Heissan. Mulle tehtiin torstaiaamuna refluksileikkaus ja samalla korjattiin palletyrä. Leikkaus kesti parisen tuntia jonka jälkeen olin sairaalassa muutaman tunnin ja alkuillasta pääsin kotiin toipumaan.
Toipuminen on lähtenyt käyntiin yllättävän hyvin. Syömään (siis syömisellä tarkoitan kiisseliä, jugurttia, soseutettua keittoa ym...) ja juomaan pystyy suht hyvin, ainoastaan ihan nestemäiset tekee "lukkoa" kun nielee. Johtunee kaasusta mitä vatsaonteloon tuupataan leikkauksen aikana. Se kun tuppaa ulos ryökäyksinä varsinkin kun jotain laittaa menemään alaspäin. Tänään söin kyllä jo keitettyä porkkanaa ja kun pureskelin hyvin meni alas ongelmitta! Syömiseen annettiin sairaalassa ohjeeksi että kiinteää ruokaa voi koittaa vaikka jo leikkausta seuraavana päivänä jos siltä tuntuu ja pystyy nielemään ongelmitta.
Tänään kävin pienellä kävelyllä joka helpotti kummasti puristusta ja "kaasuja" alkoi tulla molemmista päistä aika lailla ulos... Haavat (5 pientä haavaa ylävatsalla) on alkaneet parantua hyvin.
Ainakaan vielä ei ole tuntunut, että olisi edelleen närästystä. Joten toiveikkaana olen, että leikkauksesta olisi ollut apua vaivaan!
Refluksileikkaus takana
41
7852
Vastaukset
- utelias
Kiva kuulla positiivinen kokemus refluksileikkauksesta! Yleensä kuulee vain huonoja. Kiinnostaisi tietää, missä sinut leikattiin? Yllättävää, että pääsit niin nopeasti kotiin. Yleensä kai pidetään yön yli sairaalassa. Kiinteän ruuan suosituksissakin tuntuu olevan kovasti eroja. Jossain suositellaan viikkoja liemiruualla. Kärsitkö pitkään refluksista ennen kuin päädyit leikkaukseen?
- Piiu
Leikkaus tehtiin Pirkanmaalaisessa aluesairaalassa... Alunperin mun piti olla sairaalassa seuraava yö, mutta koska sairaalassa on ollut valloillaan noro-virusta katsottiin parhaaksi että lähden kotiin toipumaan ettei tulisi tartuntaa. En kyllä olisi sitä tässä tilanteessa halunnutkaan, siis sitä virusta... Ruokasuosituksista itsekin ihmettelin että on niin eri käytäntöjä. Mutta kuten sanottu oon tänään jo kokeillut kiinteämpää hyvin pureskeltuna. Ja meni ihan hyvin alas. Tietenkin määrät mitä syön on minimaalisen pienet (ainakin mun mielestä entiseen verrattuna). Parin viikon - kuukauden kuluttua leikkauksesta saattaa kai tulla jonkinasteista ohimenevää nielemisvaikeutta. Mutta eiköhän senkin kestä jos lopputulos on hyvä!
Mä kärsin refluksista ennen leikkausta n. 7 vuotta. Oireet / vaiva paheni huimasti raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen 2004. Kokeiltiin eri lääkkeitä joista oli kyllä apua mutta niistä tuli myös sivuvaikutuksia siinä määrin, että leikkaus jäi oikeastaan ainoaksi vaihtoehdoksi. - Tyhmä kysymyskin
Piiu kirjoitti:
Leikkaus tehtiin Pirkanmaalaisessa aluesairaalassa... Alunperin mun piti olla sairaalassa seuraava yö, mutta koska sairaalassa on ollut valloillaan noro-virusta katsottiin parhaaksi että lähden kotiin toipumaan ettei tulisi tartuntaa. En kyllä olisi sitä tässä tilanteessa halunnutkaan, siis sitä virusta... Ruokasuosituksista itsekin ihmettelin että on niin eri käytäntöjä. Mutta kuten sanottu oon tänään jo kokeillut kiinteämpää hyvin pureskeltuna. Ja meni ihan hyvin alas. Tietenkin määrät mitä syön on minimaalisen pienet (ainakin mun mielestä entiseen verrattuna). Parin viikon - kuukauden kuluttua leikkauksesta saattaa kai tulla jonkinasteista ohimenevää nielemisvaikeutta. Mutta eiköhän senkin kestä jos lopputulos on hyvä!
Mä kärsin refluksista ennen leikkausta n. 7 vuotta. Oireet / vaiva paheni huimasti raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen 2004. Kokeiltiin eri lääkkeitä joista oli kyllä apua mutta niistä tuli myös sivuvaikutuksia siinä määrin, että leikkaus jäi oikeastaan ainoaksi vaihtoehdoksi. - vähän tyhmä
Tyhmä kysymyskin kirjoitti:
kun potilas jo ollut leikkauksessa ja iloitsee hyvästä olostaan, joku kysyy, että eikö missään vaiheessa kokeiltu jotain xxxää?
Kysymyksenasettelu olisi; kokeiltiinko sinullle tai kokeilitko sinä tai kehottiko lääkäri kokeilemaan ensin xxxä?
Henkilö,joka on sairaudessa missä hyvänsä jo leikkauskunnossa ja leikattu, ei ilahdu moisista kysymyksistä.
Jos ohitusleikatulta kysyttäisiin, että etkö kokeillut missään vaiheessa kasvisruokaa, niin...mitähän sanoisi
Toisekseen, en minä ainakaan noista linkeistä saa mitään asiantuntevaa kokeilupontta.
