Useaan otteesseen pilkkutautia!

Hyvät neuvot tarpeen!

Hei!

Mun akvaariossa on ilmennyt usean kerran pilkkutautia, melkein 2kk välein on tullut jo nyt neljännen kerran. Aluksi käytin tetran lääkettä ja nyt neljännellä kerralla vaihdoin JBL:n.

Onko akvaarionhoitoni aivan vääränlainen vai miksi se puhkeaa aina uudestaan. Tässä joitain tietoja:

* 100l akva
* kaloina : miekkapyrstöjä 5kpl, neontetroja 5kpl, kääpiörihmakala pariskunta, suklaarihma pariskunta, sitruunatetroja 4kpl.
* Vedenvaihto: 20-30l/viikko
* Akva ostettu pari vuotta sitten
* Pilkkutauti ei ole puhjennut silloin kun uusia kaloja on ostettu
* Vesiarvoja en ole mittaillut

Onko mitään toivoa. miten saisin taudin nujerrettua! Eikö se ole koskaan lähtenyt kokonaan pois vaan piilee akvassa ja puhkeaa aina aika ajoin?? Hoidon aikana olen vaihtanut vettä useammin. Aluksi melkein 40l ennen kuin lisäsin lääkkeen, ja sitten parin päivän välein 10l. Lääkettä olen antanut reilun viikon ajan joka toinen/kolmas pvä.

Hyvät neuvot tarpeen!

11

524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      mIKÄHÄN ON AKVAARIOSI VEDEN LÄMPÖTILA?

      Mitkä kalat sairastuvat?

      Vettä vaihdat liian vähän!
      - puolet kerran viikossa olisi se minimi suositus, mihinkähän mahtaa nitraatti ja nitriitti nousta akvassasi ton viikon aikana

      Sulla nyt ei tuo taudin itiö vaihe tuhoudu millään ja siksi se uusiutuu aina vaan uudestaan... toimitko ohjeiden mukaan, miten toimit?
      Essee olis tästä aiheesta nyt paikallaan.

      Pilkkutaudin esiintyminen ei tosiaankaan johdu uusien kalijen hankinnasta.

      Hoidon aikana EI akvan vettä saa vaihtaa, vai neuvooko lääkkeen ohje toisin, kerro kaikki!

      Valojakaan ei saisi pitää päällä ja lämpötilaa pitäisi nostaa...

      Kalasto sulla on monen kirjavaa ja veikkaampa että ne kalat jotka eivät ole tottuneet ja niitä pitää hoitaa toisenlaisissa olosuhteissa, sairastuvat akvassasi...

      Toivoa on, kalaston muutos, oikeat hoito ja elin olot kaloille, lääkityksen oikea annostus... kyllä se siitä sitte.

      • hyvät neuvot tarpeen

        Juuh, elikäs tässä lisätietoja:
        En olettanutkaan että tauti johtuu aina uusien kalojen hankinnasta, www.aquahoito.info sivuilla kerrottiin että "Usein pilkkutauti puhkeaa, pian sen jälkeen kun akvaarioon on lisätty kaloja". Näin minulla ei siis ole käynyt, ainakaan heti uusien kalojen jälkeen.

        Kysymykseni kuuluikin että miksi tauti puhkeaa niin usein, käsitykseni on että voi esiintyä uusien kalojen hankinnan jälkeen, kalojen stressistä, rajuista olosuhteiden muutoksista. Olisiko syy siinä että olosuhteet vaihtelevat niin rajusti jos kerran vaihdan vettä liian vähän. Olen lukenut että n.30% olisi sopiva määrä/viikko... Eli 50l/viikko on siis sopiva 100litraseen.

        Valot eivät ole päällä hoidon aikana, lämpötila 25 astetta. En ole uskaltanut nostaa, miten ylös voisi nostaa hoidon ajaksi?

        Miekkapyrtöt sairastuvat, eivät muut kalat elikkäs tarkoitan että vain miekkapyrstöissä on näkynyt pilkkuja mutta muissakin voi olla mutta ei ole koskaan näkynyt. Yhtään kalaa ei ole kuollut.

        Lisää neuvoja...


