nuoren sydänongelmat

nuori.rytmäripotilas

kysymys kuuluu siis miten voi olla mahdollista että jos 17 vuotias valittaa pahoja sydänoireita hän ei pääse hoitoon? eikö sairaalaan pääse edes yhdeksi yöksi tarkkailuun? pitääkö todellakin mennä ensiapuun ambulanssilla tai pyörtyä vastaanottotiskin eteen? mitä olen lukenut esim. perheellinen nuori äiti on päässyt suoraan sairaalaan ja rasitus-EKG:hen kun ensimmäisiä oireita on ilmennyt, minulle sanotaan minne menenkin ja mitä sanonkin OLET NUORI, SINULLA EI VOI OLLA HÄTÄÄ. sydänfilmissä ei näy mitään, ei verikokeissa eikä keuhkokuvassa. MENE KOTIIN LEPÄÄMÄÄN, ÄLÄKÄ PANIKOI. iskettiin betasalpaajat käteen etten kuuntelisi esim. vaarattomia lisälyöntejä ja sitä kautta hyperventiloisi ja luulisi kuolevani tmstms.

satuin mainitsemaan että olen kärsinyt lievistä paniikkihäiriöistä (ei koskaan lääkitystä, ei koskaan lääkärissä käyntiä, ei virallista pätevää diagnoosia) ja kun jokainen minua tutkiva lääkäri/hoitaja näkee sen koneeltaan, he sanovat että kyseessä on paniikkihäiriö ja että yritä ottaa rauhallisesti, happitasosi on korkea eli hyperventiloit (vähemmästäkin). ja ollessani hyvinkin rauhallinen tilani ei parane (jo sykkeeni kertoo sen, saatan maata pedissä potien kamalaa oloa mutta syke on 60 ja suht. tasainen, en edes voi kuvitella tätä itse koska joku muu kuin minä itse on myös tämän mitannut), vaan on hyvin, hyvin heikko.

holteriin pääsen koska sitä käytännössä omalta lääkäriltäni anelin, mutta kestää 3vk. en pysty liikkumaan edes 10min ettei syke tekisi mitä lystää, heittelee välillä 80-150 ja on jatkuvasti epätasainen. olen käytännössä invalidisoitunut, mikään ei kiinnosta vaikka yritän. mutta koska paperilla olen terve (kunnes toisin todistetaan) mikään ei auta. rasitus-EKG:lle naurettiin päin naamaa (edelleen koska olen nuori).

oireeni ovat monet, rytmihäiriöistä aina epätodellisuuden tunteeseen, oksetuksesta/huimauksesta/pyörrytyksestä/näön haittaamisesta hengityksen jaksamattomuuteen vaikka mitään fyysisiä esteitä ei ole (keuhkokuva sanoi että keuhkojen ja sydämen rakenteessa ei ole vikaa).

minulle on tolkutettu niin paljon että se on henkistä että alan jo itsekin uskoa ja turtua siihen, unohtaa miten vaikea kuukauden olen elänyt. en voi tehdä yhtään mitään paitsi maata sängyssä, mutta sitten niin.

olen mennyt viimeisen viikon aikana useasti päivystykseen luullen että se jo hälyttäisi näkemään että jotain on vikana (en ole käynyt lääkärissä ties kuinka moneen vuoteen enkä koskaan ole sinne päästyäni valittanut mitään varsinaista fyysistä saati olemassa olematonta vaivaa, pikemminkin äitini vaatimat verikokeet/kasvukontrollit sun muut), mutta siellähän vain odotellaan kiltisti omaa vuoroa, otetaan sydänfilmi ja jos siinä ei sillä hetkellä mitään näy laitetaan kotiin lepäämään, OLET NUORI. aivokuvaus ei tule kysymykseenkään, oireet eivät kuulemma täsmää kasvaimeen. itseasiassa lääkäri hymyili sanoi että olisin jo kuollut jos kaikki oireeni olisivat todellisia. jaahas?

oloni on todella huono ja pahenee. viime yönä se kävi niin vaikeaksi että ajattelin soittaa ambulanssin mutta sitten tajusin ettei siitä ole hyötyä. minua luultaisiin entistä varmemmin vainoharhaiseksi/luulosairaaksi.

