Kuopiolaisten huono käytös

kommentteja

Silmiinpistävintä Kuopiolaisessa kulttuurissa on käyttäytymisen huonous: siihen törmää aivan kaikkialla:jos asut alakerrassa,lähellä Kuopiolaista katua jopa kadulla kulkijat huutelevat sisään asuntoosi, naapurit kuikkuilevat ikkunoista, tupakkaa käryytetään metrin päässä ikkunoitten alla jne.

Jos lähdet koiran kanssa lenkille, miltei jokainen vastaantulija- täysin tuntematon- kommentoi sinulle jopa yksityisasioitasi joita on kuullut muualta...

Muualta äsken tänne muuttaneena en voi kuin ihmetellä- enkä ole edes muuttanut mistään etelästä: ei näin ainakaan Oulun puolessa hoideta ihmissuhteita tuntemattomiin päin.

79

3695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkea on

Yhdyn edelliseen kirjoittajaan. Savolainen luonne on vähän erilaisempaa. Jokainen haluaa olla "piällysmies". Ollaan toisten asioista liiankin kiinnostuneita. Kaiken kukkuraksi juoruillaan aivan mahdottomasti, vieläpä miesten porukoissa. Tämän havaitsin omassa työyhteisössäni. Eikö ihmisillä ole omissakin asioissa setvimistä ihan tarpeeksi?
      Mustamaalataan lähimmäisen persoona ja mitätöidään hänen ihmisarvonsa halpamaisilla nimittelyillä yms.
      Työpaikoilla savolainen luonne heijastuu ihmissuhteissiin . Kaivellaan toisten vikoja , kun ei huomata omia hirsiä omissa silmissä.
      Tilastojen mukaan Savossa uuvutaankin muuta maata enemmän. Sekin jo kertoo jotakin.

• Painkiller

Paskan marjat!

• dingomursu

Kuopiossa sosiaalinen kulttuuri rakentuu machoilun, junttikäyttäytymisen, muskeleiden ja tuunattujen autojen ympärille.

Kuopiota on yritetty päivittää kaupungiksi rakentamalla sinne museota, perustamalla kahviloita, yliopiston, kaupunginteatterin. Yliopisto käytännössä myytiin Joensuuhun, museoissa ja kulttuuritapahtumissa ei käy kukaan. Kaikki ryyppää teinistä vaariin, alkoholismi ja mielenterveysongelmat on huippulukemissa. Skitsofrenian esiintyvyys savossa on korkeampaa kuin muualla maassa. Kertoo jotain kieroutuineisuudesta sekin =)

Jos haluat pärjätä kuopiolaisten keskuudessa, kannattaa alkaa kusettamaan ihmisiä, virtsata niiden uuneihin, nussia niiden partnereita ja puukottaa selkään kaikilla mahdollisilla keinoilla. Siten voitat luottamuksen tässä "Savon Pariisissa". Jos sen sijaan olet sitä mieltä että humanismi ei ole kirosana, niin muuta äkkiä pois ja pelasta nahkasi.

• Painkiller

Minä asuin Kuopiossa yhtäjaksoisesti n. 20 vuotta ja sen jälkeen 5 vuoden ajan osan vuotta, enkä moiseen törmännyt koskaan enkä missään päin kaupunkia. Yhtälailla ikkunoista on sisään kuikittu (jos yleensä edes on kuikittu) ja tupakkaa poltettu ikkunan alla/edessä joka kaupungissa, missä olen asunut Kuopion lisäksi eli Lappeenrannassa, Vantaalla ja Lahdessa. Yksityisasioiden kommentointia en ole kuullut yhdessäkään kaupungissa.

Taidat nähdä unta, kuvitella tai olet muuten vain ennakkoasenteellinen ja sen vuoksi näet/kuulet harhoja! Kannattaa häippästä takaisin sinne Ouluun haistelemaan tehtaiden löyhkää. Niistä lienee pääsi pehmennyt!

• mies savosta

samaa mieltä!!!!

• turha kieltää asiaa
        mies savosta kirjoitti:

samaa mieltä!!!!

Olin autonkuljettajana Savossa jonkin aikaa: eroa oli aika paljon; jatkuvasti sai huomauttaa aivan perusasioista nuoremmille opetettaville kuskeille, edes tervehtiä ei asakasta osattu, mikä sentään aivan kaikkialla muualla ymmärretään tehdä!

Joskus huomautin muuten samasta asiasta jopa huoltoaseman myyjää Savossa.

Ja oli erilaista käytös- tunkeilevampaa, kierompaa ja vaikeampaa työpaikoilla ihmisillä missä liikuinkin. Huonommin käyttäytyviä kuin muut, aivan selvästi! pääministeristäkä lie oppi karttunut?

• Koettu on
        turha kieltää asiaa kirjoitti:

Olin autonkuljettajana Savossa jonkin aikaa: eroa oli aika paljon; jatkuvasti sai huomauttaa aivan perusasioista nuoremmille opetettaville kuskeille, edes tervehtiä ei asakasta osattu, mikä sentään aivan kaikkialla muualla ymmärretään tehdä!

Joskus huomautin muuten samasta asiasta jopa huoltoaseman myyjää Savossa.

Ja oli erilaista käytös- tunkeilevampaa, kierompaa ja vaikeampaa työpaikoilla ihmisillä missä liikuinkin. Huonommin käyttäytyviä kuin muut, aivan selvästi! pääministeristäkä lie oppi karttunut?

Savossa on täysumpikieroo porukkaa , muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Olen kuitenkin ihmeekseni tavannut joitakin tosi fiksuja ja hyväkäytöksisiä ihmisiä. Heidän kanssaan vois jatkaa yhteydenpitoja jatkossakin. Mutta olkoot , jos he luulevat vielä jotakin kummallista.
        Kateus näyttää olevan kaikkein silmääpistävintä siinä luonteessa. Ja sitten se , että jos tuo toinen tekee ,niin minä olen määrääjänä.
        En halua asua Savossa just niiden kieroluonteisten ihmisten takia.

