Ladan konetta pitäisi kevyesti kutittaa. Melkein kaikki Ladan koneeet voidaan virittää samlla tavalla, mutta nyt on kyseessä 2106 kohko. Männän halkaisija on siis 79 mm ja iskunpituus 80 mm, puristussuhde 8,5.
Jos lohkosta tai kannesta höyläisi 1 - 1,5 mm pois, saisi puristussuhteen nousemaan 9,2-9,7 höyläyksen määrästä riippuen. Vakiotekniikka tämän varmaan kestäisi. Kun 1.2 ja 1.3 koneissa on sama kansi ja yläkuolokohta on lohkon yläosassa, maksimi kannen lasku on teorieettisesti 1,7 mm. Tämä siis olettaen että nokan nosto ja asteet ovat samat. ITse suunnittelin 1.3-1.5 milliä. Lohkoa ei viitisisi pilata ja kansi on halvempi työstää. Löyseneekö kansi liikaa tuosta höyläyksestä?
Venttiilejä on paha mennä isontamaan, mutta kanavia avartamalla hengitystä voisi hieman parantaa. Osaako kukaan neuvoa mistä alumiinia poistetaan ja kuinka paljon?
Nokasta ei ole tietoakaan. Vanhan nokan voisi hiottaa, jolloin kustannuksia olisi noin 100 e. Mitkä asteet, mikä nosto. Vakionokassa nostoa oli 9,728 mm. Liika nosto pienentää tietysti kannen laskun mahdollisuutta. Paljonko vakiokoneella jää venttiilien ja männän väliin?
Vakiokaasarin (28 ja 36 mm kurkut)voisi säätää pelkillä suuttimilla, sillä saisi paremman taloudellisuuden ja seoksen pienillä kierroksilla kuin kauheilla tuplarööreillä. Pakosarja menisi varmaankin vaihtoon, mutta lopposa kelpaisi varmaan noinkin.
Akku tietenkin takakonttiin ja pellit kuntoon. Turhat hienoudet pois, sleeper-look on hieno. Päälle musta kiiltävä maali ja alle suht kapeat renkaat. Äänieristettä lisää ja ralliratin pyöritykseen lisää habaa. Jakoketjun kiristimen ajattelin muokata kampiakselin ketjupyörästä, sekin pienentäisi kitkaa ja toisi ilmaisia lisähevosia. Eivät varmasti ole kalliita tallinnan puolella.
Tavoitteena on siis 78 hp -> vähintään 100 hp. Sopivalla nokalla saisi vakiokoneestakin sen 120 hp mutta nyt on tarkoitus tehdä katukone, eli tehoa tulisi löytyä myös alle 4k rpm. 110 olisi jo ihan kiva luku 1.6:lle, samalla kustannuksetkin olisivat aika pienet. Lopuksi voisi koneeseen laittaa vielä suorasytyn kahdella puolalla. Se lisäisi budjettia noin 100 eurolla, mutta samalla poistaisi paljon ongelmia sytytyksestä.
Nyt on teidän vuoronne, kertokaa miten olette takapihamenetelmällä Ladaanne kutittanut. Palaute suunnitelmista olisi hienoa enkä ole normaalisti herneitä pienistä asiaoista impannut.
Tnx,
Hazard
Ladan koneen viritys
6
7615
Vastaukset
- Mutterin vääntäjä
Niin et osta auto niissä kun on vakiona nykyään haaveilemasi tehot ja myös ajo-ominaisuudet kyseisten tehojen hallitsemiseen. Lada kun on jo yli 60kmh vauhdissa levoton vekotin.
- Hazard
Olisihan sekin yksi vaihtoehto. Kaikki meistä ei kuitenkaan halua sitä helpointa vaihtoehtoa. Kyse ei ole nyt kulkupelistä vaan harrastuksesta. Kuten Abarth aikoinaan sanoi, pienen koneen viritys on taidetta. Auton tekniikan oppii paremmin kun on sen kanssa tekemisissä (muutenkin kuin ajamalla =). Lada on hyvin hallittavissa vielä 130 hp tehoilla, mutta se vaatii kuskilta tietoa mitä tekee.