Kokeile sinä ja kerro, auttoiko.
kirjoitti iltayön ratoksi "tyhmempi" - Piiu
Tyhmä kysymyskin kirjoitti:
Heippa. Ihan oikeasti olen koittanut vuosien aikana miltei kaikkea mahdollista ruokaan liittyvää... Nimittäin närästyksen lisäksi olen saanut "nauttia" miltei koko pienen elämäni ummetuksesta, johon ei ruokavaliot ym oo vaikuttanu paskan vertaa ;)
Mutta ei oo kyllä tullut mieleen alkaa kytätä vielä jotain lisäaineita! Eipä vaan ole yksinkertaisesti aikaa tai energiaa muun elämisen ohella paneutua vielä tuollaisiin asioihin.
Mut kiva jos sulle on tullut hyvä fiilis kyseisestä dieetistä... Mä päädyin leikkaukseen tämän vaivan kanssa ja olen valintaani tyytyväinen! - Piiu
Piiu kirjoitti:
Heippa. Ihan oikeasti olen koittanut vuosien aikana miltei kaikkea mahdollista ruokaan liittyvää... Nimittäin närästyksen lisäksi olen saanut "nauttia" miltei koko pienen elämäni ummetuksesta, johon ei ruokavaliot ym oo vaikuttanu paskan vertaa ;)
Mutta ei oo kyllä tullut mieleen alkaa kytätä vielä jotain lisäaineita! Eipä vaan ole yksinkertaisesti aikaa tai energiaa muun elämisen ohella paneutua vielä tuollaisiin asioihin.
Mut kiva jos sulle on tullut hyvä fiilis kyseisestä dieetistä... Mä päädyin leikkaukseen tämän vaivan kanssa ja olen valintaani tyytyväinen!Ja kiitos "vähän tyhmälle" puolustuspuheenvuorosta...
- Vain huonoja "hoitoja...
vähän tyhmä kirjoitti:
kun potilas jo ollut leikkauksessa ja iloitsee hyvästä olostaan, joku kysyy, että eikö missään vaiheessa kokeiltu jotain xxxää?
Kysymyksenasettelu olisi; kokeiltiinko sinullle tai kokeilitko sinä tai kehottiko lääkäri kokeilemaan ensin xxxä?
Henkilö,joka on sairaudessa missä hyvänsä jo leikkauskunnossa ja leikattu, ei ilahdu moisista kysymyksistä.
Jos ohitusleikatulta kysyttäisiin, että etkö kokeillut missään vaiheessa kasvisruokaa, niin...mitähän sanoisi
Toisekseen, en minä ainakaan noista linkeistä saa mitään asiantuntevaa kokeilupontta.
Kokeile sinä ja kerro, auttoiko.
kirjoitti iltayön ratoksi "tyhmempi" - Piiu
Vain huonoja "hoitoja... kirjoitti:
Siis ymmärrän, että on olemassa monenlaisia suosituksia ja konsteja millä vaivoja voi koittaa vähentää ja hillitä.
Mutta olen kyllä myös sitä mieltä, että jokainen tekee oman kroppansa ja terveytensä kanssa niinkuin parhaaksi näkee. Tuskin kukaan, itseni mukaanluettuna, tekee esim. leikkauspäätöstä kovin kevyin perustein. Luulenpa että niin minulla kuin monella muullakin on niin sanotusti ollut keinot loppu oireiden hillitsemisessä. Ja omalla kohdallani se, että lääkkeet eivät sopineet oli viimienen niitti leikkauspäätöksen tekemiseen. Ja omalla kohdallani mietin useasti kun lääkkeitä vielä söin, että mahtaakohan niittenkään jatkuva käyttö olla turvallista ja järkevää... Niitähän saattaa joutua syömään vuosikymmeniä. Olkoon suositukset mitä vaan...
P.S. Ihan uteliaisuuttani kysyisin, että kauanko itse olet sairastanut refluksia? En muista oliko siitä mainintaa aiemmissa viesteissä. - Pitempi tarina - ei pahalla
Piiu kirjoitti:
Siis ymmärrän, että on olemassa monenlaisia suosituksia ja konsteja millä vaivoja voi koittaa vähentää ja hillitä.
Mutta olen kyllä myös sitä mieltä, että jokainen tekee oman kroppansa ja terveytensä kanssa niinkuin parhaaksi näkee. Tuskin kukaan, itseni mukaanluettuna, tekee esim. leikkauspäätöstä kovin kevyin perustein. Luulenpa että niin minulla kuin monella muullakin on niin sanotusti ollut keinot loppu oireiden hillitsemisessä. Ja omalla kohdallani se, että lääkkeet eivät sopineet oli viimienen niitti leikkauspäätöksen tekemiseen. Ja omalla kohdallani mietin useasti kun lääkkeitä vielä söin, että mahtaakohan niittenkään jatkuva käyttö olla turvallista ja järkevää... Niitähän saattaa joutua syömään vuosikymmeniä. Olkoon suositukset mitä vaan...
P.S. Ihan uteliaisuuttani kysyisin, että kauanko itse olet sairastanut refluksia? En muista oliko siitä mainintaa aiemmissa viesteissä. - tyhmä täällä
Piiu kirjoitti:
Ja kiitos "vähän tyhmälle" puolustuspuheenvuorosta...