• Jaska
        Koettu on kirjoitti:

Savossa on täysumpikieroo porukkaa , muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Olen kuitenkin ihmeekseni tavannut joitakin tosi fiksuja ja hyväkäytöksisiä ihmisiä. Heidän kanssaan vois jatkaa yhteydenpitoja jatkossakin. Mutta olkoot , jos he luulevat vielä jotakin kummallista.
        Kateus näyttää olevan kaikkein silmääpistävintä siinä luonteessa. Ja sitten se , että jos tuo toinen tekee ,niin minä olen määrääjänä.
        En halua asua Savossa just niiden kieroluonteisten ihmisten takia.

Aika hyvää kliseiden yläpitämistä

• olethan siis savolainen?

ole muka huomannut asenteesi kun on tähänkin asiaan täsmälleen savolainen.
        Teidänlaisistanne täällä juuri valitetaankin, tiedät tämänkin asian taas paremmin, jopa ne toisen tunteet ovat muka väärät.

Taidat olla juuri itse noita huonosti käyttäytyviä, kiusaajia ja kuikuilijoita, kun älähdit kerran noin,paljastit itsesi aika tarkkaan!

• Painkiller
        olethan siis savolainen? kirjoitti:

ole muka huomannut asenteesi kun on tähänkin asiaan täsmälleen savolainen.
        Teidänlaisistanne täällä juuri valitetaankin, tiedät tämänkin asian taas paremmin, jopa ne toisen tunteet ovat muka väärät.

Taidat olla juuri itse noita huonosti käyttäytyviä, kiusaajia ja kuikuilijoita, kun älähdit kerran noin,paljastit itsesi aika tarkkaan!

Paskan marjat! Päätelmäsi meni pahasti pieleen. Minä en ole koskaan haukkunut yhtäkään kaupunkia tai niiden ihmisiä saati toisesta kaupungista tulleita! Jos joku haukkuu ensin niin haukun kyllä takaisin. Vituttaa perusteeton valittaminen, jota jotkut viljelevät aina muista paitsi kotikaupungistaan! Ennakkoasenteista se on kiinni. Sinä taidat olla yksi näistä nilkeistä!

• Markku

Minusta kuopiolaiset ovat ystävällisiä ja lepposia.
      Aina kaikkialla on myös töykeitä ihmisiä ei pidä yleistää kaikkia ja voihan vika olla itsessäkin.

• Hajustettu

Silmääpistävintä Savossa asuessa oli se kiusanhenkiyys. Työpaikallakin jotkut työtoverini rupesivat toisen työtoverin nenän edessä tahallaan piereksimään. Onko tämä hyvää käytöstä?Välillä paskan haju oli väkevää, että luulin jo olevani lantalassa töissä.
        Kun siitä asiallisesti huomautin , ettei sellainen sovi yhteistyön kuvioihin,niin minä sain hankalan tyypin maineen.
        Ei ihme ,jos lihasta vielä löytyy ehekkiä ja vaikka mitä. Hajuhan tarttuu tuoreeseen lihaan.
        Eipä siinä ollut paljonkaan työtoverin ja lähimmäisen kunnioittamista. Se oli tahallista työteon häirintää.

• sama juttu

,,,se vika on muussa kuin savolaisessa.

Nyt on kuitenkin niin että olen aivan normaalisti työtä tekevä kansalainen joka haluaa vain elää omaa elämäänsä ja tavata ihmisensä rauhassa.

Ei siihen pitäisi olla mitään huomautettavaa naapuri savolaisellä koiran pissitysreissulla joka kerta, enhän edes tunne noita ihmisiä.

• hesasta tullut
        Hajustettu kirjoitti:

Silmääpistävintä Savossa asuessa oli se kiusanhenkiyys. Työpaikallakin jotkut työtoverini rupesivat toisen työtoverin nenän edessä tahallaan piereksimään. Onko tämä hyvää käytöstä?Välillä paskan haju oli väkevää, että luulin jo olevani lantalassa töissä.
        Kun siitä asiallisesti huomautin , ettei sellainen sovi yhteistyön kuvioihin,niin minä sain hankalan tyypin maineen.
        Ei ihme ,jos lihasta vielä löytyy ehekkiä ja vaikka mitä. Hajuhan tarttuu tuoreeseen lihaan.
        Eipä siinä ollut paljonkaan työtoverin ja lähimmäisen kunnioittamista. Se oli tahallista työteon häirintää.

,,,ja aivan juuri tuohon käytökseen liittyen sain lukea julkisesta välineestä itseäni koskevia asioita, huh!

Raja siitä mitä kuuluu toiselle ja mikä ei ei ole savolaisella hallussa.

Lipposta ei äänestetä siksi juuri että on savolainen, näin on!

Kiusaaminen ja aika avoin rasisimi ulkomaalaisia kohtaan ovat aivan avoimesti rehottava ilmiö täällä korkeallakin tasolla.

Sinulle joka väität raitista ilmaa kotiinsa haluavassa "olevan jotain vikaa", mietippä tätä raja-asiaa vielä kerta!

• ihme touhua

...haluavassako on se vika?

Rajasi on hieman haussa, ehken? Elikkä taas savolainen asialla...

• Ei savolainen

Savolaiset ovat eriskummallista sakkia, ettei mistään muualta sellaista löydy.

• Guess who?

