Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vihreä tee ja kofeiini..

jännittäjä..

Vihreä teetä kehutaan rentouttavaksi juomaksi, mutta toisaalta se sisältää kofeiinia. Vihreä teetähän sanotaan myös piristeeksi. Itselläni kahvi aiheutti järkyttäviä jännitysoireita, joten vaihdoin vihreään teehen. Nyt parin viikon kokeilun jälkeen tuntuu, että myös vihreä tee aiheuttaa samoja oireita. Tosin juonkin teetä aika paljon. Aiheuttaako siis myös vihreä tee kofeiininsa ansioista ylimääräistä jännitystä?

18

14554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihreä tee

      on piriste, eikä meikäläinen voi sitä iltapäivän jälkeen juodakaan, ettei yöunet mene.

      Rauhoittavaksi väitetään myös kamomilla"teetä", joka siis on ihan yrttijuoma eikä sisällä oikeaa teetä lainkaan. Ei sillä minusta ole sen kummempaa rauhoittavaa vaikutusta kuin piparminttu"teellä" piristävää - mutta voi niitä juoda nestetasapainon ylläpitämiseksi, etenkin talvisaikaan hyviä lämmikkeitä.

      • ...

        Mä taas saan hyvin unta kun juon illalla vihreää teetä. o_O Eikä aiheuta mitään paniikkioireita, helpottaa vaan.. Eikä vihreässä teessä sitäpaitsi ole paljon kofeiinia, 5 kertaa vähemmän kuin kahvissa.


    • ........

      Joo on siinä kofeiinia - mullekin liikaa.
      Ärsykkeet puskee överisti.. ei yhtään kivaa.
      Eri vihreä tee lajikkeiden välillä on huomattavia eroja kofeiinin määrässä.Samoin sillä mihin aikaan satokautta tee on korjattu pensaista, ja mistä kohtaa pensasta- ja miten jälki-käsitelty.

      Netistä löytyy jostain taulukkoja tai ainakin tietoa lajikkeiden eroista.
      Tosin tämä ei auta jos ei oo kinnostunut hakemaan pikkukaupoista/tilamaan netistä teetä.
      Erikseen irtoteen tilaaminen on edullista suhteessa johonkin kaupan pussiteehen.
      Samaan hintaan saa luomua ja parasta laatua.
      Sitä halvinta laatua mitä perus vihreätee pussukat sisältää saisi järkyttävän kymmenen kilon paalin muutamalla kympillä :D
      Hyvää bisnestä epäiemättä toi pussiteen myynti :D
      Perus K-kauppojen paras vihree-tee taitaa olla se Clipperin irto kiinalainen luomutee.
      On keinoja kyllä juoda tätäkin teetä vähän kofeiinia saaden.
      Eli:

      Hieman alle 80 asteinen vesi ei tahdo oikein liuottaa kofeiinia,mutta kaiken muun teestä ihan mukavasti.
      joten jos on vedenkeitin jonka voi laitta lämmiittämään tiettyyn lämpötilaan niin sen voi tehdä.(tai ehkä joku vesi mittari) ;)

      tai:
      Jos on kaksi juomassa niin voi tehdä niin että ekan minuutin samasta siivilä satsista saa kofeiinia haluava ja toisen/kolmannen minuutin se joka ei kyseistä piristettä halua.
      Suurin osa kofeiinista näet liukenee ekan minuutin aikana. kai jotain 90% jos en väärin muista.
      Valkoisessa teessä on kai vähiten kofeiinia eri laaduista.

      Tee on hyvää - varsinkin jos se on kohtalaista laatua eikä kitkerää pussiteetä - oikein haudutettua - ja sisältää vain todella vähän kofeiinia. Silloin sen mukavat ominaisuudet kuten rauhoitava vaikutus tulevat esiin.

    • minä*

      Mulla vihreä tee aiheuttaa sen, etten saa yöllä nukuttua jos juon sitä illalla..jännityksestä ei tietoa.

    • eww

      Ei kannata sitä teetä litkiä, kun sitä rentouttavaa ainesta on siinä aikas vähän. Tulee vaan hervoton kusihätä lopulta :-).

