Oivalta lipsahti: Laman syvyys Ahon syy

No nyt Oiva Härköseltä alhaalta löytyvässä ketjussa lipsahti paha asia:

"Meillä lama oli syvempi kuin muissa maissa."

Tämä on tosiaan osoitettu lama-ajasta tehdyissä tutkimuksissa. Niissä on myös kerrottu syy siihen.

Syy olivat Esko Ahon hallituksen tekemät virheet, jotka sekä syvensivät lamaa että pidensivät sen kestoa.

Oivallakin on näköjään pudonneet suomut silmiltä.

10

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä tuhon merkki

      Miksi demarivaltiovarainministereillä on niin valtava pää?
      Leninilläkin oli.

      • D-D

        Jos Liikasen päätä verrataan tekoihin niin sehän on oikeassa mittasuhteessa.
        Suuret teot............
        Hirveät teot............

        Jos päätä verrataan muuhun ruumiiseen niin ruumiin kehitys on jäänyt hivenen vajaaksi.
        Lenini taisi olla veitsimiehiä sittenkin.


    • D-D

      "Syy olivat Esko Ahon hallituksen tekemät virheet, jotka sekä syvensivät lamaa että pidensivät sen kestoa."

      Tarkoittanette ; Esko Ahon hallituksen yrityksiä korjata aikaisemman hallituksen tekemiä virheitä, jotka sekä syvensivät lamaa että pidensivät sen kestoa."

      Sain aiemmin sellaisen käsityksen että Härkösen lama loppui-93 vuonna.Onko se Oiva ollut eri puolella pankkitiskiä kuin minä?

    • oivahärkönen

      ... syvempi kuin muissa maissa Holkerin sinipunan tekemien kaikkien mahdollisten talouspoliittisten virheiden takia. Kun Ahon/Viinasen hallitus tuli valtaan -91 saatiin heti kansantuotteen laskuvauhti pysähtymään silloisesta - 7 prosentista. 93-loppuvuodesta aleneminen saatiin nollaan ja silloin alkoi kasvu, mikä saavuttikin jo normaalin tason Ahon hallituksen lopetettua 95.

      • Esko Aho sanoi itsekin, että työttömyyden päästäminen hallitsemattomaan kasvuun oli iso virhe. Sen virheen Aho teki yksin teoin ja harkiten.

        Aho kuvitteli, että työttömyyttä kasvattamalla hän pystyisi saamaan esim. ammattiyhdistysliikkeen polvilleen. Kävi vain niin, että työttömyys lähtiessään kasvuun ruokki uutta työttömyyttä.

        Esko Ahon aloittaessa pääministerinä vuonna 1991, Suomessa oli täystyöllisyys. Tämä on ollut erittäin harvinaista Suomessa.

        Esko Ahon lopettaessa pääministerinä, Suomessa oli yli 700,000 työtöntä ja valtiolla oli velkaa enemmän kuin koskaan. Tätä Ahon luomaa työttömyyttä ei ole saatu koskaan täysin talttumaan, vaikka kahden Lipposen-Niinistön hallituksen ansiosta asiat saatiin hyvälle mallille ja Vanhasen hallitus on saanut körötellä kahden Lipposen-Niinistön hallituksen luomassa suhdanteessa.


      • Ahon aikana asioinut
        Känä kirjoitti:

        Esko Aho sanoi itsekin, että työttömyyden päästäminen hallitsemattomaan kasvuun oli iso virhe. Sen virheen Aho teki yksin teoin ja harkiten.

        Aho kuvitteli, että työttömyyttä kasvattamalla hän pystyisi saamaan esim. ammattiyhdistysliikkeen polvilleen. Kävi vain niin, että työttömyys lähtiessään kasvuun ruokki uutta työttömyyttä.

        Esko Ahon aloittaessa pääministerinä vuonna 1991, Suomessa oli täystyöllisyys. Tämä on ollut erittäin harvinaista Suomessa.

        Esko Ahon lopettaessa pääministerinä, Suomessa oli yli 700,000 työtöntä ja valtiolla oli velkaa enemmän kuin koskaan. Tätä Ahon luomaa työttömyyttä ei ole saatu koskaan täysin talttumaan, vaikka kahden Lipposen-Niinistön hallituksen ansiosta asiat saatiin hyvälle mallille ja Vanhasen hallitus on saanut körötellä kahden Lipposen-Niinistön hallituksen luomassa suhdanteessa.

        Aho myönsi sen, että olisi kannattanut antaa aiemmin periksi Ay-terrorismille, joka on se perimmäinen syy laman syvyydelle.

        Sittemminhän ay-liike on myöntänyt itsekin virheensä ryhtymällä SDP:n härskiin, jopa terrorinomaiseen oppositiotoimintaan.

        SAK:n täysvaltaiset henkilöt uhkasivat julkisesti tappavansa Ahon ja Viinasen.


