sain suko-testerin käsiini ja aloin kokeilla vanhan talon pistorasioita. Testerissä on kolme valoa, mitä niissä yleensä pitäisi näkyä eri tilanteissa kun homma on ok tai ei ok? Vanhassa talossa on paljon rasioita ja vaikuttaa olevan varustettuja
1) vain vaihe- ja nollajohtimella
2) kuin edellinen, mutta nollattu rasiassa
3) uutta vedetty ja jopa maadoitettu (maadoitus tehty taloon joskus myöhemmin)
Miten suko-testerin pitäisi näyttää...
14
10387
Vastaukset
- valo jokaista
kertomaasi asiaa varten, olisit pyytänyt ohjeet mukaan mikä valo on millekin asialle.
- kysyn
... kun ei sitten tullut ohjetta mukana :) Viikonloppuna ehtisin käydä kaikki rasiat läpi, mutta henkilö keneltä testerin sain on vasta ensi viikolla tavattavissa.
- ja merkkaa
kysyn kirjoitti:
... kun ei sitten tullut ohjetta mukana :) Viikonloppuna ehtisin käydä kaikki rasiat läpi, mutta henkilö keneltä testerin sain on vasta ensi viikolla tavattavissa.
tulokset ylös talosi pohjapiirrokseen ja anna tulkinta oikean sähkärin huoleksi ensiviikolla.
- tietää..
..että shuko-testeri näyttää oikein vain shuko-rasioissa, eli niissä missä on maadoitusliuskat.
Tavallisessa pistorasioissa ei ole maadoitusta.
Jos noin epävarmalla pohjalla olet, niin kutsu ihmessä sähkömies kylään.- selvään asiaan :)
Niin en nyt ihan käsi ole sähkötöissä, joskus vuosia sitten kesähessuna tehnyt monenlaisia kytkentöjä, olen sähköturvallisuusmääräys-kurssinkin suorittanut yli 15 vuotta sitten. Suko-testeriä en vaan ole aikaisemmin käyttänyt, onkos se sitten kumma jos ei tiedä mitä valot merkkaavat?
No voinhan tässä huvikseni askarrella vähän jatkojohdon pätkän kanssa, kytkeä maan, poistaa maan ja nollata ja testata eri vaihtoehtoja ja tulkita sen perusteella mitä kytketyt rasiat kertovat. Lähinnä pohdin nollatun rasian ja maadoitetun rasian eroja, pitäisikö olla. Pikakokeilulla kummassakin tapauksessa palaa kaksi valoa kolmesta.
Googlella en vastausta löytänyt, eihän nyt keskustelupalstalta kysytä ellei muita keinoja ole jo käytetty :) - eroa...
selvään asiaan :) kirjoitti:
Niin en nyt ihan käsi ole sähkötöissä, joskus vuosia sitten kesähessuna tehnyt monenlaisia kytkentöjä, olen sähköturvallisuusmääräys-kurssinkin suorittanut yli 15 vuotta sitten. Suko-testeriä en vaan ole aikaisemmin käyttänyt, onkos se sitten kumma jos ei tiedä mitä valot merkkaavat?
No voinhan tässä huvikseni askarrella vähän jatkojohdon pätkän kanssa, kytkeä maan, poistaa maan ja nollata ja testata eri vaihtoehtoja ja tulkita sen perusteella mitä kytketyt rasiat kertovat. Lähinnä pohdin nollatun rasian ja maadoitetun rasian eroja, pitäisikö olla. Pikakokeilulla kummassakin tapauksessa palaa kaksi valoa kolmesta.
Googlella en vastausta löytänyt, eihän nyt keskustelupalstalta kysytä ellei muita keinoja ole jo käytetty :).. sillä testerillä, onko shuko nollattu vai maadoitettu oikein ryhmätaulusta asti. näet ainoastaan sen onko maadoitus kunnos vai ei.
Mikäli rasia on oikeaoppisesti kytketty on vaihe oikealla puolella ja nolla vasemmalla ja maadoitus tai nollaus liuskoissa.
Mitä merkkiä se sinun testerisi on.
Ammattisähkärit eivät tarvitse noita testereitä probella saa samat varmistukset helpommin. - tiedot
selvään asiaan :) kirjoitti:
Googlella en vastausta löytänyt, eihän nyt keskustelupalstalta kysytä ellei muita keinoja ole jo käytetty :)kun nollatun rasian sisuskalut ei ole tiedossa eli erot....
- on merkiltään
eroa... kirjoitti:
.. sillä testerillä, onko shuko nollattu vai maadoitettu oikein ryhmätaulusta asti. näet ainoastaan sen onko maadoitus kunnos vai ei.
Mikäli rasia on oikeaoppisesti kytketty on vaihe oikealla puolella ja nolla vasemmalla ja maadoitus tai nollaus liuskoissa.
Mitä merkkiä se sinun testerisi on.
Ammattisähkärit eivät tarvitse noita testereitä probella saa samat varmistukset helpommin.Waisbord Eurotester.
Yleismittarin ja valokynän avulla olen tsekannut ja rasiat vaikuttaa olevan kunnossa. Se suuri kysymys on, onko sukotesteristä loppuviimein mitään hyötyä missään tilanteessa? Kiinnostaisi tietää onko nollatuissa ja maadoitetuissa rasioissa piuhat kunnossa keskukselle asti. Tarvis vähän pitkää johtoa (~20 m) jos meinaisi yleismittarilla kokeilla onko maadoitukset kunnossa, keskus kellarissa ja pistorasioita kolmessa kerroksessa.
Tosin onhan tuossa vikavirtasuojien testausnappi ja sillä voi muutamat rasiat kokeilla kun vikavirtasuoja on keskuksessa.
On siinä joku toinenkin testausnappi josta en tiedä mitä se tekee, merkkien perusteella testaa jotain nolla- ja maadoitusjohtimen välillä, mutta nappia painamalla ei testerin valoissa tapahdu mitään, eikä sulakkeetkaan pauku :)
- ohjeet
koska testerit on erilaisia. Mulla on 5 lamppua.
- Sähkömies.
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=453147
Operation:
1-P1 P2 or P2 P3 lights up =ok
2-P1 or P3 lights up = N is missing
3-No light = L is missing
4-P1 P2 P3 lights up = Earth is missing
5-P1 P3 lights up = Earth and L is are changed
6-Push yellow button TEST earth leakage breaker cuts of = Earth N wrong position
7-Push red button TEST 30mA earth leakage breaker cuts of = ok
Minä en suosittele muita kuin Testavit-Schuki malleja. Beha Unitest on myös luotettava mutta vaikea selkoisempi. - vähän väärillä
Sähkömies. kirjoitti:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=453147
Operation:
1-P1 P2 or P2 P3 lights up =ok
2-P1 or P3 lights up = N is missing
3-No light = L is missing
4-P1 P2 P3 lights up = Earth is missing
5-P1 P3 lights up = Earth and L is are changed
6-Push yellow button TEST earth leakage breaker cuts of = Earth N wrong position
7-Push red button TEST 30mA earth leakage breaker cuts of = ok
Minä en suosittele muita kuin Testavit-Schuki malleja. Beha Unitest on myös luotettava mutta vaikea selkoisempi.hakusanoilla kun en tuota sivua löytänyt. Kiitos linkistä, on täällä sentään avuliaitakin ihmisiä :)
- Anonyymi
Mitäs testeri näyttää jos sen laittaa ylös alaisin pistorasiaan? Lähinnä mietin kun jotkin vanhat pistorasiat on sivuttain niin miten päin ne oikeaoppisesti on kytketty.
- Anonyymi
Myllyt pyörii myötäpäivään...
No koskaan ei ole ollut mitään määräystä mille puolen vaihe kytketään mutta oikeallej a siitä myötäpäivään tavattu laittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760