Koko ikäni olen savossa asunut ja tätä kautta huomannut monia kielteisiä asioita. Savolainen todella on kiero ja kateellinen paskiainen.
      Esimerkiksi koulussa minulla ei koskaan ollut kavereita. Yläasteella minua kiusattiin siitä syystä, että sanoin aina asiat niin kuin ne on. Sellaista henkistä nurkkaan ahdistamista ja nöyryyttämistä se aina oli. Ilman kavereita en itseäni aina pystynyt puolustamaan. Tai jos minä sain esim jonkin uuden tavaran, niin koulukaverit oli aina kateellisia ja joskus jopa sen itse myönsivätkin. Eli jos ei halunnut paskaa niskaan, niin kannatti olla hiljaa vaikka kyse olisi ollut uusista kengännauhoista.
      Kaikkein eniten tässä kuitenkin vitutti/vituttaa se paskan puhuminen selän takana. Enkä tässä tarkoita enää niitä kiusaajia. Onneksi heitä ei enää tarvitse nähdä, jos en halua. Luojan kiitos.
      Mutta selän takana jauhaminen. Milloin on joku sattunut epäilemään homoksi, mielenvikaiseksi tai muuten vain vajaaälyiseksi. Kerran nuorena poikana olin jo niin kyllästynyt ja väsynyt kiusaamiseen, että melkein päädyin itsariin.
      Kaikki savolaiset "frendit" joita minulla on elämäni aikana ollut, ovat kyllä mukavia siihen asti kun minä lähden. Sitten niillä alkaa se tiivis tutkimus ja mietiskelytyö. No, pitäähän kaikki minun sanomiseni saada jotenkin kommentoitua heidän keskensä. Se on pakko. Se on elämän tarkoitus. Se vain saattaa joskus viedä liikaa voimia ja aikaa, että työpanos voi oikeassa palkkatyössä horjua.
      Yksityiselämäni on monesti revitty auki tältä hetkeltä ja siltä ajalta, jolloin minua nimiteltiin ja sorrettiin. Miksei minun anneta unohtaa näitä asioita? Miksen minä saa olla rauhassa? Miksi pitää kaivaa aina menneisyyttä ja oikein etsimällä etsiä kaikki mahdolliset viat ja kun ei sitten enää löydy mitään niin pitää alkaa itse keksimään.
      Alkaa nimittäin pikkuhiljaa jo riittää. Miksi te savolaiset olette sellaisia paskakasoja, jotka kyttää vain muiden asioita ja uskoo muutenkin tietävänsä ne paremmin kuin henkilö itse. Kyllä hyvin moni minutkin tietää tälläkin paikkakunnalla(Kuopion "lähistöllä" r100km) (itse en heitä läheskään aina tunne) ja jaksaa keskenään kommentoida, mutta ei kukaan, ei koskaan, ole vilpittömästi tullut kysymään, että miten minulla menee tai muuten vain tullu moikkaamaan.
      Kaikki nykyiset kaverini ovat muualta kuin savosta.
      Kyllä nyt olis tarvetta parille kappaleelle "Kaikkien pommien äitiä".
      Kun saan kouluni loppuun, muutan hämeeseen suvun maille ja rakennan sinne oman kartanon ja hankin siellä naapurin rikkaan tyttären vaimokseni. Täällä en asu kuin olosuhteiden pakosta.
      Kiitti mulle riitti savolaiset.
      Ja nykyään nousee jo sen verran rautaa tangosta, että jos joku vitun juntti haluaa haastaa riitaa, niin antaa tulla vaan naamaa näytille. Se on parin viikon tehohoito edessä.

• mies savosta

pizzanaama paska!Vittuko sä oot savolaisista kommentoimaan?Jos ei savossa asuminen kiinnosta niin SUKSI VITTUUN!Ja vaikka nousis tangosta miten paljon rautaa niin se ei auta kun survasen sulle atraimen perseeseen helvetin öykkäri!Ja vai ei oo kavereita paljoo?Vittuukos oot niin ruma kun korppikotkan perse ja tollanen mölyapina!Kuka sun kanssa haluis kaveerata,mene vaan vessaan hakkaamaan rukkaseen niinku oot tähänkin asti tehny!URPO!TURPAAN TULEE!Katso samalla tämä niin tiedät mikä olet!!!!!!!

http://www.hekkuli.org/~hekkuli/flash/youare.swf

• Guess Who?
        mies savosta kirjoitti:

pizzanaama paska!Vittuko sä oot savolaisista kommentoimaan?Jos ei savossa asuminen kiinnosta niin SUKSI VITTUUN!Ja vaikka nousis tangosta miten paljon rautaa niin se ei auta kun survasen sulle atraimen perseeseen helvetin öykkäri!Ja vai ei oo kavereita paljoo?Vittuukos oot niin ruma kun korppikotkan perse ja tollanen mölyapina!Kuka sun kanssa haluis kaveerata,mene vaan vessaan hakkaamaan rukkaseen niinku oot tähänkin asti tehny!URPO!TURPAAN TULEE!Katso samalla tämä niin tiedät mikä olet!!!!!!!

http://www.hekkuli.org/~hekkuli/flash/youare.swf

Öykkä möykkä.
        Hei sinä muumioituneen apinan mulkku. Taisin osua asian ytimeen kun noin innostuit. Sinunlaistasi on niin mahdottoman helppo kyykyttää. Taitaa sinulla olla yhtä kaunis naama kuin paviaanin perse. Et taida kestää kritiikkiä.
        Kyykkyyn mars mars.
        Vitun Spede. Sinulla taisi jäädä rauhoittavat apteekkiin. Mee hakee ja tuu sitten huutelemaan vieraisiin pöytiin. Taidat olla huono häviäjä...HÄHÄÄ...

• mies savosta
        Guess Who? kirjoitti:

Öykkä möykkä.
        Hei sinä muumioituneen apinan mulkku. Taisin osua asian ytimeen kun noin innostuit. Sinunlaistasi on niin mahdottoman helppo kyykyttää. Taitaa sinulla olla yhtä kaunis naama kuin paviaanin perse. Et taida kestää kritiikkiä.
        Kyykkyyn mars mars.
        Vitun Spede. Sinulla taisi jäädä rauhoittavat apteekkiin. Mee hakee ja tuu sitten huutelemaan vieraisiin pöytiin. Taidat olla huono häviäjä...HÄHÄÄ...

Sinä olet idiootti!!!!!HEHEHEHHEEE

• Guess Who?
        mies savosta kirjoitti:

Sinä olet idiootti!!!!!HEHEHEHHEEE

Mutta ottaako apina vielä yhden banaanin?

• mies savosta
        Guess Who? kirjoitti:

Mutta ottaako apina vielä yhden banaanin?

Mutta sinä olet..ja johan sinä karva-apina olet syönyt koko tertun!Joten kyyki nappula tahollas ja itkuvirsi kunniaan!

• Guess Who
        mies savosta kirjoitti:

Mutta sinä olet..ja johan sinä karva-apina olet syönyt koko tertun!Joten kyyki nappula tahollas ja itkuvirsi kunniaan!

kyllikin ja hannikin kautta nukkumaan. Huomenna on päivä uus eikä tartte enää tänään kyykkiä. Äläkä stressaa liikaa muuten häviää yöunet.

• Ei kateellinen
        Guess Who kirjoitti:

kyllikin ja hannikin kautta nukkumaan. Huomenna on päivä uus eikä tartte enää tänään kyykkiä. Äläkä stressaa liikaa muuten häviää yöunet.