pahintaa on että joka paikassa kuulee: OLET NUORI. tehdään tutkimuksia kohan ehditään, katsellaan. tiedän että muitakin ihmisiä on/lääkäri ja resurssipula, olen kyllä tullut selkeästi sen huomaamaan isovanhempieni hoidon yhteydessä. en valita turhasta, koska tiedän miten vaikeaa se on. mutta oireeni eivät ole kroonisia, vaan jatkuvasti ja nopeasti pahenevia. minusta vain tuntuu ettei siihen katselemiseen ole paljon aikaa... tilani heikkenee päivä päivältä.

silti kukaan ei ole ehdottanut EDES psykiatria.

alkaa jo tympiä kun joka paikassa sanotaan OLET NUORI. on sitä kuoltu nuorempanakin.

voiko näin helposti leimata luulosairaaksi? pääseekö vakavasti sairas pikaisiin tutkimuksiin vain pärstäkertoimella ja tilastoilla?

23

9350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...................

olet käynyt useaan kertaan eri lääkärin puheilla ja kaikki ovat sanoneet samaa. sinut on tutkittu ja mikään ei ole viitannut vakavaan sairauteen. aivokuvausta ei todellakaan tehdä elleivät oireet viittaa johonkin aivoperäiseen vikaan..sinulla ei sellaisia oireita ole ollut. kaikki oireesi ovat täysin tyypillisiä ns. paniikkioireyhtymälle. rasituskoe määrätään yleensä vanhemmille potilaille, joilla epäillään sepelvaltiotautia. sinulla ei sellaista voi olla (näin voi melkeimpä 100% varmuudella sanoa). odottelehan rauhassa se holter-tutkimus. jos siinä ei mitään löydy, todennäköisesti kyseessä on se paniikkioireyhtymä.

• yksityiselle

Jos olet sitä mieltä, että oireesi eivät ole paniikkihäiriötä, mene yksityislääkärille ellet muuten hoitoa saa. En tunne paniikkihäiriötä, mutta voin kuvitella, että aiheuttaa samanlaisia oireita kuin sydänongelmissa. Yritä ottaa rauhallisesti ainakin siihen holter-tutkimukseen asti. Kyllä siinä sitten näkyy jos kyseessä ovat rytmihäiriöt. Keuhkokuvasta tuskin näkee onko sydämen rakenne normaali, siihen tarvitaan sydämen ultraäänitutkimus.

Tsemppiä vaan, ja vaadi hoitoa jos tosiaan tunnet olevasi sairas. Kyllähän sinä jonkun diagnoosin tarvitset, vaikka se sitten olisi lopulta se paniikkihäiriö.

• --------
        yksityiselle kirjoitti:

Jos olet sitä mieltä, että oireesi eivät ole paniikkihäiriötä, mene yksityislääkärille ellet muuten hoitoa saa. En tunne paniikkihäiriötä, mutta voin kuvitella, että aiheuttaa samanlaisia oireita kuin sydänongelmissa. Yritä ottaa rauhallisesti ainakin siihen holter-tutkimukseen asti. Kyllä siinä sitten näkyy jos kyseessä ovat rytmihäiriöt. Keuhkokuvasta tuskin näkee onko sydämen rakenne normaali, siihen tarvitaan sydämen ultraäänitutkimus.

Tsemppiä vaan, ja vaadi hoitoa jos tosiaan tunnet olevasi sairas. Kyllähän sinä jonkun diagnoosin tarvitset, vaikka se sitten olisi lopulta se paniikkihäiriö.

Hei!

Itselläni rytmihäiriöt alkoivat yläasteella ja niitä tutkittiin ja löydettiinkin mutta sanottii samaa kuin sinulle, eli "olet nuori" eli ei voi olla vikaa kun ne ovat vaarattomia..... minusta ei ole vaaratonta jos taju meinaa autoa ajaessa lähteä...
        Kävin myös usein päivystyksesä ja mitään häiriöitä ei saatu kiinni koskaan. Kärsin vain oireista ja yritin olla huomaamtta niitä useita vuosia.

Opiskellessani toisella paikkakunnalla sitten oireet taas olivat rajut yhtenä päivänä ja kaverit raahasivat puoliväkisin lääkäriin, niimpä sain sitten lähetteen lisätutkimuksiin ja päätöksen leikkauksesta....joka sittemmin tehtiin ja kaikki on nyt hyvin.
        Mutta piti siis odotella "aikuistumista"

Tilasin sairaalasta vastikään vuosia vanhat paperit ensimmäisistä tutkimuksistani, joissa lopulta oli viimeisenä tekstinä "asetetaan ablaatio-jonoon" kuitenkaan sitä ei oltu koskaan tehty, paperit olivat jääneet lojumaan lääkärin pöydälle....näin siis ensimmäisten tutkimusten jälkeen...

