Opiskelen amiksessa sähköllä ja käyn samalla lukiota, siis suoritan kaksoistutkintoa. Matematiikka on minulla ollut aina vahva aine; amiksen laskut ovat ihan naurettavia ja lukion lyhyestä matematiikasta on tullut pääsääntöisesti pelkkiä kymppejä.
Olen ruvennut harkitsemaan josko vaikka hakisin TKK:lle sähköalaa lukemaan. Joko yritän kukkaisteekkariksi tai sitten menen avoimeen suorittamaan lukion pitkän matikan ja fysiikan oppimäärät. Miten on,kuinka mahtaisi onnistua DI:ksi opiskelu amispohjalta?
Usein on tullut mietittyä että olisi varmaan pitänyt mennä lukioon ja ottaa siellä pitkä matematiikka, mutta niin vain laitoin aikoinaan amiksen ykkösvalinnaksi hakupapereihin:(
Amiksesta TKK:lle?
10
2050
Vastaukset
- joku
ilman pitkää matikkaa, fysiikka ja (kemiaa) saattaa tulla vaikuiksia jo pääsykokeissa.
"insinööreillä matikka on vähän niin kuin kulmakarvat, ei niillä nyt oikeastaan tehdä mitään, mutta otappa pois niin johan näyttää kummalliselta"- Sähkömiäs
Minun tietojeni mukaan "kukkais"teekkareiksi otetaan opiskelemaan lukiossa lyhyen matematiikan suorittaneita.Minullahan on suoritettuna juuri tuo lukion lyhyt matematiikka.
Kukkaset sitten lukevat ihan alkajaisiksi
puuttuvat lukion luonnontieteiden opinnot,vai onkohan minua kenties joku kusettanut? No ei nyt vaisinkaan, itse olen tietoni hankkinut korkeakoulujen nettisivuilta. Opon kanssa olen asiasta keskustellut,totesi minun olevan ihan kelpo ainesta kukkaisteekkariksi. - Toku
Sähkömiäs kirjoitti:
Minun tietojeni mukaan "kukkais"teekkareiksi otetaan opiskelemaan lukiossa lyhyen matematiikan suorittaneita.Minullahan on suoritettuna juuri tuo lukion lyhyt matematiikka.
Kukkaset sitten lukevat ihan alkajaisiksi
puuttuvat lukion luonnontieteiden opinnot,vai onkohan minua kenties joku kusettanut? No ei nyt vaisinkaan, itse olen tietoni hankkinut korkeakoulujen nettisivuilta. Opon kanssa olen asiasta keskustellut,totesi minun olevan ihan kelpo ainesta kukkaisteekkariksi.Jos tuntee sitten lirissä olevansa kun kukkasena TTY:lle pääsee niin voihan sitä suorittaa iltasin lukiossa matikkaa ja fysiikkaa?
- Sähköteekkari
Kuulostat oikeen sopivalta tulevalta teekkarilta! Olet ottanut jo noinkin paljon selvää asioista, eikun kukkaisteekkarin paperit hakemaan heti valmistuttuasi. Monet amiksen käyneet tekevät sen pitkän kaavan mukaan eli ensin amk:hon ja sieltä muuntokoulutukseen DI:ksi, mutta sulta maisterin papereiden suorittaminen käy paljon nopeammin.
Tietenkin kun on kyseessä erityishaku, ei kannata masentua pääsykokeiden vaikeutta kommentoivista kommenteista, vaan luottaa siihen että pääset siihen kiintiöön mukaan.
Onnea vaan tulevalle opiskelu-urallesi! - Blunt
Hae pääsykokeilla TKK:lle, sähkölle ei ole niin vaikeaa päästä, vaikket pitkää matikkaa olekaan lukenut. Harjoittele vaan niitä edellisvuosien pääsykoetehtäviä.
Mä olen TKK:lla Tikillä, vaikka lukiossa luin lyhyen matikan ja kirjotin siitä B:n.- yli-opiskelija
Ja mulla on lyhyt L ja pitkä B (kirjoitin myöhemmin, luin lyhyen) ja en tajunnut mitään pääsykokeessa. Samoin minulla oli pitkä fyssä (keskiarvo 8), ja osasin laske vain yhden laskun, toisen arvasin.
- Sähköteekkari
Ei ole totta, sähköosastolle ei ole helppo päästä, ja SINÄ ET OLE päässyt Tikillekään millään B:n papereilla. Olet ehkä korkeintaan amk:ssa tietotekniikkalinjalla.
Ymmärsin niin että viestiketjun aloittaja on hakemassa erityishaussa, johon ei päde legendat B:n lyhyen matikan papereilla sisään päässeistä. Tuollaisia juttuja EI kannata uskoa. - Blunt
Sähköteekkari kirjoitti:
Ei ole totta, sähköosastolle ei ole helppo päästä, ja SINÄ ET OLE päässyt Tikillekään millään B:n papereilla. Olet ehkä korkeintaan amk:ssa tietotekniikkalinjalla.
Ymmärsin niin että viestiketjun aloittaja on hakemassa erityishaussa, johon ei päde legendat B:n lyhyen matikan papereilla sisään päässeistä. Tuollaisia juttuja EI kannata uskoa.En sanonutkaan että sähkölle olisi helppo päästä, vaan sanoin että pääsy sinne ei ole niin vaikeaa.
Ja jokainenhan voi itse tutkia miten vaikeaa Sähkölle on päästä. Tässä tilastoa http://www.hut.fi/Abi/haku/tilastot.htm
Ensisijaisia hakijoita Elektroniikan ja sähkötekniikan ko:hon 192, hyväksyttyjä 202... Alin pistemäärä millä sisään 17,77 / 40 siis tässä laskettu pelkästään koepisteet.
Ja mahtaa sitten olla uskomatonta että Tikillä opiskelen. En tosin mennyt TKK:lle ihan tavallista kautta, mitä en väittänytkään, vaan aloitin opintoni toisessa yliopistossa,
( http://www.hut.fi/Abi/haku/erillisvalinnat.htm#vaasa http://www.hut.fi/Abi/haku/erillisvalinnat.htm#jyvaskyla )
jossa suoritetaan n.80ov:tä, jonka jälkeen siirrytään TKK:lle. Ja tietääkseni minulla on huonoimmat lähtöpisteet millä koskaan on Tikille päästy. En lukenut lukiossa esim. fyssaa tai kemmaakaan, paitsi sen yhden pakollisen ;)
Matikan ja fyssan opinnot ovat tehneet tiukkaa, mutta kyllä niistä pänttämällä läpi pääsee. Tietotekniikassa ei kuitenkaan matikkaa (paitsi diskreettiä matikkaa ja loogista päättelyä jotka ovat helppoja ainakin minulle) juuri tarvita. Sekin tosin riippuu ihan siitä minkä valitsee pääaineeksi. T:n kurssien k.a. mulla kuitenkin lähelle neljää.
Niin, ja sanottakoon vielä, että pääsin aikoinaan myös Sähkö- ja tietoliikennetekniikan koulutusohjelmaan TKK:lle(nykyäänhän tuota koulutusohjelmaa ei enää ole, vaan on jaettu kahtia), ihan pääsykokeilla, mutta en ottanut paikkaa vastaan koska halusin Tikille.
Mutta tälläisiä juttujahan EI kannata uskoa...
- MMm
Opiskelu TKK:lla onnistuu varsin mainiosti tuolta pohjalta, jos asiaan liittyy kiinnostusta eikä pelkää työntekoa. Kaveri tuli kukkasena fysiikan puolelle ja pärjäsi hyvin (sen teoreettisempaa ei tkk:lta löydykään).
Se on _kumminkin_ aika erilaista kuin lukion matikka ja fysiikka. Sisäänpääsy on kyllä varmaan vähän hankalaa... Mutta rohkeasti kukkaseksi. Porua ne vääntää täällä piirianalyysin kanssa ihan yhtä lailla ne pitkän matikan l:n kirjoittaneetkin :-) . - -Piia
Monet iltalukiot tarjoavat mahdollisuutta lukea lyhyt matikka pitkäksi muutamalla kurssilla. Eikös tämä ratkaise suurilta osiltaan ongelman?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886