Onko kohtalotovereita yli nelikymppisissä naisissa eli oletteko menneet autokouluun? Miten olette pärjänneet? Itse olen ajanut 12 ajokertaa ja tosi takkuiselle tuntuu. Onneksi ope on kiva ja ymmärtäväinen. Ainakin tähän asti on jaksanut kannustaa, vaikka tunnen itseni kovin epävarmaksi. Halu oppia on suuri, mutta opettelu aiheuttaa välillä stressiä.
Yli nelikymppisenä autokouluun
13
2005
Vastaukset
- Laritsa M
Tiedän ainakin kaksi noin viisikymppisinä leskeytyneitä naista, jotka menivat autokouluun. Molemmilla on ajokortti nyt. Toinen heistä harmitteli, ettei ollut aikaisemmin ajanut korttia.
Toivotan menestystä. Kaikki menee hyvin. - Aikuinen autoilija
Rohkeutta vaan. Ajamaan oppii vaan ajamalla ja keskittymällä hommaan.
Itse menin autokouluun nelikymppisenä pari vuotta sitten kun uusi duuni edellytti ajamista.
Otin suosiolla lisätunteja ennen inssiä, joka menikin sitten läpi ensi yrittämällä. Hankin oman auton heti kortin saatuani ja siitä lähtien olen ajanut lähes päivittäin. Ensimmäiset kuukaudet olo oli pikkaisen epävarma, mutta auton kanssa tulee tutuksi vaan ajamalla. Minulle
kilometreja tulee nykyisellään vuodessa reilusti yli 20 000. Mitään suurempia vaaratilanteita ei ole tullut, enkä myöskään ole kokenut naisautoilijana sen kummempaa syrjintää muiden tiellä liikkujien taholta. Kun ajaa sujuvasti muun liikenteen mukana pärjää varmasti.
Päättäväinen asenne on kaikista tärkein.- ???????????
Ei pidä innostua ajamaan liian sujuvasti. Kaikki autoilijat, etenkään vasta kortin saaneet kun eívät voi olla keskivertoa parempia autoilijoita :)
Sitten käy tuollaisia massakolareita ja muuta ikävää. - Tepikkä
??????????? kirjoitti:
Ei pidä innostua ajamaan liian sujuvasti. Kaikki autoilijat, etenkään vasta kortin saaneet kun eívät voi olla keskivertoa parempia autoilijoita :)
Sitten käy tuollaisia massakolareita ja muuta ikävää.Pakko heittää kommentti..."Kaikki autoilijat, etenkään vasta kortin saaneet kun eívät voi olla keskivertoa parempia autoilijoita". Kuka tossa aikaisemmin mistään keskivertoa paremmasta autoilijasta puhu?
Kaikesta päätellen autokoulussa opetuksen taso on tänä päivänä ihan toista kun muutama vuosikymmen sitten. Itse asiassa tosi moni tais ajaa korttinsa sukulaisen antamin opetuksin ;) Pointtini on se, että kyllä aikuinen normaaleilla hoksottimilla varustettu ihminen voi oppia hyväksi, jopa keskivertoa paremmaksi kuljettajaksi vanhemmallakin iällä kun on hyvä opetus. Jopa nainen, vaikka sitähän ei miesautoilija suostu tunnustamaan. heh.
Ei se ikä vielä sinun kohdallasi ratkaise mitään. Tosin lisätunteja opesi saattaa sulle ehdottaa, mutta ne kyllä kannattaa ajaa. Koska opella on kuitenkin näkemys siitä, että miten tulet pärjäämään kortin saatuasi.
Älä edes ala ajattelemaan ajokoetta! Tai siinä menestymistä. Vaan ajattele jokaisella ajotunnilla pärjäämistäsi yksin liikenteessä.
Aikoinaan oli sellainen suositus, että jos oppilaan ikä ylittää 30-v, niin hänelle suositeltava ajokertamäärä on 1-ajokerta/ikävuosi. Tämä oli liikenneministeriön suositus.
Sama pätee kyllä nykyisinkin.
Jos oppiminen tapahtuu "normaalisti", niin nelikymppinen ajaa noin 40-ajokertaa vähintään, ennen tutkintoon menoa. Voi olla, että opesi suosittaa sinulle vieläkin enemmän ajokertoja, mutta opella on kuitenkin näkemys siitä tärkeimmästä.