Jos minä onnistuneesti saan parannettua Ladan ajo-ominaisuuksia olen tyytyväinen itseeni. Paljon tyytyväisempi kuin jos kävelisin autokauppaan. Uusavuttomuus ei ole kunnia. - miksa75
Hazard kirjoitti:
Olisihan sekin yksi vaihtoehto. Kaikki meistä ei kuitenkaan halua sitä helpointa vaihtoehtoa. Kyse ei ole nyt kulkupelistä vaan harrastuksesta. Kuten Abarth aikoinaan sanoi, pienen koneen viritys on taidetta. Auton tekniikan oppii paremmin kun on sen kanssa tekemisissä (muutenkin kuin ajamalla =). Lada on hyvin hallittavissa vielä 130 hp tehoilla, mutta se vaatii kuskilta tietoa mitä tekee.
Jos minä onnistuneesti saan parannettua Ladan ajo-ominaisuuksia olen tyytyväinen itseeni. Paljon tyytyväisempi kuin jos kävelisin autokauppaan. Uusavuttomuus ei ole kunnia.sul on oikeat periaatteet! kylhän kaupasta saa mitä vain mutta kun ite tekee ni tulee hyvä! oletkos ajatellut koneen ahtamista? jos kerta tahdot pitää ladan oman koneen niin ahda se! katso pörssistä esim. pieni ihin rhb5 ne maksaa noin 50-200€ ja jokin paineistettu 2kurkkuinen kaasari maksaa vain 20-50€ paikkeil kun jaksaa tinkiä sit tarviit bensa pumpun eli purkaamosta vanha ruiskuvehkeen p-pumppu 10-30€ paineensäädin siihen varmaan noin 20€ sit paikallisesta kumiliikeestä vähäletkua ja klemmareita.. siinä suurimmat ostokset ahtimen saa sopimaan helposti välilaipalla omaan sarjaan sit vaan kyhäät paineputket ja muut "pikku" jutut kuntoon.. sen jälkeen penkkiin ja pienillä paineilla minimitehot ulos (alle20prossaa tehon nousu) sit vaan penkki laput kainaloon ja katsastus konttorille hakee leima autoon... ja sen jälkeen paineita ylös.. siinä sulle toimiva paketti helppo ajaa ja tehoa tuli noin 150hp kone kestää hyvin 0.7barin paineen mut ollaan joskus kokeiltu 1.5baria mutta ei saa sutia liikaa... sit sanoo poks tiivisteet ;) ja ahdin voima on ihan eri asia kun vapari koneessa! siihen jää koukkuun..
- Hazard
miksa75 kirjoitti:
sul on oikeat periaatteet! kylhän kaupasta saa mitä vain mutta kun ite tekee ni tulee hyvä! oletkos ajatellut koneen ahtamista? jos kerta tahdot pitää ladan oman koneen niin ahda se! katso pörssistä esim. pieni ihin rhb5 ne maksaa noin 50-200€ ja jokin paineistettu 2kurkkuinen kaasari maksaa vain 20-50€ paikkeil kun jaksaa tinkiä sit tarviit bensa pumpun eli purkaamosta vanha ruiskuvehkeen p-pumppu 10-30€ paineensäädin siihen varmaan noin 20€ sit paikallisesta kumiliikeestä vähäletkua ja klemmareita.. siinä suurimmat ostokset ahtimen saa sopimaan helposti välilaipalla omaan sarjaan sit vaan kyhäät paineputket ja muut "pikku" jutut kuntoon.. sen jälkeen penkkiin ja pienillä paineilla minimitehot ulos (alle20prossaa tehon nousu) sit vaan penkki laput kainaloon ja katsastus konttorille hakee leima autoon... ja sen jälkeen paineita ylös.. siinä sulle toimiva paketti helppo ajaa ja tehoa tuli noin 150hp kone kestää hyvin 0.7barin paineen mut ollaan joskus kokeiltu 1.5baria mutta ei saa sutia liikaa... sit sanoo poks tiivisteet ;) ja ahdin voima on ihan eri asia kun vapari koneessa! siihen jää koukkuun..
Joo, kyllähän sitä vielä joskus Turbojen maailmaankin tutustutaan, mutta aloitetaan heiman "helpommasta" vaparista. Ladan kansipahvi on kuulemma heikko, mutta kestää vakiona juuri ja juuri puolen kilon ahdon. Liikaa liikkuvia osia minulle =)
Suunnitelmat on hieman edistynyt. Aluksi ottaisin vahvistetun kannen, josta pakokanava tehtäisiin melkein kiiltäväksi ja imusarja hiaman mattapintaiseksi. Mattapinnalla estetään polttoaineen pisaroituminen erityisesti kaasarikoneissa. Pakosarja saa kiiltää, koska minimaalinen kitka on pääasia. Pieni lamelilaikka Dremelin kanssa tekisi varmaan jo aika hyvää jälkeä.
Jos löytyisi joku tuttu, joka osaisi hieman venttiilien alkuosia portata toverihintaan, senkin voisi tehdä. Kansipajassa se ei kannata, koska hintaa tulee liikaa. Porttauksella saataisiin kanavien virtausta parannettua paljon, koska tehtalla sitä ei ole tehty. Teollisesti se ei kannata, koska vaatii puhdasta käsityötä. Itse en osaa sitä tehdä.
Kantta höylättäisiin vinoon kevyesti. Tarkkoja arvoja en ole vielä laskenut, mutta suuntaa-antavana 1mm pakosarjojen puolelta ja 2mm tulppien puolelta. Venttiilien kulma pienenee ja ne eivät ota niin helposti mäntiin kiinni. Nokkaan tämä aiheuttaa pienen lisäennakon, mutta sitä tuskin tarvitsee kompensoida. Kiinnityspulttien reikiä tuskin tarvitsee muokata, korkeintaan viilalla. Kannen kulma ei muutu montaa astetta.
Liikkeelle lähdettäisiin vakionokalla. Nosto on 9,7 milliä. Ei paljoa, mutta varmasti kestävin ratkaisu. Budjetin salliessa voisi myöhemmin ostaa virinikan. Hiottuja nokkia ei katukoneisiin kuulemma kannata pistää niiden heikon kulutuskestävyyden takia. Mene ja tiedä.
Pakosarjan rakentaminen olisi varmasti eniten tehoa nostava toimenpide. Alkuperäinen on aika tukkoisen näköinen. Jos siitä leikkaisi laipat irti, siirtäisi pakoputken liitosta taaksepäin noin 15 cm ja rakentaisi 4-2-1 peltisarjan tilalle.
Jakoketjun kiristin vaihtuisi kampiakselin ketjupyörästä itsetehtyyn. Vähemmän rullauskitkaa, lisää tehoa. Samalla jakoketjun äänikin vaimenisi. Kaasari jäisi aluksi vakioksi, mutta seosmittarilla sen saisi paremmin kohdalleen. Nyt se antaa liian laihaa seosta vakiona (lambda alle 100mV). Kakkoskurkku toimii kuten pitää, 600-800mV.
Näillä ihan hatusta vedettynä avioisin koneen tehojen nousevan ehkä 90 heppaan. Ei paljoa, mutta teho tulisi nousisi koko kierrosalueella. Vääntökin paranisi. Virinokalle tässä olisi kuitenkin hyvä aihio kun hengitys on suht hyvin kunnossa.
Tulos arvioituun budjettiin (100e) ei ole häävi, mutta se olisi turvallinen tutustuminen moottorin virityksen maailmaan. Ensin hankin kaiken mahdollisen tiedon, kuuntelen kaikkia moottorirakentajien neuvoja ja poimin niistä parhaat ideat.
- utelias
Onko proggis edistynyt? Mulla vähän samat kuviot meneillään,alustaa parantelen 1500 ladasta,sain very tyylikkäät alfan vanteet alle ja ajattelin madaltaa vähän.
- oot kurapää
unohda koko juttu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448