      • lisää...
        hyvät neuvot tarpeen kirjoitti:

        Juuh, elikäs tässä lisätietoja:
        En olettanutkaan että tauti johtuu aina uusien kalojen hankinnasta, www.aquahoito.info sivuilla kerrottiin että "Usein pilkkutauti puhkeaa, pian sen jälkeen kun akvaarioon on lisätty kaloja". Näin minulla ei siis ole käynyt, ainakaan heti uusien kalojen jälkeen.

        Kysymykseni kuuluikin että miksi tauti puhkeaa niin usein, käsitykseni on että voi esiintyä uusien kalojen hankinnan jälkeen, kalojen stressistä, rajuista olosuhteiden muutoksista. Olisiko syy siinä että olosuhteet vaihtelevat niin rajusti jos kerran vaihdan vettä liian vähän. Olen lukenut että n.30% olisi sopiva määrä/viikko... Eli 50l/viikko on siis sopiva 100litraseen.

        Valot eivät ole päällä hoidon aikana, lämpötila 25 astetta. En ole uskaltanut nostaa, miten ylös voisi nostaa hoidon ajaksi?

        Miekkapyrtöt sairastuvat, eivät muut kalat elikkäs tarkoitan että vain miekkapyrstöissä on näkynyt pilkkuja mutta muissakin voi olla mutta ei ole koskaan näkynyt. Yhtään kalaa ei ole kuollut.

        Lisää neuvoja...

        Annostus reilu korkillinen (neuvotaan että korkillinen 80l). Lisään sitä 1. 3. 5. 7. päivinä yhden viikon aikan toka viikkona vielä korkillinen. Joskus olen kokeillut sitäkin että vaihdan välipäivinä vettä... Elikkä ei siis vaihdeta vettä välillä, mutta kuinka paljon hoidon jälkeen ja ennen?


      • RRR
        hyvät neuvot tarpeen kirjoitti:

        Juuh, elikäs tässä lisätietoja:
        En olettanutkaan että tauti johtuu aina uusien kalojen hankinnasta, www.aquahoito.info sivuilla kerrottiin että "Usein pilkkutauti puhkeaa, pian sen jälkeen kun akvaarioon on lisätty kaloja". Näin minulla ei siis ole käynyt, ainakaan heti uusien kalojen jälkeen.

        Kysymykseni kuuluikin että miksi tauti puhkeaa niin usein, käsitykseni on että voi esiintyä uusien kalojen hankinnan jälkeen, kalojen stressistä, rajuista olosuhteiden muutoksista. Olisiko syy siinä että olosuhteet vaihtelevat niin rajusti jos kerran vaihdan vettä liian vähän. Olen lukenut että n.30% olisi sopiva määrä/viikko... Eli 50l/viikko on siis sopiva 100litraseen.

        Valot eivät ole päällä hoidon aikana, lämpötila 25 astetta. En ole uskaltanut nostaa, miten ylös voisi nostaa hoidon ajaksi?

        Miekkapyrtöt sairastuvat, eivät muut kalat elikkäs tarkoitan että vain miekkapyrstöissä on näkynyt pilkkuja mutta muissakin voi olla mutta ei ole koskaan näkynyt. Yhtään kalaa ei ole kuollut.

        Lisää neuvoja...

        Kovetettua vettä???
        Meinaan miekkikset tarviis kovempaa vettä kuin nuo muut fisut...


      • Hyvät neuvot tarpeen!
        RRR kirjoitti:

        Kovetettua vettä???
        Meinaan miekkikset tarviis kovempaa vettä kuin nuo muut fisut...

        Sain nämä miekkikset poikasina tutulta, joka oli viljellyt ne lisäämättä veden kovuutta, ja hän sanoi että ei tarvitse lisätä kun ovat siihen tottuneet. Voisi kyllä olla että juuri siksi vain miekkikset sairastuvat herkemmin, kun tarvitsisivat kovempaa vettä! Onko näin, etteivät ole sopeutuneet, vaikka ovatkin kasvatettu pehmeässä vedessä?


      • RRR
        Hyvät neuvot tarpeen! kirjoitti:

        Sain nämä miekkikset poikasina tutulta, joka oli viljellyt ne lisäämättä veden kovuutta, ja hän sanoi että ei tarvitse lisätä kun ovat siihen tottuneet. Voisi kyllä olla että juuri siksi vain miekkikset sairastuvat herkemmin, kun tarvitsisivat kovempaa vettä! Onko näin, etteivät ole sopeutuneet, vaikka ovatkin kasvatettu pehmeässä vedessä?

        ..että jos viljeltyjä ja kasvanut pehmeässä vedessä tottuisivat siihen mutta kun kumminkin alunperin ovat kovan veden kaloja

        Paljon mahdollista että vaikuttaa juurikin se..tai sitten vaan sairastuvat herkemmin .

        Voihan muissakin kaloissa olla tuo lois tartunta mutta pilkkuja vaan ei ole näkyvillä
        Ne voivat olla esim kiduksissa sillain piilossa että et huomaa??


      • fish KING
        RRR kirjoitti:

        ..että jos viljeltyjä ja kasvanut pehmeässä vedessä tottuisivat siihen mutta kun kumminkin alunperin ovat kovan veden kaloja

        Paljon mahdollista että vaikuttaa juurikin se..tai sitten vaan sairastuvat herkemmin .

        Voihan muissakin kaloissa olla tuo lois tartunta mutta pilkkuja vaan ei ole näkyvillä
        Ne voivat olla esim kiduksissa sillain piilossa että et huomaa??

        Mutta ite epäilen juurikin tuota että, kalat eivät saa olla oikeissa vesi olosuhteissa, siihen tarvittaisiin geeni muuttelua eikä evoluutiota voi yksin kaverisi muuttaa mihin kalat ovat tottuneet tuhansia vuosia.

        Nyt sitten lääkitys loppuun ja kolmen asteen lämpötilan nosto, nää ohjeet on kaikki siä aquahoidon sivuilla, kannattaa toimia juuri niin kuin kirjoitetaan.
        Veden vaihtoa kuurin jälkeen .. 3/4 osaa heti seuraavana päivänä .. 1/2 kahden päivän päästä jos sulla ei ole mahdollisuutta käyttää aktiivihiili suodinta suodattimessasi.


      • miten paljon itse vaihdatte?
        fish KING kirjoitti:

        Mutta ite epäilen juurikin tuota että, kalat eivät saa olla oikeissa vesi olosuhteissa, siihen tarvittaisiin geeni muuttelua eikä evoluutiota voi yksin kaverisi muuttaa mihin kalat ovat tottuneet tuhansia vuosia.

        Nyt sitten lääkitys loppuun ja kolmen asteen lämpötilan nosto, nää ohjeet on kaikki siä aquahoidon sivuilla, kannattaa toimia juuri niin kuin kirjoitetaan.
        Veden vaihtoa kuurin jälkeen .. 3/4 osaa heti seuraavana päivänä .. 1/2 kahden päivän päästä jos sulla ei ole mahdollisuutta käyttää aktiivihiili suodinta suodattimessasi.

        Niin kuinka paljon itse vaihdatte vettä viikossa? Minkä kokoiset akvaariot teillä on?
        Vaihdanko jatkossa 50%/viikko?

        Nostin lämpötilaa äskettäin, toivottavasti tällä kertaa hoitokuuri tehoaa! En vaihda nyt vettä ennenkuin olen laittanut viimeisen kerran lääkettä, (sitä seuraavana päivänä n.75l)


      • RRR
        miten paljon itse vaihdatte? kirjoitti:

        Niin kuinka paljon itse vaihdatte vettä viikossa? Minkä kokoiset akvaariot teillä on?
        Vaihdanko jatkossa 50%/viikko?

        Nostin lämpötilaa äskettäin, toivottavasti tällä kertaa hoitokuuri tehoaa! En vaihda nyt vettä ennenkuin olen laittanut viimeisen kerran lääkettä, (sitä seuraavana päivänä n.75l)

        Mä vaihdan sen n40-50% viikossa..
        Akvat on 160 L ja 484 L

        tuo vedenvaihtokin riippuu niin paljon kaikenlaisesta esim
        Kalastosta,ruokinnasta jne...

        Eli mullakin oli tuolla 160L pelkkä naaras partis yksinään pitkän aikaa niin ei sinne kyllä ihan joka viikko tarvinnu vettä vaihtaa ;OD


      • fish KING
        miten paljon itse vaihdatte? kirjoitti:

        Niin kuinka paljon itse vaihdatte vettä viikossa? Minkä kokoiset akvaariot teillä on?
        Vaihdanko jatkossa 50%/viikko?

        Nostin lämpötilaa äskettäin, toivottavasti tällä kertaa hoitokuuri tehoaa! En vaihda nyt vettä ennenkuin olen laittanut viimeisen kerran lääkettä, (sitä seuraavana päivänä n.75l)

        Akvassa ihmeellistä vihersamennsta tällä hetkellä ja syytä koitetaan selvittää???

        Vaihdan vettä epäsäännöllisesti koe luontoisesti, viimekuussa vaihdoin kolme kertaa viikossa n. kolmanneksen tuohon suurempaan akvaan, tässä kuussa oon vaihtanut kerran kahdessa viikossa ekä nitraatti siltikään nouse yli 20mg/l (* otan huomioon virhemarginaalin) joten harvemminkin voisin vaihtaa (Kongot kutee säännöllisesti mutta saumakirjot ja kongotkin tekee kudun onnistumisesta mahdotonta), tarkoittaa, voin lähteä huoletta etelään ilman että kalat siitä kärsisivät. Ruokinta pitää vaan järjestää vaikka joka kolmas päivä, hoitsulle... RRR olis sulle muuten yks homma! hehe

        Pienempään akvaarion vaihdan vettä n. puolet kolmen viikon välein, tällä hetkellä. Koitan saada tuota timanttitetrojen kutu viettiä hereille... nitraatti pysyttelee silti Seran testillä kymmenen ja viidentoista mg/l välillä.

        * HUOM. Seran testi antaa liian suuren arvon!
        40mg/l tulos on n. 25mg/l. Suosittelen hankkimaan Tetran vastaavan NO3 testerin niille jotka näitä arvoja testaavat (sama tulkinta virhe marginaali % NO2 ja pH testeillä). VAIHTAKAA TETRAN TESTEIHIN jos nää asiet on teile tärkeitä.


      • RRR
        fish KING kirjoitti:

        Akvassa ihmeellistä vihersamennsta tällä hetkellä ja syytä koitetaan selvittää???

        Vaihdan vettä epäsäännöllisesti koe luontoisesti, viimekuussa vaihdoin kolme kertaa viikossa n. kolmanneksen tuohon suurempaan akvaan, tässä kuussa oon vaihtanut kerran kahdessa viikossa ekä nitraatti siltikään nouse yli 20mg/l (* otan huomioon virhemarginaalin) joten harvemminkin voisin vaihtaa (Kongot kutee säännöllisesti mutta saumakirjot ja kongotkin tekee kudun onnistumisesta mahdotonta), tarkoittaa, voin lähteä huoletta etelään ilman että kalat siitä kärsisivät. Ruokinta pitää vaan järjestää vaikka joka kolmas päivä, hoitsulle... RRR olis sulle muuten yks homma! hehe

        Pienempään akvaarion vaihdan vettä n. puolet kolmen viikon välein, tällä hetkellä. Koitan saada tuota timanttitetrojen kutu viettiä hereille... nitraatti pysyttelee silti Seran testillä kymmenen ja viidentoista mg/l välillä.

        * HUOM. Seran testi antaa liian suuren arvon!
        40mg/l tulos on n. 25mg/l. Suosittelen hankkimaan Tetran vastaavan NO3 testerin niille jotka näitä arvoja testaavat (sama tulkinta virhe marginaali % NO2 ja pH testeillä). VAIHTAKAA TETRAN TESTEIHIN jos nää asiet on teile tärkeitä.

        Kalapalkalla???
        Tuat vaan tuliaisiksi uusia kaloja ;OD

        Mutta älä ihmettele jos "jostain kumman syystä kongoparvi pienenee"....

        varmaan joku "eroahdistus" ku "kuolivat"

        Ja mulla vaan parvikoko kasvanu ittellä heheh

        "Jaamäävai pölliny" "noenoooooooo"???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      180
      1345
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1014
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      23
      997
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      882
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      848
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      835
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      818
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      768
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      762
    Aihe