Tiedän joo tunteen, ole vaan tiukkana, että saat hoitoa!

• tytteli_
        -------- kirjoitti:

Hei!

Itselläni rytmihäiriöt alkoivat yläasteella ja niitä tutkittiin ja löydettiinkin mutta sanottii samaa kuin sinulle, eli "olet nuori" eli ei voi olla vikaa kun ne ovat vaarattomia..... minusta ei ole vaaratonta jos taju meinaa autoa ajaessa lähteä...
        Kävin myös usein päivystyksesä ja mitään häiriöitä ei saatu kiinni koskaan. Kärsin vain oireista ja yritin olla huomaamtta niitä useita vuosia.

Opiskellessani toisella paikkakunnalla sitten oireet taas olivat rajut yhtenä päivänä ja kaverit raahasivat puoliväkisin lääkäriin, niimpä sain sitten lähetteen lisätutkimuksiin ja päätöksen leikkauksesta....joka sittemmin tehtiin ja kaikki on nyt hyvin.
        Mutta piti siis odotella "aikuistumista"

Tilasin sairaalasta vastikään vuosia vanhat paperit ensimmäisistä tutkimuksistani, joissa lopulta oli viimeisenä tekstinä "asetetaan ablaatio-jonoon" kuitenkaan sitä ei oltu koskaan tehty, paperit olivat jääneet lojumaan lääkärin pöydälle....näin siis ensimmäisten tutkimusten jälkeen...

Tiedän joo tunteen, ole vaan tiukkana, että saat hoitoa!

Eli mulla on ihan samoja oireita kuin sinulla, joka aloitit tämän keskustelun.Todella vaikeaa aikaa olen nyt elänyt, viimekin yönä en nukkunut kuin pari tuntia näiden rytmihäiriöiden takia.Minullekkin lääkärit sanoneet että "olet vielä nuori tuskin on mitään vakavaa" olen siis 22-vuotias.No uuden vuoden aattona sitten oireet pahenivat joten menin päivystykseen, ottivat EKG:n ja lääkäri totesi että siellä SAATTAA(????)olla jokin johtumisrata häiriö ja antoi Propral-merkkisiä betasalpaajia.Ja laittoi lähetteen kardiologille.Nyt perjantaina olen menossa kardiologille ja pelottaa todella paljon että mitä sieltä sitten löytyykään.Olisi mukava vaihtaa kanssasi ajatuksia ja jutella asiasta lisää.Joten jos haluat niin laittaisitko sähköpostiosoitteesi niin voitaisiin jutella paremmin =).

• tytteli_
        tytteli_ kirjoitti:

Eli mulla on ihan samoja oireita kuin sinulla, joka aloitit tämän keskustelun.Todella vaikeaa aikaa olen nyt elänyt, viimekin yönä en nukkunut kuin pari tuntia näiden rytmihäiriöiden takia.Minullekkin lääkärit sanoneet että "olet vielä nuori tuskin on mitään vakavaa" olen siis 22-vuotias.No uuden vuoden aattona sitten oireet pahenivat joten menin päivystykseen, ottivat EKG:n ja lääkäri totesi että siellä SAATTAA(????)olla jokin johtumisrata häiriö ja antoi Propral-merkkisiä betasalpaajia.Ja laittoi lähetteen kardiologille.Nyt perjantaina olen menossa kardiologille ja pelottaa todella paljon että mitä sieltä sitten löytyykään.Olisi mukava vaihtaa kanssasi ajatuksia ja jutella asiasta lisää.Joten jos haluat niin laittaisitko sähköpostiosoitteesi niin voitaisiin jutella paremmin =).

jos vielä sattuisit lukemaan tätä keskustelua..

• samaaoirettatäällä

olis kiva jutella lisää sun kanssa. mulla on kans rankka kuukausi takana. mulla on samanlaisia sydänoireita ku sulla. äskenki ku siivosin muljahti rinnassa. ja tänään ratikka pysäkillä yhtäkkiä tuntu pahalta jossain rinnassa. sit on ollu pistelyä, nopeeta sykettä, tykytystä, sekoa rytmiä ym. mut verikokeet ja ekg normaali. paniikkia vain. uusiutuva paniikki. mulla oli paniikkihäiriö 2002. ja nyt sit kaikki laitetaan sen syyks. oon myös ravannu päivystyksessä. mut siellä vaan aina sama juttu, ei sussa oo mitää muuta ku paniikki. beetasalpaajaa ja diapamia.