ELI PÄRJÄÄMISESTÄSI OIKEANA KULJETTAJANA NYKYLIIKENTEESSÄ.
OTA OPEN OPIT JA KENTIES LISÄAJOKERTOJEN SUOSITUKSET VAIN VASTAAN.
KUKAAN OPE EI OLE NIIN TYHMÄ, ETTÄ ALKAISI SUOSITELLA LISÄAJOKERTOJA, JOS NIITÄ EI TARVIIS.- iäkäs autoilija
Sain ajokortin 3 kk sitten 56-vuotiaana. Päätin kokeilla vieläkö opin ajamaan ja harmittihan se joskus kun auto seisoi pihalla tyhjän panttina ja bussi lähti nenän edestä. Koulu sujui hyvin ja alkuvaikeuksien jälkeen ajaminen alkoi maistua. Otin neljä ylimääräistä ajotuntia ja läpäisin inssin ensimmäisellä kerralla mistä olen tosi ylpeä! Nyt olen ajellut ahkeraan enkä ole mitään suurempia mokia tehnyt. Rohkeutta, malttia ja yhteispeliä muiden liikenteessä kulkijoiden kanssa niin hyvää tulee!
- riitta 40+
Alku tuntui kieltämättä vaikealta,mutta nyt on kortti ja autokin,lisätunteja otin ja inssi meni
läpi ,kannattaa heti
hankkia oma auto niin kyllä se siitä..... - vaan
Olen 40 vee nainen, ajoin just kortin ja kaikki kokeetkin meni ekalla läpi. Ei mitään lisätunteja tarvinnut (vrt. kommentti lisätunti per ikälisä. heh). Luota itseesi, ei autolla-ajo mitään aivokirurgiaa ole. Kaikki sen oppii, jos vaan antaa itselleen luvan siihen.
- Nimetön
Että on muitakin, jotka "kypsinä" menevät autokouluun!
Ekan askeleen olen ottanut; kakkulat tulee päähän ja autokoulu valittu. Nyt sitten vaan marssimaan paikanpäälle. Jännittää ihan järkyttävän paljon.
Olen 36v. - Lipponenkin
Nimetön kirjoitti:
Että on muitakin, jotka "kypsinä" menevät autokouluun!
Ekan askeleen olen ottanut; kakkulat tulee päähän ja autokoulu valittu. Nyt sitten vaan marssimaan paikanpäälle. Jännittää ihan järkyttävän paljon.
Olen 36v.mennä autokouluun vielä vanhoilla päivillään, kun ei ole ennen ehtinyt ja kuski on ollut käytettävissä.
- yli nelikymppisenä
voi ajaa autokortin. Ei se ole sen kummempaa uuden opettelua kuin esimerkisi uusi työ. Eläkkeelle ei vielä tuossa iässä laiteta.
- pappa lipponenkin menee
Eihän 40 ja risat ole vielä mikään ikä. Jos tarvii korttia, sen voi hankkia mikä ikä vaan.
Onhan Pappa Lipponenkin, joka on jotain 65-68v menossa vielä eläkeikäisenä autokouluun. Saa sitten kuskailla toisen liittonsa nuoria lapsiaan ja ekan liiton lapsenlapsiaan. - 45 v.
Aloitin autokoulun tammikuussa ja ei mitään ongelmia iän kanssa ole ollut. Pitäähän sitä työelämässäkin jaksaa vielä 20 vuotta ja oppia koko ajan uutta. Teoriatunnilla ihmettelin vaan kun nuoret (ei vielä 18v) suurin osa ei saa sanaa suusta kun ope kysyy. Tuntuu nololta jos ope oottaa vastausta, ja kukaan muu ei vastaa...ihmettelen kun nykynuoriso on muuten niin välitöntä ja sanavalmista porukkaa. Ehkä he pelkäävät vastaavansa väärin.Muuten nuorten kanssa ok, osan kanssa olen vaihtanut mielipiteitä autokouluun liittyvistä asioista. Ikähän on juuri se miltä itsestä tuntuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .694118Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503065Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631323010Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3912093Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101196Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111183- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291014- 601000
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111963