Olin kerran työpaikassa ,missä oli kaksi naista. Toinen oli savolainen ja toinen hämäläinen. Ette voi uskoa mikä riita niillä oli aina . Jos hämäläinen hankki omalla työllään urakassa vähän enemmän, niin tää kiero savolaisämmä keljuili koko ajan kun hän sai pikkuisen parempaa palkkaa.
        Kateus ja ahneus. Ne ovat suomalaissavolainen kansallinen sairaus, johon ei löydy lääkettä. Lisäoireena vielä hillitön vallanhalu ja toisen alistaminen savolaislippolaiseen malliin.

• kierremakarooneja
        Ei kateellinen kirjoitti:

Olin kerran työpaikassa ,missä oli kaksi naista. Toinen oli savolainen ja toinen hämäläinen. Ette voi uskoa mikä riita niillä oli aina . Jos hämäläinen hankki omalla työllään urakassa vähän enemmän, niin tää kiero savolaisämmä keljuili koko ajan kun hän sai pikkuisen parempaa palkkaa.
        Kateus ja ahneus. Ne ovat suomalaissavolainen kansallinen sairaus, johon ei löydy lääkettä. Lisäoireena vielä hillitön vallanhalu ja toisen alistaminen savolaislippolaiseen malliin.

savolaisten kritiikkiin: kieroja, tullaan kaveriksi ja johan jutut leviää...

Olen asunut nyt savossa kuusi vuotta ja miltei jokainen kaveri on kaveri kolme päivää savolaisista ja sitten alkaa selkäänpuukotus.

hulluja nämä ovat sanoo koko Suomi , ellei maailma.

Kierremakarooni on savolaisen uusi nimi!

• ei korkkismakarooni
        kierremakarooneja kirjoitti:

savolaisten kritiikkiin: kieroja, tullaan kaveriksi ja johan jutut leviää...

Olen asunut nyt savossa kuusi vuotta ja miltei jokainen kaveri on kaveri kolme päivää savolaisista ja sitten alkaa selkäänpuukotus.

hulluja nämä ovat sanoo koko Suomi , ellei maailma.

Kierremakarooni on savolaisen uusi nimi!

Oikein missä päin Suomea, olisikos vähäsen peiliinkatsomisen paikkaa, kierremakaronit= hauska nimi savolaiselle - ja niinn osuva!

Korkkismakaroni vois olla noin slangina...

• opiskelija

Itse muutin Juväskylästä opiskelemaan ja eipä ole savolaisia kavereita minullakaan, koska niitä ei voi ottaa mukaan kuvioihin, ilkeilyä, juonittelia vehkeilyä...

Me ainakin jätettiin nämä rannalle ja ne pyörivät nyt aivan omissa ringeissä- heiloin tuloksin!

• Just niin

Olet tehnyt oikein . Savolaisista ei koskaan tiedä, mitä ne ajattelee. Hyvääkin tarkoittavan ajatuksen ne muljauttavat päinvastaiseksi. Siinä on sitten olet heti vihamies. Heidän kanssaan on hyvin vaikea ystävystyä. Tiedän mistä puhun omasta kokemastani. Olkoot omissa oloissaan , vaikka pää kolmantena jalkana.

• jopa mummot kieroja
        Just niin kirjoitti:

Olet tehnyt oikein . Savolaisista ei koskaan tiedä, mitä ne ajattelee. Hyvääkin tarkoittavan ajatuksen ne muljauttavat päinvastaiseksi. Siinä on sitten olet heti vihamies. Heidän kanssaan on hyvin vaikea ystävystyä. Tiedän mistä puhun omasta kokemastani. Olkoot omissa oloissaan , vaikka pää kolmantena jalkana.

...savolainen pitää vilpittömyyttä hölmöytenä ja se on juuri rasittavinta ....koska sairain pyörittäjä on heistä se normaali-siunattu hullu.

Älä koskaan ole savolaisen ystävä on minun ohjeeni kyllä, älä kerro asioitasi savolaiselle koskaan!

• Yllättynyt

Kyllä Savossa tosi ystävyys on harvinaista herkkua. Missään päin Suomea en ole kokenut niin kieroa ihmisluonnetta, vaikka olen asunut lähes joka puolella rakasta Isänmaatamme.
      Suurimpana ystävyyden esteenä näen kateuden. Vaikka omalla työllään ja ahkeruudellaan hankkisi , niin siitäkin katehditaan. Voi miten pirullista. Menetin 4 vuoden aikana n.55.000 mk puhtaana käteen. Onneksi ei enää tarvitse olla siellä .

• ällistynyt

Toden totta, ei ole kuopiolaisia siunattu alkeellisillakaan käytöstavoilla. Kävin Kuopiossa vähän aikaa sitten ja en voi muuta kuin haukkoa henkeäni kaiken sen mänttiyden kohdattuani. Iltapäiväruuhkan aika minua tönittiin ja tuupittiin tavan takaa. Jokaisessa tapauksessa tönijä oli vanhempi mieshenkilö, ja yksikään heistä ei pyytänyt anteeksi tai sanonut mitään muutakaan, vaan jatkoi mykkänä matkaansa ikäänkuin mitään ei olisi tapahtunut. Nuoret miehet kiroilivat ja mölysivät kaduilla kuin mitkäkin apinat. Joka toinen syljeksi köhi ja räki todella vastenmielisesti. Huh huh, enpä olekaan moista sakkia tavannut missään muussa Suomen kaupungissa. Mikä kuopiolaisia miehiä oikein vaivaa?? Missä normaalit, hyvät käytöstavat?

• Huh huh sivistys

Räkijöitä on kyllä muuallakin , mutta Savossa se näkyy kaikkialla ja piereskelemisessä savolaiset ovat Unionin mestareita. Entisessä työpaikassani työtovereillani oli työaikana pierskelykilpailut. Kuka laukaisi ilmoille väkevimmät hajut, hän voitti puolelleen parhaimmat naurut.
        Minulle kyllä sopii , jos he vapaa-aikanaan pitävät em. kilpailuja , mutta työaikana ja työtoverin nenän edessä se ei kertakaikkiaan sovi.
        En ikinä ole ollut sellaisessa työyhteisössä.
        Sitäpaitsi olimme ns. ryhmäurakassa. Mitä tämä oli muuta kuin työn teon häirintää. Mutta kuka uskalsi tähän puuttua , hän sai pahan maineen loppuiäksi.