• ihan

kuulostaa aika pahasti paniikkikohtauksilta, oireet ovat juuri kuvailemiasi ja ihan laidastas laitaan, vahvat sydänoireet liittyy vahvasti kyseiseen sairauteen. Toki kannattaa tutkia, mutta kuten sanoit, minkäänlaisia sydänsairauteen viittavia tekijöitä ei ole löydetty.. Kannattaa se paniikkikohtauksen vaihtoehto pitää myös mielessä, siihen liittyvät fyysiset oireet usein todella todella kovia...Ja paniikkihäiriöstä kannattaa muistaa myös se, että vaikka oireesi aikaisemmin eivät olisi olleet pahoja, olet siinä iässä, jolloin usealla paniikkikohtaukset ovat voimaakkaammillaan..

• aloittaja

jouduin tänään taas päivystykseen, ja kyllä, sinnikkyys lopulta palkittiin.

yöksi en päässyt seurantaan mutta heti huomiseksi lähetteen sisätautilääkärille, jonka kautta varmaankin pääsen aivotutkimuksiin ja nopeutan holterointia. että kannattaa inistä kunnolla.

sydänfilmi oli taas kunnossa, tosin aika outoa että vaikka panikoin sykkeeni oli 52. ehkä betasalpaajat tekee...

• kerro sit mulle

hei kerro sit mulle mitä tutkimukset sanoo. mä itse en aio nyt hakea lääkäriin, luotan et tää on vaa paniikkia. toi 52 voi olla just sen beetasalpaajan takia, koska jos niitä ottaa ei esim. pysty urheilemaan koska sydämen syke ei nouse vaikka mitä tekisit! mut kerro sit miten kävi. tsemppiä! mä uskon vahvasti et meil kummallaki on vaa toi PH.

jaksamista!!!!!!!

• aloittaja

sattuipa semmoinen lääkäri joka vain otti uuden sydänfilmin , eipä siinä mitään, mutta MYÖS UUDEN keuhkokuvan ja verikokeet. eli samat hommat kuin edellisellä kerralla ja sanoi että menepäs pöpi psykiatrille ja ala vetämään pilleriä poskeen.
        antoi kovin ymmärtää että "nämä tapaukset tunnetaan"
        terv. suomen sairaalapalvelu

noh, odotellaan sitten sitä että kuukahtaa. tai menee yksityiselle.

olo edelleen todella heikko, mutta on jo puhti pois että jaksaisi välittää.

• mä samassa tilassa
        aloittaja kirjoitti:

sattuipa semmoinen lääkäri joka vain otti uuden sydänfilmin , eipä siinä mitään, mutta MYÖS UUDEN keuhkokuvan ja verikokeet. eli samat hommat kuin edellisellä kerralla ja sanoi että menepäs pöpi psykiatrille ja ala vetämään pilleriä poskeen.
        antoi kovin ymmärtää että "nämä tapaukset tunnetaan"
        terv. suomen sairaalapalvelu

noh, odotellaan sitten sitä että kuukahtaa. tai menee yksityiselle.

olo edelleen todella heikko, mutta on jo puhti pois että jaksaisi välittää.

iha sama juttu tääl hei. oon loppu mut meidän nuorten on taisteltava! me jaksetaan, sun sydämes ei oo mitää vikaa oon 99% varma! jaksa nyt jooko!! :(
        mullaki tänää taas pistelyä ja rytmin sekoamista. ja yleistä ahdistuneisuutta sydänkohtaus pelon vuoks. ym. plääh. pitäis kai hankkia nappeja naamaan.
        mitä beetasalpaajaa syöt? ja kui paljo? entä muita lääkkeitä? mistä päin oot? mä oon espoosta.