      • D-D
        Känä kirjoitti:

        Esko Aho sanoi itsekin, että työttömyyden päästäminen hallitsemattomaan kasvuun oli iso virhe. Sen virheen Aho teki yksin teoin ja harkiten.

        Aho kuvitteli, että työttömyyttä kasvattamalla hän pystyisi saamaan esim. ammattiyhdistysliikkeen polvilleen. Kävi vain niin, että työttömyys lähtiessään kasvuun ruokki uutta työttömyyttä.

        Esko Ahon aloittaessa pääministerinä vuonna 1991, Suomessa oli täystyöllisyys. Tämä on ollut erittäin harvinaista Suomessa.

        Esko Ahon lopettaessa pääministerinä, Suomessa oli yli 700,000 työtöntä ja valtiolla oli velkaa enemmän kuin koskaan. Tätä Ahon luomaa työttömyyttä ei ole saatu koskaan täysin talttumaan, vaikka kahden Lipposen-Niinistön hallituksen ansiosta asiat saatiin hyvälle mallille ja Vanhasen hallitus on saanut körötellä kahden Lipposen-Niinistön hallituksen luomassa suhdanteessa.

        "Esko Aho sanoi itsekin, että työttömyyden päästäminen hallitsemattomaan kasvuun oli iso virhe. Sen virheen Aho teki yksin teoin ja harkiten. "

        Iiro Viinasen kanta oli aiemmin
        "työtä ei kannata työttömille järjestää koska työpaikka tulee maksamaan vuositasolla valtiolle 100000 markkaa,joten on edullisempaa pitää heidät työttömänä kuin yrittää väkisellä luoda työtä."

        Sitä en voi sanoa edustiko hän lausumassaan puoluetta,valtiovarainmimisteriä vai itseään.

        Ahon tekemisiä sen kummemmin puolustelematta en kuitenkaan usko hänen yksin kyenneen päättämään työllisyyden kehittämisestä.

        Todellinen työttömyysluku riippuu siitä miten sana"työtön" määritellään.

        Työttömyyden hoidon "hyvä malli" olisi luku sinällään.

        Vain Demari voi olla niin tyhmä että ottaisi nykyisestä hyvinvoinnista kunnian itselleen.


      • oivahärkönen
        D-D kirjoitti:

        "Esko Aho sanoi itsekin, että työttömyyden päästäminen hallitsemattomaan kasvuun oli iso virhe. Sen virheen Aho teki yksin teoin ja harkiten. "

        Iiro Viinasen kanta oli aiemmin
        "työtä ei kannata työttömille järjestää koska työpaikka tulee maksamaan vuositasolla valtiolle 100000 markkaa,joten on edullisempaa pitää heidät työttömänä kuin yrittää väkisellä luoda työtä."

        Sitä en voi sanoa edustiko hän lausumassaan puoluetta,valtiovarainmimisteriä vai itseään.

        Ahon tekemisiä sen kummemmin puolustelematta en kuitenkaan usko hänen yksin kyenneen päättämään työllisyyden kehittämisestä.

        Todellinen työttömyysluku riippuu siitä miten sana"työtön" määritellään.

        Työttömyyden hoidon "hyvä malli" olisi luku sinällään.

        Vain Demari voi olla niin tyhmä että ottaisi nykyisestä hyvinvoinnista kunnian itselleen.

        ... sitä mieltä, että Ahon hallituksen olisi pitänyt ottaa vielä enemmän valtionvelkaa työttömmyden torjumiseksi. Tämä resepti ei vain sovi nykyisille saitin viisaille.


      • D-D
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... sitä mieltä, että Ahon hallituksen olisi pitänyt ottaa vielä enemmän valtionvelkaa työttömmyden torjumiseksi. Tämä resepti ei vain sovi nykyisille saitin viisaille.

        Rahasta ei liiemmin ole tuon jälkeen ollut puutetta,pikemminkin keinoista ohjailla ja valvoa rahamarkkinoita,puhumattakaan hyötymisestä.

        Poliittinen päätöstenteko työllisyyden ja kotimaisen ostovoiman turvaamiseksi taisi unohtua EU lipomisen takia.

        Mutta tosissaan toivoton alku opetella vapaata markkinataloutta pers'aukisena.


    • laki....

      Lama oli yhtä syvä kuin oli niiden laivojen uppouma joilla rahdattiin "halpoja" lainadollareita Suomeen 1980-luvun jälkipuoliskolla.

      Valtiotalouden pakkasmittari osoitti sitä lukemaa jonka puhalsivat IMF:n miehet käydessään ilmoittamassa Aholle ja Viinaselle, että valtio sitten pelastaa pankit eli de facto ne dollarikauppiaiden sijoitukset.

      Ja tämä laki on Raimo Sailaksen puhtaaksikirjoittaman pantu kassakaappiin tuhanneksi vuodeksi tai ainakin siihen saakka että hämähäkit ovat sen varmasti syöneet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      152
      437
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe