista nopeutta.
Kun samaa muutaman mailin matkaa sahaa edes takaisin vuodesta toiseen, arvostaa nopeutta ja vaivattomuutta. Normaalilla kesäkelillä, mitä suurin osa mökkikaudesta kuitenkin on, mielestäni paras vaihtoehto on nopea avovene.
Syysmyrskyillä saareen meno jäisi useinmiten kuitenkin väliin, vaikka olisi millainen vene. Ja kyllä liukuvalla veneellä hiljaa ajaen selviää melkoisessa aallokossa.Mielestäni mökkiveneenä avovene on ihan toimiva tuollaisilla alle puolen tunnin matkoilla, kun on hyvät sadevehkeet. Lisäksi avoveneellävoi laskea verkot käydä luodoilla jne. Siksi ehdotin Rönnqwistin kaltaista perinteisen mallista avovenettä. Sitä käyttävät myös ammattikalastajat.
Meillä oli aikaisemmin avovene, mutta nyt kun on koppivene, jää sen käyttö pelkästään yhteyskäyttöön ja bensakustannuksetkin ovat vähintään kaksinkertaiset.
Jos aikaisempaa kokemusta ei ole kosolti, antaa tuollainen kokoisekseen merikelpoinen Avovene varmasti eniten tuntumaa siihen veneen käsittelyyn ja merentuntemukseen. Myöhemminhän voi sitten vaihtaa isompaan, jos siltä tuntuu... - Oskari
a.k.o kirjoitti:
Mielestäni ketjun aloittajan merikelpoiset yhteysveneet olivatkin aivan alimitoitettuja riipuen nyt vähän tarpeista, jotka eivät ihan selvinneet.
Olettaa kuitenkin sopii, että useampi henkilö tavaroineen kulkisi veneellä, joka sekin asettaa kantavuudelle ja sitä kautta turvallisuudelle omat vaateensa.
Mitä sinä Oskari ajattelisit sopivina veneinä?tehnyt viimeiset kymmenen vuotta muutaman mailin mökkimatkani noilla vesillä alle 6 metrin liukuvalla avoveneellä. Mielestäni sellainen on ihanteellinen tähän käyttötarkoitukseen. En näe järkeväksi hankkia venettä niitä kelejä varten, joihin sitten käytännössä jää kuitenkin menemättä. Sellainen vene on vain turhan kallis ja epäkäytännöllinen tähän.
Minkähän takia luulisit monen niistäkin, joilla on iso kajuuttavene retkeilyä varten, käyttävän yhteysveneenä pikku Busteria tai vastaavaa. - Ihmettelen??
Oskari kirjoitti:
tehnyt viimeiset kymmenen vuotta muutaman mailin mökkimatkani noilla vesillä alle 6 metrin liukuvalla avoveneellä. Mielestäni sellainen on ihanteellinen tähän käyttötarkoitukseen. En näe järkeväksi hankkia venettä niitä kelejä varten, joihin sitten käytännössä jää kuitenkin menemättä. Sellainen vene on vain turhan kallis ja epäkäytännöllinen tähän.
Minkähän takia luulisit monen niistäkin, joilla on iso kajuuttavene retkeilyä varten, käyttävän yhteysveneenä pikku Busteria tai vastaavaa.välissä nyt ole vaihtoehtoja. Minulla on Bella Scantic 580 L joka nimensä mukaisesti on 5,8 m pitkä takakoppivene. Soveltuu erinomaisesti kalastukseen ja yhteysveneeksi. Kyllä minusta on paljon mukavampi mennä sateella saareen kun ei tarvitse vetää matkan takia sadekamppeita, puhumattakaan paluusta sunnuntaina. Märkiä sadevaatteita ei viitsis jättää veneeseen ja toisaalta ne on ikävät myös autossa. Kalastusta tuo koppi ei haittaa mitenkään. Helteellä voi pitää oven auki niin ilmastointi pelaa. Ja vaimentaahan tuo koppi myös moottorin melua. Bellaa ei saa enää uutena, mutta vastaavan kokoisia muita merkkejä löytyy vaikka kuinkapaljon. Ovat vähä kehittyneempiäkin painopisteen osalta, eli koppi edempänä.
Oskari kirjoitti:
tehnyt viimeiset kymmenen vuotta muutaman mailin mökkimatkani noilla vesillä alle 6 metrin liukuvalla avoveneellä. Mielestäni sellainen on ihanteellinen tähän käyttötarkoitukseen. En näe järkeväksi hankkia venettä niitä kelejä varten, joihin sitten käytännössä jää kuitenkin menemättä. Sellainen vene on vain turhan kallis ja epäkäytännöllinen tähän.
Minkähän takia luulisit monen niistäkin, joilla on iso kajuuttavene retkeilyä varten, käyttävän yhteysveneenä pikku Busteria tai vastaavaa.tehnyt viimeiset kymmenen vuotta muutaman mailin mökkimatkani noilla vesillä alle 6 metrin liukuvalla avoveneellä. Mielestäni sellainen on ihanteellinen tähän käyttötarkoitukseen. En näe järkeväksi hankkia venettä niitä kelejä varten, joihin sitten käytännössä jää kuitenkin menemättä. Sellainen vene on vain turhan kallis ja epäkäytännöllinen tähän.
-- Eli näin vastaat ketjun aloittajan
kysymykseen merikelpoisesta yhteysveneestä,
jossa viitattiin faktisiin venemalleihin..?
Minkähän takia luulisit monen niistäkin, joilla on iso kajuuttavene retkeilyä varten, käyttävän yhteysveneenä pikku Busteria tai vastaavaa.
-- Minäkin käytän 3.5 metristä kumpparia kympin koneella lohiverkoilla käymiseen!
No leikki sikseen. Ajatukseni oli antaa kysyjälle vaihtoehtoisia ajatuksia oman kokemukseni mukaisesti. Huono 6 m paukkulauta voi olla
kyllä hyvä munuaisterapiassa, mutta merikelpoinen yhteysvene se ei ole - ja sitähän eivät kaikki kaipaakaan. ;)- iso soutuvene ja 6hp moottori
mökkivene kirjoitti:
Mielestäni mökkiveneenä avovene on ihan toimiva tuollaisilla alle puolen tunnin matkoilla, kun on hyvät sadevehkeet. Lisäksi avoveneellävoi laskea verkot käydä luodoilla jne. Siksi ehdotin Rönnqwistin kaltaista perinteisen mallista avovenettä. Sitä käyttävät myös ammattikalastajat.
Meillä oli aikaisemmin avovene, mutta nyt kun on koppivene, jää sen käyttö pelkästään yhteyskäyttöön ja bensakustannuksetkin ovat vähintään kaksinkertaiset.
Jos aikaisempaa kokemusta ei ole kosolti, antaa tuollainen kokoisekseen merikelpoinen Avovene varmasti eniten tuntumaa siihen veneen käsittelyyn ja merentuntemukseen. Myöhemminhän voi sitten vaihtaa isompaan, jos siltä tuntuu...Noilla veneillä turhaan elvistellään.
Moneen käyttöön rittää iso soutuvene ja esim 5hv moottori.... - ei hiljainen
Ihmettelen?? kirjoitti:
välissä nyt ole vaihtoehtoja. Minulla on Bella Scantic 580 L joka nimensä mukaisesti on 5,8 m pitkä takakoppivene. Soveltuu erinomaisesti kalastukseen ja yhteysveneeksi. Kyllä minusta on paljon mukavampi mennä sateella saareen kun ei tarvitse vetää matkan takia sadekamppeita, puhumattakaan paluusta sunnuntaina. Märkiä sadevaatteita ei viitsis jättää veneeseen ja toisaalta ne on ikävät myös autossa. Kalastusta tuo koppi ei haittaa mitenkään. Helteellä voi pitää oven auki niin ilmastointi pelaa. Ja vaimentaahan tuo koppi myös moottorin melua. Bellaa ei saa enää uutena, mutta vastaavan kokoisia muita merkkejä löytyy vaikka kuinkapaljon. Ovat vähä kehittyneempiäkin painopisteen osalta, eli koppi edempänä.