• aloittaja
        mä samassa tilassa kirjoitti:

iha sama juttu tääl hei. oon loppu mut meidän nuorten on taisteltava! me jaksetaan, sun sydämes ei oo mitää vikaa oon 99% varma! jaksa nyt jooko!! :(
        mullaki tänää taas pistelyä ja rytmin sekoamista. ja yleistä ahdistuneisuutta sydänkohtaus pelon vuoks. ym. plääh. pitäis kai hankkia nappeja naamaan.
        mitä beetasalpaajaa syöt? ja kui paljo? entä muita lääkkeitä? mistä päin oot? mä oon espoosta.

syön tenopriniä 25mg x 1, mutta en pidä yhtään tavasta jolla se laskee sykettäni. ja koska tuota on sanottu turhaksi taidan sen lopettaakin jossain vaiheessa, katselee nyt.

muita lääkityksiä ei ole, mitä nyt buventolia astmatestaukseen viikon päästä alan ottamaan. ja perus särkylääkkeet luonnollisesti.

aion jatkossa jos päästänikään ei mitään löydy hankkia paniikkihäiriö ja ehkä myös masennuslääkityksen, katsoo nyt mitä ammattilaiset näkevät tarpeelliseksi.

mutta huomenna tosiaan yksityiselle lääkärille.

• Santtu

Tuli vain mieleen, että onko sulta sattumoisin koskaan tutkittu kilpirauhasarvoja? Kyse ei siis todellakaan välttämättä ole mistään kilpirauhashäiriöstä, mutta tuollaisten oireiden taustalta pitäisi aina sekin mahdollisuus poissulkea.

Ajattelin kertoa oman tarinani, koska ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, kun kerroit siitä, etteivät lääkärit ota vakavasti.

Itse olin ennen ihan vastaavassa tilanteessa, kukaan ei ottanut minua vakavasti, koska olin nuori. Kävin itse omakustannushintaan tutkituttamassa sydämeni yksityisellä puolella, jossa se todettiin terveeksi. Kunnallisella puolella sydänoireeni otettiin vakavasti vasta kun minut vietiin ambulanssilla päivystykseen, kun sain jonkun ihmeellisen rytmihäiriökohtauksen, jossa sydän muljahti joka ikisellä lyönnillä.

Minulla oli myös paljon muita oireita. Olin ihan kokoajan hermostunut, elin kuin keskellä kokoajan jatkuvaa paniikkikohtausta. Kärsin jatkuvasta huimauksesta, oli kuin olisin ollut keikkuvassa laivassa kokoajan. En saanut nukuttua öisin, vaikka olin todella väsynyt, valvoin vuorokausia yhtäjaksoisesti, kun uni ei vaan tullut. Käteni tärisivät kuin horkassa, tunteet heittelehtivät kokoajan, purskahtelin jatkuvasti itkuun. En ollut lainkaan oma itseni, ja tiesin, että jotain oli vikana.
      Lääkärit kuitenkin toistelivat kokoajan samaa lausetta "ei noin nuorella voi olla mitään vikana". Eräiden sydäntutkimusten yhteydessä sisätautilääkäri sanoi, että minulla on stressi, pitää vaan koittaa rauhoittua, ja antoi pari diapamia mukaan. Samoihin aikoihin työterveyslääkäri kirjoitti minulle reseptin paniikkihäiriölääkkeitä, joita en koskaan onneksi käynyt apteekista noutamassa. Mikä pahinta, kukaan ei uskonut minua, kun sanoin, että EI, MINULLA EI OLE STRESSIÄ.

Jossain vaiheessa menetin siinä määrin uskoni lääkäreihin, etten enää uskaltanut edes kertoa lääkäreille kaikista oireistani, koska pelkäsin heidän jälleen ottavan esille paniikkihäiriön mahdollisuuden. Olin varma, ettei minulla mitään paniikkihäiriötä ole.

Kuinkas sitten sattuikaan.
      Eräänä kauniina päivänä huomasin, että kaulassani oli kananmunan kokoinen patti. Säikähdin melkoisesti, ja menin lääkäriin. Heti seuraavana päivänä kyhmyni todettiin kasvaimeksi kilpirauhasessa. Työterveyslääkäri laittoi lähetteen kirurgille keskustelemaan kasvaimen poistosta.
      Kului pari kuukautta ennen kuin sain ajan kirurgille. Tämän jälkeen tilanne alkoikin muuttua jollain tapaa paremmaksi, koska sain lopulta diagnoosin. Kirurgi näki heti sen, mikä oli muilta lääkäreiltä jäänyt huomaamatta, kilpirauhasarvoni eivät olleet normaalit. Hän lähetti minut kiireellisenä endokrinologille, joka totesi kilpirauhasen liikatoiminnan, ja sain siihen lääkityksen, ja tilanne alkoi pikkuhiljaa rauhoittua. Pelottaa vaan ajatella, mitä kaikkea tuo pitkään (useamman vuoden) hoitamattomana ollut liikatoiminta on minussa voinut aiheuttaa.