• Pettynyt

Kuopiolaiset ovat suurelta osin kuin juuri maalta tulleen oloisia juntteja. Muutamia esimerkkejä asioista joita täällä tapahtuu päivittäin:

- Torilla ja tavarataloissa ihmiset kävelevät päälle, vaikka kantaisit raskaita ostoskasseja ja heillä ei olisi mitään kantamuksia.

- Lippalakki tai muu päähine päässä sisätiloissa miespuolisilla (jopa yli 30v. miehillä)

- Kun huomautat naapurille esim. tupakoinnista avoimen ikkunasi alla, alkaa älytön vastaan länkytys. Kaikki asioista sanominen otetaan henkilökohtaisena loukkauksena. lopulta joudut kutsumaan paikalle talkkarin tai poliisin, mistä alkaa vuosien mittainen kyräily ja kyttäysmeininki koston/uhkailun tai häiriköinnin kera.

- Jos kuopiolaisella on asiaa, hänen pitää päästä ilmoittamaan siitä vaikka kello kolmen ja neljän välillä aamuyöstä, vaikka pitäisi koko kerrostalo herättää takomalla kaverin ikkunapeltiä.

- Pyörällä ajetaan päälle vaikka tilaa väistämiseen olisi. Pyörällä saa Kuopiossa näemmä ajaa yli 12v. immeisetkin jalkakäytävällä, tai yksisuuntaista katua väärään suuntaan.

- Viinanjuonti tuntuu olevan hyväksyttävä selitys kaikelle ei-suotavalle tai peräti kielletylle toiminnalle. Naapurimme kaatui joulupäivänä kännissä kaljakassin kanssa päin oveamme, minkä seurauksena koko rappukäytävä haisi jouluviikon kuin koiran oksennukselle. Sama naapuri katsoi asiakseen laulaa iskelmiä rappukäytävässä klo 3.24 tapaninpäivänä. Huomautettuani asiasta alkoi järjetön rähjääminen ja sen koommin ei ole tervehditty vastaan tullessa.

• Painkiller

Kaikki argumenttisi pätevät jokaisessa kaupungissa, jossa olen asunut ja käynyt. Aivan samanlaista touhua on joka paikassa, joten on turha yrittää.

• vertaile ja huomaa ero
        Painkiller kirjoitti:

Kaikki argumenttisi pätevät jokaisessa kaupungissa, jossa olen asunut ja käynyt. Aivan samanlaista touhua on joka paikassa, joten on turha yrittää.

Ei missään muualla kuin Kuopiossa ihmiset kävele täysin röyhkeästi päälle, tuupi jä töni toisiaan täysin mykkinä möllyköinä. Kaikkialla muualla osataan väistää toinen toisiaan ruuhkassa ja pyytää anteeksi, mutta että Kuopiossa, ehei!

• Painkiller
        vertaile ja huomaa ero kirjoitti:

Ei missään muualla kuin Kuopiossa ihmiset kävele täysin röyhkeästi päälle, tuupi jä töni toisiaan täysin mykkinä möllyköinä. Kaikkialla muualla osataan väistää toinen toisiaan ruuhkassa ja pyytää anteeksi, mutta että Kuopiossa, ehei!

Niin ainahan sitä voi yrittää jatkaa lapsellisen propagandan syöttämistä. Minä olen liikkunut ympäri tätä maata sen verran paljon, että turha edes yrittää esittää noita typeriä ja paikkansapitämättömiä väitteitä.

Minua ei ole tuupittu tai tönitty Kuopiossa sen enempää kuin muuallakaan. Taitaa johtua itsestäsi, jos on tuupittu. Epämiellyttävät ihmiset kannattaakin tuuppia sivummalle pilaamasta normaalien ihmisten elämää.

Älä viitsi siis jauhaa keskenkasvuista potaskaa!

• Markku
        vertaile ja huomaa ero kirjoitti:

En ole kohdannut Kuopiossa tuollaista olen saanut ihmisiltä hyvää kohtelua ja moni vastaan tulija on pyytänyt anteeksi jos on tönäissyt.Minä viihdyn Kuopiossa hyvin enkä tahdo muuttaa täältä minneekkään ihmiset on avoimia ja onhan täälläkin töykeitä ihmisiä mutta missä ei olisi voitko väittää että muualla on kaikki ruusuista.

• MARKKU
        Markku kirjoitti:

En ole kohdannut Kuopiossa tuollaista olen saanut ihmisiltä hyvää kohtelua ja moni vastaan tulija on pyytänyt anteeksi jos on tönäissyt.Minä viihdyn Kuopiossa hyvin enkä tahdo muuttaa täältä minneekkään ihmiset on avoimia ja onhan täälläkin töykeitä ihmisiä mutta missä ei olisi voitko väittää että muualla on kaikki ruusuista.

SILLOIN EI HUOMAA OLLENKAAN JOS ENSIKSI ON ITSE SELLAINEN JA AINAKAAN JOS ON SAMA SAVOLAINEN TÄÄLLÄ MULTIPPELIPERSOONANA PUOLUSTAMASSA OMAA KIEROA REVIIRIÄÄN.

SAMA PASKA TÄÄLLÄ KIRJOITTAA AAMUSTA ILTAAN.

• Markku
        MARKKU kirjoitti:

SILLOIN EI HUOMAA OLLENKAAN JOS ENSIKSI ON ITSE SELLAINEN JA AINAKAAN JOS ON SAMA SAVOLAINEN TÄÄLLÄ MULTIPPELIPERSOONANA PUOLUSTAMASSA OMAA KIEROA REVIIRIÄÄN.

SAMA PASKA TÄÄLLÄ KIRJOITTAA AAMUSTA ILTAAN.

Olkoon niin jos niin haluat uskoa minulla on kyllä parenpaakin tekemistä kun kinastella lasten kanssa ja puolustella asiota mitä en ole tehnyt.Minusta kuopiolaiset on ok ja siinä kannassa pysyn teillä on oikeus olla omaa mieltä Suomi on vapaa maa.Minun osalta keskustelu päättyy tähän.Hyvää kevättä.

• Painkiller

Kyllä ovat nämä kirjoitukset melkoista soopaa! Oikea klisekokoelma! Jengi jauhaa kateellisuudesta, ilkeydestä ja kieroudesta ja itse ovat täällä yhtäaikaa haukkumassa suunapäänä.