Kiitos huomaavaisuudesta.. Joskus vaikuttaa kuin hyvä asia haluttaisiin kääntää nurinpäin.
Olen iloinen jos tunnet vointisi paranevan.
Minä selviän toistaiseksi refluksista ja kroonisesta mahalaukun tulehduksesta ruokavaliolla ja lääkkeillä. Ruokatorven alaosassa oli myös haavauma, joka parani myös mutta pitää varoa uusiutumista. - Yhteisvaikutuksia kaikkialla
tyhmä täällä kirjoitti:
Kiitos huomaavaisuudesta.. Joskus vaikuttaa kuin hyvä asia haluttaisiin kääntää nurinpäin.
Olen iloinen jos tunnet vointisi paranevan.
Minä selviän toistaiseksi refluksista ja kroonisesta mahalaukun tulehduksesta ruokavaliolla ja lääkkeillä. Ruokatorven alaosassa oli myös haavauma, joka parani myös mutta pitää varoa uusiutumista. - Väärä ihminen
Pitempi tarina - ei pahalla kirjoitti:
- Yskittää, turvottaa jne...
Väärä ihminen kirjoitti:
- molemmista päistä
tulevat kaasut.
Nim. ystävälleni tehtiin samanlainen leikkaus nelisen kuukautta sitten, eikä häneltä kyllä tule enää röyhtäyksiä. Vain toisesta päästä tulee, mutta sieltä sitten sitäkin enemmän. Siis tulee jatkuvasti, vaikka leikkauksen aikaiset kaasut ovat tulleet jo ajat sitten.
Närästystä hänelläkään ei enää ole, eikä myöskään pysty oksentamaan.
Maha oli sekaisin ennen leikkausta ja on edelleen, joten sekin varmasti lisää näitä ilmavaivoja, joista normaalisti osa tulisi ulos röyhtäyksinä.
Kuitenkin hän on leikkaukseen tyytyväinen närästyksen ja jatkuvan yskän loppumisen vuoksi.- Piiu
Mulle lääkäri sanoi jo ennen leikkausta että röyhtäilemään pystyy jatkossakin, mutta oksentaminen ei tule onnistumaan! Olisko sitten leikkaustekniikoissa eroa, en tiedä.
- utelias
Piiu kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi jo ennen leikkausta että röyhtäilemään pystyy jatkossakin, mutta oksentaminen ei tule onnistumaan! Olisko sitten leikkaustekniikoissa eroa, en tiedä.
minua kiinnostaa asia, koska itselläni voi olla joskus myös ajankohtainen.Mitä tarkoittaa ettei pysty oksentamaan?Siis mitä jos tulee mahatauti?Anteeksi tyhmä kysymykseni..
- Piiu
utelias kirjoitti:
minua kiinnostaa asia, koska itselläni voi olla joskus myös ajankohtainen.Mitä tarkoittaa ettei pysty oksentamaan?Siis mitä jos tulee mahatauti?Anteeksi tyhmä kysymykseni..
Siis kun leikkausessa tehdään ruokatorven alaosaan niinsanotusti takaiskuventtiili eli alaspäin saat menemään tavaraa, mutta ylöspäin venttiilin ei pitäisi päästää mitään. Eli vatsataudissa ei oksennus pääse tulemaan... Mutta onhan toisessakin päässä reikä mistä paha pääsee sitten ulos :)
- lisää vaivoja helposti
Piiu kirjoitti:
Siis kun leikkausessa tehdään ruokatorven alaosaan niinsanotusti takaiskuventtiili eli alaspäin saat menemään tavaraa, mutta ylöspäin venttiilin ei pitäisi päästää mitään. Eli vatsataudissa ei oksennus pääse tulemaan... Mutta onhan toisessakin päässä reikä mistä paha pääsee sitten ulos :)
- Ei enää koskaan
Moikka
Minulle myös on tehty refluksileikkaus. Leikkaus kesti n.3h. Leikkauspäivä meni kyllä täysin nukkuessa, ilmeisesti leikkausnukutuksen vaikutuksesta. Keskiviikko-aamuna minulla olikin jo tosi kova nälkä, hoitotädit toivat puuroa ja kiisseliä. Minä söin kaikki puurot ja kiisselit. Ruokailun jälkeen en viellä päässyt kunnolla liikkeelle, oloni tuntui senverran heikolta etten jaksanut kävellä pitkiä matkoja. Keskiviikkona n. klo 12.00 hoitotädit toivat lounaan, pinaattikeittoa, maitoa ja omenamehua. Minähän söin taas kaikki pois , kun oli kova nälkä.
Sitten alkoikin vaivat. Vatsa oli kuin jalkapallo turvonnut, oli särkyjä ja ilmavaivoja. Yritin lisätä liikuntaa mutta siitä ei ollut apua. Jouduin pyytämään ylim.annoksen särkylääkettä.
Sairaalasta pääsin pois Torstaina. Ilma- ja muita oireita oli jatkuvasti. Kotona alkoi tulemaan limaa keuhkoista tai jostain. Liman irtoilu aiheutti yskimistä ja yökkäilyä, oksentamaan en joutunut. Varsinkin yöt ja aamut oli alkuun kauheita. Yskiminen ja yökkäily ottivat tosi kipeää leikkaushaavohin. Liman tuleminen saattaa johtua leikkauksen aikana olleesta hengitysputkesta, tai sitten viellä hieman vaivaavasta närästyksestä ruokatorvessa. En ole syönyt viellä mitään kiinteää ruokaa, jogurttia, puuroa ja soseita. Tällä hetkellä oireet on hieman helpottuneet, mutta edelleen on ilmavaivoja, ylävatsassa ja vasemmassa kyljessä on särkyä. Yskiminen pitää olla tosi varovaista.