Tuon jälkeen minut on otettu AINA vakavasti (tai ainakin aiempaa vakavammin), kun olen mennyt lääkäriin puhumaan jostain asiasta. Tiedän siis todella miltä se tuntuu, ettei kukaan ota vakavasti.

• aloittaja

juu, on kilpirauhasarvot ainakin tietääkseni tutkittu :) kokeet on otettu ja tuloksetkin kait näkyneet lääkärille, sillä vaan oli niin kiire leimata minut panaripotilaaksi että ei paljoa ehtinyt kysellä. mutta kaikki on paperilla (kävin tänään pyytämässä kopiot huomista varten.)

huomenna olen siis menossa yksityiselle lääkärille, sain sinne tänään ajan.

minulta on siis tutkittu:
        puolenkymmentä kertaa sydänfilmi ja verenpaine, verensokeri ja happisatyraatio, kolme kertaa verikokeet, ranteesta valtimon hapetus, 2 keuhkokuvaa. ei mitään vikaa missään.

menossa astmatestaus ja tulossa holterointi 15.3.

huomenna tarkoitus olisi saada henkilö jota menen miittaamaan vakuutettua pään magneetti ym. kuvausten ym. aiheellisuudesta. jos mitään ei löydy sittenkään alan uskoa että minulla on hermoromahdus ja paniikkihäiriö ja hankin apua sitten toista kautta ja yritän näin jatkaa elämätä.

kiitoksia santulle ja kaikille muillekin jotka ovat viitsineet vastata, tsempata tai kritisoida, kummin vain. kaikki palaute luonnollisesti on hyvästä :) myös tsemppiä teille kaikille omiin ongelmiinne.

• tyttönen vaan
        aloittaja kirjoitti:

juu, on kilpirauhasarvot ainakin tietääkseni tutkittu :) kokeet on otettu ja tuloksetkin kait näkyneet lääkärille, sillä vaan oli niin kiire leimata minut panaripotilaaksi että ei paljoa ehtinyt kysellä. mutta kaikki on paperilla (kävin tänään pyytämässä kopiot huomista varten.)

huomenna olen siis menossa yksityiselle lääkärille, sain sinne tänään ajan.

minulta on siis tutkittu:
        puolenkymmentä kertaa sydänfilmi ja verenpaine, verensokeri ja happisatyraatio, kolme kertaa verikokeet, ranteesta valtimon hapetus, 2 keuhkokuvaa. ei mitään vikaa missään.

menossa astmatestaus ja tulossa holterointi 15.3.

huomenna tarkoitus olisi saada henkilö jota menen miittaamaan vakuutettua pään magneetti ym. kuvausten ym. aiheellisuudesta. jos mitään ei löydy sittenkään alan uskoa että minulla on hermoromahdus ja paniikkihäiriö ja hankin apua sitten toista kautta ja yritän näin jatkaa elämätä.

kiitoksia santulle ja kaikille muillekin jotka ovat viitsineet vastata, tsempata tai kritisoida, kummin vain. kaikki palaute luonnollisesti on hyvästä :) myös tsemppiä teille kaikille omiin ongelmiinne.

kumman sä haluisit paniikkihäiriön vai jonku fyysisen sairauden?

no toivottavasti elämäsi järjestyy! tuu tänne taas kertoo huomenna miten menee!

mistä päin sä oot? jos saa kysyä?

• aloittaja
        tyttönen vaan kirjoitti:

kumman sä haluisit paniikkihäiriön vai jonku fyysisen sairauden?

no toivottavasti elämäsi järjestyy! tuu tänne taas kertoo huomenna miten menee!

mistä päin sä oot? jos saa kysyä?

en kumpaakaan Oo

MUTTA TIETENKIN PANIIKKIHÄIRIÖN.

se nyt on itsestään selvää, olen taistellut "henkisen minäni" kanssa niin kauan että se on jopa palkitsevaa. ja olisi hyvä nähdä että kaikkien näiden vuosien jälkeen joina olen kärvistellyt pahan masennuksenkin kanssa minut olisi "pakotettu" hakemaan siihenkin apua.

en mielelläni mainostaisi mistä olen kotoisin, mutta jos olet sama kuin hän joka sanoi olevansa espoon seudulta voin sanoa etten itse ole sieltäpäin :)

mutta nyt painun petiin, huoh, niin huomenna jaksan aloittaan selostamisen taas alusta.