Kuopiolaiset ovat 100% varmasti mukavaa porukkaa suurmmaksi osaksi. On aivan omasta asenteesta kiinni, miten suhtautua. Jos muiden asenne on tätä, mitä täälläkin näyttää olevan, ei voi olettaa muuta kuin saavansa paskaa niskaan. Kukaan ei ole niin idiootti, että käyttäytyisi ystävällisesti sellaisia kusipäitä kohtaa, jotka ovat todella pahasti ennakkoasenteellisia.

On täällä Suomessa monessa kaupungissa asuttu ja tullut käytyä monia kertoja. Ystäviä on useita ympäri Suomea ja ulkomaita. Kenelläkään ei ole ollut pahaa sanottavaa Kuopiolaisista. Täällä vaan vaahtoaa joku ihme peeloporukka, joka on itse syynä ongelmiinsa erilaisten ihmisten kanssa.

Katsokaa peiliin! Juttunne kuulostavat kyllä niin pahasti kuvitelluille, että suosittelen vakavasti psykiatria!

• Dark Avenger

No onpas melkoisia viestejä. Taitavat ihmiset tahallaan kiusata. Käyn usein Kuopiossa ja muuallakin savossa ja Itä-Suomessa työasioissa (viimeksi maanantaina) ja minun mielestäni ihmiset käyttäytyvät siellä oikein ystävällisesti ja hyvin. Minulla on myös muutama savolainen ystävä (3 Kuopiosta, 2 ympäryskunnista, asuvat Espoossa ja Helsingissä), eikä minulla ole heistä muuta kuin positiivista sanottavaa. Heidän puheensa kuulostaa melko hauskalle, mutta niin kuulostaa minunkin puheeni heidän korvissaan.

Täällä Etelä-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla on meno muuta Suomea paljon jäykempää, yrmympää ja stressaantunutta. Täällä ollaan työpaikoillakin paskajäykkänä ja jotenkin ylivirallisia koko ajan. Puheliaana ihmisenä tuntuu oudolle mennä neuvotteluun, kun vastapuolen työntekijät eivät uskalla sanoa mitään. Savossa sentään osaavat avata suunsa, jos on sanottavaa tai jotain kysytään.

Juntteja on muissakin kaupungeissa ja maakunnissa samalla tavalla, eikä kyse ole sinne muuttaneista savolaisista. Esim. Jyväskylä on nousukasmaisuudessaan huippua samoin kun Mikkeli. Tuokin koskee tietysti vain osaa ihmisistä. Savolla on oma leimansa, mutta huumorilla pärjää siellä aivan hyvin. Tiukkapipojen ei kannata näköjään sinne vaivautua. Tähän asti elämäni vittumaisimmat ihmiset ovat löytyneet Etelä- ja Länsi-Suomesta. Henkilökohtaisesti olen ollut suurimmissa vaikeuksissa Länsi-Suomalaisten kanssa. Omapahan on tietysti mokani.

Olkaa vain kuopiolaiset ylpeitä itsestänne ja kaupungistanne. Hieno kesäkaupunki. Voisin tulla kesällä taas käymään muutenkin kuin työasioissa. Kuopiossa on mukavia naisia! ;)

• mies savosta

muuta kuin Hesan apinat lässyttää kakkaa!

• minäkin koin tämän

kyllä olen minäkin kokenút nuo samat ilmiöt kuin edelliset kirjoittajat täällä Kuopiossa eritoten.

aivan hirvittävän huonotapaisia ihmisiä!

olisi kyllä kupungin kertakaikkiaan panostettava tapakulttuuriin Kuopiossa, Kuopiolaisten tavat ovat huonoudessaan aivan vertailukelvottomia edes!

kun tunnen sitäpaitsi savolaiset voin varoittaa että noita puolustuspuheita kirjoittelee taaas yhksi ja sama kieroutunut mieli- asettuu tietämään jopa toisten tunteet paremmin kuin nämä itse= paljastaa hänet!

• Painkiller
        minäkin koin tämän kirjoitti:

kyllä olen minäkin kokenút nuo samat ilmiöt kuin edelliset kirjoittajat täällä Kuopiossa eritoten.

aivan hirvittävän huonotapaisia ihmisiä!

olisi kyllä kupungin kertakaikkiaan panostettava tapakulttuuriin Kuopiossa, Kuopiolaisten tavat ovat huonoudessaan aivan vertailukelvottomia edes!

kun tunnen sitäpaitsi savolaiset voin varoittaa että noita puolustuspuheita kirjoittelee taaas yhksi ja sama kieroutunut mieli- asettuu tietämään jopa toisten tunteet paremmin kuin nämä itse= paljastaa hänet!

Kieroutunut taidat olla itse. Perusteeton haukkuminen ja nälviminen on kieroutunutta. Kieroutunut mieli ei pysty tätä itse tajuamaan. Kieroutunut meli pystyy vain vääristelemään ja valehtelemaan.

Väität tuntevasi savolaiset, mutta et todellakaan näytä tuntevan. Tuollainen väite osoittaa vain ja ainoastaan suppean katsantokantasi, jonka perusteella ei paljoa viitsisi suutaan aukaista. Minäkään en tunne savolaisia. Tunnen vain pienen osan.

Tuollaiset ovat vain säälittäviä pikkusieluja, jotka saavat tyydytyksen haukkumisesta, yleisestä leimaamisesta yksittäisten tapausten perusteella ja omien ennakkoluulojensa toistelusta. Mitä enemmän he toistelevat näitä mantrojaan, sitä enemmän se heille tyydytystä tuo.

Näitä haukkumapuheita kirjoittelee ilmeisesti parin henkilön ryhmä, joiden pääasiallinen tehtävä on vain ja ainoastaan haastaa riitaa. Säälittävää!

• jyväskylä
        Painkiller kirjoitti:

Kieroutunut taidat olla itse. Perusteeton haukkuminen ja nälviminen on kieroutunutta. Kieroutunut mieli ei pysty tätä itse tajuamaan. Kieroutunut meli pystyy vain vääristelemään ja valehtelemaan.

Väität tuntevasi savolaiset, mutta et todellakaan näytä tuntevan. Tuollainen väite osoittaa vain ja ainoastaan suppean katsantokantasi, jonka perusteella ei paljoa viitsisi suutaan aukaista. Minäkään en tunne savolaisia. Tunnen vain pienen osan.

