Minkä särkylääkkeen

valitsen?

Mulla on vähän aikaa sitten aloitettu verenpainelääkitys, ja joudun ottamaan kuukautiskipuihin särkylääkettä muutamana päivänä kuussa. Kumpi on verenpaineen kannalta vähemmän huono vaihtoehto, parasetamoli vai ibuprofeeni? Vai onko niillä eroa? Ilmeisesti kumpikin nostaa verenpainetta, ainakin pidempiaikaisessa käytössä.

6

3808

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuri asiaa tiedustellut

Ollessani tarkkailussa korkean verenpaineen takia toissa viikolla päiväpolilla kysäisin asiaa, koska minulla oli silloin menkat/flunssa/keuhkoputkentulehdus yms.
      Kävi ilmi, että ibuprofeeni nostaa verenpainetta eika reippaastikin, joten sain sitten parasetamolia kipuihini ja suosituksen jatkaa niiden käyttöä.

Yhdistelmä kuume/tulehdus/menkat/paha olo/kahden viikon unenpuute aiheutti paineet 190/118 ja pulssikin oli yli sadan. Nyt alkaa tilanne rauhoittua lääkityksen avulla.

• neuvosta

Vähän arvelinkin että se olisi noin, piti vain varmistaa ...

• saattaa kyllä

jonkin verran nostaa verenpainetta ainakin osalla potilaista. Se on kuitenkin selvästi parempi vaihtoehto kuin ibuprofeeni tai muut tulehduskipulääkkeet tässä suhteessa. Jos jotain särkylääkettä on käytettävä, niin parasetamoli on se turvallisin, jota suositellaan.

• kokeiltua

Eli olen siis tuo alkup. kirjoittaja, ja huomasin että mulla ainakin myös parasetamoli nostaa verenpainetta. Jouduin ottamaan sitä muutamana päivänä koviin menkkakipuihin, ja samoihin aikoihin alapaine nousi taas yli 90:n. En oikein usko että se johtuisi mistään muusta, koska muutoin olen elänyt samalla tavalla kuin muutenkin ja ottanut lääkkeen jne. Harmittaa tuollainen "takapakki", kun mulla ehti lääkityksen (ja mahdollisesti lenkkeilyn) ansiosta olla paineet melko pitkään luokkaa 115-120/75-80. =( No, ehkä ne tuosta taas laskee.

• Samoja kokemuksia

Itse asiassa minulla on menkkojen aikaan ainakin viikon verran kroppa ihan turvoksissa. Samalla ruumiin lämpötilani on noin asteen verran koholla PMS-oireiden ja menkkojen ajan.

Verenpaineen alapaine nousee silloin yli sadan kramppien (oksennan kramppien voimasta) takia.

Eli sinullakin syy saattaa olla ihan siinä "menkkatilassa" eikä suinkaan lääkkeissä.

Verenpainehan elää mukanasi. Ei se ole tasainen yhdenkään päivän aikana.

• mielessä ...
        Samoja kokemuksia kirjoitti:

Itse asiassa minulla on menkkojen aikaan ainakin viikon verran kroppa ihan turvoksissa. Samalla ruumiin lämpötilani on noin asteen verran koholla PMS-oireiden ja menkkojen ajan.

Verenpaineen alapaine nousee silloin yli sadan kramppien (oksennan kramppien voimasta) takia.

Eli sinullakin syy saattaa olla ihan siinä "menkkatilassa" eikä suinkaan lääkkeissä.

Verenpainehan elää mukanasi. Ei se ole tasainen yhdenkään päivän aikana.

Itsekin kärsin tosi pahoista kivuista menkkojen aikana, lähinnä kolmena ekana päivänä. En todellakaan pärjäisi ilman särkylääkettä. Siihen kun lisätään mitä moninaisimmat PMS-oireet, kuten turvotus ja tosi kiristynyt pinna, niin ei kai se ihme ole jos paineet nousee. No, täytynee vain odotella ja yrittää ottaa rennosti. Onneksi tämä "lysti" on jo melkein ohi, sitten saa taas olla kuukauden rauhassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      74
      6294
    2. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      41
      5358
    3. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      59
      4243
    4. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      73
      4102
    5. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      65
      3860
    6. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      69
      1147
    7. Anteeksi kaikesta...

Olin tosi hölmö...
      Ikävä
      48
      923
    8. Onko kaivattusi muuttunut sinä aikana

Kun olet hänet tuntenut? Jos, mihin suuntaan? Mistä epäilet muuttumisen johtuneen?
      Ikävä
      29
      797
    9. Toivotko, että

Toivotko, että hän yrittäisi jutella sinulle? Vai toivotko, että itse voisit mennä juttelemaan?
      Ikävä
      62
      791
    10. Tylsille treffeille

Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      233
      777
    Aihe