      On olemassa valmisteita joissa on ainoastaan vihreän teen rentouttavaa ainesta kuten esim. Antistress. Ne on hieman kalliin puoleisia pidemmällä käyttöajalla mutta auttavat!

      • ihan totta ..

        hehe heh oot kyllä oikeessa :D
        kirjotin hirveen litanian miten vähentää kofeiinin määrää,mutta on toi kyllä totta toi kipee kusihätä.
        Theanine taitaa olla se aine joka rentouttaa...vähän pilven tapasesti... jopa mukavammin.

        joo täsä:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Theanine


    • teemestari

      Vihreässä teessä on vähemmän kofeiinia kuin mustassa teessä, jossa on vähemmän kofeiinia kuin kahvissa. Kaikissa on silti kofeiinia; riippuu toleranssista, kuinka piristävä vaikutus vihreällä teellä on.

      http://vihreatee.blogspot.com

      • teeaddikti

        Siis tosiasiassahan vihreä tee sisältää teiiniä, joka periaatteessa on kofeiiniin verrattavissa mutta sen piristävä vaikutus tuntuu vasta myöhemmin kun taas kofeiinin "piristävä" vaikutus on nopeampaa. Tee sisältää myös teaniiniä, jolla taas on rentouttava vaikutus.


      • Paniikkipalvelu
        teeaddikti kirjoitti:

        Siis tosiasiassahan vihreä tee sisältää teiiniä, joka periaatteessa on kofeiiniin verrattavissa mutta sen piristävä vaikutus tuntuu vasta myöhemmin kun taas kofeiinin "piristävä" vaikutus on nopeampaa. Tee sisältää myös teaniiniä, jolla taas on rentouttava vaikutus.

        musta tee sisältävät ihan samaa kofeiinia kuin kahvikin, 1,3,7-trimetyyliksantiinia, joka on piristävä puriinialkaloidi, samoin kuin kokaiini. Minulla L-teaniinin rauhoittava vaikutus ei riittänyt kumoamaan kofeiinin kiihdyttävää vaikutusta, vaan seurauksena oli aivan yhtä paha ahdistuneisuus kuin kahvistakin.


      • ps
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        musta tee sisältävät ihan samaa kofeiinia kuin kahvikin, 1,3,7-trimetyyliksantiinia, joka on piristävä puriinialkaloidi, samoin kuin kokaiini. Minulla L-teaniinin rauhoittava vaikutus ei riittänyt kumoamaan kofeiinin kiihdyttävää vaikutusta, vaan seurauksena oli aivan yhtä paha ahdistuneisuus kuin kahvistakin.

        hei,
        kiitos, helpottihan löytää tämä saitti. olen juossut, kuin orava paniikissa ja miettinyt, että EIHÄN se voi olla vihreän teen syytä, jota kofeiiniittomaksi ja terveelliseksi kutsutaan. itse en pysy nahoissani ja sätkyilen ihan paniikinomaisesti. ei mitään pientä, vaan hysteeristä menoa!
        teekuppi jäähylle ;)


    • zzuu

      muuta kuin kuppien tiskaamista. Se värjää kovasti kuppeja. Luulen sen värjäävän hampaatkin. Kahvi on hyvää. Sen sanotaan estävän altzheimerin tautia. Joskus otan myös kupillisen viiniä. Sherry on hyvää. Jos juon koko pullon, siitä tulee outo olo.

    • Dr.american

      aiheuttavat jännitystä,paniikkia,hikoilua,sydämensykkeen nousua,verenpaineen nousua,masennusta,unettomuutta,levottomuutta,keskittymiskyvyn häiriöitä ym.

      Tottakai vihreä tee aiheuttaa jännitystä,koska siinä on teiiniä,joka on kofeiinin kanssa vastaavanlaisella tavala vaikuttava kemiallinen aine.

      On olemassa sellaisia teelaatuja,joissa ei ole teiinia eli kofeiinin kaltaista ainetta.Lue tarkkaan kauppojen teehyllyiltä,sillä niitä kofeiinittomia teelaatuja on todella harvassa.Hyllyssä kyllä teepakkauksen kohdalla lukee teksti KOFEIINITON silloin,kun todellakin kyseessä on kofeiiniton ja teiinitön teepakkaus.Niitä pakkauksia on olemassa todellakin vähän,mutta kannattaa hakea,jotta sellaisen löytää.Käytätkö muuten masennuslääkkeitä tai muita psyykenlääkkeitä?