• -nassikka-
        aloittaja kirjoitti:

en kumpaakaan Oo

MUTTA TIETENKIN PANIIKKIHÄIRIÖN.

se nyt on itsestään selvää, olen taistellut "henkisen minäni" kanssa niin kauan että se on jopa palkitsevaa. ja olisi hyvä nähdä että kaikkien näiden vuosien jälkeen joina olen kärvistellyt pahan masennuksenkin kanssa minut olisi "pakotettu" hakemaan siihenkin apua.

en mielelläni mainostaisi mistä olen kotoisin, mutta jos olet sama kuin hän joka sanoi olevansa espoon seudulta voin sanoa etten itse ole sieltäpäin :)

mutta nyt painun petiin, huoh, niin huomenna jaksan aloittaan selostamisen taas alusta.

kirjoitan sulle täällä ja sit tuol toisella palstalla. voisin nyt vakinaistaa nassikka nimen et osaat yhdistää. eli oon nassikka.
        olis kiva jos olisit samoilta seuduilta, vois vaikka ystävystyä, mut aina ei käy hyvä tuuri. samat oireet meillä kuitenki. voidaan jakaa tunteita netin kautta sit vaa :) eikä kaikki halua tavata, mä nyt oon tällainen sosiaalinen ystävähimoinen! :D

• aloittaja
        -nassikka- kirjoitti:

kirjoitan sulle täällä ja sit tuol toisella palstalla. voisin nyt vakinaistaa nassikka nimen et osaat yhdistää. eli oon nassikka.
        olis kiva jos olisit samoilta seuduilta, vois vaikka ystävystyä, mut aina ei käy hyvä tuuri. samat oireet meillä kuitenki. voidaan jakaa tunteita netin kautta sit vaa :) eikä kaikki halua tavata, mä nyt oon tällainen sosiaalinen ystävähimoinen! :D

haa!
        minulla meneekin jo ihan sotkuun nämä kahen palstan asiat kun käyn aina yhtaikaa kattomassa molemmat. kirjoitin siis tuohon toiseen keskusteluun, sielt enempi.

pitääpi katsella, ei siin mitään. miksi tämä tästä kääntyypi tämä tila.

• pöpö2

Hei, mitä sinulle kuuluu nyt?

• aloittaja

alustavasti holterissa ei näkynyt muuta kuin vaarattomia kammioperäisiä lisälyöntejä, tarkemmin parin viikon päästä kun ehtivät kattella koko nauhan.

kävin pään kuvassakin eikä sielläkään mitään paitsi eräs lievä poikkeama (syntymästä lähtien) jonka tosin pitäisi olla täysin vaaraton ja oireeton. sillä tosin voi TEORIASSA olla yhteys epileptistyyppisiin kohtauksiin joka poissuljetaan EEG:llä, johon sain lähetteen. lääkäri kyllä sanoi että on hyvin todennäköistä että oireeni johtuvat jostain aivan muusta johon yhdyin itsekin ja jota toivonkin ehket, psyykettä kun voi hoitaa.

lisälyöntejä tuntuu joskus enemmän joskus vähemmän. yhä olo on outo, heikko ja ahdistaa. mutta pitää kai varata aika psykiatrille.

• tytteli_
        aloittaja kirjoitti:

alustavasti holterissa ei näkynyt muuta kuin vaarattomia kammioperäisiä lisälyöntejä, tarkemmin parin viikon päästä kun ehtivät kattella koko nauhan.

kävin pään kuvassakin eikä sielläkään mitään paitsi eräs lievä poikkeama (syntymästä lähtien) jonka tosin pitäisi olla täysin vaaraton ja oireeton. sillä tosin voi TEORIASSA olla yhteys epileptistyyppisiin kohtauksiin joka poissuljetaan EEG:llä, johon sain lähetteen. lääkäri kyllä sanoi että on hyvin todennäköistä että oireeni johtuvat jostain aivan muusta johon yhdyin itsekin ja jota toivonkin ehket, psyykettä kun voi hoitaa.

lisälyöntejä tuntuu joskus enemmän joskus vähemmän. yhä olo on outo, heikko ja ahdistaa. mutta pitää kai varata aika psykiatrille.