Bella Scantic 580 -takakoppiveneessä koppi ei kyllä vaimenna moottorin ääntä vaan toimii ikävä kyllä pikemminkin kaikupohjana sille.
- Oskari
a.k.o kirjoitti:
tehnyt viimeiset kymmenen vuotta muutaman mailin mökkimatkani noilla vesillä alle 6 metrin liukuvalla avoveneellä. Mielestäni sellainen on ihanteellinen tähän käyttötarkoitukseen. En näe järkeväksi hankkia venettä niitä kelejä varten, joihin sitten käytännössä jää kuitenkin menemättä. Sellainen vene on vain turhan kallis ja epäkäytännöllinen tähän.
-- Eli näin vastaat ketjun aloittajan
kysymykseen merikelpoisesta yhteysveneestä,
jossa viitattiin faktisiin venemalleihin..?
Minkähän takia luulisit monen niistäkin, joilla on iso kajuuttavene retkeilyä varten, käyttävän yhteysveneenä pikku Busteria tai vastaavaa.
-- Minäkin käytän 3.5 metristä kumpparia kympin koneella lohiverkoilla käymiseen!
No leikki sikseen. Ajatukseni oli antaa kysyjälle vaihtoehtoisia ajatuksia oman kokemukseni mukaisesti. Huono 6 m paukkulauta voi olla
kyllä hyvä munuaisterapiassa, mutta merikelpoinen yhteysvene se ei ole - ja sitähän eivät kaikki kaipaakaan. ;)pohjalta minäkin vastailen. Ennen avovenettä minullakin oli koppivene, mutta päädyin vaihtamaan sen avoveneeseen yhden kesän jälkeen.
Muutaman mailin mökkimatkalla ei keskeistä ole se muutaman minuutin merimatka, vaan veneen lastaaminen ja purkaminen ja ennen kaikkea laiturista lähtö ja laituriin tulo. Tuuli ja aallokko aiheuttavat ensin ongelmia satamassa ja sitten vasta ulapalla. Suuren tuulipinnan omaava kajuuttavene on paljon ongelmallisempi satamamanövereissä tuulella kuin matala avovene.
Tilanne muuttuu toiseksi, jos tehtävä matka on niin pitkä, että mukavuus itse merimatkan aikana nousee ylitse muiden. - Avovene on vene
Oskari kirjoitti:
pohjalta minäkin vastailen. Ennen avovenettä minullakin oli koppivene, mutta päädyin vaihtamaan sen avoveneeseen yhden kesän jälkeen.
Muutaman mailin mökkimatkalla ei keskeistä ole se muutaman minuutin merimatka, vaan veneen lastaaminen ja purkaminen ja ennen kaikkea laiturista lähtö ja laituriin tulo. Tuuli ja aallokko aiheuttavat ensin ongelmia satamassa ja sitten vasta ulapalla. Suuren tuulipinnan omaava kajuuttavene on paljon ongelmallisempi satamamanövereissä tuulella kuin matala avovene.
Tilanne muuttuu toiseksi, jos tehtävä matka on niin pitkä, että mukavuus itse merimatkan aikana nousee ylitse muiden.Samat kokemukset! Nämä välimallin koppiveneet, joilla ei oikein voi retkeillä (päiviä/öitä) ovat kyllä jokseenkin hyvä osoitus kompromisseista pahimmillaan.
Eli mitään ei sitten oikein saa kunnolla, kaikkea vain pikkanen.
Kyllä suurehko avovene jolla voi vielä jopa soutaakin tiukanpaikan tullen on paras mökkivene saaristoonkin.
Kasnäs-Rosala on kuitenkin vielä suht suojaisaa.
Rönnqwistillä ajelevat avovesiläkin rysälle... - Ihmettelen??
ei hiljainen kirjoitti:
Bella Scantic 580 -takakoppiveneessä koppi ei kyllä vaimenna moottorin ääntä vaan toimii ikävä kyllä pikemminkin kaikupohjana sille.
ainakin minun veneessä moottorin melussa on dramaattinen ero kun laittaa kopin takaluukun kiinni. Ihmettelenkin väitettäsi. Onko kokemusta vai oliko vain heitto? Itse en viitsi taluukkua pitää auki juuri melun takia, vaikka olisi kuinka pirun kuuma, takaluukku menee aina ajon ajaksi kiinni. Ovea ja kattoluukkua viitsii pitää auki. Takaluukun ollessa kiinni onnistuu esimerkiksi puhelimessa puhuminen erittäin hyvin ajettaessa matkanopeutta n. 24 kn. Varmasti toki hiljaisempiakin löytyy, mutta kaikki perämoottorilla varustetut avoveneet ovat taatusti äänekkäämpiä, lisäksi vielä tuuli humisee korvissa.
- Ihmettelen??
Oskari kirjoitti:
pohjalta minäkin vastailen. Ennen avovenettä minullakin oli koppivene, mutta päädyin vaihtamaan sen avoveneeseen yhden kesän jälkeen.
Muutaman mailin mökkimatkalla ei keskeistä ole se muutaman minuutin merimatka, vaan veneen lastaaminen ja purkaminen ja ennen kaikkea laiturista lähtö ja laituriin tulo. Tuuli ja aallokko aiheuttavat ensin ongelmia satamassa ja sitten vasta ulapalla. Suuren tuulipinnan omaava kajuuttavene on paljon ongelmallisempi satamamanövereissä tuulella kuin matala avovene.
Tilanne muuttuu toiseksi, jos tehtävä matka on niin pitkä, että mukavuus itse merimatkan aikana nousee ylitse muiden.oikeasti kiva tietää miten esim. TG-5900 on rantautuminen ja lastaamien niin paljon vaikeampaa kuin vastaavan mittaisella avoveneellä. Kyselen vilpittömästi, sillä itsellänikin on kokemuksia selä avoveneestä että koppiveneestä.
- Oskari
Ihmettelen?? kirjoitti:
oikeasti kiva tietää miten esim. TG-5900 on rantautuminen ja lastaamien niin paljon vaikeampaa kuin vastaavan mittaisella avoveneellä. Kyselen vilpittömästi, sillä itsellänikin on kokemuksia selä avoveneestä että koppiveneestä.
vaikka kasaa kuuden metrin lautoja. Työnnätkö ne TG:ssä kopin läpi.
- vastaa_kysymykseen
Oskari kirjoitti:
vaikka kasaa kuuden metrin lautoja. Työnnätkö ne TG:ssä kopin läpi.
Tarvitsen hyvää yhteysvenettä mantereen ja ulkosaariston väliselle kulkureitille, jotta saan perheeni turvallisesti mökille, jonka olen sieltä hommaamassa. ... Merenkäynti voi joskus olla selällä kovaa, mutta mikä vene olisi paras tukevuudeltaan, ajettavuudeltaan ja tietenkin turvallisuudeltaan tällaiselle välille.
____
Tässä aloitus. Kysymys ei kait ollut timpurin apuveneestä. ;-)) - Oskari
vastaa_kysymykseen kirjoitti:
Tarvitsen hyvää yhteysvenettä mantereen ja ulkosaariston väliselle kulkureitille, jotta saan perheeni turvallisesti mökille, jonka olen sieltä hommaamassa. ... Merenkäynti voi joskus olla selällä kovaa, mutta mikä vene olisi paras tukevuudeltaan, ajettavuudeltaan ja tietenkin turvallisuudeltaan tällaiselle välille.
____
Tässä aloitus. Kysymys ei kait ollut timpurin apuveneestä. ;-))Vastasin yllä olevaan kysymykseen veneen lastaamisesta.
- Ihmettelen??
