Nudistiranta Turun Ruissaloon

Aurinkoinen

Nakuranta pitäisi saada takaisin Turun Ruissaloon.
Olihan se siellä koko 90-luvun eli noin 10 vuotta mutta sitten se jostain kummasta syystä lopetettiin. Keskeytys piti olla vain yhden vuoden mittainen ja seuraavana kesänä piti rannalle sitten löytyäkin paikka mutta eipähän vaan löytynyt. Mikä meni vikaan?
Helsingissä on ja Porissa on nakuranta mutta ei Turussa.

9

4341

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ripa

Kävin aikoinaan hyvin paljon keskustelua Turun Kaupungin Hallituksen kanssa ko. asiasta. Ruissalon vanha ranta on alueella jota ei yksin Turku hallitse vaan se on vuokrannut sen itsenäiselle leirintää harjoittavalle yritykselle.

Tein mm. valituksen Kaupungin hallitukseen silloin ja olin myös suorassa Radiohaastattelussa itse paikalla jossa oli koko Turun tähän asiaan vaikuttavat henkilöt paikalla. Myös SNC ry sihteeri oli samassa haastattelusa mukana.
      Myös kävin lisäneuvottelua asiasta, koitettiin hakea muuta paikkaa missä olisi hyvä paikka tämän alueen ulkopuolella.

Turku nyt ei vaan sitten halua sijoittaa tähän, koska pohja on erittäin pieni ja rannan todellisia käyttäjiä ei kovin paljoa ole. Epävirallisesti ranta on toiminut hyvin sen alkuperäisellä paikalla ja esim. leirintäalueen henkilökuntaakin on osallistunut sen käyttöön.

Jos otetaan pieni asiatieto. Esim. SNC ry toimii Turussa. Varsinaisesti Turusta siihen ei kuulu kovin montaa, siihen liittyvästä toimialueesta kylläkin. Siis itse Turun Kaupungin käyttäjät rantaan nähden on hyvin pienet. Noin kymmenen ehkä viisitoista on epävirallisen rannan käyttäjiä, näistä ei kukaan edes kuulu SNC ry piiriin. Tunne itse henkilökohtaisesti näistä muutamia.

Terv. Ripa
      [email protected]
      Minulle voi myös soittaa.
      Puhelin numero: 041 5808126
      Tietoa PKN, löytyy http://members.surfeu.fi/pks_naturistit/ se toimii Pääkaupunkiseudulla ja keskittyy lähinnä maailman vanhimpaan alastomuuskulttuuriin, Nudest Nudist.

• jomppa

Ruissalon Kolkannokan nakurannan ongelmaksi muodostui se, ettei se vastannut tarkoitustaan. Rannalla eivät suinkaan viettäneet aikaansa kaikki yleisestä ja yhtäläisestä alastiolemisen oikeudesta nauttijat (mikä kaiketi on nakurantojen yleinen tarkoitus), vaan sinne pesiytyi pienehkö, muuten aikaansa mm.kaupungin homoravintoloissa aikaansa viettävä miesjoukko. Ongelma oli siis sama, joka on ikävällä tavalla leimannut myös Yrjönkadun uimahallia. Tosin Turussa ongelma oli isompi, sillä nakuilukulttuuri ei ottanut tuulta rannan saavuttaman maineen takia.
        Tosin tietääkseni nykyäänkin Kolkannokassa, kuin myös läheisessä Kuuvassa, voi aurinkoa aivan mainiosti ottaa ja uida luonnollisessa asussa kenenkään häiritsemättä, rannat kun eivät ole valvottuja. Tätä mahdollisuutta kannattaisi hyödyntää muuallakin...

• jesu
        jomppa kirjoitti:

Ruissalon Kolkannokan nakurannan ongelmaksi muodostui se, ettei se vastannut tarkoitustaan. Rannalla eivät suinkaan viettäneet aikaansa kaikki yleisestä ja yhtäläisestä alastiolemisen oikeudesta nauttijat (mikä kaiketi on nakurantojen yleinen tarkoitus), vaan sinne pesiytyi pienehkö, muuten aikaansa mm.kaupungin homoravintoloissa aikaansa viettävä miesjoukko. Ongelma oli siis sama, joka on ikävällä tavalla leimannut myös Yrjönkadun uimahallia. Tosin Turussa ongelma oli isompi, sillä nakuilukulttuuri ei ottanut tuulta rannan saavuttaman maineen takia.
        Tosin tietääkseni nykyäänkin Kolkannokassa, kuin myös läheisessä Kuuvassa, voi aurinkoa aivan mainiosti ottaa ja uida luonnollisessa asussa kenenkään häiritsemättä, rannat kun eivät ole valvottuja. Tätä mahdollisuutta kannattaisi hyödyntää muuallakin...

Ruissalon ongelma oli se että sinne pesiytyi kahta porukkaa, homoja/pultsareita minkä takia koko paikassa oli vastenmielistä käydä.

• pölö

Kertokaa missä helsingissä on nakuranta?

• Tietäväinen

Helsingissä on nakuranta Pihlajasaaressa ja Seurasaaressa.

• Alasti paras

Kannatetaan, mutta ei ole mitään takuita, että nudistiranta sinne takaisin tulee. Kun tiukkapipot kerran ovat päässeet moisesta synnin pesästä eroon, niin tuskin sitä hevillä takaisin otetaan. Koko Suomessa tämä nudistiranta-asia on retuperällä. Tampereella kuulemma juuri kaadettiin ehdotus nudistirannasta. Hyvä on, että löytyy aktiivisia ihmisiä, jotka tekevät aloitteita, mutta asiat useimmiten kaatuvat valtuustoissa, jos edes pääsevät sinne asti. Kaksi Suomalaista naturistijärjestöä ei edes yritä saada Suomeen lisää rantoja.
      Ei kannata jäädä odottamaan näitä virallisia rantoja. Näin olen päättänyt ja toimin sen mukaan. Etsin sopivan hiljaisen rannan ja menen sielläkin rauhallisempaan päähän ja otan vaatteet pois. Toistaiseksi ongelmia ei ole tullut. Mitä voisikaan tulla? Pahimmillaan rantavalvoja, jos sellainen on, tulee ja pyytää laittamaan uikkarit jalkaan. Joku voi ehkä kutsua virkavallan joka pyytää laittamaan uikkarit. Jos en suostu, saan pienet sakot. Mutta jos käyttäydyt siivosti normaalin ihmisen tavoin, tuskin kukaan niin hölmö on, että poliisit paikalle kutsuisi. Suurin ongelma vain on löytää sopivia rantoja, joissa olla alasti.
      Tanskassa kaikilla paitsi kahdella rannalla voi olla laillisesti alasti. On meillä Suomessa vielä pitkä matka tähän.

• Ripa

En nyt havainnut mitään isompaa poikkeavaa, ei sen enempää kun muissakaan paikoissa. Ruissalon Kolkannokan nakuranta oli paikkana erittäin huono, tuulinen ja myös harrastekalastajat käyttää samaa aluetta.
        Kävin ko. paikassa muutaman kerran ja vietin jopa yhden viikonlopun siellä.
        Vanha paikka missä se alkujaan oli, toimii edelleenkin epävirallisena paikkana.
        Nyt kun tulin Ruotsista pois viimeksi, havaitsin vaan että rannat on öljystä mustana ja jääkin oli ihan mustaa koko ranta osuudella, taitaa olla aika moska kun jäät sulaa.

Olen aina ollut sitä vastaan, että rasistisesti kirjoitetaan jostain alakulttuurista, nekin voi olla Naturistia. En kuitenkaan hyväksy mitään Naturismiin kuulumatonta, siis esim. seksi yleisillä paikoilla ja Naturisti kohteissa on kiellettyä, niin se on muissakin paikoissa, esim. "tekstiilien" rannat.
        Kaikki kirjoittelu vaikuttaa myös siihen, kukaan ei uskalla mennä ko. kohteisiin, koska pelkää että se on hurjaa menoa. Asioihin pitää vaikuttaa paikan päällä, osallistuminen ja oikean tyylin esitys itse paikassa, on paras lääke yli menevään toimintaan.

Epävirallisia paikkoja on koko Suomen osalla, uskon että joka kaupungista löytyy epävirallinen ranta, niin se löytyy Turusta kun myös Oulusta. Mökit ja muut metsäjärvet on myös hyviä paikkoja.
        Itse suuremman osan kesäsällä uin alasti, ja noin 20% vain niissä paikoissa, missä se on virallisesti sallittua, siis varsinainen Naturistiranta. Kukaan ei ole vielä sanonut, hei täällä ei saa uida alasti, vaan mukaan on joskus mahtunut muitakin, jotka ei kylläkään ole edes Naturistia, vaan muuten tykkää alastonuinnista.

Kaiken neuvottelun silloin minkä kävin Turun päättäjien kanssa, kohdistui loppuaikana siihen, ranta pitää saada muualle alueelle, kun missä se oli ennen, koska sehän on vuokrattua aluetta. Eihän voi edellyttää että vuokralainen ylläpitää Kaupungin Naturistirantaa.
        Paikka ei vaan voitu osoittaa ja vedottiin siihen, kun käyttäjä määrä on niin pieni, ei kannata investoida sen asian etteen.
        Tein kaksi aloitetta Turun Kaupungin Hallitukseen.

Mitä sitten tulee Helsingin Yrjönkadun uimahalliin, olen sen vakinainen käyttäjä, jos olen Helsingissä, on aikaa, ehdoton paikka ajan viettämiseen ja rentoutumiseen on juuri Yrjönkadun uimahalli. Menen sinne parvelle, siellä palvelu pelaa, saa kahvia, voi jutella ihmisten kanssa ja levätä ja uida, sekä saunoa.
        Tämä paikka on myös erittäin paljon mollattu paikka juuri sen suhteen, että siellä on epäsoveliasta käytöstä. Mutta olen kai sokea, en voi sanoa että sitä olisi sen kummemmin kun muuallakaan.
        Jos kaksi miestä menee saunaan Yrjönkadun uimahalliin, ei se niistä sen enempää poikkeavaa tee, jos ne menee yhdessä kaljalle, sehän on sama asia. Ei se että kaksi miestä, syö, juo ja saunoo ole mikään edellytys sanoa, noissa on jotain poikkeavaa.
        Samoin tekee naiset, eikä niistä voi sanoa, ne on sitä tai tätä.

Helsingin Yrjönkadun uimahallilla on vahva käyttäjäkunta, niin miesten kun naistenkin suusta on satoja kertoja kuultu, paikka on rauhan tyyssija ja suojeltuna kohteena, säilyttämisen arvoinen systeemi.

Myäs Spenser Tunikki otti siellä valokuvat ja oli kehunut paikan ainutkertaisuutta, hienona historiallisena paikkana.

Mitä tulee esim. Tanskaan, ei sitä tyyliä voi verrata edes tänne, se on niin kaukana Suomen oloista oleva tyyli, vastaavaa ei löydy edes Ruotsista, vaikka siellä on alaston uimahalleja kymmeniä. Esimerkiksi keskellä Kööpenhaminaa oleva ranta, Kaupungin uimaranta, on sekä alastomien että "tekstiilien" ranta. Missä Suomessa tai esim. Ruotsissa on ?vastaava tyyli?, ei vaan ole.

Suomi on niin takapajuinen tässä asiassa, että voi puhua että Suomen Naturismi elää vielä kivikautta, jos sitä vertaa esim. naapurimaihin. Jos vertaa Saksaan, silloin ei voi puhua vielä edes kivikaudesta.

Terv. Ripa
        [email protected]
        Tietoa PKN, löytyy http://members.surfeu.fi/pks_naturistit/se toimii Pääkaupunkiseudulla ja keskittyy lähinnä maailman vanhimpaan alastomuuskulttuuriin, Nudest Nudist.

• Alasti paras
        Ripa kirjoitti:

En nyt havainnut mitään isompaa poikkeavaa, ei sen enempää kun muissakaan paikoissa. Ruissalon Kolkannokan nakuranta oli paikkana erittäin huono, tuulinen ja myös harrastekalastajat käyttää samaa aluetta.
        Kävin ko. paikassa muutaman kerran ja vietin jopa yhden viikonlopun siellä.
        Vanha paikka missä se alkujaan oli, toimii edelleenkin epävirallisena paikkana.
        Nyt kun tulin Ruotsista pois viimeksi, havaitsin vaan että rannat on öljystä mustana ja jääkin oli ihan mustaa koko ranta osuudella, taitaa olla aika moska kun jäät sulaa.

Olen aina ollut sitä vastaan, että rasistisesti kirjoitetaan jostain alakulttuurista, nekin voi olla Naturistia. En kuitenkaan hyväksy mitään Naturismiin kuulumatonta, siis esim. seksi yleisillä paikoilla ja Naturisti kohteissa on kiellettyä, niin se on muissakin paikoissa, esim. "tekstiilien" rannat.
        Kaikki kirjoittelu vaikuttaa myös siihen, kukaan ei uskalla mennä ko. kohteisiin, koska pelkää että se on hurjaa menoa. Asioihin pitää vaikuttaa paikan päällä, osallistuminen ja oikean tyylin esitys itse paikassa, on paras lääke yli menevään toimintaan.

Epävirallisia paikkoja on koko Suomen osalla, uskon että joka kaupungista löytyy epävirallinen ranta, niin se löytyy Turusta kun myös Oulusta. Mökit ja muut metsäjärvet on myös hyviä paikkoja.
        Itse suuremman osan kesäsällä uin alasti, ja noin 20% vain niissä paikoissa, missä se on virallisesti sallittua, siis varsinainen Naturistiranta. Kukaan ei ole vielä sanonut, hei täällä ei saa uida alasti, vaan mukaan on joskus mahtunut muitakin, jotka ei kylläkään ole edes Naturistia, vaan muuten tykkää alastonuinnista.

Kaiken neuvottelun silloin minkä kävin Turun päättäjien kanssa, kohdistui loppuaikana siihen, ranta pitää saada muualle alueelle, kun missä se oli ennen, koska sehän on vuokrattua aluetta. Eihän voi edellyttää että vuokralainen ylläpitää Kaupungin Naturistirantaa.
        Paikka ei vaan voitu osoittaa ja vedottiin siihen, kun käyttäjä määrä on niin pieni, ei kannata investoida sen asian etteen.
        Tein kaksi aloitetta Turun Kaupungin Hallitukseen.

Mitä sitten tulee Helsingin Yrjönkadun uimahalliin, olen sen vakinainen käyttäjä, jos olen Helsingissä, on aikaa, ehdoton paikka ajan viettämiseen ja rentoutumiseen on juuri Yrjönkadun uimahalli. Menen sinne parvelle, siellä palvelu pelaa, saa kahvia, voi jutella ihmisten kanssa ja levätä ja uida, sekä saunoa.
        Tämä paikka on myös erittäin paljon mollattu paikka juuri sen suhteen, että siellä on epäsoveliasta käytöstä. Mutta olen kai sokea, en voi sanoa että sitä olisi sen kummemmin kun muuallakaan.
        Jos kaksi miestä menee saunaan Yrjönkadun uimahalliin, ei se niistä sen enempää poikkeavaa tee, jos ne menee yhdessä kaljalle, sehän on sama asia. Ei se että kaksi miestä, syö, juo ja saunoo ole mikään edellytys sanoa, noissa on jotain poikkeavaa.
        Samoin tekee naiset, eikä niistä voi sanoa, ne on sitä tai tätä.

Helsingin Yrjönkadun uimahallilla on vahva käyttäjäkunta, niin miesten kun naistenkin suusta on satoja kertoja kuultu, paikka on rauhan tyyssija ja suojeltuna kohteena, säilyttämisen arvoinen systeemi.

Myäs Spenser Tunikki otti siellä valokuvat ja oli kehunut paikan ainutkertaisuutta, hienona historiallisena paikkana.

Mitä tulee esim. Tanskaan, ei sitä tyyliä voi verrata edes tänne, se on niin kaukana Suomen oloista oleva tyyli, vastaavaa ei löydy edes Ruotsista, vaikka siellä on alaston uimahalleja kymmeniä. Esimerkiksi keskellä Kööpenhaminaa oleva ranta, Kaupungin uimaranta, on sekä alastomien että "tekstiilien" ranta. Missä Suomessa tai esim. Ruotsissa on ?vastaava tyyli?, ei vaan ole.

Suomi on niin takapajuinen tässä asiassa, että voi puhua että Suomen Naturismi elää vielä kivikautta, jos sitä vertaa esim. naapurimaihin. Jos vertaa Saksaan, silloin ei voi puhua vielä edes kivikaudesta.

Terv. Ripa
        [email protected]
        Tietoa PKN, löytyy http://members.surfeu.fi/pks_naturistit/se toimii Pääkaupunkiseudulla ja keskittyy lähinnä maailman vanhimpaan alastomuuskulttuuriin, Nudest Nudist.

Täyttä asiaa toriset. Tuosta käyttäjämääristä. On totta, että Suomessa naturistirannoilla ei kovin paljon porukkaa käy. Poikkeuksena ehkä Helsingin Pihlajasaari viikonloppuisin. Mutta kuitenkin, veronmaksajia ne on nudistitkin. Investointina nudistiranta ei voi olla kovin kallis. Eihän sinne tarvita kuin jonkinlainen WC ja pelastusrengas. Isoksi investoinnin tekee ylläpitokulut. Niitäkin voisi pienentää, jos nudistirantaa ei aina sijoitettaisi kauimmaiseen kolkkaan mahdollisimman huonojen kulkuyhteyksien päähän.
        Tulin kaksi viikkoa sitten lomalta Fuerteventuralta. Siellä alastomat ja tekstiilit ovat sulassa sovussa ja näin on lähes joka rannalla. Oli tosi hienoa, kun ei tarvinnut kävellä kilometritolkulla voidakseen ottaa alasti aurinkoa vaan mikä tahansa paikka rannalla kävi. Harrastin myös pitkiä kävelyjä rantahietikossa ja tietenkin ilman rihman kiertämää. Mikä upea tunne! Oikessa olet, tähän on meillä vielä tosi pitkä matka.

• Ripa
        Alasti paras kirjoitti:

Täyttä asiaa toriset. Tuosta käyttäjämääristä. On totta, että Suomessa naturistirannoilla ei kovin paljon porukkaa käy. Poikkeuksena ehkä Helsingin Pihlajasaari viikonloppuisin. Mutta kuitenkin, veronmaksajia ne on nudistitkin. Investointina nudistiranta ei voi olla kovin kallis. Eihän sinne tarvita kuin jonkinlainen WC ja pelastusrengas. Isoksi investoinnin tekee ylläpitokulut. Niitäkin voisi pienentää, jos nudistirantaa ei aina sijoitettaisi kauimmaiseen kolkkaan mahdollisimman huonojen kulkuyhteyksien päähän.
        Tulin kaksi viikkoa sitten lomalta Fuerteventuralta. Siellä alastomat ja tekstiilit ovat sulassa sovussa ja näin on lähes joka rannalla. Oli tosi hienoa, kun ei tarvinnut kävellä kilometritolkulla voidakseen ottaa alasti aurinkoa vaan mikä tahansa paikka rannalla kävi. Harrastin myös pitkiä kävelyjä rantahietikossa ja tietenkin ilman rihman kiertämää. Mikä upea tunne! Oikessa olet, tähän on meillä vielä tosi pitkä matka.

Terve nimimerkki Alasti paras!

Kyllä myös Porin Yyteri on kovassa käytössä, ainakin kesän kuumimpana aikana. Harmi homma siinä on se, että ranta ei jatku vesirajaan asti. Mutta ei näytä paljon haittaavan käyttäjiä.

Naturistipäiväkin pidettiin Naturistirannan ja veden välisellä osuudella. Viimekesältä on myös kuva kotisivullamme.
        Helsingin Pihlajasaari on karu kallioinen saaren osa. Olin viime kesänä Pihlajasaaressa viisi kertaa. Jos on oikein aurinkoinen lämmin päivä, saattaa olla kävijöitä noin 150-200. Jos se suhteutetaan Helsingin alueen asukasmäärään, ei käyttäjiä ole prosentteina, oikeastaan paljon mitään.
        Suomesta ei tarvitse mennä kun Ruotsiin, voi havaita että rantoja on, leirintäalueita on, talven kylmälle aikaa löytyy alaston uimahalleja kymmenittäin, siis Suomi on takamaa, missä ei viljellä mitään.
        Mikä meissä Suomalaisissa on mahtaa olla vikana, vaikka olemme saunoja kansaa??

Samanlainen systeemi mitä kirjoitat olevan Espanjan Fuerteventuralla, löytyy jo esimerkiksi Tanskasta. Yleensä Tanskassa ilmoitetaan jo uimarannalla, missä on uimahousupakko. Tanska on paikka missä alastomat ja tekstiilit on välittämättä toisistaan, aivan kun Saksassakin.

Itse olen vuosien varrella omaksunut tavan, niin paljon alasti kun mahdollista, koko kesä, se on elämäntapanakin hieno, sen upean tunteen voi havaita joka päivä.

Nyt kun Spencer Tunick on käynyt näyttämässä meille mallia, miten alastomuus Suomessakin on mahdollista, saadaan valokuvaan lähes 2000 alastonta keskellä kaupunkia, tästä on todella hienoa jatkaa.
        Siis toivoa ei ole menetetty, vaan siitä on selvää osoitusta olemassa, esim. PKN joka jatkaa Helsinki toimintaa, sen jäsenmäärä kasvaa jatkuvasti. Siis ei voi muuta sanoa, kun tarvittiin mies USA:sta näyttään Suomalaisille mallia, miten alastomuus toimii, Spencer Tunickin malli ei ole mennyt unholaan, vaan se toimii. Tarvitsimme vain USA:sta pienene piristysruiskeen ja Suomalaiset huomasi että vaatteiden allalakin Suomalaisilla on vain aito alaston vartalo.
        Itse osallistuin ja voin sanoa että tapahtuma oli niin hieno, sitä ei voi verrata mihinkään Suomessa tapahtuneeseen alastontapahtumaan, vastaavaa ei ole ollut.

Alastomuus on kuitenkin Suomessakin aina esillä, kadulla, museoissa, ja yleensä taiteessa, alastomia patsaita löytyy joka paikasta.
        Siis siinä se kumma asia onkin, miksi taiteessa voi kaikki ikäluokat olla alasti, vaikka kirkon lehterin kaiteessa, kun muuten se ei toimi?
        –Syy on se, Suomessa alastomuus on kärsinyt inflaation, uutta nousukautta odotetaan kovasti, jo se vaikka normalisoituisi joskus.

Terv. Ripa
        [email protected]
        Tietoa PKN, löytyy http://members.surfeu.fi/pks_naturistit/setoimii Pääkaupunkiseudulla ja keskittyy lähinnä maailman vanhimpaan alastomuuskulttuuriin, Nudest Nudist.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      108
      2258
    2. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      66
      1405
    3. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      232
      1188
    4. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      97
      1135
    5. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      11
      1088
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      67
      1045
    7. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      91
      952
    8. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      949
    9. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      938
    10. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      43
      898
    Aihe