Empäs ole pikään aikaan tätä keskustelua muistanut käydä lukemassa..Eli jos vielä haluaisit vaihtaa ajatuksia tästä aiheesta, niin laitatkos vaikka mailiosotteen =).Olen siis se joka aikaisemmin kysyi että haluatko vaihtaa ajatuksia.

• heikuliveivei

Sinut on tutkittu moneen otteeseen ja mitään hälyyttävää ei ole löytynyt. Mielestäni voisit rentoutua.

Minä kun olin nuori 16-19vuotias kärsin samasta asiasta kuin sinä nyt. Olin joskus saanut sydämen rytmihäiriön tilanteessa, jossa silloinen ihastukseni meni ohitse. Toisen kerran sain sen kun poljin pyörällä koulusta. Näitä vaarattomia häiriöitä alkoi tulemaan. Kävin kerran ekg:ssakin ja ihan normaalilta kaikki näytti.

Tilanne paheni, koska olin asiasta huolissani, kuten sinäkin nyt. Illan ja yöt olivat pahempia. En saanut unta, sillä heti kun olin nukahtamassa, heräsin siihen, että sydän muljahti ja vedin keuhkot täyteen happea.

Tämä johti vain pahempaan ja pahempaan kierteeseen, jossa jo alitajunnassakin tarkkailit itseäni. Miten sydän lyö ja odotin milloin tulee seuraava kohtaus. Elämä oli yhtä helvettiä suoraansanottuna.

Kun olin 20-vuotias ja eräs sukulaiseni kuoli aivoverenkiertohäiriöön, hänellä katkesi verisuoni päästä. Tämän jälkeen unohdin äkisti sydänasian ja aloin huolehtimaan sitä, että sellaiset verisairaudet on perinnöllisiä. Tämän jälkeen ei tarvittu kuin migreenikohtaus ja jännitysniska, joka laukaisi saman kierteen, joka oli sydämen kanssa.

Eli juuri kun olin nukahtamassa, tunsin, että verisuoni katkeaa päästä. Se katkesikin aina noin 10kertaa päivässä;) Ja yhä olen täällä maanpäällä;)

Tuon jälkeen oivalsin, että en koskaan kuollut sydänvikaan, enkä tule kuolemaan tähänkään asiaan, enkä tule edes hulluksi, jos nyt lopetan itseni alituisen tarkkailun. Se oli vaikeaa, mutta ymmärsin niin totaalisesti, että minulle ei ole tapahtumassa mitään, eikä minulla ole muuta vikaa kuin luulosairaus ja itseni jatkuva tarkkailu.

Sinne jäivät jokapäiväiset rytmihäiriöt, heikko syke ja verisuonten katkeilut;) Nykyisin nauran itselleni, mutta tuo aika elämässäni oli valtavan ahdistavaa itsekeksittyjen sairauksien vuoksi.

Usko tai älä, mutta tuollainen oirehdinta on jopa aika yleistä.

On ihan selvä asia, että jos kiinnität huomiosi sykkeeseen, kuuntelet sitä ja tarkkailet, niin jokaiselle käy sama asia; Sydän alkaa lyömään miten sattuu, pumputtelee menemään ja silmissä alkaa sumenemaan. Samoin jos kiinnität huomiotasi vaikkapa henkitykseesi. Vähän ajan päästä et osaa hengittää, vaan se tuntuu työläältä ja vaikealta. Koet, että hengittelet miten sattuu.

Pärjäilehän!

• Raeq

Hei, minulla on ollut samanlaisia oireita nyt viikon ja olen peloissani, minä epäilin ensin paniikkihäiriötä, sitten rintarangan nikamalukkoja, jopa sydänsairauksia, kuulostaa samalta kuin mitä sinulla oli, ikääkin on 18.

Mutta tämä tuntuu iskevän yhtäkkiä iltaisin, en tietoisesti tunnu edes ajattelevan sydämen tykytystä, vaan huono olo ja sydämen rytmisekoila/hengityksen ahdistus alkaisi jotenkin itsestään.

Oliko sinulla samanlaisia tuntemuksia? EKG:ni oli muuten normaali.

Pelottaa vain, kun viikon jo jatkuu ja tuntuu pahenevankin. Haluasin kuulla tarkemmin sinun fiiliksistäsi niin ehkä pääsisin omistani eroon jos tunnistan itseni niissä. Kiittäisin kovasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe