Minkä särkylääkkeen

valitsen?

Mulla on vähän aikaa sitten aloitettu verenpainelääkitys, ja joudun ottamaan kuukautiskipuihin särkylääkettä muutamana päivänä kuussa. Kumpi on verenpaineen kannalta vähemmän huono vaihtoehto, parasetamoli vai ibuprofeeni? Vai onko niillä eroa? Ilmeisesti kumpikin nostaa verenpainetta, ainakin pidempiaikaisessa käytössä.

6

3776

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuri asiaa tiedustellut

Ollessani tarkkailussa korkean verenpaineen takia toissa viikolla päiväpolilla kysäisin asiaa, koska minulla oli silloin menkat/flunssa/keuhkoputkentulehdus yms.
      Kävi ilmi, että ibuprofeeni nostaa verenpainetta eika reippaastikin, joten sain sitten parasetamolia kipuihini ja suosituksen jatkaa niiden käyttöä.

Yhdistelmä kuume/tulehdus/menkat/paha olo/kahden viikon unenpuute aiheutti paineet 190/118 ja pulssikin oli yli sadan. Nyt alkaa tilanne rauhoittua lääkityksen avulla.

• neuvosta

Vähän arvelinkin että se olisi noin, piti vain varmistaa ...

• saattaa kyllä

jonkin verran nostaa verenpainetta ainakin osalla potilaista. Se on kuitenkin selvästi parempi vaihtoehto kuin ibuprofeeni tai muut tulehduskipulääkkeet tässä suhteessa. Jos jotain särkylääkettä on käytettävä, niin parasetamoli on se turvallisin, jota suositellaan.

• kokeiltua

Eli olen siis tuo alkup. kirjoittaja, ja huomasin että mulla ainakin myös parasetamoli nostaa verenpainetta. Jouduin ottamaan sitä muutamana päivänä koviin menkkakipuihin, ja samoihin aikoihin alapaine nousi taas yli 90:n. En oikein usko että se johtuisi mistään muusta, koska muutoin olen elänyt samalla tavalla kuin muutenkin ja ottanut lääkkeen jne. Harmittaa tuollainen "takapakki", kun mulla ehti lääkityksen (ja mahdollisesti lenkkeilyn) ansiosta olla paineet melko pitkään luokkaa 115-120/75-80. =( No, ehkä ne tuosta taas laskee.

• Samoja kokemuksia

Itse asiassa minulla on menkkojen aikaan ainakin viikon verran kroppa ihan turvoksissa. Samalla ruumiin lämpötilani on noin asteen verran koholla PMS-oireiden ja menkkojen ajan.

Verenpaineen alapaine nousee silloin yli sadan kramppien (oksennan kramppien voimasta) takia.

Eli sinullakin syy saattaa olla ihan siinä "menkkatilassa" eikä suinkaan lääkkeissä.

Verenpainehan elää mukanasi. Ei se ole tasainen yhdenkään päivän aikana.

• mielessä ...
        Samoja kokemuksia kirjoitti:

Itse asiassa minulla on menkkojen aikaan ainakin viikon verran kroppa ihan turvoksissa. Samalla ruumiin lämpötilani on noin asteen verran koholla PMS-oireiden ja menkkojen ajan.

Verenpaineen alapaine nousee silloin yli sadan kramppien (oksennan kramppien voimasta) takia.

Eli sinullakin syy saattaa olla ihan siinä "menkkatilassa" eikä suinkaan lääkkeissä.

Verenpainehan elää mukanasi. Ei se ole tasainen yhdenkään päivän aikana.

Itsekin kärsin tosi pahoista kivuista menkkojen aikana, lähinnä kolmena ekana päivänä. En todellakaan pärjäisi ilman särkylääkettä. Siihen kun lisätään mitä moninaisimmat PMS-oireet, kuten turvotus ja tosi kiristynyt pinna, niin ei kai se ihme ole jos paineet nousee. No, täytynee vain odotella ja yrittää ottaa rennosti. Onneksi tämä "lysti" on jo melkein ohi, sitten saa taas olla kuukauden rauhassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      317
      8153
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      99
      6389
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3683
    4. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      72
      2569
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2470
    6. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2313
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2186
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      103
      2026
    9. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196