Jos minulle nyt esitettäis leikkausta, niin harkitsisin tositarkkaan kaikki muut vaihtoehdot. Minulla ei oikeastaan ollut enää muita vaihtoehtoja, kuin leikkaus. Minulla on ollut oireita n.10 vuotta ja jatkuva Somac tai Nexium lääkitys n.6 vuotta. Normaali lääkitys ei riittänyt joten lääkitystä lisättiin, lisäys aiheutti muita oireita, väsymystä, verenpaineen hyppelyä ym. Välillä vaihdettiin lääkkeen merkkiä, mutta niistä ei ollut apua vaivaan.
Hoito-ohjeista viellä pikkusen. Minulle annettiin ohjeeksi että: 2 viikkoa soseutettua ruokaa, liikuntaa voinnin mukaisesti, särkytablettia tarpeen mukaan(burana 400 mg). 4 vkoa sairaslomaa(sain 2 vkoa). Kontrolli 3 kk päästä.- Harkinnassa
sinulle mitä voi aiheuttaa jos ei leikata.
Olen jonossa palleatyrä leikkaukseen ja olen myöskin harkinnut että jätän väliin koko jutun, kun olen lukenut ihmisten kokemuksia.
Itselläni on kookas palleatyrä mutta pärjään kuitenkin lääkkeillä,ei oikeastaan mitään oireita.
Kirurgini oli näitä liukuhihna miehiä etten saanut vastausta oikein mihinkään.
Nyt mietin vaan että jos en mene leikkukseen niin voiko tulla jotain pahempaa. - Ei enää koskaan
Harkinnassa kirjoitti:
sinulle mitä voi aiheuttaa jos ei leikata.
Olen jonossa palleatyrä leikkaukseen ja olen myöskin harkinnut että jätän väliin koko jutun, kun olen lukenut ihmisten kokemuksia.
Itselläni on kookas palleatyrä mutta pärjään kuitenkin lääkkeillä,ei oikeastaan mitään oireita.
Kirurgini oli näitä liukuhihna miehiä etten saanut vastausta oikein mihinkään.
Nyt mietin vaan että jos en mene leikkukseen niin voiko tulla jotain pahempaa.Kyllä kerrottiin. Sanottiin, että voit jatkaa lääkitystä loppu elämäsi, mutta lääkkeet eivät paranna itse vaivaa. Vaivat joita minulla on paranevat ainoastaan leikkauksella. Itse leikkauksestakin kyllä kerrotiin, kuinka se tehdään ym. Mutta tämän leikkauksen jälkeen tulevista ongelmista ja oireista ei kerrottu paljoakaan.
Ilmeisesti oireet joita tulee leikkauksen jälkeen ovat aikalailla potilaskohtaisia.
- Piiu
Heissan. Ajattelin laittaa vähän kuulumisia jos jotakuta sattuu kiinnostamaan fiilikset viikko leikkauksen jälkeen...
Tosiaan. Olo alkaa olla suht hyvä. Haavat on parantunu hyvin ja osa tikeistä on lähtenyt (osa kivuista taisi olla tikkien kireydestä johtuvaa!!!).
Syöminen sujuu joten kuten, ei kuitenkaan niin hyvin kuin aluksi. Ruokatorven alaosassa on lukko ja kun ruoka menee sen ohi "meinaa" tulla huono olo. Toisin sanoen oksettaa ja sattuu... Mutta sairaalassa kyllä varoitettiin, että jossain vaiheessa tulee nielemisvaikeutta eli lieneekö tämä sitten sitä. Sen pitäisi onneksi olla ohimenevää. Olen syönyt pääasiassa liemimäisiä ruokia, mutta koittanut myös kiinteämpää ruokaa. Esim. leivän syöminen on sujunut suht hyvin kun muistaa pureskella pieniä paloja tosi kauan eli niin, että periaatteessa muuttuu soseeksi suussa. Ja juoda pitää samalla. Kaikista "kurjinta" tässä on ollut se kun tekee mieli kaikenlaisia herkkuja eikä voi syödä, nyyh :( No ehkä sitten jonkin ajan kuluttua voi syödä niitäkin...
Tänään on ollut pieniä tuntemuksia jotka muistuttavat närästystä, toivon kuitenkin senkin olevan asiaan kuuluvaa ja ohimenevää... Jos närästys tulee takaisin niin sit kyllä ottaa pattiin ja lujaa!!!
Mutta päivä kerrallaan mennään eteenpäin. "Saapas näkee mitä kenkä tekee" tavataan meilläpäin sanoa eli katsotaan mitä tuleman pitää!- Ei enää koskaan
Samoin mullakin. Viikko takana leikkauksesta. Vatsa ei oo enää kuin jalkapallo, ruoka-annokset on tosipieniä(kuin lapsella). Syön usein ja vähän. Pahimmat kaasut vatsasta on mennyt alapään kautta, muutamia pieniä röyhtäyksiä on tullu. Vasen kylki on kokoajan kipeä. Soitin kirurgille asiasta ja hän sanoi, että johtuu ilmeisesti siitä kun vatsalaukkua on kiristetty ruokatorven ympärille mansetiksi. Samoin ylävatsa on ruokailun jälkeen kipeänä. Särkylääkkeitä Panadol 500 mg syön 2-3 tabl./pvä tarpeen mukaan.