    • muuten

      Juokaa hopeateetä, eli kuumennatte mukillisen vettä vaikka mikrossa ja laitatte siihen maitoa, niin ei varmasti lisää niitä paljon puhuttuja oireita, tai pitää tehdä mahdollisimman laimeaa teetä.

      • Paniikkipalvelu

        kofeiinia, parempi käyttää kofeiinitonta teetä.


      • anteeksi vain paniikkipa
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        kofeiinia, parempi käyttää kofeiinitonta teetä.

        et taida kerkiä lukemaan edes viestien sisältöä ajatuksella kun tuputat jo kofeeinin haittavaikutuksista. henkilöhän ylhäällä sanoi että kuumentakaa VETTÄ ja lisätkää maitoa. onko vedessä ja maidossakin nykyään kofeiinia??


      • Paniikkipalvelu
        anteeksi vain paniikkipa kirjoitti:

        et taida kerkiä lukemaan edes viestien sisältöä ajatuksella kun tuputat jo kofeeinin haittavaikutuksista. henkilöhän ylhäällä sanoi että kuumentakaa VETTÄ ja lisätkää maitoa. onko vedessä ja maidossakin nykyään kofeiinia??

        ihmisille, jotka käyttävät maitoa teen ja kahvin kanssa, kuvitellen, että maito poistaa aineitten myrkyllisyyttä.


    • kahvikolli-75

      Itse olen vaihtamassa kahvin vihreään teehen juuri kofeiinin aiheuttaman surkean olon takia (levottomuus, ahdistus, paniikkikohtaus..) Paljon olen lueskellut vihreästä teestä ja kahvin haitoista ym. Jossain oli, että vihreässä teessä olisi eniten kofeiinia teelaaduista, ja myös haudutusaika vaikuttaa. Eli jos lilluttelee vihreää teetä kymmenisen minuuttia kuumassa vedessä, niin saatetaan päästä jopa 100mg kofeiinimäärän paikkeille, eli kahvin tasolle.. ? Ja jos monta isoa mukia päivässä vihreää teetä litkii, niin luulen, että sydän jyskyttää samanlailla kuin ennenkin. Itse huomaan korvaavani kahvin kofeiinin vihreän teen kofeiinilla, kun latkin vihreää teetä välillä 4-5 mukia päivässä, jotta saan kofeiini tyydytyksen. Mutta, silti teen kofeiini on parempaa kuin kahvin, sillä vaikutus alkaa hitaammin ja kestää pidempään (ei ole piikkimäinen, kuten kahvissa). Jatkossa pyrin juomaan vihreää teetä kerralla vähemmän ja päivässä kohtuullisesti, esim. Aamulla max. 2 kupillista ja päivällä 1-2 kupillista. Lisäksi niin, ettei illalla, esim. klo 17 jälkeen enää joisi teetä.
      Tähänkin on ratkaisu, siis illan teettömyyteen. Rooibos! Se ei tosin omasta mielestäni ole yhtä hyvää kuin varsinainen tee, mutta kofeiinittomuus tekee siitä hyvän, lämpimän juoman, jos jotain on pakko litkiä ja latkia, ja onhan sekin vissiin lähes yhtä terveellistä kuin vihreä tee.
      Katsotaan miten kahvinjuonnin lopettaminen onnistuu, mutta kamalia oireita siitä olen saanut, jo monia vuosia! Eikö olisi aika jo lopettaa? Kahvi saattaa olla hyvä terveysjuomakin, mutta ei sovi kaikille. Lisäksi ajattelin kokeilla kofeiinitonta elämää muutaman viikon, jotta kofeiinimäärä elimistössä vähenisi tai poistuisi. Ensin kuitenkin vieroitun kahvista vihreän teen ja rooiboksen avulla.

    • JuoHuoletta

      Kofeiini ei uutu teestä lainkaan yhtä helposti kuin kahvista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2238
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1934
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      77
      1658
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1321
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe