lueskelin palstan aiempia keskusteluja herpes -viruksesta, mutten kuitenkaan löytänyt omia oireitani vastaavia kokemuksia ja etsimiäni vastauksia, joten aloitin uuden keskustelun..
Keväällä 2006 minulle ilmaantui kirveleviä, kipeitä rakkuloita aivan yht'äkkiä alapäähän noin tusinan verran, kävin lääkärissä ja seurustelin silloin pitkäaikaisen kumppanini kanssa. Lääkäri totesi ''silmin'' rakkuloiden liittyvän herpekseen. Minulta otettiin myös vasta-aine testit jotka todettiin ngatiivisiksi. Kivi putosi sydämeltä.
NYT minulle ilmaantui valkoinen kirvelevä rakkula suuhun ylähuulen alle ikeneen. Tulipunainen ympäriltä ja valkoinen keskeltä. Minulla oli myös normaali afta hetkisen aikaa sitten suussa, mutta tämän eroittaa kyllä aftasta. Haeskelin googlen kuvahaula kuvia herpes simblex 2:sta, ja osa kuvista jotka ovat suun limakalvoilla vastaavat ulkonäöllisesti omaani. Varasin ajan lääkärille, joka lupasi testata nyt elimistöstäni kaikki mahdolliset vasta-aineet ym. eli kaikki sukupuolitaudit, vaikken koskaan ole muuten oirellutkaan eikä 'mieskirjoni' ole häävi :D haluan vain varmistua kaikesta!
Tämä ei mielestäni näytä normaalilta yskänrokolta vaan nimenomaan siltä mikä minulla oli alapäässä vuosi takaperin.
Onko muita joilla herpes on tullut suun limakalvoille - nimenomaan sisäpuolelle, eikä yskänrokon tapaan esim. huuleen?
Voinko suudella nyt tapailemani miehen kanssa?
Tosiaan, lääkärin aika on vasta reilun viikon päästä, otin kuvan digikameralleni suun rakkulasta mikäli se ehtii hävitä ennen lääkärille menoa..
äh. ahdistaa jo pelkkä ajatus siitä että jos se puhkeaa joskus kun olen raskaana ja......
suussa, herpes simplex 2
8
3334
Vastaukset
- liian aikaisin
verikokeessa, vasta-aineet kun muodostuvat vasta ajan kanssa, ei läheskään heti mahd.tartunnan aikaan...
Itselläni on ykkönen ja se tulee tuonne suun sisäpuolen limakalvoille kun "villiintyy". Väliin sekä ulko-että sisäpuolelle, väliin vain jompaan kumpaan.
Älä nyt kovasti ota painetia mahd.raskauden aikaisesta viruksen villiintymisestä, vauva ei saa tartuntaa kun toimitaan syn.tilanteessa oikein.- babyroo
..eli voitaisko vähän olettaa että minulla oli epäpätevä lääkäri, koska passitti minut silloin heti, eikä edes maininnut että menisin vielä myöhemmin uudestaan?
Eikö vasta-aine testissä sitten näe KUMPI herpeksistä on kyseessä? Koska minullahan ensimmäiset oireet ilmaantuivat alapäähän ja nyt kuitenkin suun sisälimakalvoille.
Voiko olla niin että minulla saattaa olla vaikka herpes simplex 1, joka oirehti viime - eli ensikertansa alapäässä? vai onko minulla kenties molemmat?
KIITOS KAIIKKIEN ROHKAISEVILLE JA NEUVOA ANTAVILLE KOKEMUKSILLE JA NÄKEMYKSILLE! - hsv1
babyroo kirjoitti:
..eli voitaisko vähän olettaa että minulla oli epäpätevä lääkäri, koska passitti minut silloin heti, eikä edes maininnut että menisin vielä myöhemmin uudestaan?
Eikö vasta-aine testissä sitten näe KUMPI herpeksistä on kyseessä? Koska minullahan ensimmäiset oireet ilmaantuivat alapäähän ja nyt kuitenkin suun sisälimakalvoille.
Voiko olla niin että minulla saattaa olla vaikka herpes simplex 1, joka oirehti viime - eli ensikertansa alapäässä? vai onko minulla kenties molemmat?
KIITOS KAIIKKIEN ROHKAISEVILLE JA NEUVOA ANTAVILLE KOKEMUKSILLE JA NÄKEMYKSILLE!Ehkä jo tiedätkin, mutta molemmat herpestyypit voivat ilmaantua sekä ala- että yläpäähän. On siis mahdollista, että sinulla on yksi ja sama herpestyyppi molemmissa päissä tai sitten molemmat, joista toinen ylä- ja toinen alapäässä... Periaatteessahan hsv1:stä pidetään huuliherpeksenä ja hsv2:sta genitaaliherpeksenä, mutta riippumatta tyypistä termi on aina joko huuli- tai genitaaliherpes riippuen herpeksen esiintymispaikasta (minulla esim. sanotaan olevan genitaaliherpes, vaikka tyyppi onkin hsv1). Mikä ero noilla tyypeillä sitten on, niin tiettävästi tyyppi 1 ei usein aiheuta niin rajuja oireita kuin tyyppi 2 eikä myöskään välttämättä uusi niin herkästi.
