Tiesitkö, että on laitonta lähettää perintälaskua myöhästyneeseen laskuun lisätystä maksuhuomautuksesta!
Hankin osamaksulla silmälasit Instrumentariumista ja sain laskut suoraan käteen, joita sitten makselin.
Yhtenä päivänä postilaatikosta tupsahtikin perintälasku.
Tutkiessani laskua tarkemmin huomasin perinnän koskevan viiden euron huomautusmaksua, jota en ollut huomioinut maksaessani osamaksuerää.
Viiden euron huomautusmaksuun oli lisätty 35 euroa perintäkuluja.
Silmalasien osamaksun olin maksanut 3.1 ja perintäfirma oli lähettänyt minulle laskunsa 19.1.
Ilmoitin maksunvalvontaan sekä intru perintätoimistoon ihmetykseni laskusta sekä perintäkulun suuruudesta. Sain yksinkertaisen ja lyhyen vastauksen: Instrumenttarium lähettää automaattisesti laskut perintään 14päivää eräpäivän jälkeen. Sinä et ole maksanut laskuasi ajoissa, joten maksa perintäkulut!
En voinut uskoa tätä menettelyä aivan lailliseksi joten otin yhteyttä kuluttajasuojaan. Sieltä kuulin, että on laitonta periä huomautuskuluja myöhästyneen laskun yhteydessä vaan huomautusmaksusta täytyy aina lähettää oma lasku tai liittää sen seuraavaan laskuun.
Tein asiasta uuden reklamaation instrumentariumiin, maksunvalvontaan sekä perintätoimistoon aivan tuloksetta. Odotellessani viikon vastauksia perintälasku kasvoi 49,33 euroa suureksi.
Lopputulos on se että siis jouduin maksamaan 44,33euroa perintä kuluja 5:n euron laskusta, jota en koskaan saanut!
Aivan käsittämätöntä! Perintäfirmoilla ei ole näköjäänkään minkäänlaisia rajoitteita, mitä he voivat vaatia kuluttajilta!
Ymmärrän kyllä, että minä olen maksanut laskun myöhässä/maksoin vahingossa 66,10 euroa 71,10euron sijaan, mutta JOTAIN RAJAA!
Pahinta tässä kuitenkin on , että tälläiset firmat joita vastaan yksityishenkilöillä ei ole mitään mahdollisuuksia taistella voivat toimia näköjään täysin laittomasti ja vapaasti.
Ainoa tuki ja apu jota yksityinenhenkilö saa on kuluttajasuojan myötätuntoisen puhelinääni, joka kannustaa vain meitä kaikkia valittamaan.
Kiitos kun jaksoit lukea tämän paatokseni! Tämä on näköjään ainoa tapa yrittää vaikuttaa...
TIESITKÖ, ETTÄ ON LAITONTA LÄHETTÄÄ PERINTÄLASKUA...
8
4039
Vastaukset
- http://www.instru.fi/palaut...
http://www.instru.fi/palaute.php
laittaakaa tonne kaikki palautetta tuolle Rumentarium-putiikille!!!
haiskoon pahalle!! - Mitä Äksyin Ämmä
yksinkertaisesti maksamatta!
Tietenkään tämä ei käy silloin, jos perinnän kohteella on ulosottokelpoisia tuloja. Voudin kautta maksaminenhan vasta tyyriiksi tulee. Mutta niin kauan, kuin pakkoperinnän keinoin ei kiistanalaista summaa ei saada nyhdetyksi, asian voi riitauttaa näinkin.
Ja jos perinnän kohteelta ns. paalua löytyy, niin hän voi ruveta oikeusprosessiinkin. Kiusahan se on pienikn kiusa.
Tiedän toki, että moni kulkee pienimmän riesan tietä ja maksaa sinänsä pienehkön kiistanalaisen summan ennemmin, kuin rupeaa laskutustaistelun don Quijoteksi. Ehkä firmat laskevat perintästrategiansa juuri tämän yleisen tottelevaisuuden varaan.- voimaa porukasta
Tälläista uutisissa tänään!
Ei muuta kuin hakemaan kohtalontovereita ja tappelemaan!
Ylen sivuilta:
Kuluttajien asemaa parantava ryhmävalitusmahdollisuus astuu torstaina voimaan. Kuluttaja-asiamies voi tehdä kaikkia asianosaisia koskevan valituksen kuluttajariitalautakuntaan tilanteissa, joissa suurella joukolla kuluttajia on riitaa saman yrityksen kanssa.
Kuluttajien ryhmävalitusmahdollisuus voimaan
Julkaistu 01.03.2007, klo 06.40
(päivitetty 01.03.2007, klo 09.40)
Katso TV-uutisten juttu aiheesta (klo 20.30) Ei tuollainen perintälasku ole ulosottokelpoinen ilman oikeuden päätöstä ja on perintätoimiston asia viedä se oikeuteen. En näe miten voisivat voittaa tuollaisen. Ei laskua, jota ei ole lähetetty voi periä.
- sopimus
Jos ymmärsin oikein, kyseessä oli jonkinmuotoinen
osamaksu. Olet ilmeisesti tehnyt osamaksusopimuksen,
etkä ole lukenut sopimusehtoja, jossa ilmeisesti mainitaan jotain tuosta maksuhuomautuksesta.
Valitettavasti nämä sopimusehdo ovat sitä pientä tekstiä jonka lukemiseen/ymmärtämiseen menee aikaa.
Ikävintä nässä on vielä tuon palvelun tarjoajan/myyjän oikeus määrätä eräpäivä.
Yleensä, ainakin minä olen tottunut siihen, että eräpäivät ovat kuun lopussa ja jos esim tulee ostettua jostain tavaraa osamaksulla ja maksulomakkeet tulevat samantien mukaan ja niiden eräpäivä poikkeaa tuosta kuun lopusta, niin joskus tulee laskut maksettua myöhässä. - varovaisuutta
Nyt kannattaa olla taas varovainen, koska meno on juuri sama kuin ennen viime lamaa.
Silloin harrastettiin myöhästymismaksuissa nimenomaan tätä tyyliä.
Lasku lähetettiin asiakkaalle siten, että päiväys oli kaksi viikkoa ennen eräpäivää mutta lasku saattoi tulla eräpäivän kynnyksellä ja joskus vielä sen jälkeen. Johtui kuulemma postitusruuhkasta.
Auta armias jos satuit olemaan vaikka työmatkalla laskun tullessa jo myöhässä niin, myöhässä sen maksoit ja seurauksena oli huomautusmaksu jota perintätoimisto karhusi. Maksu oli samasta syystä myöhässä, mistä seurasi uusi karhu.
Maksoin mm yhdestä kirjakerhonkirjasta, tällä systeemillä markoissa silloin noin 800 mk, vastapuolena Virolainen perintätoimisto, kirjakerho toimi Suomessa.
Se oli kyllä elämäni viimeinen kirjakerhon kautta ostettu kirja.
Nyt kävi vähän samanlainen tapaus luontaistuotteista mitä olen tilannut kuukausittain. Sanoin irti asiakkuuden välittömästi.- taisivat
olla Well Nutritionilta?
- varovaisuutta
taisivat kirjoitti:
olla Well Nutritionilta?
Ei ollut tämä firma, vaan Naturpost. Sinulla on ilmeisesti huonoja kokemuksia tästä mainitsemastasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911294Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60679
- 50665
- 52657