Oskari kirjoitti:
vaikka kasaa kuuden metrin lautoja. Työnnätkö ne TG:ssä kopin läpi.
lautojenkin kuljettamisesta. Tosiasian on se, että kovin suurta kasaa et 6 metrin veneessä pysty kuitenkaan kuljettamaan kerralla. Tämä johtuu painosta, ja nyt tietysti on suhteellista, mikä kenestäkin on suuri kasa. Mutta tarvittaessa voi laudat toki laittaa oviaukosta sisään. Tosin laudat ovat useinmiten vain 4,2 - 4,6 metrisiä tai jopa lyhyemnpiä, jolloin ne mahtuvat hyvin avotilaan. Menevät toki keulasta yli, mutta mitä se haittaa, sitoo kiinni keulakaiteeseen. Lautojen kuljettaminen on kuitenkin useimmille erikoistapaus ja jos lautojen kuljettamista on joka viikonloppu, kannatta käydä peilin edessä pyörähtämässä ja miettimässä olisiko lähipiirissä joku, joka ei hallitse järkevää logistiikkaa. Alkuperäisen kysyjän kotisataman läheisyydessä toimii lukuisia proomuja, eri kokoisia jotka kuljettavat suuren määrän lautoja ja muuta kamaa kerralla ja suhteellisen edullisesti. Oma vene kannattaa hankkia enemmän ihmisten kuljettamiseen kuin lautojen kuljettamiseen. Vaikkain olen omalla takakoppiveneelläni vienyt mm. 6 kpl 50x200x6200 paninekyllästettyjä lankkuja yhdellä kerralla ilman minkäänklaisia ongelmia. Mutta jos proomu ottaa 200€ (7 NM per suunta) kuljetuksesta, niin montakokertaa kannatta omalla veneellä edestakaisin ajella? Entäpä ne ohjailuasiat sitten, mikälaisia vaikeuksia olet niissä kohdannut?
- Oskari
Ihmettelen?? kirjoitti:
lautojenkin kuljettamisesta. Tosiasian on se, että kovin suurta kasaa et 6 metrin veneessä pysty kuitenkaan kuljettamaan kerralla. Tämä johtuu painosta, ja nyt tietysti on suhteellista, mikä kenestäkin on suuri kasa. Mutta tarvittaessa voi laudat toki laittaa oviaukosta sisään. Tosin laudat ovat useinmiten vain 4,2 - 4,6 metrisiä tai jopa lyhyemnpiä, jolloin ne mahtuvat hyvin avotilaan. Menevät toki keulasta yli, mutta mitä se haittaa, sitoo kiinni keulakaiteeseen. Lautojen kuljettaminen on kuitenkin useimmille erikoistapaus ja jos lautojen kuljettamista on joka viikonloppu, kannatta käydä peilin edessä pyörähtämässä ja miettimässä olisiko lähipiirissä joku, joka ei hallitse järkevää logistiikkaa. Alkuperäisen kysyjän kotisataman läheisyydessä toimii lukuisia proomuja, eri kokoisia jotka kuljettavat suuren määrän lautoja ja muuta kamaa kerralla ja suhteellisen edullisesti. Oma vene kannattaa hankkia enemmän ihmisten kuljettamiseen kuin lautojen kuljettamiseen. Vaikkain olen omalla takakoppiveneelläni vienyt mm. 6 kpl 50x200x6200 paninekyllästettyjä lankkuja yhdellä kerralla ilman minkäänklaisia ongelmia. Mutta jos proomu ottaa 200€ (7 NM per suunta) kuljetuksesta, niin montakokertaa kannatta omalla veneellä edestakaisin ajella? Entäpä ne ohjailuasiat sitten, mikälaisia vaikeuksia olet niissä kohdannut?
mitään oppiriitaa kannata tehdä. Eri ihmiset arvostavat eri asioita. Minä, kuten muutama muukin kirjoittaja, pidän omien kokemusteni perusteella avovenettä parempana ratkaisuna.
Vaikuttaa siltä, että tähän keskusteluun on osallistunut moni, jolla ei ole mitään käytännön kokemusta asiasta, vaikka veneilykokemusta muuten onkin. Muutaman minuutin edestakainen ajo ja ihmisten ja tavaran kuskaaminen mantereen ja saaren väliä on aivan eri asia kuin matkaveneily.
En keksi, mitä tarkoitat ohjailuasioilla. - Ihmettelen??
Oskari kirjoitti:
mitään oppiriitaa kannata tehdä. Eri ihmiset arvostavat eri asioita. Minä, kuten muutama muukin kirjoittaja, pidän omien kokemusteni perusteella avovenettä parempana ratkaisuna.
Vaikuttaa siltä, että tähän keskusteluun on osallistunut moni, jolla ei ole mitään käytännön kokemusta asiasta, vaikka veneilykokemusta muuten onkin. Muutaman minuutin edestakainen ajo ja ihmisten ja tavaran kuskaaminen mantereen ja saaren väliä on aivan eri asia kuin matkaveneily.
En keksi, mitä tarkoitat ohjailuasioilla.Lainaus pari riviä ylempää: "Muutaman mailin mökkimatkalla ei keskeistä ole se muutaman minuutin merimatka, vaan veneen lastaaminen ja purkaminen ja ennen kaikkea laiturista lähtö ja laituriin tulo. Tuuli ja aallokko aiheuttavat ensin ongelmia satamassa ja sitten vasta ulapalla. Suuren tuulipinnan omaava kajuuttavene on paljon ongelmallisempi satamamanövereissä tuulella kuin matala avovene." Ennen kaikkea tuo "...paljon ongelmallisempi...".
Muutaman minuutin merimatkaa varten ei tosiaan kannata kovin kummoista venettä hankkia, ellei veneellä ole sitten muutakin käyttöä. Mutta kysyjän merimatka oli 20 minuuttia (millä nopeudella laskettuna). Vähän reilu 20 solmun nopeudella tarkoittaa 6-7 NM. Jos käy mökillään koko sulan veden ajan, on kyllä ihme että pitää hankkia se avovene. Samaan hintaan saa katettuja veneitä ja merimatkaa varten ei tarvitse pukeutua erikseen. Itse olen poistanut omasta takakoppiveneestäni kaikki retkeilyyn liittyvän tarpeettomana. Eipäs silti, joskus tulee kuitenkin lähdettyä päiväseltään käymään jossain, mutta ei veneessä sitävarten tarvita mitään retkivarustusta. Rantautuessa vene ajetaan rantaa siinä kuin mikä muukin, vaikka sitten avovene. Keulasta noustaan rantaan ja venettä vedetään vähän pidemmälle.
Lämmityslaitteen olen kyllä ajatellut hankkia. Olisihan se kiva lähteä mökille/mökiltä lämpimällä veneellä. - Oskari
Ihmettelen?? kirjoitti:
Lainaus pari riviä ylempää: "Muutaman mailin mökkimatkalla ei keskeistä ole se muutaman minuutin merimatka, vaan veneen lastaaminen ja purkaminen ja ennen kaikkea laiturista lähtö ja laituriin tulo. Tuuli ja aallokko aiheuttavat ensin ongelmia satamassa ja sitten vasta ulapalla. Suuren tuulipinnan omaava kajuuttavene on paljon ongelmallisempi satamamanövereissä tuulella kuin matala avovene." Ennen kaikkea tuo "...paljon ongelmallisempi...".
Muutaman minuutin merimatkaa varten ei tosiaan kannata kovin kummoista venettä hankkia, ellei veneellä ole sitten muutakin käyttöä. Mutta kysyjän merimatka oli 20 minuuttia (millä nopeudella laskettuna). Vähän reilu 20 solmun nopeudella tarkoittaa 6-7 NM. Jos käy mökillään koko sulan veden ajan, on kyllä ihme että pitää hankkia se avovene. Samaan hintaan saa katettuja veneitä ja merimatkaa varten ei tarvitse pukeutua erikseen. Itse olen poistanut omasta takakoppiveneestäni kaikki retkeilyyn liittyvän tarpeettomana. Eipäs silti, joskus tulee kuitenkin lähdettyä päiväseltään käymään jossain, mutta ei veneessä sitävarten tarvita mitään retkivarustusta. Rantautuessa vene ajetaan rantaa siinä kuin mikä muukin, vaikka sitten avovene. Keulasta noustaan rantaan ja venettä vedetään vähän pidemmälle.
Lämmityslaitteen olen kyllä ajatellut hankkia. Olisihan se kiva lähteä mökille/mökiltä lämpimällä veneellä.Tuuli, joka ei vielä ole ongelma matkanteossa, estää laituriin ajon. Mitä suurempi tuulipinta veneessä on, sitä nopeammin tuo raja tulee vastaan.
- Ihmettelen??
Oskari kirjoitti:
Tuuli, joka ei vielä ole ongelma matkanteossa, estää laituriin ajon. Mitä suurempi tuulipinta veneessä on, sitä nopeammin tuo raja tulee vastaan.
Oskari, kyseessä on pieni vene jossa hyvä teho/paino suhde. Ei tuollaisten 6 m takakoppiveneiden ohjailussa ole mitään ongelmaa, ehkä vasta-alkajalla kaikkien veneiden kanssa, mutta ei muuten. Jokaista venettä pitää opetella ajamaan. Mun kokemuksen mukaan tuollainen n. 6 m takakoppivene menee sinne minne käsketään eikä veneen kiinnipitämisessä laiturilla ole mitään ongelmaa. Ei nyt kannata tehdä tollasesta mitään asiaa tai kohta ei uskalla merellä lähteäkkään. Kyllä minusta on niin, että mikään tuuli ei estä rantautumista tuollaisella 6 m veneellä, mutta jos satama on suojaton ja isot aallot pääsevät lyömään laituriin on se isompi ongelma ja silloin on kyllä ihan sama onko veneessä koppi vai ei. Siksi laituri kannattaa suunnitella siten, että pääsee myös laiturin suojan puolelle kiinni niin aalot ei hakkaa venettä laituriin.
- Oskari
Ihmettelen?? kirjoitti:
Oskari, kyseessä on pieni vene jossa hyvä teho/paino suhde. Ei tuollaisten 6 m takakoppiveneiden ohjailussa ole mitään ongelmaa, ehkä vasta-alkajalla kaikkien veneiden kanssa, mutta ei muuten. Jokaista venettä pitää opetella ajamaan. Mun kokemuksen mukaan tuollainen n. 6 m takakoppivene menee sinne minne käsketään eikä veneen kiinnipitämisessä laiturilla ole mitään ongelmaa. Ei nyt kannata tehdä tollasesta mitään asiaa tai kohta ei uskalla merellä lähteäkkään. Kyllä minusta on niin, että mikään tuuli ei estä rantautumista tuollaisella 6 m veneellä, mutta jos satama on suojaton ja isot aallot pääsevät lyömään laituriin on se isompi ongelma ja silloin on kyllä ihan sama onko veneessä koppi vai ei. Siksi laituri kannattaa suunnitella siten, että pääsee myös laiturin suojan puolelle kiinni niin aalot ei hakkaa venettä laituriin.
jo vähän epäillä Sinunkin veneilykokemustasi. Puhumme veneistä, joiden paino liikkuu 1000 kilon kieppeillä. Ei niitä noin vain pidellä kiinni laiturilla, jos siihen osuu vaikkapa 15 m/s tuuli, joka matkanteossa ei vielä aiheuta ongelmia.
- tg7000
Ihmettelen?? kirjoitti:
oikeasti kiva tietää miten esim. TG-5900 on rantautuminen ja lastaamien niin paljon vaikeampaa kuin vastaavan mittaisella avoveneellä. Kyselen vilpittömästi, sillä itsellänikin on kokemuksia selä avoveneestä että koppiveneestä.
Ennen kun oli avo Uttern 5300, niin yksin vaan pulpetin vierestä poijuun tai koukku jonkkaan ja rannassa/ laiturilla köysi maihin.
Nyt Tg koppiveneellä ei akrobatia enää riitä moiseen yksin. Lisäksi jos tuulee, niin "purjehtimiseen" pitää keskittyä niin, ettei yksin rantautuminen olekaan ihan riskitön temppu! - Ihmettelen??
Oskari kirjoitti:
jo vähän epäillä Sinunkin veneilykokemustasi. Puhumme veneistä, joiden paino liikkuu 1000 kilon kieppeillä. Ei niitä noin vain pidellä kiinni laiturilla, jos siihen osuu vaikkapa 15 m/s tuuli, joka matkanteossa ei vielä aiheuta ongelmia.
paino on vain 800 kg moottorin kanssa. Ei mitään ongelmaa rantautua yksin tuulisessakaan. paikaassa. Eihän sitä venettä ole tarkoituskaan kovin kauaa kiinni käsivoimin pitää (vaikka ei kyllä 15 m/s tuuli sitä käsistä vie). Köydet pitää laittaa valmiiksi ennen rantautumista jotta ne voi kiinnittää heti kun on laiturilla. Jos köysiä ryhtyy etsimään vasta kun vene on jo laiturissa, on peli kovassa tuulessa menetetty. Kyllä mä olen vilpittömästi sitä mieltä, että tuollaisella moottoriveneen mikä mullakin on, on liikkuminen todella helppoa. Lomalla liikuskelen 7,5 tn purkkarilla jota sitäkin ajelee kyllä helposti yksin. Tosin kovassa sivutuulessa ei kannata hankalaan paikkaan ajaa. Tuollaisen alle tonnin painoisen moottoriveneen vetää käsivoimin kovassakin tuulessa paikalleen, mutta 7,5 tn purkkari ei liiku käsivoimin minnekkään.
- Ihmettelen??
tg7000 kirjoitti:
Ennen kun oli avo Uttern 5300, niin yksin vaan pulpetin vierestä poijuun tai koukku jonkkaan ja rannassa/ laiturilla köysi maihin.
Nyt Tg koppiveneellä ei akrobatia enää riitä moiseen yksin. Lisäksi jos tuulee, niin "purjehtimiseen" pitää keskittyä niin, ettei yksin rantautuminen olekaan ihan riskitön temppu!se on sulle vaikeaa. Mutta ei se minusta eroa tuosta Utternilla rantautumisesta mitenkään, ainakan mulla. Osta poijuhaka, se helpottaa poijun ottamista merkittävästi (myös avoveneessä). Ankkurin kanssa on vielä helpompaa. Ankkurin voi laittaa perästä veden pintaan roikkumaan ja ottaa köyden käteen ohjauspaikalle. Lasket sitten löysää kun haluat ankkurin pohjaan. Käytä kunnon köyttä, älä mitään liinaan. Köysi voi olla vaikka ämpärissä, jonka kannat sinne veneen sisälle. Jos ankkuroit usein, laita ankkurirulla veneen perään. Sellainen teline, joka pudottaaa ankkurin hiemana veneen perästä irti on kätevä. Köydestä voit hieman jarrutella, jolloin köysi pysyy suorana eikä mene potkuriin. Eikä siinä mitään tapahdu jos vene hieman menee vinoon rantautuessa. Käy laittamassa keula kiinni ja vedä peräköydesta vene suoraan.
- Oskari
Ihmettelen?? kirjoitti:
paino on vain 800 kg moottorin kanssa. Ei mitään ongelmaa rantautua yksin tuulisessakaan. paikaassa. Eihän sitä venettä ole tarkoituskaan kovin kauaa kiinni käsivoimin pitää (vaikka ei kyllä 15 m/s tuuli sitä käsistä vie). Köydet pitää laittaa valmiiksi ennen rantautumista jotta ne voi kiinnittää heti kun on laiturilla. Jos köysiä ryhtyy etsimään vasta kun vene on jo laiturissa, on peli kovassa tuulessa menetetty. Kyllä mä olen vilpittömästi sitä mieltä, että tuollaisella moottoriveneen mikä mullakin on, on liikkuminen todella helppoa. Lomalla liikuskelen 7,5 tn purkkarilla jota sitäkin ajelee kyllä helposti yksin. Tosin kovassa sivutuulessa ei kannata hankalaan paikkaan ajaa. Tuollaisen alle tonnin painoisen moottoriveneen vetää käsivoimin kovassakin tuulessa paikalleen, mutta 7,5 tn purkkari ei liiku käsivoimin minnekkään.
että minun voimani eivät riitä estämään sitä, että tuhat kiloa liikkuu edes takaisin metrin pystysuunnassa ja kieppuu 90 astetta pituusakselinsa ympäri. Sinulla näyttää voimaa riittävän, vai uhoako se vaan on.
- Ihmettelen??
Oskari kirjoitti:
jo vähän epäillä Sinunkin veneilykokemustasi. Puhumme veneistä, joiden paino liikkuu 1000 kilon kieppeillä. Ei niitä noin vain pidellä kiinni laiturilla, jos siihen osuu vaikkapa 15 m/s tuuli, joka matkanteossa ei vielä aiheuta ongelmia.
sotket taas vellin ja puuron. Juurihan sanoin, että jos AALLOT ottavat satamaan on aivan sama onko veneessä koppia vai ei. TUULI ei heiluta venettä ylös-alas eikä kieputa minnekkään. Tuuli vain painaa venettä ja sitä kyllä pitelee. Useimpiin satamiin ei aallot pääse ollenkaan. Sellaiseen satamaan, jonne aallot lyö pahasti on aina hankala menna veneellä kuin veneellä. Veneen koosta ja massasta riippuu, minkäkokoiset aallot ovat pahoja, mutta muuten venetyypillä ei ole väliä puhumattakaan onko siinä pieni koppi vai ei.
- Oskari
Ihmettelen?? kirjoitti:
sotket taas vellin ja puuron. Juurihan sanoin, että jos AALLOT ottavat satamaan on aivan sama onko veneessä koppia vai ei. TUULI ei heiluta venettä ylös-alas eikä kieputa minnekkään. Tuuli vain painaa venettä ja sitä kyllä pitelee. Useimpiin satamiin ei aallot pääse ollenkaan. Sellaiseen satamaan, jonne aallot lyö pahasti on aina hankala menna veneellä kuin veneellä. Veneen koosta ja massasta riippuu, minkäkokoiset aallot ovat pahoja, mutta muuten venetyypillä ei ole väliä puhumattakaan onko siinä pieni koppi vai ei.
"Useimpiin satamiin ei aallot pääse ollenkaan."
Minä nyt en niitä mökkilaitureita ja poijuja satamiksi edes nimittäisi. Mutta väitän että aika moneen pääsee sekä tuuli että aallot.
Mutta tämä "keskustelu" on nyt saavuttanut sen tason, että lienee turha jatkaa. Luulen, että alkuperäinen kysyjä on saanut kiitettävän määrän erilaisia näkemyksiä omien päätöstensä pohjaksi. - Ihmettelen??
Ihmettelen?? kirjoitti:
sotket taas vellin ja puuron. Juurihan sanoin, että jos AALLOT ottavat satamaan on aivan sama onko veneessä koppia vai ei. TUULI ei heiluta venettä ylös-alas eikä kieputa minnekkään. Tuuli vain painaa venettä ja sitä kyllä pitelee. Useimpiin satamiin ei aallot pääse ollenkaan. Sellaiseen satamaan, jonne aallot lyö pahasti on aina hankala menna veneellä kuin veneellä. Veneen koosta ja massasta riippuu, minkäkokoiset aallot ovat pahoja, mutta muuten venetyypillä ei ole väliä puhumattakaan onko siinä pieni koppi vai ei.
on saarimökin yksi tärkeimpiä ominaisuuksia ja useinmiten vain järjestely kysymys. Satama se on pienikin satama ja tonttia ostaessa kannattaa katsoa löytyykö hyvä satamanpaikka.
Kyllä saa olla erittäin avoin paikka jo yli 30 cm aaltoja satamaan tulee. Alle 30 cm aallot ei paljon pientäkään venettä heilutte ja pyörittele.
Katsokkaapa huviksenne minkälaisia satamia mökeiltä löytyy. Nyt tosin vain vähän tarjontaa. http://www.frc.fi - Oskari
Ihmettelen?? kirjoitti:
sotket taas vellin ja puuron. Juurihan sanoin, että jos AALLOT ottavat satamaan on aivan sama onko veneessä koppia vai ei. TUULI ei heiluta venettä ylös-alas eikä kieputa minnekkään. Tuuli vain painaa venettä ja sitä kyllä pitelee. Useimpiin satamiin ei aallot pääse ollenkaan. Sellaiseen satamaan, jonne aallot lyö pahasti on aina hankala menna veneellä kuin veneellä. Veneen koosta ja massasta riippuu, minkäkokoiset aallot ovat pahoja, mutta muuten venetyypillä ei ole väliä puhumattakaan onko siinä pieni koppi vai ei.
tuossa linkissä olevan sama vika kuin inttämisesi logiikassa: ei toimi.
- Ihmettelen??
Ihmettelen?? kirjoitti:
sotket taas vellin ja puuron. Juurihan sanoin, että jos AALLOT ottavat satamaan on aivan sama onko veneessä koppia vai ei. TUULI ei heiluta venettä ylös-alas eikä kieputa minnekkään. Tuuli vain painaa venettä ja sitä kyllä pitelee. Useimpiin satamiin ei aallot pääse ollenkaan. Sellaiseen satamaan, jonne aallot lyö pahasti on aina hankala menna veneellä kuin veneellä. Veneen koosta ja massasta riippuu, minkäkokoiset aallot ovat pahoja, mutta muuten venetyypillä ei ole väliä puhumattakaan onko siinä pieni koppi vai ei.
http://www.rfc.fi
Mutta tällähetkellä tosiaan vähän tarjontaa, muttan muutama hyvä satamaesimerkki löytyy Kemiön saaren osiosta. Aina sillointällöin kun käy katselemassa tulee uusia toisten mennessä kaupaksi.
Muuten, eihähän kyse ole inttämisestä ainakaan minun puolelta. Minua vain huvittaa väitökset että hytillinen vene olisi vaikea ohjata tuulessa tai soveltuisi huonommin tavaroiden kuljetukseen. Halusin vain korjata virheelliset argumentit, ettei vain joku kuvittelisi niiden olevan paikkaansapitäviä. Se, että jos sinä tai joku muu tässä viestiketjussa kirjoittanut ei ole selvinnyt rantautumisesta yksin ei tarkoita että vene olisi huono. Kyllä tuollainen 6 m takakoppivene 50 - 100 hv:n moottorilla menee minne sitä käskee, siitä ei ole epäilystäkään. - ei kelpaa tärkeille....
iso soutuvene ja 6hp moottori kirjoitti:
Noilla veneillä turhaan elvistellään.
Moneen käyttöön rittää iso soutuvene ja esim 5hv moottori....ns. tärkeet ihmiset ei tyydy soutuveneeseen.
---siis sellaiset jotka on omasta mielestään tärkeitä..
Mut monikin on aika taropeeton...
---eli vene kuvastaa sitä urpouden laatua... katto vaikka... - Anonyymi
Avovene on vene kirjoitti:
Samat kokemukset! Nämä välimallin koppiveneet, joilla ei oikein voi retkeillä (päiviä/öitä) ovat kyllä jokseenkin hyvä osoitus kompromisseista pahimmillaan.
Eli mitään ei sitten oikein saa kunnolla, kaikkea vain pikkanen.
Kyllä suurehko avovene jolla voi vielä jopa soutaakin tiukanpaikan tullen on paras mökkivene saaristoonkin.
Kasnäs-Rosala on kuitenkin vielä suht suojaisaa.
Rönnqwistillä ajelevat avovesiläkin rysälle...Samaa mieltä. Ei haittaa, vaikka moottoriveneellä voi soutaa hätätilanteessa. Toinen tärkeä asia on juurikin veneen mataluus, vaikka kokemattomat kokevat korkealaitaisen veneen turvallisemmaksi. Matalan veneen tuulipinta pienempi, joka on selvä etu sekä rantauduttaessa, että soudettaessa. Eikä siitä ole haittaa kalastuspuuhissakaan. Kantava keulan muoto takaa sen, ettei vesi tule sisään kovassakaan kelissä. Iso vene vaatii aina suojaisan sataman.
Mielestäni parhaita saarimökkiläisen yhteysveneitä ovat Rönnqvistit ja Parot, jos avovene muuten riittää. - Anonyymi
Oskari kirjoitti:
vaikka kasaa kuuden metrin lautoja. Työnnätkö ne TG:ssä kopin läpi.
6 metriä ei ole minkään lautatavaran pituus, muuten ok yritys provosoida.
Hyvä viestiketju, harmi että suomi24 on täynnä tälläisiä keskikaljahumalassa kirjoittelevia "mun vene paras" perinteisiä suomalaisia apinoita.
Alottaisin veneen valinnan laitojen korkeudesta, pohjan v-kulmasta, keulan muodoista (aallon poistosuunta) ja kantavuudesta omaan käyttööni. Kelissä jos on tarkoitus ajaa, mitä isompi moottori - sen parempi.
- vanhanaikaisia
Targa, Nord Star,Minor, Tiiskeri, Kulkuri,
Minor, Utö ja Sunmar ovat valittettavasti vanhanaikaisia järjestelyiltään: vaikea ajaa ja kiinnitttyä yksin, kunnon turvallista takatasoa/uimatasoa ei saa rahallakaan, tasolle ei pääse sivukansilta ja avotilasta 1 askeleella, kaiteet ovat tiellä tai leveämmällä kuin törmäyslista.- avoveneilijä Utöstä
Buster, Silver Fox, Faster, Master ja Ilmarin -
mallit, jotka ovat lyhyempiä kuin 5 metriä ovat
uudenaikaisia, hallittavia sekä käytännöllisiä merikelpoisia yhteysveneitä.
Lujitemuovipuolella samaten pikku-Rönnqvist, Terhi 6020 ja TG.
Aprillia!!!!!!! ;-------) - kms*
Öö, siis Targassa ei pääse turvallisesti etukannelta takakannelle??? Toinen juttu olisi se, että mihin sinun mielestäsi yhteysveneessä tarvitaan uimatasoa, kun siellä mökillä voi mennä laiturilta uimaan??
- ainoa käytännöllinen
kms* kirjoitti:
Öö, siis Targassa ei pääse turvallisesti etukannelta takakannelle??? Toinen juttu olisi se, että mihin sinun mielestäsi yhteysveneessä tarvitaan uimatasoa, kun siellä mökillä voi mennä laiturilta uimaan??
Integroitu takataso on ainoa turvallinen ja helppo ratkaisu yksinveneilyn manöövereissä ja takatasolle tulee päästä yhdellä askeleella
avotilasta ja molemmilta sivukansilta.
Muu on suunnittelun puutetta ja sitä ei suomalaisista löydy millään hinnalla. Laajenna hankintapiiriäsi ulkomaille, koska kotimaisista
se puuttuu ja tilalla on ns. giljotiinimalleja. - Ihmettelen??
ainoa käytännöllinen kirjoitti:
Integroitu takataso on ainoa turvallinen ja helppo ratkaisu yksinveneilyn manöövereissä ja takatasolle tulee päästä yhdellä askeleella
avotilasta ja molemmilta sivukansilta.
Muu on suunnittelun puutetta ja sitä ei suomalaisista löydy millään hinnalla. Laajenna hankintapiiriäsi ulkomaille, koska kotimaisista
se puuttuu ja tilalla on ns. giljotiinimalleja.sinne takatasolle meet?
- takataso
Ihmettelen?? kirjoitti:
sinne takatasolle meet?
Kunnon veneessä on intergoitu takataso, jä ympärikäveltävyys takatasolle myös. Takatasolta hoidetaan hoidellaan helposti kaikki takapään rantautumishommat, turvallisesti, kurkottelematta, matalalta, siististi sotkematta avotilaa tai kajuutan kattoa. Jos tulee hiki tai ankkuri on likainen niin suihkutellaan välillä. Kunnon iso integroitu takataso toimii siis myös turvallisena uimatasona ja auringonotto paikkana
- jummijamm1
takataso kirjoitti:
Kunnon veneessä on intergoitu takataso, jä ympärikäveltävyys takatasolle myös. Takatasolta hoidetaan hoidellaan helposti kaikki takapään rantautumishommat, turvallisesti, kurkottelematta, matalalta, siististi sotkematta avotilaa tai kajuutan kattoa. Jos tulee hiki tai ankkuri on likainen niin suihkutellaan välillä. Kunnon iso integroitu takataso toimii siis myös turvallisena uimatasona ja auringonotto paikkana
Niin mutta tässä on nyt kyse YHTEYSVENEESTÄ. Eli mihin helkuttiin tarvitaan auringonottotilaa uimatason muodossa, kun tarkoituksena on kuljettaa suuria määriä tavaraa perhe mukavasti mantereelta huvilalle?
Niin ja harvoin yhteysveneellä ankkuroidutaankaan. Sulla menee nyt puurot ja vellit pahasti sekaisin. - Ihmettelen??
jummijamm1 kirjoitti:
Niin mutta tässä on nyt kyse YHTEYSVENEESTÄ. Eli mihin helkuttiin tarvitaan auringonottotilaa uimatason muodossa, kun tarkoituksena on kuljettaa suuria määriä tavaraa perhe mukavasti mantereelta huvilalle?
Niin ja harvoin yhteysveneellä ankkuroidutaankaan. Sulla menee nyt puurot ja vellit pahasti sekaisin.kyllä mullakin yhteysveneessä on ankkuri, mutta koskaan en ole sitä vielä laskenut, auringonotosta nyt puhumattakaan. Mökillä mennään kylki kiinni laituriin aina, toisessa päässä laitetaan perä poijjuun, mutta ei sitä poijua kukaan viitsi kurkotella, kun poijuhakakin keksitty, sellainen on sitten meillekkin hankittu niin saa poijun vaikka ikkunasta otettua ja irroitettua.
- takataso
jummijamm1 kirjoitti:
Niin mutta tässä on nyt kyse YHTEYSVENEESTÄ. Eli mihin helkuttiin tarvitaan auringonottotilaa uimatason muodossa, kun tarkoituksena on kuljettaa suuria määriä tavaraa perhe mukavasti mantereelta huvilalle?
Niin ja harvoin yhteysveneellä ankkuroidutaankaan. Sulla menee nyt puurot ja vellit pahasti sekaisin.Integroitu takatason omaava vene on käytännöllisyydeltään työveneiden luokkaa, ja helpottaa lastaamista, ajamista ja purkamista.
- Jankuti Jank
ainoa käytännöllinen kirjoitti:
Integroitu takataso on ainoa turvallinen ja helppo ratkaisu yksinveneilyn manöövereissä ja takatasolle tulee päästä yhdellä askeleella
avotilasta ja molemmilta sivukansilta.
Muu on suunnittelun puutetta ja sitä ei suomalaisista löydy millään hinnalla. Laajenna hankintapiiriäsi ulkomaille, koska kotimaisista
se puuttuu ja tilalla on ns. giljotiinimalleja.Täällä joku idiootti jankuuttaa giljotiiniveneistä kun on jäänyt joku levy pyörimään INTEGROIDUSTA TAKATASOSTA. Sama toistunut jo vaikka missä keskusteluissa.
Mikä seniili toitottaja jaksaa tätä samaa paskaa koko ajan toistaa? - Bla Bla Bla
ainoa käytännöllinen kirjoitti:
Integroitu takataso on ainoa turvallinen ja helppo ratkaisu yksinveneilyn manöövereissä ja takatasolle tulee päästä yhdellä askeleella
avotilasta ja molemmilta sivukansilta.
Muu on suunnittelun puutetta ja sitä ei suomalaisista löydy millään hinnalla. Laajenna hankintapiiriäsi ulkomaille, koska kotimaisista
se puuttuu ja tilalla on ns. giljotiinimalleja.sellainen vene joka täyttää kriteerisi tuosta oikeaoppisesta takatasosta. Alahan luetella niitä hyviä veneitä vaikka sitten niistä ulkomaalaisista, äläkä vaan hauku kaikkia veneitä giljotiinimalleiksi.