- hsv1
Älä pelkää sitä, mitä herpes aiheuttaa raskauden aikana. Pitää kertoa neuvolassa, että sellainen on ja noin kuukauden ennen laskettua aikaa sinun pitää aloittaa estolääkitys. Mikäli rakkuloita silti tulee, tehdään keisarileikkaus.
Herpes-lääkkeet eivät ole sikiölle vaarallisia.
Kannattaa pyrkiä lääkärille ehdottomasti silloin, kun on rakkuloita näkyvissä. Kun otetaan näyte suoraan rakkulasta, saadaan selville, kumpi herpes-tyyppi on kyseessä. Sp-tautipolille pääsee yleensä samana päivänä, kun menee sinne jonoon tiettyyn aikaan päivästä. Poleja on ainakin isommissa kaupungeissa, kannattaa katsoa netistä vastaanottoaika ja käytännöt tai soittaa sinne, mikäli mahdollista.
En suosittele suutelemaan tapaamasi miehen kanssa, mikäli rakkulasi ei ole täysin parantunut. Tartunnan mahdollisuus kai on, vaikka rakkuloita ei olisikaan, mutta en usko, että tartunnan mahdollisuus on yhtä suuri tällöin, vaikka joku voi tietysti väittää muuta. Itse en ole kuitenkaan tartuntaa saanut mieheltäni ennen, kuin sattui pieni erehdys arvioitaessa, onko hänen rakkulansa jo parantunut... Tiedän kyllä, että sain tartunnan juuri silloin, enkä aikaisemmin, koska parin viikon kuluttua tästä erehdyksestä ensioireet sitten iskivät.
Koska herpes on sinulla jo ollut pidemmän aikaa, luulisi, että nyt saadaan vasta-ainetestilläkin oikea tulos. Surullista kyllä, todennäköisyys saada sukupuolitauti ei käytännössä mene sen mukaan, montako kumppania on käynyt läpi. Hyvällä tuurilla voi olla monenkin kanssa ennen kuin saa jonkin taudin (oletetaan, että kondomia ei käytetä) ja jollekin riittää se, että on koko elämänsä yhden kanssa ja saa tältä yhdeltä sitten jonkin taudin. Jotkut myös luulevat olevansa taudittomia, koska heillä on esim. papillooma-virus tai herpes, joka ei juuri heille aiheuta jostain syystä näkyviä oireita, mutta tartuttavat viruksen sitten jollekin, jolle oireita tulee...
Tsemppiä sinulle! Älä vaivu epätoivoon ja toivottavasti virus ei sinulla riehaannu niin pahaksi kuin joillakin täällä palstalla vierailevista. - herppes--
joka aika ajoin alapäässä kukkii...
hassua kyllä, hän ei ole onnistunut vuosikausien yhteiselosta huolimatta tartuttamaan minua sillä, vaikka olemme suojaamattomassa yhdynnässä olleet.
Olenkin raskaana.
Voiko olla taipumus saada herpes, tai taipumus olla saamatta herpes?- ................
mieheltäsi tartuntaa? Onko sinulta katsottu verestä herpes vasta-aineet?!?
Se kun saattaa olla vuosikausia oireeton, edes ensimmäisellä kerralla, eli sillä tartuntakerralla ei välttämättä oireile...
Sinuna, etenkin kun olet raskaana, hakeutuisin verikokeisiin.
Ei ole mitään taipumuksia, saako vai eikö. - toki menossa
................ kirjoitti:
mieheltäsi tartuntaa? Onko sinulta katsottu verestä herpes vasta-aineet?!?
Se kun saattaa olla vuosikausia oireeton, edes ensimmäisellä kerralla, eli sillä tartuntakerralla ei välttämättä oireile...
Sinuna, etenkin kun olet raskaana, hakeutuisin verikokeisiin.
Ei ole mitään taipumuksia, saako vai eikö.testiin. Mitäs se sitten tarkoittaa jos niitä vasta-aineita on/tai ei ole????
- Nimetön
Ei kannata suudella rakkulavaiheen aikana tällöin juuri tuo tauti leviää. Myös suuseksi joutuu pannaan rakkuloiden ajaksi. Sillä Huuliherpes ja sukupuoliherpes levivät ristiin (sukupuoliherpes voi olla suun alueella ja toisin päin)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793