Tuollaiset ovat vain säälittäviä pikkusieluja, jotka saavat tyydytyksen haukkumisesta, yleisestä leimaamisesta yksittäisten tapausten perusteella ja omien ennakkoluulojensa toistelusta. Mitä enemmän he toistelevat näitä mantrojaan, sitä enemmän se heille tyydytystä tuo.

Näitä haukkumapuheita kirjoittelee ilmeisesti parin henkilön ryhmä, joiden pääasiallinen tehtävä on vain ja ainoastaan haastaa riitaa. Säälittävää!

Sama täällä, edellinen esmimerkki osoitti sen niin tarkkaan: kuunnelkaa edellisen savolaisen käytöstä!

• minun kokemus

Kamaan.
      Ystävyyttä on tosi vaikeaa saada Savosta, mutta kaveruutta kyllä löytyy.
      Kunhan olet aina valmis kertomaan mitä sinulle on tapahtunut tänään ja miten se eilinen menikään ja anna tunne, että sinusta on hyötyä tälle Savolaiselle "kaverille".

• naiset ok, miehet ei

"Savolainen luonne on vähän erilaisempaa. Jokainen haluaa olla "piällysmies". Ollaan toisten asioista liiankin kiinnostuneita. Kaiken kukkuraksi juoruillaan aivan mahdottomasti, vieläpä miesten porukoissa"

missään muualla en ole törmännyt niin akkamaisiin miehiin kuin kuopiossa. lisäksi ovat ylpeitä sutkauttelustaan. muualla maassa se on vittuilua ja semmoisesta saa selkäänsä. no eipä nämä savon piäkaapunniin jääneet tyhjännaurajat muualla paljoa käy. fiksuthan häipyy heti kun saavat lakin päähänsä

• haistakaa kukkanen

piereskelemisessä savolaiset ovat Unionin mestareita. Entisessä työpaikassani työtovereillani oli työaikana pierskelykilpailut

---- Luulisin keksityksi mutta jos on kuopiolaisista kyse niin on aivan varmasti totta!

• muu maa HÄPEÄÄ savoa

Itse muutin Juväskylästä opiskelemaan ja eipä ole savolaisia kavereita minullakaan, koska niitä ei voi ottaa mukaan kuvioihin, ilkeilyä, juonittelia vehkeily

Silmääpistävintä Savossa asuessa oli se kiusanhenkiyys. Työpaikallakin jotkut työtoverini rupesivat toisen työtoverin nenän edessä tahallaan piereksimään

pari herkkupalaa vuosien takaa. meno on toki samanlaista kaapunnissa yhä

• SEPPO28

Nuita huonosti käyttäytyviä löytyy niin palveluammateista kuten esim hotellirespat, kaupat ja sen sellaset paikat, hyi saisitte hävetä onnettomat ja kateelliset ja lapsenmieliset aikuiset!! Muuttakaa saatana venäjälle jos ei asuminen miellytä täällä!!Minkälaisen kuvan annatte muualta tuleville matkailijoille. KÄYTTÄYTYKÄÄ!!

• Guessaapa whoo??

No kuomaseni, kun ihminen on heikko ja äkänen niin silloin kun se pääsee heikomman niskan päälle niin sehän tilannehan käytetään hyväksi ja silloin päästään kerrankin sanomaan ja naljailemaan.

• hiehiehie

niin, juurikin niin..

LAPSELLISIA "OLEVINAAN FIKSUJA" AIKUISIA..

Joille tärkeimpänä tehtävänä on oman keskenkasvuisen egonsa tai vittumaisen elämänsä pönkittäminen kuran heittämisellä toisen niskaan..

jotakin käytöstapoja hei, tai kestäkää se sitten jos teille vittuillaan takasin..

menkää itseenne pöljät..

• teot kunniaan

Ei Savolaisten kannattaisi liikaa puolustella, vaan tehdä asialle jotain.
      Tämmönen huhu kun kulkee kautta maan, ei siinä selittelyt paljoo auta.

• niiiinpä

pakko muuttaa pois täältä kun täällä on niin kauheita ihmisiä.. alkaa jo pelottamaan.

• moukkamaista menoa

Vaatekaupoissakin on inhottavaa mennä sovittamaan mitään, kun ylimieliset kiljuvat teinit pitävät sellaista mekkalaa ja törkeää kielenkäyttöä keskenään sovituskopeissa. Hyh, hyh, enpä ole samaan törmännyt missään muualla. Missä mättää!! Eikö täällä opeteta jälkikasvulle enää niitä alkeellisempiaakaan käytöstapoja?

• eessä tulokset

Kodeissa ja kouluissa nuoria kasvatetaan!

• hohhoijakkaa

Mahtaakohan tämän ketjun aloittaja olla edes enää elossa? On sen varran vanha tuo ketjun pituus .

• 16
        hohhoijakkaa kirjoitti:

Mahtaakohan tämän ketjun aloittaja olla edes enää elossa? On sen varran vanha tuo ketjun pituus .

yhä pätee, ei oo savolaiset parantaneet tapojaan!

• on menny

huonompaan suuntaan vaan kaikki, sekä vanhukset että teinit

• mies kuopiosta

Allekirjoitan nuo haukut.

Menet lenkille kohottaaksesi sekä fyysistä että psyykkistä kuntoasi.

No fyysisesti se onnistuu, mutta psyykkisesti ei.

Tulet lenkiltä vittuuntuneena taas niiden vastaantulijoiden kommenteihin sinusta. Eikö ne saatanan vastaantulijat vois puhua keskenään vaikka säästä?

Olen itse alkanut käydä lenkillä, kun vastaantuljoita on mahdollisimman vähän eli aamuyöllä, mutta jotkut kyylät ovat alkaneet tulla silloinkin vastaan ja kommentoimaan.

• näivettyvä hourula

tuo kertoo aika paljon tästä yliopistokaupungista. lenkilläkään saa käydä rauhassa ilman viäräleukojen louskuntaa

• luulotauti iski

Hidas on vauhtisi jos ehdit kuunnella vastaantulijoiden pulinatkin. =O
        Vai onkohan sulla normaalia parempi kuulo. Jahas ja vielä sinusta puhuvat.

• Anonyymi

Kateellisia on ne sellaiset vastaantulija kommentoijat, kun eivät itse saa aikaan sitä mitä lenkille lähtenyt🎅

• 90uiuopui+98

jep, jep varmasti kuopiossa porukkaa huutelee vastaantulijoille :D totuus: en ole koskaan huomannut.

tainnut joku kylähullu sattua. hauskaa kyllä lukea täältä näitä kuopion mollaajian itkuja.

"nyyh, nyyh näivettyvä nyyh, kyynel, kuppanen kylä, ihan hourula, itkuvirsi." :D mahtavia pellejä. tekevät itsensä aika naurunalaisiksi.

• hyvin männöö.

Juuri näin, jos joku liiottelee, kerrotaan se hänelle kivasti ja älykkäästi. ;)

• puijon PAUKUT
        hyvin männöö. kirjoitti:

Juuri näin, jos joku liiottelee, kerrotaan se hänelle kivasti ja älykkäästi. ;)

ÄLYKKÄÄSTI? Se kyllä hoituu piereksinnän lomassa.

• hyvin männöö.
        puijon PAUKUT kirjoitti:

ÄLYKKÄÄSTI? Se kyllä hoituu piereksinnän lomassa.

Et sitten huomannut ihan pientä sarkasmia? :)

• rypysuon ääliö
        hyvin männöö. kirjoitti:

Et sitten huomannut ihan pientä sarkasmia? :)

no jotain pientä sen löyhkän lomasta

• Särkkäri 2011

Savolainen kun puhuu vastuu siirtyy kuulijalle...

• Anonyymi

Niinpä, tyhmä uskoo miettimättä ja älykäs diagnosoi syvemmältä kantilta, pinnallisuus ärsyttää. Ei ihme että Suomessa monella alalla on tekijöistä pula, kun aikaa käytetään liikaa toisten asioiden huolehtimiseen ja kaiken huippu että täysin tuntemattomien asioita vielä yritetään ohjailla, päällinen henkilö tietäminen ei ole tuntemista millään lailla, eikä puhuminen ole sama kun tekeminen, jos ei itse tee jotain asiaa mitä joku toinen tekee, eikä ymmärrä edes sen asian päälle höykösenpöläystä, niin voi opetella olemaan ihan hiljaa, siltä osin Savolaiset osaa olla ärsyttäviä, että "nehä tietää kaikesta kaiken paremmin" kuin itse tekijä.

• älöläläöläläölääääää

ja vitut

• HALOO!!!

Täällä on kerran sanottu, jos tälläinen huhu vyöryy koko maan yli, ei siinä selittelyt auta.. TEHKÄÄ JOTAIN TODISTAAKKSENNE MEIDÄN OLEVAN VÄÄRÄSSÄ!!!

• Anonyymi

Joo. Pitää paikkansa että seinien takaa huudellaan, itsekkin asunut kerrostalossa aina, ja kotona seinien takaa huutelevat, musiikki treenitiloissakaakaan ei rauhassa saa harjoitella kun kyttäävät että "jahas, siellä se treenaa, paska muusikko😥! sammuttelevat valot ja huutelua ", kadulla näytellään keskisormea ym. ........on lapsellista, ja muka nii aikuisia ollaan.......tulee itsellä mieleen lapsuusajat 7v kun jollain tyttöystävä niin kiven takaa huudettiin ja juostiin karkuun, potkulautoja ei vielä ollut......monesti miettinyt että mitenkä ne semmoset huutelijat oikein selviää arkielämän asioissa kun käytös on pikkulapsella

• Anonyymi

Narsismi.

• Anonyymi

Tuo "narsismi, narsisti" tuntuu olenvan nykyään trendi sana.

• Anonyymi

Minut on työstetty täällä Kuopiossa 4 kertaa ja pahoinpidelty myös neljä kertaa.
      On haukuttu ja syljeksitty päin naamaa vaikka olen aina leikilläni kettuillut ihmisille.

• Anonyymi

Hyvä homma.

• Anonyymi

Rikas mies olo kun opintolainat tuli opiskelijoille. Loppuvuosi kynsien jyrsintää ja hallituksen haukkumista.

• Anonyymi

Ei ole huono käytös ainoastaan Kuopiolaisten syy , kyllä Suomessa kaikkialla esiintyy huonoa, tylyä käytöstä.
      Ei tervehditä, katsellaan vaan kengän kärkiä tai kännykkää, ei kiitetä jne.

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laita lyhyt tunniste kaivatullesi

Laita lyhyesti joku avainsana, jolla kaivattusi voi sut tunnistaa🤗
      Ikävä
      151
      2480
    2. Keskisarjan puheet olivat ihmisarvoa alentavia

Purra ilmoitti Lauantai-aamuohjelmassa hyväksyvänsä Keskisarjan puheet. Orpon ilmoitus tänään: "Yksikään hallituspuolue
      70 plus
      288
      1990
    3. Kuinka vanha nainen on vielä "todella mielenkiintoinen henkilö"?

Kuinka mielenkiintoisuus silloin ilmenee?
      Ikävä
      110
      1773
    4. Aitiopaikalle

Kyllä se sinäkin vielä pääset seuraamaan oikein aitiopaikalta ;-)
      Ikävä
      245
      1478
    5. Tiedätkö mitä

Haluisin sanoa?
      Ikävä
      97
      1432
    6. Cheek ei enää aio äänestää kokoomusta

"Erityisen pitkästi hän kirjoittaa Palestiinan tilanteesta ja purkaa turhautumistaan siitä, miten ”Suomen valtionjohto s
      Maailman menoa
      200
      1252
    7. Näytit hyvältä

Kävelyäsi oli mukava katsoo. Naiselle
      Ikävä
      76
      1143
    8. Joko alat

Pääsemään irti?
      Ikävä
      71
      1092
    9. Hinta ei enää ole este - koeajoimme viisi kohtuuhintaista sähköautoa

Sähköautot ovat nyt hintansa puolesta tavallisten ihmisten ulottuvilla. Koeajoimme videosarjassa kaikkiaan viisi sähköau
      Hybridi- ja sähköautot
      253
      1072
    10. Valtuustosta tuli Korkalon farssi

Kemijärven valtuuston puheenjohtaja ei hallitse kokoustaan, eikä hallintosääntöä. Sosialistien valtuutettu, entinen amma
      Kemijärvi
      92
      1059
    Aihe