- Ihmettelen??
takataso kirjoitti:
Integroitu takatason omaava vene on käytännöllisyydeltään työveneiden luokkaa, ja helpottaa lastaamista, ajamista ja purkamista.
mitä sä siellä takataolla teet? Kuika lastaat/purat takatason kautta ja miten käyt ohjaamassa siellä? Alkaa ihan oikeasti kiinnostamaan, kun en ole moisia suorituksia ikinä nähnyt. Minä olen kyllä sitä mieltä, että kunnon työveneessä on edessä avattava kulkusilta proomujen tyyliin. Perässähän on moottorit/vetolaitteet ym. helposti särkyvää ja kulkua haittaavaa.
- nykyaikaiset vaihtoehdot
Bla Bla Bla kirjoitti:
sellainen vene joka täyttää kriteerisi tuosta oikeaoppisesta takatasosta. Alahan luetella niitä hyviä veneitä vaikka sitten niistä ulkomaalaisista, äläkä vaan hauku kaikkia veneitä giljotiinimalleiksi.
Käy länsinaapureiden ja vaikka Englannissa venenäyttelyissä, niin löytyy turvallisia, käytännöllisiä, tasaperäisiä ja integrodulla takatasolla.
- ei saa unohtaa
Jankuti Jank kirjoitti:
Täällä joku idiootti jankuuttaa giljotiiniveneistä kun on jäänyt joku levy pyörimään INTEGROIDUSTA TAKATASOSTA. Sama toistunut jo vaikka missä keskusteluissa.
Mikä seniili toitottaja jaksaa tätä samaa paskaa koko ajan toistaa?Pidän nykyaikaista integroitua runkoa veneen valinnan pääkriteerinä. Onko joku toista mieltä?
Enemmän asiaperusteluja toivoisin tässä asiassa. - svenkku
ei saa unohtaa kirjoitti:
Pidän nykyaikaista integroitua runkoa veneen valinnan pääkriteerinä. Onko joku toista mieltä?
Enemmän asiaperusteluja toivoisin tässä asiassa.Eikös tuo rungon ja uimatason "integrointi" ole vain veneenvalmistajan kikka saada pieneen veneeseen isomman veneen hinta?
- muuten hyvä
svenkku kirjoitti:
Eikös tuo rungon ja uimatason "integrointi" ole vain veneenvalmistajan kikka saada pieneen veneeseen isomman veneen hinta?
Vertaa Tiiskerin ja Marexin takapäitä toisiinsa,
ja totea kumman takana on kunnon suunnittelua, enemmän laadukasta materiaalia, turvallisia ja käytännöllisiä yksityiskohtia. Marexin kaltaisia kunnon kokonaisratkaisuja on saanut länsinaapureista kohta 20 vuoden ajan.
Tällainen moderni ratkaisu on tietysti monimutkainen ja kallis toteuttaa.
Se on kuitenkin ainoa tapa tehdä nykyaikainen vene. - noista, mutta
muuten hyvä kirjoitti:
Vertaa Tiiskerin ja Marexin takapäitä toisiinsa,
ja totea kumman takana on kunnon suunnittelua, enemmän laadukasta materiaalia, turvallisia ja käytännöllisiä yksityiskohtia. Marexin kaltaisia kunnon kokonaisratkaisuja on saanut länsinaapureista kohta 20 vuoden ajan.
Tällainen moderni ratkaisu on tietysti monimutkainen ja kallis toteuttaa.
Se on kuitenkin ainoa tapa tehdä nykyaikainen vene.olempa joutessani tutustunut itänaapuriemme kaunottarien takapäihin. Perinteistä muhkeaa, mutta toimivaa ja helppokäyttöistä. Nykyään myös ketteryyttä ja tiettyä villiyttä tarjolla. Kyllä jos valita pitäsisi, niin päätyisin kyllä nyt esitetyistä vaihtoehdoista itäisen naapurimme tarjontaan.
- svenkku
muuten hyvä kirjoitti:
Vertaa Tiiskerin ja Marexin takapäitä toisiinsa,
ja totea kumman takana on kunnon suunnittelua, enemmän laadukasta materiaalia, turvallisia ja käytännöllisiä yksityiskohtia. Marexin kaltaisia kunnon kokonaisratkaisuja on saanut länsinaapureista kohta 20 vuoden ajan.
Tällainen moderni ratkaisu on tietysti monimutkainen ja kallis toteuttaa.
Se on kuitenkin ainoa tapa tehdä nykyaikainen vene.Taidat olla vähän hassu koko mies. No Suomi on vapaa maa ja mun puolesta saat ajaa minkälaisella "nykyaikaisella" kikattimella tahansa:-)
- sopii
noista, mutta kirjoitti:
olempa joutessani tutustunut itänaapuriemme kaunottarien takapäihin. Perinteistä muhkeaa, mutta toimivaa ja helppokäyttöistä. Nykyään myös ketteryyttä ja tiettyä villiyttä tarjolla. Kyllä jos valita pitäsisi, niin päätyisin kyllä nyt esitetyistä vaihtoehdoista itäisen naapurimme tarjontaan.
Helppo ja turvallinen uimareissu, kunnon pesu vaikka lämpimällä vedellä sekä kuivattelu ja
auringonottohommat avotilan teakkejä sotkematta. - asiallista
svenkku kirjoitti:
Taidat olla vähän hassu koko mies. No Suomi on vapaa maa ja mun puolesta saat ajaa minkälaisella "nykyaikaisella" kikattimella tahansa:-)
Ota Made In Finland -lasit pois ja katso ympärillesi kunnon veneitä puolueettomasti sillä silmällä.
- svenkku
asiallista kirjoitti:
Ota Made In Finland -lasit pois ja katso ympärillesi kunnon veneitä puolueettomasti sillä silmällä.
Mulla on Made in Sweden-vene ja arvostan myös muita pohjoismaisia veneitä! Lähinnä minua alkoi huvittamaan tuo "integroidun uimatason" hokeminen uskonnolliseen tyyliin. Ihan oikeesti: nyt puhuttiin YHTEYSVENEESTÄ, eikä kelluvasta kesämökistä. Mihin helkuttiin sellaista uimatasoa tarvitaan, kunhan veneessä on vain muuten riittävästi itsetyhjentyvää avotilaa??
- sekaisin vahingossa
svenkku kirjoitti:
Mulla on Made in Sweden-vene ja arvostan myös muita pohjoismaisia veneitä! Lähinnä minua alkoi huvittamaan tuo "integroidun uimatason" hokeminen uskonnolliseen tyyliin. Ihan oikeesti: nyt puhuttiin YHTEYSVENEESTÄ, eikä kelluvasta kesämökistä. Mihin helkuttiin sellaista uimatasoa tarvitaan, kunhan veneessä on vain muuten riittävästi itsetyhjentyvää avotilaa??
Alaotsikossa puhuttiin seuraavasta asiasta:
Targa, Nord Star, Minor, Tiiskeri, Kulkuri,
Minor, Utö ja Sunmar ovat valittettavasti vanhanaikaisia järjestelyiltään.
Iso itsetyhjentyvä avotila ei tietenkään yksinään ritä, vaan järjestys töhrii avotilan ja sivukansien tiikit pilalle. - svenkku
sekaisin vahingossa kirjoitti:
Alaotsikossa puhuttiin seuraavasta asiasta:
Targa, Nord Star, Minor, Tiiskeri, Kulkuri,
Minor, Utö ja Sunmar ovat valittettavasti vanhanaikaisia järjestelyiltään.
Iso itsetyhjentyvä avotila ei tietenkään yksinään ritä, vaan järjestys töhrii avotilan ja sivukansien tiikit pilalle.Nyt alkaa haiskahtamaan kyllä todella vahvasti trollilta. Taidat itse olla vanhanaikainen järjestelyiltäsi.
- on...
Terhi 410R 20hp mercury..
Vitun jupit saatana...Varmaan tän jutun alottaja huvikseen vaan kysyny ja kattonu minkälaisia ehdotuksia tulee! - tammisaari
Minkä lainen olisi veneen hintaluokka? Se merkkaa olennaisesti mikä vene kannattaa ostaa, mutta hyväksi yhteyseveneeksi kannattaa valita noin 5-5,5 metriä (tai pidempi) pitkä vene, jossa on korkeat laidat sekä hyvät meriominaisuudet.
Mutta kyllä sinun käyttöösi olisi paras TG:n uusi Alfa, sääli että tuli markkinoille vuoden liian myöhään..
- too-4
moi jos ei raha vaivaa niin mun kaverilla on hydrolift 31 teetetty norjassa keskipulpetti veneeksi moottori on 440 yanmarin ei pelkää keliä ainoo miinus on toi hinta tosiaan mökki on saarenmaalla että kyllä keliä on välillä mutta ei ole ollut hätää vaikka katamaarit jää helsinkiin niin on menty en kyllä lähtis minkään paskahuusin kyytiin noilla kelillä mutta hydrolift on kyllä kelivene piste
- yhteysveneilijä
Minulla on yhteysvene Kasnäsissa ja matka mökkeilemään 20min 8-10 mailia Örön eteläkärjen tasalle. Olen nyt 3 vuotta kulkenut Silver Eagle Cabin koppiveneellä jossa on 150 hp perämoottori. Pääsiäisestä (huhtikuun puolivälistä) Joulukuun alkuun on kuljettu joka viikonloppu. Olen kehittänyt 3 eri reittiä mökille josta valitsen kovan tuulen sattuessa suojaisimman. Vaimo ei ole ollut aikaisemmin merellä ja on oppinut veneeseemme luottamaan. Minusta suoja veneessä sateen sattuessa ja tuulen tuivertaessa on ehdoton vaikka koppiveneellä kesällä kruisailu ei niin kivaa kipparille olekkaan. Naapurilla on lyhyempi avovene ja aina joutuu säitä kyttäilemään mennen tullen ja varusteet läpimärkinä 2-4 kertaa vuodessa. Tietysti homma hoituu oikeilla sadevarusteilla mutta laiturilla on mielestäni turha tapella kumpi unohti ne kotiin ja mökki matka on mukava ajella toukokuun auringossa teepaita hihaisillaan.
Ainoa miinus puoli nykyisessä veneessäni on kohtuu kovaksi nouseva kulutus mutta ajo ajan 3-4 kertaistaminen on se miinuspuoli vaikka kiire ei pitäisi koskaan olla. On vain se mökki-kasnäs-mökki-kasnäs ajettu sen verran monta kertaa sateessa,tyynellä,tuulessa,pakkasessa,sumussa että kohtuu nopeus mökille on viennyt vielä voiton bensan kulutuksen säätelystä. Myös etuliukuoven liikkuvuus aiheuttaa usein harmaita hiuksia kun laiturin lähestyessä etu ovi ei aukeakkaan.
Veneelläni pääsee mukavasti kulkemaan 4 hengen porukalla ja poikkeus tilanteissa 6 henkeä mahtuu mukavasti kyytiin ilman, että ajettavuus tai kulku kärsii.
Pimeää olen vielä vältellyt. Syksyisin on tosi nopeasti tosi pimeää mutta silloin tarvittaisiin jo tutkaa jonka hankinta on kyllä käynyt jo mielessä.
Voisin kuvitella että seuraava veneeni voisi olla puoliplaanaava noin 20 solmua kulkeva akselivetoinen paatti jossa olisi sitten yöpymis mahdollisuus ja tutka lämppäri jne. Ja mökille 20-40 heppainen avovene cruisailuun ja kalastukseen. Mutta tällä hetkellä mennään tällä yhdellä all arround monitoimi veneellä ja hyvin pärjätään. - Anonyymi
32 targa ajettiin 17ms lounaistuulella tyresöstä helsinkiin 28 solmun keskinopeudella, tee hydroliftillä sama
- yhteysveneilijä
Mikä vene tuli hankittua. Kausi alkaa NYT perjantaina.
- Rosala
Arronet on paras vaihtoehto, ylivoimainen.
- KennethR
Koppivene on VARMASTI fiksuin ratkaisu yhteysveneeksi. Jos on keliä niin vauhtia vaan vähennetään vaikka ketuttaa. Tuoreena ison Rönnqvistin omistajana ei voi kun ihailla veneen puuvenemäistä eloisaa tasapainoa ja pehmeää jämäkkyyttä. Tosin oma mökki on mantereella eikä ole pakko lähteä kun sataa.
- jepulis jep
Jos halvalla haluaahyvää niin tämmöinen jostain uudemmalla moottorilla.
http://www.nettivene.com/moottorivene/lohi/511398 - Oikeamielinen
Eihä nämä pöljät ole merta nähnytkään. "Helsingin edustan merialue", että mikä? Meri alkaa kuulkaapas tuoltaTanskansalmesta, johon tämä "Helsingin edustan merialue", eli jokisuisto, virtaa. Suomi ei ole meren rannalla, vaan murtovesialueen rannalla, eli jokisuistossa. Meeeeri, BUUUAAAHAHAHAAAA. Meri. Hihi.
- Merenkävijä1952
Suosittelen kokemuksen syvällä rintaäänellä aloittelijalle jo aiemmin mainittua Kulkuri 21 venettä, erittäin kelikelpoinen vene.
- veneporvoosta
Ei suotta valittu yhteysveneitten testi voittajaksi: TG 6.9
- Anonyymi
Itse katsoisin kulkurin ja navigan mallit
Puoliliukuvia akselivetoisia veneitä- Anonyymi
Useimmissa veneissä on akseli. Joissakin on kampiakselin lisäksi nokka-akseli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmissa veneissä on akseli. Joissakin on kampiakselin lisäksi nokka-akseli.
Ja sulla on aksel aanuksessa
- Anonyymi
Ehkä huono pirtun kuljetukseen?
- Anonyymi
Vasta säikeen löytäneenä ihan kiinnostaa että minkä veneen aloittaja valitsi ja onko tyytyväinen. Ja monesko vene on nyt menossa.
Itse olen huomannut että kelissä on hyvä sellainen vene, jolla voi ajaa hidasta nopeutta veneen silti plaanatessa.- Anonyymi
No, eihän mulla mitään mökkiä silloin ollut eikä ole nytkään, mistään veneestä puhumattakaan. Tuosta aloituksen aiheesta saa varsin helposti mukavaa luettavaa "sivukaupalla". Olen tehnyt vastaavanlaisia aloituksia myöhemminkin ja hauskaa on ollut!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, eihän mulla mitään mökkiä silloin ollut eikä ole nytkään, mistään veneestä puhumattakaan. Tuosta aloituksen aiheesta saa varsin helposti mukavaa luettavaa "sivukaupalla". Olen tehnyt vastaavanlaisia aloituksia myöhemminkin ja hauskaa on ollut!
Olipa helpotus kun en ole sinun ketjuasi kommentoinut -huh, huh.
Nyt kysyisin sinulta saatko kovatkin kicksit tuosta toiminnasta?
Toiseksi, oletko ylpeä itsestäsi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa helpotus kun en ole sinun ketjuasi kommentoinut -huh, huh.
Nyt kysyisin sinulta saatko kovatkin kicksit tuosta toiminnasta?
Toiseksi, oletko ylpeä itsestäsi?Kirjoitti uhri numero 123.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitti uhri numero 123.
Älä muuta sano.
Etsin jo ennen tätä ketjua käytettyä Golden Eaglea, mutta kun ovat sen verran harvinaisia, niin en ole vieläkään sellaista löytänyt.
Kyllä minua nyt sapettaa kun olin niin tosissani tätä ketjua seuraamassa.
Sinäkin tulit vielä siihen tuosta muistuttamaan. Kyllä nyt on päivä pilalla D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152121Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842068- 1011367
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101166Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791122Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249876Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha171853- 62821
- 59811