Minkä särkylääkkeen

valitsen?

Mulla on vähän aikaa sitten aloitettu verenpainelääkitys, ja joudun ottamaan kuukautiskipuihin särkylääkettä muutamana päivänä kuussa. Kumpi on verenpaineen kannalta vähemmän huono vaihtoehto, parasetamoli vai ibuprofeeni? Vai onko niillä eroa? Ilmeisesti kumpikin nostaa verenpainetta, ainakin pidempiaikaisessa käytössä.

6

3788

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuri asiaa tiedustellut

Ollessani tarkkailussa korkean verenpaineen takia toissa viikolla päiväpolilla kysäisin asiaa, koska minulla oli silloin menkat/flunssa/keuhkoputkentulehdus yms.
      Kävi ilmi, että ibuprofeeni nostaa verenpainetta eika reippaastikin, joten sain sitten parasetamolia kipuihini ja suosituksen jatkaa niiden käyttöä.

Yhdistelmä kuume/tulehdus/menkat/paha olo/kahden viikon unenpuute aiheutti paineet 190/118 ja pulssikin oli yli sadan. Nyt alkaa tilanne rauhoittua lääkityksen avulla.

• neuvosta

Vähän arvelinkin että se olisi noin, piti vain varmistaa ...

• saattaa kyllä

jonkin verran nostaa verenpainetta ainakin osalla potilaista. Se on kuitenkin selvästi parempi vaihtoehto kuin ibuprofeeni tai muut tulehduskipulääkkeet tässä suhteessa. Jos jotain särkylääkettä on käytettävä, niin parasetamoli on se turvallisin, jota suositellaan.

• kokeiltua

Eli olen siis tuo alkup. kirjoittaja, ja huomasin että mulla ainakin myös parasetamoli nostaa verenpainetta. Jouduin ottamaan sitä muutamana päivänä koviin menkkakipuihin, ja samoihin aikoihin alapaine nousi taas yli 90:n. En oikein usko että se johtuisi mistään muusta, koska muutoin olen elänyt samalla tavalla kuin muutenkin ja ottanut lääkkeen jne. Harmittaa tuollainen "takapakki", kun mulla ehti lääkityksen (ja mahdollisesti lenkkeilyn) ansiosta olla paineet melko pitkään luokkaa 115-120/75-80. =( No, ehkä ne tuosta taas laskee.

• Samoja kokemuksia

Itse asiassa minulla on menkkojen aikaan ainakin viikon verran kroppa ihan turvoksissa. Samalla ruumiin lämpötilani on noin asteen verran koholla PMS-oireiden ja menkkojen ajan.

Verenpaineen alapaine nousee silloin yli sadan kramppien (oksennan kramppien voimasta) takia.

Eli sinullakin syy saattaa olla ihan siinä "menkkatilassa" eikä suinkaan lääkkeissä.

Verenpainehan elää mukanasi. Ei se ole tasainen yhdenkään päivän aikana.

• mielessä ...
        Samoja kokemuksia kirjoitti:

Itse asiassa minulla on menkkojen aikaan ainakin viikon verran kroppa ihan turvoksissa. Samalla ruumiin lämpötilani on noin asteen verran koholla PMS-oireiden ja menkkojen ajan.

Verenpaineen alapaine nousee silloin yli sadan kramppien (oksennan kramppien voimasta) takia.

Eli sinullakin syy saattaa olla ihan siinä "menkkatilassa" eikä suinkaan lääkkeissä.

Verenpainehan elää mukanasi. Ei se ole tasainen yhdenkään päivän aikana.

Itsekin kärsin tosi pahoista kivuista menkkojen aikana, lähinnä kolmena ekana päivänä. En todellakaan pärjäisi ilman särkylääkettä. Siihen kun lisätään mitä moninaisimmat PMS-oireet, kuten turvotus ja tosi kiristynyt pinna, niin ei kai se ihme ole jos paineet nousee. No, täytynee vain odotella ja yrittää ottaa rennosti. Onneksi tämä "lysti" on jo melkein ohi, sitten saa taas olla kuukauden rauhassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3007
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      70
      2487
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      174
      2324
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      33
      2018
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      18
      1426
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1366
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      22
      1363
    8. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13
      1249
    9. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10