Muuten menee suht.hyvin. Painoa pudonnut 6 kg, Pizzaa ja ruisleipää tekee pirusti mieli. Mutta kylä se tästä viellä, vaatii vain hieman enemmän kärsivällisyyttä. - Piiu
Ei enää koskaan kirjoitti:
Samoin mullakin. Viikko takana leikkauksesta. Vatsa ei oo enää kuin jalkapallo, ruoka-annokset on tosipieniä(kuin lapsella). Syön usein ja vähän. Pahimmat kaasut vatsasta on mennyt alapään kautta, muutamia pieniä röyhtäyksiä on tullu. Vasen kylki on kokoajan kipeä. Soitin kirurgille asiasta ja hän sanoi, että johtuu ilmeisesti siitä kun vatsalaukkua on kiristetty ruokatorven ympärille mansetiksi. Samoin ylävatsa on ruokailun jälkeen kipeänä. Särkylääkkeitä Panadol 500 mg syön 2-3 tabl./pvä tarpeen mukaan.
Muuten menee suht.hyvin. Painoa pudonnut 6 kg, Pizzaa ja ruisleipää tekee pirusti mieli. Mutta kylä se tästä viellä, vaatii vain hieman enemmän kärsivällisyyttä.Ihanaa että jonkun muunkin tekee pitsaa mieli... Kyl mä kans uskon, että se tästä tokenee, mutta joskus tulee epätoivon hetkiä ku ei malttais odottaa että toipuu rauhassa. Nyt kun mainitsit tuon kivun vasemmassa kyljessä niin on sitä ollut minullakin. Mutta en ole siitä sen kummemmin ollut huolissani kun on kolottanut muutenkin.
- Piiu
Piiu kirjoitti:
Ihanaa että jonkun muunkin tekee pitsaa mieli... Kyl mä kans uskon, että se tästä tokenee, mutta joskus tulee epätoivon hetkiä ku ei malttais odottaa että toipuu rauhassa. Nyt kun mainitsit tuon kivun vasemmassa kyljessä niin on sitä ollut minullakin. Mutta en ole siitä sen kummemmin ollut huolissani kun on kolottanut muutenkin.
Onko sinulla ollut närästyksen tapaisia tuntemuksia? Ei yhtä pahoja, mutta ruokatorven korvennusta ym... Joku kyllä jossain väitti, että aluksi voi olla näitä tuntemuksia leikkauksen jälkeenkin.
- Ei enää koskaan
Piiu kirjoitti:
Onko sinulla ollut närästyksen tapaisia tuntemuksia? Ei yhtä pahoja, mutta ruokatorven korvennusta ym... Joku kyllä jossain väitti, että aluksi voi olla näitä tuntemuksia leikkauksen jälkeenkin.
Ei oikeastaan. 2-3 päivää leikkauksesta oli liman irtoilua ja yskää sen verran(ilmeisesti leikkauksesta johtuvaa), että otin muutamana päivänä 1/pvä 40 mg Somac lääkettä. Ruokatorvessa olevaa kipua tai närästystä en ole tuntenut.
- Ei sovi kaikille - närästää!
Ei enää koskaan kirjoitti:
Ei oikeastaan. 2-3 päivää leikkauksesta oli liman irtoilua ja yskää sen verran(ilmeisesti leikkauksesta johtuvaa), että otin muutamana päivänä 1/pvä 40 mg Somac lääkettä. Ruokatorvessa olevaa kipua tai närästystä en ole tuntenut.
- Piiu
Tänää tulee kaksi viikoa refluksileikkauksesta. Olo alkaa olla suht hyvä. Haavat on parantunu miltei kokonaan. Sisäelimissä tuntuu välillä pientä kipuilua mutta ei pahasti.
Syöminen ja juominen on edelleen hankalaa... Syön edelleen pääasiassa liemimäisiä / seseutettuja ruokia. Kiinteän syöminen ottaa kipeää ruokatorven alaosaan oikealle puolelle hetki nielemisen jälkeen. Ja ilmaa nousee yleensä kivun jälkeen ylös. Täytyy opetella varmaan jonkinlainen uusi syömistekniikka ettei menisi ilmaa ruuan mukana mahaan asti.
Liikkumaan olen pystynyt jonkin verran, tosin lenkkeily on vielä aika hidasta...
Närästyksestä täytyy sanoa että sitä ei ole viime aikoina ollut juuri nimeksikään, vain "tuntemuksia" joista on herännyt ajatus, että mahtaako närästys tulla takaisin, mutta eipä ole tullut! Mikä on ihana asia.
Olisi kiva tietää joltain kenelle on tehty kyseinen toimenpide, että kauanko syömisvaikeuksia on ollut ja ovatko helpottaneet itsestään kärsivällisesti odottaen??? Vai onko täytynyt laajennella aukkoa yms... Alkaa nimittäin pikkuhiljaa tökkiä noi "lastenruuat"...- ja16
Moi!
Nyt kun täällä kerran on ihmisiä joille kysyinen leikkaus on tehty niin kysympä oireista ennen leikkausta oliko seuraavanlaisia oireita kun takaisinvirtaus kohtaus alkoi:hengenahdistus, nielemisvaikeudet, huimaus, tärinä, uneliaisuus ymym. tämä on hirveeta käytin runsaasti alkoholia ja luulin että tämä johtuu siitä mutta näitä on ihan selvinpäin ollessakin kannattaako leikkaus lääkkeet eivät auta muutakun närästykseen mutta närästyslääkkeestä johtuen ruoka sulaa kauemmin ja tästä johtuu että takasinvirtaus kestää kauemmin.
t:apua tarvitseva - Piiu
ja16 kirjoitti:
Moi!
Nyt kun täällä kerran on ihmisiä joille kysyinen leikkaus on tehty niin kysympä oireista ennen leikkausta oliko seuraavanlaisia oireita kun takaisinvirtaus kohtaus alkoi:hengenahdistus, nielemisvaikeudet, huimaus, tärinä, uneliaisuus ymym. tämä on hirveeta käytin runsaasti alkoholia ja luulin että tämä johtuu siitä mutta näitä on ihan selvinpäin ollessakin kannattaako leikkaus lääkkeet eivät auta muutakun närästykseen mutta närästyslääkkeestä johtuen ruoka sulaa kauemmin ja tästä johtuu että takasinvirtaus kestää kauemmin.
t:apua tarvitsevaMulla helpotti samantyyppisiä oireita ja monia muita se, että lopetin lääkkeiden syömisen... Niistä tuntui tulevan enemmän oireita kuin itse takaisinvirtauksesta. Mikä lääke sulla on käytössä? Mulla oli viimeksi käytössä zolt ja sitä ennen monia muita. Nexiumista tuli kaikista pahimmat sivuvaikutukset.
Eli lääkkeet ei vaan sopinu mulle ja se ratkaisi suurelta osalta sen, että päädyin leikkaukseen! - ja161616
Piiu kirjoitti:
Mulla helpotti samantyyppisiä oireita ja monia muita se, että lopetin lääkkeiden syömisen... Niistä tuntui tulevan enemmän oireita kuin itse takaisinvirtauksesta. Mikä lääke sulla on käytössä? Mulla oli viimeksi käytössä zolt ja sitä ennen monia muita. Nexiumista tuli kaikista pahimmat sivuvaikutukset.
Eli lääkkeet ei vaan sopinu mulle ja se ratkaisi suurelta osalta sen, että päädyin leikkaukseen!Moi!
Käytin lääkkeitä Nexium ja primperan, ei tuntunut auttavan.närästys lähti nexiumilla mutta ei takaisin virtaus mistä seuraa hirvittävä hengen ahdistus, tuntuu kun ei muuhun pysty keskittyyn kun hengittämiseen ja nielemis vaikeuksiakin on..En tiedä sitten voiko stressi vaikuttaa tuohon, kun tämä takaisin virtaus alkoi sen jälkeen kun isäni kuoli viime kuussa, tänään kyllä kävin varaamassa lääkärille uudestaan ajan koska en kestä tätä enään kauaa, onko itselläsi helpottanut/auttanut tuo leikkaus?
Terv:Jani - Piiu
ja161616 kirjoitti:
Moi!
Käytin lääkkeitä Nexium ja primperan, ei tuntunut auttavan.närästys lähti nexiumilla mutta ei takaisin virtaus mistä seuraa hirvittävä hengen ahdistus, tuntuu kun ei muuhun pysty keskittyyn kun hengittämiseen ja nielemis vaikeuksiakin on..En tiedä sitten voiko stressi vaikuttaa tuohon, kun tämä takaisin virtaus alkoi sen jälkeen kun isäni kuoli viime kuussa, tänään kyllä kävin varaamassa lääkärille uudestaan ajan koska en kestä tätä enään kauaa, onko itselläsi helpottanut/auttanut tuo leikkaus?
Terv:JaniStressi (työperäinen tai omaan elämään liittyvä)oli yksi pahin oireiden aiheuttaja / pahentaja ainakin mulla. Ja silloin ei kyllä meinannu mitkään lääkketkään auttaa, vaan paha olo oli todella kokonaisvaltaista eikä siihen auttanut kuin aika ja tilanteen nollaaminen. Stressioireet pahensi huomattavasti närästys ym vatsavaivoja. Sairaslomallakin olin muutamaan otteeseen.
Sulla voi olla ehkä akuutti oire joka saattaa helpottaa kunhan pääset jotenkin yli isäsi menetyksestä. Sun kannattaa puhua lääkärille ja ehkä harkita lepoa ja rauhaa jos et ole vielä sairaslomalla... Ja jos oireet ei helpota kannattaa pyytää tähystykseen että nähdään onko takaisinvirtausta oikeasti vai reagoiko kroppasi vaan voimakkain fyysisin oirein tilanteeseen.
Tällä hetkellä musta tuntuu, että leikkauksesta on ollut apua. Närästysvaiva on käytännössä katsoen loppunut. Mutta edelleen tilanteissa jotka ovat henkisesti raskaita voin pahoin ja tuntuu että henki salpautuu, sydän pysähtyy ym... Näyttää olevan vaan ominainaisuus joka tulee esille stressitilanteissa. Siihen jotenki oppii suhtautuun kun tietää, että se menee ohi ja että ei ole vaarallista.
Tsemppiä sulle ja voimia surutyöhön... Yritä kuunnella mitä kroppasi sanoo ja muista, että suru helpottaa vain suremalla. - ja161616
Piiu kirjoitti:
Stressi (työperäinen tai omaan elämään liittyvä)oli yksi pahin oireiden aiheuttaja / pahentaja ainakin mulla. Ja silloin ei kyllä meinannu mitkään lääkketkään auttaa, vaan paha olo oli todella kokonaisvaltaista eikä siihen auttanut kuin aika ja tilanteen nollaaminen. Stressioireet pahensi huomattavasti närästys ym vatsavaivoja. Sairaslomallakin olin muutamaan otteeseen.
Sulla voi olla ehkä akuutti oire joka saattaa helpottaa kunhan pääset jotenkin yli isäsi menetyksestä. Sun kannattaa puhua lääkärille ja ehkä harkita lepoa ja rauhaa jos et ole vielä sairaslomalla... Ja jos oireet ei helpota kannattaa pyytää tähystykseen että nähdään onko takaisinvirtausta oikeasti vai reagoiko kroppasi vaan voimakkain fyysisin oirein tilanteeseen.
Tällä hetkellä musta tuntuu, että leikkauksesta on ollut apua. Närästysvaiva on käytännössä katsoen loppunut. Mutta edelleen tilanteissa jotka ovat henkisesti raskaita voin pahoin ja tuntuu että henki salpautuu, sydän pysähtyy ym... Näyttää olevan vaan ominainaisuus joka tulee esille stressitilanteissa. Siihen jotenki oppii suhtautuun kun tietää, että se menee ohi ja että ei ole vaarallista.
Tsemppiä sulle ja voimia surutyöhön... Yritä kuunnella mitä kroppasi sanoo ja muista, että suru helpottaa vain suremalla.Moi!
Kiitos vastauksista, ultraääni ja tähystys ovat jo odottamassa(parin kuukauden sisään),Kyllä se tästä päivä kerrallaan.Yritä itsekkin jatkaa kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu :) T:jani - minkälaisia
Piiu kirjoitti:
Mulla helpotti samantyyppisiä oireita ja monia muita se, että lopetin lääkkeiden syömisen... Niistä tuntui tulevan enemmän oireita kuin itse takaisinvirtauksesta. Mikä lääke sulla on käytössä? Mulla oli viimeksi käytössä zolt ja sitä ennen monia muita. Nexiumista tuli kaikista pahimmat sivuvaikutukset.
Eli lääkkeet ei vaan sopinu mulle ja se ratkaisi suurelta osalta sen, että päädyin leikkaukseen!Moi!
Sen verran vielä että minkälaisia sivuvaikutuksia sinulla oli kun lopetit nexiumin syömisen?tuliko sivuvaikutukset niitä syötyä vai kun lopetit syömisen? Terv:Jani - Piiu
minkälaisia kirjoitti:
Moi!
Sen verran vielä että minkälaisia sivuvaikutuksia sinulla oli kun lopetit nexiumin syömisen?tuliko sivuvaikutukset niitä syötyä vai kun lopetit syömisen? Terv:JaniMoi.
Mulle tuli siitä käytön aikana sivuvaikutuksia; ihan tolkutonta päänsärkyä, hartiasärkyä, rytmihäiriöitä, suun ja silmien kuivumista ym... Näitä tuli kaikista lääkkeistä (mm. omeprazol, losec, zolt) mutta nexiumista kaikkein pahimpana! Ja päänsäryt ym helpottivat kun lääkeitä ei syönyt, joten yhteys lääkkeen ja oireiden välillä oli selvä. - onnnnnnn
Piiu kirjoitti:
Stressi (työperäinen tai omaan elämään liittyvä)oli yksi pahin oireiden aiheuttaja / pahentaja ainakin mulla. Ja silloin ei kyllä meinannu mitkään lääkketkään auttaa, vaan paha olo oli todella kokonaisvaltaista eikä siihen auttanut kuin aika ja tilanteen nollaaminen. Stressioireet pahensi huomattavasti närästys ym vatsavaivoja. Sairaslomallakin olin muutamaan otteeseen.
Tsemppiä sulle ja voimia surutyöhön... Yritä kuunnella mitä kroppasi sanoo ja muista, että suru helpottaa vain suremalla.Koko ajan ihan hirvee olo, pelkkä ajatuskin, että tästä ei selviä tekee vaan hirveemmän olon, itse en lääkkeitä tykkää ottaa.. illalla jos pari olutta ottaa niin ei tuu niin paljoo ajateltua asiaa, mutta heti aamusta se takasin tulee, kun ei oikein uskalla edes liikkua mihinkään heti ovesta kun ulos astuu niin kauhee ahdistuneisuuden tunne.. mutta tossa viime viikolla oli jo pari ihan normaalia päivää mutta sitten yöllä alko uudestaan.. jotain paniikki häiriö lääkkeitä vois mennä kysyyn, mutta onko ne nyt sitten hyviä, kun niistä tulee kuitenkin vaan haittavaikutuksia, ens kuun 2 päivä on ylävatsan ultraääni ja vasta toukokuulle sain ajan tähystykseen.. on muuten kyllä ollu apua siitä että "kuuntelee" elimistöä mutta kun paha olo/mieli ei ota loppuakseen.. ja ärsyttää olla koko ajan täällä kämpillä kun mihinkään tosiaan ei uskalla lähtee :( sitten koko ajan on kauhee nälän tunne, pitää vaan syödä usein ja pieniä määriä.. :( huomenna on kyllä pakko mennä lääkäriin.. tämmöstä oloa ei kyllä kellekkään toivo.. ja tuossa viimeviikolla olin n.20H vuorokaudessa kotona meinaa pää hajota ja sit kun ei oikein uskalla pyytää ketään ees käymään kun pelkää sitä hirveetä oloa, sillon auttaa vaan ja ainoostaan että on yksin :( muuten oon kyllä seura ihmisiä etten osaa olla yksin.. sitten tuossa pari viikkoa sitten meni vielä tyttöystävän kanssa poikki niin pahentaa vaan mieltä :( ihminen on vaan niin moni puolinen että... kai se tästä päivä päivältä.. se on vaan niin kauheeta kun muu ei oo mielessä että pystyy hengittään ja nieleminen on tosi vaikeeta välillä..
- Piiu
Torstaina tuli kolme viikkoa leikkauksesta. Olo on aika hyvä. Syöminen on alkanut sujua hyvin, tosin ruuan määrät ovat pieniä. Ja juoda voi vasta syömisen jälkeen, ei ruualla. Oikeastaan nesteiden juominen tökkii kaikkein pahiten jostain syystä (ei aina).
Närästystä ei ole ollut, mikä on ihana asia...
Sisuskalut on vielä arat ja välillä rasituksen jälkeen suorastaan kipeät. Joten sairaslomalla ollaan edelleen. Lenkkeilyä ym olen harrastanut voinnin mukaan.
Eilen uskalsin nostaa tytärtäni ekan kerran operaation jälkeen... Totesin, että varovainen täytyy vielä olla...
Pikkuhiljaa mennään eteenpäin ja tässä vaiheessa näyttää ihan hyvältä!- hyvä
Että toipumaan päin :), itse sain tähystys ajan vasta toukokuulle, ei auta tähän "hengenahdistukseen" mikään, voikohan tämä olla astma on todella rasittavaa.. T:Jani
- terveellinen
hyvä kirjoitti:
Että toipumaan päin :), itse sain tähystys ajan vasta toukokuulle, ei auta tähän "hengenahdistukseen" mikään, voikohan tämä olla astma on todella rasittavaa.. T:Jani
Niin ja sen verran vielä ettei terveellinen ruokavalio ole auttanut aamusin syön puuroa ja danonen actimelin ja toki leipää ja päivällä ihan tavallisen lämpimän aterian... elikkä kyllä tämä tarvii jotain stressi pohjasta olla, kauheet närästyket on mutta kun tuota nexiumia ei uskalla ottaa kun kauheet haittavaikutukset tulee..kun kauheet kohtaukset tuli niin join sitä ennen kahvia, kun siitä en eroon pääse ja ne tuli yht äkkiä.. on semmonen tunne että oksennuttaa koko ajan mutta ei kuitenkaan pysty oksentaan..ja periaatteessa koko ajan tarvii kerätä ilmaa mahaan että se "oksennuksen tunne" lähtee
- Piiu
terveellinen kirjoitti:
Niin ja sen verran vielä ettei terveellinen ruokavalio ole auttanut aamusin syön puuroa ja danonen actimelin ja toki leipää ja päivällä ihan tavallisen lämpimän aterian... elikkä kyllä tämä tarvii jotain stressi pohjasta olla, kauheet närästyket on mutta kun tuota nexiumia ei uskalla ottaa kun kauheet haittavaikutukset tulee..kun kauheet kohtaukset tuli niin join sitä ennen kahvia, kun siitä en eroon pääse ja ne tuli yht äkkiä.. on semmonen tunne että oksennuttaa koko ajan mutta ei kuitenkaan pysty oksentaan..ja periaatteessa koko ajan tarvii kerätä ilmaa mahaan että se "oksennuksen tunne" lähtee
Moi. Kahvinjuonti kannattais varmaan lopettaa... Mä en oo pystyny juomaan kahvia vuosiin (vaikka ihan törkeesti tekee välillä mieli) enkä myöskään nyt leikkauksen jälkeen, kokeillut olen. Vatsa krampaa aika lailla.
Jokaisella eri ruoka-aineet aiheuttaa yksilöllisiä vaivoja, mutta mulle ei oo esim. hiutalepuuro sopinu piiiiitkään aikaan. Sopivat ruoka-aineet löytyy parhaiten kokeilemalla ja kuulostelemalla mitä kroppa sanoo. Tuoreet vihannekset ja hedelmät saattaa kans tehdä huonoo oloa.
Koita ny vaan pärjätä tän vaivan kanssa ja toivotaan että se siitä helpottaa!!! Ja luulen, että viimeistään sitten kun pääset niihin tutkimuksiin ja saat vähän selville onko mitään vialla helpottaa henkistäkin painetta sen verran, että oireet saattaa helpottaa.
Aurinkoisen lämmintä kevään jatkoa sulle ja voimia...
- emma
Minulla leikkaus tehtiin vuosia sitten vatsan päältä.Eka leikkauksessa sulkijasta tehtiin niin tiukka,että syöminen oli yhtä tuskaa.Kärsin vaivasta jonkun aikaa ja ei muuta kuin uusiin tutkimuksiin.Join sellasta litkua jonka kulku seurattiin koneelta.Litku olisi kuulunut mennä alas sekunneissa,mulla alasmenoon meni aikaa kuusi minuuttia.Ei muuta kuin uusi leikkaus.Se leikkaus onnistui.Nyt vuosien myötä lieviä refluxi -oireita on ollut edelleen.17.4 menen taas letkua nielemään koko talven jatkuneiden rinta kipujen,röyhtäilyn,närästyksen takia.Vinkiksi voin sanoa,että jos refluxi vaivaanne liittyvät rintakivut ja osaat "kerätä ilmaa" pallean seudulle,se vie kipua pois ainakin siksi aikaa,kun ilma tulee röyhtäisynä pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2613195Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.741244- 661183
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra180988Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:47876- 60846
- 47809
- 45732
- 40731
- 39688