ahtautunut jännetupentulehdus (de quervain)

kommentteja kehiin

Tervehdys kohtalotoverit (kai teitä jossain on)! Selailin tätä leikkauspalstaa, mutten löytänyt kirjoituksia nimen omaan tästä riesasta (ymmärtääkseni rannekanavan oireyhtymäkin on melkolailla eri juttu) ja ajattelin kokeilla onneani, josko auttavia käsiä ja neuvoja saisi tätä kautta. Kärsinyt kyseisestä vaivasta 09/06 saakka ja sairaslomalla on tullut väijyttyä enemmän kuin mieli ja kukkaro sallii. Nyt pääsin kiireellisenä tapauksena (olenpa tärkeä;) leikkaukseen, joka on jo parin viikon päästä, iik! Toisaalta hermostunut ja jännittynyt olo, mutta samalla myös niin helpottunut ja toiveikas fiilis. Lääkärin mukaan varsinainen toimenpide ei ole ISO homma ja tehdäänkin päiväkirurgisena toimenpiteenä, mutta ainahan leikkaus hirvittää ja oikea käsi on mulle aika arvokas... ;) Olisiko kellään siis jakaa kokemuksiaan tästä vaivasta, leikkauksesta, hoidosta, paranemisesta ja ihan mistä vaan? Olisin tosi kiitollinen kommenteista, vaikka kokemus ei positiivinen olisi ollutkaan. Etenkin varsinainen leikkaus ja siitä selviäminen mahdollisimman yksityiskohtaisesti kiinnostaisi (esilääkitys, miten suoritetaan, kivut, kuinka käsi "paketoidaan" ja kuinka kädetön sitä sitten on jnejne). Itse teen LTO:n työtä alle kolmivuotiaiden lasten ryhmässä, joten aikas pitkä saippa taitaa olla edessä, huoh... Tsemiä siis minulle ja sinulle! :) Kiitoksin!

2

9685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös de Quervain

Mulla oli jatkuvana riesana peukalon "lukkiutuminen". Monen kortisonipiikin jälkeen tilanne todettiin sellaiseksi, että vaatii leikkauksen. Leikkaus tehtiin päiväkirurgisena, ns. verettömänä . Tämä tarkoitti käytännössä sitä, että olkavarteen laitettin "rengas", joka täytettiin ilmalla. Puristus oli melkoinen, mielestäni leikkauksen pahin osa. Tällä puristuksella estettiin verenkierto käteen. Leikkaus itsessään meni kivuttomasti ja helposti. Olin siis hereillä koko ajan. Lääkäri totesi avattuaan ranteen, että oli todellakin aiheellinen leikkaus. Jännetuppi oli todella turvonnut eikä jänne päässyt siellä liikkumaan. Leikkauksessa jännetuppi halkaistiin, jolloin jänne vapautui pinteestä. Neljä tikkiä jäi muistoksi. Pääsin parin tunnin päästä leikkauksesta kotiin. Kuukausi sairaslomaa ja kipulääkkeitä, tosin lomaa jatkettiin sen jälkeen vielä kaksi viikkoa. Käsi parantui hyvin ja oireet loppuivat kuin seinään. Joten reippaasti vaan hoitoa saamaan :)

• wauziwau

Hei, katso sivulta wauziwau.fi lamppu auttaa sinunkin vaivaasi. Varsinkin kotihoitona leikkauksen jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5776
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3791
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3323
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2758
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2222
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2167
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162